Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 21:16
|
|
|
INEZ910 schreef: | Doei Pieter, tot ergens ... Hoe moet dat nu met onze date?? |
chatuliem is nog vrijgezel en woont meer in jouw buurt
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARGREET107
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 21:20
|
|
|
Nog een duidelijke onderbouwing vond ik op http://www.gotquestions.org/Nederlands/vrouwelijke-pastors.html
Zelf ben ik er nog niet helemaal uit. Immers, Christus, die al onze zonde heeft gedragen (wordt ook wel de tweede Adam genoemd) werd uit een vrouw geboren. Zet dat even tegenover de scheppingsvolgorde en je zult waarschijnlijk begrijpen waar ik heen wil.
Vrouwelijke pastors / predikanten? Wat zegt de Bijbel over vrouwen in de bediening? ________________________________________
Vraag: "Vrouwelijke pastors / predikanten? Wat zegt de Bijbel over vrouwen in de bediening?"
Antwoord: Er bestaat tegenwoordig misschien wel geen enkele meer besproken kwestie in de kerk dan de kwestie van vrouwen die dienen als pastors / predikers in de bediening. Het is zeer belangrijk om deze kwestie niet te zien als een kwestie die gaat over mannen tegenover vrouwen. Er zijn vrouwen die geloven dat vrouwen niet als pastors zouden moeten dienen en dat de Bijbel beperkingen stelt aan de bediening van vrouwen – en er zijn mannen die geloven dat vrouwen best als predikanten kunnen dienen en dat er geen beperkingen worden gesteld aan vrouwen in de bediening. Dit is geen kwestie van chauvinisme of discriminatie. Het is een kwestie van Bijbelse interpretatie.
1 Timoteüs 2:11-12 verkondigt: “Een vrouw dient zich gehoorzaam en bescheiden te laten onderwijzen; ik sta haar dus niet toe dat ze zelf onderwijst of gezag over mannen heeft; ze moet bescheiden zijn”. In de kerk wijst God verschillende rollen aan aan mannen en vrouwen. Dit is een resultaat van de manier waarop de mensheid werd geschapen (1 Timoteüs 2:13) en de manier waarop de zonde in de wereld kwam (2 Timoteüs 2:14). Door middel van de schrijfsels van de Apostel Paulus legt God vrouwen de beperking op om niet te dienen in rollen waarin zij een spirituele onderwijzende autoriteit over mannen zouden hebben. Dit sluit vrouwen uit van het dienen als pastors, wat zeer zeker inhoudt het prediken voor, het onderwijzen van, en het hebben van spirituele autoriteit over mannen.
Er bestaan vele “bezwaren” tegen deze kijk op vrouwen in de bediening / vrouwelijke pastors. Een veel voorkomend bezwaar is dat Paulus vrouwen beperkingen oplegt met betrekking tot onderwijzen omdat vrouwen in de eerste eeuw normaal gesproken niet goed opgeleid waren. Maar 1 Timoteüs 2:11-14 noemt nergens de status van iemand’s opleiding. Als opleiding een kwalificatie voor de bediening zou zijn, dan zou de meerderheid van de discipelen van Jezus hiervoor zeer waarschijnlijk niet in aanmerking zijn gekomen. Een tweede veel genoemd bezwaar is dat Paulus alleen de Efezische vrouwen weerhield van het onderwijzen (1 Timoteüs werd aan Timoteüs geschreven, die de pastor van de kerk in Efeze was). De stad Efeze stond bekend om zijn tempel voor Artemis, een valse Griekse / Romeinse godin. Vrouwen waren in de verering van Artemis de hoogste autoriteit. Maar, het boek 1 Timoteüs vermeldt Artemis nergens, en ook noemt Paulus de verering van Artemis nergens als de reden voor de beperkingen in 1 Timoteüs 2:11-12.
