ChristianMatch

Forum

Wie is God?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
WILLEM618

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 12:30

JANS221 schreef:
Willem schreef: Een vader is er om een kind weerbaar te maken naar buiten toe, de veiligheid te bieden tegen aanvallen van buiten af, en het kind naar de volwassenheid toe te loodsen, om zelfstandig zijn/haar weg te vinden.

Ik denk dat zowel vader en moeder dat allebei kunnen doen, maar elk op hun eigen manier. En dat geldt ook voor datgene wat jij schrijft bij de moeder.
Verschillen tussen man en vrouw en meer specifiek vader en moeder hoeven niet weggepoetst te worden. Die verschillen zijn er en die mogen wat mij betreft blijven bestaan, de een kan de ander aanvullen en dat is alleen maar mooi.
En er is ook niets mis met het feit dat kinderen een andere band hebben met hun moeder dan met hun vader. Met je moeder kan je nu eenmaal andere dingen bespreken dan met je vader.

Wel vind ik het goed dat vaders meer deelnemen aan het gezinsleven en zich meer bemoeien met de opvoeding van de kinderen en ook dat moeders blijven deelnemen aan het arbeidsproces. Een wat andere verdeling dan vroeger gebruikelijk was juich ik alleen maar toe. En dit hoeft niet per definitie ten koste te gaan van de kinderen. Hoe een ieder daarmee omgaat zal per gezin/persoon verschillen. Daarmee wil ik niet zeggen dat moeders die hun baan opzeggen en thuis blijven om voor de kinderen te zorgen het niet goed doen.
We leven inderdaad in 2012 en we zullen nu keuzes moeten/kunnen maken die vroeger niet gemaakt werden of waarover niet nagedacht werd.

Helaas is het ook zo dat veel moeders meer moeten werken dan ze eigenlijk zouden willen, gewoon omdat er brood op de plank moet komen en/of omdat er geen vader meer in het gezin aanwezig is.

Ben ik met je eens Jans.
En bij noodzaak zijn er dingen, die we graag anders hadden gezien.

Mijn reactie kwam op de aandacht voor een vader, maar een moeder is net zo belangrijk vond ik. Daarbij veroordeel ik niemand die werkt, wel heb ik mijn gedachten over hen die hun kinderen overlaten aan hun lot, om zelf carrière te maken. De voorbeelden daarvan zijn er ook genoeg, maar hier ging het niet over.
Ik sta helemaal achter je omschrijving betreffende het meer betrokken zijn van een vader bij het gezin en opvoeding. Wel ben ik er van overtuigd dat een vader (over het algemeen gesproken dan) anders is dan een moeder. En ik zie dat ook niet als een waardebepaling, maar wel als iets moois.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 12:35

CHATULIEM619 schreef:
Je kunt natuurlijk altijd voorbeelden noemen waar het wat moeilijker is allemaal.

Pardon??

Maar in de evangelische beweging is men veel bezig met pastoraat, in mijn ogen teveel. En ik heb genoeg mensen gesproken, die met dit argument kwamen. En eerlijk gezegd geloof ik daar niet zo in. Ik zoek naar een bepaalde nuchterheid, en die is bij veel gemeentes zoek. Er zijn gemeentes in NL, die gewoon stellen dat als je daar komt, je per definitie verwond bent. En dan moet je door een genezingsproces, die zij voor je bepalen..Dat gaat me gewoon te ver. Het lijkt wel alsof de toenemende welvaart de mensen juist ongelukkiger heeft gemaakt. Veel mensen voelen zich ongelukkig of het wordt ze aangepraat. Dat bedoel ik met de pampercultuur. Het lijkt wel alsof het mode is, te klagen over je achtergrond en je verleden.

Daar heb ik het niet over. En het is oneerlijk om mensen die werkelijk uit de sh** komen met een kluitje het riet in te sturen omdat zoveel anderen er misbruik van maken. Mensen die het echt moeilijk hebben komen er doorgaans ook moeilijker mee voor de dag, en dit soort harteloze uitspraken ontneemt mensen de hoop op herstel en groei.

