Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: woensdag 29 augustus 2012, 10:17
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Het was trouwens vroeger een echte avondmaaltijd he? |
Ja dat denk ik ook. Het was iig onderdeel van een complete maaltijd. Vandaar dat het in Corinthe ook zo uit de hand kon lopen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: woensdag 29 augustus 2012, 10:21
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Ja dat denk ik ook. Het was iig onderdeel van een complete maaltijd. Vandaar dat het in Corinthe ook zo uit de hand kon lopen. |
Dus het delen van brood en wijn was onderdeel... en een samen delen tussen de gelovigen. Zou hier ook een leider/voorganger opgestaan zijn of was het gewoon een rondgeven aan elkaar...???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: woensdag 29 augustus 2012, 10:25
|
|
|
JOL252 schreef: | Dus het delen van brood en wijn was onderdeel... en een samen delen tussen de gelovigen. Zou hier ook een leider/voorganger opgestaan zijn of was het gewoon een rondgeven aan elkaar...??? |
Nou ja van de 1e keer weten we natuurlijk dat de Heer Jezus de leiding nam
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 29 augustus 2012, 10:29
|
|
|
JOL252 schreef: | Het is naar mijn idee de "gelovigen" opgedragen. Waarom zou er dan dan een etiket of functie (en zelfs sexe!) aan vast gekoppeld moeten zijn of een hiƫrarchie? |
Als je het zonder bevoegde ambtsdragers doet kan dat wel maar dan heet het volgens mij een Agape maaltijd.....(komt op het zelfde neer) Dit zeg ik even uit mijn hoofd hoor....... En je kan ook niet getrouwd worden of gedoopt worden zonder bevoegde ambtsdrager toch?
Je ziet het ook veel bij kleine huis gemeentes waar geen zeg maargeen bevoegde voorganger is, ook daar houdt men de Agape maaltijden, niet minder waardevol overigens.....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op woensdag 29 augustus 2012, 10:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: woensdag 29 augustus 2012, 10:31
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | Nou ja van de 1e keer weten we natuurlijk dat de Heer Jezus de leiding nam |
En als je Hem nu ook de leiding geeft dan:
ben je niet alleen, is er een ambtsdrager bij en heeft een Man de leiding....
Ik denk in dit verband ook aan onze broeders en zusters die om hun geloof vervolgd worden. Voor hen is het vaak moeilijk om bij elkaar te komen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JEROMMEKE798
|
|
Geplaatst: donderdag 30 augustus 2012, 13:31
|
|
|
Toen ik Schreef:
Toen Jezus zei : "waar twee of drie vergaderd zijn in mijn Naam, daar !! ben Ik in hun midden" Had ik zelf de indruk ( en misschien wel veel meer mensen met mij) dat Jezus bedoelde "M i n s t e n s" De laatste tijd kom ik steeds meer tot de ontdekking dat je met 1 of 2 mede-gelovigen veel meer tot elkaars hart spreekt ( en de Heer tot Ons/Mijn hart spreekt/kan spreken) dan in een grote groep waar je je makkelijk achter elkaars verantwoordelijkheid kunt verschuilen. Daardoor kun je een grote mate van zegen mislopen. Kan hier nog uitgebreider over uitweiden maar dit is hoop ik duidlijk voor zo ver??
DOELDE IK NIET SPECIFIEK OP HET AVONDMAAL. ALS JE DOOR JE DOOP EEN AUTORITEIT/VERANTWOORDELIJKHEID HEBT IN HET "KONINKRIJK" IS HET NOG HEEL VERLEIDELIJK JE TE ONTTREKKEN AAN JE SOCALE VERANTWOORDELIJKHEID TEN OPZICHTE VAN JE MEDE BROERS EN ZUSSEN VANDAAR DAT IK PLEIT VOOR EEN GELOOFS EN/OF AVONDMAALSBELEVING IN KLEINE KRING !
http://www.youtube.com/watch?v=9wsNtO8nYYQ
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: donderdag 30 augustus 2012, 13:43
|
|
|
JEROMMEKE798 schreef: | Toen ik Schreef:
Toen Jezus zei : "waar twee of drie vergaderd zijn in mijn Naam, daar !! ben Ik in hun midden" Had ik zelf de indruk ( en misschien wel veel meer mensen met mij) dat Jezus bedoelde "M i n s t e n s" De laatste tijd kom ik steeds meer tot de ontdekking dat je met 1 of 2 mede-gelovigen veel meer tot elkaars hart spreekt ( en de Heer tot Ons/Mijn hart spreekt/kan spreken) dan in een grote groep waar je je makkelijk achter elkaars verantwoordelijkheid kunt verschuilen. Daardoor kun je een grote mate van zegen mislopen. Kan hier nog uitgebreider over uitweiden maar dit is hoop ik duidlijk voor zo ver??
DOELDE IK NIET SPECIFIEK OP HET AVONDMAAL. ALS JE DOOR JE DOOP EEN AUTORITEIT/VERANTWOORDELIJKHEID HEBT IN HET "KONINKRIJK" IS HET NOG HEEL VERLEIDELIJK JE TE ONTTREKKEN AAN JE SOCALE VERANTWOORDELIJKHEID TEN OPZICHTE VAN JE MEDE BROERS EN ZUSSEN VANDAAR DAT IK PLEIT VOOR EEN GELOOFS EN/OF AVONDMAALSBELEVING IN KLEINE KRING !
http://www.youtube.com/watch?v=9wsNtO8nYYQ |
(even voor de doorklik)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JEROMMEKE798
|
|
Geplaatst: donderdag 30 augustus 2012, 14:34
|
|
|
Vriendelijk dank voor je attente assistentie!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZWAAN995
|
|
Geplaatst: donderdag 30 augustus 2012, 18:12