Auteur |
Bericht |
|
IESJE369
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 14:50
|
|
|
In de Bijbel staat dat je geen schatten op aarde moet verzamelen, maar in de hemel.
De schatten op aarde zou ik wel kunnen benoemen: bezittingen, status, bankrekening. Maar wie kan voor mij benoemen wat er concreet met "schatten in de hemel" wordt bedoeld?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 16:01
|
|
|
Naastenliefde, alles wat GOED is......................
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 16:58
|
|
|
IESJE369 schreef: | In de Bijbel staat dat je geen schatten op aarde moet verzamelen, maar in de hemel.
De schatten op aarde zou ik wel kunnen benoemen: bezittingen, status, bankrekening. Maar wie kan voor mij benoemen wat er concreet met "schatten in de hemel" wordt bedoeld? |
het gaat in principe om de tekst; waar je schat is zal je hart zijn..... dus als je aardse dingen zoekt, is je hart ook gericht op het aardse, wil je hemelse schatten, dan is je hart ook op de hemel gericht.
wat ik zelf versta onder hemelse schatten? de vrede, trouw en onvoorwaardelijke liefde van God. een voorbiddende Oudste Broeder, die weet hoe dit aardse leven is; welke zegeningen en tegenvallers je tegen kunt komen op je pad, Die is verzocht in alles, en van God verlaten is, zodat ik nooit van Hem verlaten zal zijn, Die Mij liefhad toen ik hem nog vijandig gezind was, voor me stierf, en een nieuw leven met God voor mij mogelijk maakte; een God die mij de Heilige Geest wilde geven om een warme, vurige muur rond mijn hart te zijn, om het te beschermen tegen pijn, kilte en onrecht; mij Zijn woorden bekend te maken als ik die nodig heb; zomaar een tekst die je in gedachten komt wanneer je die nodig hebt bijvoorbeeld; een troostend woord voor degene die op je pad komt, zodat je weet wat je zeggen kunt om het hart van de ander te verwarmen; om van Zijn liefde uit te mogen delen aan de mensen om me heen, omdat er in Hem een overvloed aan liefde is.
dat zijn voor mij hemelse schatten, waar een mooie auto, een volle bankrekening en een michelin ster niet tegen op kunnen.
.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 17:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 18:51
|
|
|
IESJE369 schreef: | In de Bijbel staat dat je geen schatten op aarde moet verzamelen, maar in de hemel.
De schatten op aarde zou ik wel kunnen benoemen: bezittingen, status, bankrekening. Maar wie kan voor mij benoemen wat er concreet met "schatten in de hemel" wordt bedoeld? |
Persoonlijk versta ik onder het 'schatten in de hemel vergaren' datgene dat je vanuit een zuiver hart voor God doet. Bijv; omzien naar weduwen, wezen en wezen, armen, verdrukten en gevangenen. (Zie ook 1 Tim 5: 24-25; hieruit kun je opmaken dat je werken op aarde je zullen vergezellen naar de dag van het oordeel.) Overigens denk ik wel dat goede werken die niet vanuit een zuiver hart zijn gedaan de toets mss toch niet kunnen weerstaan.
1 Cor.3: 12-15: Is er iemand, die op dit fundament bouwt met goud, zilver, kostbaar gesteente, hout, hooi, of stro, ieders werk zal aan het licht komen. Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken. Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen, maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IESJE369
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 19:01
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Persoonlijk versta ik onder het 'schatten in de hemel vergaren' datgene dat je vanuit een zuiver hart voor God doet. Bijv; omzien naar weduwen, wezen en wezen, armen, verdrukten en gevangenen. (Zie ook 1 Tim 5: 24-25; hieruit kun je opmaken dat je werken op aarde je zullen vergezellen naar de dag van het oordeel.) Overigens denk ik wel dat goede werken die niet vanuit een zuiver hart zijn gedaan de toets mss toch niet kunnen weerstaan.
1 Cor.3: 12-15: Is er iemand, die op dit fundament bouwt met goud, zilver, kostbaar gesteente, hout, hooi, of stro, ieders werk zal aan het licht komen. Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken. Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen, maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen.
GrZing! |
Deze twee teksten zijn inderdaad wel concreet, namelijk "werk" en "goede daden".
