Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 16:38
|
|
|
HANNAH810 schreef: | eva; ik denk dat er in je gedachten inderdaad een paar dingetjes door elkaar lopen; je mag de zegeningen die je ontvangt wel degelijk waarderen, maar wanneer je je leven in Zijn handen legt, denk ik dat je ook je onzekerheden daar in Zijn handen mag leggen.
als je dus "loslaat" in Zijn handen, is je leven, alles wat belangrijk is, veel veiliger dan wanneer je je leven in eigen hand houdt.
anders gezegt; geef je leven, met al wat belangrijk is voor je, in Zijn hand, in plaats dat je verkrampt en vanuit angst dingen naar je eigen hand wilt zetten. vaak zie je namelijk, dat wanneer je krampachtig probeert dingen vast te houden, die dingen juíst misgaan. en áls je soms verliezen leidt, dan geeft God daar vaak andere dingen, mooier soms, voor terug. (alleen duurt dat vaak langer dan je zou wilen!!) |
Ik leg het ook in ZIJN hand Hannah, maar ja.....toch weer terugpakken hè, want inderdd. als hij wat anders terug geeft en dat lang duurt...dat is ook niet alles
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 16:43
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Vraag me even af aan wie dit geopenbaard is
Maar daarnaast een, denk ik, niet heel onbelangrijke toevoeging: De definitie die de bijbel geeft aan een huwelijk zegt dat man en vrouw als "getrouwd" leven wanneer hun lichamen één zijn geworden. Kortom; wanneer ze sex met elkaar gehad hebben! Komt dus geen stadhuis en zelfs geen dominee aan te pas...en in die zin zou het dus ook niet uitmaken of je wel of niet voor de wet getrouwd bent. Het gaat om het verbond dat gesloten word tussen God, man en vrouw en dat gaat zoveel verder dan welk aards gebruik dan ook! |
Hun lichamen zijn èèn geworden.... Gaan we weer.......met hoevelen zijn we dan niet getrouwd
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 16:48
|
|
|
Wat bedoelen jullie met "sex" eigenlijk? Onlangs mailde ik met iemand en toen hadden we het over sex maar we dachten toch beide aan iets anders.
Kan zoenen, knuffelen, strelen...samen naakt in bed of bad dan wel? Dus, wat houdt het begrip of daad sex dan eigenlijk in?
Frank
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 16:53
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Wat bedoelen jullie met "sex" eigenlijk? Onlangs mailde ik met iemand en toen hadden we het over sex maar we dachten toch beide aan iets anders.
Kan zoenen, knuffelen, strelen...samen naakt in bed of bad dan wel? Dus, wat houdt het begrip of daad sex dan eigenlijk in?
Frank |
Nou, Frank, leg ons dat maar eens uit dan Je wekt wel wat op dan
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 17:22
|
|
|
EVA685 schreef: | Nou, Frank, leg ons dat maar eens uit dan Je wekt wel wat op dan |
Hoi Eva,
Ik vraag juist om uitleg . Ik stelde de vraag wat er bedoeld wordt met sex. Want het blijkt zo'n ruim begrip te zijn dat enige duidelijkheid zeker geen kwaad kan. Voor de ene is een zoen ook al seks terwijl voor de andere knuffel des duivels is en weer iemand anders ziet strelen dan weer niet als sex. Tja, wat is sex nu, hé?
Frank (niet- )
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VOETBAL308
|
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 19:06
|
|
|
GELEZEN
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 19:16
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Hoi Eva,
Ik vraag juist om uitleg . Ik stelde de vraag wat er bedoeld wordt met sex. Want het blijkt zo'n ruim begrip te zijn dat enige duidelijkheid zeker geen kwaad kan. Voor de ene is een zoen ook al seks terwijl voor de andere knuffel des duivels is en weer iemand anders ziet strelen dan weer niet als sex. Tja, wat is sex nu, hé?
Frank (niet- ) |
Ik moest hier een poosje over nadenken Frank,we moeten het wel netjes houden he Laten we zeggen dat het geen seks is wanneer je je kleding nog aan hebt......(en dicht!haha) Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zoenen en knuffelen duivels vond,dat vind ik meer onder speciale genegenheid vallen dan onder seks.
