|
ANITA324
|
Berichten: 913
|
Geplaatst: woensdag 29 september 2010, 10:05
|
|
|
Wat met de Liefde?
David W. Cloud Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV) Vertaling en voetnoten door M.V.
Wanneer bijbelgelovige christenen het Woord van God gebruiken om leiders, kerken, denominaties en bewegingen daaraan te toetsen, beschuldigen oecumenisten hen onwillekeurig van liefdeloosheid. Een vrouw schreef me recent en zei:
“U predikt separatisme. Wat dan met de eenheid? U predikt over ketterij. WAT MET DE LIEFDE? … Van wat ik zag op uw website beschouwt u uw zienswijzen als gelijk aan de Bijbel zelf. Wat u “ijver voor de Bijbel” noemt, dat noem ik arrogantie en trots. Als u de Bijbel zo goed zou kennen als wat u beweert, dan geloof ik dat u hem zou geleefd hebben. De verlorenen zullen nooit bereikt worden met zulke haat” (Brief van een lezeres).
Deze vrouw was geschokt over onze prediking, maar in plaats van onze zogenaamde dwaling netjes aan te tonen vanuit de Bijbel, beschuldigt zij ons met een gebrek aan liefde, en dit niettegenstaande haar eigen hooghartige en ongelooflijk oordelende houding jegens mij! Voor deze gehersenspoelde generatie zijn de negatieve aspecten van bijbels Christendom liefdeloosheid. De dingen zorgvuldig aan de Bijbel toetsen is liefdeloos. Tegen valse evangelies waarschuwen is liefdeloos. Valse leraren tekenen en mijden is enggeestig en liefdeloos. Het prediken van hoge en heilige standaarden van christelijk leven is liefdeloos legalisme1. Het tuchtigen van kettersen is liefdeloos.
Enkele jaren geleden verwierp de bekende evangelist Jack Van Impe het bijbelse separatisme en wendde hij zich tot de oecumenische filosofie. Hij zei: “Laat ons onze etiketten vergeten en samenkomen in liefde, en de paus heeft daartoe opgeroepen. Ik had 400 verzen over liefde. Totdat ik sterf zal ik niets anders verkondigen dan liefde voor al mijn broeders en zusters in Christus, mijn katholieke broeders en zusters, protestantse broeders en zusters, christelijke gereformeerden, Lutheranen, het maakt me niet uit wat voor etiket u draagt. Hiermee zullen alle mensen weten dat gij mijn discipelen zijt en liefde hebt voor elkander”.
Dit vertegenwoordigt de populaire zienswijze op liefde, maar ze is vals en gevaarlijk.
OECUMENISTEN ZIJN VERWARD OVER DE DEFINITIE VAN LIEFDE
Liefde is cruciaal. De Bijbel zegt dat zonder liefde “ik een klinkend metaal, of luidende schel”2 ben geworden. De Bijbel zegt ons dat God liefde is, en zij die God kennen Zijn liefde weerkaatsen. Wat is liefde nu? De oecumenische wereld is verward over de definitie van liefde. Wij moeten dat vanuit de bijbel definiëren. “Liefde”, naar menselijk denken, is een warm gevoel of een romantische, sensuele gedachte. Voor deze oecumenische generatie is liefde breeddenkendheid en de niet oordelende aanvaarding van iedereen die beweert de Heer Jezus Christus te kennen. Dit is echter niet wat de Bijbel leert over liefde. Beschouw de volgende verzen van de Heilige Schrift:
“Jezus antwoordde en zeide tot hem: ZO IEMAND MIJ LIEFHEEFT, DIE ZAL MIJN WOORD BEWAREN; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken” (Joh 14:23).
“En dit bid ik, DAT UW LIEFDE NOG STEEDS OVERVLOEDIGER WORDT IN KENNIS EN ALLE FIJNGEVOELIGHEID, om te kunnen onderscheiden wat wezenlijk is, opdat u oprecht bent en zonder aanstoot te geven tot de dag van Christus” (Fil 1:9-10; HSV).
1 Legalisme: wetticisme. 2 1 Kor. 13:1. 3 Gr. epignósei: volle kennis.
“WANT DIT IS DE LIEFDE GODS, DAT WIJ ZIJN GEBODEN BEWAREN; en Zijn geboden zijn niet zwaar” (1 Joh 5:3).
“En wij vertrouwen van u in de Heere, dat gij, hetgeen wij u bevelen, ook doet, en doen zult. Doch de Heere richte uw harten tot de liefde van God, en tot de lijdzaamheid van Christus. En wij bevelen u, broeders, in de Naam van onze Heere Jezus Christus, dat gij u onttrekt van een iedere broeder, die ongeregeld wandelt, en niet naar de inzetting, die hij van ons ontvangen heeft” (2 Thess 3:4-6).
Bijbelse liefde is gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord. In deze laatste passage zien we dat de liefde van God ingezet staat tussen twee verzen die de gehoorzaamheid benadrukken aan Gods geboden, inbegrepen afscheiding van ongehoorzame broeders!