Een derde vaak naar voren gebracht bezwaar is dat Paulus alleen refereert aan echtgenoten en echtgenotes, gehuwde mensen dus, en niet mannen en vrouwen in het algemeen. De Griekse woorden in 1 Timoteüs 2:11-14 zouden aan echtgenoten en echtgenotes kunnen refereren. Maar, de primaire betekenis van de woorden is gewoon mannen en vrouwen. Bovendien worden dezelfde Griekse woorden gebruikt in de verzen 8-10. Is het de bedoeling dat alleen echtgenoten met geheven handen bidden, zonder wrok of onenigheid (vers 8)? Is het de bedoeling dat alleen echtgenotes zich waardig, sober en ingetogen kleden, goede daden, doen en God vereren (vers 9-10)? Natuurlijk niet. Verzen 8-10 refereren duidelijk aan mannen en vrouwen in het algemeen, niet alleen aan echtgenoten en echtgenotes. Er is niets in deze context dat zou aangeven dat het woordgebruik vervolgens wordt veranderd om in verzen 11-14 alleen te duiden op echtgenoten en echtgenotes.
En toch is er nog een ander veelvuldig genoemd bezwaar tegen deze interpretatie van vrouwelijke pastors / predikanten, en wel in relatie tot Miriam, Debora, Chulda, Priscilla, Febe, etcetera – vrouwen die in de Bijbel leidinggevende posities vervulden. Dit bezwaar verzuimt om enkele significante factoren te vermelden. Met betrekking tot Debora kan gezegd worden dat zij de enige vrouwelijke rechter was temidden van 13 mannelijke rechters. Met betrekking tot Chulda dat zij de enige vrouwelijke profeet was temidden van tientallen mannelijke profeten die in de Bijbel worden genoemd. Miriam’s enige verband met leiderschap had te maken met het feit dat ze de zuster was van Mozes en Aaron. De twee meest vooraanstaande vrouwen in de tijd van de Koningen waren Atalja en Izebel – en dat kunnen toch moeilijk voorbeelden van god-erend vrouwelijk leiderschap genoemd worden.
In het Boek Handelingen, hoofdstuk 18, worden Priscilla en Aquila voorgesteld als trouwhartige voorgangers voor Christus. Priscilla’s naam wordt eerst genoemd, wat waarschijnlijk aangeeft dat zij “prominenter” in de bediening aanwezig was dan haar echtgenoot. Maar, nergens wordt beschreven dat Priscilla betrokken is in een activiteit in de bediening die tegenstrijdig is met 1 Timoteüs 2:11-14. Priscilla en Aquila namen Apollos op in hun huis en beiden onderwezen hem, legden het Woord van God nauwkeuriger aan hem uit (Handelingen 18:26).
In Romeinen 16:1, zelfs als Febe als een “diaken” wordt gezien in plaats van iemand die “in dienst” staat – dan geeft dat nog niet aan dat Febe onderricht gaf in de kerk. “In staat om te onderwijzen” wordt als een kwalificatie voor de oudsten gegeven, maar niet voor diaken (1 Timoteüs 3:1-13; Titus 1:6-9). Een Oudste / bisschop / diaken wordt beschreven als “de man van één vrouw”, en hij moet “gezag over zijn kinderen uitoefenen” en “hij moet vredelievend en vriendelijk zijn”. Daarnaast worden in 1 Timoteüs 3:1-13 en Titus 1:6-9 uitsluitend mannelijke voorvoegsels gebruikt om te refereren aan oudsten / bisschoppen / diaken.