Ik weet echt wel wat verdriet is, en dan word je af en toe moedeloos, dat mensen een drama kunnen maken van wat in mijn ogen niet eens de moeite waard is om stil bij te staan. Om er eens nieuwe termen bij te slepen. Ik denk dat de frustratie tolerantie van mensen te laag is. Bovendien denk ik dat we in een periode leven van het epicurisme. Dat betekent, dat we zoveel mogelijk pijn en verdriet proberen te vermijden. Dat maakt echter dat als er verdriet komt, we niet meer de middelen hebben om ons er tegen te wapenen.

Dat gevoel ken ik ook, maar het is de vraag of het terecht is. Je kunt mensen niet het recht op hun verdriet ontnemen omdat jouw lijden zwaarder is. Wie ben jij? Wat vaak wel goed werkt is dat mensen oog krijgen voor elkaars verdriet en zelf kunnen gaan relativeren.

Als je enige probleem is, dat het beeld van de Vader niet goed is, ben je een gezegend mens....

Een verwrongen vaderbeeld gaat meestal of altij?d samen met veel meer narigheid. Het hangt samen met je levensomstandigheden en met wie je zelf bent (geworden). Lees eens het boek van Bill Wilson: "Who's child is this?" mss dat je je dan een ander beeld vormt van de consequenties van de afwezigheid van een goede vaderfiguur. En denk niet dat wat er in dit boek staat alleen in Amerika voorkomt: ik heb jarenlang gewerkt met kids die dezelfde dingen meemaakten in Nederland.

Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 12:46

CARMEN073 schreef:
Een verwrongen vaderbeeld gaat meestal of altij?d samen met veel meer narigheid. Het hangt samen met je levensomstandigheden en met wie je zelf bent (geworden). Lees eens het boek van Bill Wilson: "Who's child is this?" mss dat je je dan een ander beeld vormt van de consequenties van de afwezigheid van een goede vaderfiguur. En denk niet dat wat er in dit boek staat alleen in Amerika voorkomt: ik heb jarenlang gewerkt met kids die dezelfde dingen meemaakten in Nederland.
In dit laatste ben ik het met je eens. Maar van deze kids zou je niet verwachten, dat ze als belangrijkste probleem een verkeerd vaderbeeld zouden ervaren? Die zijn bezig met andere problemen. Hoe hoog zou je in de behoeftenpiramide van Maslow moeten staan voordat je dit als een probleem ervaart? Het is in mijn ogen dus echt een luxeprobleem.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 21 augustus 2012, 12:46
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 12:54

CHATULIEM619 schreef:
In dit laatste ben ik het met je eens. Maar van deze kids zou je niet verwachten, dat ze als belangrijkste probleem een verkeerd vaderbeeld zouden ervaren? Die zijn bezig met andere problemen. Hoe hoog zou je in de behoeftenpiramide van Maslow moeten staan voordat je dit als een probleem ervaart? Het is in mijn ogen dus echt een luxeprobleem.

Ik geloof niet in de behoeftenpiramide van Maslow, of het zou in omgekeerde volgorde moeten zijn.

Deze kids zijn hier mee bezig zodra ze in aanraking komen met het evangelie.

Mensen die echt hebben afgezien mauwen niet zo snel over een dagje geen eten of wat lichamelijke pijn. Maar als ze, voor het eerst, in aanraking komen met liefde, respect en een God die ze kan verlossen uit hun geestelijke hel dan hebben ze daar veel voor over.

