ChristianMatch

Forum

De wet
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 17:52

CARMEN073 schreef:
Ik ken deze uitleg alleen vanuit het satanisme en voodoo praktijken.
Daar is het een inwijdingsritueel wat weliswaar 'wedergeboorte' heet, maar wat gebaseerd is op dierenoffers uit o.a. Leviticus. In werkelijkheid wordt de persoon die dit ondergaat ingewijd in het satanisme.

Vandaar inderdaad mijn vraag...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 17:59

CARMEN073 schreef:
Ja. Ik ben eerst wedergeboren in Jezus Christus. Ik hoef dus niet meer naar de hel te gaan omdat ik door Hem gered ben.

Wel heeft God mij, jaren later, in de plaats gezet waar verloren zielen waren. De eeuwige afwijzing. Waarom; daar heeft Hij zijn redenen voor (een paar ervan denk ik te weten, maar mogelijk zal ik dat in dit leven niet bevatten).
Jezus heeft mij ogenblikkelijk uit deze plaats gehaald toen ik Hem riep. Dit fragment van de eeuwigheid heeft veel impact op mij gehad.

Dit begrijp ik niet goed. Het lijkt mij toe dat God een helder inzicht geeft als Hij je iets laat zien of horen... ??
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 18:11

JOL252 schreef:
Dit begrijp ik niet goed. Het lijkt mij toe dat God een helder inzicht geeft als Hij je iets laat zien of horen... ??

Dat klopt Jol. De ervaring op zich was heel verhelderend en daar heb ik veel van geleerd. In eerste instantie dacht ik te weten waarom God mij deze ervaring gaf; daar kwam later een tweede reden bij. En nog later weer. De impact van deze ervaring blijkt vele malen groter te zijn dan ik in eerste instantie dacht. Vandaar dat ik zeg; wellicht dat ik in dit leven niet helemaal ga bevatten waarom God mij dit precies allemaal heeft laten zien.

Hopelijk is het nu een beetje duidelijk?

Laatst aangepast door
CARMEN073
op maandag 17 september 2012, 18:12
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 18:16

CARMEN073 schreef:
Dat klopt Jol. De ervaring op zich was heel verhelderend en daar heb ik veel van geleerd. In eerste instantie dacht ik te weten waarom God mij deze ervaring gaf; daar kwam later een tweede reden bij. En nog later weer. De impact van deze ervaring blijkt vele malen groter te zijn dan ik in eerste instantie dacht. Vandaar dat ik zeg; wellicht dat ik in dit leven niet helemaal ga bevatten waarom God mij dit precies allemaal heeft laten zien.

Hopelijk is het nu een beetje duidelijk?

Maar ben je dan wedergeboren in de hel? dat is niet zo'n rare vraag want binnen de theologie is daar discussie over of je altijd in de hel blijft of dat er ook kans op herstel is? Misschien is deze vraag ook niet in het aardse leven te bevatten hoor....
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 18:19

WILLEMIJN232 schreef:
Maar ben je dan wedergeboren in de hel? dat is niet zo'n rare vraag want binnen de theologie is daar discussie over of je altijd in de hel blijft of dat er ook kans op herstel is? Misschien is deze vraag ook niet in het aardse leven te bevatten hoor....

Nee; in de hel wordt niets meer geboren Willemijn. Daar is het afgelopen.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 18:37

CARMEN073 schreef:
Nee; in de hel wordt niets meer geboren Willemijn. Daar is het afgelopen.

Maar daarvoor heb je Bijbels gezien dan toch nog het vagevuur en voorgeborchte? Ik vind het maar een lastige materie het hele hel en vagevuur mysterie....nu kan je zeggen de Bijbel is daar duidelijk over maar dan nog blijft het een gegeven dat veel mensen als ze gaan sterven panisch zijn om in de hel te komen.....mensen waarvan ik denk: zo erg zou het toch niet wezen met ze????? En dat vind ik wel een verdrietig gegeven....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 19:07

