Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:09
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Vaak komen mensen die samenwonen al niet meer in de dienst, omdat ze God niet onder ogen durven te zien. Het is niet zo dat ik ze een schuldgevoel aanpraat, zelf voelen ze wel aan wat goed en wat niet goed is. |
Een gevaarlijke suggestie in mijn ogen, Chatuliem. Er zijn ook genoeg mensen die samenwonen en nog gewoon de diensten bezoeken en verder vormgeven aan hun relatie met God samen met anderen in de gemeente.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:25
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik begin nu in ieder geval te begrijpen waarom veel mensen bang of angst hebben om naar het avondmaal te gaan......... Daarom is het ook gelukkig dat er veel kerken zijn waar iedereen welkom is.....met al zijn/haar zonden......
Willemijn | Mensen hoeven niet bang te zijn maar gewoon beter onderwezen worden. Criteria zijn in de Bijbel te vinden, alleen mensen willen liever hun eigen criteria volgen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:27
|
|
|
HENK710 schreef: | Een gevaarlijke suggestie in mijn ogen, Chatuliem. Er zijn ook genoeg mensen die samenwonen en nog gewoon de diensten bezoeken en verder vormgeven aan hun relatie met God samen met anderen in de gemeente. | toch zijn er voldoende voorbeelden waarbij het geloof eronder lijdt als men gaat samenwonen. En vaak uit zich dat het eerste in het ontbreken in de eredienst.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:28
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Mensen hoeven niet bang te zijn maar gewoon beter onderwezen worden. Criteria zijn in de Bijbel te vinden, alleen mensen willen liever hun eigen criteria volgen. |
Is het altijd slecht onderwijs dat ten grondslag ligt aan het niet aangaan van mensen? Er zijn mensen die heel bewust omgaan met het Heilig Avondmaal en daarom bij tijd en wijle brood en beker laten voorbijgaan. Niet dat ze het offer van Jezus niet accepteren, maar omdat ze op dat moment met vragen in het leven zitten waar ze eerst uit willen komen...samen met God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:30
|
|
|
HENK710 schreef: | Is het altijd slecht onderwijs dat ten grondslag ligt aan het niet aangaan van mensen? Er zijn mensen die heel bewust omgaan met het Heilig Avondmaal en daarom bij tijd en wijle brood en beker laten voorbijgaan. Niet dat ze het offer van Jezus niet accepteren, maar omdat ze op dat moment met vragen in het leven zitten waar ze eerst uit willen komen...samen met God. | In de ene soort kerken zijn de criteria te hoog, daar durft niemand aan het avondmaal en bij de andere soort kerken zijn geen criteria meer aanwezig. Beide zijn te voorkomen door goed onderwijs.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:33
|
|
|
Ik denk dat een inbreker die van tevoren aangeeft dat hij/zij gaat inbreken een ander probleem heeft.
Het komt bij mij over zoals, appels met peren vergelijken.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 29 maart 2010, 21:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:34
|
|
|
MAR907 schreef: | Ik denk dat een inbreker die van tevoren aangeeft dat hij/zij gaat inbreken een ander probleem heeft.
Het komt bij mij over zoals, appels met peren vergelijken. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:34
|
|
|
MAR907 schreef: | Ik denk dat een inbreker die van tevoren aangeeft dat hij/zij gaat inbreken een ander probleem heeft.
Het komt bij mij over zoals, appels met peren vergelijken. |
Dat zijn jouw woorden. Als iemand beweert dat iedereen welkom is aan het Avondmaal, dan vraag ik me af of er ook een grens is.
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op maandag 29 maart 2010, 21:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:47
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Dat zijn jouw woorden. Als iemand beweert dat iedereen welkom is aan het Avondmaal, dan vraag ik me af of er ook een grens is. |
Is het dan aan jou of mij gegeven om over een ander te oordelen tijdens het avondmaal? Ieder beproeve zichzelf staat er in mijn bijbel en verderop in het gedeelte staat de Heer daarover oordeeld.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:47
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | In de ene soort kerken zijn de criteria te hoog, daar durft niemand aan het avondmaal en bij de andere soort kerken zijn geen criteria meer aanwezig. Beide zijn te voorkomen door goed onderwijs. |
De grootste groep kerken zit tussen deze twee uitersten in. Een prima plek lijkt me
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op maandag 29 maart 2010, 21:54
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:50
|
|
|
MAR907 schreef: | Is het dan aan jou of mij gegeven om over een ander te oordelen tijdens het avondmaal? Ieder beproeve zichzelf staat er in mijn bijbel en verderop in het gedeelte staat de Heer daarover oordeeld. |
Ik stelde alleen maar een vraag, jouw antwoord is duidelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 21:56
|
|
|
HENK710 schreef: | De grootste groep kerken zit tussen deze twee uitersten in. Een prima plek lijkt me | Denk ik ook Henk. maar ik ben me er ook van bewust dat mensen onnodig bang gemaakt zijn voor het avondmaal en dat is ook niet goed.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:02
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Denk ik ook Henk. maar ik ben me er ook van bewust dat mensen onnodig bang gemaakt zijn voor het avondmaal en dat is ook niet goed. |
'k Heb als kind in een gemeente gezeten, waar bijna niemand aan het Avondmaal ging. Dat vormt je wel, maar gelukkig heb ik geleerd er anders tegenaan te kijken. Nu denk dat ik deze mensen God wel heel erg tekort hebben gedaan, Hij biedt Zijn genade aan. Hij gaf Zijn eigen Zoon, om te sterven voor onze zonden. Dat kun je toch niet naast je neerleggen?
