Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:03
|
|
|
LEVEN231 schreef: | is er leven zonder gasbel uit het noorden zuidelingen |
Ja hoor, prima zelfs. Heb niet eens een gasaansluiting in mn huis
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RENSKE067
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:03
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Zefs als je hier een stevige opmerking maakt, wordt het al negatief beschouwd. We willen liever mild, makkelijk zijn en dat kan ten koste gaan van de waarheid van Christus. |
of het wordt negatief opgevat terwijl dat niet altijd de intentie hoeft te zijn je kunt eerst op een milde manier vragen naar de intentie als die niet juist moet je opkomen voor de waarheid van christus
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEVEN231
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:05
|
|
|
LEVEN231 schreef: | is er leven zonder gasbel uit het noorden zuidelingen |
dit heeft niks met stappen te maken. wat ik schrijf komt niet onder hetgeen ik las . hoe dan ook ik weet niet hoeveel er gaan stappen maar het lijkt me wel leuk om zo,n avond lol te hebben en elkaar in het echt te ontmoeten gr leven
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOJO659
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:06
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | De laatste tijd ben ik m'n hoofd nogal bezig met het thema tolerantie. Inmiddels lagen er al verschillende kladblaadjes met gedachteflarden hierover in m'n huis verspreid... Ik wil proberen hiervan iets op papier te zetten, zodat ik jullie mijn dilemma voor kan leggen...
Volgens het Van Dale woordenboek betekent tolerantie: verdraagzaamheid tegenover andersdenkenden.
Oké, helder. Ik ben het dus niet met andermans mening/visie eens, maar ik geef hem de ruimte en het respect voor zijn mening/visie. In dat geval ben ik dus tolerant.
Ik neem even abortus als voorbeeld. Veel christenen zullen tegen abortus zijn. Maar tegelijk accepteren we wel vrij gemakkelijk dat abortus hier in Nederland legaal is. Bovendien, ik stel me voor dat ik in gesprek ben met iemand die een abortus heeft laten plegen. Ik zou (voorzichtig) zeggen dat ik uit principe tegen abortus ben. En dat ben ik ook, maar ik zou er ook zo maar aan toe kunnen voegen dat ik het bijna begrijpen kan dat mensen voor abortus kunnen kiezen in bepaalde omstandigheden. Dat heet dan met een mooi woord mild zijn. Maar, is het wel mild? Of is het misschien lauwheid (Openb. 3:16)?
Ik wil niemand kwetsen, iedereen sparen en ik gun ieder zijn mening / visie. Maar doe ik dan God en de waarheid niet te kort? Ben ik dan niet teveel bezig met de eer van mensen in plaats van met de eer van God?
Hoe duidelijk zijn we als christenen eigenlijk nog in onze standpunten? Nemen we voldoende positie in in onze maatschappij?
Een voorbeeld waarin wel een duidelijk standpunt werd ingenomen is het weigeren van de hostie aan homoseksuelen. Daar is natuurlijk van alles over te zeggen. Het gaat me in dit topic niet om de vraag of we het daar wel of niet mee eens zijn. Ik wil daar dus eigenlijk ook GEEN discussie over.
Het gaat mij daarentegen om (en dat houdt me bezig de laatste tijd) hoe duidelijk wij als christenen onze standpunten kenbaar maken. Of wordt het tijd voor een duidelijker stellingname? Ik ben benieuwd hoe jullie daarover denken.
Tenslotte, het afkeuren van iemands gedrag of mening betekent voor mij niet dat ik diegene als persoon afkeur. Hoewel dit nogal eens door elkaar wordt gehaald, staat dat voor mij los van elkaar. |
Goede stelling inderdaad een vraagstuk wat ik me ook wel eens afvraag Oordelen we als christen soms niet te hard over een ander in plaats van ze tegemoet te komen met Gods liefde. Daar waar Jezus zei wie zonder zonde is werpe de eerste steen staan we in onze tijd vaak te gooien met bijbelteksten waarom iets niet kan zonder eerst naar onszelf te kijken of naar God toe te gaan met wat wilt U dat we hiermee doen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEVEN231
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:06
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | Ja hoor, prima zelfs. Heb niet eens een gasaansluiting in mn huis |
zeker nog kolen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:07
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Zefs als je hier een stevige opmerking maakt, wordt het al negatief beschouwd. We willen liever mild, makkelijk zijn en dat kan ten koste gaan van de waarheid van Christus. |
Precies, en daarom houdt dit me ook bezig... En wil ik hierover graag met jullie van gedachten wisselen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:12
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Is dat zo raar dan? Het is heerlijk om te mogen zeggen, te ervaren dat je een kin d van God bent. Betaald.