WILLEMIJN232 schreef:
Maar daarvoor heb je Bijbels gezien dan toch nog het vagevuur en voorgeborchte? Ik vind het maar een lastige materie het hele hel en vagevuur mysterie....nu kan je zeggen de Bijbel is daar duidelijk over maar dan nog blijft het een gegeven dat veel mensen als ze gaan sterven panisch zijn om in de hel te komen.....mensen waarvan ik denk: zo erg zou het toch niet wezen met ze????? En dat vind ik wel een verdrietig gegeven....
Het voorgeborchte komt niet in de bijbel voor. Maar ik kan me wel voorstellen dat men dat denkt, want uiteindelijk gun je niemand de hel...
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 19:12

WILLEMIJN232 schreef:

Waar lees jij dat in de bijbel? Dat ken ik namelijk niet.
Naar boven

Auteur Bericht
ZWAAN995

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 19:12

Denk dat ze bedoelt je bent gestorven van je aardse vlees van eigen ikke die je hebt genageld aan het kruis tot de dood en met Christus opstond ten leven samen met Hem overwin je alle dingen. Dat is de benaming voor Wedergeboorte van Geest door Jezus Christus heen.

Wat is Wedergeboorte?

Omdat je pas na je geboorte zoon kunt worden, lijkt het mij zinvol om eerst maar een stil te staan bij de tweede geboorte. “Wedergeboorte” tot bekering komen of tot geloof komen. Dat is vreemd als we dat op toepassing laten zijn op de Here Jezus Christus. Hij was vanaf Zijn geboorte al kind van God. Maar kind van God is nog geen Zoon van God.

vraag
Wat zegt de Bijbel zelf over Wedergeboorte?
Ik vond de term “Wedergeboorte” veel minder vaak dan ik dacht. Dat maakt een systematisch Bijbelstudie al zeer goed te doen. Als eerste komen we het Griekse woord “paliggenesia” tegen. De betekenis daarvan is opnieuw geboren worden, geestelijk vernieuwd worden; specifiek Messiaanse opstanding – vernieuwing.

Dit woord vinden we twee keer. Zie vet gedrukte woorden.

1. Matt.19:28 En Jezus zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, dat gij, die Mij gevolgd zijt, in de wedergeboorte, wanneer de Zoon des mensen zal gezeten zijn op den troon Zijner heerlijkheid, dat gij ook zult zitten op twaalf tronen, oordelende de twaalf geslachten Israëls.

2. Titus 3:5 Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes;

Wat we uit deze twee verzen kunnen halen is:
1. Men zou de Zoon des mensen volgen in de wedergeboorte, hetgeen inhoudt dat Hij ons is voorgegaan in de Wedergeboorte, hoe anders kunnen wij Hem volgen?
2. Het bad van wedergeboorte is het vernieuwd worden met / door de Heilige Geest.

Ten tweede komen we het Griekse woord “anagennao” tegen. De betekenis is zo iets van opnieuw geboren of opnieuw verwekt worden. Dit woord vinden we in de onderstaande twee Schriftplaatsen.

1. 1Petr.1:3 Geloofd zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die naar Zijn grote barmhartigheid ons heeft wedergeboren, tot een levende hoop, door de opstanding van Jezus Christus uit de doden.
2. 1Petr.1:23 Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.

vraag
Wat kunnen we uit deze twee verzen leren?
1. Geboren kun je niet zelf doen, wedergeboorte ook niet. God de Vader heeft ons wedergeboren door Zijn grote barmhartigheid.
2. Het resultaat van wedergeboorte is het ontvangen van levende hoop / geloof.
3. Wedergeboorte kan alleen door de opstanding van Jezus Christus uit de doden.
4. Onze eerste geboorte was uit vergankelijk zaad, dat dus geen eeuwig leven heeft in tegenstelling tot onze wedergeboorte dat het resultaat is van onvergankelijk zaad, namelijk hetzelfde onvergankelijke, levende en eeuwig blijvende Woord van God, dat is Jezus Christus. Hij is het Woord!

En tenslotte vond ik nog deze twee onderstaande verzen. Daar vinden we twee lossen Griekse woorden die “wederom geboren worden” betekenen. Dat is “gennao” dat genereren, verwekken, geboren worden betekent en “anothen” dat opnieuw betekent.
1. Joh.3:3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
2. Joh.3:7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

vraag
De Here Jezus sprak deze woorden nog vòòr Zijn Opstanding uit de dood. Maar wat kunnen we hier uit halen?
1. Zonder wedergeboorte kan men het Koninkrijk Gods niet zien.
2. Je moet niet verbaasd zijn dat je nadat je geboren bent, nogmaals geboren moet worden.

