ChristianMatch

Forum

'Echtscheiding is geen zonde' wel of niet??
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 ... 11 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 12:14

CHATULIEM619 schreef:
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dat veel mensen vanuit hun eigen persoonlijke situatie praten. Terwijl ik denk dat er een verschil is tussen een principe en een persoonlijk verhaal. Het lijkt wel alsof persoonlijke verhalen tot norm verheven worden en ik denk dat dat niet zo verstandig is.
Ik ben van mening dat God scheiden haat. Wel denk ik dat er vergeving en begrip op zijn plaats is, maar ik vind dat er teveel nadruk gelegd wordt op persoonlijke situaties. We horen ook echter maar één kant van deze verhalen en het valt me op dat de scheiding altijd door de ander komt, die zich niet op de site kan verdedigen. In hoeverre heeft uw eigen gedrag meer te maken gehad met de scheiding? Bij sommigen denk ik, geen wonder dat hij/zij gescheiden is, zou ik ook niet bij uithouden....

Ik denk dat persoonlijke verhalen aangeven dat het principe mooi is maar niet altijd haalbaar. Mensen zijn het er wel over eens dat scheiden eigenlijk niet zo moeten - en dan komt: maar....
En dan denk ik toch vaak, als ik de verhalen hoor, dat ik er wel begrip voor heb.

Schuldgevoel ontstaat vaak door dat we het eigen principe botst met de werkelijkheid waarin we vaak buiten onze wil terecht gekomen zijn en waarbij we onmachtig zijn het te veranderen.

Helaas is de rol van veel kerken en hele dogmatische mensen hierbij niet erg positief te noemen, ik zeg het maar vriendelijk.

Hoewel ik niet in termen van een balansmethode denk: Ik vraag me regelmatig af hoeveel zonde voorkomen is doordat mensen gaan scheiden. Het uitzichtloos laten voortbestaan van een relatie zal vaak een bron en oorzaak van veel kwaad zijn.

Ik ben het meest getroffen door de Pake van Robbedoes, die ondanks zijn wettische kerkelijke achtergrond als een echte christen reageerde toen Does hem met zoveel pijn en moeite van de scheiding vertelde.

De Joodse cultuur is een verhalencultuur. Jezus, die Jood was, vertelde ook gelijkenissen met een betekenis. Voor een Jood is het dan 'waar', ook al is het verhaal niet waar gebeurd: het gaat om de betekenis waar we van kunnen leren.
En in die zin denk ik dat alle persoonlijke verhalen wel degelijk een betekenis kunnen hebben, al is de diepgang anders dan in de gelijkenissen.

Thomas, die weet dat mensen ook kunnen falen.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 26 mei 2010, 13:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 12:22

TESSYBEAR731 schreef:
Ben het met je eens, maar ik geloof wel degelijk dat Hij heel veel sturing kan geven wanneer we echt de verkeerde kant op dreigen te gaan.
Heb dat iig wel al een aantal keer in mijn leven ervaren.
Denk wel dat we, aangezien we ook zelf verantwoordelijk zijn voor onze keuzes, deze zelf bepalen...ergo: Ik denk dat je bijvoorbeeld ieder willekeurig persoon uit kan kiezen om een relatie mee aan te gaan én het te doen werken, én zijn zegen te ontvangen...mits je natuurlijk ook bereid bent er samen aan te werken en te doen wat nodig is om het te doen slagen....Zou God zich werkelijk druk maken om welke richting wij kiezen wanneer we Zijn leiding accepteren?Hoe we de route bewandelen is denk k lang niet zo belangrijk als we maar op de juiste plek eindigen.

De vetgemaakte zin heb ik 3x gelezen, maar hij lijkt met zichzelf in tegenspraak te zijn. Althans; zou kunnen Knipoog smiley

Als volslagen leek op dit terrein ga ik niets zeggen over echtscheiding of huwelijk. Maar ik zou jullie eraan willen herinneren dat er ook nog andere zaken in je leven voor God van groot belang zijn waarop een huwelijk (en evt. echtscheiding) van invloed kunnen zijn.

Ik denk niet dat wij robots zijn van wie God alle levensdetails heeft vastgelegd, maar ik geloof wel dat God een plan met een ieder van ons heeft. Een plan waarin onze talenten en gaven een rol spelen in het grote PLAN dat God met de wereld heeft.
Ieder van ons is uniek en heeft bijzondere talenten en eigenschappen van God meegekregen en een ieder die gelooft krijgt ook de Heilige Geest: met nog meer gaven en talenten.
Kortom: er is werk aan de winkel in deze wereld! En als je trouwt met 'de verkeerde' (had mij kunnen overkomen) dan loop je het risico dat er van al dat moois dat God voor je heeft klaargelegd om te doen, weinig of niets meer terecht komt. (Zie Efez. 2:10)

Het is denk ik niet allleen voor je eigen levensgeluk van belang dat je met God samen de juiste partner vindt, maar het is ook in het belang van (Gods plan met) deze wereld. Wij zijn héél belangrijk!

Oké, dit wilde ik ff kwijt Engeltje smiley

GrZing!

Laatst aangepast door
ZINGA672
op woensdag 26 mei 2010, 12:26
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 12:22

CHATULIEM619 schreef:
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dat veel mensen vanuit hun eigen persoonlijke situatie praten. Terwijl ik denk dat er een verschil is tussen een principe en een persoonlijk verhaal. Het lijkt wel alsof persoonlijke verhalen tot norm verheven worden en ik denk dat dat niet zo verstandig is.
Ik ben van mening dat God scheiden haat. Wel denk ik dat er vergeving en begrip op zijn plaats is, maar ik vind dat er teveel nadruk gelegd wordt op persoonlijke situaties. We horen ook echter maar één kant van deze verhalen en het valt me op dat de scheiding altijd door de ander komt, die zich niet op de site kan verdedigen. In hoeverre heeft uw eigen gedrag meer te maken gehad met de scheiding? Bij sommigen denk ik, geen wonder dat hij/zij gescheiden is, zou ik ook niet bij uithouden....Ik mis gewoon een stuk zelfreflectie. Als je een nieuwe relatie krijgt, zul je jezelf meenemen, en het zou me niet verbazen dat je dan dezelfde problemen weer zult krijgen.