De structuur van 1 Timoteüs 2:11-14 maakt de “reden” perfect duidelijk. Vers 13 begint met “want” en geeft de “oorzaak” van wat Paulus in de verzen 11 en 12 zei. Waarom zouden vrouwen mannen niet moeten onderwijzen of autoriteit over mannen hebben? Omdat: “Adam werd als eerste geschapen, pas daarna Eva. En niet Adam werd misleid, maar de vrouw; zij overtrad Gods gebod”. Dat is de reden. God schiep eerst Adam en schiep daarna Eva om een “helper” voor Adam te zijn. Deze volgorde van de Schepping vindt in de familie (Efeziërs 5:22-23) en in de kerk een universele toepassing op de mensheid. Het feit dat Eva misleid werd wordt eveneens als een reden gegeven waarom vrouwen niet als pastors horen te dienen of spirituele autoriteit over mannen zouden moeten hebben. Sommigen denken hierdoor dat vrouwen niet zouden moeten onderwijzen omdat zij makkelijker te misleiden zijn. Over dat concept kan gediscussiëerd worden… maar als vrouwen makkelijker te misleiden zijn, waarom wordt hen dan toegestaan om kinderen te onderwijzen (die makkelijk te misleiden zijn) en ook om andere vrouwen te onderwijzen (die dus zogenaamd makkelijker te misleiden zijn)? Dat is dus niet wat de tekst zegt. Vrouwen zouden mannen niet moeten onderwijzen of spirituele autoriteit over mannen hebben omdat Eva misleid was. Als gevolg hiervan heeft God de primaire autoriteit voor het onderwijzen in de kerk aan de mannen gegeven.
Vrouwen blinken uit wat betreft hun gaven in gastvrijheid, mededogen, onderwijzen en helpen. Een groot gedeelte van de bediening van de kerk is afhankelijk van vrouwen. Vrouwen in de kerk wordt niet verboden om in het openbaar te bidden of te profeteren (1 Korintiërs 11:5), maar alleen om spirituele autoriteit over mannen te hebben. De Bijbel zegt nergens dat vrouwen de gaven van de Heilige Geest niet mogen aanwenden (1 Korintiërs hoofdstuk 12). Vrouwen zijn, net als mannen, opgeroepen om anderen te dienen, om de vrucht van de geest te laten werken (Galaten 5:22-23), en om het Evangelie aan de verlorenen te verkondigen (Matteüs 28:18-20; Handelingen 1:8; 1 Petrus 3:15).
God heeft verordend dat alleen mannen in de kerk posities mogen vervullen waarbij een spiritueel onderwijzende autoriteit is betrokken. Dit is niet omdat mannen noodzakelijkerwijs betere leraren zijn, of omdat vrouwen inferieur of minder intelligent zouden zijn (wat niet het geval is). Het is eenvoudigweg de manier waarop God het functioneren van de kerk heeft ontworpen. Mannen zijn bestemd om het voorbeeld geven wat betreft spiritueel leiderschap – in hun levens en door middel van hun woorden. Vrouwen zijn bestemd om een minder autoritaire rol in te nemen. Vrouwen worden aangespoord om andere vrouwen te onderwijzen (Titus 2:3-5). De Bijbel legt vrouwen ook geen beperkingen op om kinderen te onderwijzen. De enige activiteit die vrouwen niet mogen uitvoeren is het onderwijzen van mannen of het hebben van spirituele autoriteit over mannen. Dit sluit vrouwen logischerwijs uit van het ambt van pastor / predikant. Dit maakt vrouwen niet minder belangrijk, zeer zeker niet, maar stelt hen in plaats daarvan in staat om zich op zaken te concentreren die in overeenstemming zijn met de manier waarop God hen van talenten heeft voorzien. http://www.gotquestions.org/Nederlands/vrouwelijke-pastors.html
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GLENNY451
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 21:33
|
|
|