Het ligt er ook aan welke bijbeltekst je "gebruikt",wat mij betreft wordt er met "het een worden van man en vrouw" penetratie bedoeld.
(mijn taalgebruik viel nu mee he? )
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 19:26
|
|
|
EVA685 schreef: | Hun lichamen zijn èèn geworden.... Gaan we weer.......met hoevelen zijn we dan niet getrouwd |
nou eva... 1 troost!! met mij ben jij nog nooit getrouwd geweest
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 19:26
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Ik moest hier een poosje over nadenken Frank,we moeten het wel netjes houden he Laten we zeggen dat het geen seks is wanneer je je kleding nog aan hebt......(en dicht!haha) Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zoenen en knuffelen duivels vond,dat vind ik meer onder speciale genegenheid vallen dan onder seks.
Het ligt er ook aan welke bijbeltekst je "gebruikt",wat mij betreft wordt er met "het een worden van man en vrouw" penetratie bedoeld.
(mijn taalgebruik viel nu mee he? ) |
Om het moeilijker te maken....pentratie....kan ook tussen man en man,vrouw en vrouw en zelfs met dieren
Getrouwd zijn met een dier
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 27 september 2010, 19:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 19:29
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Ik moest hier een poosje over nadenken Frank,we moeten het wel netjes houden he Laten we zeggen dat het geen seks is wanneer je je kleding nog aan hebt......(en dicht!haha) Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die zoenen en knuffelen duivels vond,dat vind ik meer onder speciale genegenheid vallen dan onder seks.
(mijn taalgebruik viel nu mee he? ) |
Ja inderdaad Leanne, viel je taal mee Ik wilde het woord zelf niet gebruiken omdat ik graag een mening wilde horen van de andere. Ik wilde ook zeker geen schunnigheid uitlokken. Ik vroeg me eigenlijk af of er wel een éénduidige definitie is van sex. Want zolang die eenduidigheid er niet is weten we ook niet waarover we praten of wat de andere bedoelen. Dan zou deze topic ook geen nut hebben.
Of het P-woord kan voor het huwelijk zal voor beide partners een onderwerp zijn waar ze moeten over praten. Willen ze hun oprechte liefde daarmee bezegelen voor het ja-woord dan kan dat best vind ik. Het is een vorm van genieten en daar is niets mis mee omdat er ook geen dwangmatigheid in zit. Willen ze echt wachten tot na het huwelijk en daarmee leven naar de letter van de Schrift is dat ook goed. Ze moeten dan ook wel consequent zijn en alles beleven volgens diezelfde letter van de Schrift. Op het ene punt leven volgens de Bijbel en op andere punten dan weer niet zou getuigen van een hypocrisie denk ik.
Frank
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 19:30
|
|
|
Frank (niet- ) |
Wat is sex, is jouw vraag, en die van anderen blijkbaar ook. Kan je hier wel een goede omschrijving van geven. Zoals je al aangeeft is het voor ieder persoon niet geheel gelijk. Voor de één een zoen, de ander het strelen van het lichaam. Ieders grens of beleving is dus anders.
Waar ligt de grens indien je rekening wilt houden met je geloof? De normen en waarden daarbij, zijn ook voor ieder anders. Is God duidelijk in Zijn woord? Je zou kunnen stellen dat God stelt in Gen 2:24 dat als 2 mensen één lichaam worden, er sprake is van sex. Zelf denk ik ook die kant op. Op het moment dat je dus daadwerkelijk gemeenschap hebt met een ander, waarbij zonder voorbehoed middelen, nageslacht van zou komen, spreek ik over sex, in de zin van het woord, waar je niet zomaar omheen kunt. Het geheel ervoor, van opwinding, het aanraken van de lichaamsdelen, welke wij normaal bedekken, vanwege schaamte, zou je hier ook bij kunnen voegen.
God's wetten en regels zijn zo goed als allemaal om ons mensen te beschermen. Leefregels, dat als we ons er aan houden, het ons mensen goed gaat, er vrijheid is, ruimte om God te dienen. God's regels zijn niet om ons te beperken tegen die vrijheid of om ons mensen tekort te doen. God wil gediend worden en liefde van ons ontvangen, welke Hij ons ook geeft. God wil dat wij onze naaste ook zodanig dienen.