Liefde is niet louter een gevoel of zalige romantiek. Voor een vrouw betekent het liefhebben van haar man, aan hem onderworpen te zijn en hem te dienen overeenkomstig wat de Bijbel leert. Voor een man betekent het liefhebben van zijn vrouw, evenzo haar te behandelen zoals de Bijbel oplegt. Liefde is onderworpenheid aan Gods Woord.
Bijbelse liefde is niet een emotie. Het is niet breeddenkendheid. Het is niet afwijzen van beoordeling. Het is niet het afwijzen van kritiek. Bijbelse liefde is zorgzaam. Ze is gebaseerd op de kennis en het oordeel van Gods Woord. De liefde stelt op de proef, en gaat slechts akkoord met de dingen die overeenstemmen met Gods wil. Was de Heer Jezus liefdeloos toen Hij Petrus “Satan” noemde (Matt 16:23) of wanneer Hij publiekelijk de Farizeeën veroordeelde (Matt 23)? Was de apostel Paulus liefdeloos toen hij Petrus publiekelijk berispte voor zijn compromis met de Judaïsten (Gal 1)? Was Paulus liefdeloos toen hij de namen noemde van valse leraars en compromiszoekers zoals Hymeneüs en Alexander, op tien verschillende plaatsen in de Brieven? Was Paulus liefdeloos toen hij de vrouw verbood om te spreken of om gezag over mannen te nemen (1 Tim 2)?
Bijbelse liefde voor mensen betekent niet dat ik de foute en schadelijke dingen negeer die zij doen. Dit is zowel waar met betrekking tot het fysische als het geestelijke terrein. Bijvoorbeeld, een moordenaar liefhebben, in bijbelse zin, betekent niet dat wij zijn misdaad negeren. Hij zal in de wereld terecht ter dood gebracht moeten worden (Genesis 9:5-6). Evenzo betekent het liefhebben van een valse leraar niet dat ik blind moet worden voor zijn fouten en dat ik gemeenschap met hem zou hebben, ongeacht zijn leer. Het betekent dat ik de Bijbel gehoorzaam en hem zal tekenen en mijden (Rom 16:17), dat ik zijn fout publiek zal kenbaar maken, om hen te beschermen die verkeerd gelopen zijn door zijn leer.
OECUMENISTEN ZIJN VERWARD OVER DE RICHTING VAN LIEFDE
Oecumenisten zijn verschrikkelijk verward over de definitie van liefde, maar zij zijn ook verward over de richting die liefde moet uitgaan. DE EERSTE RICHTING DIE DE LIEFDE MOET UITGAAN IS RICHTING GOD. Oecumenisten praten veel over de liefde van mensen, maar erg weinig over de liefde van God. Maar wat is volgens de Heer Jezus Christus het grootste gebod?
“En een uit hen, zijnde een Wetgeleerde, heeft gevraagd, Hem verzoekende, en zeggende: Meester! welk is het grote gebod in de wet? En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben de Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten” (Matt 22:35-39).
Het eerste en grote gebod is niet het liefhebben van uw naaste - dat is het tweede gebod. Het eerste en grote gebod is God lief te hebben met geheel uw hart, ziel en geest.
Oecumenisten wijzen met hun vinger naar bijbelgelovige fundamentalisten en beschuldigen hen voor een gebrek aan liefde tot mensen, omdat bijbelgelovigen oordeel, tucht en afscheiding beoefenen. Maar wat met de liefde voor God?
De oecumenisten zeggen me dat ik alle denominaties moet liefhebben, ongeacht de leer die zij brengen. Ik antwoord hierop dat ik eerst God en Zijn Waarheid moet liefhebben, en dat betekent dat ik de Bijbel zal gehoorzamen, en dat betekent dat ik zal meten, kentekenen en mijden, al diegenen die in de fout lopen. Een ware liefde voor God vereist dat ik meer zorg draag voor Zijn Woord en Zijn wil dan voor mensen en hun gevoelens en opinies en programma’s. En de richting van liefde moet niet enkel uitgaan naar God maar ze moet ook gericht zijn op hen die in gevaar verkeren. De oecumenische menigte zegt me dat ik de modernisten en romanisten moet liefhebben, enz., maar zij zijn praktisch stil over de kwestie van de liefde voor hen die door de modernisten en romanisten worden bedrogen. Wij worden beschuldigd van liefdeloosheid, bijvoorbeeld wanneer wij het feit onderstrepen dat Johannes Paulus II of Moeder Theresa een vals, sacramenteel evangelie prediken. Dat is nonsens. Het ware feit is dat wij de mensen genoeg liefhebben om hen te waarschuwen voor valse evangelies, opdat zij niet afdwalen naar de eeuwige hel. Een herder die de wolven meer liefheeft dan de schapen is een verwarde en ondeugende herder!
|
|