APPELTJE084 schreef: | Had onlangs een discussie, doodstraf, ja of nee, en indien ja, waar trek je een grens nu precies? Hier wil ik een stuivertje over wisselen.. |
Nimmer! Omdat er maar Een over leven en dood gaat! Tevens is er een gebod dat zegt: Gij zult niet doden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIEN982
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 21:45
|
|
|
INKA401 schreef: | als jij je hierdoor aangesproken voeld pieter dan geld dit ook voor jou ... grrrrrr ... ik meen dit echt ... |
Een hele dikke knuffel voor Pieter en Annet, ze gaan ons verlaten
groetjes en bedankt voor de gezelligheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 21:50
|
|
|
HENK030 schreef: | broeders en zusters wil je dit vertellen ga niet in de waarzegenrij of naar een paranos je maak alles kapot in je .wil je dit vertellen toen ik nog geen chisten was had ik hier een praktijk .De mensen wie hier kwamen misten wat in hun leven ze zochten naar hun ik of ze haden pijn en zochten genezing of naar andwoorden.Hier in mijn huis moest alles gezuiverd woorden maar ook bij mijn zelf .Jezus is de weg HIJ geef je de andwoorden en genees je en geef je liefde .Dus ga niet naar vreemde praktijken wand dan heeft de duivel vrij spel |
Geweldig getuigenis Henk....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INEZ910
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 21:55
|
|
|
PIETER649 schreef: | chatuliem is nog vrijgezel en woont meer in jouw buurt |
Ha ha.. da's waar.. maar mijn auto kan wel verder rijden hoor Na ja.. als Annette blijft dan lees je nog gewoon mee en dan komt die date vast goed
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 21:59
|
|
|
PIETER649 schreef: | veel plezier nog op cm, ik ben weer ff weg
en hou goede hoop, zelfs ik kwam hier aan een partner |
God bless you Annette en Pieter.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 22:00
|
|
|
APPELTJE084 schreef: | En wie bepaalt dan, wat zondig gedrag wel niet is? Jij toch niet in een gesprek? Ben jij vrij van enige zonden dan? Wil je er over praten?
En verder.. Dan weet je hoe 'zondig'ze zijn, en dan? Happy then? Greet, |
ho maar.......je hebt even de ironie in mijn laatste zin gemist.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 22:01
|
|
|
APPELTJE084 schreef: | Had onlangs een discussie, doodstraf, ja of nee, en indien ja, waar trek je een grens nu precies? Hier wil ik een stuivertje over wisselen.. |
Ik denk NEE, allereerst omdat het niet aan ons is over leven en dood te beslissen en ten 2de denk ik dat levenslang meer effect heeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 22:03
|
|
|
PIETER649 schreef: | een typisch onderwerp waarbij de moderne christen zich in alle bochten wringt om maar onder een m.i. duidelijk gebod uit te komen.
"ik ga niet met een hoedje lopen... ik ben daar gek!! stel je voor dat mensen mij gek vinden en uitlachen "
"nee joh, dat moet je niet letterlijk nemen, dat was voor DIE tijd, dat geld nu niet meer, en trouwens: mn haar ligt ook op mn hoofd hoor, dus het is bedekt "
Uitvluchten te over en ze weten het zeker, want dat staat toch allemaal heel duidelijk in de bijbel hoor, lees maar wat versen verder...
Enne nou... ik ga naar de kerk om naar de dienst te luisteren, niet om met mn hoedje te pronken.
Owja.. als je je daar nou druk om maakt, weet je wat veeeeeeeel erger is? Als je ongetrouwd ligt te wippen, das pas grote zonde!! Dan kom je in de hel hoor, want dat is ontucht.