Wat heeft dit met de regels van sexualiteit te maken? Ook hierin wil God ons beschermen. Wat is er fout aan zoenen? wat aan strelen? opwinding komt ook vanzelf. De grens is gauw bereikt, wat laat je toe, hoever ga je, wat is het signaal wat je de ander geeft? Er ontstaat gauw een lichamelijke en geestelijke verbondenheid. Die verbondenheid is goed, God heeft dat niet voor niets gegeven. Wat God echter niet wil is scheiding. Als je een relatie start, is door sex gauw die verbondenheid. Als de relatie stopt is er dus een scheiding. Lichamelijke opwinding en verbondenheid ontstaat snel. Als wij mensen hier niet goed mee omgaan, stappen we van de een naar de ander. Uiteindelijk leidt dit gauw tot verdriet, schuldig voelen, schaamte, verbondenheid aan sex en niet aan liefde. God wil ons daarvoor beschermen.
Met dit in je achterhoofd is iedere stap die je zet in een relatie met een ander, een stap waar je over na moet denken.
Paulus schrijft in 1 kor 7:36 Maar wanneer iemand bang is zich tegenover zijn toekomstige vrouw te misdragen, omdat zijn verlangen naar haar te groot wordt, laat hij dan gevolg geven aan zijn wens met haar te trouwen. Dat dient dan te gebeuren. Het is geen zonde.
De sex is dus geen zonde, indien een huwelijk volgt. Als er dus geen huwelijk komt, maar scheiding van mekaars wegen, is het blijkbaar een ander verhaal.
Wat sex is, is voor ieder anders, van de ene stap volgt echter gauw de volgende. Voor God is het geen zonde, indien een stap van een huwelijk wordt gezet. God wil echter geen scheiding indien me met elkaar 1 vlees geworden bent.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 19:31
|
|
|
Frank (niet- ) |
Wat is sex, is jouw vraag, en die van anderen blijkbaar ook. Kan je hier wel een goede omschrijving van geven. Zoals je al aangeeft is het voor ieder persoon niet geheel gelijk. Voor de één een zoen, de ander het strelen van het lichaam. Ieders grens of beleving is dus anders.
Waar ligt de grens indien je rekening wilt houden met je geloof? De normen en waarden daarbij, zijn ook voor ieder anders. Is God duidelijk in Zijn woord? Je zou kunnen stellen dat God stelt in Gen 2:24 dat als 2 mensen één lichaam worden, er sprake is van sex. Zelf denk ik ook die kant op. Op het moment dat je dus daadwerkelijk gemeenschap hebt met een ander, waarbij zonder voorbehoed middelen, nageslacht van zou komen, spreek ik over sex, in de zin van het woord, waar je niet zomaar omheen kunt. Het geheel ervoor, van opwinding, het aanraken van de lichaamsdelen, welke wij normaal bedekken, vanwege schaamte, zou je hier ook bij kunnen voegen.
God's wetten en regels zijn zo goed als allemaal om ons mensen te beschermen. Leefregels, dat als we ons er aan houden, het ons mensen goed gaat, er vrijheid is, ruimte om God te dienen. God's regels zijn niet om ons te beperken tegen die vrijheid of om ons mensen tekort te doen. God wil gediend worden en liefde van ons ontvangen, welke Hij ons ook geeft. God wil dat wij onze naaste ook zodanig dienen.
Wat heeft dit met de regels van sexualiteit te maken? Ook hierin wil God ons beschermen. Wat is er fout aan zoenen? wat aan strelen? opwinding komt ook vanzelf. De grens is gauw bereikt, wat laat je toe, hoever ga je, wat is het signaal wat je de ander geeft? Er ontstaat gauw een lichamelijke en geestelijke verbondenheid. Die verbondenheid is goed, God heeft dat niet voor niets gegeven. Wat God echter niet wil is scheiding. Als je een relatie start, is door sex gauw die verbondenheid. Als de relatie stopt is er dus een scheiding. Lichamelijke opwinding en verbondenheid ontstaat snel. Als wij mensen hier niet goed mee omgaan, stappen we van de een naar de ander. Uiteindelijk leidt dit gauw tot verdriet, schuldig voelen, schaamte, verbondenheid aan sex en niet aan liefde. God wil ons daarvoor beschermen.