Ik zeg t wel eens tegen mijzelf. Want alzo lief had God Johan, dat Hij zijn enig geboren zoon heeft gegeven, opdat als Johan gelooft, hij het eeuwige leven heeft. En dat is geweldig ! genade gekregen, vergeving, en weten dat Hij mijn vader is, die mij dan onvoorwaardelijk liefheeft. Wel verwacht Hij dat ik mijn best blijf doen, Hij leert mij, soms met een stok en staf, maar uit Liefde.
Ja ik wil zijn wet volgen, maar t lukt soms niet. Maar Hij vergeeft als ik Hem vraag, maar ook bereid ben dat Hij mijn leven mag leiden. Niet meer ik, maar Uw wil. |
Ik zou bijna zeggen, stel die vraag eens aan alle leden op CM, ben benieuwd hoeveel positieve antwoorden je hierop krijgt. Mensen die net als Hannah, jou en mij kunnen en durven zeggen JA, die genade is ook voor mij, op grond van wat jij schreef Joh. 3:16......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:18
|
|
|
KLAPROOS940 schreef: | En lukt t je om t vol te houden?
groetjes Klaproos |
Valt me niet tegen. ben me er wel van bewust geworden hoe vaak ik eigenlijk zo'n spelletje doe...........dus het is in elk geval ergens goed voor. Tja dat snoepen vergeet ik nog wel es.............ik bedoel ik vergeet nog wel es te vasten van het snoepen,..........dom he
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:20
|
|
|
JOJO659 schreef: | Goede stelling inderdaad een vraagstuk wat ik me ook wel eens afvraag Oordelen we als christen soms niet te hard over een ander in plaats van ze tegemoet te komen met Gods liefde. Daar waar Jezus zei wie zonder zonde is werpe de eerste steen staan we in onze tijd vaak te gooien met bijbelteksten waarom iets niet kan zonder eerst naar onszelf te kijken of naar God toe te gaan met wat wilt U dat we hiermee doen. |
Als ik je reactie goed lees Jojo, dan zou mijn vraagstuk gaan over het te harde oordeel van ons christenen ten opzichte van andersdenkenden? Dat is precies het tegendeel van wat ik heb geprobeerd om aan te kaarten. Het gaat mij er juist om of wij als christenen nog wel staan voor de bijbelse waarheid!
Wat je zegt is overigens wel waar hoor... niemand hier is zonder zonde, dus we allemaal, christen en niet-christen, van nature als mens even schuldig voor God. Ik wil dus ook niemand veroordelen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:24
|
|
|
LEVEN231 schreef: | dit heeft niks met stappen te maken. wat ik schrijf komt niet onder hetgeen ik las . hoe dan ook ik weet niet hoeveel er gaan stappen maar het lijkt me wel leuk om zo,n avond lol te hebben en elkaar in het echt te ontmoeten gr leven |
wil je mee? dan zet ik je ook op het lijstje laat je het even weten??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:30
|
|
|
PIETER649 schreef: | Anita, zou je de persoonlijke gegevens van deze mevrouw willen verwijderen en bijvoorbeeld neer te zetten zoals ik het in jouw bijdrage rood gemaakt heb? Dit forum is ook te lezen door niet leden.... |
Die mevrouw is mijn tante en ik heb haar gevraagt en mocht dit van haar overal bekend maken. Haar adres staat al in allerlei kranten en hebben gefoldert deur aan deur dus iedereen weet haar gegevens.
Het is een openhuis waar iedereen welkom voor is.
Het is net als je een krant leest met allerlei activiteiten dan ga je daar ook naar toe toch? Want staat de adres er niet in dan weet de persoon toch ook niet waar de activiteit is.
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op dinsdag 2 maart 2010, 22:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:35
|
|
|
ANITA324 schreef: | Die mevrouw is mijn tante en ik heb haar gevraagt en mocht dit van haar overal bekend maken. Haar adres staat al in allerlei kranten en hebben gefoldert deur aan deur dus iedereen weet haar gegevens.
Het is een openhuis waar iedereen welkom voor is.
Het is net als je een krant leest met allerlei activiteiten dan ga je daar ook naar toe toch? Want staat de adres er niet in dan weet de persoon toch ook niet waar de activiteit is. |
Pieter je bent samen met je vrouw van harte welkom hoor Koffie/Thee plus koek staat voor je klaar.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:40
|
|
|
Ik denk dat we meer denken aan de eer van de mensen dan dat we de eer aan God houden.
