ChristianMatch

Forum

God straft de mens niet
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 19:15

HANNAH810 schreef:
de reden dat men niet zou moeten zondigen is dat men de Heere God er zoveel verdriet mee doet..........!!

(als je niet zondigt omdat je jezelf schaadt, is ben je op jezelf gericht; als je niet zondigt omdat het God schaadt, is je hart op Hem gericht...... Knipoog smiley )
Ik denk dat een stukje zelfbescherming in dit geval niet verkeerd is, Hannah. Dat is niet meteen egoïsme.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 25 oktober 2010, 19:16
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 19:16

idd hannah! een wedergeboren christen wil de Geest niet bedroeven.
We doenhet uit liefde in eerste instantie, maar dat neemt niet de vrese en ontzag voor de Here weg. het is een gezonde balans.

Ik negeerde je stuk niet, maar vond mijn reactie de lading wel dekken.
Opvallend is het jusit hoe jij steeds draait en met ''ja maar'' komt op directe Bijbelteksten.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 19:19

DAVID923 schreef:
idd hannah! een wedergeboren christen wil de Geest niet bedroeven.
We doenhet uit liefde in eerste instantie, maar dat neemt niet de vrese en ontzag voor de Here weg. het is een gezonde balans.

Ik negeerde je stuk niet, maar vond mijn reactie de lading wel dekken.
Opvallend is het jusit hoe jij steeds draait en met ''ja maar'' komt op directe Bijbelteksten.
David, ik denk dat je mn stuk misinterpreteert. Ik ontken niet dat God straft, maar als motivatie werkt het bij de meeste mensen niet. Een sterkere motivatie zou moeten zijn, dat men uit zichzelf onderscheidt wat zonde is en wat zonde in je leven kan doen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 19:31

Laten we een stukje verder gaan. In hoeverre heeft angst voor God je geloof gevormd. In hoeverre heeft het je leven gevormd.
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 20:38

CHATULIEM619 schreef:
David, ik denk dat je mn stuk misinterpreteert. Ik ontken niet dat God straft, maar als motivatie werkt het bij de meeste mensen niet. Een sterkere motivatie zou moeten zijn, dat men uit zichzelf onderscheidt wat zonde is en wat zonde in je leven kan doen.

vreemde titelkeuze dan.
sommige mensne komen tot de Heer omdat de Geest hun van zonde overtuigd en sommige uit een getuigenis van liefde van een christen, andere weer door alleen het Woord te lezen of horen. is geen formule voor. Het gaat oom een volledige Bijbelse balans en die miste ik even.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 20:44

CHATULIEM619 schreef:
Laten we een stukje verder gaan. In hoeverre heeft angst voor God je geloof gevormd. In hoeverre heeft het je leven gevormd.

Voor mij heeft het dusdanig gevormd, dat ik bang ben voor mijn eigen "vlees". Die in strijd is elke dag met wat Gods Geest zegt...
Zoals Paulus het noemt: "ik ellendig mens"....
Gefrustreerde smiley
Juist omdat ik niet bang ben voor God (YHWH) doordat ik weet welke straf erop mij rust.

Als Adam dat had beseft.... dan had hij waarschijnlijk niet gegeten van de vrucht....

Laatst aangepast door
MAR907
op maandag 25 oktober 2010, 21:09
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 21:24

CHATULIEM619 schreef:
De zonde echter beschadigt de mens. En de reden dat men niet zou moeten zondigen, is omdat men er zichzelf mee schaadt.

Over die beschadiging valt natuurlijk te twisten. Ik kan zo wat zonden opnoemen waarvan ik denk dat ze mij niet beschadigen. Dat argument is natuurlijk voor velerlei uitleg vatbaar.

GrZ!
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 21:37

ZINGA672 schreef:
Over die beschadiging valt natuurlijk te twisten. Ik kan zo wat zonden opnoemen waarvan ik denk dat ze mij niet beschadigen. Dat argument is natuurlijk voor velerlei uitleg vatbaar.

GrZ!

Precies.
Hoe opener iemand naar God is, hoe meer de liefde van Hem zich openbaart
in iemands leven...

