Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: woensdag 22 september 2010, 18:15
|
|
|
Maar ik zondig helaas nog wel over 1 Johannes 3:6, 9; 5:18
Jaap Fijnvandraat
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.php?page=artikel&id=936
Vraag:
Volgens deze bovengenoemde teksten zondig je niet meer als je wedergeboren bent. Maar ik zondig helaas nog wel. Ben ik dan niet wedergeboren? Die vraag beangstigt mij!
Antwoord:
Iemand die wedergeboren is, is geen zondaar meer hoewel hij nog wel kan zondigen. We waren zondaars, maar verkeren niet meer in die positie. Dit is de leer van Paulus (2 Kor. 5:17; Rom. 6:6; Ef. 4:22-24; Kol. 3:9, 10; Rom. 5:8; 6:17, 18; 6:20; 6:22; 1 Kor. 6:10, 11; Rom. 7:5; 8:9 en let op de verleden tijd in deze teksten).
De apostel Johannes gaat nog verder en zegt, dat hij die uit God geboren is niet meer zondigt. Dit woord mogen we kennelijk niet in volstrekte zin opvatten, want in 1 Joh. 2:1 schrijft hij:
“Mijn kinderkens, dit schrijf ik u, opdat gij niet tot zonde komt. En als iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige en Hij is een verzoening voor onze zonden en niet alleen voor de onze, maar ook voor die der gehele wereld”.
Hieruit blijkt dat Johannes nog wel degelijk de mogelijkheid onderkent, dat gelovigen kunnen zondigen. Uit het begin en uit het slot van dit citaat blijkt namelijk, dat hij gelovigen op het oog heeft. De vraag is nu hoe we met teksten als 1 Joh. 3:6 enz. aan moeten. Er zijn twee verklaringen te geven en wel:
a. Als een gelovige zondigt, zondigt niet de wedergeboren mens in hem, maar het vlees dat nog in hem is. Paulus zegt iets dergelijks in Rom. 7:20: “Indien ik nu datgene doe wat ik niet wens, dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde die in mij woont” (dat neemt onze verantwoordelijkheid voor de daad niet weg, maar wijst de bron aan waar het kwaad vandaan komt).
De nieuwe mens die naar God geschapen is, kan namelijk niet zondigen. Het is het zaad van de wedergeboorte, het zaad Gods dat net zomin het kwade doen kan als dat God zou kunnen liegen. Als we zondigen wordt dat bewerkt door de zonde ofwel het vlees in ons. Het is ermee als met een geënte wilde appelboom. De geënte loot kan niets anders dan goede appels voortbrengen; als er verkeerde appels voor de dag komen zitten die aan een tak die uit de oude stam gesproten is en die niet is weggekapt.
b. Met niet-zondigen bedoelt Johannes het niet praktizeren van de zonde als levensbeginsel. Het gaat niet om het bedrijven van een enkele zonde door verleiding en onachtzaamheid (zie nog eens 1 Joh. 2:1).
Het volgende voorbeeld zal dit verduidelijken. Van een schaap kunnen we zeggen dat het niet in de drek leeft. We bedoelen dan niet dat een schaap niet eens in de drek kan terechtkomen, maar dat zijn levenssfeer niet de drek is.
Omgekeerd zeggen we van een varken dat het wel in de drek leeft. Het wentelen in het slijk is zijn aard. Dat houdt ook niet in, dat een varken niet eens een keer gewassen kan zijn of op droge grond zou kunnen verkeren. Zijn eigenlijke levenssfeer is echter het slijk.
Zo heeft de wedergeboren mens niet de zonde als levenssfeer, hoewel hij nog wel zondigen kan, maar dan druist dat in tegen zijn (nieuwe) natuur. Voor beide opvattingen is wat te zeggen want op zichzelf genomen zijn ze allebei waar
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: woensdag 22 september 2010, 18:17
|
|
|
Verder heeft Jaap Fijnvandraat hele mooie bijbelstudie`s om die te volgen.
Shalom,
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HAICO485
|
|
Geplaatst: woensdag 22 september 2010, 19:07
|
|
|
ik ben dit jaar wedergeboren en heb vrij snel daarna de Heilige Geest ontvangen.
Ik heb daardoor minder vleselijke lusten gekregen, meer geduld, reageer minder cynisch, heb meer liefde voor de medemens en minder de neiging om anderen te kleineren.
Waar ik een ander een jaar geleden nog iemand verrot gescholden zou hebben, blijf ik in dezelfe situatie nu rustiger en wijzer.
ik heb nog steeds zondige elementen in me (of in bijbelse termen: de zonde van het vlees), en ik blijf werken om dat te doen verminderen.
maar in mijn kern ben ik iemand anders geworden vind ik. het satanische is weg. ik heb geen stiekeme duistere gedachten meer om iemand die mij niet bevalt iets gruwelijks aan te doen of toe te wensen.
en dat is christelijk : vergeven en barmhartig zijn.