Mijns inziens zijn we misschien te tollerant naar anders denkenden. We willen niemand buitensluiten, maar toch doen we dat enigzins als we ons aan de bijbel houden. Dan heb ik gewoon vragen waar ik niet uitkom.
1. Moeten we de mensen de ruimte geven om een abortus te kunnnen doen?
2. Moeten we de mensen die voor euthansie zijn de ruimte geven om het sterven te versnellen?
3. Moeten we de homo's de ruimte geven om te kunnen trouwen en kinderen te laten adopteren?
De bijbel is daar heel duidelijk in. Maar ook de nederlandse grondwet is daar duidelijk in. Beiden zeggen ons je mag niet discrimineren. Je mag niemand ergens van buitensluiten. Ook mag je niemand uitsluiten van het avondmaal. En toch wordt er in de bijbel een rijtje opgesomt wie je mag weren. Dat is toch ook buitensluiten?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INEKE155
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:50
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Al te vaak is wijsheid zoveel meer dan waarheid.
Thomas |
Hele goede reactie:)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:52
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | De laatste tijd ben ik m'n hoofd nogal bezig met het thema tolerantie. Inmiddels lagen er al verschillende kladblaadjes met gedachteflarden hierover in m'n huis verspreid... Ik wil proberen hiervan iets op papier te zetten, zodat ik jullie mijn dilemma voor kan leggen...
Volgens het Van Dale woordenboek betekent tolerantie: verdraagzaamheid tegenover andersdenkenden.
Oké, helder. Ik ben het dus niet met andermans mening/visie eens, maar ik geef hem de ruimte en het respect voor zijn mening/visie. In dat geval ben ik dus tolerant.
Ik neem even abortus als voorbeeld. Veel christenen zullen tegen abortus zijn. Maar tegelijk accepteren we wel vrij gemakkelijk dat abortus hier in Nederland legaal is. Bovendien, ik stel me voor dat ik in gesprek ben met iemand die een abortus heeft laten plegen. Ik zou (voorzichtig) zeggen dat ik uit principe tegen abortus ben. En dat ben ik ook, maar ik zou er ook zo maar aan toe kunnen voegen dat ik het bijna begrijpen kan dat mensen voor abortus kunnen kiezen in bepaalde omstandigheden. Dat heet dan met een mooi woord mild zijn. Maar, is het wel mild? Of is het misschien lauwheid (Openb. 3:16)?
Ik wil niemand kwetsen, iedereen sparen en ik gun ieder zijn mening / visie. Maar doe ik dan God en de waarheid niet te kort? Ben ik dan niet teveel bezig met de eer van mensen in plaats van met de eer van God?
Hoe duidelijk zijn we als christenen eigenlijk nog in onze standpunten? Nemen we voldoende positie in in onze maatschappij?
Een voorbeeld waarin wel een duidelijk standpunt werd ingenomen is het weigeren van de hostie aan homoseksuelen. Daar is natuurlijk van alles over te zeggen. Het gaat me in dit topic niet om de vraag of we het daar wel of niet mee eens zijn. Ik wil daar dus eigenlijk ook GEEN discussie over.
Het gaat mij daarentegen om (en dat houdt me bezig de laatste tijd) hoe duidelijk wij als christenen onze standpunten kenbaar maken. Of wordt het tijd voor een duidelijker stellingname? Ik ben benieuwd hoe jullie daarover denken.
Tenslotte, het afkeuren van iemands gedrag of mening betekent voor mij niet dat ik diegene als persoon afkeur. Hoewel dit nogal eens door elkaar wordt gehaald, staat dat voor mij los van elkaar. |
Wat mooi, dat je dit vraagstuk aan de orde stelt. Om te beginnen sluit ik me helemaal aan bij jouw laatste woorden. Ik vind het jammer, dat dit niet altijd zo gezien wordt door anderen.
