Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 16:05
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Iedere regel van jouw “psalmen” is in strijd met de waarheid. God heeft daar een dik boek over geschreven waar ik, in tegenstelling tot jou, niets van mag afdoen of aan mag toevoegen. Ik raad je aan dit boek eens te lezen.
Die blasfemie is niet zo moeilijk aan te tonen. In Marcus 9:42 zegt Jezus: “En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.” Verwijzend hiernaar schrijf jij dat God als Hij zo nodig wat te doen wil hebben, zich over Jezus Christus moet ontfermen. Jij weet dat hier op deze site allemaal volgelingen van Jezus Christus zitten die Hem belijden als Zoon van God.
Jij kiest er zelf voor om vervolgens te proberen dit geloof belachelijk te maken of in discrediet te brengen. Je bent dus niet eens trouw aan je eigen overtuiging waarin je zegt:
“In deze opinie is God, of waar dit voor staat, totaal niet belangrijk! Dat is een persoonlijke invulling, waar je bij voorbaat niemand mee lastig valt! Je gelooft gewoon op je eigen manier en je valt er niemand mee lastig, of aan!” |
Erg mooi hoe je hier op zijn humanistische "psalm" ingaat en de bal terugkaatst.
Ik ben ook benieuwd hoe of hij zijn christen zijn invult. Als je al stelt dat de enige hemel van God is dat Hij in de gedachten van ieder mens spreekt en dat een humanistisch christen iemand is die zegt dat in zijn opinie God, of waar dit voor staat, totaal niet belangrijk is?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AANGENAAM334
|
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 17:15
|
|
|
AREND003 schreef: | Henk, jij kunt het beter schrijven dan ik! Verbaal ben ik heel wat mans maar om het op te schrijven, ja, daar heb ik soms wat moeite mee! Maar waarom begrijpt er bijna niemand dat er ook humanistische christenen bestaan? En , als je het wel begrijpt, wat is er mis mee? Ik zal het nog een keer probreren uit te leggen: een humanistisch christen is iemand die ondanks alles, dus ook het bestaan van een God, het beste met de mens naar voren brengt! In deze opinie is God, of waar dit voor staat, totaal niet belangrijk! Dat is een persoonlijke invulling, waar je bij voorbaat niemand mee lastig valt! Je gelooft gewoon op je eigen manier en je valt er niemand mee lastig, of aan! Dat is mijn punt! En zoals jullie ook in m'n profiel kunnen lezen: religion should be a matter of personal faith, not a tool of judgement! Slaap lekker allemaal! | Humanisme en christendom hebben een verschillende bron. Een christen vind zijn drive in God/Chistus en zal vandaar uit humanistische trekken, liefde tot de naaste hebben. Een humanist heeft een andere bron; zichzelf. Dat is van nature een vervuilde bron. En dat het humanisme een verkeerde basis heeft bewijst wel het humanistisch verbond in haar radiospot; zonder het humanisme is de mensheid oid aan de goden overgeleverd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 20:20
|
|
|
Wellicht is het goed om het afwijzen van de mening van Arend, waar ieder natuurlijk vrij in is, wel gepaard te laten gaan met argumenten. Nu wordt de gepubliceerde psalm direct afgedaan als godslastering, terwijl dit best meevalt volgens mij > zie ook mijn eerdere bijdrage waarin ik inga op de bewuste psalm.
Een humanistisch christen is overigens, Arend heeft er in zijn reactie op alle ophef ook al op gewezen, niet iemand die God ontkent, zoals door een aantal mensen hier veronderstelt wordt. Een humanistisch christen erkent God zelfs ten volle. De aandacht van een humanistisch christen ligt echter vooral op de intermenselijke verhoudingen. Een humanistisch christen is als het ware vooral gericht op de praktijk van alledag, een dader van het woord dat in hem is
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 20:34
|
|
|
Als ik aan het woord humanistisch christen denk is dat diegene nog zelf de touwtjes in handen wil houden wat leven betreft van praktijk des daags. Zich niet volledig durft over te geven aan God de Vader de Zoon Jezus Christus. Dat het nog teveel in de wereld leeft en zijn IK zit op de troon als nr 1. Terwijl jezelf je IK op de 2e plaats zou moeten staan en de Here op nr 1.
Dus niet meer ik maar Christus leeft in mij. Volledig overgave vertrouwen op God de Vader Je hart je ogen op Jezus Christus gericht. Want Hij komt spoedig weder nadat de Bazuin luide zal. Bent u/jij daar ook bij?
Shalom,
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 20:36
|
|
|
AANGENAAM334 schreef: | Humanisme en christendom hebben een verschillende bron. Een christen vind zijn drive in God/Chistus en zal vandaar uit humanistische trekken, liefde tot de naaste hebben. Een humanist heeft een andere bron; zichzelf. Dat is van nature een vervuilde bron. En dat het humanisme een verkeerde basis heeft bewijst wel het humanistisch verbond in haar radiospot; zonder het humanisme is de mensheid oid aan de goden overgeleverd. |
En wat is dan volgens jou een humanistische christen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 20:38
|
|
|
AREND003 schreef: | Toegift voor David: Psalm 3: Psalm 3 van de 21ste eeuw
God, hoe talrijk zijn de bijgelovigen, velen vallen mij aan, velen zeggen van mij: 'God zal hem verdoemen.' Ik heb ze zelfs horen zeggen: 'De gelovige die het evangelie de rug toekeert, zal vele malen zwaarder gestraft worden, dan de ongelovige die nergens weet van had.'