<><

Zwaan

Laatst aangepast door
ZWAAN995
op maandag 17 september 2012, 19:14
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 19:42

WILLEMIJN232 schreef:

Okay.. ik denk het beter te gaan snappen wat je bedoelt met wedergeboorte vanuit de hel, effe tjekke: heb je het dan meer over de periode vlak na de dood waar je eerst volgens sommige interpretaties eerst door het vagevuur moet en dan daarna toch nog in de hemel komt?
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:41

CHATULIEM619 schreef:
Het voorgeborchte komt niet in de bijbel voor. Maar ik kan me wel voorstellen dat men dat denkt, want uiteindelijk gun je niemand de hel...

hoe zie je dan dat bijbelgedeelte uit openbaringen, waarin de zielen onder de troon vragen; "HEERE hoe lang nog?"
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:50

HANNAH810 schreef:
hoe zie je dan dat bijbelgedeelte uit openbaringen, waarin de zielen onder de troon vragen; "HEERE hoe lang nog?"

het voorgeborchte is een katholiek begrip, daar kwamen bv kinderen die bij de geboorte overleden waren en nog niet gedoopt.......die werden tevens ook in ongewijde grond begraven wederom omdat ze niet gedoopt waren....
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:51

JOL252 schreef:
Okay.. ik denk het beter te gaan snappen wat je bedoelt met wedergeboorte vanuit de hel, effe tjekke: heb je het dan meer over de periode vlak na de dood waar je eerst volgens sommige interpretaties eerst door het vagevuur moet en dan daarna toch nog in de hemel komt?

Precies, dat bedoel ik ......
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 21:57

HANNAH810 schreef:

Had dit niet te maken met degenen die om hun geloof vervolgd worden/werden?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 22:06

HANNAH810 schreef:
Die troon staat toch in de hemel??
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 22:38

WILLEMIJN232 schreef:
Precies, dat bedoel ik ......

Ik vraag me af hoe dat zou moeten zonder de Heilige Geest, die betrokken is bij iemands wedergeboorte... volgens mij zie je die niet in de hel .. weet niet hoe dit theologisch te verklaren zou zijn? Interessant wel.. maar zoals je zegt: ingewikkelde materie...
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 23:01

CHATULIEM619 schreef:
Die troon staat toch in de hemel??

ja maar het gaat over de periode tussen het sterven van de gelovigen en de wederkomst van de Heere Jezus, he chat?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 23:27

HANNAH810 schreef:
ja maar het gaat over de periode tussen het sterven van de gelovigen en de wederkomst van de Heere Jezus, he chat?
Dan is de link met het vagevuur niet echt aanwezig. Het vagevuur zou bestemd moeten zijn voor mensen, die er nog niet aan toe zouden zijn in de hemel te komen. De bijbel beschrijft ze echter als martelaren, dat is toch heel wat anders. Nee, ik kan hier geen vagevuur in lezen...
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 23:31

HANNAH810 schreef:

Die zielen zijn onder het altaar en het altaar staat in de tempel en die tempel staat in de hemel. Dat is beslist niet de hel of iets wat daar op lijkt! Ze zijn dus heel dicht in de nabijheid van God! Bovendien krijgen ze een wit gewaad en moeten ze nog een tijd rusten. Rust bestaat niet in de hel. Rust is iets van God. Echte rust is er alleen in Jezus Christus.

Ik begrijp niet zo goed waarom je deze tekst koppelt aan het begrip voorgeborchte.

En toen Hij het vijfde zegel opende, zag ik onder het altaar de zielen van hen, die geslacht waren om het woord van God en om het getuigenis, dat zij hadden. En zij riepen met luider stem en zeiden: Tot hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet aan hen, die op de aarde wonen? En aan elk hunner werd een wit gewaad gegeven, en hun werd gezegd, dat zij nog een korte tijd moesten rusten, totdat ook het getal vol zou zijn van hun mededienstknechten en hun broeders, die gedood zouden worden evenals zij. (Openb. 6)
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 23:48

WILLEMIJN232 schreef:
het voorgeborchte is een katholiek begrip, daar kwamen bv kinderen die bij de geboorte overleden waren en nog niet gedoopt.......die werden tevens ook in ongewijde grond begraven wederom omdat ze niet gedoopt waren....

