Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:07
|
|
|
Vermoedelijk is de waaromvraag de meest gestelde vraag onder gelovigen. Het is de deur naar de kenniswereld en hoort standaard bij het zich ontwikkelende kind.
Toch blijven we ook daarna vragen.
Marionetten Het vraagteken achter deze vraag wordt soms een uitroepteken: - Dan krijg je een aanklacht, een verwijt. - Stellen we onszelf ook de waaromvraag? - Voor hoeveel leed zorgt de mens? - Hoe vaak sloegen we ons al niet voor het hoofd? - Wie brachten martelwerktuigen en massavernietigingswapens deze wereld binnen?"
God schiep geen marionetten of robots. Hij schiep mensen die in verantwoordelijkheid en vrijheid kunnen handelen. Het 'risico' dat we de richting inslaan van ongeloof en immoraliteit is de prijs der liefde.
Wie vraagt waarom God toen en daar niet ingreep, mag niet voorbij gaan aan eigen verantwoordelijkheid én de vraag hoe vaak Hij wel ingreep,
dikwijls zonder dat wij er op merkten. Getuigt Golgotha bovendien niet van Zijn genadig ingrijpen in de wereldgeschiedenis?"
Megafoon We kunnen levensleed vanuit de Bijbel herleiden tot vier opties: De eerste drie staan duidelijk vermeld: zonde, satan en God.
Er is echter nog een vierde optie en dat is erkennen niet te weten wie er achter zit.
In de geschiedenis van de blindgeborene leggen de omstanders een verband met onbeleden zonde, maar Jezus laat de oorzaak van de oogziekte in het midden
De gedachte dat God Zijn hand heeft in dat wat wij als 'kwaad' ervaren, staat velen tegen. Volgens Hebreeën 12 'tuchtigt' Hij Zijn kinderen, niet omdat Hij daar vermaak aan beleeft, maar 'opdat we Zijn heiligheid deelachtig zouden worden'.
Zo weet Hij uit iets kwaad iets goeds tevoorschijn te brengen. C.S Lewis gebruikte de metafoor van een megafoon. Moeite, tegenslag en verdriet versterken het geluid waarmee God in de Bijbel tot ons spreekt.
God laat ons op wegen buiten Hem vastlopen omdat Hij niet verdraagt dat we ons ongeluk tegemoet reizen. Zo komen ook gerichten en oordelen niet uit de lucht vallen, ze worden uitgelokt. Waar humaniteit het bijvoorbeeld aflegt tegen marktdenken en 'halen, hebben, houden', daar wordt gespeeld met heilig vuur."
Waarom? Toch moeten we erg voorzichtig zijn met het duiden van Gods vinger in de geschiedenis. Laten we de waaromvraag niet te snel afdichten met het 'waartoe' er overheen te schuiven, hoe zinvol die vraag op zich ook is,
omdat ze dwingt naar voren te kijken in plaats van achter te zien en daardoor bevrijdend kan werken. Maar was het niet juist Christus Zelf die Zijn 'waarom?' naar Zijn Vader riep?
Wil ik met mijn 'waarom?' niet de mist ingaan, dan moet ik bij Hem uitkomen, die mij niet met lege handen laat staan. Hij is het antwoord op mijn vele, zo niet al mijn vragen.
Met het oog op Hem ga ik meezingen met Paulus 'dat het lijden van deze tegenwoordige wereld niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons zal geopenbaard worden
'Hij is mijn vrede!"
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:18
|
|
|
Goed duidelijk stukje Jonathan. Zeker die opmerking over het duiden op Gods vinger. Hoe vaak word God niet geprezen of gedankt voor bijvoorbeeld een huwelijk. Het word zo makkelijk gezegd: Hetgeen God samenvoegde.... En zo zijn er meerdere voorbeelden te geven waaruit blijkt dat ook het kwaad, verpersoonlijkt in mensen, ook een vingertje in de pap heeft. Gelukkig leert ons de geschiedenis van Job dat er ook voor het kwaad wel degelijk grenzen zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:33
|
|
|
PIETER649 schreef: | Goed duidelijk stukje Jonathan. Zeker die opmerking over het duiden op Gods vinger. Hoe vaak word God niet geprezen of gedankt voor bijvoorbeeld een huwelijk. Het word zo makkelijk gezegd: Hetgeen God samenvoegde.... En zo zijn er meerdere voorbeelden te geven waaruit blijkt dat ook het kwaad, verpersoonlijkt in mensen, ook een vingertje in de pap heeft. Gelukkig leert ons de geschiedenis van Job dat er ook voor het kwaad wel degelijk grenzen zijn. |
Ja om het eens heel dichtbij te houden, zoals jij ook doet door te zeggen, dat bij het aangaan van een huwelijk.....God dit heeft samengevoegd? Is dit wel zo....was het niet onze sturing die wij aan het leven gaven, dat we die richting opgegaan zijn?
