ChristianMatch

Forum

Wie anderen veroordeelt, heeft zichzelf niet aanvaard
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
JONATHAN890

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 17:02

ZINGA672 schreef:
Het verschil tussen vermanen en oordelen is denk ik fundamenteel.

Vermanen heeft de bedoeling iemand dichter bij Jezus en weer terug op het rechte pad te brengen. Vermanen gebeurt vanuit liefde. Iemand die vermaant staat niet boven degene die vermaant wordt, maar ernaast. Hij of zij is er zich van bewust ook een mens te zijn met fouten en gebreken en zal zijn woorden met zorg uitkiezen om de andere persoon niet onnodig te kwetsen.

(Ver-)oordelen is liefdeloos en egocentrisch en onverschillig en houdt geen rekening met de gevoelens van de ander. Degene die veroordeelt voelt zich superieur en maakt gebruik van krachtige taal (bijv: "belachelijk") om zichzelf boven het 'slachtoffer' te verheffen. Veroordelen heeft niet tot doel iemand dichter bij Jezus te brengen, maar om gelijk te krijgen en zichzelf te rechtvaardigen.

De bijbelse richtlijn voor vermanen van een broeder staat in Galaten 6:1

¶ Broeders, zelfs indien iemand op een overtreding betrapt wordt, helpt gij, die geestelijk zijt, hem terecht in een geest van zachtmoedigheid, ziende op uzelf; gij mocht ook eens in verzoeking komen.

GrZing!

Precies zoals ik het ook zie en al op andere manieren heb gezegd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 17:07

ZINGA672 schreef:

Vermanen heeft de bedoeling iemand dichter bij Jezus en weer terug op het rechte pad te brengen. Vermanen gebeurt vanuit liefde. Iemand die vermaant staat niet boven degene die vermaant wordt, maar ernaast. Hij of zij is er zich van bewust ook een mens te zijn met fouten en gebreken en zal zijn woorden met zorg uitkiezen om de andere persoon niet onnodig te kwetsen.

(Ver-)oordelen is liefdeloos en egocentrisch en onverschillig en houdt geen rekening met de gevoelens van de ander. Degene die veroordeelt voelt zich superieur en maakt gebruik van krachtige taal (bijv: "belachelijk") om zichzelf boven het 'slachtoffer' te verheffen. Veroordelen heeft niet tot doel iemand dichter bij Jezus te brengen, maar om gelijk te krijgen en zichzelf te rechtvaardigen.

¶ Broeders, zelfs indien iemand op een overtreding betrapt wordt, helpt gij, die geestelijk zijt, hem terecht in een geest van zachtmoedigheid, ziende op uzelf; gij mocht ook eens in verzoeking komen.

GrZing!

Wat ik ook al aangaf idd...ff kijken of het uit de "pen" van een ander nu wel overkomt Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 17:19

ZINGA672 schreef:

GrZing!
Misschien verbaas je je over mijn antwoord, maar ik ben het absoluut met je eens. Maar ik kijk ook naar de praktijk en dan zie ik dat er heel anders mee omgegaan wordt. Zo anders, dat meestal de vermaner de kous op de kop krijgt, omdat hij een zgn. verkeerde hartsgesteldheid heeft gehad. Terwijl hij met een goede houding de ander benaderde. En het beeld dat degene die vermaant de ander ook meteen veroordeelt wordt alleen maar door dit artikel versterkt.
Mensen zijn rare wezens, die als het maar enigszins kan geneigd zijn hun gedrag goed te praten en de oorzaak bij de ander neer te leggen....

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 9 juni 2010, 17:20
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 17:25

CHATULIEM619 schreef:
Misschien verbaas je je over mijn antwoord, maar ik ben het absoluut met je eens. Maar ik kijk ook naar de praktijk en dan zie ik dat er heel anders mee omgegaan wordt. Zo anders, dat meestal de vermaner de kous op de kop krijgt, omdat hij een zgn. verkeerde hartsgesteldheid heeft gehad. Terwijl hij met een goede houding de ander benaderde. En het beeld dat degene die vermaant de ander ook meteen veroordeelt wordt alleen maar door dit artikel versterkt.
Mensen zijn rare wezens, die als het maar enigszins kan geneigd zijn hun gedrag goed te praten en de oorzaak bij de ander neer te leggen....

En ik denk Chat, dat dat juist hetgene is dat dit artikel aan wil geven...iemand die een vermaning als oordeel opvat namelijk, is zelf net zo goed aan het oordelen. En dat heeft dus alles te maken met hoe je naar jezelf en de wereld kijkt.
Overigens ben ik het met je eens dat het in de praktijk allemaal zo makkelijk niet is als het lijkt, maar ik denk dat we daarin dan echt niets anders kunnen dan volharden in Hem en Zijn liefde.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 19:17

ZINGA672 schreef:

GrZing!