Eerlijk gezegd ervaar ik jouw redenaties veel meer als 'luxe-prediking' aangezien je er geen blijk van geeft dat je ooit getuige bent geweest van de reeele verwoestingen van zoveel mensenlevens / -zielen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 12:58

CARMEN073 schreef:
Daar heb ik het niet over. En het is oneerlijk om mensen die werkelijk uit de sh** komen met een kluitje het riet in te sturen omdat zoveel anderen er misbruik van maken. Mensen die het echt moeilijk hebben komen er doorgaans ook moeilijker mee voor de dag, en dit soort harteloze uitspraken ontneemt mensen de hoop op herstel en groei.
Je weet helemaal niet hoe ik op mensen reageer met echt verdriet en echte problemen. Op een gegeven moment weet je wel wat echt en niet echt is.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 13:02

CARMEN073 schreef:
Ik geloof niet in de behoeftenpiramide van Maslow, of het zou in omgekeerde volgorde moeten zijn.

Deze kids zijn hier mee bezig zodra ze in aanraking komen met het evangelie.

Mensen die echt hebben afgezien mauwen niet zo snel over een dagje geen eten of wat lichamelijke pijn. Maar als ze, voor het eerst, in aanraking komen met liefde, respect en een God die ze kan verlossen uit hun geestelijke hel dan hebben ze daar veel voor over.

Eerlijk gezegd ervaar ik jouw redenaties veel meer als 'luxe-prediking' aangezien je er geen blijk van geeft dat je ooit getuige bent geweest van de reeele verwoestingen van zoveel mensenlevens / -zielen.
Tja, dat is jouw interpretatie. In het echt ben ik echt wel begaan met mensen met echte problemen. En de groep die jij beschrijft heb ik eerlijk gezegd nooit gezien in NL. Mijn aversie zit hem meer in het idee, dat we in dit land elkaar problemen aanpraten, terwijl in de rest van de wereld mensen hele andere problemen hebben...
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 13:17

CHATULIEM619 schreef:
Tja, dat is jouw interpretatie. In het echt ben ik echt wel begaan met mensen met echte problemen. En de groep die jij beschrijft heb ik eerlijk gezegd nooit gezien in NL. Mijn aversie zit hem meer in het idee, dat we in dit land elkaar problemen aanpraten, terwijl in de rest van de wereld mensen hele andere problemen hebben...

Blijkbaar hebben wij het over 2 verschillende zaken. In jouw 1e reactie aan mij reageer jij direct met de aanduiding 'pampergevoel'; ervanuitgaande dat waar ik het over heb niet noemenswaardig is qua lijden. Je oordeelt iets te snel.

En of je me geloven wilt of niet: "de rest van de wereld" is ook in Nederland.

Het gevoel dat het in Nederland 'allemaal nog wel meevalt' en dat we toch een beschaafd en welvarend land zijn.... is bij veel mensen nog onveranderd in tact.

Ach misschien kan het ook maar beter zo blijven; lekker hoog en droog in de veilige haven met het geruststellende gevoel dat het 'echte lijden' ver weg is. Who needs people like that.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 13:20

CARMEN073 schreef:
Blijkbaar hebben wij het over 2 verschillende zaken. In jouw 1e reactie aan mij reageer jij direct met de aanduiding 'pampergevoel'; ervanuitgaande dat waar ik het over heb niet noemenswaardig is qua lijden. Je oordeelt iets te snel.
we hebben het inderdaad over twee verschillende dingen.
CARMEN073 schreef:
En of je me geloven wilt of niet: "de rest van de wereld" is ook in Nederland.

Het gevoel dat het in Nederland 'allemaal nog wel meevalt' en dat we toch een beschaafd en welvarend land zijn.... is bij veel mensen nog onveranderd in tact.

Ach misschien kan het ook maar beter zo blijven; lekker hoog en droog in de veilige haven met het geruststellende gevoel dat het 'echte lijden' ver weg is. Who needs people like that.
Ik weet best wel dat ieder huis een kruis heeft. En dat heb ik voldoende meegemaakt. Maar dat gaat vaak over werkelijke feitelijke problemen, niet een verzonnen verhaal over een verwrongen vaderbeeld.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 21 augustus 2012, 13:20
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 13:32

JANS221 schreef:
Helaas is het ook zo dat veel moeders meer moeten werken dan ze eigenlijk zouden willen, gewoon omdat er brood op de plank moet komen en/of omdat er geen vader meer in het gezin aanwezig is. [/i]

Ik vind het geklets over carriere maken niet meer van deze tijd,iedereen weet dat het leven duurder geworden en dat thuis blijven dus geen optie meer is,zeker niet voor alleenstaande ouders(ook de (alleenstaande)vaders!)

