Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 21:19
|
|
|
Matt.19:16-30
De rijke jongeling
16 En zie, iemand kwam tot Hem en zeide: Meester, wat voor goed moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven? 17 Hij zeide tot hem: Wat vraagt gij Mij naar het goede? Eén is de Goede. Maar indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden. 18 Hij zeide tot Hem: Welke? Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, 19 eer uw vader en uw moeder, en gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 20 De jongeling zeide tot Hem: Dat alles heb ik in acht genomen; waarin schiet ik nog te kort? 21 Jezus zeide tot hem: Indien gij volmaakt wilt zijn, ga heen, verkoop uw bezit en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemelen hebben, en kom hier, volg Mij. 22 Toen de jongeling [dit] woord hoorde, ging hij bedroefd heen, want hij bezat vele goederen. 23 Jezus zeide tot zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, een rijke zal moeilijk het Koninkrijk der hemelen binnengaan. 24 Wederom zeg Ik u, het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog van een naald dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. 25 Toen de discipelen dit hoorden, waren zij zeer verslagen en zeiden: Wie kan dan behouden worden? 26 Jezus zag hen aan en zeide: Bij de mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.
Het loon voor het volgen van Jezus
27 Daarop antwoordde Petrus en zeide tot Hem: Zie, wij hebben alles prijsgegeven en zijn U gevolgd; wat zal dan ons deel zijn? 28 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, gij, die Mij gevolgd zijt, zult in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen op de troon zijner heerlijkheid zal zitten, ook op twaalf tronen zitten om de twaalf stammen van Israël te richten. 29 En een ieder, die huizen of broeders of zusters of vader of moeder of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om mijn naam, zal vele malen meer terugontvangen en het eeuwige leven erven. 30 Maar vele eersten zullen de laatsten zijn, en vele laatsten de eersten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 21:31
|
|
|
6.1 Timotheüs 5 [1 v.] „Bestraf een ouden man niet hardelijk, maar vermaan hem als een vader; de jonge als broeders;” 7.1 Timotheüs 6 [1 v.] „En die gelovige heren hebben, zullen hen niet verachten, omdat zij broeders zijn; maar zullen hen te meer dienen, omdat zij gelovig en geliefd zijn, als die deze weldaad mede deelachtig zijn. Leer en vermaan deze dingen.” 8.2 Timotheüs 4 [1 v.] „Predik het woord; houd aan tijdelijk, ontijdelijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer.” 9.Titus 2 [3 v.] „Vermaan den jongen mannen insgelijks, dat zij matig zijn.” 10.Titus 3 [1 v.] „Vermaan hen, dat zij aan de overheden en machten onderdanig zijn, dat zij hun gehoorzaam zijn, dat zij tot alle goed werk bereid zijn;” 11.1 Petrus 2 [1 v.] „Geliefden, ik vermaan u als inwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerlijkheden, welke krijg voeren tegen de ziel;” 12.1 Petrus 5 [1 v.] „De ouderlingen, die onder u zijn, vermaan ik, die een medeouderling, en getuige des lijdens van Christus ben, en deelachtig der heerlijkheid, die geopenbaard zal worden:”
even gegoogled....... staat hiertussen wat je bedoeld margreet?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 21:42
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Ik wil na het lezen van de reakties die hierna kwamen toch nog ff reageren. Ik weet uit eigen ervaring (ook al is niet te vergelijken met een scheiding waarin kinderen zijn betrokken) dat als jij littekens hebt overgehouden aan een gebeurtenis dat mensen geneigd zijn om je op te beuren, maar ik hoop dat mensen hoe goed ze het ook bedoelen niet onderschatten wat het met een mens doet. Ik ben van mening dat elke persoon en elke situatie uniek is, dus anderen kunnen zich wel inleven, maar wat het met jou doet kunnen ze niet voelen. Ik hoop dat ik mensen hiermee aan het nadenken zet, en dat mensen met een (geestelijk) litteken steun gaan ondervinden van de mensen om hen heen. Sterkte Jonathan !! |
dank je wel suus.....lief van je
ik heb in de jaren zo vaak opmerkingen gehad van....t gaat wel over....t komt wel weer goed met je gevoel, pijn gaat wel weg etc etc
zijn niet de dingen geweest waar ik op zat te wachten ook niet op mensen die gaan zitten mee-dippen
soms gewoon ff niets...gewoon er zijn, dat zijn de dingen die bij mij t meest hielpen/helpen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 21:47
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | En behoefte aan je bemiddelingspoging hebben in dit geval niks aan. Laat mensen nu ook eens keer gewoon kunnen zeggen wat ze denken, zonder dat ze meteen bang zijn van: wat zou de ander hiervan denken.
