ChristianMatch

Forum

De aarde beheren/beheersen, wat consumeer je bewust of niet?
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 juli 2010, 15:51

Wat mij al heel lang bezighoudt is wat verantwoord consumeergedrag is van een christen als je daarin natuurlijk meerekent dat wij als opdracht hebben de aarde te beheren/beheersen.
Wat is volgens jullie de betekenis van de aarde beheren of de aarde beheersen en is daar verschil tussen?
Consumeren jullie vanuit deze opdracht en hoe sta je dan tegenover intensieve veehouderij, het gebruik van antibiotica, groeimiddelen, ontwrichting van de waardigheid van het dierlijk leven, hun natuurlijke gedrag verhinderen en hen dwingen een product te zijn.
Pesticiden en andere giften in de landbouw, het genetisch manipuleren van gewassen, van dieren.
Wat kan onze rol zijn als christenen in ons consumentengedrag in de beïnvloeding van al deze dingen? Doen jullie dat ook en hoe dan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 juli 2010, 18:16

MIEKE364 schreef:
Wat mij al heel lang bezighoudt is wat verantwoord consumeergedrag is van een christen als je daarin natuurlijk meerekent dat wij als opdracht hebben de aarde te beheren/beheersen.
Wat is volgens jullie de betekenis van de aarde beheren of de aarde beheersen en is daar verschil tussen?
Consumeren jullie vanuit deze opdracht en hoe sta je dan tegenover intensieve veehouderij, het gebruik van antibiotica, groeimiddelen, ontwrichting van de waardigheid van het dierlijk leven, hun natuurlijke gedrag verhinderen en hen dwingen een product te zijn.
Pesticiden en andere giften in de landbouw, het genetisch manipuleren van gewassen, van dieren.
Wat kan onze rol zijn als christenen in ons consumentengedrag in de beïnvloeding van al deze dingen? Doen jullie dat ook en hoe dan?
Ik vind dat de boeren heel goed voor de dieren zorgen, vind het vlees uiterst gezond wat ik in de supermarkt koop. Heb geen probleem met pesticiden, want ik vind dat appels en peren gezond gehouden moeten worden. Ik ben een voorstander van intensieve veehouderij en vind het heel gemakkelijk een oordeel te hebben over mensen, die ons leven lang verzorgen wat betreft eten en drinken.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 juli 2010, 18:27

1. Hoe gezond zijn appels en peren die besproeid zijn met pesticiden? Oké, de concentratie valt veelal mee, maar om nu te veronderstellen dat pesticiden het fruit gezond houden... Knipoog smiley
  2. Intensieve veehouderij hoeft van mij niet als het betekent dat de dieren extra 'opgeblazen' worden om maar meer melk/vlees te produceren. Maar gelukkig zijn er ook nog genoeg veehouders die dit niet doen en de dieren ook nog een gewoon leven gunnen. Dus nee, verdwijnen hoeft het ook niet geheel.

Laatst aangepast door
HENK710
op zaterdag 31 juli 2010, 20:49
Naar boven

Auteur Bericht
EJROCKS758

BerichtGeplaatst: zaterdag 31 juli 2010, 20:47

Word van dit onderwerp al snel een beetje kriegel, maar goed daar kan niemand hier iets aan doen, dus vergeef het me maar Verlegen lachende smiley

Voor jaren terug had mijn vader hier een leuk, goed lopend boerenbedrijfje, genoeg om het gezin van te onderhouden en leuk om mee te werken. Van lieverlee kwam er steed meer regelgeving vanuit den haag en gingen de kosten steeds meer omhoog, zodat je als boer wel gedwongen werd uit te breiden wilde je nog een beetje bestaan kunnen realiseren. De kleinere bedrijfjes gingen de één na de ander onderuit, en wat we nu uiteindelijk overhebben heet intensieve veehouderij. De meesten moeten zich drie slagen in de rondte werken om het hoofd boven water te houden, als je je precies aan elke letter v/d wet wilt houden loop je tegen enorme kosten en problemen aan, plus het risico van torenhoge boetes (bijv 800 euro boete voor een waterkraantje waar geen slotje op zit) en uitgekotst worden door je productafnemer.