* Het is vanuit de persoonlijke situatie dat men lering trekt...
* Persoonlijke belevenis is dus geen norm, maar een les...
* Iedereen is het er over eens dat God scheiden haat, en dat het enkel Zijn genade is die ons rein maakt van de zonde...
* Geloven is niet enkel praktisch, maar heeft juist een hele grote "gevoelsfactor"...
* Niemand die beweert dat de scheiding enkel aan de ander gelegen heeft...
* Niemand die ook voor een ander kan spreken dus logisch dat enkel eigen verhalen verteld worden...
* Aan wat of wie het ligt dat men gescheiden is, is ook niet van belang want daar gaat de discussie niet over...
* We nemen overal waar we gaan onszelf mee, maar gelukkig hebben we die eerder geleerde lessen waardoor we onze oude patronen kunnen aanpakken en veranderen...

And last but not least:
Quote:
Bij sommigen denk ik, geen wonder dat hij/zij gescheiden is, zou ik ook niet bij uithouden

Ken je deze "sommigen" werkelijk? Goed genoeg om hier over te kunnen oordelen Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKJES285

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 12:32

TESSYBEAR731 schreef:
* Iedereen is het er over eens dat God scheiden haat, en dat het enkel Zijn genade is die ons rein maakt van de zonde...
* Geloven is niet enkel praktisch, maar heeft juist een hele grote "gevoelsfactor"...
* Niemand die ook voor een ander kan spreken dus logisch dat enkel eigen verhalen verteld worden...
* Aan wat of wie het ligt dat men gescheiden is, is ook niet van belang want daar gaat de discussie niet over...
* We nemen overal waar we gaan onszelf mee, maar gelukkig hebben we die eerder geleerde lessen waardoor we onze oude patronen kunnen aanpakken en veranderen...

And last but not least:
<table width="90%" cellspacing="1" cellpadding="3" border="0" align="center"><tr> <td><span class="genmed"><b>Quote:</b>
</td></tr><tr><td class="quote">Bij sommigen denk ik, geen wonder dat hij/zij gescheiden is, zou ik ook niet bij uithouden</td></tr></table>
Ken je deze "sommigen" werkelijk? Goed genoeg om hier over te kunnen oordelen Smiley die vol vragen zit </span>

Hier ben ik het helemaal mee eens Tes
...
en of je nou gescheiden bent of niet je neemt in een volgende relatie altijd jezelf mee... Knipoog smiley
Dit heb je heel goed weergegeven!!!bedankt...
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 12:33

ZINGA672 schreef:
De vetgemaakte zin heb ik 3x gelezen, maar hij lijkt met zichzelf in tegenspraak te zijn. Althans; zou kunnen Knipoog smiley

Als volslagen leek op dit terrein ga ik niets zeggen over echtscheiding of huwelijk. Maar ik zou jullie eraan willen herinneren dat er ook nog andere zaken in je leven voor God van groot belang zijn waarop een huwelijk (en evt. echtscheiding) van invloed kunnen zijn.

Ik denk niet dat wij robots zijn van wie God alle levensdetails heeft vastgelegd, maar ik geloof wel dat God een plan met een ieder van ons heeft. Een plan waarin onze talenten en gaven een rol spelen in het grote PLAN dat God met de wereld heeft.
Ieder van ons is uniek en heeft bijzondere talenten en eigenschappen van God meegekregen en een ieder die gelooft krijgt ook de Heilige Geest: met nog meer gaven en talenten.
Kortom: er is werk aan de winkel in deze wereld! En als je trouwt met 'de verkeerde' (had mij kunnen overkomen) dan loop je het risico dat er van al dat moois dat God voor je heeft klaargelegd om te doen, weinig of niets meer terecht komt.

Het is denk ik niet allleen voor je eigen levensgeluk van belang dat je met God samen de juiste partner vindt, maar het is ook in het belang van (Gods plan met) deze wereld. Wij zijn héél belangrijk!

Oké, dit wilde ik ff kwijt Engeltje smiley

GrZing!

Dit ben ik ook volledig met je eens!
We kunnen idd ook de verkeerde keuzes maken, en zoals al eerder besproken in dit topic kan je leven dan soms ineens een onverwachte wending nemen.
Mijn huwelijk heeft voor mij betekent dat ik de verkeerde weg ingeslagen was...ik raakte mezelf en daardoor ook God kwijt. Ongeacht aan wie het nou gelegen heeft, om Chat een groot plezier te doen mag gezegd worden dat ik daar zelf een groot aandeel in had...Ik raakte van de weg af en moest daar weer op terug, en in mijn geval betekende dat scheiden.
Geloof ik dat Hij dat zo gewild heeft? Nee! Wij zijn voor de kerk getrouwd en hebben Zijn zegen over ons huwelijk gevraagd, en ik wéét dat we die ook gekregen hebben...en dat Hij dat verbond nooit verbroken zou hebben. Maar ik ben er ook van overtuigd dat Hij vooral wil dat we Zijn weg volgen en dat we, wanneer we dreigen ervan af te raken soms van richting moeten veranderen. Het is misschien een zonde geweest om te scheiden, maar het is wel ten goede gekomen van mijzelf, in Zijn naam.
Anders word het, wanneer we wel Zijn weg blijven volgen en daar heeft die betreffende zin betrekking op: Ik geloof niet in de ware, dat God van te voren iemand uit zoekt die het voor mij moet zijn. Ik denk dat ik, net als iedereen, zelf de keuze heb w.b. mijn levenspartner. Ik mag gelukkig worden met wie IK dat wil...zolang Hij maar op de eerste plaats blijft staan en ik ten alle tijden Hem betrek in mijn stappen des levens Knipoog smiley

Ik heb de regie in mijn leven, maar Hij de leiding Lachende smiley

Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op woensdag 26 mei 2010, 12:41
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 13:07

Wanneer God het huwelijk had ingesteld, maakte hij duidelijk dat het huwelijks verbond permanent behoort te zijn.
Gen 2:24 - Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.
God veroordeelde de istrealieten voor de zonde van echtscheiding
Mat 2:13-16.

