Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 21:23
|
|
|
PIETER649 schreef: | weet ik niet Leanne.... maar 1 ding is mij wel opgevallen hier op cm, dit is de site waar de schuldloos gescheiden christen terecht komt.
ik ben wel eens benieuwd waar de schuldigen aan die scheidingen terecht komt. ( op welke datingsite bedoel ik ) |
Das natuurlijk geen slimme vraag he pieter
Schuldigen aan schuldloze scheideingen komen niet op een datingsite want die zijn al weer voorzien van een nieuwe partner voordat de ouwe de deur uitgeschopt is
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 22:23
|
|
|
JOLAN931 schreef: | \nee, dat haal ik er helemaal niet uit.
Het enige wat ik uit het hooglied haal is de liefde in mensentaal weergegeven tussen God en zijn kerk(Zijn liefste) |
Oke, zelfs daar zijn de meningen dus over verdeeld.
Ik geloof dat het beide zo bedoeld is... 1. De liefde tussen een jongen en een meisje, & 2. De liefde tussen God en Zijn bruid. (mensen die in Jezus geloven).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 22:25
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Oke, zelfs daar zijn de meningen dus over verdeeld.
Ik geloof dat het beide zo bedoeld is... 1. De liefde tussen een jongen en een meisje, & 2. De liefde tussen God en Zijn bruid. (mensen die in Jezus geloven). |
Voor iemand die niet meer gaat reageren reageer je toch wel vrij veel......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 22:43
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Das natuurlijk geen slimme vraag he pieter
Schuldigen aan schuldloze scheideingen komen niet op een datingsite want die zijn al weer voorzien van een nieuwe partner voordat de ouwe de deur uitgeschopt is |
dus scheidingen komen alleen door overspel?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE129
|
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 22:50
|
|
|
PIETER649 schreef: | dus scheidingen komen alleen door overspel? |
Nee Pieter scheidingen komen niet alleen door overspel (dat wist je natuurlijk ook al lang) en waar de schuldigen terecht komen? Ach ik denk overal en nergens, ja ook hier hoor.
Ik denk dat waar twee keiven er ook twee schuld hebben. Dus helaas, ik ben mede schuldig aan de scheiding, bovendien valt er (volgens mijn ex) niet tot heel moeilijk met mij samen te leven. Dus waar komen de schuldigen terecht? Gewoon ook op cm.
Laatst aangepast door
|
MARIANNE129
|
op maandag 15 november 2010, 22:50
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 22:57
|
|
|
PIETER649 schreef: | dus scheidingen komen alleen door overspel? |
als je spreekt over schuldloos scheiden uit het oogpunt van de voorgangers der gemeenten wel
maar de praktijk werkt ff anders
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 00:00
|
|
|
PIETER649 schreef: | tja crossie... jij haalt er zelfbevrediging uit, iemand die het tweede vers vet drukt, zoals jij vers 4 en 5 vet drukt, haalt er incest / inteelt uit....
tis maar net wat je er uit wilt halen he... Dat is dus precies wat jij ook doet .....
Het lijkt me wijzer voor je om de statenvertaling met kanttekeningen er eens op na te lezen en dan gewoon vers 6 en 7 er ook bij te zetten. Waar jij hier zelfbevrediging vandaan haalt, is mij compleet een raadsel. | En waarom zou ik de statenvertaling met kanttekeningen erbij moeten halen, hier staan alleen gedachtes/interpretaties bij van mensen. Over dit hoofdstuk zijn veel verschillende gedachtes/verklaringen geschreven. Dat jij de kanttekeningen hier neerzet is prima, maar ik heb een andere uitleg gelezen die voor mij zeker zo aannemelijk is......
..
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op dinsdag 16 november 2010, 00:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LOES550
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 00:57
|
|
|
MARIANNE129 schreef: | Nee Pieter scheidingen komen niet alleen door overspel (dat wist je natuurlijk ook al lang) en waar de schuldigen terecht komen? Ach ik denk overal en nergens, ja ook hier hoor.