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op maandag 29 maart 2010, 22:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:05
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | 'k Heb als kind in een gemeente gezeten, waar bijna niemand aan het Avondmaal ging. Dat vormt je wel, maar gelukkig heb ik geleerd er anders tegenaan te kijken. Nu denk dat ik deze mensen God wel heel erg tekort hebben gedaan, Hij biedt Zijn genade aan. Hij gaf Zijn eigen Zoon, om te sterven voor onze zonden. Dat kun je toch niet naast je neerleggen? |
Zoals in een eerdere reactie al aangegeven: deze houding heeft niets met naast je neerleggen van Gods genadeaanbod te maken, maar met een heel sterk besef van tekortkoming, waar iemand dan eerst mee wil klaarkomen...samen met God. Want deze mensen kennen wel degelijk een leven samen met God!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:07
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Dat zijn jouw woorden. Als iemand beweert dat iedereen welkom is aan het Avondmaal, dan vraag ik me af of er ook een grens is. |
Ik hoef geen oordeel te vellen (gelukkig) over die grenzen. Wat ik wel weet dat er onder avondmaalgangers ongetwijfeld ook mensen zijn die zich beter voordoen dan ze zijn....het gaat erom wat je niet weet van mensen....Dat weet God alleen... Ik ga voor mijzelf aan het avondmaal en iedereen bepaalt zelf maar zijn grens......dat is niet aan mij....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:09
|
|
|
MAR907 schreef: | Is het dan aan jou of mij gegeven om over een ander te oordelen tijdens het avondmaal? Ieder beproeve zichzelf staat er in mijn bijbel en verderop in het gedeelte staat de Heer daarover oordeeld. |
Wat te zeggen van dit bijbelgedeelte?
1 Korintiërs 5 : 6 U hebt geen enkele reden om zo zelfvoldaan te zijn. Weet u niet dat al een beetje desem het hele deeg zuur maakt? 7 Doe de oude desem weg en wees als nieuw deeg. U bent immers als ongedesemd brood omdat ons pesachlam, Christus, is geslacht. 8 Laten we daarom het feest niet vieren met de oude desem van kwaad en ontucht, maar met het ongedesemde brood van reinheid en waarheid. 9 Ik heb u in mijn vorige brief gezegd dat u niet moet omgaan met ontuchtplegers, 10 maar dat betekent niet dat u alle ontuchtplegers die er in de wereld zijn, of alle geldwolven, uitbuiters en afgodendienaars moet mijden. Dan zou u de wereld moeten verlaten. Wat ik bedoel is dit: u mag niet omgaan met iemand die zichzelf een broeder of 11 zuster noemt, maar in feite een ontuchtpleger is, een geldwolf, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of uitbuiter. Met zo iemand mag u beslist niet eten. 12 Waarom zouden we over buitenstaanders oordelen? U hoeft toch alleen te oordelen over leden van de gemeente? 13 Over de buitenstaanders zal God oordelen. Maar binnen de gemeente geldt: ‘Verwijder wie kwaad doet uit uw midden.’
De Nieuwe Bijbelvertaling © 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
Hier staat, dat je wel degeijk moet oordelen over leden van de gemeente!
En God zal oordelen over de buitenstaanders. Offuhhhh.....kan ik niet lezen.....?