God haat de scheiding
Mal 2:16 - Want Ik haat de echtscheiding, zegt de HERE, de God van Israël, en dat men zijn gewaad met geweldpleging overdekt, zegt de HERE der heerscharen. Daarom, weest op uw hoede voor uw hartstocht en weest niet ontrouw.
Jezus zegt, "Geen scheiding behalve in omstandigheden van overspel.
Mat 5:31-32 - Er is ook gezegd: Al wie zijn vrouw wegzendt, moet haar een scheidbrief geven.
32 Maar Ik zeg u: Een ieder, die zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan ontucht, maakt, dat er echtbreuk met haar gepleegd wordt; en al wie een weggezondene trouwt, pleegt echtbreuk.
Mat 19:3-9
Mat 19:4-6 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt?
5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn.
6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

Man en vrouw zijn aan elkander gebonden totdat de dood hun scheidt.
Rom 7:1-3 - Of weet gij niet, broeders, – ik spreek immers tot wie de wet kennen – dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft?
2 Want de gehuwde vrouw is door de wet aan haar man gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft, is zij ontslagen van de wet, die haar aan die man bond.
3 Zo zal zij dan, indien zij bij het leven van haar man een ander tot man neemt, echtbreekster heten; wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de wet, zodat zij geen echtbreekster is, indien zij zich aan een andere man geeft.
6. De wet van Mozes spreekt over een echtscheidingsbrief
Deut 24:1-4

Een gelovige mag niet een echtscheidingsproces opstarten tegenover een ongelovige partner.
1 Kor 7:10-16
Als de ongelovige partner witl scheiden, dan mag hij of zij dit doen.
1 Kor 7:15 - Maar indien de ongelovige haar verlaat, laat hij haar verlaten. De broeder of zuster is in dit geval niet gebonden; tot vrede heeft God u geroepen.

De gelovige partner moet altijd proberen om problemen op te lossen, wanneer deze zich aandoen
Rom 12:18 - Houdt zo mogelijk, voor zover het van je afhangt, vrede met alle mensen.
Mat 5:23-24 - Wanneer gij dan uw gave brengt naar het altaar en u daar herinnert, dat uw broeder iets tegen u heeft, laat uw gave daar, vóór het altaar, en ga eerst heen, verzoen u met uw broeder en kom en offer daarna uw gave.
Mat 18:15-18 - Indien uw broeder zondigt, ga heen, bestraf hem onder vier ogen.
Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. Indien hij niet luistert, neem dan nog een of twee met u mede, opdat op de verklaring van twee getuigen of van drie elke zaak vaststa. Indien hij naar hen niet luistert, zeg het dan aan de gemeente.
Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar.

Voorwaar, Ik zeg u, al wat gij op aarde bindt, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel.
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 13:12

Quote:
Een gelovige mag niet een echtscheidingsproces opstarten tegenover een ongelovige partner.
Als de ongelovige partner witl scheiden, dan mag hij of zij dit doen.
1 Kor 7:15 - Maar indien de ongelovige haar verlaat, laat hij haar verlaten. De broeder of zuster is in dit geval niet gebonden; tot vrede heeft God u geroepen.

Jeeeeeeeej...ik ben vriiiiijjjjjjjjjjjjjj!! Engeltje smiley

Betekent dat nu dat voor mij de discussie gesloten is? Of zal ik dan toch maar mijn verantwoording nemen door te zeggen dat ik er zelf wel een heel groot aandeel in gehad heb dat hij weggegaan is, en dus eigenlijk net zo goed fout geweest ben?
Want op die manier kun je het natuurlijk ook stellen, wel zo eerlijk! Als we de bijbel op een andere manier interpreteren als we zelf vertrokken zijn, moeten we dat ook doen wanneer ons volgens de bijbel zelf geen blaam treft...zo ben k dan ook wel weer...

Oh, wat ben ik toch dankbaar voor die oneindige genade! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 13:22

TESSYBEAR731 schreef:

And last but not least:
<table width="90%" cellspacing="1" cellpadding="3" border="0" align="center"><tr> <td><span class="genmed"><b>Quote:</b>
</td></tr><tr><td class="quote">Bij sommigen denk ik, geen wonder dat hij/zij gescheiden is, zou ik ook niet bij uithouden</td></tr></table>
Ken je deze "sommigen" werkelijk? Goed genoeg om hier over te kunnen oordelen Smiley die vol vragen zit </span>
Wat je merkt is dat de werkelijkheid weerbarstiger is dan de theorie. Maar ik vind nog steeds dat er heel veel eenzijdige verhalen verteld worden. Terwijl het niet alleen gaat om je persoonlijke situatie. Ik vind de principes van Gods Woord dermate belangrijk, dat de indruk die ik hier krijg, er wel heel gemakkelijk gescheiden wordt. Dat is niet het geval, maar ik mis een stuk bescheidenheid en een stuk nederigheid.
Zoals Mar duidelijk weergeeft in zijn bijdrage, is het niet maar zoiets te scheiden. Als christen zouden we ons terdege moeten bedenken wat de reden is voor echtscheiding. Dan vind ik argumenten als:ík was te jong, ik begreep nog niet goed waar ik aan begon, eigenlijk zwak. Daarmee wordt wel heel gemakkelijk voorbij gegaan aan het principe van trouw.

