Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 december 2010, 22:33
|
|
|
MAR907 schreef: | We hadden over "NAASTE" Henk, en daar gaf de Here Jezus antwoord op.... Je hebt nu over op barmhartig zijn....
Dat kan zo alleen iemand zijn, die ervaren heeft dat de Here Jezus barmhartig en zijn naaste is... |
Jezus gaf juist geen direct antwoord op de vraag "wie is mijn naaste?" Hij geeft de vraag een draai door te vragen "wie is de naaste geweest?" En dan gaat Hij in op het antwoord van de schriftgeleerde, namelijk het barmhartigheidsaspect. Want dat wordt er door de schriftgeleerde ingelegd...omdat hij het woord samaritaan niet in zijn mond wenst te nemen vanuit de verhoudingen tussen joden en samaritanen. Als de man dan aangeeft dat degene die barmhartigheid bewezen heeft de naaste is, geeft Jezus aan dat dit de juiste houding is...waarmee hij dus eigenlijk aangeeft dat de eerdere vraagstelling niet deugde en dat het in je geloofsleven aankomt op daden en niet enkel mooie woorden (zoals in het verhaal blijkt uit de voorbeelden van de priester en de leviet). De naaste moet je niet in een ander zoeken, maar in jezelf: het gaat om jouw houding naar de ander toe....
Het eerder aangehaalde stuk uit Lucas 6 geeft daarin zelfs dat mooie stuk aan om je vijanden lief te hebben. Dat was voor de mensen toen, maar ook nu nog vaak genoeg, een verrassende boodschap. Heb je boze buurman lief, aldus spreekt Jezus ook tot jou, Mar!
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op dinsdag 14 december 2010, 22:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 december 2010, 22:47
|
|
|
HENK710 schreef: | Jezus gaf juist geen direct antwoord op de vraag "wie is mijn naaste?" Hij geeft de vraag een draai door te vragen "wie is de naaste geweest?" En dan gaat Hij in op het antwoord van de schriftgeleerde, namelijk het barmhartigheidsaspect. Want dat wordt er door de schriftgeleerde ingelegd...omdat hij het woord samaritaan niet in zijn mond wenst te nemen vanuit de verhoudingen tussen joden en samaritanen. Als de man dan aangeeft dat degene die barmhartigheid bewezen heeft de naaste is, geeft Jezus aan dat dit de juiste houding is...waarmee hij dus eigenlijk aangeeft dat de eerdere vraagstelling niet deugde en dat het in je geloofsleven aankomt op daden en niet enkel mooie woorden (zoals in het verhaal blijkt uit de voorbeelden van de priester en de leviet). De naaste moet je niet in een ander zoeken, maar in jezelf: het gaat om jouw houding naar de ander toe....
Het eerder aangehaalde stuk uit Lucas 6 geeft daarin zelfs dat mooie stuk aan om je vijanden lief te hebben. Dat was voor de mensen toen, maar ook nu nog vaak genoeg, een verrassende boodschap. Heb je boze buurman lief, aldus spreekt Jezus ook tot jou, Mar! |
Natuurlijk Henk.....
In deze gelijkenis zit nog veel meer dan je denkt. Ook de wet en de profeten die de wetgeleerde kende speelt hierin een rol, ook voor ons in deze tijd.... Wij leren in de kerken dat de geboden van God voor de joden was en niet voor ons..... Ik hou de Sabbath omdat het nog steeds van belang is voor God, omdat ook van mij verwacht wordt door God om naar zijjn geboden te leven (ben daardooor los van de kerk). Ik kan heel diep gaan, maar is niet voor iedereen bestemd... Ik laat het hierbij... de Here Jezus staat voor mij centraal in het leven....juist wanneer ik Hem nodig ben....
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op dinsdag 14 december 2010, 22:50
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ALOUS961
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 december 2010, 23:08
|
|
|
[quote=CHATULIEM619]Maar wat verstaan we dan precies onder volmaakt? Is dat foutloos? Stel je eens voor dat we allemaal foutloos zijn, waar is dan nog het verschil? Stel je voor dat we alles al weten, waar moeten we het dan nog over hebben? Stel je voor dat er geen pijn meer is, wie heeft dan nog troost nodig?[/quote
Ik denk, eerlijk gezegd dat volmaakt niet saai is.
Ik denk dat we dan eindelijk zijn zoals God ons bedoeld heeft. Verschillende mensen en ieder met zn gaven en talenten. de overeenkomst zal dan zijn dat w God lief zullen hebben met ons hele hart en ons hele verstand en onze ziel.
Ik geloof dat we zullen werken , hetzij als koningen , hetzij als boeren ( ik noem maar een vb.) op de akkers, in ieder geval als beheerders der aarde zoals Adam beheerder was. Voor mij zit het geweldige vooruitzicht hierin dat ik met God kan spreken van aangezicht tot aangezicht. Vanuit een ultieme liefde zonder angst.