Bij alles wat we doen hebben we een eigen verantwoording. De keuze om goed te doen of fout te doen. Dat vermogen heeft God ons gegeven...uit liefde voor de mensen. Het is de keuze zelf van de mens dat we voor het kwade kozen en nog steeds kiezen.
God laat echter een andere weg zien....terug naar Hem, terug door verlossing en genade. Dat is dan ook weer Zijn liefde voor ons.
Maar nog blijven we mensen die nog steeds kunnen falen. Hoe kunnen we dat voorkomen? Alleen door heel dicht bij God te blijven staan, open te staan voor Zijn stem in ons leven. Alle stemmen in ons leven te onderzoeken of ze wel/niet van God komen.
Ja ons verlangen spreekt, onze IK spreekt, ook satan spreekt....maar al deze dingen moten we meten aan God's Woord en God's stem.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:35
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Ja om het eens heel dichtbij te houden, zoals jij ook doet door te zeggen, dat bij het aangaan van een huwelijk.....God dit heeft samengevoegd? Is dit wel zo....was het niet onze sturing die wij aan het leven gaven, dat we die richting opgegaan zijn?
Bij alles wat we doen hebben we een eigen verantwoording. De keuze om goed te doen of fout te doen. Dat vermogen heeft God ons gegeven...uit liefde voor de mensen. Het is de keuze zelf van de mens dat we voor het kwade kozen en nog steeds kiezen.
God laat echter een andere weg zien....terug naar Hem, terug door verlossing en genade. Dat is dan ook weer Zijn liefde voor ons.
Maar nog blijven we mensen die nog steeds kunnen falen. Hoe kunnen we dat voorkomen? Alleen door heel dicht bij God te blijven staan, open te staan voor Zijn stem in ons leven. Alle stemmen in ons leven te onderzoeken of ze wel/niet van God komen.
Ja ons verlangen spreekt, onze IK spreekt, ook satan spreekt....maar al deze dingen moten we meten aan God's Woord en God's stem. |
hmmm interessant stukje... Staat dat trouwens ergens in de bijbel... "wat God samengevoegd heeft scheidde de mens niet" ? En zo niet, waar komt dat dan vandaan ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:43
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | hmmm interessant stukje... Staat dat trouwens ergens in de bijbel... "wat God samengevoegd heeft scheidde de mens niet" ? En zo niet, waar komt dat dan vandaan ? |
mar 10:9
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 22 juli 2010, 19:54
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | mar 10:9 |
Oke, het staat dus in de bijbel... maar hoe is het dan bedoeld ? Wanneer kun je zeggen dat God 2 mensen bij elkaar gebracht (samengevoegd) heeft ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: donderdag 22 juli 2010, 20:05
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Oke, het staat dus in de bijbel... maar hoe is het dan bedoeld ? Wanneer kun je zeggen dat God 2 mensen bij elkaar gebracht (samengevoegd) heeft ? |
daar gaat dit topic niet over
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 22 juli 2010, 20:06
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | daar gaat dit topic niet over |
Sorry...
JONATHAN890 schreef: | Ja om het eens heel dichtbij te houden, zoals jij ook doet door te zeggen, dat bij het aangaan van een huwelijk.....God dit heeft samengevoegd? Is dit wel zo....was het niet onze sturing die wij aan het leven gaven, dat we die richting opgegaan zijn?