Wat ik valide redenen vind voor echtscheiding zijn overspel, mishandeling, verslaving. De rest vind ik minder sterk.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 26 mei 2010, 13:28
Naar boven

Auteur Bericht
ROBBEDOES873

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 13:48

CHATULIEM619 schreef:
Ik ben van mening dat God scheiden haat. Wel denk ik dat er vergeving en begrip op zijn plaats is, maar ik vind dat er teveel nadruk gelegd wordt op persoonlijke situaties. We horen ook echter maar één kant van deze verhalen en het valt me op dat de scheiding altijd door de ander komt, die zich niet op de site kan verdedigen. In hoeverre heeft uw eigen gedrag meer te maken gehad met de scheiding? Bij sommigen denk ik, geen wonder dat hij/zij gescheiden is, zou ik ook niet bij uithouden....Ik mis gewoon een stuk zelfreflectie. Als je een nieuwe relatie krijgt, zul je jezelf meenemen, en het zou me niet verbazen dat je dan dezelfde problemen weer zult krijgen.

Ik ben inmiddels alweer 1,5 week getrouwd Lachende smiley met blinkend witte tanden En geloof me ik heb echt wel een stuk zelfreflectie Knipoog smiley
Maar ik durf met volle 100% zekerheid te zeggen dat ik niet tegen de zelfde problemen aanloop als in men vorige 2 huwlijken... Of ik moet me heel heel erg vergist hebben in Henk, Gelukkig durf ik volmondig te zeggen dat ik voor de volle 100% vertrouwen in hem heb dat hij anders is en dat ons huwlijk niet zal stuk lopen op de dingen waar men vorige huwlijken wel op stuk zijn gegaan.
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 13:49

MAR907 schreef:
Wanneer God het huwelijk had ingesteld, maakte hij duidelijk dat het huwelijks verbond permanent behoort te zijn.
Gen 2:24 - Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.
God veroordeelde de istrealieten voor de zonde van echtscheiding
Mat 2:13-16.

God haat de scheiding
Mal 2:16 - Want Ik haat de echtscheiding, zegt de HERE, de God van Israël, en dat men zijn gewaad met geweldpleging overdekt, zegt de HERE der heerscharen. Daarom, weest op uw hoede voor uw hartstocht en weest niet ontrouw.
Jezus zegt, "Geen scheiding behalve in omstandigheden van overspel.
Mat 5:31-32 - Er is ook gezegd: Al wie zijn vrouw wegzendt, moet haar een scheidbrief geven.
32 Maar Ik zeg u: Een ieder, die zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan ontucht, maakt, dat er echtbreuk met haar gepleegd wordt; en al wie een weggezondene trouwt, pleegt echtbreuk.
Mat 19:3-9
Mat 19:4-6 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt?
5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn.
6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

Man en vrouw zijn aan elkander gebonden totdat de dood hun scheidt.
Rom 7:1-3 - Of weet gij niet, broeders, – ik spreek immers tot wie de wet kennen – dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft?
2 Want de gehuwde vrouw is door de wet aan haar man gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft, is zij ontslagen van de wet, die haar aan die man bond.
3 Zo zal zij dan, indien zij bij het leven van haar man een ander tot man neemt, echtbreekster heten; wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de wet, zodat zij geen echtbreekster is, indien zij zich aan een andere man geeft.
6. De wet van Mozes spreekt over een echtscheidingsbrief
Deut 24:1-4

[b]Als [b]de ongelovige partner wil scheiden, dan mag hij of zij dit doen.

De gelovige partner moet altijd proberen om problemen op te lossen, wanneer deze zich aandoen
Rom 12:18 - Houdt zo mogelijk, voor zover het van je afhangt, vrede met alle mensen.
Mat 5:23-24 - Wanneer gij dan uw gave brengt naar het altaar en u daar herinnert, dat uw broeder iets tegen u heeft, laat uw gave daar, vóór het altaar, en ga eerst heen, verzoen u met uw broeder en kom en offer daarna uw gave.
Mat 18:15-18 - Indien uw broeder zondigt, ga heen, bestraf hem onder vier ogen.
Indien hij naar u luistert, hebt gij uw broeder gewonnen. Indien hij niet luistert, neem dan nog een of twee met u mede, opdat op de verklaring van twee getuigen of van drie elke zaak vaststa. Indien hij naar hen niet luistert, zeg het dan aan de gemeente.
Indien hij naar de gemeente niet luistert, dan zij hij u als de heiden en de tollenaar.
Voorwaar, Ik zeg u, al wat gij op aarde bindt, zal gebonden zijn in de hemel, en al wat gij op aarde ontbindt, zal ontbonden zijn in de hemel.

mar, ik ben blij verrast met je reactie;
dit zijn precies de bijbelgedeelten die ik in het pastoraal gesprek naar voren heb gebracht, waarbij ik erop werd gewezen, de bijbel in mijn eigen voordeel toe te passen!
voor mij komt je antwoord dus op een byzonder mooi moment!

er zijn namelijk mensen, die het "in die gevallen wordt de ander niet dienstbaar gehouden" (door jouw bijbel vertaald als; de broeder of zuster is in die gevallen niet gebonden) uitgelegt als dat je de sokken van je partner niet meer hoeft te stoppen, en geen twee huishoudens meer bij zou hoeven houden (t zou me wat worden ook; iemand loopt weg, en zn huisje wordt door ex-ie ook nog schoongehouden, hahahaha, echt niet dus, he?)
dit zou dan dus betekenen, dat je wel op twee locaties woont, maar toch levenslang aan de verlatende man of vrouw trouw verschuldigd zou blijven.
dit serieus zo gevoeld, omdat je deze tekst ook kunt vertalen met "niet in slavenij gehouden".
zelf redeneerde ik dus precies zoals jij, laat dat duidelijk zijn!
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 13:50

[quote=TESSYBEAR731]* Het is vanuit de persoonlijke situatie dat men lering trekt...