Volmaakt is niet saai, maar juist boeiend omdat je bereid bent om God en elkaar te dienen in / uit liefde.
En als God wijn maakte zou er ook best bier kunnen zijn......
Ik pers wel sinaasappels......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 december 2010, 23:11
|
|
|
[quote=ALOUS961]Is aardappels rooien ook goed grijns
Zeg hellemaal amen op je reactie....
Het huis en het gebied (oppervlakte, zonder hyphotheek) dat God ons geeft, daar mogen we als koningen leven.....het voorziet ons van dagelijks eten en behoefte......
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op dinsdag 14 december 2010, 23:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 december 2010, 23:17
|
|
|
PIETER649 schreef: | en wat werd er ook alweer tegen de moordenaar aan het kruis gezegd....?
hint: de zin begon met HEDEN...
( of is dat woord er bij verzonnen in de statenvertaling'? )
|
idd. Pieter... Verder is er ook een gelijkenis betreft Lazarus en de rijke man... Dat wil toch ook wat zeggen ?
(* "De gelijkenis van de rijke man en Lazarus is een verhaal verteld door Jezus. De gelijkenis wordt in de Bijbel alleen genoemd in het Evangelie volgens Lucas (Lucas 16 vers 19-31). In de Bijbel staat niet expliciet dat dit verhaal een gelijkenis (parabel) is, maar hoewel sommige gelovigen het verhaal daarom als waar gebeurd beschouwen, is de gangbare opinie dat het hier om een gelijkenis van Jezus gaat").
Bovendien... ik denk dat het eeuwige leven hier en nu al begint... ik geloof er niks van dat ik na mijn sterven in een soort niemandsland zal zijn... gelovigen zijn mijns inziens bij God... !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BART817
|
|
Geplaatst: dinsdag 14 december 2010, 23:47
|
|
|
[quote=ALOUS961]
En als God wijn maakte zou er ook best bier kunnen zijn......
Ik pers wel sinaasappels...... [/qoute]
spelbreker
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 00:02
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Bovendien... ik denk dat het eeuwige leven hier en nu al begint... ik geloof er niks van dat ik na mijn sterven in een soort niemandsland zal zijn... gelovigen zijn mijns inziens bij God... !! |
Wat ik van Gods inziens weet is het volgende:
1Jn 2:16 Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.
Rev 20:12 En ik zag de doden, klein en groot, staande voor God; en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is; en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.
Rev 20:15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.
Rev 21:27 En in haar zal niet inkomen iets, dat ontreinigt, en gruwelijkheid doet, en leugen spreekt; maar die geschreven zijn in het boek des levens des Lams.
Volgens mij gaat het om het inziens van de Here Jezus (de schepper) zelf.......
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op woensdag 15 december 2010, 00:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ALOUS961
|
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 06:20
|
|
|
[quote=BART817]
sorry Bart, lust geen bier of wijn.........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 12:50
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Bovendien... ik denk dat het eeuwige leven hier en nu al begint... ik geloof er niks van dat ik na mijn sterven in een soort niemandsland zal zijn... gelovigen zijn mijns inziens bij God... !! |
Zo is het maar net!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 12:51
|
|
|
ALOUS961 schreef: | sorry Bart, lust geen bier of wijn.... |
Er is vast ook wel limonade
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 22:48
|
|
|
Ook even mijn reactie, en dat is een quote van Mark Twain: I prefere to go to heaven for the climate, to hell for the company!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 22:52
|
|
|
Ook even mijn reactie, en dat is een quote van Mark Twain: I prefere to go to heaven for the climate, to hell for the company!
edit dubbel post!
Laatst aangepast door
|
AREND003
|
op woensdag 15 december 2010, 23:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 23:01
|
|
|
AREND003 schreef: | Ook even mijn reactie, en dat is een quote van Mark Twain: I prefere to go to heaven for the climate, to hell for the company! |
Oké, ik begrijp dat je hier dus voor het klimaat zit..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 23:06
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Oké, ik begrijp dat je hier dus voor het klimaat zit.. |
Waar is hier?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BART817
|
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 23:09
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: Bovendien... ik denk dat het eeuwige leven hier en nu al begint... ik geloof er niks van dat ik na mijn sterven in een soort niemandsland zal zijn... gelovigen zijn mijns inziens bij God... !!