|
Ik denk erover mij uit dit gesprek (nl. over yoga) terug te trekken. Tenslotte vind ik andere onderwerpen wat boeiender, ook doordat daar wel verschillende meningen aan bod kunnen komen zonder dat er meteen zware etiketten op worden geplakt. Ik hou toch wel het meest van een gevarieerd palet aan meningen. In een gesprek investeren kost tijd en moeite; als ik me terugtrek dan maak ik het mezelf een stuk makkelijker.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 21:48
|
|
|
Even een kleine aanpassing (een dubbelzegging )
Henk710 & Robbedoes Rellok Raps Clowntje & Roos Sarijs Leanne Henduck Markvos Trijnie Renske en Bull
En met vraagteken
Klaas Glenn en Ariënne Bert & vriendin
Willen de genen met vraagteken nog even proberen duidelijkheid te geven? En zijn er nog meer liefhebbers?? Dan horen we het graag, want voor je het weet is het al weer zaterdag.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 21:50
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Mijn man, Pieter649 dus, vind dat een waarzegger die de lottogetallen van aanstaande zaterdag niet kent, een oplichter is. En aangezien nog nooit iemand de lottogetallen goed voorspeld heeft, is er ook geen 1 echt goede waarzegger. |
Zei ik dat??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 21:51
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Mijn man, Pieter649 dus, vind dat een waarzegger die de lottogetallen van aanstaande zaterdag niet kent, een oplichter is. En aangezien nog nooit iemand de lottogetallen goed voorspeld heeft, is er ook geen 1 echt goede waarzegger. |
de duvel wil de lotto ook niet winnen....hij wil je hart en ziel hebben
ik denk dat als je je open stelt voor dingen als een zieners/mediums en dergelijke, er wel degelijk dingen gebeuren, die '''''''''goed'''''''''''''gegokt zijn door die figuur Vergis je niet in dergelijke machten, als jij je deur maar op een kier zet, zullen die machten steeds een stuk innemen.
En iedere gewonnen ruimte is minder plek voor God's Geest
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 22:05
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Zei ik dat?? |
ja
(een schizofreen is nooit alleen... een getrouwd mensch ook niet )
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 22:09
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Zei ik dat?? |
hahaha .... volgens mij denkt iedereen nu dat Pieter van C.M. af is Die reaktie van jou Annette is veelzeggend ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 22:15
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | hahaha .... volgens mij denkt iedereen nu dat Pieter van C.M. af is Die reaktie van jou Annette is veelzeggend ... |
t blijft spoken dus
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 22:19
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | t blijft spoken dus |
haha idd. en we blijven zo wel bij het onderwerp Geintje hoor
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 22:24
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Hallo Chat,
Het lijkt of we twee verschillend Bijbels lezen vind je niet? ben het ook niet met je eens maar dat verwacht je waarschijnlijk al. Jij leeft nog met wat ik-met alle respect overigens- de onderdrukkende invloeden van het christendom noem. De bijbel lezen naar de letter en vooral niet vanuit deze tijd. Veel mensen zijn hier nog steeds mee aan het afrekenen, ze willen van de kerk geen beeld of een zeer gedateerd beeld hebbenen dan wordt God een verre vreemde en Jezus slechts iemand van "toen en daar"jammer want christelijke geloofstraditie heeft veel meer te bieden. En daarom is vernieuwing in de kerk ook belangrijk,het is zoeken naar een nieuw evenwicht. En juist met meditatie en gebed krijg je de omgang weer met God. En de Bijbel is niet alleen een veroordelend boek, het is een boek waar veel waardevolle verhalen staan die je doen nadenken over goed en kwaad. Vanuit liefde geschreven......
Willemijn
[img] | Allereerst kijk ik heel anders naar de Bijbel dan jij. Voor mij staat niet de veroordeling, maar de verlossing centraal. Bevrijding en verlossing van zonden is voor mij de centrale boodschap. Als je die verlossing niet kent, kan ik me voorstellen dat die bijbel veroordelend overkomt. Het zou beter zijn, als deze boodschap weer verkondigd zou worden, want ik geloof dat veel christenen niet weten wat verlossing en vergeving inhoudt. De Bijbel is actueel, nog steeds. En ik denk dat die actualiteit eerder groter wordt, dan dat hij afneemt. God biedt deze verlossing en bevrijding aan door het offer van Jezus Christus. Zonder deze verlossing mis je een heleboel van het geloof. Dan ben je in mijn ogen nog steeds verblind. Geen wonder, dat je verlossing zoekt buiten God, maar geloof me, die verlossing is alleen maar door Jezus te verkrijgen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 23:02
|
|
|
ARJAN007 schreef: | Ik denk erover mij uit dit gesprek (nl. over yoga) terug te trekken. Tenslotte vind ik andere onderwerpen wat boeiender, ook doordat daar wel verschillende meningen aan bod kunnen komen zonder dat er meteen zware etiketten op worden geplakt. Ik hou toch wel het meest van een gevarieerd palet aan meningen. In een gesprek investeren kost tijd en moeite; als ik me terugtrek dan maak ik het mezelf een stuk makkelijker....... |
Wat je zegt.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 23:10
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | ja
(een schizofreen is nooit alleen... een getrouwd mensch ook niet ) |
Volgens mij hebben jullie het best gezellig zo..met z'n tweetjes......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 23:26
|
|
|
MARGREET107 schreef: | misschien ff heel simpel ged8: kun je het niet omdraaien? Je start de zin met het tonen van empathie, dat je de ander respecteert, vult vervolgens de zin aan met 'MAAR ik geloof dat en dat om die en die reden.' |
Dat vraag ik me juist af Margreet. Stel, er staat een auto voor m'n deur en ik zeg dat de kleur van de auto groen is en jij vindt het blauw. Ik ben het niet met je eens, maar ik kan jouw mening respecteren. Er staat niet zoveel op het spel...