Toch mooi dat je hier even uitlegt het verschil tussen principe en persoonlijk verhaal (gevoel) ....

..
Naar boven

Auteur Bericht
ROBBEDOES873

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 13:59

HANNAH810 schreef:

er zijn namelijk mensen, die het "in die gevallen wordt de ander niet dienstbaar gehouden" (door jouw bijbel vertaald als; de broeder of zuster is in die gevallen niet gebonden) uitgelegt als dat je de sokken van je partner niet meer hoeft te stoppen, en geen twee huishoudens meer bij zou hoeven houden (t zou me wat worden ook; iemand loopt weg, en zn huisje wordt door ex-ie ook nog schoongehouden, hahahaha, echt niet dus, he?)
dit zou dan dus betekenen, dat je wel op twee locaties woont, maar toch levenslang aan de verlatende man of vrouw trouw verschuldigd zou blijven.
dit serieus zo gevoeld, omdat je deze tekst ook kunt vertalen met "niet in slavenij gehouden".

Heel grappig om dit te lezen Knipoog smiley Dit is dus wat ex nummer 2 wel van mij verwachte Gefrustreerde smiley Want ja als hij zijn zoon in de weekenden zou hebben... Hoe zou dat dan moeten??
Dan had ie mij toch echt wel nodig Clown smiley En tja de rekeningen ed dat wist ie ook niet hoor( dus belde meerdere keren in de week om te vragen hoe het zat) En de was men o men hoe werkt zo'n wasmachine??
MAW Does heeeeeeelp gelukkig heb ik hem toch duidelijk kunnen maken dat uit elkaar gaan ook echt uit elkaar gaan is en ik dus niet meer zijn klusjes zou doen...Hij heeft echter nog wel een paar jaar gedacht dat met valentijn het heel normaal is dat ie "even" een kadootje komt brengen Gefrustreerde smiley En dat het heel normaal is dat ie zijn zoontje blijft vertellen dat het wel weer goed komt tussen papa en mama Gefrustreerde smiley Gelukkig heeft hij nu sinds ik met Henk getrouwd ben eindelijk begrepen dat het zo niet werkt, Alleen zit het kleine mannetje nu met wel heel veel vragen en das zo balen voor het ventje....Maar ook daar komen we wel uit Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 14:00

CROSSROAD317 schreef:
Toch mooi dat je hier even uitlegt het verschil tussen principe en persoonlijk verhaal (gevoel) ....

Sorry Cross...ligt vast aan mij...maar het is me even niet duidelijk of je dit nou wel of niet als compliment bedoeld Smiley die vol vragen zit

Sowieso zijn er ook heel belangrijke verschillen tussen gevoel en principe...
ze komen niet altijd overeen, maar moeten m.i. wel zorgvuldig t/o elkaar afgewogen worden...

Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op woensdag 26 mei 2010, 14:02
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 14:00

ROBBEDOES873 schreef:
Ik ben inmiddels alweer 1,5 week getrouwd Lachende smiley met blinkend witte tanden En geloof me ik heb echt wel een stuk zelfreflectie Knipoog smiley
Maar ik durf met volle 100% zekerheid te zeggen dat ik niet tegen de zelfde problemen aanloop als in men vorige 2 huwlijken... Of ik moet me heel heel erg vergist hebben in Henk, Gelukkig durf ik volmondig te zeggen dat ik voor de volle 100% vertrouwen in hem heb dat hij anders is en dat ons huwlijk niet zal stuk lopen op de dingen waar men vorige huwlijken wel op stuk zijn gegaan.
Ik ben ervan overtuigd dat er een stuk zelfreflectie is bij iedereen die scheidt. Alleen vind ik dat niet uit de verf komen in de bijdrages hier op het forum. En die kanttekening wilde ik gewoon plaatsen. Er lijkt niemand hier vreemd gegaan te zijn in het huwelijk. Er lijkt niemand hier de ander gemanipuleerd te hebben. Er is niemand, die door zijn/haar verslaving gescheiden is. Kortom, er is niemand hier op het forum die zegt: door mijn schuld ben ik gescheiden. En eerlijk gezegd vind ik dat niet geloofwaardig.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 26 mei 2010, 14:03
Naar boven

Auteur Bericht
ROBBEDOES873

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 14:01

[quote=THOMAS968]

Ik ben het meest getroffen door de Pake van Robbedoes, die ondanks zijn wettische kerkelijke achtergrond als een echte christen reageerde toen Does hem met zoveel pijn en moeite van de scheiding vertelde.

quote]

Ff off topic...Tnx Thomas, Mijn pake heeft mij ook altijd weten te raken, Eigenlijk wist hij iedereen te raken, Hij was altijd waar hij ook was met het geloof bezig en wist ook altijd iedereen te raken, door zijn oprechtheid...
Vond het even heel fijn om je reactie te lezen, zelfs nu hij overleden is weet hij nog mensen te raken...TNX
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 14:03

CHATULIEM619 schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat er een stuk zelfreflectie is bij iedereen die scheidt. Alleen vind ik dat niet uit de verf komen in de bijdrages hier op het forum. En die kanttekening wilde ik gewoon plaatsen.