Mijn hoogste menszijn en mijn hoogste inzicht is mijn god, zij is mijn eer, zij houdt mij staande. Wanneer ik daarop een beroep doe, worden mij de eerlijkste, beste en waardevolste gedachten geschonken.
Ik ga liggen - en val meteen in slaap en word ik wakker - de prachtige schepping nodigt mij uit! Nee, ik vrees de talloze schaduwkanten niet die mij aan alle kanten omringen.
Geen God hoeft mij ergens van te redden, ook niet van de veroordelende vromen met verschroeid hart. Maar als zo'n God zo nodig wat te doen wil hebben, laat hem zich ontfermen over mensen zoals hem, die voor het verleiden van zijn volgelingen, met een molensteen om de nek in zee gegooid te worden nog een genadige straf achtte. Laat de stille stem van de schoonheid van hun eigen ziel ooit eens hun schreeuwerige heilige teksten overstemmen.
Bij jullie, geweten en inzicht, is vervulling. zegen rust op hem en haar die naar jullie luistert. | Gewoon een aantal vragen: vind je dat je geen verlossing van Jezus nodig hebt? Vind je dat de Bijbel een verkeerd beeld geeft van God? Waarom noem je dit een psalm? Vind je dit een alternatief voor de bijbel?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 21:57
|
|
|
HENK710 schreef: | Wellicht is het goed om het afwijzen van de mening van Arend, waar ieder natuurlijk vrij in is, wel gepaard te laten gaan met argumenten. Nu wordt de gepubliceerde psalm direct afgedaan als godslastering, terwijl dit best meevalt volgens mij > zie ook mijn eerdere bijdrage waarin ik inga op de bewuste psalm.
Een humanistisch christen is overigens, Arend heeft er in zijn reactie op alle ophef ook al op gewezen, niet iemand die God ontkent, zoals door een aantal mensen hier veronderstelt wordt. Een humanistisch christen erkent God zelfs ten volle. De aandacht van een humanistisch christen ligt echter vooral op de intermenselijke verhoudingen. Een humanistisch christen is als het ware vooral gericht op de praktijk van alledag, een dader van het woord dat in hem is | Het probleem is echter, dat hij de verlossing ontkent, omdat hij de zonde ontkent van de mens.... Een tweede probleem is dat hij het oordeel van God ontkent, en daarmee Zijn heiligheid. Een derde probleem is, dat hij de Almacht van God ontkent en het initiatief volledig bij de mens neerlegt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 22:01
|
|
|
Een humanistisch christen is overigens, Arend heeft er in zijn reactie op alle ophef ook al op gewezen, niet iemand die God ontkent, zoals door een aantal mensen hier veronderstelt wordt. Een humanistisch christen erkent God zelfs ten volle. De aandacht van een humanistisch christen ligt echter vooral op de intermenselijke verhoudingen. Een humanistisch christen is als het ware vooral gericht op de praktijk van alledag, een dader van het woord dat in hem is
Wel mooi toch? Niet dat veroordelende.......?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 22:52
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het probleem is echter, dat hij de verlossing ontkent, omdat hij de zonde ontkent van de mens.... Een tweede probleem is dat hij het oordeel van God ontkent, en daarmee Zijn heiligheid. Een derde probleem is, dat hij de Almacht van God ontkent en het initiatief volledig bij de mens neerlegt. |
Een humanistisch christen is geen humanist pur sang... De een erkent God wel, de ander niet...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 22:53
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Wel mooi toch? Niet dat veroordelende.......? |
Ja, heerlijk...meer zoeken naar wat je deelt met elkaar ipv altijd wat je scheidt!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 23:04
|
|
|
PEACEDOVE820 schreef: | Daar sluit ik me helemaal bij aan!!! Verder wil ik nog zeggen we hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn maar laten we wel elkaar idd waarde laten
Have a blessed day |
over je laatste zin "verder wil ik nog zeggen etc.": ja precies Peace, meningen naast elkaar mogen ook bestaan, als we het belangrijkste daarbij maar niet vergeten.
Ik ben er absoluut voor om de bijbel serieus te nemen, maar ook daarin bestaan verschillende meningen naast elkaar en ik geloof dat dat mag, we zijn als mens immers wel gelijkwaardig maar niet gelijk. Ieder is uniek en mag zijn unieke mening hebben vind ik.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op zondag 14 november 2010, 23:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 23:18
|
|
|
...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op zondag 14 november 2010, 23:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 23:25
|
|
|
EUH, tis een lange lap tekst, met heel veel bijbelteksten......