Ik heb het weer ff gezien hier op farizeeer-match... veel plezier in uw witgekalkt graf... mn abo verloopt vandaag, wellicht tot ooit |
Ik moet weer eens om je lachen, ik mag je serieuze humor wel. En via Annette log je vast nog wel eens in. Ik deel je ergernis om alle hypocrisie hier en schaam me soms voor mijn medechristenen maar vind het nog te leuk hier. Ondanks dat ik denk dat je niet echt wegblijft, wens ik je toch alles toe wat goed is en gelukkig maakt.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 22:05
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Je hebt gelijk als je zegt dat sommige kerken daarnee bezig zijn. Eerlijk gezegd is dat voor mij de aanleiding geweest om hier duidelijk stelling tegen te nemen. Het maakt gelovigen verward, omdat ze hier het voortouw in nemen. Terwijl de Bijbel duidelijk stelling tegen neemt. De reden dat het Thomas evangelie niet in de bijbel staat, is vanwege haar gnositsche invloeden. Dan ligt het juist voor de hand dat ze een feest aan het Thomasevangelie spenderen. Mensen denken vaak, als het goed voelt, is het goed voor mij. Maar zo werkt het niet. Een sigaretje doet me heel goed, ik voel de stress van me afglijden en ik kan me ontspannen. Maar is een sigaretje goed? Zoals iemand treffend beschreef, is de combinatie met suikerziekte heel gevaarlijk en kan het zelfs levensbedreigend zijn. Maar een sigaretje zelf voelt nog steeds goed. Zonder sigaretje word ik zelfs chagrijnig en ben ik niet te genieten. Maar moet ik er dan mee doorgaan, terwijl ik weet dat ik mijn leven in de waagschaal stel? Zo zie ik dat ook met yoga. Het voelt goed, maar het leidt uiteindelijk tot je geestelijke dood. Ook al gaan veel kerken je voor, ze zullen je uiteindelijk van de echte weg afhalen. In de tekst van de Kolossenzen zie je wat het advies van Paulus is. Zoek niet naar allerlei geestelijke waarheden, maar zoek Jezus zelf en Hij zal je leiden. |
Hallo Chat,
Ik vind het juist heel positief dat we de dogmatische dwang een beetje gaan verlaten. de nadruk lag misschien wel te veel op het Woord, is historisch wel te verklaren maar de kerken zijn nu een beetje aan het zoeken naar een nieuw evenwicht denk je niet? Hoe dat allemaal gaat worden weetik natuurlijk ook niet, maar het is wel een feit dat er een verlangen is naar beleving van het geloof in het hart en niet alleen vanuit het hoofd. En kijk naar een kerkdienst, daar is toch ook ruimte voor meditatie en gebed en wat denk je van de opwekkingsliederen waar mensen in overgave zijn? Hoe wil je dat dan noemen? Ik denk dat hetjuist belangrijk is om stil te worden in jezelf, om geconcentreerd aandachtig en open te zijn. Waarin je de aanwezigheid kan ervaren van een God in wie wij"leven en bewegen". Wat het Thomasevangelie treft; dat moet je niet verwarren met een Thomasviering. in een Thomasviering is ruimte voor een persoonlijke zegen, zingen, schilderen of een gesprek.
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op dinsdag 9 maart 2010, 22:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 22:10
|
|
|
INKA401 schreef: | als jij je hierdoor aangesproken voeld pieter dan geld dit ook voor jou ... grrrrrr ... ik meen dit echt ... |
ik voel me er niet door aangesproken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 22:16
|
|
|
de overheid heeft het zwaard, laat ze dat maar gebruiken ook
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELTJE813
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 22:19
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ik moet weer eens om je lachen, ik mag je serieuze humor wel. En via Annette log je vast nog wel eens in. Ik deel je ergernis om alle hypocrisie hier en schaam me soms voor mijn medechristenen maar vind het nog te leuk hier. Ondanks dat ik denk dat je niet echt wegblijft, wens ik je toch alles toe wat goed is en gelukkig maakt.