Met dit in je achterhoofd is iedere stap die je zet in een relatie met een ander, een stap waar je over na moet denken.
Paulus schrijft in 1 kor 7:36 Maar wanneer iemand bang is zich tegenover zijn toekomstige vrouw te misdragen, omdat zijn verlangen naar haar te groot wordt, laat hij dan gevolg geven aan zijn wens met haar te trouwen. Dat dient dan te gebeuren. Het is geen zonde.
De sex is dus geen zonde, indien een huwelijk volgt. Als er dus geen huwelijk komt, maar scheiding van mekaars wegen, is het blijkbaar een ander verhaal.
Wat sex is, is voor ieder anders, van de ene stap volgt echter gauw de volgende. Voor God is het geen zonde, indien een stap van een huwelijk wordt gezet. God wil echter geen scheiding indien me met elkaar 1 vlees geworden bent.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 19:41
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Paulus schrijft in 1 kor 7:36 Maar wanneer iemand bang is zich tegenover zijn toekomstige vrouw te misdragen, omdat zijn verlangen naar haar te groot wordt, laat hij dan gevolg geven aan zijn wens met haar te trouwen. Dat dient dan te gebeuren. Het is geen zonde. |
Het gaat dus duidelijk om de verlangens van de man, met daarbij zijn keuze!!!!!
Dus sex zonder de keuze van trouwen met diegene, is fout.....
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op maandag 27 september 2010, 19:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 20:02
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | , Wat sex is, is voor ieder anders, van de ene stap volgt echter gauw de volgende. Voor God is het geen zonde, indien een stap van een huwelijk wordt gezet. God wil echter geen scheiding indien me met elkaar 1 vlees geworden bent. |
Jonathan, ik heb gewoon effe willekeurig geknipt in je quote. Dat is niet omdat het larie is maar wel omdat het anders een lange bedoening wordt. Dat verwijderde gedeelt is dus gemakshalve gedaan.
Ik lees in je antwoord niet echt een pro of contra tegen sex voor het huwelijk. Tenzij ik het verkeerd begrepen heb. Dan verbeter je me maar, hé... .
De sexuele opwinding kunnen we inderdaad overal tegen komen. Er worden elke dag op elke mogelijke manier "aanbiedingen" gedaan waardoor er bepaalde prikkels kunnen ontstaan. De ene wordt geprikkeld door een blote borst en de andere weer door een slipje. We zijn nu eenmaal niet geprogrammeerd om zus of zo te reageren op iets wat we ervaren.
Indien we toch sex zouden hebben voor het huwelijk en ook de intentie hebben om te huwen en er komt toch een breuk dan is er eigenlijk niets aan de hand. Behalve dan het verdriet om iets dat niet gelukt is. Niets aan de hand zei ik: daarmee bedoel ik dat er geen sprake is van een scheiding zoals bedoelt wordt in de Bijbel. Ahneen, we waren nog niet gehuwd en dus dient ook niets ontbonden te worden wat God verbonden heeft.
We kunnen van de ene naar de andere huppelen zonder dat we ooit sex hebben gehad. Een relatie zonder sex voor het huwelijk kan ook afspringen. Na een verwerkingsperiode gaan we dan weer op zoek en misschien vinden we dan ook wel een relatie. Ook nu weer kan het na een sexloze periode afbreken en daar gaan we weer want we willen niet alleen blijven. Fladderen van de één na de andere kan dus ook zonder dé daad te hebben gedaan. Is dat nu beter? Als 2 ongehuwde mensen toch die ene daad willen beleven waarom zouden ze het dan niet mogen doen. Als dat hen een liefdevol genot en bevrijding kan geven zonder dat er nadien gekwetst wordt is het toch niet erger dan zoenen en knuffelen. Wordt die relatie afgebroken dan kan dat een spijtige zaak zijn want je begint nooit een relatie met het voornemen om niet te lukken in die relatie. Maar het kan gebeuren. Net zoals het kan gebeuren dat je geen sex had voor het huwelijk en dat uiteindelijk het huwelijk toch moet ontbonden worden door één of andere redenen. Hiermee wil ik niet zeggen dat er lichtzinnig met sex moet omgesprongen worden. Je kan je wel voordoen als een potentiele echtgeno(o)t(e) maar eigenlijk alleen belust zijn op sex en zo je partner enorm kwetsen in zijn of haar vertrouwen en openheid. Tja, als je zo begint ben je de boel enorm aan het belazeren. Zo bedrieg je de andere maar ook God en later zal dan ook nog blijken dat je jezelf hebt bedrogen. En dat laatste zou bij een mens met een beetje verstand nog wel eens de meest pijnlijke ervaring kunnen zijn.