Als iemand, vanuit welke grond dan ook, Gods bestaan ontkent, dan kun je dat volgens mij maar op één manier weerleggen. Leg de bijbel er tegenover, teksten waaruit blijkt dat God wel bestaat.
Zo staat er bijv. 77 keer (in 76 verzen) in de bijbel, "Ik ben de Heer" (NBV) Of wat te denken van "Ik ben God" of "jullie God..... De bijbel is er heel duidelijk over, Mat 10:33 Maar wie mij verloochent bij de mensen, zal ook ik verloochenen bij mijn Vader in de hemel.
1. Gen 15,7 Ook zei de HEER tegen hem: ‘Ik ben de HEER, die jou heeft weggeleid uit Ur, uit het land van de Chaldeeën, om je dit land in bezit te geven.’ 2. Gen 28,13 Ook zag hij de HEER bij zich staan, die zei: ‘Ik ben de HEER, de God van je voorvader Abraham en de God van Isaak. Het land waarop je nu ligt te slapen zal ik aan jou en je nakomelingen geven. 3. Ex 6,2 God zei tegen Mozes: ‘Ik ben de HEER. 4. Ex 6,6 Daarom moet je dit tegen hen zeggen: “Ik ben de HEER. Ik zal de last die de Egyptenaren jullie opleggen van je afnemen, ik zal jullie uit je slavenbestaan bevrijden. Met opgeheven arm zal ik jullie verlossen en de Egyptenaren zwaar straffen. 5. Ex 6,8 Ik zal jullie naar het land brengen dat ik onder ede aan Abraham, Isaak en Jakob beloofd heb; dat land zal ik jullie in bezit geven. Ik ben de HEER.”’ 6. Ex 6,29 zei hij: ‘Ik ben de HEER. Alles wat ik tegen je zeg, moet je overbrengen aan de farao, de koning van Egypte.’ 7. Ex 12,12 Ik zal die nacht rondgaan door Egypte, en ik zal daar alle eerstgeborenen doden, zowel van de mensen als van het vee, en ik zal alle Egyptische goden van hun voetstuk stoten, want ik ben de HEER. 8. Ex 20,2 ‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd. 9. Ex 29,46 En zij zullen inzien dat ik, de HEER, hun God ben, die hen uit Egypte bevrijd heeft om in hun midden te wonen. Ik ben de HEER, hun God. 10. Lev 11,44 Ik ben de HEER, jullie God. Jullie moeten heilig zijn. Wees heilig, want ik ben heilig. Verontreinig je keel niet met dieren die op de grond rondkruipen. 11. Lev 11,45 Ik ben de HEER, die jullie uit Egypte heeft geleid om jullie God te zijn. Wees heilig, want ik ben heilig.”’ 12. Lev 18,2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Ik ben de HEER, jullie God. 13. Lev 18,4 maar volgens mijn regels, houd je aan mijn bepalingen en leef ze na. Ik ben de HEER, jullie God. 14. Lev 18,5 Mijn bepalingen en regels schenken leven aan wie ze volgt, houd ze dus in ere. Ik ben de HEER. 15. Lev 18,6 Niemand van jullie mag de eer van een bloedverwant aantasten. Ik ben de HEER. 16. Lev 18,21 Ontwijd de naam van je God niet door een van je kinderen aan Moloch te offeren. Ik ben de HEER. 17. Lev 18,30 Houd je aan je verplichtingen tegenover mij en volg geen van de gruwelijke gewoonten na die voor jullie tijd in zwang waren, opdat je er niet door verontreinigd wordt. Ik ben de HEER, jullie God.”’ 18. Lev 19,3 Toon ontzag voor je moeder en je vader, en neem steeds mijn sabbat in acht. Ik ben de HEER, jullie God. 19. Lev 19,4 Laat je niet in met afgoden en maak geen godenbeelden. Ik ben de HEER, jullie God. 20. Lev 19,10 En wanneer je bij de wijnoogst druiven plukt, loop dan niet alles nog eens na en raap niet bijeen wat op de grond is gevallen, maar laat het liggen voor de armen en de vreemdelingen. Ik ben de HEER, jullie God. 21. Lev 19,12 Leg geen valse eed af als je bij mijn naam zweert, want daarmee ontwijd je de naam van je God. Ik ben de HEER. 22. Lev 19,14 Spreek geen vloek uit over een dove en plaats geen obstakel voor de voeten van een blinde. Toon ontzag voor je God. Ik ben de HEER. 23. Lev 19,16 Breng het leven van een ander niet in gevaar door lasterpraat over hem rond te strooien. Ik ben de HEER. 24. Lev 19,18 door je te wreken of wrok te blijven koesteren. Heb je naaste lief als jezelf. Ik ben de HEER. 25. Lev 19,25 In het vijfde jaar mag je de vruchten eten. De opbrengst zal des te groter zijn. Ik ben de HEER, jullie God. 26. Lev 19,27 Wanneer je een dode te betreuren hebt, scheer dan het haar aan je slapen niet weg en knip geen stukken uit je baard, kerf geen tekens in je lichaam en breng geen tatoeages aan. Ik ben de HEER. 27. Lev 19,30 