Laatst aangepast door
MAR907
op maandag 25 oktober 2010, 22:11
Naar boven

Auteur Bericht
RUTH485

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 23:03

Straf

oorsprong ; Gods toorn
doel; vergelding
relationeel gevolg; vervreemding
persoonlijk gevolg; schuldgevoelens
gericht op : ongelovigen

Tuchtiging

oorsprong; Gods liefde
doel ; correctie
relationeel gevolg ; verzoening
persoonlijk gevolg ; een rechtvaardig leven
gericht op ; Gods kinderen
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 23:06

RUTH485 schreef:
Straf

oorsprong ; Gods toorn
doel; vergelding

Tuchtiging

oorsprong; Gods liefde
doel ; correctie

Klopt helemaal!!!
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 23:43

RUTH485 schreef:
Straf

oorsprong ; Gods toorn
doel; vergelding

Tuchtiging

oorsprong; Gods liefde
doel ; correctie

En wat als een ongelovige door middel van de straf van God tot inkeer komt en een gelovige wordt??

GrZ!
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 23:46

ZINGA672 schreef:
En wat als een ongelovige door middel van de straf van God tot inkeer komt en een gelovige wordt??

GrZ!

Die heeft het eeuwig leven. Lachende smiley Knipoog smiley

Laatst aangepast door
MAR907
op maandag 25 oktober 2010, 23:48
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 09:13

Helaas, sommigen komen niet verder in hun denken dat zonde en straf samengaan. Het is slechts één aspect van het probleem. Wat voor gevolgen heeft zonde voor je eigen leven? Want zonde heeft nl. directe gevolgen voor jezelf.
Voorbeeld: je zit met anderen op de site te roddelen over iemand. In hoeverre durf je die persoon nog recht in de ogen te kijken?

Of: Je liegt om datgene wat je gedaan hebt, dan loop je voortdurend met de angst rond dat mensen het zullen ontdekken. Het is veel zwaarder om iets te herstellen, dan het te vermijden.

Zonde is niet een abstract begrip, maar werkt heel concreet. En zonde is voor een groot deel te vermijden.

Voor zulke dingen hebben we niet nodig te weten dat God ons straft. We brengen onszelf namelijk met veel dingen in moeilijkheden, die eigenlijk te voorkomen zijn.

Het leven met God bestaat voor een groot gedeelte uit vergeving vragen. Niet omdat Hij je straft, maar meer omdat jezelf door krijgt dat je fouten gemaakt hebt. En dat je mensen pijn gedaan hebt met je gedrag, en dat vriendschappen kapot gemaakt zijn.....

Zou het niet veel beter zijn er vooral praktisch mee om te gaan?
Naar boven

Auteur Bericht
IMKE917

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 09:20

CHATULIEM619 schreef:
Helaas, sommigen komen niet verder in hun denken dat zonde en straf samengaan. Het is slechts één aspect van het probleem. Wat voor gevolgen heeft zonde voor je eigen leven? Want zonde heeft nl. directe gevolgen voor jezelf.
Voorbeeld: je zit met anderen op de site te roddelen over iemand. In hoeverre durf je die persoon nog recht in de ogen te kijken?

Of: Je liegt om datgene wat je gedaan hebt, dan loop je voortdurend met de angst rond dat mensen het zullen ontdekken. Het is veel zwaarder om iets te herstellen, dan het te vermijden.

Zonde is niet een abstract begrip, maar werkt heel concreet. En zonde is voor een groot deel te vermijden.

Voor zulke dingen hebben we niet nodig te weten dat God ons straft. We brengen onszelf namelijk met veel dingen in moeilijkheden, die eigenlijk te voorkomen zijn.

Het leven met God bestaat voor een groot gedeelte uit vergeving vragen. Niet omdat Hij je straft, maar meer omdat jezelf door krijgt dat je fouten gemaakt hebt. En dat je mensen pijn gedaan hebt met je gedrag, en dat vriendschappen kapot gemaakt zijn.....

Zou het niet veel beter zijn er vooral praktisch mee om te gaan?