Het zal je niet verbazen Chat, maar ben het dus niet met je eens..
denk dat er door een aantal wel degelijk een stukje zelfreflectie verwoord word, maar dat het gewoon niet past in jouw zwart/ witte manier van denken en je het dus niet als zodanig herkend Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 14:04

HANNAH810 schreef:

zelf redeneerde ik dus precies zoals jij, laat dat duidelijk zijn!

Precies Hannah, dat is wat jou siert!
Naar boven

Auteur Bericht
ROBBEDOES873

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 14:05

CHATULIEM619 schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat er een stuk zelfreflectie is bij iedereen die scheidt. Alleen vind ik dat niet uit de verf komen in de bijdrages hier op het forum. En die kanttekening wilde ik gewoon plaatsen.

Dat snap ik ergens wel maar aan de andere kant neem nu even mezelf als voorbeeld,
Als ik hier ook een stukzelfreflexie neer zou moeten zetten, zou ik in details moeten treden omtrent de redenen van mijn scheiding en sorry maar die zijn mij te prive om even op een forum te delen,
De grote lijnen weten de mensen vaak wel maar de echte "redenen dan wel details" weten slechts heel heel weinig mensen,
En ik denk dat dat bij veel mensen het geval is...
Want ik denk dat een forum nu niet echt de geschikte plaats is om je scheiding ( de ins en outs ) te bespreken...
Maar das mijn bescheiden mening. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 14:21

TESSYBEAR731 schreef:
Het zal je niet verbazen Chat, maar ben het dus niet met je eens..
denk dat er door een aantal wel degelijk een stukje zelfreflectie verwoord word, maar dat het gewoon niet past in jouw zwart/ witte manier van denken en je het dus niet als zodanig herkend Knipoog smiley
Het probleem is dat ik over dit onderwerp helemaal niet zwart/wit denk. Ik probeer echter wel zoveel mogelijk Gods principes hoog te houden. Ik kan veel begrip opbrengen voor de persoonlijke situatie van mensen, maar dan vind ik wel dat bepaalde dingen van twee kanten belicht moeten worden. Daarom kan ik niet zoveel met eenzijdige verhalen.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 14:30

Laat ik ook iets vanuit mijn leven iets erover zeggen.

Ik ben weduwnaar geworden, dat inhoud dat mijn huwelijk "tot de dood ons scheid" heeft plaats gevonden. Hierdoor ben ik een vrije man geworden, bijbels gezien.

In deze huwelijk heb wij ook hoogte punten en diepte punten gehad. Zelfs zover dat ik ook op het punt stond en gedachten heb gehad om te willen scheiden van mijn vrouw.
Ik zelf ging juist in die periodes naar God toe om naar zijn waarden te vragen en hulp te vragen om toch door te kunnen gaan.
Dat kan ook zolang Gods liefde aanwezig is in een huwelijk en/of een relatie want God is liefde!

Maar nu ik een vrije man ben, wat betekend het voor mij (bijbels) om met scheiden vrouw een relatie aan te gaan?
Bijbels gezien behoort deze "vrouw" nog tot de man vanwaar zij gescheiden is?

Dit was voor mij een heel moeilijk punt. Maar juist door de waarden van God te onderzoeken en te leren kennen, begrijp ik de normen die in de bijbel staan. Hierdoor weet ik nu zelf welke weg ik in kan slaan met relatie met een zgn "gescheiden" vrouw.

We kunnen vele discusie voeren hierover maar waar het omgaat is, LUISTER NAAR GOD wat Hij in ieders leven wil zeggen persoonlijk. Betrek Hem in alle situatie`s en Hij geeft antwoord.

Psalm 119:9 - Waarmede zal de jongeling zijn pad rein bewaren? Als hij dat houdt naar uw woord.

Psalm 119:11 - Ik berg uw woord in mijn hart, opdat ik tegen U niet zondige.(zie ook Psalm 17:4)

Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 26 mei 2010, 14:49
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 14:53

CHATULIEM619 schreef:
Het probleem is dat ik over dit onderwerp helemaal niet zwart/wit denk. Ik probeer echter wel zoveel mogelijk Gods principes hoog te houden. Ik kan veel begrip opbrengen voor de persoonlijke situatie van mensen, maar dan vind ik wel dat bepaalde dingen van twee kanten belicht moeten worden. Daarom kan ik niet zoveel met eenzijdige verhalen.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar sluit me wel bij Does aan dat een openbaar forum niet echt de plek is om zoveel in detail te treden...
daarbij komt dat de redenen denk ik niet zo van belang zijn...het is niet een situatie waarin het van de details afhangt of men wel of niet een zonde begaan heeft.
Een ieder hier heeft op zijn/ haar beurt wel aangegeven of dat ze "bijbels gezien" wel of niet een zonde begaan hadden, en ook iedereen is het er wel zo'n beetje over eens dat zelfs wanneer ze dat wel geweest zijn ze die vergeving ontvangen hebben van de Heer.
Ik denk dat waar het jou meer om gaat is of dat je naderhand wel of niet "vrij" zou zijn om een nieuwe relatie aan te gaan en dat dus afhangt van de details van het geheel...maar vooral hoe je daar tegenaan kijkt.
Bijbels gezien ben ik vrij omdat mijn ongelovige partner mij heeft verlaten. Maar me daarop beroepen en verder doen of ik gek ben zou niet bepaald "christelijk" zijn, want de werkelijkheid is dat ik op dat moment zelf al twee keer eerder besloten had te willen scheiden, maar op bijbelse gronden toch weer terug krabbelde. Daarbij komt, dat het anders toch niet lang geduurd had eer ik zelf weer, definitief, vertrokken was.
Maar omdat het nu net even zo gelopen is, zou ik dus volgens die bijbel wél vrij zijn. Maar iemand die wél zelf die keuze gemaakt heeft niet...
Lijkt me erg onmenselijk om zo te redeneren en in mijn ogen dus heel zwart/ wit!
Overigens hebben mijn ex en ik het een poosje na onze scheiding nog een keer geprobeerd om de relatie nieuw leven in te blazen en ben ik het dit keer geweest die daar ook weer een punt achter gezet heeft. Daarbij komt dat hij inmiddels tot geloof gekomen is (of althans zegt te zijn)...wat de situatie dus volkomen zou veranderen...
En toch, voel ik me vrij! Omdat ik van mijn fouten geleerd heb...(juist omdat ik dat gedaan heb kon ik er de tweede keer zelf een punt achter zetten i.p.v. het hele verhaal eindeloos te laten doorslepen)...
en ik ervan geleerd heb, die fouten in de toekomst niet meer zal maken Knipoog smiley

