ChristianMatch

Forum

Mijn PKN kerk is TOP
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: woensdag 18 augustus 2010, 19:45

Ik ben trots op onze PKN gemeente. Dit in tegenstelling tot wat sommige anderen vinden van een PKN gemeente. Laat het oordeel aan wie de overwinning behaald heeft...nl aan Jezus

Laten wij Hem slechts prijzen, liefhebben en omzien naar onze naasten

Mijn gemeente staat voor:
Onze missie:
Een gemeente te zijn waar mensen Jezus Christus leren kennen,
Hem samen volgen en van Hem getuigen

Ons motto:
Leven uit Gods liefde
Zorgen voor elkaar
Getuigen in de wereld

Hoe kunnen wij zo gemeente zijn, dat wij voor steeds meer mensen een brug kunnen zijn naar God?

Uitgangspunten
Er is maar één weg tot God, en dat is Jezus Christus, die gezegd heeft: "Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij." (Joh.14:6). Aan het kruis heeft Hij onze zonden gedragen, onze schuld verzoend. Hij heeft door Zijn opstanding de dood overwonnen en voor ons mensen de weg gebaand naar een nieuw, eeuwig leven met God. Dat is het evangelie, de blijde boodschap die wij in alle toonaarden willen laten horen.
Wij kunnen een brug zijn door het evangelie van Gods genade van Jezus Christus

Wij zijn in de eerste plaats gemeente van Jezus Christus. Hij is onze Verlosser en Heer. In Hem geloven wij, Hem willen wij eren, liefhebben, dienen en gehoorzamen. Wij willen ons voor Hem buigen en Hem aanbidden. Wij willen zijn Koninkrijk zoeken. Wij willen gehoorzaam zijn aan de opdracht die Hij ons heeft gegeven: "Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb." (Matt 28:18,19)
Wij kunnen een brug zijn door als leerlingen en getuigen van Jezus Christus te leven.

Door het geloof in Jezus Christus worden wij kinderen van God. Wij mogen leven in een persoonlijke relatie met God onze hemelse Vader. Het hart van die relatie is liefde. En de kern van Gods bedoeling met ons leven wordt door Jezus zo verwoord: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. (Matt 22:38,39). De liefde tot God en tot onze naaste horen bij elkaar.
Wij kunnen een brug zijn door in het voetspoor van Jezus de liefde van de Vader te beantwoorden en als zijn kinderen te leven.

De gemeente wordt in de bijbel 'het lichaam van Christus' genoemd. (1 Kor.3:16) Dat beeld spreekt van een sterke verbondenheid met onze Heer en met elkaar. Wij leden zijn van één lichaam. Alleen samen kunnen wij aan onze roeping beantwoorden. God heeft ons aan elkaar gegeven.
Wij kunnen een brug zijn wanneer wij met elkaar verbonden willen zijn in liefde als leden van het lichaam van Christus

De gemeente wordt in de bijbel ook 'tempel van de Heilige Geest' genoemd. Dat wil zeggen dat God zelf in ons midden aanwezig is door zijn Heilige Geest. Hij woont in ons en wil door ons heen werken. Daardoor is de gemeente een plaats waar wij de aanwezigheid van God kunnen ervaren. Door zijn kracht is er genezing, vernieuwing, bevrijding mogelijk.
Wij kunnen een brug zijn door te vertrouwen op de kracht van de Heilige Geest, de levende aanwezigheid van Jezus Christus in ons midden

Samengevat:
Wij kunnen alleen voor mensen een brug zijn naar God toe, als wij voluit Gemeente-van-Jezus-Christus zijn. Als Hij centraal staat en wij in gehoorzaamheid aan Hem leven. Als wij leven vanuit zijn genade en vanuit zijn levende aanwezigheid in ons midden.

De gemeente als een proces, een dubbele beweging

Hoewel het beeld van de brug in zekere zin een statisch beeld is, drukt het ook beweging uit.
Want het doel van een brug is juist om het mogelijk te maken van de ene kant naar de andere te bewegen. Zo is ook een gezonde gemeente een proces, waarbij mensen voortdurend in beweging zijn.

Ons motto verwoordt onze roeping in drie hoofddoelen.

Leven uit Gods liefde
Zorgen voor elkaar
Getuigen in de wereld

Voor ieder hoofddoel hebben wij een een aantal kernwaarden geformuleerd, die aangeven hoe wij ons op deze doelen willen richten. Deze waarden hebben meer te maken met wie wij zijn dan met wat wij doen. Zij geven eenvoudigweg aan wat wij belangrijk vinden. Samen met onze missie, bepalen zij de identiteit van onze gemeente. De sfeer waarin wij gemeente willen zijn. Deze 12 kernwaarden worden hieronder verder uitgewerkt.

Leven uit Gods liefde
aanbidding
verwachting
gehoorzaamheid
vreugde

Zorgen voor elkaar
eensgezindheid
aanvaarding
verbondenheid
verantwoordelijkheid

Getuigen in de wereld
bewogenheid
gastvrijheid
gulheid
dienstbaarheid

Leven uit Gods liefde

Aanbidding is de enige juiste reactie, wanneer wij God leren kennen. Wanneer onze ogen open gaan voor Zijn Heerlijkheid, Zijn Goedheid en Liefde, dan wil alles in ons zich voor Hem buigen. Hem loven en prijzen. Aanbidding heeft een centrale plek in onze diensten en bijeenkomsten, wanneer wij samen zingen en bidden. Maar aanbidding gaat verder. Het is een levensstijl. Een voortdurende gerichtheid op God en een verwondering over wie Hij is.