Wat je hier beschrijft heeft volgens mij te maken met heilig leven. Er staat geschreven, wees heilig want Ik Ben Heilig.
Wanneer je oprecht Jezus wilt volgen gaan deze dingen groeien in je leven. Wil je niet meer roddelen of liegen of..of..enz.
Naar boven

Auteur Bericht
SOFIE807

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 09:43

[quote=CHATULIEM619]Helaas, sommigen komen niet verder in hun denken dat zonde en straf samengaan. Het is slechts één aspect van het probleem. Wat voor gevolgen heeft zonde voor je eigen leven? Want zonde heeft nl. directe gevolgen voor jezelf.

Zo , ik ga toch maar eens reageren .. Ik heb geen angst voor God ( wel voor de straf ) want ik bekijk Hem als men vader ... streng maar rechtvaardig , straffend maar zalvend .... en als ik heb gezondigd ( went ben ook een zondaar ) ... vraag ik oprecht vergeving , niet alleen aan Hem maar ook aan wie ik kwaad deed .. dan kan ik nog recht in de ogen kijken ... en terug in men spiegel , want ik huichel ook tegenover mezelf niet . En verder ga ik liefst ervan uit dat in iedereen het goede zit ... moet alleen naar de oppervlakte kunnen ..... men moet hetzelf toelaten om het betere te laten overheersen .. wat soms ook bij mij een gevecht is .... Geschokte, onthutste smiley
Ik ben helaas niet bijbels ondersteund .... komt met stukjes nog wel hoop ik , maar spreek vanuit men gevoel en men opvoeding , zoals ik ook uit dat gevoel men leven leidt ... en het probeer positief te beleven ... al dankend in plaats van vrezend .... dankend voor het mooie dat ik elke dag weer krijg , voor de vergeving die Hij me steeds opnieuw geeft , voor het feit dat ik mag leven en zijn wie ik ben .........
Ik denk dat ik overigens ooit in een preek hoorde dat het vrezend ( waarvan sprake in de bijbel ) niet echt sprak op " bang " zijn ...

Laatst aangepast door
SOFIE807
op dinsdag 26 oktober 2010, 09:44
Naar boven

Auteur Bericht
RUTH485

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 13:28

Zinga ,en anderen,

Iemand komt niet tot geloof doormiddel van straf.... maar door God die
liefde is , en geloof geeft , geloof is een gave van God , een genade gave.
Geloof komt tot je door het horen van de boodschap [het evangelie] of te wel het goede nieuws , dat God Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft
uit liefde voor de wereld .
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 13:36

SOFIE807 schreef:
Ik denk dat ik overigens ooit in een preek hoorde dat het vrezend ( waarvan sprake in de bijbel ) niet echt sprak op " bang " zijn ...

Het woord "vrezen" zoals dat in de bijbel gebruikt word heeft in onze hedendaagse cultuur dezelfde betekenis als "ontzag hebben voor"...
Dus wel een iets andere definitie idd dan bang zijn! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 16:27

RUTH485 schreef:
Zinga ,en anderen,

Iemand komt niet tot geloof doormiddel van straf.... maar door God die
liefde is , en geloof geeft , geloof is een gave van God , een genade gave.
Geloof komt tot je door het horen van de boodschap [het evangelie] of te wel het goede nieuws , dat God Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft
uit liefde voor de wereld .

Maar hoe verklaar je dan dat heel veel mensen geloven in een straffende God en niet in een liefdevolle God?
Hoeveel mensen zijn niet altijd bang het niet goed genoeg voor God te doen en daarom een leven hebben vol schuldgevoel en pijn? denk dat je dat aantal niet moet onderschatten....helaas.....
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 18:10

RUTH485 schreef:
Zinga ,en anderen,

Iemand komt niet tot geloof doormiddel van straf....

oh, vreemd... Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit

Ik begrijp hieruit dat wanneer iemand niet geloofd niet gestraft wordt?
Wat is de dood sterven dan???
Naar boven

Auteur Bericht
DAVID923

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 18:20

angst en ontzag voor de Heer ligt soms dichtbij elkaar.
ookal weet je dat je vader van je houd als je thuis komt nadat de politie je ouders hebben gebelt na winkeldiefstal, en je weet dat je flinke billiekoek krijgt......

is maar een simpel voorbeeld, maar kijk eens naar Mozes, God noemde hem zelfs vriend, en dit was Mozes ook:

hebr 12:

21 En zó ontzaglijk was het verschijnsel, dat Mozes zeide: Ik ben enkel vreze en beving. 2
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 18:23

21 En zó ontzaglijk was het verschijnsel, dat Mozes zeide: Ik ben enkel vreze(/ontzag/hoogachting) en beving.

.