Maar er staat wel veel op het spel in fundamentele kwesties, namelijk ten diepste het behoud van mensen! Het individualisme viert hoogtij in onze maatschappij. Worden wij daar als christenen niet teveel door beïnvloed in die zin dat ook wij vinden dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen keuzes? De woorden empathie en respect passen daar helemaal in. Het zijn prachtige woorden, maar kan ik werkelijk als christen eerbied / waardering hebben voor de mening van iemand die pro-abortus is? Dat zou toch geen recht doen aan de God die ik dien?
'Tolerantie is dat je met pijn in je hart de ander de mogelijkheid geeft om anders te zijn.' (prof. dr. E. Schuurman)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DENNISS669
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 23:32
|
|
|
Bij deze mijn uitwerking m.b.t. Het Onze Vader
Om te beginnen is het belangrijk vast te stellen dat Jezus zijn bergprediking deed voor zijn discipelen, dat zijn mathetes (gr.) en betekent leerlingen. Al te vaak wordt dit gelijk gezet met gelovigen, waarbij dan de indruk ontstaat dat deze leerlingen wisten dat Jezus de Zoon van God is. Dit is nadrukkelijk niet het geval! Deze openbaring wordt enkelen pas later ten deel, Matthëus 16,15+16+20:..Maar u, wie zegt u dat Ik ben? Simon Petrus antwoordde en zei: U bent de Christus, de Zoon van de levende God…20 Toen verbood Hij zijn discipelen dat zij tegen iemand zouden zeggen dat Hij Jezus, de Christus was. Dit was aan Petrus door God de Vader geopenbaard (vers 17). De veronderstelling dat Jezus dit gebed dus aan alle christenen leert, is daarom volstrekt onjuist, en er zomaar vanuit gaan dat het ook voor christenen het “volmaakte” gebed is, behoeft een nader onderzoek:
Het Onze Vader gebed (Uit de herziene Staten Vertaling, de gebruikte versie in de preek legt enkele nuances in de tijdsvormen die m.i. onjuist zijn m.b.t. zondevergeving) Onze Vader, Die in de hemelen zijt. Uw Naam worde geheiligd. Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op de aarde. Geef ons heden ons dagelijks brood. En vergeef ons onze schulden, Zoals ook wij vergeven onze schuldenaren. En leid ons niet in verzoeking, Maar verlos ons van de boze. ( Het stuk, terecht weggelaten in de voorlezing, komt niet voor in de oudste grondteksten: Want van U is het Koninkrijk, en de kracht en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen.) Het “Amen” misleid er makkelijk toe te denken dat Jezus onderwijs hier niet gewoon verdergaat. Want als u de mensen hun misdaden vergeeft, zal uw hemelse Vader u ook vergeven. Maar als u de mensen hun misdaden niet vergeeft, zal uw Vader uw misdaden ook niet vergeven. Vervolgens gaat het verder over vasten, en is voor iedereen duidelijk dat het onderwijs over bidden ten einde is. Om terug te komen op de context van dit onderwijs over bidden. De luisteraars vroegen naar gebedsonderwijs aan hun Rabbi Jezus, een leraar volgens hen, iemand met kennis over God en de Wet. De hele bergprediking heeft als kern dat Jezus de heiligheid van de Wet in ere hersteld en de ernst van zonde duidelijk maakt. Ook het Onze Vader wordt hen gegeven in deze context, maar wat leert het ze nu eigenlijk bidden? En moeten wij, christenen, gelovigen in Jezus als Zoon van God, dit ook bidden?