Verder is dit een vraagstuk wat mij ook heel erg bezig houdt. 'k Weet er niet direct een antwoord op, al zet het mij wel aan het nadenken. Aan de ene kant wil je mild zijn, omdat je vanuit je menselijke gevoel denkt. Dat waarderen mensen ook in je. In mij komt dan wel de vraag op 'ben ik niet té mild?'. Sta ik voor wat God vraagt of kies ik de makkelijkste weg door te zwijgen. Aan de andere kant kan de Bijbelse waarheid - vanuit menselijk oogpunt bekeken - soms hard lijken. Dan moet je je best doen om Gods liefde er in te zien, terwijl de Bijbel wel duidelijke richtlijnen om te leven geeft. Toch twijfel ik er niet aan dat Hij ons richtlijnen geeft, vanuit Zijn onvoorwaardelijke liefde voor ons. Moet je zwijgen als je - op grond van de Bijbel - verkeerd gedrag ziet of moet je het risico lopen dat anderen je hardheid, bemoeizucht en soms zelfs liefdeloosheid verwijten? Dan lijk je - in de ogen van de ander - ook niet op Jezus. Ik vind het moeilijk, als mensen - ook mede-christenen - je dan niet (willen) begrijpen. Het is voor mij dus een zoektocht wanneer ik moet spreken of moet zwijgen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:56
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik vind het heerlijk, suus, dat mijn tekortkomingen worden vergeven, zonder dat ik bang hoef te zijn, dat ik afgewezen wordt door de Heere God. ik kan gewoon om vergeving vragen, en weet al bij voorbaat dat Hij me dat geven zal, zonder verwijten te maken; voor mij voelt dat als onvoorwaardelijke liefde suus. waar ik ook in tekortkom; Hij heeft mij lief!! heerlijk he? |
Nou Hannah, mijn complimenten hoe je dit stukje verwoordt, zo mag ik het graag horen... Ja, en ga nou niet allemaal weer schrijven, want ik heb daar een 'handicap'... daarom vertaal ik dingen betreft het geloof vaak anders hoe het misschien bedoeld is. Ik heb een heel duidelijke mening daarin, maar als ik anderen soms hoor praten, krijg ik werkelijk de kriebels. Ben dan ook super dankbaar als ik wel een goed gesprek betreft het geloof kan hebben, van de week nog met iemand die ik niet eens ken. Zo kan het dus ook, gelukkig. Mooi Hannah
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op dinsdag 2 maart 2010, 22:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 22:57
|
|
|
Tolereren = dulden, verdragen, gedogen, toelaten (Van Dale) en van oorsrpong heeft dit woord voor mij helemaal niet de positieve klank die het tegenwoordig heeft in onze maatschappij. Nu is het deugd, een positieve eigenschap. In vroeger dagen was het eerder het tegendeel.
Want wanneer is de tolerantie begonnen in Nederland? In de 17e eeuw, na de vrede van Munster, toen we zelf bevrijd waren van de Spaanse overheersing, onze calvinistische godsdienst veilig was en we joodse gelovigen opvingen uit Zuid- en Oost-Europa , katholieke gelovigen dulden (maar ze mochten zich niet organiseren) en de Remonstranten ook weer met rust werden gelaten.
In de Franse tijd kwam er vrijheid van godsdienst: Remonstranten, Doopsgezinden, joden en katholieken kregen op papier de vrijheid om hun geloof te belijden en uit te oefenen. De RK kerk durfde zich pas vanaf 1853 te organiseren in Nederland. De eerste Afgescheidenen uit de hervormde kerk werden een aantal jaren zelfs nog stevig aangepakt, al begon men ze na een aantal jaren te dulden, te tolereren.
Pas in de 20e eeuw is tolereren een veel breder begrip geworden. Het begon naast de vrijheid van godsdienst en geweten ook in te houden een leven los van het geloof of het gastvrij onderdak geven aan anders-gelovigen. Wat oorspronkelijk mondjesmaat toegestaan werd, veranderde in een grote vrijheid, waarin ieder zijn of haar eigen overtuiging mocht aanhangen en ook politiek vertalen.
In zo'n tolerante maatschappij leven wij nu tegenwoordig: alles moet mogelijk zijn en iedere opvatting is gelijkwaardig aan die van de ander. Een maatschappij die los is geraakt van haar christelijke wortels en die zelfs intolerant begint te worden tegenover christenen.
Wat ik er mee zeggen wil: tolerantie is een deugd, een goed ding. Maar oorspronkelijk was het een verdragen, een dulden van andersdenkenden. Geen liefde, hooguit begrip en de mogelijkheid om (in stilte) toch te geloven zoals de ander wilde. Men liet elkaar met rust. Maar was het zeker niet met elkaar eens.
