Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 00:28
|
|
|
De wurm - Annie M.G. Schmidt: Er zit een wurm in onze juttepeer, dat weten we nu zoetjesaan wel zeker. Het ligt misschien, wie weet, wel aan de kweker of aan de groenteman, of aan het weer.
De ene mens denkt aldoor vol verdriet: hoe komt die wurm erin. Hij wil het weten. De and’re mens wil nooit meer peren eten, maar dat is overdreven, vindt u niet?
Dan is er altijd ook nog wel een man, zo een, die denkt de wurm eruit te krijgen door bovenmatig met zijn vuist te dreigen, maar nebbisj, zeg, daar schrikt die wurm niet van.
Er zijn er ook, die houden zo van fruit, dat zij de peer met wurm en al verslinden, en zeggen dat ze ’t overheerlijk vinden, maar in het donker spugen ze hem uit.
En daar in dat cafeetje zit er een, die zegt: het is geen peer. Het is een appel. Ik zeg maar zo, wat maak je je te sappel, alla, ’n wurm. Ik eet er maar omheen.
Met dit gedicht begon de dominee, vanavond was ik bij een bijeenkomst, waarin gesproken werd over het waarom in ons leven. De dominee had er geen antwoord op, hij zei laten we het veranderen in waartoe.
We kunnen wel zeggen....hoe staan we erin, als het ons overkomt. 3 dingen:
Woede Accepteren/berusten relativeren.
Welke houding kies jij?
Dus nog steeds geen antwoord waarom je dingen overkomen, denk eens aan vermisste kinderen, dat wachten is toch onmenselijk, wil GOD dan dat wij een wrak worden?
Laatst aangepast door
|
EVA685
|
op woensdag 6 oktober 2010, 00:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERT856
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 00:42
|
|
|
EVA685 schreef: | De wurm - Annie M.G. Schmidt: Er zit een wurm in onze juttepeer, dat weten we nu zoetjesaan wel zeker. Het ligt misschien, wie weet, wel aan de kweker of aan de groenteman, of aan het weer.
De ene mens denkt aldoor vol verdriet: hoe komt die wurm erin. Hij wil het weten. De and’re mens wil nooit meer peren eten, maar dat is overdreven, vindt u niet?
Dan is er altijd ook nog wel een man, zo een, die denkt de wurm eruit te krijgen door bovenmatig met zijn vuist te dreigen, maar nebbisj, zeg, daar schrikt die wurm niet van.
Er zijn er ook, die houden zo van fruit, dat zij de peer met wurm en al verslinden, en zeggen dat ze ’t overheerlijk vinden, maar in het donker spugen ze hem uit.
En daar in dat cafeetje zit er een, die zegt: het is geen peer. Het is een appel. Ik zeg maar zo, wat maak je je te sappel, alla, ’n wurm. Ik eet er maar omheen.
Met dit gedicht begon de dominee, vanavond was ik bij een bijeenkomst, waarin gesproken werd over het waarom in ons leven. De dominee had er geen antwoord op, hij zei laten we het veranderen in waartoe.
We kunnen wel zeggen....hoe staan we erin, als het ons overkomt. 3 dingen:
Welke houding kies jij?
Dus nog steeds geen antwoord waarom je dingen overkomen, denk eens aan vermisste kinderen, dat wachten is toch onmenselijk, wil GOD dan dat wij een wrak worden? |
Je zal wel nooit een zinnig antwoord hier op krijgen, ik denk als ik zo vrij mag zijn, dat wat je krijgt waar je niet op zit te wachten, je alleen bij God terecht kan. En soms krijg je ook daar niet het antwoord op, zoals jij die verwacht, hoe je het ook wend of keerd. En niet het slechte komt van Hem, het kwaad waart hier ook rond, ik houd maar 1 heel belangrijk gezegde voor ogen, Hij heeft ons geen kalme reis belooft maar wel een behouden thuiskomst. Ik hoop ook wel dat je onderwerp een voorbeeld is, ik heb ze niet, maar ik kan me er wel iets bij indenken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LOES550
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 02:17
|
|
|
Ik denk dat alle drie de houdingen wel in mij voorbij komen. Er zijn zoveel "waarom" vragen in mn hoofd. Ik vraag ze ook niet aan God. Ik bid om kracht, om er mee te kunnen leven, er mee om te leren gaan.