Enkele aandachtspunten: Uw Koninkrijk kome: Een veilige conclusie: Het koninkrijk was kennelijk nog niet gekomen. Door te stellen dat wij als christenen dit nog altijd moeten bidden zeggen we dat het nog altijd niet gekomen is. Dit is niet correct: Matthëus 12,28: Maar als Ik door de Geest van God de demonen uitdrijf, dan is het Koninkrijk van God bij u gekomen. Jezus is in persoon de gebedsverhoring om het Koninkrijk van God! Jezus prediking ging ook over het Evangelie van het Koninkrijk, en dat het nabij was. Hij had het daarin over zijn dood, als vrijkoping voor de mensheid van het rijk van de zonde. De erkenning dat Jezus de Zoon van God is ontbrak de discipelen nog, en het koninkrijk was nog niet aangebroken. Jezus leerde ze dus bidden om het aanbreken van het nieuwe Koninkrijk, onder heerschappij van Jezus, en Hijzelf heeft dat gebed vervuld. “In Hem is alles Ja en Amen.” Uw wil geschiede: Gods wil was het aanbreken van een nieuw verbond, een waarin de mens weer in ere hersteld met God zou kunnen wandelen. Jezus heeft deze wil van God volbracht. En vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven onze schuldenaren: En het gaat verder Want als u de mensen hun misdaden vergeeft, zal uw hemelse Vader u ook vergeven. Maar als u de mensen hun misdaden niet vergeeft, zal uw Vader uw misdaden ook niet vergeven: De wet, heilig en rechtvaardig, leert: Oog om oog, tand om tand. Vergeef en je wordt vergeven, vergeef één zonde niet, en je hebt zelf zonde voor God. Deze voorstelling van zondevergeving klonk de joden niet vreemd in de oren, hooguit beangstigend. Met zonde valt niet te spotten, en het belang van hun jaarlijkse offers, zoals door de wet voorgeschreven voor zondevergeving, werd hen helder voor ogen gesteld. Al verwijst de vraag om vergeving niet naar het offer, maar naar hun eigen vergevingsgezindheid, volstrekt volgens de rechtvaardigheid van de wet, zonder enige genade. De gedachte dat een christen dit zelfde zou moeten bidden, zich baserend op de wet van gelijkheid en rechtvaardigheid in plaats van genade is absurd. Ook hier geldt wederom dat Jezus dit gedeelte van het gebed heeft volbracht. Jezus heeft onze vergeving betaald, door over zijn kruisigers, en dat zijn wij allen door onze zonden, uit te spreken: Vergeef hen! Jezus vergaf ons allen voor onze zonden die hem het leven kosten, en heeft daarmee mogelijk gemaakt dat wij anderen kunnen vergeven, gelijk wij vergeven zijn: Efeze 4,32:… vergeef elkaar, zoals ook God in Christus u vergeven heeft. Kolossenzen 3,13: ..vergeef de een de ander, als iemand tegen de iemand anders een klacht heeft, zoals ook Christus u vergeven heeft, zo moet ook u doen. En verlos ons van de boze: Voortbouwend op het voorgaande is duidelijk dat ook dit gedeelte van het gebed reeds verhoord is in Jezus. Hij heeft de dood overwonnen, en zowel zonde als de vader van de leugen overwonnen door Zijn offer aan het kruis. Toen Jezus aan het kruis uitriep: Het is volbracht! zei hij niet ‘gelukkig, het zit erop’! Hij sprak uit dat het nieuwe verbond was aangebroken, de voorhang naar het heiligdom scheurde, alle eisen van de wet die de mens afhielden van hun bestemming, terug gehouden door zondebesef en schuld, zijn in Hem vervuld!
Conclusie: Als Jezus zelf de vervulling van het Onze Vader is, en hij de wensen van dit gebed heeft vervuld lijkt het mij onjuist om dit onderwijs over bidden aan de heiligen Gods voor te houden als het volmaakte gebed. Het is het volbrachte gebed, in Jezus. En christen, gelovige in het feit dat Jezus al zijn zonden heeft gedragen, en dat hij/zij daardoor een nieuwe heilige, rechtvaardige schepping is, kan leren uit het gebed. Alle schrift is nuttig te onderwijzen. Maar niet elk gebed is bedoeld voor christenen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 23:33
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Vrouwen zonder hoedjes was in die tijd een teken van onzedelijkheid. De les die ik daarin zie, is dat vrouwen in hun kleding geen aantstoot mogen geven aan de man. Vooral niet in erediensten. En die toepassing is nog steeds actueel. Een vrouw met ontblote navel is in mijn ogen niet gepast in de eredienst. Hoewel het in de mode is, zou men eens goed moeten nadenken hoe men voor het aangezicht van God en Zijn gemeente verschijnt. Laat de kleding geen aanleiding zijn om mannen op andere gedachten te brengen tijdens de eredienst. |
Sorrij hoor Chat, maar nu leg je de verkeerde gedachten van de mannen bij de vrouwen neer. Als ik het omdraai en bijv zegt een meisje in een korte rok fiets langs de weg. En een man ziet dat en krijgt verkeerde gedachtens en verkracht dit meisje dan heeft het meisje dat gedaan, Want zij heeft hem verleid met haar kleren.
Ik denk dat mannen net zo goed rein van gedachten moeten zijn, even als vrouwen, Chat. Als een man dat niet kan, kan hij bidden en vragen aan God of Hij zijn ogen met ogenzalf wil zalven om rein te blijven en te zien wat God ziet in die vrouw of meisje. Zoals Job dat ook vroeg aan God.
