Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 18:08
|
|
|
maar vooral aan de huisgenoten van het geloof
Wees maar eerlijk, mensen van je kerk die in nood zitten daar kijk je toch wat eerder naar om dan iemand die met de daklozenkrant bij de AH staat......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AANGENAAM334
|
|
Geplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 18:13
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | maar vooral aan de huisgenoten van het geloof
Wees maar eerlijk, mensen van je kerk die in nood zitten daar kijk je toch wat eerder naar om dan iemand die met de daklozenkrant bij de AH staat...... |
Ja dat is ook wel zo. Maar ik herhaal diegene waar ik barmhartigheid aan kan bewijzen is mijn naaste. Overigens heb ik een zwak voor daklozen sinds mijn dochter bij het Leger des Heils werkt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 18:16
|
|
|
AANGENAAM334 schreef: | Ja dat is ook wel zo. Maar ik herhaal diegene waar ik barmhartigheid aan kan bewijzen is mijn naaste. Overigens heb ik een zwak voor daklozen sinds mijn dochter bij het Leger des Heils werkt. |
ik sinds mn ex me dr uit schopte. maar das off topic
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AANGENAAM334
|
|
Geplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 18:19
|
|
|
MAR907 schreef: | De Here Jezus leert andersom: diegene die barmhartigheid schenkt, is mijn naaste. Hij verwees daarmee ook naar zichzelf.... |
't is ook andersom als ik de 10 woorden lees; En doe barmhartigheid aan degenen die Mij liefhebben. Het ene sluit het andere niet uit.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 19:56
|
|
|
AANGENAAM334 schreef: | 't is ook andersom als ik de 10 woorden lees; En doe barmhartigheid aan degenen die Mij liefhebben. Het ene sluit het andere niet uit. |
juist... Nu een stap verder waarom toont de "kerk" geen barmhartigheid naar de zwakken in hun kringen??? Zij zouden juist diegene moeten helpen omdat dezen de Heer liefhebben??? Ook bij financiële problemen.....
De kerk zegt het andersom omdat ze daarmee het probleem niet willen zien en zo dus ook niet verantwoordelijk hoeven te voelen.... De "kerk" hoort een naaste te zijn...zoals elke kind van God...
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op dinsdag 26 oktober 2010, 20:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 19:56
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | maar vooral aan de huisgenoten van het geloof
Wees maar eerlijk, mensen van je kerk die in nood zitten daar kijk je toch wat eerder naar om dan iemand die met de daklozenkrant bij de AH staat...... |
Is dat zo? Dan zal het vast mijn andere definitie van kerk zijn die mij even doet sputteren... Want die man of vrouw met de daklozenkrant is voor mij net zo belangrijk als mijn buurman hiernaast of degenen bij wie ik in de kerk zit op zondag...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PEACEDOVE820
|
|
Geplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 19:58
|
|
|
HENK710 schreef: | Is dat zo? Dan zal het vast mijn andere definitie van kerk zijn die mij even doet sputteren... Want die man of vrouw met de daklozenkrant is voor mij net zo belangrijk als mijn buurman hiernaast of degenen bij wie ik in de kerk zit op zondag... |
Hier wil ik me graag bij aansluiten voor God is ieder mens gelijk!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 20:27
|
|
|
MAR907 schreef: | juist... Nu een stap verder waarom toont de "kerk" geen barmhartigheid naar de zwakken in hun kringen??? Zij zouden juist diegene moeten helpen omdat dezen de Heer liefhebben??? Ook bij financiële problemen..... |
Ik vrees dat je toch wel een erg verwrongen beeld hebt als je echt van mening bent dat de "kerk" geen barmhartigheid betoont in eigen kring. Omzien naar elkaar is een wezenlijk onderdeel van het kerk zijn, dat op vele manieren vorm te geven is en vormgegeven wordt. Er zijn zgn miniwijken waarin mensen die bij elkaar in de buurt wonen met elkaar aan bijbelstudie doen, maar ook gewoon gezellige dingen met elkaar doen en elkaar helpen waar nodig en mogelijk in de vorm van boodschappen/klussen oid. Ook is er natuurlijk de diaconie die mbv middelen vanuit de gemeente (zowel mensen als geld) zich inzet voor andere gemeenteleden. En dan zijn er nog allerhande projecten die vanuit kerkleden/kerken opgezet worden voor een breder publiek, waarbij bijvoorbeeld te denken valt aan voedselbanken. Projecten als voedselbank, maar bijvoorbeeld ook ziekenhuizen en weeshuizen hebben overigens vaak hun wortels in kerkelijke kring. Dat zegt in mijn ogen ook al heel wat!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AANGENAAM334
|
|
Geplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 20:33
|
|
|
MAR907 schreef: | juist... Nu een stap verder waarom toont de "kerk" geen barmhartigheid naar de zwakken in hun kringen??? Zij zouden juist diegene moeten helpen omdat dezen de Heer liefhebben??? Ook bij financiële problemen.....
De kerk zegt het andersom omdat ze daarmee het probleem niet willen zien en zo dus ook niet verantwoordelijk hoeven te voelen.... De "kerk" hoort een naaste te zijn...zoals elke kind van God... |
Uit ervaring weet ik dat de diaconi de ogen en oren van de gemeenteleden nodig heeft om te kunnen functioneren. M.a.w. het blijft ook een verantwoordelijkheid van het gewone gemeentelid. Welliswaar geinstituionaliseerd in een kerk. Maar dat ontslaat het individuele gemeentelid niet van zijn individuele christenplicht tot barmhartigheid. En ik vind het geen plicht maar ik doe het uit wederliefde graag.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 20:37
|
|
|
MAR907 schreef: | juist... Nu een stap verder waarom toont de "kerk" geen barmhartigheid naar de zwakken in hun kringen??? Zij zouden juist diegene moeten helpen omdat dezen de Heer liefhebben??? Ook bij financiële problemen.....
De kerk zegt het andersom omdat ze daarmee het probleem niet willen zien en zo dus ook niet verantwoordelijk hoeven te voelen.... De "kerk" hoort een naaste te zijn...zoals elke kind van God... |
Persoonlijk vind ik dit het zwart maken van de kerk!
Als ik alleen even naar mezelf mag kijken.... 1. wekelijks telefoon of ik nog iets nodig had 2. wekelijks een doos boodschappen zonder daarom te vragen 3.aanbod om een maandsalaris te geven als ik het niet zag zitten om met drie kleine kinderen te gaan werken
zomaar drie van de vele voorbeelden uit mijn eigen ervaring met de kerk. je beeld van de kerk die niet behulpzaam is tbv de armen mag je bijstellen mar!! en met mijn voorbeeld ken ik genoeg anderen die dit ook mogen ervaren
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOOST764
|
|
Geplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 21:08