Wel een levendig voorbeeld voor in de kerk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 09:51
|
|
|
EVA685 schreef: | We kunnen wel zeggen....hoe staan we erin, als het ons overkomt. 3 dingen:
Welke houding kies jij?
Dus nog steeds geen antwoord waarom je dingen overkomen, denk eens aan vermisste kinderen, dat wachten is toch onmenselijk, wil GOD dan dat wij een wrak worden? |
Leuk gedichtje.
Maar bij de 3 genoemde houdingen zie ik volgens mij niet degene staan die God van ons vraagt, namelijk: Overgave. Aan God uiteraard. Alleen overgave impliceert een uit handen geven van jezelf met in alle eerlijkheid al je vragen en gevoelens die op dat moment in je leven. En een uit handen geven van het probleem aan Degene die alles weet en die nog altijd de 'touwtjes in handen heeft'. In het volste vertrouwen dat Hij er weg mee weet.
In dit opzicht is het boek: "Van Kramp naar Kracht" een aanrader als je in zwaar weer belandt.
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 10:05
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Leuk gedichtje.
Maar bij de 3 genoemde houdingen zie ik volgens mij niet degene staan die God van ons vraagt, namelijk: Overgave. Aan God uiteraard. Alleen overgave impliceert een uit handen geven van jezelf met in alle eerlijkheid al je vragen en gevoelens die op dat moment in je leven. En een uit handen geven van het probleem aan Degene die alles weet en die nog altijd de 'touwtjes in handen heeft'. In het volste vertrouwen dat Hij er weg mee weet.
In dit opzicht is het boek: "Van Kramp naar Kracht" een aanrader als je in zwaar weer belandt.
GrZing! |
Wie is de schrijver van dit boek, Zinga?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 10:13
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Wie is de schrijver van dit boek, Zinga? |
Merlin R. Carothers
GrZ!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 19:20
|
|
|
GrZing! |
Het is waar...overgave in het vertrouwen dat God alle dingen meewerkt ten goede voor hen die Hem liefhebben.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 19:39
|
|
|
GERT856 schreef: | Je zal wel nooit een zinnig antwoord hier op krijgen, ik denk als ik zo vrij mag zijn, dat wat je krijgt waar je niet op zit te wachten, je alleen bij God terecht kan. En soms krijg je ook daar niet het antwoord op, zoals jij die verwacht, hoe je het ook wend of keerd. En niet het slechte komt van Hem, het kwaad waart hier ook rond, ik houd maar 1 heel belangrijk gezegde voor ogen, Hij heeft ons geen kalme reis belooft maar wel een behouden thuiskomst. Ik hoop ook wel dat je onderwerp een voorbeeld is, ik heb ze niet, maar ik kan me er wel iets bij indenken. |
Geen kalme reis, heb je mooi gezegd
Laatst aangepast door
|
EVA685
|
op woensdag 6 oktober 2010, 19:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 19:40
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Wie is de schrijver van dit boek, Zinga? |
Dat boek heb ik, maar nog nooit gelezen, had al kracht gekregen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 19:41
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Het is waar...overgave in het vertrouwen dat God alle dingen meewerkt ten goede voor hen die Hem liefhebben. |
Overgave is een mooie houding, we moeten er niet in blijven hangen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 19:42
|
|
|
LOES550 schreef: | Ik denk dat alle drie de houdingen wel in mij voorbij komen. Er zijn zoveel "waarom" vragen in mn hoofd. Ik vraag ze ook niet aan God. Ik bid om kracht, om er mee te kunnen leven, er mee om te leren gaan.