Wil toch even reageren op deze tekst. Wat is een overtreding ??
Is het een wettelijke overtreding ??
Is het een bijbelse overtreding ??

Als ik zie dat een broeder of zuster uit onze gemeente bijv. tegen een andere auto aanrijdt, schade aanricht maar zonder bericht achter te laten doorrijdt. Dan zal ik hem / haar daar op aanspreken, maar ook tegen hem /haar zeggen dat als hij / zij dit niet regelt dat ik dan wel de politie zal inschakelen. Dus ik vermaan hem / haar om wat hij /zij heeft gedaan, maar gelijktijdig veroordeel ik hem / haar ook .....

Of moet ik het maar onder de mantel der liefde bedekken, want stel je eens voor dat ik ook eens in die omstandigheid (verzoeking) kom.

In bovenstaand voorbeeld staan beide overtredingen......

..

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op woensdag 9 juni 2010, 19:21
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 19:26

ZINGA672 schreef:
Quote:

GrZing!

CHATULIEM619 schreef:

Ik ben het er ook helemaal me eens. En ik vind het dan ook een erg goed stuk en ook erg goed verwoord!

Chatuliem,

Er zijn natuurlijk verschillende voorbeelden in een praktijk.

Je kan iemand vermanen, die je erg goed kent. En dan is het heel erg belangrijk, denk ik, hoé je het zegt.
Zeg je het vriendelijk, op een vriendelijke toon?
En hoe je erbij kijkt. Kijk je vriendelijk en mee(in)levend? En, méén je ook écht wat je zegt? Veel mensen voelen aan of iets echt is.
Deze dingen zijn dan erg belangrijk, denk ik.

Vermaan je daarintegen iemand die ver(der) van je afstaat, vanwege je beroep of iets dergelijks, ja, dan zeg je, denk ik zo een vermaning op een serieuzere afstandelijkere manier. Maar dan toch wel duidelijk.
Vriendelijk doch duidelijk.

Quote:
Chatuliem: Mensen zijn rare wezens, die als het maar enigszins kan geneigd zijn hun gedrag goed te praten en de oorzaak bij de ander neer te leggen....

Dat doen natuurlijk lang niet alle mensen :)
Ik denk maar zo, als ik het maar niet doe.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 9 juni 2010, 23:44
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 19:55

CROSSROAD317 schreef:
Als ik zie dat een broeder of zuster uit onze gemeente bijv. tegen een andere auto aanrijdt, schade aanricht maar zonder bericht achter te laten doorrijdt. Dan zal ik hem / haar daar op aanspreken, maar ook tegen hem /haar zeggen dat als hij / zij dit niet regelt dat ik dan wel de politie zal inschakelen. Dus ik vermaan hem / haar om wat hij /zij heeft gedaan, maar gelijktijdig veroordeel ik hem / haar ook .....

Veroordelen doe je niet. Je keurt zijn/haar gedrag af. En ja, je vindt dat hij/zij dit niet zo had moeten doen....maar dat is in mijn ogen nog geen veroordeling...
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 19:59

Quote:
SHANITA130 schreef:
Altijd alles zeggen, ook vermanen en dus niet veroordelen-verwijten, heeft dusz vaak geen zin. Je kan dan beter iets poneren, zodat hij/zij er zélf achter komt, en dat heeft dusz veel meer waarde.

Wat je wel kan doen, mijns inziens, en dat las ik hier ook ergens, is iemand op de gevaren wijzen van iets, een zonde zeg maar, en dan met de bedoeling diegene te waarschuwen, en niét te manipuleren.En dan niet eens om angst te prediken, want angst is een slechte raadgever. Ik bedoel hiermee zo van dat je tegen iemand zegt, van als je dat zo blijft doen, dan dit en dat, geen dreiging, of dreigingen, want God houdt wél van diegene. Ik zou zelf dusz niet dreigen als ik zie dat iemand, bewust, en ook erg vaak onbewust behoorlijk in zonde zit. Ik zou dusz oprecht waarschuwen zonder verwijt, dat de zonde niet van God is, maar van de vijand. En dat zonde altijd erg ongelukkig maakt, vaak oplange termijn. en vaak heeft iemand die dusz in zonde leeft, dat niet door, vandaar. Of zo iemand wíl helemaal niet luisteren en wordt boos, omdat de zonde wat hij/zij al zo lang doet, wel heel erg aantrekkelijk is....