Neem steeds mijn sabbat in acht en heb eerbied voor mijn heiligdom. Ik ben de HEER. 28. Lev 19,31 Raadpleeg geen geesten en schimmen van doden. Wie zich tot hen wendt, verontreinigt zichzelf. Ik ben de HEER, jullie God. 29. Lev 19,32 Sta op voor oude mensen en betoon hun respect. Toon ontzag voor je God. Ik ben de HEER. 30. Lev 19,34 Behandel vreemdelingen die bij jullie wonen als geboren Israëlieten. Heb hen lief als jezelf, want jullie zijn zelf vreemdelingen geweest in Egypte. Ik ben de HEER, jullie God. 31. Lev 19,36 Gebruik een zuivere weegschaal met zuivere gewichten, een zuivere efa en een zuivere hin. Ik ben de HEER, jullie God, die jullie uit Egypte heeft geleid. 32. Lev 19,37 Houd je aan al mijn bepalingen en regels en leef ze na. Ik ben de HEER.”’ 33. Lev 20,7 Zorg ervoor dat jullie heilig zijn, en blijf heilig, want ik ben de HEER, jullie God. 34. Lev 20,8 Houd je aan mijn bepalingen en leef ze na; ik ben de HEER, ik heilig jullie. 35. Lev 20,24 Toen heb ik jullie gezegd: ‘Jullie zullen hun land in bezit krijgen. Ik zal jullie het land dat overvloeit van melk en honing in bezit geven.’ Ik ben de HEER, jullie God, die jullie van alle andere volken heeft onderscheiden. 36. Lev 21,12 Hij mag het heiligdom niet verlaten, anders zou hij het heiligdom van zijn God ontwijden, hij is immers met de zalfolie van zijn God gewijd. Ik ben de HEER. 37. Lev 21,15 anders zou hij zijn nageslacht ontwijden. Ik ben de HEER, ik heilig hem.”’ 38. Lev 21,23 Maar omdat hij een gebrek heeft, mag hij de ruimte waar het voorhangsel hangt niet betreden en niet bij het altaar dienstdoen, anders zou hij mijn heilige plaatsen ontwijden; ik ben de HEER, ik heilig ze.”’ 39. Lev 22,2 ‘Zeg tegen Aäron en zijn zonen dat zij op gepaste wijze moeten omgaan met de heilige gaven die de Israëlieten aan mij afstaan, opdat ze mijn heilige naam niet ontwijden. Ik ben de HEER. 40. Lev 22,3 Zeg tegen hen: “Wanneer een van jullie nakomelingen in onreine toestand in de nabijheid komt van de heilige gaven die de Israëlieten aan de HEER hebben afgestaan, zal hij van omgang met mij worden uitgesloten. Dit geldt voor alle komende generaties. Ik ben de HEER. 41. Lev 22,8 De nakomelingen van Aäron mogen zich niet verontreinigen door dieren te eten die een natuurlijke dood gestorven zijn of zijn doodgebeten. Ik ben de HEER. 42. Lev 22,9 Ze moeten zich houden aan hun verplichtingen tegenover mij en mogen op dit punt niet zondigen, want als ze wat heilig is ontwijden, zullen ze sterven. Ik ben de HEER, ik heilig hen. 43. Lev 22,30 het vlees op diezelfde dag eten, het mag niet tot de volgende dag bewaard worden. Ik ben de HEER. 44. Lev 22,31 Houd je aan mijn voorschriften en leef ze na. Ik ben de HEER. 45. Lev 22,32 Doen jullie dat niet, dan ontwijden jullie mijn heilige naam en moet ik mijn heiligheid tegenover jullie bewijzen. Ik ben de HEER, ik heilig jullie. 46. Lev 22,33 Ik ben het die jullie uit Egypte heeft weggeleid om jullie God te zijn. Ik ben de HEER.’ 47. Lev 23,22 Ga bij het binnenhalen van de oogst niet tot aan de rand van de akker en raap wat blijft liggen niet bijeen, maar laat het liggen voor de armen en de vreemdelingen. Ik ben de HEER, jullie God.”’ 48. Lev 23,43 om jullie kinderen eraan te herinneren dat ik de Israëlieten in hutten liet wonen toen ik hen uit Egypte wegleidde. Ik ben de HEER, jullie God.”’ 49. Lev 24,22 Vreemdelingen en geboren Israëlieten moeten volgens dezelfde norm worden berecht. Ik ben de HEER, jullie God.”’ 50. Lev 25,17 Benadeel je volksgenoten niet. Toon ontzag voor je God; ik ben de HEER, jullie God. 51. Lev 25,38 Ik ben de HEER, jullie God, die jullie uit Egypte heeft geleid om jullie Kanaän in bezit te geven en jullie God te zijn. 52. Lev 25,55 Want de Israëlieten behoren mij toe; ik heb hen uit Egypte weggeleid. Ik ben de HEER, jullie God. 53. Lev 26,2 Neem steeds mijn sabbat in acht en heb eerbied voor mijn heiligdom. Ik ben de HEER. 54. Lev 26,13 Ik ben de HEER, jullie God, die jullie uit Egypte heeft geleid om je uit de slavernij te bevrijden. Ik heb het juk gebroken waaronder je gebukt ging, zodat je weer met opgeheven hoofd kunt rondlopen. 