Toch vertelt het evangelie juist dat het niet de goede daden zijn, maar de genade waar het om gaat. Ik blijf het lastig vinden om het goed te begrijpen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 19:23
|
|
|
IESJE369 schreef: | Deze twee teksten zijn inderdaad wel concreet, namelijk "werk" en "goede daden".
Toch vertelt het evangelie juist dat het niet de goede daden zijn, maar de genade waar het om gaat. Ik blijf het lastig vinden om het goed te begrijpen. |
In de tekst van Cor. kun je lezen dat je behoud niet afhangt van je goede werken. Voor je behoud is belangrijk op welk fundament je bouwt. Je werken zijn van belang voor het loon dat je krijgt. Wij hebben soms de neiging ons een beetje blind te staren op ons behoud: "als ik maar naar de hemel ga, dan is het wat mij betreft goed". Maar God verlangt meer van ons; wij mogen als Zijn ambassadeurs in deze wereld staan, hoewel ons behoud daar dus niet van afhangt.
Snapjutnog??
Laatst aangepast door
|
ZINGA672
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 19:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANITA637
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 19:29
|
|
|
reactie
heb je matteüs 6 helemaal gelezen of dat ene stukje ?? alles wat we hier op aarde doen zegt prediker ook is najagen van de wind Ik haal hier uit me nergens geen zorgen meer om moet maken , en het mag verwahten van GOD die geeft .wat wij van node hebben en niet de aardse begeerten in alle dingen geld auto s steeds weer met de mode me sex ennoem maar op Het is zot om te begeren wat dan ook En ja stiekum doen we het allemaal maar wat is uiteindelijk het doel IK ben voor een maand bijn a van de aarde weggenomen , heb veel tegelslagen geen geld om rond te komen ik weet niet wat de toekomst brengt maar wel dat IK van mijn hemelse vader mag verwachten en da tik hier niets van node heb van dat alles we zijn gekomen zonder en we gaan , alleen ons hart dat mag zuiver worden en daar moet je aan werken Een goed hart is de HEER wegevallig alles van de wereldse dingen niet
groet gods zegen voor een ieder die dit leest bewaar in je hart dat je GOD van node hebt amen
lieve groet van mij anita
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIEKE897
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 19:59
|
|
|
ik moest direct denken aan een kinderliedje, Hij is koning...
'k Heb een beurs die niet oud wordt 'k Heb een schat die nooit opraakt 'k Heb een schat in de hemel En 'k heb Jezus in mijn hart Hij is Koning, Hij is Koning Hij is het die ons bevrijdt Hij is Koning, Hij is Koning Koning in eeuwigheid
Jezus is Heer van hemel en aarde Toch werd hij net zo'n mens als wij Om ons te leiden naar Zijn Vader Ik ben de weg, zegt Hij Zoek niet naar schatten op aarde Daar gaat hun waarde voorbij 'k Geef je een schat in het Koninkrijk Volg je Mij dan word je de koning te rijk
'k Heb een beurs, die niet oud wordt 'k Heb een schat die nooit opraakt 'k Heb een schat in de hemel En 'k heb Jezus in mijn hart Hij is Koning, Hij is Koning ... (enz.)
Jezus zegt jou: Ik ken al je zorgen Want Ik werd net zo'n mens als jij Kom dus bij Mij, wacht niet tot morgen Kom want Ik maak je vrij Ik ben het licht van de wereld 'k Schijn in de donkerste nacht Dit is de dag dat je leven begint Volg je Mij dan word je zo blij als een kind
'k Heb een lamp die niet uitgaat 'k Heb een weg die omhoog leidt 'k Heb een huis in de hemel En 'k heb Jezus in mijn hart Hij is Koning, Hij is Koning... (enz.)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 20:06
|
|
|
Hemelse schatten...doet mij toch het meest denken aan de vruchten van de Geest die we mogen ontvangen...naast Jezus Zelf
Verder vind ik het lied dat Marieke plaatste wel heel sprekend.
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 20:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IESJE369
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 20:10
|
|
|
De paraleltekst in Lucas 12: 33 zet "schat" in het enkelvoud. Dan zou het Jezus in je hart kunnen betekenen. In Matteus staat "schatten" in het meervoud. Wie kan hier een verklaring voor geven?