Laatst aangepast door
|
HAICO485
|
op zaterdag 2 oktober 2010, 22:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 22 september 2010, 19:32
|
|
|
een prachtige vooruitgang, haico; maar waarschijnlijk bedoel je dat de Heilige Geest je gegeven is, en je nu wedergeboren bent? je draait namelijk de bijbelse volgorde om naar mijn beleving.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: woensdag 22 september 2010, 19:49
|
|
|
HANNAH810 schreef: | een prachtige vooruitgang, haico; maar waarschijnlijk bedoel je dat de Heilige Geest je gegeven is, en je nu wedergeboren bent? je draait namelijk de bijbelse volgorde om naar mijn beleving. |
Nee hoor, Haico geeft precies de juiste volgorde aan ....
Handelingen 8:12 Maar toen Filippus hen door zijn verkondiging van het koninkrijk van God en de naam van Jezus Christus tot geloof had gebracht, lieten ze zich dopen, mannen zowel als vrouwen. 13 Ook Simon aanvaardde het geloof, en na zijn doop bleef hij voortdurend bij Filippus; en hij stond versteld van de tekenen en de machtige wonderen die hij zag gebeuren. 14 Toen de apostelen in Jeruzalem hoorden dat de inwoners van Samaria het woord van God hadden aanvaard, stuurden ze Petrus en Johannes naar hen toe. 15 Nadat ze waren aangekomen, baden ze dat ook de Samaritanen de heilige Geest mochten ontvangen, 16 want deze was nog op niemand van hen neergedaald; ze waren alleen gedoopt in de naam van de Heer Jezus. 17 Na het gebed legden Petrus en Johannes hun de handen op, en zo ontvingen ze de heilige Geest.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 22 september 2010, 20:29
|
|
|
cross, hoe ga je dan om met een tekst als uit 1 korinthe 6; „En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest onzes Gods;”
1 petrus 3 Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door den Geest; 1 korinthe 12;9 een ander wordt gegeven het geloof, door dezelfde Geest....
2 korinthe 3;6 de Geest maakt levend.......
daar ben ik dan wel echt benieuwd naar!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: woensdag 22 september 2010, 20:44
|
|
|
Efeziërs 1:13b-14a: in Hem zijt gij, toen gij gelovig werdt, ook verzegelt met de Heilige Geest der belofte, die een onderpand is van onze erfenis.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: donderdag 23 september 2010, 20:40
|
|
|
HANNAH810 schreef: | cross, hoe ga je dan om met een tekst als uit 1 korinthe 6; „En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest onzes Gods;” Hier wordt gesproken tegen christenen uit de gemeente te Korinthe, die geleefd hebben als in 10 Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigen, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beërven. Dan gaat hij door met vers 11. Tegen de christenen die .....Gods
1 petrus 3 Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door den Geest; Eerst maar het volledige vers plaatsen, misschien dat het dan duidelijk wordt waar het om gaat. 1Petrus3:18 Want Christus heeft ook eens voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen; Die wel is gedood in het vlees, maar levend gemaakt door de Geest;. Hier wordt zelfs niet eens gesproken over de mens of door de doop in/met de Heilige Geest. Het gaat hier over Jezus Christus, die voor ons is gestorven en het werk dat Hij voor ons heeft gedaan. Titus3:5 Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing van de Heilige Geest; 1 korinthe 12;9 een ander wordt gegeven het geloof, door dezelfde Geest.... Het gaat in dit hoofdstuk om de verscheidenheid van gaven. Één Geest maar meerdere gaven.
2 korinthe 3;6 de Geest maakt levend....... Toch nog maar een aanvulling op jouw vers 2 Korinthe 3:5 Niet dat wij van onszelf bekwaam zijn iets te denken, als uit onszelf; maar onze bekwaamheid is uit God; 6 Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars van het Nieuwe Testament, niet van de letter, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend. De Geest maakt het Woord van God levend. De Geest raakt mensen wel aan om na te denken over het Woord, en kan de mens ertoe verleiden om Jezus Christus te aanvaarden als hun Verlosser en Zaligmaker. De Heilige Geest echter zal je vervullen, dit is iets anders dan aanraken.... zie ook het stukje van 1Petrus3
daar ben ik dan wel echt benieuwd naar! |
Vind het overigens jammer dat je stukje uit een vers gebruikt, dit geeft vaak een onjuist beeld van het totale bijbelgedeelte.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIEKIE042
|
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 09:10
|
|
|
zonde betekend....je doel missen....
als je er voorbij schiet, ga je terug..en met het doel voor ogen de juiste weg weer op... God is een genadige God, en Hij maakt zich er niet zo druk om... en elke keer zegt Hij...Kom maar bij MIJ!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: zondag 26 september 2010, 23:04
|
|
|
PIEKIE042 schreef: | zonde betekend....je doel missen....
als je er voorbij schiet, ga je terug..en met het doel voor ogen de juiste weg weer op... God is een genadige God, en Hij maakt zich er niet zo druk om... en elke keer zegt Hij...Kom maar bij MIJ!!! |
Dat is mooi gezegd
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|