Ik denk dat waar twee keiven er ook twee schuld hebben. Dus helaas, ik ben mede schuldig aan de scheiding, bovendien valt er (volgens mijn ex) niet tot heel moeilijk met mij samen te leven. Dus waar komen de schuldigen terecht? Gewoon ook op cm. |
Precies wat ik ook wilde zeggen :)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 17:55
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | En waarom zou ik de statenvertaling met kanttekeningen erbij moeten halen, hier staan alleen gedachtes/interpretaties bij van mensen. Over dit hoofdstuk zijn veel verschillende gedachtes/verklaringen geschreven. Dat jij de kanttekeningen hier neerzet is prima, maar ik heb een andere uitleg gelezen die voor mij zeker zo aannemelijk is......
.. |
En dat, mn waarde Cross, is nou exact waarom ik me vasthou aan de statenvertaling. Ik heb het n beetje gehad met andere vertalingen. Daarnaast blijf ik erbij dat als je de andere verzen er achteraan had gezet dat het algemene beeld heel anders zal zijn als in het door jou gequote gedeelte.
Maar joh, als jij het wil uitleggen als zelfbevrediging... ga gerust je gang
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 17:59
|
|
|
PIETER649 schreef: | En dat, mn waarde Cross, is nou exact waarom ik me vasthou aan de statenvertaling. Ik heb het n beetje gehad met andere vertalingen. Daarnaast blijf ik erbij dat als je de andere verzen er achteraan had gezet dat het algemene beeld heel anders zal zijn als in het door jou gequote gedeelte.
Maar joh, als jij het wil uitleggen als zelfbevrediging... ga gerust je gang |
Pieter, ik zit sinds kort op Bijbels Hebreeuws en ik begrijp van mijn docenten dat de Statenvertaling ook niet altijd bij de oorspronkelijke tekst blijft....... Dus wil je het puur oorspronkelijk lezen? Misschien is er in duitsland ook wel Hebreeuwse les? Of de Naardense bijbel die blijft ook dicht bij de grondtekst......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 18:05
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Pieter, ik zit sinds kort op Bijbels Hebreeuws en ik begrijp van mijn docenten dat de Statenvertaling ook niet altijd bij de oorspronkelijke tekst blijft....... Dus wil je het puur oorspronkelijk lezen? Misschien is er in duitsland ook wel Hebreeuwse les? Of de Naardense bijbel die blijft ook dicht bij de grondtekst...... |
laat ik eerst maar es fatsoenlijk duits leren...
Nou is het heel mooi om hebreeuws te leren en ja, dan heb je de grondtekst... echter, in hoeverre klopt de manier van vertalen in de grondtekst met de achterliggende bedoeling van de schrijver? Ik bedoel, als iedere vertaler de grondtekst zo goed kan lezen, waarom dan toch nog zoveel verschil?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 18:36
|
|
|
PIETER649 schreef: | laat ik eerst maar es fatsoenlijk duits leren...
Nou is het heel mooi om hebreeuws te leren en ja, dan heb je de grondtekst... echter, in hoeverre klopt de manier van vertalen in de grondtekst met de achterliggende bedoeling van de schrijver? Ik bedoel, als iedere vertaler de grondtekst zo goed kan lezen, waarom dan toch nog zoveel verschil? |
Omdat als ik Hebreeuws zou kunnen vertalen het weer heel anders zou vertalen als jij dat zou doen toch? Mensenwerk, hoe dan ook....... Ben nu al blij dat ik het alfabet onder de knie begin te krijgen......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 18:40
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Omdat als ik Hebreeuws zou kunnen vertalen het weer heel anders zou vertalen als jij dat zou doen toch? Mensenwerk, hoe dan ook....... Ben nu al blij dat ik het alfabet onder de knie begin te krijgen...... |
....