55. Lev 26,44 Maar zelfs terwijl ze in het land van hun vijanden verblijven, zal ik hen niet verwerpen en hen niet uit afkeer aan de vernietiging prijsgeven. Ik zal mijn verbond met hen niet verbreken, want ik ben de HEER, hun God. 56. Lev 26,45 Ik zal denken aan het verbond dat ik sloot met hun voorouders, die ik voor de ogen van alle volken uit Egypte heb weggeleid om hun God te zijn. Ik ben de HEER.”’ 57. Num 3,13 Elke eerstgeborene komt mij immers toe: op de dag dat ik de eerstgeborenen in Egypte doodde, heb ik alle eerstgeborenen van Israël, zowel van de mensen als van de dieren, voor mijzelf bestemd. Mij behoren ze toe. Ik ben de HEER.’ 58. Num 3,41 In de plaats van de eerstgeboren Israëlieten moet je de Levieten voor mij afzonderen, en in de plaats van het eerstgeboren vee van de Israëlieten moet je het vee van de Levieten afzonderen. Ik ben de HEER.’ 59. Num 3,45 ‘Zonder de Levieten voor mij af in de plaats van de eerstgeboren Israëlieten, en het vee van de Levieten in de plaats van het vee van de Israëlieten. De Levieten behoren mij toe. Ik ben de HEER. 60. Num 10,10 Ook als jullie feestvieren, op de vaste feesten en bij nieuwemaan, en brandoffers en vredeoffers brengen, moet er op de trompetten geblazen worden om jullie in herinnering te brengen bij jullie God. Ik ben de HEER, jullie God.’ 61. Num 15,41 Ik ben de HEER, jullie God, die je uit Egypte heeft weggeleid om jullie God te zijn. Ik ben de HEER, jullie God.’ 62. Deut 5,6 ‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd. 64. Ps 81,11 ik ben de HEER, je God, die je wegleidde uit Egypte – open wijd je mond, ik zal hem vullen.” 65. Jes 41,13 Want ik ben de HEER, je God, ik neem je bij je rechterhand en zeg je: Wees niet bang, ik zal je helpen. 66. Jes 42,8 Ik ben de HEER, dat is mijn naam. Ik deel mijn majesteit niet met een ander, noch de lof die mij toekomt met een beeld. 67. Jes 43,11 Ik, ík ben de HEER! Buiten mij is er niemand die redt. 68. Jes 43,15 Ik ben de HEER, jullie Heilige, de schepper van Israël, jullie koning. 69. Jes 45,5 Ik ben de HEER, er is geen ander, buiten mij is er geen god. Ik heb je omgord met wapens, ofschoon je me niet kende. 70. Jes 45,6 Zo zal iedereen, van oost tot west, weten dat er niets is buiten mij. Ik ben de HEER, er is geen ander 71. Jes 45,18 Dit zegt de HEER, die de hemel geschapen heeft – hij is God! –, die de aarde gemaakt en gevormd heeft en die haar heeft gegrondvest – niet als chaos schiep hij de aarde, maar om te bewonen heeft hij haar gevormd: Ik ben de HEER, er is geen ander. 72. Jes 45,19 Ik heb niet in het verborgene gesproken, ergens in een duister oord, ik heb Jakobs nageslacht niet gevraagd: ‘Zoek mij in de chaos.’ Nee, ik ben de HEER, al wat ik zeg is rechtvaardig, wat ik aankondig is waarachtig. 73. Jes 48,17 Dit zegt de HEER, je bevrijder, de Heilige van Israël: Ik ben de HEER, jullie God, die jullie onderricht in je eigen belang, die jullie leidt op de weg die je gaat. 74. Jer 32,27 ‘Ik ben de HEER, de God van al wat leeft. Is er ook maar iets dat voor mij onmogelijk is? 75. Ez 20,5 Zeg tegen de oudsten: “Dit zegt God, de HEER: Op de dag dat ik Israël uitkoos, heb ik de nakomelingen van Jakob een plechtige eed gezworen en maakte ik mij in Egypte aan hen bekend met deze woorden: ‘Ik ben de HEER, jullie God.’ 76. Zach 10,6 Ik zal het volk van Juda onoverwinnelijk maken en de nakomelingen van Jozef laten zegevieren. Ik ben vol zorg voor hen en zal hen veilig thuisbrengen. Dan zal het weer zijn als voorheen, alsof ik hen nooit verstoten had, want ik ben de HEER, hun God, en ik zal hun gebeden verhoren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 23:47
|
|
|
IMKE917 schreef: | Mooi Suus! Ben het met je eens dat God, die alles voor zijn schepselen heeft over gehad, door die zelfde schepselen 'op straat' wordt gegooid. Met jou kies ik ook voor die persoonlijke God, die een relatie met mij aan wil gaan! Heel dichtbij.....Whaow....!!! |
Ik vind dat je op deze manier de mens zwart maakt, (ik ben het niet met je eens), terwijl ik nou ook probeer duidelijk te maken hoeveel God voor ons overgehad heeft... dat wil toch iets zeggen ?