Zo, tot zover dit dan...Frank
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: maandag 27 september 2010, 21:01
|
|
|
MAR907 schreef: | Om het moeilijker te maken....pentratie....kan ook tussen man en man,vrouw en vrouw en zelfs met dieren
Getrouwd zijn met een dier |
Ik neem aan dat we uitgaan van een "normale" situatie dus dat de lichaamsdelen die er geschikt voor zijn gebruikt worden in de lichaamsdelen die er voor bedoeld zijn(pffffff ik doe echt mn best om het netjes te houden )
Bestialiteit is gelukkig een uitwas.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LOES550
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 00:01
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Vraag me even af aan wie dit geopenbaard is
Maar daarnaast een, denk ik, niet heel onbelangrijke toevoeging: De definitie die de bijbel geeft aan een huwelijk zegt dat man en vrouw als "getrouwd" leven wanneer hun lichamen één zijn geworden. Kortom; wanneer ze sex met elkaar gehad hebben! Komt dus geen stadhuis en zelfs geen dominee aan te pas...en in die zin zou het dus ook niet uitmaken of je wel of niet voor de wet getrouwd bent. Het gaat om het verbond dat gesloten word tussen God, man en vrouw en dat gaat zoveel verder dan welk aards gebruik dan ook! |
Hé je hebt internet! Maar wat jij schrijft, dat bedoel ik nu. Staat dit verbond in de bijbel? En als je zo'n verbond hebt gesloten (tussen God, man en vrouw) op welke manier is het dan mogelijk dit te ontbinden? liefs van mij
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 00:26
|
|
|
LOES550 schreef: | Hé je hebt internet! Maar wat jij schrijft, dat bedoel ik nu. Staat dit verbond in de bijbel? En als je zo'n verbond hebt gesloten (tussen God, man en vrouw) op welke manier is het dan mogelijk dit te ontbinden? liefs van mij |
Eigenlijk Loes is het ontbinden alleen maar mogelijk door de dood. Je hebt in de katholieke kerk wel procedures omdat ook anders te doen maar dat is tijdrovend en niet zeker dat het lukt. Tenzij je kan aantonen dat er met het huwelijk iets mis. Valse papieren of iets op geestelijk gebied dat niet orde is...
Frank
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LOES550
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 00:41
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Eigenlijk Loes is het ontbinden alleen maar mogelijk door de dood. Je hebt in de katholieke kerk wel procedures omdat ook anders te doen maar dat is tijdrovend en niet zeker dat het lukt. Tenzij je kan aantonen dat er met het huwelijk iets mis. Valse papieren of iets op geestelijk gebied dat niet orde is...
Frank |
Hoe meer ik lees hoe ingewikkelder het wordt. Las iedereen maar de forums. Het gaat hier over het verbond zonder dominee of trouwambtenaar waar Tessybear het over heeft. Hoe gaat God er dan mee om als het niet ontbonden wordt door de dood, maar door gewoon weg te gaan van de ander? Het blijft maar in mn hoofd spoken. liefs Loes
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 01:03
|
|
|
LOES550 schreef: | Hoe meer ik lees hoe ingewikkelder het wordt. Las iedereen maar de forums. Het gaat hier over het verbond zonder dominee of trouwambtenaar waar Tessybear het over heeft. Hoe gaat God er dan mee om als het niet ontbonden wordt door de dood, maar door gewoon weg te gaan van de ander? Het blijft maar in mn hoofd spoken. liefs Loes |
Ik wist eerlijk gezegd niet dat het ging over een huwelijk zonder de betrokkenheid van een geestelijke. Dus zonder de inzegening.