Dit wou ik gewoon even kwijt.

Zegens!

Shanita

Quote:
Tessybear: En dat heet dus met een mooi woord: Vermanen Knipoog smiley

Ik heb het even gewijzigd, Tessybear, jou quote van mijn tekst.

Ik typte per ongeluk een dreiging, of dreigingen, het moest natuurlijk geen dreiging of dreigingen zijn.
Ja, zo een klein lettertje kan een heel groot verschil maken.
Nou is dat misschien niet echt opgevallen gezien de context van mijn tekst, maar ja, toch effe voor de zekerheid!

(En normaal zou zo'n fout ook automatisch wijzigen in je quote geloof ik, maar omdat je mijn quote waar de fout in zat had veranderd in 'vet afgedrukt' gebeurde dat dus niet, volgens mij.)

Ik zal voortaan écht beter opletten Knipoog smiley

Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 10 juni 2010, 11:39
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 20:05

SHANITA130 schreef:
Ik heb het even gewijzigd, Tessybear, jou quote van mijn tekst.

Ik typte per ongeluk een dreiging, of dreigingen, het moest natuurlijk geen dreiging of dreigingen zijn.
Ja, zo een klein lettertje kan een heel groot verschil maken.
Nou is dat misschien niet echt opgevallen gezien de context van mijn tekst, maar ja, toch effe voor de zekerheid!

(En normaal zou zo'n fout ook automatisch wijzigen in je quote geloof ik, maar omdat je mijn quote waar de fout in zat had veranderd in 'vet afgedrukt' gebeurde dat dus niet, volgens mij.)

Het ging idd om de context, dus dat ene lettertje maakte weinig uit Knipoog smiley
Overigens word een ge-quote tekst niet automatisch gewijzigd wanneer je de oorspronkelijke tekst wijzigt...
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 20:07

CROSSROAD317 schreef:

Ik vind niet dat hier sprake is van een veroordeling hoor Cross...in mijn ogen zou het een veroordeling zijn wanneer je niet eerst op de persoon afstapt, maar meteen de politie belt omdat je ervan overtuigd bent dat de persoon in kwestie zich toch niets zal aantrekken van jouw woorden...
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 20:07

Quote:
Tessybear: Het ging idd om de context, dus dat ene lettertje maakte weinig uit Knipoog smiley
Overigens word een ge-quote tekst niet automatisch gewijzigd wanneer je de oorspronkelijke tekst wijzigt...

O, dat dacht ik Lachende smiley

Groet,

Shanita

Knipoog smiley

Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 9 juni 2010, 20:09
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 20:08

TESSYBEAR731 schreef:
Ik vind niet dat hier sprake is van een veroordeling hoor Cross...in mijn ogen zou het een veroordeling zijn wanneer je niet eerst op de persoon afstapt, maar meteen de politie belt omdat je ervan overtuigd bent dat de persoon in kwestie zich toch niets zal aantrekken van jouw woorden...

Ook dat is volgens mij nog steeds geen veroordeling, Tess, maar een vooroordeel Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 20:13

HENK710 schreef:
Ook dat is volgens mij nog steeds geen veroordeling, Tess, maar een vooroordeel Knipoog smiley

En die gaan hand in hand samen, want een vooroordeel is de bron van de veroordeling Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 20:15

TESSYBEAR731 schreef:
En die gaan hand in hand samen, want een vooroordeel is de bron van de veroordeling Knipoog smiley

Niet persé.
Je kunt een bepaald vooroordeel hebben over iemand zonder hier iets mee te doen verder...dan is er zeker geen sprake van veroordeling!
Naar boven

Auteur Bericht
MARIEKE897

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 20:19

HENK710 schreef:
Veroordelen doe je niet. Je keurt zijn/haar gedrag af. En ja, je vindt dat hij/zij dit niet zo had moeten doen....maar dat is in mijn ogen nog geen veroordeling...

Idd Henk, dit stukje is wat ik ook een beetje mis in deze discussie...
We zijn allemaal kinderen van God!! Het is aan ons de keuze om te kiezen voor een leven met of zonder Hem!