HENK710 schreef: | Zo is het maar net! |
{ik denk dat het eeuwige leven hier en nu al begint} -> "Het Koninkrijk komt en is nu" zei Jezus, maar: {gelovigen zijn mijns inziens bij God... !! } God is wel met ons, verder klinkt t mij erg boedistisch...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 23:38
|
|
|
AREND003 schreef: | Waar is hier? |
Op CM natuurlijk. Ik neem aan dat jij jezelf herkent in het citaat dat je plaatst, dus dat je jouw gezelschap het liefst in de hel zoekt. Op CM zitten christenen en die zijn van plan naar de hemel te gaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: woensdag 15 december 2010, 23:58
|
|
|
BART817 schreef: | SUSANNAH475 schreef: Bovendien... ik denk dat het eeuwige leven hier en nu al begint... ik geloof er niks van dat ik na mijn sterven in een soort niemandsland zal zijn... gelovigen zijn mijns inziens bij God... !!
{ik denk dat het eeuwige leven hier en nu al begint} -> "Het Koninkrijk komt en is nu" zei Jezus, maar: {gelovigen zijn mijns inziens bij God... !! } God is wel met ons, verder klinkt t mij erg boedistisch... |
precies Bart!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 18:48
|
|
|
AREND003 schreef: | Ook even mijn reactie, en dat is een quote van Mark Twain: I prefere to go to heaven for the climate, to hell for the company! |
dat is het mooie van cm.... hier is SOMS een goed klimaat, en SOMS goed gezelschap
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AANGENAAM334
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 18:58
|
|
|
psalm 1;1 Gelukkig de mens die niet meegaat met wie kwaad doen, die de weg van zondaars niet betreedt, bij spotters niet aan tafel zit,
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 19:41
|
|
|
AANGENAAM334 schreef: | psalm 1;1 Gelukkig de mens die niet meegaat met wie kwaad doen, die de weg van zondaars niet betreedt, bij spotters niet aan tafel zit, |
Eerste psalm, eerste vers. Sommige christenen komen zelfs niet zo ver...
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AANGENAAM334
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 19:43
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Eerste psalm, eerste vers. Sommige christenen komen zelfs niet zo ver...
GrZing! |
Zouden het dan wel Christenen zijn?
Laatst aangepast door
|
AANGENAAM334
|
op donderdag 16 december 2010, 19:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BART817
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 20:03
|
|
|
PIETER649 schreef: | dat is het mooie van cm.... hier is SOMS een goed klimaat, en SOMS goed gezelschap |
ja... en bij mij hangt er een warm briesje om me heen
(beide offtopic idd)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BART817
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 20:11
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Eerste psalm, eerste vers. Sommige christenen komen zelfs niet zo ver...
GrZing! |
dan kijk ik nog even vooruit, psalm 23 spreekt in: 'toekomende tijd', alle dagen van mijn leven... en: in het huis vd Here ... = niet (alleen) aards lijkt mij.
(HSV)
De HEERE is mijn Herder Ps.23:1 Een psalm van David. De HEERE is mijn Herder, mij ontbreekt niets. 2 Hij doet mij neerliggen in grazige weiden, Hij leidt mij zachtjes naar stille wateren. 3 Hij verkwikt mijn ziel, Hij leidt mij in het spoor van de gerechtigheid, omwille van Zijn Naam. 4Al ging ik ook door een dal vol schaduw van de dood, ik zou geen kwaad vrezen, want U bent met mij; Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij. 5 U maakt voor mij de tafel gereed voor de ogen van mijn tegenstanders; U zalft mijn hoofd met olie, mijn beker vloeit over. 6 Ja, goedheid en goedertierenheid zullen mij volgen al de dagen van mijn leven. Ik zal in het huis van de HEERE blijven tot in lengte van dagen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 20:13
|
|
|
AANGENAAM334 schreef: | Zouden het dan wel Christenen zijn? |
Het klinkt onberispelijk natuurlijk......Maar aan de andere kant? Is niet het denken dat je zo bent (je staat van morele onberispelijkheid noem ik het maar even) al een zonde? Want je verbeeldt je dan nogal niet wat.........
Beetje off topic geloof ik......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op donderdag 16 december 2010, 20:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BART817
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 20:27
|
|
|
ALOUS961 schreef: | sorry Bart, lust geen bier of wijn......... |
zou: 'melk uit een kokosnoot' daar het alternatief zijn?
of krijg je bij het nieuwe lichaam ook nieuwe smaakpapillen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AANGENAAM334
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 20:45
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Het klinkt onberispelijk natuurlijk......Maar aan de andere kant? Is niet het denken dat je zo bent (je staat van morele onberispelijkheid noem ik het maar even) al een zonde? Want je verbeeldt je dan nogal niet wat.........
Beetje off topic geloof ik...... |
ehm....daar zit wel wat in....'t is denk ik inderdaad niet goed om dat van je zelf te zeggen.....maar of dat chattath is....dat vind ik wel een groot woord.....hoewel christenen op zich wel een bijbelse aanduiding is...zie Hand 11:26...het is beter als anderen dat van je zeggen....m.a.w. dat anderen het uit je handelen doen en nalaten opmerken. Deze opmerking was overigens een reactie op: ZINGA672 schreef: Eerste psalm, eerste vers. Sommige christenen komen zelfs niet zo ver...