Laatst aangepast door
|
IMRE695
|
op dinsdag 2 maart 2010, 22:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DENNISS669
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 23:18
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | Je hebt het over een tegenstelling, maar is het dat eigenlijk wel? Het is waar, de volgorde is omgedraaid. Maar in wezen doet dat volgens mij niets af aan de betekenis. Het hoort onlosmakelijk bij elkaar. Vergelijk Mat. 18, waarin Jezus de gelijkenis vertelt van de onbarmhartige dienstknecht. Hem wordt veel vergeven, terwijl hij niet bereid is om een ander te vergeven. De vergeving die hij ontvangen heeft, wordt daarom ingetrokken! Ik denk dus dat vergeven worden en vergeving schenken samen op gaan en dat er geen sprake is zozeer van een bepaalde volgorde. Hoewel ik er ook van overtuigd ben dat wij alleen uit kracht van Zijn vergeving anderen kunnen vergeven... Wat mij betreft is dus voluit een christelijk gebed (en dus niet alleen omdat het in de Bijbel staat). |
Toch zie ik wel een groot verschil: Vergeven opdat je zelf vergeving van God mag ontvangen, of vergeven omdat je al vergeven bent. Naar mijn mening is het eindresultaat weliswaar hetzelfde, maar de basis waarop je vergeeft verschild, en maakt dus ook wel uit. In basis gaat het natuurlijk over het besef dat je zelf ook vergeving nodig hebt in Matt 6 en 18. In Efeze gaat het over het besef dat je vergeven bent... Omdat je al vergeven bent, hoef je dus niet meer te bidden naar God dat hij je zonden opnieuw vergeeft. Dat heeft Hij al gedaan, voor eens en voor altijd toen Hij Jezus ervoor liet sterven. Dus het Onze Vader vraagt om iets wat je al hebt ontvangen, en is daarmee wel bijbels, maar niet christelijk, omdat God ons gereinigt heeft van alle ongerechtigheid als wij onze zonden beleden hebben bij onze bekering.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 23:18
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: Zefs als je hier een stevige opmerking maakt, wordt het al negatief beschouwd. We willen liever mild, makkelijk zijn en dat kan ten koste gaan van de waarheid van Christus.
Al te vaak is wijsheid zoveel meer dan waarheid.
Thomas
LIESBETH326 schreef: | Precies, en daarom houdt dit me ook bezig... En wil ik hierover graag met jullie van gedachten wisselen! |
De waarheid is in Christus, "Ik ben de Weg, de Waarheid.... ". Andere meningen hebben is mogelijk, maar kun je ze ook toetsen aan Gods Woord (de Waarheid). Sta je het jezelf toe om tolerant te zijn naar Gods Woord.....
Een voorbeeld; als je merkt dat iemand zich bezig houdt met ongezonde banden, toverbanden, banden van de dood, occulte banden, etc.... zeg je er dan iets van of blijf je zwijgen?? Hoe tolerant sta jij jezelf toe te zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 maart 2010, 23:46
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | CHATULIEM619 schreef: Zefs als je hier een stevige opmerking maakt, wordt het al negatief beschouwd. We willen liever mild, makkelijk zijn en dat kan ten koste gaan van de waarheid van Christus.
Al te vaak is wijsheid zoveel meer dan waarheid.
Thomas
De waarheid is in Christus, "Ik ben de Weg, de Waarheid.... ". Andere meningen hebben is mogelijk, maar kun je ze ook toetsen aan Gods Woord (de Waarheid). Sta je het jezelf toe om tolerant te zijn naar Gods Woord.....
Een voorbeeld; als je merkt dat iemand zich bezig houdt met ongezonde banden, toverbanden, banden van de dood, occulte banden, etc.... zeg je er dan iets van of blijf je zwijgen?? Hoe tolerant sta jij jezelf toe te zijn. |
Vanuit liefde voor God en voor je naaste, heb je soms de plicht om iets te zeggen. Dat wordt je niet altijd in dank afgenomen, want ergens op gewezen worden ligt een van nature zondig mens niet. Je kunt denk ik ook té tolerant zijn. Dan ben je in de ogen van de gemiddelde Nederlander heel liefdevol, maar de vraag is of dat in Gods ogen ook zo is. Kies je dan voor de eer van God of voor de eer (eigendunk?) van de mens? Maar ik vind dat in de praktijk wel moeilijk hoor.
Laatst aangepast door
|
MARIJAN072
|
op woensdag 3 maart 2010, 00:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 00:04
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Goede vraag.
Ga ik eens over nadenken, |
Heb wat opgezocht:
**** Daniël 7:27 Het koningschap, de heerschappij en de grootheid van alle koninkrijken onder de hemel zullen gegeven worden aan het volk van de heiligen van de hoogste God. Zijn koningschap is een eeuwig koningschap en alle machten zullen hem dienen en gehoorzamen.”
Daniël 7:14 Hem werden macht, eer en het koningschap verleend, en alle volken en naties, welke taal zij ook spraken, dienden hem. Zijn heerschappij was een eeuwige heerschappij die nooit ten einde zou komen, zijn koningschap zou nooit te gronde gaan.