Voor mij althans zegt het dat ik er mag zijn, jammer dat jij dan gelijk de andere kant er weer tegenover zet.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op zondag 14 november 2010, 23:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zondag 14 november 2010, 23:48
|
|
|
Beste mensen,
Dit was waarschijnlijk wel (1 van mijn) laatste bijdragen op het forum. Ik wil altijd erg graag schrijven op het forum... hoop hiermee te getuigen van wat ik geloof, maar ook nu weer ervaar ik dat ik geen raad weet met (veel van ) de reacties. Daarom besluit ik om daarmee te stoppen, blijkbaar heb ik nog zoveel te verwerken dat het voor mij te moeilijk is om aan dit forum mee te doen. Hoewel ik dit heel jammer vind aan de ene kant denk ik dat dit voor mij het beste is.
Met de reactie bijv. met Imke op mijn stukje voel ik bijv. pijn en ik ben er zeker van dat jullie dat niet doorhebben en niet begrijpen. Dat komt denk ik omdat ook als ik naar een kerk zou gaan de preken bij mij anders landen dan het bedoeld is... uit de reacties haal ik misschien dingen die jullie niet zien en ik wel en ik raak daar erg ontmoedigd door. Ik hoop dat je dat niet erg vindt Imke dat ik jouw naam nu hier gebruikt, ik noem het nu slechts als voorbeeld omdat ik mij niet in je reactie kan vinden hoe zeer die ook hetzelfde lijkt, want er zijn er veel meer waarvan ik de reacties niet begrijp hoe goed het ook bedoeld is.
Ik wens jullie veel bemoediging in elkaars reacties en wees ondanks de verschillende mening een beetje lief voor elkaar. En vergeet daarbij het belangrijkste van de bijbel niet... God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf.
Lieve groeten, Susannah
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 06:42
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Ik vind dat je op deze manier de mens zwart maakt, (ik ben het niet met je eens), terwijl ik nou ook probeer duidelijk te maken hoeveel God voor ons overgehad heeft... dat wil toch iets zeggen ?
Voor mij althans zegt het dat ik er mag zijn, jammer dat jij dan gelijk de andere kant er weer tegenover zet. |
het geloof is weliswaar een keuze van ieder mens persoonlijk, maar je zult maar de Schepper zijn van die hemel en aarde en dan op straat worden gegooid[quote suus]
Suus, beetje vreemd dat je het nu niet eens bent met de zin die ik schrijf. Ik heb hem n.l. direct overgenomen uit je eigen posting. Beetje in een andere zinsopbouw. Maar het zijn je eigen woorden... Daarbij ik beweer ook precies het zelfde als jij...dat God alles voor ons heeft over gehad!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 17:15
|
|
|
IMKE917 schreef: | Suus, beetje vreemd dat je het nu niet eens bent met de zin die ik schrijf. Ik heb hem n.l. direct overgenomen uit je eigen posting. Beetje in een andere zinsopbouw. Maar het zijn je eigen woorden... Daarbij ik beweer ook precies het zelfde als jij...dat God alles voor ons heeft over gehad!!! | Ik vond het niet hetzelfde, allereerst vond ik dat je het in jouw stukje omdraaide (eerst de liefde van God en dan de mensen die Hem op straat zetten i.p.v. andersom en voor mij is dat een enorm verschil) en ten tweede: ik had het over mensen die God niet nodig (denken te) hebben, Hem op straat zetten, (als Jezus aanklopt kun je er ook voor kiezen om open te doen...!)
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op maandag 15 november 2010, 17:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 18:47
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Ik vond het niet hetzelfde, allereerst vond ik dat je het in jouw stukje omdraaide (eerst de liefde van God en dan de mensen die Hem op straat zetten i.p.v. andersom en voor mij is dat een enorm verschil) en ten tweede: ik had het over mensen die God niet nodig (denken te) hebben, Hem op straat zetten, (als Jezus aanklopt kun je er ook voor kiezen om open te doen...!) |
Ik snap je opmerking niet Sus, God heeft de mens zo Lief gehad dat Hij Jezus naar deze aarde stuurde om een weg tot redding te creëren. Zijn Liefde werd echter beloond door ongeloof, mensen hebben Hem niet Lief maar gooien zijn Liefde liever op straat dan het aan te nemen. En dat je er voor kunt kiezen om de deur open te doen, is toch echt Liefde van Hem, Hij geeft je de vrije keuze voor wat je ermee doet.