Laatst aangepast door
|
IESJE369
|
op dinsdag 10 augustus 2010, 20:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANITA637
|
|
Geplaatst: dinsdag 10 augustus 2010, 21:28
|
|
|
IESJE369 schreef: | De paraleltekst in Lucas 12: 33 zet "schat" in het enkelvoud. Dan zou het Jezus in je hart kunnen betekenen. In Matteus staat "schatten" in het meervoud. Wie kan hier een verklaring voor geven? |
Ik ben geen dominee of zoiets maar gewoon mens en ik denk dat je iets verder moet lezen in lucas waar jullie schat is daar zal ook jullie hart zijn als je je verkeerde gedachten de loop laat gaan zullen dat geen schatten zijn die je verzamelt maar enkel zoals prdiker zegt najagen van de wind schaten verzamel je door god te gehoorzamen staat er ook verder doe je gordel om enz lees eens eenheel vers dan gaan de woorden werken niet alleen de verzen of een regel als je je wapend met de wapenuitrusting dan kun je je zelf behoeden voor zonden en kwade dingen van buiten WIJ zijn zondig maar maken wel eigen keuzes en ik denk dat je bewust moet worden wat god welgevallig zal zijn en niet jezelf ook dit is een bewustwordings proces van mij zelf Maar ik krijg er veel voor terug als ik mijn schatten aan jezus voeten mag en kan leggen hoop dat ik er nog veel mag verzameln door medemensen en nood te helpen etc etc
hoop dat je hier iets aan hebt en mee kunt Ik stel mijn vertrouwen op de HEER mijn GOD
Lieve groet uit het hart van de heer voor eeen ieder die dit leest
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: woensdag 25 augustus 2010, 17:32
|
|
|
Misleidende onzin over de hemel
Vind je geen voldoening in je huwelijk? Dan breek je die schuur toch af om een nieuwe te bouwen met de vrouw bij wie je je écht thuis voelt. God heeft ons toch geschapen om gelukkig te zijn? Of vind je als vrouw dat je niet genoeg ruimte krijgt in je huwelijk, dan stop je er toch mee! Het gaat er toch om dat je aan jezelf toekomt en jezelf volkomen kunt ontplooien? Dat is toch het doel van het leven?
Als de dingen of mensen om ons heen geen absolute vreugde of bevrediging schenken, dan willen we andere, grote schuren. Dan is de ‘schuur’ van onze welvaart al gauw te klein. Voldoet de ‘schuur’ van onze gemeente niet, dan gaan we ons daar niet jarenlang voor inspannen, maar vertrekken we naar elders. We moeten het immers fijn hebben, hier en nu! Instant bevrediging. Daar hebben we recht op.
Eigengemaakte hemel
Ik merk maar al te vaak dat dit verleidelijke denken heel dichtbij mij op de loer ligt. Daarom geldt de waarschuwing van Jezus ook voor ons: ‘Gij dwaas, in deze nacht wordt uw ziel van u afgeëist en wat gij gereedgemaakt hebt, voor wie zal het zijn?’ Wat houd je uiteindelijk over als je leeft voor eigen voldoening en zelfverwerkelijking? Niets, zoals Jezus laat zien in die andere gelijkenis over de rijke man en de arme Lazarus. Erger nog, dan verliezen we de hemel die God wilde geven. We prefereerden immers onze eigengemaakte hemel op aarde.
Misleiding
We moeten leven voor de hemel waar God is. Het bijbelse geloof is een hemelgeloof. Het lukt de duivel al jarenlang de echte hemel verdacht te maken door de leugen te verspreiden dat mensen die gericht zijn op de hemel, hun verantwoordelijkheden op aarde verzaken en wereldvreemd worden. Uitzonderingen daargelaten is dat misleidende onzin. Het tegenovergestelde is waar. Mensen die voor de hemel leven, beseffen dat ze zich eens zullen moeten verantwoorden voor hun leven op aarde. Mensen die de hemel op aarde nastreven, gaan echter voor zichzelf leven. De gevolgen zijn duidelijk: individualisering, egoïsme, onverschilligheid en vervreemding. Die hemel op aarde brengt alleen maar ellende voort.
Door Hans Frinsel, site: Habakuk.nu
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|