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op maandag 29 maart 2010, 22:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:10
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | 'k Heb een vraag aan je. Stel je voor dat iemand een inbreker is. Ik ga er vanuit dat we het er allemaal over eens zijn, dat God dit niet goedkeurt. Hij/zij is van plan om 's avonds weer in te gaan breken. Is hij/zij op die dag dan welkom aan het Avondmaal? |
Gewijzig door mijzelf
Laatst aangepast door
|
MARIO216
|
op woensdag 31 maart 2010, 21:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:10
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik hoef geen oordeel te vellen (gelukkig) over die grenzen. Wat ik wel weet dat er onder avondmaalgangers ongetwijfeld ook mensen zijn die zich beter voordoen dan ze zijn....het gaat erom wat je niet weet van mensen....Dat weet God alleen... Ik ga voor mijzelf aan het avondmaal en iedereen bepaalt zelf maar zijn grens......dat is niet aan mij.... |
Bedankt voor je antwoord, Willemijn! Ik begrijp je beter nu. 'k Ben het met je eens dat er vast en zeker avondmaalgangers zijn, die zich beter voordoen. En ik ben me er van bewust dat het moeilijk is, om een grens te stellen. Maar ik zou er moeite mee hebben om aan het Avondmaal te zitten met iemand van wie ik weet dat hij/zij bijv. vreemd gaat of zijn/haar kinderen mishandelt. Als dat bekend is, mag je naar mijn mening - als kerk - wel een grens stellen. Maar dat is wel heel moeilijk, dat geef ik gelijk toe.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:14
|
|
|
HENK710 schreef: | Zoals in een eerdere reactie al aangegeven: deze houding heeft niets met naast je neerleggen van Gods genadeaanbod te maken, maar met een heel sterk besef van tekortkoming, waar iemand dan eerst mee wil klaarkomen...samen met God. Want deze mensen kennen wel degelijk een leven samen met God! |
Als je in zo'n gemeente zit, krijg je het gevoel dat er maar een paar goed genoeg (of zondig genoeg?) zijn om aan het Avondmaal te gaan. Ik heb er wel moeite mee en denk dat iemand, die nooit aan het Avondmaal gaat, zich wel af moet vragen of het goed is. Zij missen zoveel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:21
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Bedankt voor je antwoord, Willemijn! Ik begrijp je beter nu. 'k Ben het met je eens dat er vast en zeker avondmaalgangers zijn, die zich beter voordoen. En ik ben me er van bewust dat het moeilijk is, om een grens te stellen. Maar ik zou er moeite mee hebben om aan het Avondmaal te zitten met iemand van wie ik weet dat hij/zij bijv. vreemd gaat of zijn/haar kinderen mishandelt. Als dat bekend is, mag je naar mijn mening - als kerk - wel een grens stellen. Maar dat is wel heel moeilijk, dat geef ik gelijk toe. |
Bij mij in de kerk is het geen zittend maar een lopend avondmaal, ik realiseer me nu dat dat natuurlijk veel individueler is dan een zittend avondmaal......en inderdaad, zou je naast een moordenaar willen zitten? Zet je weer aan het denken (mij in ieder geval) zo'n discussie.....
Willemijn
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 29 maart 2010, 22:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:23
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Bedankt voor je antwoord, Willemijn! Ik begrijp je beter nu. 'k Ben het met je eens dat er vast en zeker avondmaalgangers zijn, die zich beter voordoen. En ik ben me er van bewust dat het moeilijk is, om een grens te stellen. Maar ik zou er moeite mee hebben om aan het Avondmaal te zitten met iemand van wie ik weet dat hij/zij bijv. vreemd gaat of zijn/haar kinderen mishandelt. Als dat bekend is, mag je naar mijn mening - als kerk - wel een grens stellen. Maar dat is wel heel moeilijk, dat geef ik gelijk toe. |
Een mooi, eerlijk antwoord... En we zijn het weer met elkaar eens Marijan...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:25
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Wat te zeggen van dit bijbelgedeelte?
6 U hebt geen enkele reden om zo zelfvoldaan te zijn. Weet u niet dat al een beetje desem het hele deeg zuur maakt? 7 Doe de oude desem weg en wees als nieuw deeg. U bent immers als ongedesemd brood omdat ons pesachlam, Christus, is geslacht. 8 Laten we daarom het feest niet vieren met de oude desem van kwaad en ontucht, maar met het ongedesemde brood van reinheid en waarheid. 9 Ik heb u in mijn vorige brief gezegd dat u niet moet omgaan met ontuchtplegers, 10 maar dat betekent niet dat u alle ontuchtplegers die er in de wereld zijn, of alle geldwolven, uitbuiters en afgodendienaars moet mijden. Dan zou u de wereld moeten verlaten. Wat ik bedoel is dit: u mag niet omgaan met iemand die zichzelf een broeder of 11 zuster noemt, maar in feite een ontuchtpleger is, een geldwolf, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of uitbuiter. Met zo iemand mag u beslist niet eten. 12 Waarom zouden we over buitenstaanders oordelen? U hoeft toch alleen te oordelen over leden van de gemeente? 13 Over de buitenstaanders zal God oordelen. Maar binnen de gemeente geldt: ‘Verwijder wie kwaad doet uit uw midden.’