Thomas |
-------------------------------------------------------------------------------------
schaam je je ook voor mij?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ELLY361
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 22:31
|
|
|
PIETER649 schreef: | de overheid heeft het zwaard, laat ze dat maar gebruiken ook |
is doodstraf niet bijbels dan?????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ELLY361
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 22:32
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Hoi Bloempje Jammer,ik zal je in de chat stiekem een beetje missen Ik wens je alle goeds voor de toekomst! |
sterkte bloempie,,
kom je vast nog wel ergens tegen,,hoop ik
groetjes
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 22:38
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Hallo Chat,
Ik vind het juist heel positief dat we de dogmatische dwang een beetje gaan verlaten. de nadruk lag misschien wel te veel op het Woord, is historisch wel te verklaren maar de kerken zijn nu een beetje aan het zoeken naar een nieuw evenwicht denk je niet? Hoe dat allemaal gaat worden weetik natuurlijk ook niet, maar het is wel een feit dat er een verlangen is naar beleving van het geloof in het hart en niet vanuit het hoofd. En kijk naar een kerkdienst, daar is toch ook ruimte voor meditatie en gebed en wat denk je van de opwekkingsliederen waar mensen in overgave zijn? Hoe wil je dat dan noemen? Ik denk dat hetjuist belangrijk is om stil te worden in jezelf, om geconcentreerd aandachtig en open te zijn. Waarin je de aanwezigheid kan ervaren van een God in wie wij"leven en bewegen". Wat het Thomasevangelie treft; dat moet je niet verwarren met een Thomasviering. in een Thomasviering is ruimte voor een persoonlijke zegen, zingen, schilderen of een gesprek. |
WILLEMIJN232 schreef: | Hoe dat allemaal gaat worden weetik natuurlijk ook niet, maar het is wel een feit dat er een verlangen is naar beleving van het geloof in het hart en niet vanuit het hoofd. |
Er staat anders in de bijbel, dat je de Heer moet liefhebben zowel met je hoofd, je verstand dus, als met je hart, met heel je ziel en met heel je kracht........
Marcus 12 :
28 Een van de schriftgeleerden die naar hen geluisterd had terwijl ze discussieerden, en gemerkt had dat hij hun correct had geantwoord, kwam dichterbij en vroeg: ‘Wat is van alle geboden het belangrijkste gebod?’
29 Jezus antwoordde: ‘Het voornaamste is: “Luister, Israël! De Heer, onze God, is de enige Heer; 30 heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht.” 31 Het op een na belangrijkste is dit: “Heb uw naaste lief als uzelf.” Er zijn geen geboden belangrijker dan deze.’
32 De schriftgeleerde zei tegen hem: ‘Inderdaad, meester, wat u zegt is waar: hij alleen is God en er is geen andere god dan hij, 33 en hem liefhebben met heel ons hart en met heel ons inzicht en met heel onze kracht, en onze naaste liefhebben als onszelf betekent veel meer dan alle brandoffers en andere offers.’ 34 Jezus vond dat hij verstandig had geantwoord en zei tegen hem: ‘U bent niet ver van het koninkrijk van God.’ En niemand durfde hem nog een vraag te stellen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 22:51
|
|
|
ROELTJE813 schreef: | -------------------------------------------------------------------------------------
schaam je je ook voor mij? |
Trek het je niet aan.
Farizeeers zijn mensen, die blij zijn, dat ze niet zo zijn als die ander hier of daar .... en dat ook uitspreken..... Alleen de Tollenaar...achter in de tempel, die zich zo zondig voelde, dat hij zijn hoofd zelfs niet durfde op te heffen en zich alleen maar op de borst kon slaan onder het uitroepen van: HEER WEES MIJ ZONDAAR GENADIG........die alleen ging geerechtvaardigd naar huis.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 23:03
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Hallo Chat,
Ik vind het juist heel positief dat we de dogmatische dwang een beetje gaan verlaten. de nadruk lag misschien wel te veel op het Woord, is historisch wel te verklaren maar de kerken zijn nu een beetje aan het zoeken naar een nieuw evenwicht denk je niet? Hoe dat allemaal gaat worden weetik natuurlijk ook niet, maar het is wel een feit dat er een verlangen is naar beleving van het geloof in het hart en niet alleen vanuit het hoofd. En kijk naar een kerkdienst, daar is toch ook ruimte voor meditatie en gebed en wat denk je van de opwekkingsliederen waar mensen in overgave zijn? Hoe wil je dat dan noemen? Ik denk dat hetjuist belangrijk is om stil te worden in jezelf, om geconcentreerd aandachtig en open te zijn. Waarin je de aanwezigheid kan ervaren van een God in wie wij"leven en bewegen". Wat het Thomasevangelie treft; dat moet je niet verwarren met een Thomasviering. in een Thomasviering is ruimte voor een persoonlijke zegen, zingen, schilderen of een gesprek. | Aan de ene kant redeneer je de Geest uit de gemeente en je haalt vreemde geesten binnen? De geloofsbeleving is goed samen met een bijbels fundament te doen. In de eerste gemeente was er sprake van een intense geloofsbeleving gepaard gaande met wonderen en tekenen. Waarom gaan jullie daar dan niet naar op zoek? Op zoek naar de kracht van Gods Geest? Waarom kies je dan bewust ergens voor waar de bijbel absoluut op tegen is? Is er dan helemaal geen gezag meer van Gods Woord over? Wordt dan het woord van God vervangen door de norm van de mens?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 23:05