Is het zo erg om financieel voor je gezin te moeten zorgen?Is het erg als iemand anders een paar uur per dag voor je kind zorgt zodat jij de kost voor je gezin kunt verdienen?Thuis blijven is een luxe geworden,een luxe waarvan ik vind dat de gemeenschap die niet hoeft te betalen.

Mijn moeder werkte niet maar had het te druk met de schare kinderen dus was ook "afwezig".........ik was jong zelfstandig,heerlijk! Knipoog smiley

ps.niet persoonlijk bedoeld jans
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 13:55

LEANNE226 schreef:
Ik vind het geklets over carriere maken niet meer van deze tijd,iedereen weet dat het leven duurder geworden en dat thuis blijven dus geen optie meer is,zeker niet voor alleenstaande ouders(ook de (alleenstaande)vaders!)

Is het zo erg om financieel voor je gezin te moeten zorgen?Is het erg als iemand anders een paar uur per dag voor je kind zorgt zodat jij de kost voor je gezin kunt verdienen?Thuis blijven is een luxe geworden,een luxe waarvan ik vind dat de gemeenschap die niet hoeft te betalen.

Mijn moeder werkte niet maar had het te druk met de schare kinderen dus was ook "afwezig".........ik was jong zelfstandig,heerlijk! Knipoog smiley

ps.niet persoonlijk bedoeld jans

Ik ben het met juist met je eens Leanne! Thuis blijven is inderdaad een een keus (en een luxe als je het je kan veroorloven)!
Ik vind het dan ook helemaal niet verkeerd om samen als man en vrouw financieel voor je gezin te zorgen.
Waar het mij om ging is het feit dat juist alleenstaande moeders de luxe en de keus zouden willen hebben om meer thuis te zijn bij de kinderen.
en die keus hebben ze gewoonweg niet.......

zijn we nu niet heel erg off-topic?

Laatst aangepast door
JANS221
op dinsdag 21 augustus 2012, 13:59
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 18:25

JANS221 schreef:
Ik ben het met juist met je eens Leanne! Thuis blijven is inderdaad een een keus (en een luxe als je het je kan veroorloven)!
Ik vind het dan ook helemaal niet verkeerd om samen als man en vrouw financieel voor je gezin te zorgen.
Waar het mij om ging is het feit dat juist alleenstaande moeders de luxe en de keus zouden willen hebben om meer thuis te zijn bij de kinderen.
en die keus hebben ze gewoonweg niet.......

zijn we nu niet heel erg off-topic?

Mensen met financiële zorgen al dan niet met een relatie hebben die keus ook niet.........en ik denk dat dat mee voorkomt dan je denkt.....
En als alleenstaande heb je vaak ook nog de alimentatie van je ex partner voor je kinderen.....

Maar het is gewoon belangrijk dat je een opleiding afmaakt en altijd je brood kan verdienen alleenstaand of niet........
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 augustus 2012, 19:16

WILLEMIJN232 schreef:
Mensen met financiële zorgen al dan niet met een relatie hebben die keus ook niet.........en ik denk dat dat mee voorkomt dan je denkt.....
En als alleenstaande heb je vaak ook nog de alimentatie van je ex partner voor je kinderen.....

Maar het is gewoon belangrijk dat je een opleiding afmaakt en altijd je brood kan verdienen alleenstaand of niet........

Nee klopt, die hebben ook de keus niet. En belangrijk is het inderdaad om een opleiding af te maken en voor jezelf te kunnen zorgen! (voor zover dat mogelijk is)
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 14:25

Kennelijk toch actueel...