Je zou je ook de vraag kunnen stellen: Wat vind God ervan als je trouwt zonder de inzegening die gedaan wordt door een dominee of pastoor. Was er toen dan geen besef van wat Hij al dan niet zou denken?
Elke handeling die je doet heeft zijn redenen. Trouwen zonder inzegening of het sacrament van het huwelijk bij de katholieken zal ook wel zijn redenen hebben. Zo ook zal er wel een reden zijn om te scheiden want anders doe je dat niet. Als je dan als christenen voor ogen houdt dat God ons allen lief heeft zal Hij er zeker geen punt van maken hoe je een gelukkig leven leidt. Tja, scheiden is nu niet bepaald een gelukkig moment het is eerder een lijdensweg. Toch zal het lijden vruchtbaar worden en weer geluk brengen. Als je dan terug de christelijke levenswandel opneemt (mocht die even in het slop zijn geraakt) zal God zich daarover meer verheugen dan om de dwaling die je maakte.
Frank
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 09:25
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Ik wist eerlijk gezegd niet dat het ging over een huwelijk zonder de betrokkenheid van een geestelijke. Dus zonder de inzegening.
Je zou je ook de vraag kunnen stellen: Wat vind God ervan als je trouwt zonder de inzegening die gedaan wordt door een dominee of pastoor. Was er toen dan geen besef van wat Hij al dan niet zou denken?
Elke handeling die je doet heeft zijn redenen. Trouwen zonder inzegening of het sacrament van het huwelijk bij de katholieken zal ook wel zijn redenen hebben. Zo ook zal er wel een reden zijn om te scheiden want anders doe je dat niet. Als je dan als christenen voor ogen houdt dat God ons allen lief heeft zal Hij er zeker geen punt van maken hoe je een gelukkig leven leidt. Tja, scheiden is nu niet bepaald een gelukkig moment het is eerder een lijdensweg. Toch zal het lijden vruchtbaar worden en weer geluk brengen. Als je dan terug de christelijke levenswandel opneemt (mocht die even in het slop zijn geraakt) zal God zich daarover meer verheugen dan om de dwaling die je maakte.
Frank |
En toch hadden de eerste huwelijken niets van doen met een inzegening van een geestelijke of wie dan ook. Al die inzegeningen, geestelijk of "werelds" zijn er door de mens ingebracht. Er staat duidelijk in de bijbel dat het God is die een verbond aan gaat met twee mensen...(weet niet meer precies waar, wie helpt?) Zoals Eva zegt; Hoe vaak zijn we dan al niet getrouwd?! En daar zit em denk ik net de kneep. In die tijd was het namelijk ook normaal dat je maar met één persoon het bed deelde, en dat was dan je echtgeno(o)t(e) Het zegt denk ik voornamelijk wat over de tijd waarin we nu leven en de mensen die wij nu zijn! We vinden het tegenwoordig normaal om naar bed te gaan met iemand zodra we "verliefd" zijn, en als we het weer zat zijn gaan we door...naar de volgende. Dat is gewoon niet zoals God het bedoeld heeft, en daar kunnen we hoog en laag bij springen maar verandert niet... Ben daar zelf net zo goed schuldig aan hoor, en ben ook zeker een gewaarschuwd mens! Ik denk eerlijk gezegd, dat er eigenlijk niemand meer is die zich nog aan deze "regels" houd...ook christenen die maagd gebleven zijn tot het "huwelijk" (ofwel tot ze bij de ambtenaar van de burgerlijke stand geweest zijn) scheiden vaak na een aantal jaar en gaan gewoon weer op zoek naar een nieuwe partner. Waarom? Dat kan om vele redenen zijn, maar de kans is groot dat ze uberhaupt om de verkeerde redenen getrouwd zijn, om seks te kunnen hebben! En m.i. ligt daar de schakel tussen de bijbel en de kern van het huwelijk... Getrouwd ben je wanneer je één geworden bent in lichaam, en dus in geest...en ja, ik geloof dat het goed is om God daarin op de eerste plaats te zetten en Zijn zegen te vragen....maar formaliteiten voegen er weinig aan toe.