Daniël 7:22 totdat de oude wijze kwam, er recht werd verschaft aan de heiligen van de hoogste God en de tijd aanbrak dat de heiligen het koningschap in bezit kregen.
Het evangelie volgens Lucas 22:29 Ik bestem jullie voor het koningschap zoals mijn Vader mij voor het koningschap bestemd heeft:
Het evangelie volgens Johannes 18:36 Jezus antwoordde: ‘Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier.’
Openbaring van Johannes 11:17 met de woorden: ‘Wij danken u, Heer, onze God, Almachtige, die is en die was, want in uw grote macht neemt u nu het koningschap op u.
Het evangelie volgens Lucas 1:33 Tot in eeuwigheid zal hij koning zijn over het volk van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen.’
Openbaring van Johannes 12:10 Toen hoorde ik een luide stem in de hemel zeggen: ‘Nu zijn de redding, de macht en het koningschap van onze God werkelijkheid geworden, en de heerschappij van zijn messias. Want de aanklager van onze broeders en zusters, die hen dag en nacht bij onze God aanklaagde, is ten val gebracht.
Openbaring van Johannes 19:6 Toen hoorde ik iets als een stem van een grote menigte, van geweldige watermassa’s en van krachtige donderslagen zeggen: ‘Halleluja! De Heer, onze God, de Almachtige, heeft het koningschap op zich genomen.
De eerste brief aan de Korintiërs 15:24 En dan komt het einde en draagt hij het koningschap over aan God, de Vader, nadat hij alle heerschappij en elke macht en kracht vernietigd heeft.
Als ik deze stukken lees, en ook lees over de god dezer wereld
De brief aan de Efeziërs 2:2 waarmee u de weg ging van de god van deze wereld, de heerser over de machten in de lucht, de geest die nu werkzaam is in hen die God ongehoorzaam zijn.
De tweede brief aan de Korintiërs 4:4 de ongelovigen, van wie de gedachten door de god van deze wereld zijn verblind, waardoor ze het licht van het evangelie niet kunnen zien,
De brief aan de Galaten 1:4 die zichzelf gegeven heeft voor onze zonden om ons te bevrijden uit deze door het kwaad beheerste wereld.
Dan denk ik dat Jezus wel Koning is, maar dat het koningschap nog niet op aarde is, want nog heel veel macht ligt bij de duivel.
Totdat de wederkomst hier zal zijn en Jezus zijn Koninkrijk zal stichten en wij met hem koningen zullen zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 00:34
|
|
|
DENNISS669 schreef: | Toch zie ik wel een groot verschil: Vergeven opdat je zelf vergeving van God mag ontvangen, of vergeven omdat je al vergeven bent. Naar mijn mening is het eindresultaat weliswaar hetzelfde, maar de basis waarop je vergeeft verschild, en maakt dus ook wel uit. In basis gaat het natuurlijk over het besef dat je zelf ook vergeving nodig hebt in Matt 6 en 18. In Efeze gaat het over het besef dat je vergeven bent... Omdat je al vergeven bent, hoef je dus niet meer te bidden naar God dat hij je zonden opnieuw vergeeft. Dat heeft Hij al gedaan, voor eens en voor altijd toen Hij Jezus ervoor liet sterven. Dus het Onze Vader vraagt om iets wat je al hebt ontvangen, en is daarmee wel bijbels, maar niet christelijk, omdat God ons gereinigt heeft van alle ongerechtigheid als wij onze zonden beleden hebben bij onze bekering. |
Het is een erg optimistische en zonnige gedachte die je hier ontvouwt. Alsof je na je bekering nooit meer kunt terug vallen in de zonde en dus geen vergeving meer nodig hebt. Of anders: alsof je bij je bekering al een finale kwijting hebt ontvangen. En ook: je vrije wil verloren hebt; eigenlijk op aarde weer van de Boom van het Leven hebt mogen eten.
Dit van mij, zal wel typisch een calvinistische reactie zijn, voortbordurend op de gedachte dat de mens zondig is en geneigd tot alle kwaad. Maar ik ben er van overtuigd dat we ook na onze bekering nog vergeving van zonden nodig hebben en geloofsvernieuwing.
Het Onze Vader geeft derhalve precies aan, wat we nodig hebben: vergeef ons onze schulden - telkens opnieuw.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INKA401
|
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 00:46
|
|
|
ROELTJE813 schreef: | als het beweegbare delen zijn,dan zou ik persoonlijk acrylaat kit of windowseal gebruiken. daarmee kit je de naad dicht en is elastisch en overschilderbaar. daar over heen kun je altijd eene laagje fix&finish strijken.
hannah (beweegbare delen in een gescheurde muur?)