HE WILL BE TO YOU A FATHER

My earthly father lovingly reproved me whenever I misbehaved. Yet, every time he spanked me, he made me hug him afterward. As much as I didn't want to hug him, I will never forget putting my head on his shoulder and spilling out my tears. He always said to me: "I love you, David. God has His hand on you, and I’m not going to let the devil have you."

Likewise, in Paul's second letter to the Corinthians, we hear a loving rebuke from our heavenly Father. He warns: "Get as far away from sin and the world as you can. Run from evil!"

"Wherefore come out from among them, and be ye separate, saith the Lord, and touch not the unclean thing; and I will receive you, and will be a Father unto you, and ye shall be my sons and daughters, saith the Lord Almighty" (2 Corinthians 6:17-18).

God is telling us here, "I have chosen to be your Father and I will not share my role with the devil. If you are going to mix with the world or hold on to some unclean thing in your life, then our fellowship will not work. If I am going to be your one-and-only Father, then you must forsake the world and its pleasures — lay down your sin. You cannot keep any filthy thing in your life.”

He says further, "I want to lead and guide you. I want to favor you as only I can favor My children. Therefore, I will not permit you to come to Me with hands that have been touching any unclean thing. Separate from all of that and then I will receive you as a son, a daughter. I long to be a Father to you!"

If you want to follow Jesus, don't come to Him halfway. Come all the way out of the world. Your Father says, "If you trust Me as your Father to deliver you, I will send the Holy Ghost and give you power and authority. I will give you hope while you're in the struggle and I will bring you through."

THURSDAY, AUGUST 23, 2012
HE WILL BE TO YOU A FATHER
by David Wilkerson
[May 19, 1931 – April 27, 2011]

(Als iemand vertaling nodig heeft dan hoor ik dat wel?)

Laatst aangepast door
CARMEN073
op donderdag 23 augustus 2012, 14:27
Naar boven

Auteur Bericht
TEAPARTY711

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 augustus 2012, 09:24

CARMEN073 schreef:
Wie is God volgens jou? Welk beeld heb je van Hem en hoe heb je dat beeld ontwikkeld? Welke zaken beinvloeden jouw beeld van God?

Beste Carmen, de vraag moet niet zijn wie is God volgens jou?
De vraag moet zijn, wie is God dat Hij zegt dat Hij is.

Als je vraagt wie is God volgens jou, dan dansen we dadelijk als wilden om een totempaal, om 'god' te vereren. Dan bestaat het gevaar van afgoderij en eigen gemaakte goden.

Ik mag me er niet te gemakkelijk van afmaken, maar het volgende is rock solid:http://www.wretchedradio.com/store/product_details.cfm?id=326
Systematische topische Theologie, wel in het Engels.

Laatst aangepast door
TEAPARTY711
op dinsdag 28 augustus 2012, 09:24
Naar boven

Auteur Bericht
TEAPARTY711

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 augustus 2012, 09:27

TEAPARTY711 schreef:
Beste Carmen, de vraag moet niet zijn wie is God volgens jou?
De vraag moet zijn, wie is God dat Hij zegt dat Hij is.

Als je vraagt wie is God volgens jou, dan dansen we dadelijk als wilden om een totempaal, om 'god' te vereren. Dan bestaat het gevaar van afgoderij en eigen gemaakte goden.

Ik mag me er niet te gemakkelijk van afmaken, maar het volgende is rock solid:http://www.wretchedradio.com/store/product_details.cfm?id=326
Systematische topische Theologie, wel in het Engels.

En als iemand nog wat knaken overheeft, dan is drive by church history ook zeer zeker aan te bevelen, als je toch bestelt.
Kijk voor de combi kortingspakket.

Zo gaaf om te leren hoe God door de kerkgeschiedenis heen werkt, vanuit een ongetraind oog, lijkt het een zooitje, maar met die dvd's zie je echt de hand van God erin.
Mega cool

Laatst aangepast door
TEAPARTY711
op dinsdag 28 augustus 2012, 13:16
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3
Pagina 3 van 3