Laatst aangepast door
|
MARIO216
|
op dinsdag 16 november 2010, 18:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 20:39
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Pieter, ik zit sinds kort op Bijbels Hebreeuws en ik begrijp van mijn docenten dat de Statenvertaling ook niet altijd bij de oorspronkelijke tekst blijft....... Dus wil je het puur oorspronkelijk lezen? Misschien is er in duitsland ook wel Hebreeuwse les? Of de Naardense bijbel die blijft ook dicht bij de grondtekst...... |
Hoe lees je Hebreeuws oorspronkelijk, Willemijn? Een Jood heeft ooit eens uitgelegd dat elk Hebreeuwse woord meerdere betekenissen heeft. Zo kan het dus ook dat er vanuit 1 taal meerdere vertalingen bestaan
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 20:43
|
|
|
HENK710 schreef: | Hoe lees je Hebreeuws oorspronkelijk, Willemijn? Een Jood heeft ooit eens uitgelegd dat elk Hebreeuwse woord meerdere betekenissen heeft. Zo kan het dus ook dat er vanuit 1 taal meerdere vertalingen bestaan | Henk, dat is met iedere taal zo, de semantische waarde van een woord komt nooit helemaal overeen met het vertaalde woord. Daarom begrijp ik de starheid niet, die gehanteerd wordt in de Statenvertaling. Die gaan er nl. maar van uit dat één woord slechts één betekenis mag hebben.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AANGENAAM334
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 21:19
|
|
|
tov Willemijn
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 21:20
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Henk, dat is met iedere taal zo, de semantische waarde van een woord komt nooit helemaal overeen met het vertaalde woord. Daarom begrijp ik de starheid niet, die gehanteerd wordt in de Statenvertaling. Die gaan er nl. maar van uit dat één woord slechts één betekenis mag hebben. |
ja, en een andere vertaling geeft dat ene woord weer 1 andere betekenis. nou is het balletje weer rond
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 21:21
|
|
|
PIETER649 schreef: | ja, en een andere vertaling geeft dat ene woord weer 1 andere betekenis. nou is het balletje weer rond |
En kunnen we weer overgaan naar het oorspronkelijke onderwerp
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 21:30
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | En kunnen we weer overgaan naar het oorspronkelijke onderwerp |
waarom? ik heb de fase van sex voor t huwelijk alweer achter me liggen. daarbij komt dat ik het een non-issue vind. iedereen heeft eigen verantwoording en eigen mening.
maar goed... omwille van het topic zal ik er n prikkelende stelling ingooien:
sex voor t huwelijk... daar moet je niet over praten, dat moet je doen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 21:34
|
|
|
PIETER649 schreef: | ja, en een andere vertaling geeft dat ene woord weer 1 andere betekenis. nou is het balletje weer rond | Er zijn natuurlijk beperkingen in de keuze...Meestal speelt de context een belangrijke rol in de keuze van de betekenis.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 21:43
|
|
|
PIETER649 schreef: | waarom? ik heb de fase van sex voor t huwelijk alweer achter me liggen. daarbij komt dat ik het een non-issue vind. iedereen heeft eigen verantwoording en eigen mening.
maar goed... omwille van het topic zal ik er n prikkelende stelling ingooien:
sex voor t huwelijk... daar moet je niet over praten, dat moet je doen |
Het is toch wel een boeiend onderwerp, ik zag dat er al bijna 950 berichten over geschreven zijn......Houd de gemoederen wel bezig dus.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AANGENAAM334
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 22:12
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Het is toch wel een boeiend onderwerp, ik zag dat er al bijna 950 berichten over geschreven zijn......Houd de gemoederen wel bezig dus..... |
sex sells. Jammer eigenlijk. Wanneer er iemand een erge ziekte heeft is de belangstelling minimaal. 't zou niet zo moeten zijn. En ondertussen heb ik me bezondigd ook op dit topic te reageren
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 16 november 2010, 22:58
|
|
|
AANGENAAM334 schreef: | sex sells. Jammer eigenlijk. Wanneer er iemand een erge ziekte heeft is de belangstelling minimaal. 't zou niet zo moeten zijn. En ondertussen heb ik me bezondigd ook op dit topic te reageren |
Piekie is steeds in mijn gedachten,ik heb alleen de moed niet om er te reageren..........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 17 november 2010, 01:09
|
|
|
AANGENAAM334 schreef: | sex sells. Jammer eigenlijk. Wanneer er iemand een erge ziekte heeft is de belangstelling minimaal. 't zou niet zo moeten zijn. En ondertussen heb ik me bezondigd ook op dit topic te reageren |
ach, bezondigen? Je ben ook maar een mens.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 17 november 2010, 01:38
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Het is toch wel een boeiend onderwerp, ik zag dat er al bijna 950 berichten over geschreven zijn......Houd de gemoederen wel bezig dus..... |
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op woensdag 17 november 2010, 09:53
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: woensdag 17 november 2010, 01:49
|
|
|
PIETER649 schreef: | En dat, mn waarde Cross, is nou exact waarom ik me vasthou aan de statenvertaling. Ik heb het n beetje gehad met andere vertalingen. Daarnaast blijf ik erbij dat als je de andere verzen er achteraan had gezet dat het algemene beeld heel anders zal zijn als in het door jou gequote gedeelte.