Maar dat neemt niet weg dat iedereen evenveel waard is, het is idd het gedrag en de keuzes van mensen waar je eventueel een oordeel of een vermaning aan kan hangen...maar dan nog is het nodig om dit uit liefde voor je naaste te doen en niet om degene nog meer het idee te geven dat hij of zij door het gedrag niets waard is!!
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 20:19

HENK710 schreef:
Niet persé.
Je kunt een bepaald vooroordeel hebben over iemand zonder hier iets mee te doen verder...dan is er zeker geen sprake van veroordeling!

dat klopt! Het hangt helemaal af van wat je ermee doet. Maar wanneer je er dus wel wat mee doet...zoals meteen de politie bellen om je er van te voren (vooroordeel) van overtuigt bent dat vermanen niet gaat werken bij iemand die zo aso is om na een botsing door te rijden zonder bericht achter te laten...was het vooroordeel dus wel degelijk de bron van de veroordeling...
wat dus aanvankelijk enkel een vooroordeel was, werd een veroordeling toen je besloot ernaar te handelen...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 20:26

TESSYBEAR731 schreef:
dat klopt! Het hangt helemaal af van wat je ermee doet. Maar wanneer je er dus wel wat mee doet...zoals meteen de politie bellen om je er van te voren (vooroordeel) van overtuigt bent dat vermanen niet gaat werken bij iemand die zo aso is om na een botsing door te rijden zonder bericht achter te laten...was het vooroordeel dus wel degelijk de bron van de veroordeling...
wat dus aanvankelijk enkel een vooroordeel was, werd een veroordeling toen je besloot ernaar te handelen...

Ook dan is er niet persé sprake van veroordeling in mijn ogen. Oké, je ontneemt iemand wel een mogelijk leermoment...maar wellicht heb je daar vanuit ervaring wel reden toe... of je dat dan meteen veroordeling moet noemen???
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 20:56

HENK710 schreef:
Ook dan is er niet persé sprake van veroordeling in mijn ogen. Oké, je ontneemt iemand wel een mogelijk leermoment...maar wellicht heb je daar vanuit ervaring wel reden toe... of je dat dan meteen veroordeling moet noemen???

Dan is ons referentiekader dus net iets anders, ik vind het op zo'n moment namelijk wel degelijk een veroordeling...zeker wanneer je er vanuit eigen ervaring reden toe zou hebben. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst en dus vel je op zo'n moment een oordeel over iemand die je helemaal niet kent, vanuit eigen perspectief.
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 21:11

TESSYBEAR731 schreef:
Dan is ons referentiekader dus net iets anders, ik vind het op zo'n moment namelijk wel degelijk een veroordeling...zeker wanneer je er vanuit eigen ervaring reden toe zou hebben. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst en dus vel je op zo'n moment een oordeel over iemand die je helemaal niet kent, vanuit eigen perspectief.

Kijk, jij gaat ervan uit dat je de persoon niet kent. Aangezien ik ervan uit ga dat je vermoed dat de ander er niets mee zal doen omdat dat eerder gebeurd is, hebben we het over een ander verhaal. Knipoog smiley De casus zoals die gesteld is, gaat volgens mij uit van voorkennis over de doorrijder...
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 9 juni 2010, 22:26

HENK710 schreef:
Kijk, jij gaat ervan uit dat je de persoon niet kent. Aangezien ik ervan uit ga dat je vermoed dat de ander er niets mee zal doen omdat dat eerder gebeurd is, hebben we het over een ander verhaal. Knipoog smiley De casus zoals die gesteld is, gaat volgens mij uit van voorkennis over de doorrijder...

Inderdaad! Cross zijn reactie ging er vanuit dat je de persoon kent, dat was ik inmiddels even vergeten Knipoog smiley
Maar toch heb ik er moeite mee er van te voren vanuit te gaan dat de persoon er toch niets mee zal doen ook al is dat in het verleden gebleken...
Ik blijf dat toch zien als een stukje veroordeling.
Wie weet om welke reden de persoon er deze keer toch wat mee zal doen... Ik denk nu even aan het topic P.U.S.H. bij gedichten...Ik kan de rots misschien niet verplaatsen, maar God wel Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: donderdag 10 juni 2010, 00:26

CROSSROAD317 schreef:
Wil toch even reageren op deze tekst. Wat is een overtreding ??
Is het een wettelijke overtreding ??
Is het een bijbelse overtreding ??

Of moet ik het maar onder de mantel der liefde bedekken, want stel je eens voor dat ik ook eens in die omstandigheid (verzoeking) kom.

In bovenstaand voorbeeld staan beide overtredingen......
..

Ik zou zeggen dat het om een geestelijke overtreding gaat. Dit impliceert wettelijke overtredingen aangezien een christen zich altijd aan de wet dient te houden (tenzij de wet tegen de bijbel ingaat uiteraard).

Volgens mij staat er niet in de tekst dat je niet mag vermanen, maar er staat dat het in een geest van zachtmoedigheid moet gebeuren. Dat doe je denk ik automatisch wanneer je je eigen onvolkomenheid bewust bent.

GrZing
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3