Verwachting is een houding van geloof. Wij verwachten grote dingen van God, omdat Hij ons zoveel heeft beloofd. Verwachting gaat samen met geloof en vertrouwen. Een houding van verwachting wordt gevoed door gebed. Gebed is de adem van het geloof, en daarmee ook van de gemeente. Alleen een biddende gemeente kan een gezonde gemeente zijn. Maar wij mogen bidden met verwachting: "Niet gij hebt Mij, maar Ik heb u uitgekozen en u aangewezen, opdat gij zoudt heengaan en vrucht dragen en uw vrucht zou blijven, opdat de Vader u alles geve, wat gij Hem bidt in mijn naam." (Joh.15:16)

Gehoorzaamheid aan God is onlosmakelijk verbonden met het liefhebben van God. "Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in Mijn Liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde." (Joh.15:10). Wij willen in alle dingen God gehoorzamen en Jezus volgen (discipelschap). Wij willen groeien in toewijding. Daarom heeft de Bijbel als Gods Woord het hoogste gezag in ons midden. Wij willen ons blijven verdiepen in de bijbel, en daaruit leren en leven.

Vreugde en blijdschap horen bij een gezonde gemeente. "Dient de Here met vreugde" (Ps.100:2). Paulus schrijft aan de gemeente van Filippi: "Verblijdt u in de Here te allen tijde" (Filipp.4:7). Hoewel we ook als gemeente mooie en moeilijke momenten, goede en kwade dagen zullen kennen, mag de dragende kracht onze blijdschap zijn. Een blijdschap die haar grond vindt in de goedheid en de trouw van God. En die blijdschap mag ook geuit worden in een blije, informele sfeer, waarin ruimte is voor spontaniteit.

Zorgen voor elkaar

Eensgezindheid is mede bepalend voor de kracht van onze gemeente. Paulus schrijft over een gemeente die éénsgezind is, " één in liefdebetoon, één van ziel, één in streven" (Fil.2:2). Deze éénsgezindheid wil niet zeggen dat wij het over alles eens zijn, maar wel dat wij hetzelfde doel nastreven: het volgen van Jezus.

Aanvaarding van elkaar, hoe verschillend wij ook zijn, vloeit voort uit Gods genade. Zijn genade betekent dat Hij ons neemt zoals we zijn. Hij wil ons ontmoeten op de plek waar wij ons bevinden en gaat van daaruit met ons op weg, zodat geestelijke groei mogelijk wordt. Zo willen wij ook met elkaar omgaan. "Aanvaardt elkander, zoals ook Christus ons aanvaard heeft tot heerlijkheid Gods" (Rom.15:7).

Verbondenheid spreekt uit één van de bekendste beelden die het NT gebruikt voor de gemeente: zij is het lichaam van Christus (o.a.1 Kor.12). Het volgen van Jezus in deze wereld is geen eenzaam avontuur, maar alleen iets wat we alleen samen kunnen volbrengen. Wij hebben elkaar nodig. God heeft ons aan elkaar gegeven om elkaar tot hand en voet te zijn.

Verantwoordelijkheid vloeit voort uit de verbondenheid waarover we hierboven spraken. Het samen gemeente zijn, is niet vrijblijvend. Enerzijds worden wij geroepen om onze geestelijke gaven, die ieder lid van de gemeente heeft ontvangen, in te zetten voor de opbouw van de gemeente. Anderzijds kan de gemeente alleen functioneren als ieder lid ook zijn financiële verantwoordelijkheid neemt door te geven.

Getuigen in de wereld

Bewogenheid betekent dat ons hart open staat voor de nood van mensen, dichtbij en verder weg. Het evangelie zegt van Jezus zelf, dat hij "met ontferming bewogen werd "(Matt.9:36), wanneer Hij de nood van de schare zag. Wij willen als gemeente met open ogen en een open hart in de wereld staan, in het bijzonder in onze wijk en onze stad. Niet naar binnen gericht, maar juist naar buiten. En steeds de vraag stellen: hoe kunnen wij verschil maken?

Gastvrijheid betekent dat iedereen bij ons welkom is en zich ook welkom voelt. Het betekent dat wij in onze diensten en overige activiteiten rekening houden met gasten en nieuwkomers. Wij willen graag dat zij zich bij ons thuis voelen. Het betekent ook dat wij onze gebouwen en middelen waar mogelijk willen delen met anderen die dat nodig hebben. "Legt u toe op de gastvrijheid" (Rom.12:13).

Gulheid is de bereidheid om te geven. Jezus leert ons: "Om niet hebt gij het ontvangen, geeft het om niet." (Matt 10:8b). Wij geloven dat wat wij als gemeente van God ontvangen, niet bedoeld is om voor ons zelf te houden, maar om het door te geven aan anderen. Dat geldt zowel voor geestelijke als voor materiële zegeningen. Wij willen gericht zijn op wat wij kunnen geven. Wat wij anderen het meeste gunnen is de liefde van God in Jezus Christus. Daarom willen wij met vrijmoedigheid daarvan getuigen.

Dienstbaarheid is de gezindheid van Christus, die 'niet kwam om zich te laten dienen, maar om te dienen' (Matt.20:28). Wij willen actief zoeken hoe wij als gemeente dienstbaar kunnen zijn aan mensen. Niet alleen met woorden, maar ook met onze daden. Alleen dan kan ons getuigenis geloofwaardig zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1