De meeste agrariers zouden echt wel weer terug willen naar de tijd dat ze hun boterham met minder vee konden verdienen, natuurlijk zitten er ook geldwolven tussen voor wie dierewelzijn niet telt, maar het grote deel vind het ook niet leuk meer zo. Jaren en jaren hebben we te horen gerkegen dat alles moet groeien en werden we gedwongen om te groeien, en nu mag het in één keer weer krimpen en biologisch, want dat is zo goed voor de dieren. Geen wonder dat de meesten zo ongeveer finaal klaar zijn met het landbouwbeleid hier in nl.

mazl e-j

Laatst aangepast door
EJROCKS758
op zaterdag 31 juli 2010, 20:48
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zondag 1 augustus 2010, 00:15

we moeten goede rentmeesters zijn, maar niet doorschieten als veganisten enzo, dat is echt kansloos, en een vorm van afgoderij.
en de christenen die er voor kiezen, moeten niet anderen tot aanstoot zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zondag 1 augustus 2010, 15:08

DAVID923 schreef:
we moeten goede rentmeesters zijn, maar niet doorschieten als veganisten enzo, dat is echt kansloos, en een vorm van afgoderij.
en de christenen die er voor kiezen, moeten niet anderen tot aanstoot zijn.

En christenen die er NIET voor kiezen, moeten niet anderen tot aanstoot zijn...
...door de keus van de ander bijvoorbeeld direct af te schilderen als afgoderij, puur en alleen omdat het niet past in het eigen denkbeeld. Boze smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: zondag 1 augustus 2010, 20:20

HENK710 schreef:
...door de keus van de ander bijvoorbeeld direct af te schilderen als afgoderij, puur en alleen omdat het niet past in het eigen denkbeeld. Boze smiley

de mensen die er in doorschieten, vereren de natuur meer dan God lijkt het. volgens paulus mogen we alles eten, en is alles geoorloofd.
en we moeten elkaar niet tot aanstoot zijn, werkt van 2 kanten idd. als ik ergen op bezoek ben pas ik me aan natuurlijk, maar als ze bij mij zijn moet ik me ook aanpassen?(doe ik wel, maar het werkt vaak niet van 2 kanten)
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 1 augustus 2010, 20:39

HENK710 schreef:
Veganisme en esoterie ligt naast elkaar en vloeit in veel gevallen in elkaar over. God heeft ons dieren gegeven om te eten, net zo goed als fruit en groente.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zondag 1 augustus 2010, 21:08

CHATULIEM619 schreef:
Veganisme en esoterie ligt naast elkaar en vloeit in veel gevallen in elkaar over. God heeft ons dieren gegeven om te eten, net zo goed als fruit en groente.

Heeft Hij ze werkelijk te eten gegeven aan de mens? Of heeft Hij erin toegestemd dat ze gegeten worden? Ons gebit is nog steeds niet echt geschikt voor carnivorenvoer Knipoog smiley

En al zou het wel zo zijn, dan nog vind ik het te ver gaan om christenen die veganisme aanhangen als afgodendienaars af te schilderen. Daar was mijn reactie puur op gericht. Laten we elkaar als christenbroers en -zussen aub wel blijven respecteren, ook al denken we soms anders over bepaalde zaken!

En nee, ik ben geen veganist. Alleen al niet omdat ik het dubbel vind om te zeggen dat we geen levende dingen mogen eten en dan toch planten eten, want ook planten leven in mijn ogen. Lachende smiley

Laatst aangepast door
HENK710
op zondag 1 augustus 2010, 21:09
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zondag 1 augustus 2010, 21:36

HENK710 schreef:
Heeft Hij ze werkelijk te eten gegeven aan de mens? Of heeft Hij erin toegestemd dat ze gegeten worden? Ons gebit is nog steeds niet echt geschikt voor carnivorenvoer Knipoog smiley

En al zou het wel zo zijn, dan nog vind ik het te ver gaan om christenen die veganisme aanhangen als afgodendienaars af te schilderen. Daar was mijn reactie puur op gericht. Laten we elkaar als christenbroers en -zussen aub wel blijven respecteren, ook al denken we soms anders over bepaalde zaken!

En nee, ik ben geen veganist. Alleen al niet omdat ik het dubbel vind om te zeggen dat we geen levende dingen mogen eten en dan toch planten eten, want ook planten leven in mijn ogen. Lachende smiley

Henk, een heel mooie bijdrage, kan me hierin helemaal vinden.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zondag 1 augustus 2010, 21:41

CHATULIEM619 schreef:
Ik vind dat de boeren heel goed voor de dieren zorgen, vind het vlees uiterst gezond wat ik in de supermarkt koop. Heb geen probleem met pesticiden, want ik vind dat appels en peren gezond gehouden moeten worden. Ik ben een voorstander van intensieve veehouderij en vind het heel gemakkelijk een oordeel te hebben over mensen, die ons leven lang verzorgen wat betreft eten en drinken.