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Aan de ene kant redeneer je de Geest uit de gemeente en je haalt vreemde geesten binnen? De geloofsbeleving is goed samen met een bijbels fundament te doen. In de eerste gemeente was er sprake van een intense geloofsbeleving gepaard gaande met wonderen en tekenen. Waarom gaan jullie daar dan niet naar op zoek? Op zoek naar de kracht van Gods Geest? Waarom kies je dan bewust ergens voor waar de bijbel absoluut op tegen is? Is er dan helemaal geen gezag meer van Gods Woord over? Wordt dan het woord van God vervangen door de norm van de mens? |
strakke bijdrage chat.. zeker die laatste zin!!! zullen we het nog es over die hoedjes hebben, met deze bijdrage van jou in het achterhoofd?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 23:05
|
|
|
ROELTJE813 schreef: | -------------------------------------------------------------------------------------
ja, indien het echt zeker is. |
Ben ik blij dat ik geen rechter ben.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 23:07
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Trek het je niet aan.
Farizeeers zijn mensen, die blij zijn, dat ze niet zo zijn als die ander hier of daar .... en dat ook uitspreken..... Alleen de Tollenaar...achter in de tempel, die zich zo zondig voelde, dat hij zijn hoofd zelfs niet durfde op te heffen en zich alleen maar op de borst kon slaan onder het uitroepen van: HEER WEES MIJ ZONDAAR GENADIG........die alleen ging geerechtvaardigd naar huis. |
hoe lang zou de gemiddelde forumbijdrage van die tollenaar zijn op cm... en hoe lang die van die farizeeer??
vragen vragen vragen, we zullen het nooit weten
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 23:08
|
|
|
CARIEN982 schreef: | Een hele dikke knuffel voor Pieter en Annet, ze gaan ons verlaten
groetjes en bedankt voor de gezelligheid. |
Aaaaah ... echt ? Ik zal Pieter maar geen knuffel geven, hihi .. ja ik weet hoe je erover denkt dus Pieter , maar wel voor Annette hoor ... Zie jullie DV wel op het stapavondje in Arnhem haha en Pietertje ... wees gerust, ik was niet van plan om te gaan zingen, bewaar ik wel voor een andere keer ... goed ?
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op dinsdag 9 maart 2010, 23:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARIENNEZ498
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 23:12
|
|
|
Als vóór je kijken je bang maakt en als áchter je kijken je triest maakt, kijk dan náást je, daar sta Ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIEN982
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 23:32
|
|
|
RELLOK036 schreef: | klonk als eenrecept om op te eten.... maar euhm waar smaakthet dan naar en wat is het? |
het smaakt naar dat mannengeurtje Diesel, heel lekker, is echt een aanrader
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 23:44
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Aan de ene kant redeneer je de Geest uit de gemeente en je haalt vreemde geesten binnen? De geloofsbeleving is goed samen met een bijbels fundament te doen. In de eerste gemeente was er sprake van een intense geloofsbeleving gepaard gaande met wonderen en tekenen. Waarom gaan jullie daar dan niet naar op zoek? Op zoek naar de kracht van Gods Geest? Waarom kies je dan bewust ergens voor waar de bijbel absoluut op tegen is? Is er dan helemaal geen gezag meer van Gods Woord over? Wordt dan het woord van God vervangen door de norm van de mens? |
ik kan alleen maar voor mijzelf spreken en getuigen. Toen ik een hele tijd geleden me ietwat op zijlijn interesseerde in verkeerde geestelijke zaken, heb ik 1 ding heel sterk gemerkt. Mijn gebedsleven raakte er door zwaar verstoord. Ik ben diverse keren stoned geweest, occulte dingen gezien, wist ook van t bestaan van God in mijn leven, maar dat gevoel van God in mijn leven verdween naar achtergrond
God heeft mij laatste half jaar teruggepakt, Hij laat niet los, wat zijn hand is begonnen. God vult nu mijn leven met Zijn Geest, en daar is geen ruimte meer voor die andere dingen. En te meer ik mijn leven overgeef aan Hem, des te gaver wordt het.