Toch zal het lijden vruchtbaar worden en weer geluk brengen. Als je dan terug de christelijke levenswandel opneemt (mocht die even in het slop zijn geraakt) zal God zich daarover meer verheugen dan om de dwaling die je maakte.
Hier ben ik het helemaal mee eens! Ik geloof dat we soms verkeerde beslissingen nemen, die grote gevolgen kunnen hebben. Maar ik geloof dat God naar ons hart kijkt! "Gaat heen en zondigt niet meer!" ...bekende woorden van Jezus. Ik geloof niet dat God het goed vind als we na onze scheiding weer dezelfde fouten begaan...maar ik geloof wel dat God ons toch die liefde gunt, dat maatje...zolang we in ons hart in elk geval de intentie hebben om het dit keer wel goed te doen. Ik heb ooit verkeerde beslissingen genomen en draag nog steeds de gevolgen met me mee...maar toch geloof ik dat er nog iemand op mijn pad zal komen... Wat ik al wel weet, is dat ik het dit keer heel anders aan zal pakken
Tess, inderdaad weer internet...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 09:35
|
|
|
Frank: Toch zal het lijden vruchtbaar worden en weer geluk brengen. Als je dan terug de christelijke levenswandel opneemt (mocht die even in het slop zijn geraakt) zal God zich daarover meer verheugen dan om de dwaling die je maakte.
Hoi Frank!
Dat vind ik nou heel erg mooi en bemoedigend gezegd!
Dank je wel!
:)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 09:48
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | In die tijd was het namelijk ook normaal dat je maar met één persoon het bed deelde, en dat was dan je echtgeno(o)t(e) ... |
Hier ga je de fout in,in Bijbelse tijden had liefde tussen echtgenoten weinig waarde,je werd(op jonge leeftijd) uitgehuwelijkt en je moest het er maar mee doen.De straffen op vreemdgaan waren niet mals(o.a. steniging) alhoewel ik denk dat het zeker vaak voor kwam.
Ik persoonlijk vind dat de relaties tegenwoordig veel meer diepgang hebben,vertel mij dan maar waar God de voorkeur aan geeft........het zakelijke uithuwelijken of een relatie uit liefde?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 11:15
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Hier ga je de fout in,in Bijbelse tijden had liefde tussen echtgenoten weinig waarde,je werd(op jonge leeftijd) uitgehuwelijkt en je moest het er maar mee doen.De straffen op vreemdgaan waren niet mals(o.a. steniging) alhoewel ik denk dat het zeker vaak voor kwam.
Ik persoonlijk vind dat de relaties tegenwoordig veel meer diepgang hebben,vertel mij dan maar waar God de voorkeur aan geeft........het zakelijke uithuwelijken of een relatie uit liefde? |
Ben het helemaal met je eens...mensen werden uitgehuwelijkt en behoorden alleen seks te hebben met hun echtgeno(o)t(e) Ik beweer ook niet dat het niet voorkwam dat men vreemdging, ik ging enkel in op de bijbelse definitie van het huwelijk...en die zegt dat het bij deze ene persoon moest blijven. Waar God's voorkeur ligt? Ik denk bij die liefde, en weet dat mijn eigen voorkeur daar ligt. In die tijd was het idd meer een "overeenkomst" dan dat er sprake was van echte liefde, en werd er van uitgegaan dat men gaandeweg wel van elkaar zou gaan houden. In sommige culturen is dat nog steeds zo. We mogen wat dat betreft heel gelukkig zijn dat wij zelf die keuze hebben... Als mens hebben wij de zegen gekregen om deze liefde te mogen ervaren terwijl voor alle andere diersoorten op aarde seks puur gaat om voortplanting.
Maar het neemt niet weg dat het God's oorspronkelijke bedoeling geweest om dit ook tussen twee mensen te houden... Voor God betekent lichamelijk één worden, op alle manieren één worden...en ben je in Zijn ogen dus getrouwd. Vandaar dat ook in die tijd...toen er nog geen ambtenaar of geestelijke bij kwam kijken, je vreemd ging wanneer je met een andere man/ vrouw sliep. Je pleegde dan overspel... En dat staaft eigenlijk al wat ik net zei; het huwelijk zit niet het stadhuis of in de kerk...het is een ~emotioneel~ verbond tussen twee mensen, en in ons geval, Goddank!...ook tussen ons en God.