Shaloom Jill
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DENNISS669
|
|
Geplaatst: donderdag 11 maart 2010, 23:36
|
|
|
ANITA324 schreef: | Matt.19:16-30
De rijke jongeling
16 En zie, iemand kwam tot Hem en zeide: Meester, wat voor goed moet ik doen om het eeuwige leven te verwerven? 17 Hij zeide tot hem: Wat vraagt gij Mij naar het goede? Eén is de Goede. Maar indien gij het leven wilt binnengaan, onderhoud de geboden. 18 Hij zeide tot Hem: Welke? Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doodslaan, gij zult niet echtbreken, gij zult niet stelen, gij zult geen vals getuigenis geven, 19 eer uw vader en uw moeder, en gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 20 De jongeling zeide tot Hem: Dat alles heb ik in acht genomen; waarin schiet ik nog te kort? 21 Jezus zeide tot hem: Indien gij volmaakt wilt zijn, ga heen, verkoop uw bezit en geef het aan de armen, en gij zult een schat in de hemelen hebben, en kom hier, volg Mij. 22 Toen de jongeling [dit] woord hoorde, ging hij bedroefd heen, want hij bezat vele goederen. 23 Jezus zeide tot zijn discipelen: Voorwaar, Ik zeg u, een rijke zal moeilijk het Koninkrijk der hemelen binnengaan. 24 Wederom zeg Ik u, het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog van een naald dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. 25 Toen de discipelen dit hoorden, waren zij zeer verslagen en zeiden: Wie kan dan behouden worden? 26 Jezus zag hen aan en zeide: Bij de mensen is dit onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk.
Het loon voor het volgen van Jezus
27 Daarop antwoordde Petrus en zeide tot Hem: Zie, wij hebben alles prijsgegeven en zijn U gevolgd; wat zal dan ons deel zijn? 28 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, gij, die Mij gevolgd zijt, zult in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen op de troon zijner heerlijkheid zal zitten, ook op twaalf tronen zitten om de twaalf stammen van Israël te richten. 29 En een ieder, die huizen of broeders of zusters of vader of moeder of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om mijn naam, zal vele malen meer terugontvangen en het eeuwige leven erven. 30 Maar vele eersten zullen de laatsten zijn, en vele laatsten de eersten.
|
Beste Anita, begrijp ik uit je bijdrage dat je bedoelt te zeggen dat de geciteerde geboden en alles achter laten volgens jou behoudenis bewerkt? Dit staat toch in schril contrast met wat Paulus over behoudenis door de wet zegt in Romeinen. Ik ben bang dat ik hier dus niks aan heb... behalve als Paulus ongelijk heeft en het voor wie maar "echt wil" wel mogelijk is behouden te zijn op basis van werken.
Laatst aangepast door
|
DENNISS669
|
op donderdag 11 maart 2010, 23:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DENNISS669
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 00:03
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | ...
Maar er staat wel veel op het spel in fundamentele kwesties, namelijk ten diepste het behoud van mensen! Het individualisme viert hoogtij in onze maatschappij. Worden wij daar als christenen niet teveel door beïnvloed in die zin dat ook wij vinden dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen keuzes? De woorden empathie en respect passen daar helemaal in. Het zijn prachtige woorden, maar kan ik werkelijk als christen eerbied / waardering hebben voor de mening van iemand die pro-abortus is? Dat zou toch geen recht doen aan de God die ik dien? Empathie en respect zijn natuurlijk totaal verschillend van eerbied en waardering, dus nee, logisch dat je dat niet kunt rijmen. Om voor je eigen christelijke mening op te komen moet je ook wel verder kunnen komen dan: Dat vind ik omdat ik denk dat God dat vind. Als Hij in Zijn woord duidelijke grenzen aangeeft, dan heeft dat ook een goede reden, die door geen mening of wetenschap tegengesproken kan worden. Ik vermoed dat velen die het moeilijk vinden om Gods wil aan anderen uit te leggen zelf niet precies weten waarom dat eigenlijk Gods wil is en waarom die in alle liefde goed is voor de mens. Begin daar, zou ik zeggen. En wees niet bang voor confrontatie, dat was Jezus zeker ook niet. 'Tolerantie is dat je met pijn in je hart de ander de mogelijkheid geeft om anders te zijn.' (prof. dr. E. Schuurman) |
In een eerdere post schreef je zelf dit, en deze definitie vult dit mooi aan: Rekening houdend met het bovenstaande is tolerantie volgens Kinneging dus: “(…) het verduren van wie of wat afgekeurd wordt, wanneer men bij machte is aan de situatie iets te veranderen én eigenbelang niet de drijfveer is." Is er geen sprake van afkeuring, of is men niet bij machte iets aan de situatie te veranderen, of zijn eerbied en liefde niet de drijfveer, dan hebben we te maken met een vorm van pseudotolerantie, namelijk ofwel met onverschilligheid, ofwel met berusting, ofwel met eigenbelang…
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 00:08
|
|
|
Dennis, zoek jij de definitie van respect maar eens op in het Van Dale woordenboek... Je zal verbaasd zijn denk ik
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 00:16
|
|
|
Dennis, je uitwerking is goed opgebouwd en klinkt interessant en prikkelend... Toch overtuig je me bij lange na niet met je bewering dat het Onze Vader een door Jezus volbracht gebed is en daarom niet door christenen gebeden hoeft te / kan worden.