En over de kerkelijke beleving, als we God aan t werk laten in ons leven en in de kerk, dan zal je eens zien wat een verandering dat te weeg brengt. De kerk waar ik zit, is door God's Geest zo veranderd. Van de bedoeling van 1 van de 2 gebouwen te sluiten, komen we nu ruimte te kort. Dat is pas gaaf om te zien, mensen die geraakt worden door de Geest en van norse stugge kerkgangers, veranderen in mensen die vol overgave God prijzen en aanbidden en van kerkgangers gelovigen worden die hun taak in de wereld en maatschappij zien. Dat getuigt pas naar buiten. Niet dat vrome gedoe, daar zien de mensen niets in, maar hun honger naar geestelijke dingen zien ze dan, en vinden t dan bij God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELTJE813
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 23:52
|
|
|
[quote=MARIJAN072]Ben ik blij dat ik geen rechter ben. [/quot-----------------------------------------------------------------------------------------------
had je mij dan omzeep geholpen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 23:53
|
|
|
HANNAH810 schreef: | nou nou jona.... jij hebt lef!! mijn appeltaarten zijn niet half gaar mijn koekjes smaken raar en mijn croissantjes zijn te klef....
dus ja, of je daar nu zo gelukkig van worden zou, is zeer de vraag voor jou..... je zou beter eens voor een bakstertje rond kunnen zien in regio nul tien! |
weet je wat t lekkerste is van appeltaarten bakken????? ... van t deeg snoepen , stiekem een stukje pakken....
dus half gaar is heeeeeel lekker en voordat t half gaar is ....is t nog veel lekkerder, weet je niet wat je mist.
Dus kom maar op met je half gare taart en t deeg er vooraf....mmmm
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 23:57
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | weet je wat t lekkerste is van appeltaarten bakken????? ... van t deeg snoepen , stiekem een stukje pakken....
dus half gaar is heeeeeel lekker en voordat t half gaar is ....is t nog veel lekkerder, weet je niet wat je mist.
Dus kom maar op met je half gare taart en t deeg er vooraf....mmmm |
Kun je niet beter een nieuw topic openen ? bijv. de kookkunsten van Hannah en Jonathan ? Volgens mij ging het hier over wat anders ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: dinsdag 9 maart 2010, 23:57
|
|
|
APPELTJE084 schreef: | Schuldgevoel na een relatie? Hangt er van af hoe en wat.. Maar meestal: Is het niet mijn hoofdpijn.. |
sommige dingen moet je meegemaakt hebben, om de diepgang van pijn te ervaren, hoe rot t ook is. De kunst erna is er sterker uit te komen, en dat kan zeker.
Ben er heel veel door gegroeid, mijzelf ontmoet op de bodem van de put. Terug geklommen, terug gevallen, de weg naar boven was vol verdriet. Maar t uitzicht boven is t zelfde als jij misschien ziet, maar t ervaren van dat uitzicht kan zoveel adembenemender zijn. Ik geniet van mijn leven zoals t nu is, en die put.....ja de littekens zitten er.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|