Tess, die dit wel even genoeg persoonlijke details vind voor op een openbaar forum!

Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op woensdag 26 mei 2010, 15:02
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 15:37

CHATULIEM619 schreef:
Wat je merkt is dat de werkelijkheid weerbarstiger is dan de theorie. Maar ik vind nog steeds dat er heel veel eenzijdige verhalen verteld worden. Terwijl het niet alleen gaat om je persoonlijke situatie. Ik vind de principes van Gods Woord dermate belangrijk, dat de indruk die ik hier krijg, er wel heel gemakkelijk gescheiden wordt. Dat is niet het geval, maar ik mis een stuk bescheidenheid en een stuk nederigheid.
Zoals Mar duidelijk weergeeft in zijn bijdrage, is het niet maar zoiets te scheiden. Als christen zouden we ons terdege moeten bedenken wat de reden is voor echtscheiding. Dan vind ik argumenten als:ík was te jong, ik begreep nog niet goed waar ik aan begon, eigenlijk zwak. Daarmee wordt wel heel gemakkelijk voorbij gegaan aan het principe van trouw.

Wat ik valide redenen vind voor echtscheiding zijn overspel, mishandeling, verslaving. De rest vind ik minder sterk.

Hoi Chatuliem,

Ben je nu niet een beetje kort door de bocht? Scheiden doe je niet zomaar is mijn ervaring en eigenlijk is het helemaal niet interessant wat een ander daar van vind.
Je gaat scheiden om voor jouw moverende redenen en die zijn dan toch goed genoeg? Komt er toch allemaal op neer dat je je doodongelukkig voelt in een relatie? Of je nu jong bent, niet weet waar je aan begon of overspel pleegt......Wie ben ik om over een ander zijn scheiding te oordelen? Je hoort wat redenen maar er is ook een heel stuk wat mensen niet vertellen en wat je niet weet......en dat kunnen weleens de meest ingrijpende dingen zijn.....

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 15:47

WILLEMIJN232 schreef:
Hoi Chatuliem,

Ben je nu niet een beetje kort door de bocht? Scheiden doe je niet zomaar is mijn ervaring en eigenlijk is het helemaal niet interessant wat een ander daar van vind.
Je gaat scheiden om voor jouw moverende redenen en die zijn dan toch goed genoeg? Komt er toch allemaal op neer dat je je doodongelukkig voelt in een relatie? Of je nu jong bent, niet weet waar je aan begon of overspel pleegt......Wie ben ik om over een ander zijn scheiding te oordelen? Je hoort wat redenen maar er is ook een heel stuk wat mensen niet vertellen en wat je niet weet......en dat kunnen weleens de meest ingrijpende dingen zijn.....

Willemijn

*verwijderd door mezelf*

Laatst aangepast door
LEANNE226
op woensdag 26 mei 2010, 16:14
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 16:02

LEANNE226 schreef:
Oef,hier ben ik het dus helemaal niet mee eens!
Je doet een zeer belangrijke belofte(voor God!),je kunt het niet maken die te verbreken omdat je "het niet zo leuk meer vindt" of omdat je de seks ergens anders wilt halen.Als je zo makkelijk over die belofte denkt moet je niet trouwen.Ook in de beste huwelijken komen(soms enorme) problemen voor,die los je zoveel mogelijk op,je loopt er niet voor weg.Gaat het niet dan ga je scheiden maar zie het niet als een simpel iets waar je weer uit kunt stappen.

Maar das mijn(lichtelijk geirriteerde)mening........puur gebaseerd op wat je hier zegt,niet op de verborgen redenen.

Als je maar ook een heel klein beetje een voorstelling had van hoe moeilijk het was om te gaan scheiden zou je dit stukje er niet neer zetten.........

Ik bedoelde alleen te zeggen dat redenen vaak heel persoonlijk zijn en niet altijd naar buiten komen......en mensen oordelen wel snel, zie je nu maar weer......
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 16:13

WILLEMIJN232 schreef:
Als je maar ook een heel klein beetje een voorstelling had van hoe moeilijk het was om te gaan scheiden zou je dit stukje er niet neer zetten.........

Ik bedoelde alleen te zeggen dat redenen vaak heel persoonlijk zijn en niet altijd naar buiten komen......en mensen oordelen wel snel, zie je nu maar weer......

Mijn bedoeling is niet om te kwetsen......
Ik trek me terug uit het topic
Naar boven

Auteur Bericht
MARIEKE897

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 16:38

WILLEMIJN232 schreef:

Mee eens, het is een openbaar forum, en uiteindelijk kom je weer op het onderwerp "eerlijkheid in je profiel' uit..daar heb ik mijn mening al duidelijk over gegeven..sommige dingen deel je, andere dingen juist niet..omdat het te persoonlijk, intiem, of traumatisch is om hier te delen!