Volgens mij hebben de katholieken dit begrip 'geleend' uit de mythologie en getracht het te onderbouwen met bijbelteksten.
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 september 2012, 08:33

CARMEN073 schreef:
Die zielen zijn onder het altaar en het altaar staat in de tempel en die tempel staat in de hemel. Dat is beslist niet de hel of iets wat daar op lijkt! Ze zijn dus heel dicht in de nabijheid van God! Bovendien krijgen ze een wit gewaad en moeten ze nog een tijd rusten. Rust bestaat niet in de hel. Rust is iets van God. Echte rust is er alleen in Jezus Christus.

Ik begrijp niet zo goed waarom je deze tekst koppelt aan het begrip voorgeborchte.

En toen Hij het vijfde zegel opende, zag ik onder het altaar de zielen van hen, die geslacht waren om het woord van God en om het getuigenis, dat zij hadden. En zij riepen met luider stem en zeiden: Tot hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet aan hen, die op de aarde wonen? En aan elk hunner werd een wit gewaad gegeven, en hun werd gezegd, dat zij nog een korte tijd moesten rusten, totdat ook het getal vol zou zijn van hun mededienstknechten en hun broeders, die gedood zouden worden evenals zij. (Openb. 6)

chatuliem; ik koppel dit bijbelgedeelte ook niet aan het vagevuur, maar aan een eventuele periode tussen het menselijk sterven en de wederkomst van de Heere Jezus.

carmen; het begrip voorgeborgte ken ik niet. Ik heb ooit eens een uitleg gehoord, maar weet niet meer exact hoe het werd uitgelegd.
toch zou het zo kunnen zijn, dat er inderdaad een tussenperiode is; dat is me onduidelijk. eigenlijk ben ik ook te aards om daar lang bij te willen stil staan, het leven is NU. het interesseert me echter wel enorm. vandaar mijn vraag.

zielen onder de troon bewaard klinkt voor mij anders als hoe de hemel in de bijbel voorgesteld wordt, jou niet?

en daarnaast nog een vraag; jouw ervaring dat je in de hel zou zijn geweest, was dat een soort van visioen oid?
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 september 2012, 12:41

HANNAH810 schreef:
carmen; het begrip voorgeborgte ken ik niet. Ik heb ooit eens een uitleg gehoord, maar weet niet meer exact hoe het werd uitgelegd.
toch zou het zo kunnen zijn, dat er inderdaad een tussenperiode is; dat is me onduidelijk. eigenlijk ben ik ook te aards om daar lang bij te willen stil staan, het leven is NU. het interesseert me echter wel enorm. vandaar mijn vraag.

Oké dan snap ik je nu beter. Als je in Openbaringen leest (en andere profeten) dan staat er nog veel te gebeuren. De toekomst is wellicht minder simpel te bevatten dan dat wij soms graag zouden willen. (Met onze kant-en-klare eindtijdscenario's.) Wat ik nog het meest spannend vind is de gedachte dat, hoe het er ook uit komt te zien, wij het allemaal gaan meemaken. Ofwel tijdens ons leven op deze aarde, danwel als wij al 'tot heerlijkheid bevorderd zijn'.

zielen onder de troon bewaard klinkt voor mij anders als hoe de hemel in de bijbel voorgesteld wordt, jou niet?

Nee niesso. Ze zijn bovendien onder het altaar. Heb je je weleens verdiept in alle bijbelgedeelten die iets zeggen over hoe de hemel en hoe God eruit ziet? Ik vind het razend indrukwekkend!

Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 september 2012, 18:40

CARMEN073 schreef:
Volgens mij hebben de katholieken dit begrip 'geleend' uit de mythologie en getracht het te onderbouwen met bijbelteksten.

Zou zo maar kunnen, maat het ging mij meer even om het begrip......en katholieken onderbouwen nu eenmaal niet alles met Bijbelteksten......
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3