Ik vind het eerlijk gezegd zelfs een gevaarlijke gedachtegang... Alsof christenen na hun bekering gearriveerd zijn of zoiets. Ik heb vanavond nog een gesprek gehad op de bijbelkring over vrijmoedigheid versus vrijpostigheid.
Ik herken bij mij weleens het gebrek aan vrijmoedigheid en dat is niet goed... Maar dit komt op mij over als een voorbeeld van vrijpostigheid en dat lijkt me ook niet juist...
Ik ben oprecht benieuwd naar wat voor jou dan nog de waarde is van het Onze Vader?
Laatst aangepast door
|
LIESBETH326
|
op vrijdag 12 maart 2010, 00:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 00:29
|
|
|
DENNISS669 schreef: | Bij deze mijn uitwerking m.b.t. Het Onze Vader
Om te beginnen is het belangrijk vast te stellen dat Jezus zijn bergprediking deed voor zijn discipelen, dat zijn mathetes (gr.) en betekent leerlingen. Al te vaak wordt dit gelijk gezet met gelovigen, waarbij dan de indruk ontstaat dat deze leerlingen wisten dat Jezus de Zoon van God is. Dit is nadrukkelijk niet het geval! Deze openbaring wordt enkelen pas later ten deel, Matthëus 16,15+16+20:..Maar u, wie zegt u dat Ik ben? Simon Petrus antwoordde en zei: U bent de Christus, de Zoon van de levende God…20 Toen verbood Hij zijn discipelen dat zij tegen iemand zouden zeggen dat Hij Jezus, de Christus was. Dit was aan Petrus door God de Vader geopenbaard (vers 17). De veronderstelling dat Jezus dit gebed dus aan alle christenen leert, is daarom volstrekt onjuist, en er zomaar vanuit gaan dat het ook voor christenen het “volmaakte” gebed is, behoeft een nader onderzoek:
Het Onze Vader gebed (Uit de herziene Staten Vertaling, de gebruikte versie in de preek legt enkele nuances in de tijdsvormen die m.i. onjuist zijn m.b.t. zondevergeving) Onze Vader, Die in de hemelen zijt. Uw Naam worde geheiligd. Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op de aarde. Geef ons heden ons dagelijks brood. En vergeef ons onze schulden, Zoals ook wij vergeven onze schuldenaren. En leid ons niet in verzoeking, Maar verlos ons van de boze. ( Het stuk, terecht weggelaten in de voorlezing, komt niet voor in de oudste grondteksten: Want van U is het Koninkrijk, en de kracht en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen.) Het “Amen” misleid er makkelijk toe te denken dat Jezus onderwijs hier niet gewoon verdergaat. Want als u de mensen hun misdaden vergeeft, zal uw hemelse Vader u ook vergeven. Maar als u de mensen hun misdaden niet vergeeft, zal uw Vader uw misdaden ook niet vergeven. Vervolgens gaat het verder over vasten, en is voor iedereen duidelijk dat het onderwijs over bidden ten einde is. Om terug te komen op de context van dit onderwijs over bidden. De luisteraars vroegen naar gebedsonderwijs aan hun Rabbi Jezus, een leraar volgens hen, iemand met kennis over God en de Wet. De hele bergprediking heeft als kern dat Jezus de heiligheid van de Wet in ere hersteld en de ernst van zonde duidelijk maakt. Ook het Onze Vader wordt hen gegeven in deze context, maar wat leert het ze nu eigenlijk bidden? En moeten wij, christenen, gelovigen in Jezus als Zoon van God, dit ook bidden?