---------------------------------------------------------------------------------- ik had het over beweegbare delen, dus een muur die opscheurt is.
idd kunnen er beweegbare delen in een muur zitten. wat denk je van oud metselwerk gezien monumentele panden? en zolang het staat staat het er. het is een oplossing voor jill's vraag. |
Laatst aangepast door
|
INKA401
|
op woensdag 3 maart 2010, 00:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 01:08
|
|
|
DENNISS669 schreef: | Toch zie ik wel een groot verschil: Vergeven opdat je zelf vergeving van God mag ontvangen, of vergeven omdat je al vergeven bent. Naar mijn mening is het eindresultaat weliswaar hetzelfde, maar de basis waarop je vergeeft verschild, en maakt dus ook wel uit. In basis gaat het natuurlijk over het besef dat je zelf ook vergeving nodig hebt in Matt 6 en 18. In Efeze gaat het over het besef dat je vergeven bent... Omdat je al vergeven bent, hoef je dus niet meer te bidden naar God dat hij je zonden opnieuw vergeeft. Dat heeft Hij al gedaan, voor eens en voor altijd toen Hij Jezus ervoor liet sterven. Dus het Onze Vader vraagt om iets wat je al hebt ontvangen, en is daarmee wel bijbels, maar niet christelijk, omdat God ons gereinigt heeft van alle ongerechtigheid als wij onze zonden beleden hebben bij onze bekering. |
Jezus leerde dit gebed op verzoek van Zijn discipelen aan Zijn discipelen nog vóór Zijn kruisiging....dus men zat als het ware nog in de oude bedeling........het offer van de Heer was nog niet volbracht........ik denk, dat dit ook wel een belangriijk gegeven is....De discipelen hadden nog geen ene notie van de dingen, die er op hand waren en dat Hun Meester de kruisdood moest sterven.......
Ik heb daar ook al eens eerder over nagedacht..... Maar m.i. kun je niet stellen, dat het niet een christelijk gebed is....juist wel...want Jezus Christus heeft het Zelf aan Zijn discipelen geleerd en waarschijnlijk ook Zelf gebeden.....dus het is zo christelijk als wat....
Maar de tijd vóór de kruisiging en erna is m.i. wel verschillend.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 01:35
|
|
|
JOJO659 schreef: | Goede stelling inderdaad een vraagstuk wat ik me ook wel eens afvraag Oordelen we als christen soms niet te hard over een ander in plaats van ze tegemoet te komen met Gods liefde. Daar waar Jezus zei wie zonder zonde is werpe de eerste steen staan we in onze tijd vaak te gooien met bijbelteksten waarom iets niet kan zonder eerst naar onszelf te kijken of naar God toe te gaan met wat wilt U dat we hiermee doen. |
Jezus heeft inderdaad gezegd: "wie zonder zonde is, werpe de eerste steen"......maar Hij heeft ook geijvert voor de wil van de Vader en daar kende Hij absoluut geen compromissen en werd dan zeeeer fel, zoals Hij demonstreerde tegen Petrus.......: "Ga weg achter mij satan, want gij zijt mij een aanstoot, want gij zijt niet gericht op de wil van God, maar op die van mensen".
En ergens in de Bijbel heeft de Heer ook nog zoiets gezegd van....."jullie verleiden me om mijn taak te verzaken".... Hij voelde dus in het omgaan met Zijn discipelen een soort verleiding om van Zijn roeping af te raken...
Voor Jezus gold dit probleem dus kennelijk ook, zo maakte ik toen uit dat stukje op. Hij verkeerde net als wij in dit spanningsvlak in Zijn omgang met mensen......
Ik weet alleen niet meer waar het staat in de bijbel. Heb het nog niet zo lang geleden gelezen....
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op woensdag 3 maart 2010, 01:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 05:56
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Jezus leerde dit gebed op verzoek van Zijn discipelen aan Zijn discipelen nog vóór Zijn kruisiging....dus men zat als het ware nog in de oude bedeling........het offer van de Heer was nog niet volbracht........ik denk, dat dit ook wel een belangriijk gegeven is....De discipelen hadden nog geen ene notie van de dingen, die er op hand waren en dat Hun Meester de kruisdood moest sterven.......
Ik heb daar ook al eens eerder over nagedacht..... Maar m.i. kun je niet stellen, dat het niet een christelijk gebed is....juist wel...want Jezus Christus heeft het Zelf aan Zijn discipelen geleerd en waarschijnlijk ook Zelf gebeden.....dus het is zo christelijk als wat....