Joh 3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. (dat is toch de vrije wil van de mens??) (NBV)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 19:18
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Ik vond het niet hetzelfde, allereerst vond ik dat je het in jouw stukje omdraaide (eerst de liefde van God en dan de mensen die Hem op straat zetten i.p.v. andersom en voor mij is dat een enorm verschil) en ten tweede: ik had het over mensen die God niet nodig (denken te) hebben, Hem op straat zetten, (als Jezus aanklopt kun je er ook voor kiezen om open te doen...!) |
Lieve Suus, Het spijt me dat jij pijn voelt bij de dingen die ik schrijf. Dat is nooit mijn bedoeling. Ik vind het ook niet erg dat je mijn naam daarbij noemt. Maar ik blijf het wel vreemd vinden, omdat ik echt extact hetzelfde zeg dan jij. Jij zegt dat ik dingen omdraai, maar Suus, het is echt eerst de liefde van God die naar ons toekomt. Dat kan toch ook niet anders...Hij was er eerder dan de mensen, Hij heeft ons gemaakt. Dus God heeft ons eerst lief gehad en die liefde kan de mens beantwoorden, door Hem aan te nemen(de klop aan de deur te beantwoorden) en te leven in gehoorzaamheid aan God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 19:18
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ik snap je opmerking niet Sus, God heeft de mens zo Lief gehad dat Hij Jezus naar deze aarde stuurde om een weg tot redding te creëren. Zijn Liefde werd echter beloond door ongeloof, mensen hebben Hem niet Lief maar gooien zijn Liefde liever op straat dan het aan te nemen. En dat je er voor kunt kiezen om de deur open te doen, is toch echt Liefde van Hem, Hij geeft je de vrije keuze voor wat je ermee doet.
Joh 3:18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. (dat is toch de vrije wil van de mens??) (NBV) |
Ik geloof dat God ons eerst heeft liefgehad maar dat wij er voor kunnen kiezen Hem (terug) lief te hebben. Wat nu juist 1 van mijn punten was is dat ik de dingen vaak zo eenzijdig hoor... God is goed en de mens is slecht ? waarom altijd die benadering ? Ook al is de mens in zonde gevallen, toch krijgen we een herkansing, idd. omdat God goed is, maar ik geloof ook dat wij mogen weten dat we belangrijk zijn voor Hem.
Je kunt zeggen dat het Gods liefde is dat wij die keus krijgen... maar daarmee vind ik dat je iets belangrijks verzwijgt, namelijk dat wij mensen ook voor Hem (of tegen Hem) kunnen kiezen. ('t kan zijn dat ik je hierin niet begrijp want ik zie wel dat je hierover erna wel een tekst plaats).
Als jij als mens kiest om die deur open te doen als Jezus bij je aanklopt is dat ook jouw liefde voor Hem... waarom hoor ik dat nou nooit in de discussies ? Waarom altijd zo 1-zijdig belicht ? Het is toch een wederkerige relatie ?
(P.S. Het kan zijn dat ik daarin meer bevestiging nodig heb dan een ander, omdat ik de basis mis. Als het goed is heb je die liefde al van jongsaf aan meegekregen. Ik mis daarin iets en die sporen zijn er nog steeds... Het is absoluut niet bedoeld om 'zielig' te doen, maar het is een wezenlijk verschil hoe de mensen vroeger tegen je aankeken... Ieder mens heeft het nodig dat ze laten merken dat je er mag zijn... ).
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 19:21
|
|
|
...
(sorry, foutje)
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op maandag 15 november 2010, 20:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 20:08
|
|
|
IMKE917 schreef: | Lieve Suus, Het spijt me dat jij pijn voelt bij de dingen die ik schrijf. Dat is nooit mijn bedoeling. Ik vind het ook niet erg dat je mijn naam daarbij noemt. Maar ik blijf het wel vreemd vinden, omdat ik echt extact hetzelfde zeg dan jij. Jij zegt dat ik dingen omdraai, maar Suus, het is echt eerst de liefde van God die naar ons toekomt. Dat kan toch ook niet anders...Hij was er eerder dan de mensen, Hij heeft ons gemaakt. Dus God heeft ons eerst lief gehad en die liefde kan de mens beantwoorden, door Hem aan te nemen(de klop aan de deur te beantwoorden) en te leven in gehoorzaamheid aan God. |
Hoi Imke,
Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt.
Ik geloof ook dat God het eerst van de mens hield...
Maar in de context van wat ik schreef in mijn stukje heb ik het over iets heel anders. Ik heb het over het onderwerp (christelijk) humanisme, waarin ik de mensen benoem die heel goede dingen doen maar God steeds meer buiten zetten... In die context bedoelde ik het. Ik hoop dat je mij nu snapt.
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op maandag 15 november 2010, 20:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 20:08
|
|
|
Ik stop er nu echt mee. Ik heb een probleem, ik weet in sommige gevallen niet om te gaan met de mening van een ander... Ik begrijp sommige reacties niet. Het lijkt me daarom verstandig niet meer te reageren.
Ik wens jullie veel forum plezier met elkaar.
