Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: woensdag 21 juli 2010, 23:57
|
|
|
In Duitsland is er de mogelijkheid voor mensen met een laag inkomen en bijstandsgerechtigden om een mini-job te nemen. 400 euro-jobs worden die ook wel genoemd.
het werkt als volgt: je kunt een baan nemen die maximaal 400 euro netto per maand opleverd. vind je een baan die bijvoorbeeld 8 euro per uur opleverd, mag je daar maximaal 50 uur per maand werken. Van wat je verdiend word een klein gedeelte ingehouden op je uitkering, als je die hebt, de rest is voor jezelf. daarnaast kom je hierdoor weer in een werkritme waardoor een normale baan meer in the picture komt.
voordeel voor de werkgever is dat netto ook bruto is. voordeel voor de economie is dat zwart werk een stuk minder interessant is.
dit systeem zou in nederland ook eens bekeken moeten worden, het werkt hier goed
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRIFFIN748
|
|
Geplaatst: donderdag 22 juli 2010, 09:40
|
|
|
't idee is goed, alleen zal het voor de NL overheid te simpel zijn, DUS wordt het hier niet ingevoerd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 23 juli 2010, 13:43
|
|
|
PIETER649 schreef: | In Duitsland is er de mogelijkheid voor mensen met een laag inkomen en bijstandsgerechtigden om een mini-job te nemen. 400 euro-jobs worden die ook wel genoemd.
het werkt als volgt: je kunt een baan nemen die maximaal 400 euro netto per maand opleverd. vind je een baan die bijvoorbeeld 8 euro per uur opleverd, mag je daar maximaal 50 uur per maand werken. Van wat je verdiend word een klein gedeelte ingehouden op je uitkering, als je die hebt, de rest is voor jezelf. daarnaast kom je hierdoor weer in een werkritme waardoor een normale baan meer in the picture komt.
voordeel voor de werkgever is dat netto ook bruto is. voordeel voor de economie is dat zwart werk een stuk minder interessant is.
dit systeem zou in nederland ook eens bekeken moeten worden, het werkt hier goed |
Klinkt sympathiek en heeft inderdaad voordelen. Of het simpel is weet ik niet, Griffin. Ik denk alleen dat de calculerende Nederlanders wel eens zouden kunnen denken: zorg dat je in de bijstand komt, verdien 400 euro op deze wijze bij en dan heb je een inkomen dat ruim hoger is dan het minimumloon dat ik nu verdien met veel minder werk. Door het vele frauduleuze gebruik of eigenlijk misbruik is de strategie van de overheid nu om mensen te prikkelen om te gaan werken door een hele lage uitkering te geven. Door het oneigenlijk gebruik, zeker ook in allochtone kringen, hebben daardoor vooral gescheiden vrouwen met jonge kinderen in de bijstand veel te weinig om van rond te komen. Voor deze laatste categorie bijstandgerechtigden maar ook voor alleenstaanden zou het Duitse model een uitkomst zijn, maar hoe het zal werken bij bijstandtrekkers - ik maak dus een onderscheid tussen bijstandsgerechtigden en bijstandstrekkers - daar heb ik zo mijn vraagtekens bij. Het respect voor vrouwen die wel werken en toch hun kinderen goed grootbrengen - en de meeste gescheiden vrouwen doen dat - neemt nu alleen maar toe. Het lijkt me onverteerbaar dat zij met minder geld zouden moeten rondkomen dan iemand die in de bijstand zit en 400 euro bijverdient.
Thomas, die toch een groot voorstander blijft van goede sociale voorzieningen en een hogere bijstandsuitkering, mits gekoppeld aan de juiste moraal.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 24 juli 2010, 00:36
|
|
Naar boven |
|
|
|
|