Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 15:51
|
|
|
Mijn oma is vandaag begraven. Ze was 94 en was devoot katholiek. De uitvaartsliturgie/dienst was katholiek/gregoriaans. Misschien verwacht je nu een theologische verhandeling van me hoe ik tegen veel theologische dogma`s van de katholieke leer ben als die-hard radicaal evangelisch ggggrrrrrristen, maar nee not today.
Wel wil ik met jullie delen wat een indruk de dienst op me maakte, de pastoor haalde de Schrift aan waar Jezus wijst op de vele woningen die bereid zijn voor zijn kinderen, en hoe oma er naar verlangde. Hoe oma haar geloof uitleefde en die wijsheid op de familie overdroeg door handel en wandel, niet alleen woorden.
Verder legde de pastoor heel goed uit waarom hij met die wc-borstel ( ) de kist natmaakte, waarom er wierook was en er iemand met het kruis aan het hoofd van de kist stond. Kernpunten als zonde, vergevend bloed en het kruis kwamen op een eenvoudige doch doordringende manier voorbij in zijn uitleg voor de bezoeker en leek.
Alle theologische boeken, woorden en Bijbelstudie`s zijn zeer mager in verhouding met deze getuigenis van mijn oma, en de mooie uitleg van deze katholieke broeder.
diep onder de indruk, kijk nog even paar keer in de spiegel....
Tot boven oma.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 17:33
|
|
|
DAVID923 schreef: | Mijn oma is vandaag begraven. Ze was 94 en was devoot katholiek. De uitvaartsliturgie/dienst was katholiek/gregoriaans. Misschien verwacht je nu een theologische verhandeling van me hoe ik tegen veel theologische dogma`s van de katholieke leer ben als die-hard radicaal evangelisch ggggrrrrrristen, maar nee not today.
Wel wil ik met jullie delen wat een indruk de dienst op me maakte, de pastoor haalde de Schrift aan waar Jezus wijst op de vele woningen die bereid zijn voor zijn kinderen, en hoe oma er naar verlangde. Hoe oma haar geloof uitleefde en die wijsheid op de familie overdroeg door handel en wandel, niet alleen woorden.
Verder legde de pastoor heel goed uit waarom hij met die wc-borstel ( ) de kist natmaakte, waarom er wierook was en er iemand met het kruis aan het hoofd van de kist stond. Kernpunten als zonde, vergevend bloed en het kruis kwamen op een eenvoudige doch doordringende manier voorbij in zijn uitleg voor de bezoeker en leek.
Alle theologische boeken, woorden en Bijbelstudie`s zijn zeer mager in verhouding met deze getuigenis van mijn oma, en de mooie uitleg van deze katholieke broeder.
diep onder de indruk, kijk nog even paar keer in de spiegel....
Tot boven oma. |
Fijn dat je dat mag weten hé. Sterkte ermee.
GrZing
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 17:38
|
|
|
Gecondoleerd met het verlies van je oma. 94 is een heel mooie leeftijd!!
Met mn ex, die ook RK is, heb ik ook RK begrafenissen meegemaakt. Indrukwekkend, als je de kille gereformeerde begrafenissen gewend bent. Voor zover begrafenissen überhaupt ooit wennen...
De kloof tussen RK en protestant is op sommige plaatsen heel breed en diep, het zou echter beter zijn meer te kijken naar wat ons bindt dan naar wat ons scheidt. Uit beide kerkstromingen komen de schapen en bokken die ons Jezus' kudde maken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LOES550
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 18:39
|
|
|
[quote=DAVID923]Mijn oma is vandaag begraven. Ze was 94 en was devoot katholiek.
Sterkte David, hoe oud iemand ook is je wil niemand missen toch
En fijn dat er uitleg is gegeven voor de mensen die er niet mee gewend zijn. Dat maakt de drempel laag ervaar ik altijd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 18:50
|
|
|
Gecondoleerd David,
Wat fijn dat je de uitvaart van je oma op deze manier hebt mogen beleven. Dat het nogmaals duidelijk mag laten zien dat we in God's ogen allemaal gelijk zijn, en geen wetenschappelijke kennis of ritueel daar verandering in kan brengen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 18:51
|
|
|
Gecondoleerd David met het verlies van je Oma. Heel veel sterkte gewenst.
Wat fijn dat je zo'n mooie afscheidsdienst mocht beleven!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 22:37
|
|
|
David, wat mooi om te zien hoe een naar aardse termen verdrietig moment van afscheid je toch iets waardevols mag brengen, namelijk de bevestiging dat Gods Geest niet gebonden is aan kerkmuren, maar er dwars doorheen werkt...
Ik wens je Zijn troostrijke zegen toe!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 4 november 2010, 01:29
|
|
|
Gecondoleerd David met het verlies van je oma.
Het mooie van mensen is dat ze uniek zijn, maar hoe pijnlijk is daarna het verdriet van degenen die achterblijven en haar gekend hebben... Ik geloof dat gelovigen elkaar straks weer zullen herkennen, moge je troost zijn dat ze bij God is... ! Sterkte !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: donderdag 4 november 2010, 10:16