En daarnaast, ik ben ook niet zo geinteresseerd wat een ander van mijn scheiding vind of dat ik wel of geen recht zou hebben op een nieuwe relatie, en ik vertel idd iets van mijn beleving, tuurlijk! logisch toch!!
IK ben degene die die keus gemaakt heeft, en ik ben ook degene die daar met Hem uit moet komen...dussssssssssss

daarnaast is het zooo gevaarlijk om te oordelen over anderen, zeker mensen die je alleen via een forum kent, of mss één of 2 keer gezien hebt tijdens een uitje..vertrouwen om dit soort dingen te delen heeft toch meer tijd nodig en zal dan toch in een persoonlijke sfeer plaatsvinden..en dan nog steeds heeft een ander geen recht om te oordelen!
Want iemand ergens op wijzen is toch heel iets anders dan de oordelen die je soms om de oren vliegen..

Marieke (die een Vader heeft om zich bij te verantwoorden)
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 16:46

CHATULIEM619 schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat er een stuk zelfreflectie is bij iedereen die scheidt. Alleen vind ik dat niet uit de verf komen in de bijdrages hier op het forum. En die kanttekening wilde ik gewoon plaatsen. Er lijkt niemand hier vreemd gegaan te zijn in het huwelijk. Er lijkt niemand hier de ander gemanipuleerd te hebben. Er is niemand, die door zijn/haar verslaving gescheiden is. Kortom, er is niemand hier op het forum die zegt: door mijn schuld ben ik gescheiden. En eerlijk gezegd vind ik dat niet geloofwaardig.

Deels ben ik ermee eens dat het niet genoemd wordt hier in de forum.
Maar dat wil niet zeggen dat diegene welke wel reageren dat aan de orde is.

Zelf heb ik ervaren hier op CM,vorig jaar, dat er wel degelijk overspel van persoon zelf in kwestie kan zijn, die gescheiden was, daar sprake van was. En dat ook onder "christelijke noemer" alsof alles maar kan en onder (grace) genade valt.
Zo werkt het natuurlijk niet daar ben ik met je eens.

Ik vind een ieder beproeve zichzelf hierin. Dat hoeft niet op een forum persoonlijk door iemand gezegd te worden.
Ook heeft niemand verantwoordelijkheid af te leggen naar iemand anders.
Het is een persoonlijke verantwoording welke een ieder aflegd naar zijn God.

Zelfreflectie:
Bekijkt het eigen handelen en de eigen kwaliteiten kritisch.

Gefrustreerde smiley Smiley met dichtgeplakte mond

Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 26 mei 2010, 17:31
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 17:57

WILLEMIJN232 schreef:
Hoi Chatuliem,

Willemijn
In mijn eerdere bijdragen heb ik weergegeven dat ik er ook niks mee kan. Persoonlijke verhalen zijn vaak ingekleurd en dat maakt ze naar mijn idee niet objectief. en toch worden ze als graadmeter gebruikt.
Ik heb de nadruk gelegd dat ik zelfreflectie mis in de forumbijdrages, de schuld ligt altijd bij de ander, en God heeft ons vergeven. Dat is de teneur van alle bijdragen. En ik denk dat er meer aan de hand is.
En je hoeft niet mensen te oordelen, je kunt ze wel wijzen op bijbelse principes.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIEKE897

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 17:59

MAR907 schreef:
Laat ik ook iets vanuit mijn leven iets erover zeggen.

Ik ben weduwnaar geworden, dat inhoud dat mijn huwelijk "tot de dood ons scheid" heeft plaats gevonden. Hierdoor ben ik een vrije man geworden, bijbels gezien.

In deze huwelijk heb wij ook hoogte punten en diepte punten gehad. Zelfs zover dat ik ook op het punt stond en gedachten heb gehad om te willen scheiden van mijn vrouw.
Ik zelf ging juist in die periodes naar God toe om naar zijn waarden te vragen en hulp te vragen om toch door te kunnen gaan.
Dat kan ook zolang Gods liefde aanwezig is in een huwelijk en/of een relatie want God is liefde!

Maar nu ik een vrije man ben, wat betekend het voor mij (bijbels) om met scheiden vrouw een relatie aan te gaan?
Bijbels gezien behoort deze "vrouw" nog tot de man vanwaar zij gescheiden is?

Dit was voor mij een heel moeilijk punt. Maar juist door de waarden van God te onderzoeken en te leren kennen, begrijp ik de normen die in de bijbel staan. Hierdoor weet ik nu zelf welke weg ik in kan slaan met relatie met een zgn "gescheiden" vrouw.

We kunnen vele discusie voeren hierover maar waar het omgaat is, LUISTER NAAR GOD wat Hij in ieders leven wil zeggen persoonlijk. Betrek Hem in alle situatie`s en Hij geeft antwoord.

Psalm 119:9 - Waarmede zal de jongeling zijn pad rein bewaren? Als hij dat houdt naar uw woord.

Psalm 119:11 - Ik berg uw woord in mijn hart, opdat ik tegen U niet zondige.(zie ook Psalm 17:4)

effe off topic...bij voorbaat excuses..maar eh...

leuke nieuwe profielfoto Mar!! Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 18:08

CHATULIEM619 schreef:
In mijn eerdere bijdragen heb ik weergegeven dat ik er ook niks mee kan. Persoonlijke verhalen zijn vaak ingekleurd en dat maakt ze naar mijn idee niet objectief. en toch worden ze als graadmeter gebruikt.
Ik heb de nadruk gelegd dat ik zelfreflectie mis in de forumbijdrages, de schuld ligt altijd bij de ander, en God heeft ons vergeven. Dat is de teneur van alle bijdragen. En ik denk dat er meer aan de hand is.
En je hoeft niet mensen te oordelen, je kunt ze wel wijzen op bijbelse principes.

Je kan ze er op wijzen maar denk je nu werkelijk dat ze dat zelf niet weten?
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 ... 11 Volgende
Pagina 4 van 11