Laatst aangepast door
|
TESSYBEAR731
|
op dinsdag 28 september 2010, 11:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 18:35
|
|
|
Tessybear: ook christenen die maagd gebleven zijn tot het "huwelijk" (ofwel tot ze bij de ambtenaar van de burgerlijke stand geweest zijn) scheiden vaak na een aantal jaar en gaan gewoon weer op zoek naar een nieuwe partner. Waarom? Dat kan om vele redenen zijn, maar de kans is groot dat ze uberhaupt om de verkeerde redenen getrouwd zijn, om seks te kunnen hebben!
Ik zelf zou geen sex kunnen hebben als ik niet heel erg veel van iemand hou en iemand totaal vertrouw, dat vertrouwen hoort bij de liefde natuurlijk. Kan me dan zelf ook niet voorstellen dat mensen om de sex trouwen. Of een relatie beginnen. Da's mijn mening, geloof ook dat dat weer anders ligt bij mannen dan bij vrouwen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 18:41
|
|
|
Frank (niet- ) |
Frank, strelen op intieme plekken vind ik seks.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EVA685
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 18:43
|
|
|
PIETER649 schreef: | nou eva... 1 troost!! met mij ben jij nog nooit getrouwd geweest |
Hoe weet je dat zo zeker hahaha
Laatst aangepast door
|
EVA685
|
op dinsdag 28 september 2010, 18:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIEN579
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 18:51
|
|
|
eva dat is vragen om.....
Laatst aangepast door
|
MARTIEN579
|
op dinsdag 28 september 2010, 18:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 19:08
|
|
|
EVA685 schreef: | Hoe weet je dat zo zeker hahaha |
euh... joh, mn leven is ruig zat geweest en ik heb gekke dingen gedaan maar, hoe dronken ik soms ook was, mn voorkeur lag altijd n jaar of wat jonger dan ik zelf was. (zelfs nuchter op cm heb ik nog nooit een date thuis afgezet als dat huis "Huize Avondrood" heette!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 19:10
|
|
|
PIETER649 schreef: | euh... joh, mn leven is ruig zat geweest en ik heb gekke dingen gedaan maar, hoe dronken ik soms ook was, mn voorkeur lag altijd n jaar of wat jonger dan ik zelf was. (zelfs nuchter op cm heb ik nog nooit een date thuis afgezet als dat huis "Huize Avondrood" heette! |
Please welcome ou`re charming Mr. Pieter !
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 19:18
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Tessybear: ook christenen die maagd gebleven zijn tot het "huwelijk" (ofwel tot ze bij de ambtenaar van de burgerlijke stand geweest zijn) scheiden vaak na een aantal jaar en gaan gewoon weer op zoek naar een nieuwe partner. Waarom? Dat kan om vele redenen zijn, maar de kans is groot dat ze uberhaupt om de verkeerde redenen getrouwd zijn, om seks te kunnen hebben!
Ik zelf zou geen sex kunnen hebben als ik niet heel erg veel van iemand hou en iemand totaal vertrouw, dat vertrouwen hoort bij de liefde natuurlijk. Kan me dan zelf ook niet voorstellen dat mensen om de sex trouwen. Of een relatie beginnen. Da's mijn mening, geloof ook dat dat weer anders ligt bij mannen dan bij vrouwen. |
Gelukkig maar dat jij dat niet kunt Shanita, maar helaas geld dit niet voor iedereen en komt het vaak genoeg voor dat mensen om de verkeerde redenen trouwen of een relatie aan gaan. En dat heeft ook echt niet in alle gevallen direct met seks te maken. Mensen kunnen ook zo wanhopig zijn om een partner te vinden bijvoorbeeld dat ze al snel "genoegen nemen" met iemand waar ze eigenlijk helemaal zo gek niet op zijn...dan heeft het dus een meer emotioneel aspect, dat dezelfde gevolgen kan hebben.
Laatst aangepast door
|
TESSYBEAR731
|
op dinsdag 28 september 2010, 19:19
|
|
Naar boven |
|
|
|
|