GrZing! en dat christenen zelfs niet zo ver komen dat kan ik me als xxxxxxx niet voorstellen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 20:52
|
|
|
AANGENAAM334 schreef: | ehm....daar zit wel wat in....'t is denk ik inderdaad niet goed om dat van je zelf te zeggen.....maar of dat chattath is....dat vind ik wel een groot woord.....hoewel christenen op zich wel een bijbelse aanduiding is...zie Hand 11:26...het is beter als anderen dat van je zeggen....m.a.w. dat anderen het uit je handelen doen en nalaten opmerken. Deze opmerking was overigens een reactie op: ZINGA672 schreef: Eerste psalm, eerste vers. Sommige christenen komen zelfs niet zo ver...
GrZing! en dat christenen zelfs niet zo ver komen dat kan ik me als xxxxxxx niet voorstellen. |
Is het probleem niet dat anderen juist van je zeggen dat je het niet bent? Zo bedoel ik het? kijk maar eens om je heen wat kerkraden en predikanten wel niet allemaal vinden en waar ze je van kunnen uitsluiten.....dat is niet niks.... Ik ben met je eens dat uit je handelen kan blijken of je een christen bent.......maar een volmaakte christen of denken dat je dat bent????? Dat vind ik nogal wat.....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op donderdag 16 december 2010, 20:53
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 21:09
|
|
|
MAR907 schreef: | Natuurlijk Henk.....
In deze gelijkenis zit nog veel meer dan je denkt. Ook de wet en de profeten die de wetgeleerde kende speelt hierin een rol, ook voor ons in deze tijd.... Wij leren in de kerken dat de geboden van God voor de joden was en niet voor ons..... Ik hou de Sabbath omdat het nog steeds van belang is voor God, omdat ook van mij verwacht wordt door God om naar zijjn geboden te leven (ben daardooor los van de kerk). Ik kan heel diep gaan, maar is niet voor iedereen bestemd... Ik laat het hierbij... de Here Jezus staat voor mij centraal in het leven....juist wanneer ik Hem nodig ben.... |
Zomaar een vraag...hoe houd jij de sabbat? Ik ga zondags naar de kerk en doe eigenlijk wat ik wil en wat me uitkomt die dag...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 21:30
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Op CM natuurlijk. Ik neem aan dat jij jezelf herkent in het citaat dat je plaatst, dus dat je jouw gezelschap het liefst in de hel zoekt. Op CM zitten christenen en die zijn van plan naar de hemel te gaan. |
Natuurlijk, ze zijn het van plan, maar heb je er ooit echt realistisch over nagedacht wat "eeuwig in de hemel" betekend? En als ik de evangelisten op straat tegen kom, en een praatje met hun maak, dan ben ik liever in de hel met de mensen waarvan die evangelisten denken dat ze in de hel komen! Is het zo wat duidelijker? Of waren dat evangelisten die het verkeerd hebben uitgelegd?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: donderdag 16 december 2010, 21:53
|
|
|
AANGENAAM334 schreef: | psalm 1;1 Gelukkig de mens die niet meegaat met wie kwaad doen, die de weg van zondaars niet betreedt, bij spotters niet aan tafel zit, |
Je kunt ook de volgende psalm 1 serieus nemen:
Quote: | Psalm 1 van de 21ste eeuw
Gelukkig de mens die niet meegaat met wie wedergeboren denkt te zijn. die de weg van de ware gelovigen niet betreedt, die bij vrome antwoordapparaten niet aan tafel zit, maar vreugde vindt in altoos voor nieuwe raadsels te staan en altijd recht wil doen aan zijn oprechte eigen menszijn, of nu de zon schijnt, of de maan.
Hij zal zijn als een boom, geplant aan stromend water. Iedere dag draagt hij vrucht, zijn bladeren zijn altijd vers. Alles wat hij aanraakt, komt tot bloei, overal waar hij ademt is frisse lucht.
Zo niet de verlosten! Zij zijn als kaf, dat hier op aarde zaad van verdeeldheid rondpreekt, dat in een hiernamaals betaald wil worden voor liefde, en nooit verzuimt een God te prediken van straf.
Vromen houden niet stand in het gezelschap van waarachtig menszijn, Bijbelaars niet waar eerlijkheid van denken heerst. Zegen vindt men op de weg van de mens die zijn God kastijdt, maar de weg van de deugdzamen loopt dood, en die van de zekerweters is het hardleerst.
|
Zomaar een mening!en absoluut niet spottend bedoeld, maar geplaatst vanuit een realistisch nadenken!
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|