Chatuliem, ik ben van mening dat je aan struisvogelpolitiek doet; ooit van vogelgriep gehoord? Weleens gezien hoe vogels worden gehouden in Azië?. Ken je de begrippen Q-koorts, varkenspest, gekke koeien ziekte? Geen last van beelden op je netvlies van grote grijpers met daaruit bungelende nog niet helemaal dode varkens en koeien? Is dat de bedoeling van de aarde beheersen, denk je Chatuliem, is dat goed rentmeesterschap? Is dat de verantwoording nemen als kroon op de schepping, voor alles wat aan onze zorg is toevertrouwd, door Gods Hand geschapen levende wezens die angst en pijn kennen?
Ben je ziende blind en horende doof, Chatuliem?
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zondag 1 augustus 2010, 21:43

HENK710 schreef:

Mooie reactie, Henk, ik kan het niet beter zeggen.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zondag 1 augustus 2010, 22:25

HENK710 schreef:

Ik denk wel dat we dieren hebben gekregen om te eten, maar tot Noach, na de zondvloed, aten de mensen vruchten en zaden. Dieren werden overigens wel gebruikt voor offers.
Genesis 9:3 Alles wat leeft en beweegt zal jullie tot voedsel dienen; dit alles geef ik je, zoals ik je ook de planten heb gegeven. Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zondag 1 augustus 2010, 23:40

CROSSROAD317 schreef:
Ik denk wel dat we dieren hebben gekregen om te eten, maar tot Noach, na de zondvloed, aten de mensen vruchten en zaden. Dieren werden overigens wel gebruikt voor offers.
Genesis 9:3 Alles wat leeft en beweegt zal jullie tot voedsel dienen; dit alles geef ik je, zoals ik je ook de planten heb gegeven. Engeltje smiley

met je eens, cross. wat vind je dan van intensieve veehouderij? Uitputting van de aarde?
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zondag 1 augustus 2010, 23:42

CHATULIEM619 schreef:

De eerste zin is volgens mij klinkklare onzin, waar je die klets vandaan haalt is mij een raadsel.
Tweede zin, ok, mee eens. Wat is dan goed rentmeesterschap volgens jou?
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: maandag 2 augustus 2010, 00:14

MIEKE364 schreef:
met je eens, cross. wat vind je dan van intensieve veehouderij? Uitputting van de aarde?

Als al het vlees nou ook eens daar zou komen waar het nodig is, zou ik er nog vrede mee kunnen hebben. Maar er wordt zoveel vlees weggegooid of verwerkt in diervoeding
Als ze de opbrengst van die intensieve veehouding nou eens goed gingen verdelen, en grote delen ervan zouden verkopen naar de armoede landen, dan denk ik dat de hongersnood een stuk minder zou zijn ..... maar goed dat is maar een gedachte van mijn kant.... Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 2 augustus 2010, 09:10

MIEKE364 schreef:
De eerste zin is volgens mij klinkklare onzin, waar je die klets vandaan haalt is mij een raadsel.

ik was te snel met mijn reactie, die info stond hierboven dus al.... Lachende smiley met blinkend witte tanden

Laatst aangepast door
HANNAH810
op maandag 2 augustus 2010, 09:11
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 2 augustus 2010, 17:26

MIEKE364 schreef:
Jacht is een typisch voorbeeld vind ik. Daar denken we waarschijnlijk verschillend over, maar om te zorgen dat het ras in stand blijft en te zorgen dat de hoeveelheden beperkt blijven, is jacht een goed middel. De Veluwe heeft op dit moment een zwijnenplaag, en eerlijk gezegd hou ik mn hart vast voor de gevolgen. Temeer omdat daar ook nog varkenspest onder kan heersen.
Bont denken we ook verschillend over. In ons klimaat kunnen we met katoen toe, maar wat denk je van de winters in Canada en Siberië.
Zelf heb ik gefokt met katten. Maar de enige manier om dat goed te doen is idd keuzes maken. En die keuzes klinken wreed, maar zijn wel noodzakelijk.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: maandag 2 augustus 2010, 18:38