Susannah
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 15 november 2010, 20:28
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Ik stop er nu echt mee. Ik heb een probleem, ik weet in sommige gevallen niet om te gaan met de mening van een ander... Ik begrijp sommige reacties niet. Het lijkt me daarom verstandig niet meer te reageren.
Ik wens jullie veel forum plezier met elkaar.
Susannah |
Je hoeft niet altijd te reageren op een mening van een ander. En menigeen heeft soms ook moeite om om te gaan met de mening van een ander. Maar bij jou is het, je maakt van alles een probleem. Je wilt reageren op ieder onderwerp. Je zou je eens een keer minder moeten verdiepen in meningen van een ander. En werken aan jouw mening.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: woensdag 24 november 2010, 23:35
|
|
|
Sorry voor de late reactie, maar ik was een week met vakantie in Israel! Heb weer echt genoten! En sorry voor the misunderstanding! Ik bedoel er alleen mee te zeggen dat je als humanistisch christen God misschien als een andere manier invult! Ik geloof in de eerste plaats in de mens, in zijn goede hoedanigheden en mijn God komt wat dat betreft op de tweede plek! Dat is toch niet zo moeilijk? Ik kan niet zonder mijn God, maar ik heb mijn God niet nodig om het goede in mij naar boven te halen! De mens wordt toch door zijn God aangespoord om goede daden te doen? Ik doe dat gewoon op mijn manier en daarom snap ik de tegenstand van bepaalde personen niet! Sorry als ik niet zo snel reageer, maar komend weekend heb ik een verjaardag in Israel! Voor nu: slaap en droom lekker voor iedereen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: woensdag 24 november 2010, 23:39
|
|
|
AANGENAAM334 schreef: | Humanisme en christendom hebben een verschillende bron. Een christen vind zijn drive in God/Chistus en zal vandaar uit humanistische trekken, liefde tot de naaste hebben. Een humanist heeft een andere bron; zichzelf. Dat is van nature een vervuilde bron. En dat het humanisme een verkeerde basis heeft bewijst wel het humanistisch verbond in haar radiospot; zonder het humanisme is de mensheid oid aan de goden overgeleverd. |
Dat is een leuke veronderstelling! Ik vind mijn drive in mezelf en daarna in mijn God! Maar geloof ik daarom in de "verkeerde God" ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: donderdag 25 november 2010, 08:06
|
|
|
AREND003 schreef: | Dat is een leuke veronderstelling! Ik vind mijn drive in mezelf en daarna in mijn God! Maar geloof ik daarom in de "verkeerde God" ? |
t Is in ieder geval niet de God van de Bijbel; je weet wel: begint met Genesis 1 en eindigt met Openbaringen waarin ernstig wordt gewaarschuwd om er niets aan toe of van af te doen.
Als je denkt dat het christendom bestaat uit het doen van goede daden en het vinden van het 'goede' in jezelf heb je er m.i. niets van begrepen. Christenen moeten zichzelf juist 'verliezen' ("Een ieder die zijn leven zal willen behouden die zal het verliezen").
Jezus is gestorven voor zondaren niet voor mensen die uit zichzelf al goed kunnen doen. Feitelijk betekent dit dat ofwel jij Jezus Christus niet nodig hebt, ofwel Hij voor niets is gestorven.
Btw; waarom ga je niet in op mijn vorige reaktie? Is dat te lastig?
GrZ!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zondag 28 november 2010, 08:29
|
|
|
[quote=AREND003]Ik geloof in de eerste plaats in de mens, in zijn goede hoedanigheden en mijn God komt wat dat betreft op de tweede plek. Ik kan niet zonder mijn God, maar ik heb mijn God niet nodig om het goede in mij naar boven te halen! De mens wordt toch door zijn God aangespoord om goede daden te doen? Ik doe dat gewoon op mijn manier en daarom snap ik de tegenstand van bepaalde personen niet!
geloven in jezelf is iets anders dan je leven OVERGEVEN aan God, arend. de enige manier om God te dienen is op ZIJN manier. de manier waarop jij zegt te geloven valt voor mij persoonlijk onder jezelf dienen, met een lichte behoefte aan geestelijke beleving. overigens geloof ik niet zo in "het goede in jezelf naar boven halen" alle goeds komt van Boven namelijk.
(ennehhh..........welcome back!!)
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op zondag 28 november 2010, 08:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: zondag 28 november 2010, 09:59
|
|
|
[quote=HANNAH810]
Mooi verwoord Hannah.
GrZing
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AANGENAAM334
|
|
Geplaatst: zondag 28 november 2010, 14:29
|
|
|
AREND003 schreef: | Dat is een leuke veronderstelling! Ik vind mijn drive in mezelf en daarna in mijn God! Maar geloof ik daarom in de "verkeerde God" ? |
Hoe lees/interpreteer je in dit verband bijvoorbeeld Rom 8:5-8;Wie zich door zijn eigen natuur laat leiden is gericht op wat hij zelf wil, maar wie zich laat leiden door de Geest is gericht op wat de Geest wil. Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede. Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat. Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|