Wel een levendig voorbeeld voor in de kerk. |
Goed dat je dat kunt Loes
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 19:42
|
|
|
EVA685 schreef: | Overgave is een mooie houding, we moeten er niet in blijven hangen. |
wat bedoel je daarmee, eva?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 19:45
|
|
|
GrZing! |
Het overgave zou bij mij op de 4de plaats komen Zinga.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 22:03
|
|
|
EVA685 schreef: | Overgave is een mooie houding, we moeten er niet in blijven hangen. |
Ik denk wel dat God van ons vraagt of we ons elke dag opnieuw in vertrouwen aan Hem overgeven, idd niet blijven hangen, maar elke dag opnieuw..net als je elke keer opnieuw tot inkeer moet komen.. Pas dan kan Hij al onze zorgen en pijn wegnemen. Als we dat zelf vasthouden wordt het een last en zei Jezus niet dat Hij onze last wil dragen? "Komt allen naar mij die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven." Daarop volgt dan die belofte... wij zullen rust krijgen..dat geeft God ons als wij ons aan Hem overgeven... want God heeft het goede met ons voor.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 22:24
|
|
|
HANNAH810 schreef: | wat bedoel je daarmee, eva? |
Ik bedoel Hannah, dat je niet in je verdriet en waaroms moet blijven hangen, het beter over kunt geven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 22:25
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Ik denk wel dat God van ons vraagt of we ons elke dag opnieuw in vertrouwen aan Hem overgeven, idd niet blijven hangen, maar elke dag opnieuw..net als je elke keer opnieuw tot inkeer moet komen.. Pas dan kan Hij al onze zorgen en pijn wegnemen. Als we dat zelf vasthouden wordt het een last en zei Jezus niet dat Hij onze last wil dragen? "Komt allen naar mij die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven." Daarop volgt dan die belofte... wij zullen rust krijgen..dat geeft God ons als wij ons aan Hem overgeven... want God heeft het goede met ons voor. |
dat doe ik ook elke dag Marian. maar als er iets ergs gebeurt, komen toch eerst die andere gevoelens en dan pas de overgave.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 22:37
|
|
|
EVA685 schreef: | dat doe ik ook elke dag Marian. maar als er iets ergs gebeurt, komen toch eerst die andere gevoelens en dan pas de overgave. |
Ik ook hoor, daar zijn we mensen voor. En toch ..als we maar weten dat onze weg hier geleid wordt door God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 23:35
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Ik ook hoor, daar zijn we mensen voor. En toch ..als we maar weten dat onze weg hier geleid wordt door God. |
JEZUS gaat ons voor op het levensspoor.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIEKIE042
|
|
Geplaatst: donderdag 7 oktober 2010, 03:09
|
|
|
God enkel goed!!! in Hem is geheel geen duisternis..
in je leven, en wat op een ieder afkomt.wil God in en naast je in je situatie staan... samen ergens door heen gaan.. en je weten dat je er nooit alleen voor staat, als je je leven in Zijn Handen legt. Hij is geen tovenaar,die effe met de vingers klikt, zpdat minne situaties aan je voorbij gaan.. maar ik het leven hier op aarde, is en wil Hij bij je en naast je staan... dan denk ik aan het gedicht van die voeten in het zand... Verhef je boven je situatie.
ik ben nu ziek, moet volgende week geopereerd worden, en Hij is zo nabij in mijn situatie... al zal ik ook wel wat kriebeltjes nog gaan krijgen.. Ik moet er niet aan denken dat ik God niet zou kennen, denk...dat ik tegen de muren omhoog zou vliegen.... Te weten...IN elke situatie dat de Heer er is.........dat doet mij zo goed, mij te omringen met Zijn liefde... Zijn trouw, Zijn barnhartigheid...
waaroms?? dat zijn dooddoeners...schiet je niets mee op, zit je aan de verkeerde kant..
ik wens je veel sterkte..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: donderdag 7 oktober 2010, 16:56
|
|
|
PIEKIE042 schreef: | God enkel goed!!! in Hem is geheel geen duisternis..
in je leven, en wat op een ieder afkomt.wil God in en naast je in je situatie staan... samen ergens door heen gaan.. en je weten dat je er nooit alleen voor staat, als je je leven in Zijn Handen legt. Hij is geen tovenaar,die effe met de vingers klikt, zpdat minne situaties aan je voorbij gaan.. maar ik het leven hier op aarde, is en wil Hij bij je en naast je staan... dan denk ik aan het gedicht van die voeten in het zand... Verhef je boven je situatie.
ik ben nu ziek, moet volgende week geopereerd worden, en Hij is zo nabij in mijn situatie... al zal ik ook wel wat kriebeltjes nog gaan krijgen.. Ik moet er niet aan denken dat ik God niet zou kennen, denk...dat ik tegen de muren omhoog zou vliegen.... Te weten...IN elke situatie dat de Heer er is.........dat doet mij zo goed, mij te omringen met Zijn liefde... Zijn trouw, Zijn barnhartigheid...
waaroms?? dat zijn dooddoeners...schiet je niets mee op, zit je aan de verkeerde kant..
ik wens je veel sterkte.. | '
Sterkte Piekie met je komende operatie, ik vind dat je heel positief in het leven staat, goed dat je er zo mee omgaat. Je vertrouwt Rotsvast op HEM, dat is jouw kracht
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|