Laatst aangepast door
HANNAH810
op dinsdag 26 oktober 2010, 18:25
Naar boven

Auteur Bericht
AANGENAAM334

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 18:25

MAR907 schreef:
oh, vreemd... Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit

Ik begrijp hieruit dat wanneer iemand niet geloofd niet gestraft wordt?
Wat is de dood sterven dan???

de straf voor de zonde. Rom 6:20 Want het loon van de zonde is de dood,....
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 18:27

ook dat kun je lezen als; de beloning/het gevolg van......
ofwel; de zonde beloont met de dood......
dus niet afdoende volgens mij, aangenaam, hoewel ik er van overtuigd ben dat God straft, kan ik het niet zo snel afdoende aantonen.

Laatst aangepast door
HANNAH810
op dinsdag 26 oktober 2010, 18:28
Naar boven

Auteur Bericht
AANGENAAM334

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 18:28

HANNAH810 schreef:
ook dat kun je lezen als; de beloning/het gevolg van......
dus niet afdoende volgens mij, aangenaam, hoewel ik er van overtuigd ben dat God straft, kan ik het niet zo snel afdoende aantonen.

Ik reageerde op de vraag wat is de dood sterven dan? En de dood is m.i. echt straf op de zonde. Erfzonde?

Laatst aangepast door
AANGENAAM334
op dinsdag 26 oktober 2010, 18:31
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 18:32

AANGENAAM334 schreef:

Dus iedereen die gaat overlijden kan het aan de zonde wijten???
Nou, je zegt nog al wat......
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 18:35

AANGENAAM334 schreef:

Weet ik...
Dus het geloof leert om vrij te komen van de straf (de dood) zodat een ieder die in Hem geloofd eeuwig leven heeft....
Dus iemand komt tot geloof, door zonde besef met de straf die daaraan verbonden is.
Naar boven

Auteur Bericht
AANGENAAM334

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 18:38

WILLEMIJN232 schreef:

Tenzij je behouden bent in het volbrachte werk van Christus. Dat is er voor een ieder die gelooft.

1Co 15:22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 18:41

WILLEMIJN232 schreef:

toch denk ik wel dat het aan de zonde ligt, willemijn;
"door de zonde is de dood in deze wereld gekomen......."
al maak ik persoonlijk wel verschil tussen het woord "zonde" en "zonden"
waarbij ik het eerste zie algemeen zie, en het tweede als persoonlijke overtredingen.
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 18:42

TESSYBEAR731 schreef:
Het woord "vrezen" zoals dat in de bijbel gebruikt word heeft in onze hedendaagse cultuur dezelfde betekenis als "ontzag hebben voor"...Dus wel een iets andere definitie idd dan bang zijn! Knipoog smiley

Dit is inderdaad zo. Het is daarom ook eens goed dat sommige gelovigen eens op nader onderzoek gaan naar de eigenlijk betekenis van woorden of uitspraken. Lezen in de Bijbel én lezen rond de Bijbel kan verheldering brengen en angsten wegnemen. Je kan je natuurlijk ook laten vertellen door bepaalde mensen dat het niet nodig is om je te verdiepen in de betekenissen en alles zomaar lezen en aannemen wat er geschreven staat. Ook dat kan een reden hebben. Of die reden dan echt goed is is nog maar de vraag.

Frank
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 18:42

AANGENAAM334 schreef:
Tenzij je behouden bent in het volbrachte werk van Christus. Dat is er voor een ieder die gelooft.

1Co 15:22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.

Ik ben toch wel erg blij dat ik in een liefdevolle God geloof en niet in zo'n straffende God...........maakt in ieder geval het leven een stuk aangenamer......
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 3 van 5