Enkele aandachtspunten: Uw Koninkrijk kome: Een veilige conclusie: Het koninkrijk was kennelijk nog niet gekomen. Door te stellen dat wij als christenen dit nog altijd moeten bidden zeggen we dat het nog altijd niet gekomen is. Dit is niet correct: Matthëus 12,28: Maar als Ik door de Geest van God de demonen uitdrijf, dan is het Koninkrijk van God bij u gekomen. Jezus is in persoon de gebedsverhoring om het Koninkrijk van God! Jezus prediking ging ook over het Evangelie van het Koninkrijk, en dat het nabij was. Hij had het daarin over zijn dood, als vrijkoping voor de mensheid van het rijk van de zonde. De erkenning dat Jezus de Zoon van God is ontbrak de discipelen nog, en het koninkrijk was nog niet aangebroken. Jezus leerde ze dus bidden om het aanbreken van het nieuwe Koninkrijk, onder heerschappij van Jezus, en Hijzelf heeft dat gebed vervuld. “In Hem is alles Ja en Amen.” Uw wil geschiede: Gods wil was het aanbreken van een nieuw verbond, een waarin de mens weer in ere hersteld met God zou kunnen wandelen. Jezus heeft deze wil van God volbracht. En vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven onze schuldenaren: En het gaat verder Want als u de mensen hun misdaden vergeeft, zal uw hemelse Vader u ook vergeven. Maar als u de mensen hun misdaden niet vergeeft, zal uw Vader uw misdaden ook niet vergeven: De wet, heilig en rechtvaardig, leert: Oog om oog, tand om tand. Vergeef en je wordt vergeven, vergeef één zonde niet, en je hebt zelf zonde voor God. Deze voorstelling van zondevergeving klonk de joden niet vreemd in de oren, hooguit beangstigend. Met zonde valt niet te spotten, en het belang van hun jaarlijkse offers, zoals door de wet voorgeschreven voor zondevergeving, werd hen helder voor ogen gesteld. Al verwijst de vraag om vergeving niet naar het offer, maar naar hun eigen vergevingsgezindheid, volstrekt volgens de rechtvaardigheid van de wet, zonder enige genade. De gedachte dat een christen dit zelfde zou moeten bidden, zich baserend op de wet van gelijkheid en rechtvaardigheid in plaats van genade is absurd. Ook hier geldt wederom dat Jezus dit gedeelte van het gebed heeft volbracht. Jezus heeft onze vergeving betaald, door over zijn kruisigers, en dat zijn wij allen door onze zonden, uit te spreken: Vergeef hen! Jezus vergaf ons allen voor onze zonden die hem het leven kosten, en heeft daarmee mogelijk gemaakt dat wij anderen kunnen vergeven, gelijk wij vergeven zijn: Efeze 4,32:… vergeef elkaar, zoals ook God in Christus u vergeven heeft. Kolossenzen 3,13: ..vergeef de een de ander, als iemand tegen de iemand anders een klacht heeft, zoals ook Christus u vergeven heeft, zo moet ook u doen. En verlos ons van de boze: Voortbouwend op het voorgaande is duidelijk dat ook dit gedeelte van het gebed reeds verhoord is in Jezus. Hij heeft de dood overwonnen, en zowel zonde als de vader van de leugen overwonnen door Zijn offer aan het kruis. Toen Jezus aan het kruis uitriep: Het is volbracht! zei hij niet ‘gelukkig, het zit erop’! Hij sprak uit dat het nieuwe verbond was aangebroken, de voorhang naar het heiligdom scheurde, alle eisen van de wet die de mens afhielden van hun bestemming, terug gehouden door zondebesef en schuld, zijn in Hem vervuld!
Conclusie: Als Jezus zelf de vervulling van het Onze Vader is, en hij de wensen van dit gebed heeft vervuld lijkt het mij onjuist om dit onderwijs over bidden aan de heiligen Gods voor te houden als het volmaakte gebed. Het is het volbrachte gebed, in Jezus. En christen, gelovige in het feit dat Jezus al zijn zonden heeft gedragen, en dat hij/zij daardoor een nieuwe heilige, rechtvaardige schepping is, kan leren uit het gebed. Alle schrift is nuttig te onderwijzen. Maar niet elk gebed is bedoeld voor christenen! |
Wat te bedenken, dat door dat God de Vader het voorhangsel, dat het Heilige de Heiligen scheidde van de rest van de tempel en waar maar 1 x per jaar de Hoge Priester mocht komen, van boven naar beneden scheurde toen Jezus de Geest gaf aan het kruis...... De Vader gaf toen aan iedere gelovige de weg vrij om vrijmoedig te naderen tot de Vader.....in het JHeilige der Heiligen. Iedere geovige werd dus op dat moment aan een Hoge Priester gelijk door het offer van de Heer.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 00:43
|
|
|
ROELTJE813 schreef: | -------------------------------------------------------------------------------------
je lijkt wel een papegaai.
of c-m heeft jullie 2 samen gebracht. (2 manke zielen.) |
OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Ben je jaloers
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 00:45
|
|
|
HENK710 schreef: | - Ouders zijn ook gewoon mensen...en dus per definitie veranderlijk
Ouders zijn veranderlijk, maar het zijn je ouders door geboorte, je hebt ze niet voor het uitkiezen. Dus onveranderlijk (en dan ga ik niet op adoptie ouders, hoewel je daar als kind ook geen keuze in hebt)
- Tijd is continu in beweging, dus verandert ook. En soms kan het ineens omslaan...
Tijd is in beweging, alleen de tijd waarin je leeft niet. Je kunt geen eeuw vroeger of later gaan leven. Dus niet veranderlijk
- Ras is inderdaad niet te veranderen.
- Van nationaliteit kun je wisselen onder bepaalde omstandigheden.
Van nationaliteit kun je wisselen, alleen door geboortje ben je Nederlander of welke nationaliteit dan ook. Daar zit je gewoon aan vast. Dus niet veranderlijk, alleen in je paspoort misschien......