Maar joh, als jij het wil uitleggen als zelfbevrediging... ga gerust je gang |
Ik zou trouwens niet weten waarom ik niet mijn gang zou mogen gaan, om hier een redelijk algemene stellingname te plaatsen
Nee Pieter, de statenvertaling met kanttekeningen daar hou jij je blijkbaar aan vast. Ik heb geen probleem met de statenvertaling, wel met het feit dat jij zegt dat ik de statenvertaling met kanttekeningen er naast moet leggen. Want juist die kanttekeningen zijn door mensen geschreven, oftewel gedachtes/interpretaties van en door mensen....... Magl ik jou dan aanraden "Het Boek" en dan de versie "Het Leven, praktische lessen uit Het Boek" er naast te leggen..... ook daarin staan zgn "kanttekeningen"
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 17 november 2010, 07:56
|
|
|
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op woensdag 17 november 2010, 09:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AANGENAAM334
|
|
Geplaatst: woensdag 17 november 2010, 08:53
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | ach, bezondigen? Je ben ook maar een mens..... |
Met bezondigen, een ongelukkige uitdrukkig in dit verband/topic, bedoel ik me schuldig maken aan. Ik heb wat moeite met het woordje "maar"? Gelukkig bevind ik me in goed gezelschap als ik het woord "ook" goed interpreteer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: woensdag 17 november 2010, 09:11
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Ohhh, als ik deze tekst lees voel ik me ook weer beschaamd worden. Blijkbaar liet ik me weer meeslepen. Ik merk dat ik echt niet ben opgewassen tegen de verschillende geloofsstrekkingen en hun ideologie. Geen enkele geloofsstrekking is de beste -en dat hoeft ook niet- en iedereen heeft wel zijn of haar argumenten. Al dan niet gestoeld op een christelijk levenswandel of op een personelijke overtuiging. Ik wilde me niet respectloos opstellen. Het is alleen soms een beetje verwarrend voor mij. |
Ik heb je stukje niet als respectloos ervaren hoor. Je geeft even duidelijk je mening en verwarring weer. Is niets mis mee toch? Al die verschillende geloofsstrekkingen kan idd verwarrend zijn. De manier om de verwarring op te laten houden, is je te richten op wat God zegt in Zijn Woord, de Bijbel. Mijn bescheiden mening. Oh ja.....en dan krijg je daar weer een discussie over welke bijbel de beste is......zucht......verwarring nog groter Ik denk gewoon de bijbel lezen die jij het beste begrijpt, waar je door het lezen van de woorden Gods stem leert verstaan, Gods bedoeling voor jou leven leert kennen. Voor mij is dat in eerste instantie de ....maakt ook niets uit welke dat voor mij is......zoek en je zult vinden.
Laatst aangepast door
|
IMKE917
|
op woensdag 17 november 2010, 09:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: woensdag 17 november 2010, 14:39
|
|
|
FRANKT627 schreef: | |
Kop op Frank, lees eens in de bijbel wat God zegt, hoe Hij over jou denkt.
Je bent zijn kind..... Je bent uniek...... Een koningskind...... Je bent (geschapen naar) zijn evenbeeld...... Kind van de Allerhoogste..... Een prachtig kunstwerk..... Mijn geliefd kind..... enz. enz. (mooi he)
|
|
Naar boven |
|
|