Bij alles wat we doen hebben we een eigen verantwoording. De keuze om goed te doen of fout te doen. Dat vermogen heeft God ons gegeven...uit liefde voor de mensen. Het is de keuze zelf van de mens dat we voor het kwade kozen en nog steeds kiezen. | Toch gaat het er wel over dat sommige dingen onze sturing zijn en sommige Gods sturing... Je bent denk ik als mens geneigd om je eigen ding te doen... op zich niks mis mee, maar als het ten koste gaat van je relatie met God stuurt God je misschien die andere kant op. In die zin heeft het wel met het topic te maken dacht ik.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op donderdag 22 juli 2010, 20:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 22 juli 2010, 20:26
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Vermoedelijk is de waaromvraag de meest gestelde vraag onder gelovigen. Het is de deur naar de kenniswereld en hoort standaard bij het zich ontwikkelende kind.
Toch blijven we ook daarna vragen.
Marionetten Het vraagteken achter deze vraag wordt soms een uitroepteken: - Dan krijg je een aanklacht, een verwijt. - Stellen we onszelf ook de waaromvraag? - Voor hoeveel leed zorgt de mens? - Hoe vaak sloegen we ons al niet voor het hoofd? - Wie brachten martelwerktuigen en massavernietigingswapens deze wereld binnen?"
God schiep geen marionetten of robots. Hij schiep mensen die in verantwoordelijkheid en vrijheid kunnen handelen. Het 'risico' dat we de richting inslaan van ongeloof en immoraliteit is de prijs der liefde.
Wie vraagt waarom God toen en daar niet ingreep, mag niet voorbij gaan aan eigen verantwoordelijkheid én de vraag hoe vaak Hij wel ingreep,
dikwijls zonder dat wij er op merkten. Getuigt Golgotha bovendien niet van Zijn genadig ingrijpen in de wereldgeschiedenis?"
Megafoon We kunnen levensleed vanuit de Bijbel herleiden tot vier opties: De eerste drie staan duidelijk vermeld: zonde, satan en God.
Er is echter nog een vierde optie en dat is erkennen niet te weten wie er achter zit.
In de geschiedenis van de blindgeborene leggen de omstanders een verband met onbeleden zonde, maar Jezus laat de oorzaak van de oogziekte in het midden
De gedachte dat God Zijn hand heeft in dat wat wij als 'kwaad' ervaren, staat velen tegen. Volgens Hebreeën 12 'tuchtigt' Hij Zijn kinderen, niet omdat Hij daar vermaak aan beleeft, maar 'opdat we Zijn heiligheid deelachtig zouden worden'.
Zo weet Hij uit iets kwaad iets goeds tevoorschijn te brengen. C.S Lewis gebruikte de metafoor van een megafoon. Moeite, tegenslag en verdriet versterken het geluid waarmee God in de Bijbel tot ons spreekt.
God laat ons op wegen buiten Hem vastlopen omdat Hij niet verdraagt dat we ons ongeluk tegemoet reizen. Zo komen ook gerichten en oordelen niet uit de lucht vallen, ze worden uitgelokt. Waar humaniteit het bijvoorbeeld aflegt tegen marktdenken en 'halen, hebben, houden', daar wordt gespeeld met heilig vuur."
Waarom? Toch moeten we erg voorzichtig zijn met het duiden van Gods vinger in de geschiedenis. Laten we de waaromvraag niet te snel afdichten met het 'waartoe' er overheen te schuiven, hoe zinvol die vraag op zich ook is,
omdat ze dwingt naar voren te kijken in plaats van achter te zien en daardoor bevrijdend kan werken. Maar was het niet juist Christus Zelf die Zijn 'waarom?' naar Zijn Vader riep?
Wil ik met mijn 'waarom?' niet de mist ingaan, dan moet ik bij Hem uitkomen, die mij niet met lege handen laat staan. Hij is het antwoord op mijn vele, zo niet al mijn vragen.
Met het oog op Hem ga ik meezingen met Paulus 'dat het lijden van deze tegenwoordige wereld niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons zal geopenbaard worden
'Hij is mijn vrede!" |
Goed stukje ! Mijn angst voor God was precies de titel van dit topic !
Nu denk ik: God leidt ons, maar loopt ons niet voor de voeten.
Als je je levensloop bekijkt denk ik dat God ons de ruimte geeft voor mogelijkheden, keuzes... Maar dan wel binnen Gods grenzen, maar ik geloof dat die ruimer zijn als sommige mensen denken.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op donderdag 22 juli 2010, 20:55
|
|
Naar boven |
|
|
|
|