Maar de tijd vóór de kruisiging en erna is m.i. wel verschillend..... |
Een interessante stelling. Ik heb het anders geleerd.
Het middengedeelte van dit gebed gaat over wat wij nodig hebben en hoe we dit mogen vragen aan God de Vader:
1) Geef ons heden ons dagelijks brood (de Vaderzorg voor onze materiële behoeften)
2) Vergeefs ons onze schulden, gelijk wij vergeven onze schuldenaren (vergeving van zonden, omdat we kunnen dwalen en terug kunnen vallen in de zonde)
3) En leidts ons niet in verzoeking (let wel: we kunnen nog altijd verzocht worden), maar verlos ons van de Boze (die ons maar al te graag van Hem wil afhouden).
Ook in zonden en verzoeking hebben we Gods hulp dagelijks nodig. Om bewaard en gespaard te blijven voor het afdwalen van Zijn kudde. Ik weet: de Goede Herder zoekt ons op en als we (opnieuw) luisteren naar Zijn stem, dan hoeven we niet langer te dwalen. Maar dat kunnen we niet uit onszelf. Een dagelijks besef van hoe we nog altijd tekort kunnen schieten, is daarbij nodig. Het lijkt me vreemd dat Christus ons dit gebed heeft geleerd, dat op sommige punten alleen geldigheid zou hebben tot aan Zijn kruisiging. Alsof de zonde daarna ophield te bestaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 08:14
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik vind het heerlijk, suus, dat mijn tekortkomingen worden vergeven, zonder dat ik bang hoef te zijn, dat ik afgewezen wordt door de Heere God. ik kan gewoon om vergeving vragen, en weet al bij voorbaat dat Hij me dat geven zal, zonder verwijten te maken; voor mij voelt dat als onvoorwaardelijke liefde suus. waar ik ook in tekortkom; Hij heeft mij lief!! heerlijk he? |
Maar dit soort dingen neemt toch niet weg, dat je leven een continue weg is die bewandeld wordt. Wij maken fouten, God is getrouw die fouten te vergeven als wij ze belijden. God verlangt wel dat wij er van leren, strijden tegen die vastzittende zonde in ons leven. God om hulp vragen.
Het is net als met de opvoeding van mijn kinderen, ik verwacht nu ook andere dingen van ze dan 5jr geleden. Ook zij maken fouten, maar ze moeten leren. Echter als ze morgen en volgende week weer bewust die fouten gaan maken?? is er dan altijd vergeving of wordt t een leerproces van iets meer corrigerend optreden? Maar een ding staat vast, het blijven mijn kinderen van wie ik hou
Diegene die Jezus belijdt, zijn/haar zonden inziet, God vergeving vraagt, maar ook God zijn/haar leven in Zijn hand legt, die mag weten nog steeds een kind van God te zijn. Ondanks fouten die we maken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INEKE155
|
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 08:40
|
|
|
Rel kom is trerug hier?Het is ongezellig zonder je XXXXXXXXXXXxxxxxxx
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 08:56
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Mijn gedachten gaan uit naar Grace585 die een ongeluk heeft gehad. Knuffelen doe ik vanwege je kneusingen heeeeeel voorzichtig
|
Ik knuffel heel voorzichtig met je mee wil der geen pijn doen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: woensdag 3 maart 2010, 08:59
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Maar dit soort dingen neemt toch niet weg, dat je leven een continue weg is die bewandeld wordt. Wij maken fouten, God is getrouw die fouten te vergeven als wij ze belijden. God verlangt wel dat wij er van leren, strijden tegen die vastzittende zonde in ons leven. God om hulp vragen.
Het is net als met de opvoeding van mijn kinderen, ik verwacht nu ook andere dingen van ze dan 5jr geleden. Ook zij maken fouten, maar ze moeten leren. Echter als ze morgen en volgende week weer bewust die fouten gaan maken?? is er dan altijd vergeving of wordt t een leerproces van iets meer corrigerend optreden? Maar een ding staat vast, het blijven mijn kinderen van wie ik hou
Diegene die Jezus belijdt, zijn/haar zonden inziet, God vergeving vraagt, maar ook God zijn/haar leven in Zijn hand legt, die mag weten nog steeds een kind van God te zijn. Ondanks fouten die we maken. |
Idd zo mag ook ik geloven dat God van me zal blijven houden ondanks dat ik fouten heb gemaakt en nog maak, Als ik niet zou weten dat God van me hield en er niet voor me zou zijn, Zou ik afgelopen jaren niet doorgekomen zijn. Te weten dat Hij van me houd en er altijd voor me zal zijn helpt me door alle zware tijden heen.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|