CROSSROAD317 schreef:
Als al het vlees nou ook eens daar zou komen waar het nodig is, zou ik er nog vrede mee kunnen hebben. Maar er wordt zoveel vlees weggegooid of verwerkt in diervoeding
Als ze de opbrengst van die intensieve veehouding nou eens goed gingen verdelen, en grote delen ervan zouden verkopen naar de armoede landen, dan denk ik dat de hongersnood een stuk minder zou zijn ..... maar goed dat is maar een gedachte van mijn kant.... Smiley met dichtgeplakte mond

Als de intensieve veehouderij nou es werd afgeschaft en op grote schaal in hongergebieden mensen en dieren zouden gaan wonen of zwerven (nomaden) in gebieden waar irrigatie zou kunnen worden toegepast. Akkertjes maken, met een paar families onderhouden. Wij leveren natuurlijk de gewassen en de scharrelvarkens, -kippen, -geiten en -koeien en wij helpen ze dat alles goed te onderhouden, hebben wij allebei onze zin.... Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: maandag 2 augustus 2010, 18:49

CHATULIEM619 schreef:
Jacht is een typisch voorbeeld vind ik. Daar denken we waarschijnlijk verschillend over, maar om te zorgen dat het ras in stand blijft en te zorgen dat de hoeveelheden beperkt blijven, is jacht een goed middel. De Veluwe heeft op dit moment een zwijnenplaag, en eerlijk gezegd hou ik mn hart vast voor de gevolgen. Temeer omdat daar ook nog varkenspest onder kan heersen.
Bont denken we ook verschillend over. In ons klimaat kunnen we met katoen toe, maar wat denk je van de winters in Canada en Siberië.
Zelf heb ik gefokt met katten. Maar de enige manier om dat goed te doen is idd keuzes maken. En die keuzes klinken wreed, maar zijn wel noodzakelijk.

Jacht is helaas nodig geworden omdat we als mensen de biotoop van de jagers hebben ingenomen en de prooidieren kunnen zich ongebreideld voortplanten. Ik denk heeeeel even aan de gruwelen in het Flevogebied, waar in de afgelopen winter honderden herten stierven van de honger, afgrijselijk en asociaal natuurbeleid; een belediging voor ieder weldenkend mens. Jacht is dan zeker een oplossing, m.i. althans diervriendelijker dan ze laten creperen. Waarom geen mooi natuurgebied aangelegd met een prachtig wolvenroedel om de natuur haar gang te laten gaan?
De zwijnen zullen uiteindelijk moeten worden afgeschoten om te voorkomen dat jouw voorspellingen uitkomen.
In landen als Bolivia ed scheren ze hun lama's en alpaca's en maken van hun vacht prachtige kledingstukken die hen warm houden.
De vachten van de dieren gebruiken net als alles van het dier om in leven te blijven vind ik juist gebruik van de schepping mits ze op diervriendelijke wijze worden gehouden en er niet meer worden gehouden en gedood dan noodzakelijk is; dat is volgens mij de juiste manier van de aarde bewonen, beheersen en gebruiken wat God ons geeft.
Als je katten fokt voor de verkoop ed zal je de zwakke dieren en degene met niet de juiste raskenmerken waarschijnlijk om zeep hebben moeten helpen uit winstbejag? Zucht naar aanzien? Geen juiste manier om met levende wezens om te gaan volgens mij en velen met mij.
Maar katten zijn wel heel leuk, welk ras fokte je Chatuliem?
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: maandag 2 augustus 2010, 19:34

MIEKE364 schreef:

Het lastige van deze discussie is dat niet de weldenkende mens maar de economie regeert. Boeren wordt van alles kwalijk genomen, terwijl ze vrij machteloos klem zitten tussen de economische werkelijkheid van zo goedkoop mogelijk voor de markt te moeten produceren, en eisen uit Den Haag en Brussel die veel rompslomp geven. De economische eisen van kostenbesparing dwingt ze tot de bio-industrie. En daaraan zijn we bijna allemaal schuldig, kijk maar eens hoe druk de Lidl het had met goedkoop vlees vorige week. Consumenten willen echt wel minder dierenleed maar kiezen als het er op aankomt voor laaggeprijsd vlees en die twee dingen zijn nu eenmaal onverenigbaar. Kostbare garnalen die in Lauwersoog worden doorgedraaid bij de veiling gaan in het kattenvoer, het systeem is inderdaad te gek voor woorden soms, Cross gaf dat ook al met een voorbeeld aan. Ik ben geen vegetariër en zeker geen veganist en ben een groot dierenliefhebber want ik eet koeien, varkens en vissen.
Maar ik ben geloof ik niet de enige die vlees wil eten maar dan wel liefst zo diervriendelijk mogelijk geproduceerd. Anders gezegd: een dier doden om het op te eten vind ik geen probleem maar ze moeten in hun leven wel goed behandeld zijn.
Een diervriendelijke productiewijze maakt het vlees duurder. En als er schuldigen zijn, zijn dat niet de boeren maar de consumenten, jij en ik dus. Ik vind overigens wel dat de boeren beschermd moeten worden tegen types als Volkert van der G, die met een grotere juridische kennis, gekoppeld aan een zwakke ethiek, varkensboeren tot wanhoop dreven. Alle veganisten zijn geen kleine Volkertjes overigens, zoals hierboven wel gesuggereerd. Rechtbanken hebben hier ook steken laten vallen.

Thomas, die vindt dat de bio-industrie in stand wordt gehouden door consumenten die alleen op de prijs letten.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 2 augustus 2010, 19:37
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: maandag 2 augustus 2010, 21:24

THOMAS968 schreef:
Het lastige van deze discussie is dat niet de weldenkende mens maar de economie regeert. Boeren wordt van alles kwalijk genomen, terwijl ze vrij machteloos klem zitten tussen de economische werkelijkheid van zo goedkoop mogelijk voor de markt te moeten produceren, en eisen uit Den Haag en Brussel die veel rompslomp geven. De economische eisen van kostenbesparing dwingt ze tot de bio-industrie. En daaraan zijn we bijna allemaal schuldig, kijk maar eens hoe druk de Lidl het had met goedkoop vlees vorige week. Consumenten willen echt wel minder dierenleed maar kiezen als het er op aankomt voor laaggeprijsd vlees en die twee dingen zijn nu eenmaal onverenigbaar. Kostbare garnalen die in Lauwersoog worden doorgedraaid bij de veiling gaan in het kattenvoer, het systeem is inderdaad te gek voor woorden soms, Cross gaf dat ook al met een voorbeeld aan. Ik ben geen vegetariër en zeker geen veganist en ben een groot dierenliefhebber want ik eet koeien, varkens en vissen.
Maar ik ben geloof ik niet de enige die vlees wil eten maar dan wel liefst zo diervriendelijk mogelijk geproduceerd. Anders gezegd: een dier doden om het op te eten vind ik geen probleem maar ze moeten in hun leven wel goed behandeld zijn.
Een diervriendelijke productiewijze maakt het vlees duurder. En als er schuldigen zijn, zijn dat niet de boeren maar de consumenten, jij en ik dus. Ik vind overigens wel dat de boeren beschermd moeten worden tegen types als Volkert van der G, die met een grotere juridische kennis, gekoppeld aan een zwakke ethiek, varkensboeren tot wanhoop dreven. Alle veganisten zijn geen kleine Volkertjes overigens, zoals hierboven wel gesuggereerd. Rechtbanken hebben hier ook steken laten vallen.

Thomas, die vindt dat de bio-industrie in stand wordt gehouden door consumenten die alleen op de prijs letten.

Prachtige voorbeelden en visie van een nuchtere man.

Hoewel ik geen veganist ben en ook geen voorstander ben van geweldadige actievoering vind ik het toch schrijnend dat er niet wordt opgekomen voor de varkens die gruwelijk worden mishandeld en hun leven lang worden misbruikt en uitgebuit. De boeren die dat op hun geweten hebben om welke reden dan ook blijven daarvoor verantwoordelijk. Dat Van der G. is doorgeschoten in zijn wanhoop deze dieren een stem te geven is niet verwonderlijk, wel dat het er niet meer zijn.
Versta me goed; ik ben er geen voorstander van dat er geweld wordt gebruikt bij actievoering voor het opkomen voor rechten van dieren, het verwondert me niet. Ook hierin geldt: wie het zwaard opheft wordt er door verdelgd. Vergeet niet dat dieren geschapen zijn door de Allerhoogste. Er valt geen mus zonder dat Hij er weet van heeft.

Wat ik van harte hoop dat iedere consument steeds meer en meer gewetensvol koopt, wetende dat we allemaal verantwoordelijk zijn met onze vraag voor wat daarvan de gevolgen zijn.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1