- Een ombouw schijnt tegenwoordig zo gedaan
Yep een ombouw, geslachtsverandering is zo gedaan, maar vanaf je geboorte (of eigenlijk al ver voor de grondlegging der wereld, zie de aangehaalde teksten) was al bepaald of je J/M zou worden. Je uiterlijke kenmerken kun je dan aanpassen, je bent van geboorte J/M. Dus niet veranderlijk
- Je plaats in de kinderrij is in zekere zin wel vast, al kun je wel opschuiven agv overlijden etc als je enkel kijkt naar de nog aanwezigen op aarde.
Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren in het gezin van herkomst, maar je zult je plaats in de kinderrij behouden. Voor je ouders en ook voor jezelf schuif je echt geen plaatsje op in de rij. Dus niet veranderlijk.
- Net als ouders, zijn ook broers en zussen gewoon mens en dus per definitie veranderlijk. Ook kun je er broers en/of zussen bij krijgen, wat ook een verandering te noemen is.
Net als je ouders, kun je ook je familie, broers of zussen niet uitkiezen. Staat gewoon vast, dus onveranderlijk.
- Naast de bij geslacht al genoemde verandering kun je lichamelijk letsel oplopen, waardoor er dus wel verandering optreedt, soms tijdelijk, soms structureel.
Zelfs dan is het onveranderlijk. De kenmerken die je op dat moment hebt, daar kun je zelf niets aan veranderen. Dus ook hier, niet veranderlijk.
- Intelligentie kun je voor een deel ontwikkelen, dus is zeker veranderlijk.
Neen, kennis kun je vergroten, je intelligentie niet dat ligt vast. Dus ook hier onveranderlijk.
- En hier hebben we volgens mij de tweede onveranderlijke, al hangt het wel weer samen met je definitie van doodgaan
Ook op dit punt ga ik niet met je mee, een gevolg van ouder worden is doodgaan. Ik denk zelfs dat er in dit verband geen andere definitie is te bedenken voor doodgaan
Wat een geweldig God hebben we toch! | Twijfelde je daar aan dan ??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 00:52
|
|
|
JILL658 schreef: | Sorrij hoor Chat, maar nu leg je de verkeerde gedachten van de mannen bij de vrouwen neer. Als ik het omdraai en bijv zegt een meisje in een korte rok fiets langs de weg. En een man ziet dat en krijgt verkeerde gedachtens en verkracht dit meisje dan heeft het meisje dat gedaan, Want zij heeft hem verleid met haar kleren.
Ik denk dat mannen net zo goed rein van gedachten moeten zijn, even als vrouwen, Chat. Als een man dat niet kan, kan hij bidden en vragen aan God of Hij zijn ogen met ogenzalf wil zalven om rein te blijven en te zien wat God ziet in die vrouw of meisje. Zoals Job dat ook vroeg aan God.
Shaloom Jill |
Klip en klaar, Jill
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 00:53
|
|
|
Als ik weer terug naar mijn topic ga over waarzeggerij dan heb ik dit gedacht.
Als wij nu als gelovigen de woorden van God over de mensen uit gaan spreken, zouden ze dan niet blij worden. Want satan is een rover en dit heeft hij ook van God geroofd. Dus als wij woorden vragen aan God voor een persoon, geeft Hij het wel. Maar toets het wel met de Bijbel zou ik zo zeggen. Als het niet klopt met wat in de bijbel staat doe het dan weg.
Tekenen en wonderen gaan voor ons uit toch.
Shaloom Jill
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INKA401
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 00:55
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Haha ... Pieter die een knuffel wil op het knuffeltopic Inka ? Denk es ff na ... haha ... wil die egggg nie hoor ... |
denk je? ... ik kén ons pietje wel hoor
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 00:58
|
|
|
INKA401 schreef: | een bak ijs? ... wanneer mag ik langs komen? |
Hey Inka, vergis je je. Dit is Annette hoor en geen Anneke........... Was je even de weg kwijt ............
Jill
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INKA401
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 01:01
|
|
|
HENK710 schreef: | Even een kleine aanpassing (een dubbelzegging )
Henk710 & Robbedoes Rellok Raps Clowntje & Roos Sarijs Leanne Henduck Markvos Trijnie Renske en Bull
En met vraagteken
Klaas Glenn en Ariënne Bert & vriendin
Willen de genen met vraagteken nog even proberen duidelijkheid te geven? En zijn er nog meer liefhebbers?? Dan horen we het graag, want voor je het weet is het al weer zaterdag.
| is het dán al weer zaterdag? ... mmmm had er wel zin in maar kán niet
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: vrijdag 12 maart 2010, 01:01
|
|
|
INKA401 schreef: | denk je? ... ik kén ons pietje wel hoor |
En je Annetje ook zo te zien........... Alleen het ijs was al op hoor...........
Jiil
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|