En God zal oordelen over de buitenstaanders. Offuhhhh.....kan ik niet lezen.....? |
27 Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer. 28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt, 29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf. 30 Daarom zijn er onder u veel zwakke en zieke mensen en zijn er al velen onder u gestorven. 31 Als we onszelf zouden toetsen, zouden we niet worden veroordeeld. 32 Maar nu velt de Heer zijn oordeel over ons en wijst hij ons terecht, opdat we niet samen met de wereld zullen worden veroordeeld. 33 Daarom, broeders en zusters, wees gastvrij voor elkaar wanneer u samenkomt voor de maaltijd.
Jij en ik kunnen wel lezen maar mischien teveel. Volgens mij zijn er twee verschillende gedeelte`s waar wij nu over hebben, het gaat toch om het aanzitten van avondmaal. Het gedeelte die jij noemt gaat over het "gemeente" leven.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 29 maart 2010, 22:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HARALD285
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:29
|
|
|
Bekijk het eens van Gods/Jezus kant, Hij roept ons(mensen) tot Zijn avondmaal (beproef uzelf en eet dan van het brood en wijn).
En is Jezus niet voor de zonden van de hele mensheid gestorven, om daardoor de hele mensheid als zijn bruid te kunnen roepen? Hij maakt zijn tafel gereed, en roept mensen aan Zijn tafel tot de hele tafel gevuld is om met zijn eeuwig avondmaal te beginnen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:31
|
|
|
MAR907 schreef: | 27 Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer. 28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt, 29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf. 30 Daarom zijn er onder u veel zwakke en zieke mensen en zijn er al velen onder u gestorven. 31 Als we onszelf zouden toetsen, zouden we niet worden veroordeeld. 32 Maar nu velt de Heer zijn oordeel over ons en wijst hij ons terecht, opdat we niet samen met de wereld zullen worden veroordeeld. 33 Daarom, broeders en zusters, wees gastvrij voor elkaar wanneer u samenkomt voor de maaltijd.
Jij en ik kunnen wel lezen maar mischien teveel. Volgens mij zijn er twee verschillende gedeelte`s waar wij nu over hebben, het gaat toch om het aanzitten van avondmaal. Het gedeelte die jij noemt gaat over het "gemeente" leven. |
Het één kun je m.i. niet scheiden van het andere. Het heeft toch allemaal met elkaar te maken?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:33
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Mensen hoeven niet bang te zijn maar gewoon beter onderwezen worden. Criteria zijn in de Bijbel te vinden, alleen mensen willen liever hun eigen criteria volgen. |
Ik heb het weleens eerder gezegd geloof ik, volgens mij lezen wij een andere bijbel.......
Willemijn
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:37
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Bij mij in de kerk is het geen zittend maar een lopend avondmaal, ik realiseer me nu dat dat natuurlijk veel individueler is dan een zittend avondmaal......en inderdaad, zou je naast een moordenaar willen zitten? Zet je weer aan het denken (mij in ieder geval) zo'n discussie.....
Willemijn |
Zo leren we van elkaar.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:37
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Een mooi, eerlijk antwoord... En we zijn het weer met elkaar eens Marijan... |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HARALD285
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:38
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik heb het weleens eerder gezegd geloof ik, volgens mij lezen wij een andere bijbel.......
Willemijn |
Ik denk dat dat wel mee valt, Willemijn, enkel anders interpreteren. Zoveel mensen zoveel meningen, dat maakt het discussieeren in elk geval interessant
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:39
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Wat te zeggen van dit bijbelgedeelte?
En God zal oordelen over de buitenstaanders. Offuhhhh.....kan ik niet lezen.....? |
Dan blijven er bitter weinig mensen over die aan het Avondmaal kunnen gaan...... geldwolf, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of uitbuiter
er zijn aardig wat mensen die op geld belust zijn er zijn veel mensen die af en toe meedoen aan geroddel er zijn aardig wat mensen die geen maat weten met alcohol er zijn ook wel wat mensen die de ander uitbuiten.
ik ken eigenlijk maar weinig mensen die zich NIET bezondigen aan één of meer van bovengenoemde zaken......
Laten we toch alsjeblieft niet zo moeilijk doen over toelating tot het Avondmaal!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: maandag 29 maart 2010, 22:41
|
|
|
RINGO975 schreef: | Ik ben het hier volmondig mee eens Solafide
Het is inderdaad zo dat een inbreker of een witteboordenfraudeur niet aan het HEILIG Avondmaal kan gaan terwijl het schema voor de "werkzaamheden" van maandag al vast staat... Ook lijkt het mij niet de bedoeling dat Eugene na het avondmaal bij thuiskomst tegen Lucien zegt dat hij "wel zin heeft om ff met hem naar boven te gaan..." |
Herman Boon, Christelijke conferancer zei in zijn show...... Je moet nooit eerlijk je belastingpapier invullen, hoeveel Christenen zijn er die sjoemelen??? Gaan zij wel naar het Avondmaal??
|
|
Naar boven |
|
|