Auteur |
Bericht |
|
HENKEMAN399
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 10:43
|
|
|
Hoi broeders en zusters,
Misschien een ideetje om met elkaar af te vallen. Men kan dan elkaar ondersteunen door hun verhaal hier te plaatsen. Dan bedoel ik bijv. waar je het moeilijk mee hebt. Maar ook hoeveel je weegt, zodat zichtbaar is voor ieder hoe de vooruitgang is.
Alles volledig op vrijwillige basis.
Zodra ik vanavond thuis ben zal ik mijn gegevens plaatsen
Mvg. Henk
P.S. Suggesties e.d. altijd welkom. We zullen zien hoe het loopt
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 11:04
|
|
|
MATTHI636 schreef: | Je vindt mijn bijdragen tenenkrommend, nou dan heb ik het goed gedaan. Hier gaat het om hetgeen wat in Jacobus staat Jacobus2vers13 Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem, die geen barmhartigheid bewezen heeft; barmhartigheid (echter) roemt tegen het oordeel |
Tja, wat is barmhartigheid...en aan wie hebben wij barmhartigheid te bewijzen? In de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan laat Jezus ons duidelijk zien dat we niet moeten vragen wie onze naaste is, maar voor wie we onze naaste moeten zijn. Maar Hij geeft daarbij niet aan dat we dan maar de last van de hele wereld ons aan moeten trekken. Zodoende is het voorbeeld van de Nederlander en de Koreaan niet echt dekkend. Jezus heeft in de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan nu juist mensen laten passeren die je zo in je omgeving kunt tegenkomen: een voorganger, een diaken en een andersdenkende. We mogen best over de grens kijken om te zien wie we kunnen helpen, maar ik geloof zeker dat je ook weer niet te ver van je bed moet gaan kijken, omdat je dan nog meer leed weet te missen....denk eens aan je buurman/buurvrouw, ook die van een blok verderop.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 11:09
|
|
|
DANIEL777 schreef: | In de topic stappen in groningen werd er een opmerking gemaakt over dat alle paarden dood gaan en dat je er dan niks meer aan hebt. nou is mijn vraag naar aanleiding van 2 koningen 2 vers 1-18 hoe het dan kan dat je van deze paarden niet weet of ze wel of niet dood waren toen ze elia in een getrokken wagen naar de Hemel voeren. Graag jullie mening zonder off topic te gaan a.u b. |
Waren dit echte paarden? Of was het een beeld gelijkend op paarden? Als je af en toe naar een mooie wolkenlucht aan het kijken bent, kun je in de wolken allerlei vormen herkennen. Maar het blijven beelden van datgene wat jij erin ziet...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 11:14
|
|
|
ff kijken zijn er nog dingetjes waar men mee zit? ik kan "raad" geven en met name kan.... maar kan ook wel serieus zijn oke tis wel moeilijk maar kan het wel dus mensen brand maar weer los....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DANIEL777
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 11:18
|
|
|
HENK710 schreef: | Waren dit echte paarden? Of was het een beeld gelijkend op paarden? Als je af en toe naar een mooie wolkenlucht aan het kijken bent, kun je in de wolken allerlei vormen herkennen. Maar het blijven beelden van datgene wat jij erin ziet... | Henk dan zit ik ik met de volgende vraag Hoe verklaar je dan dat elisa getuige was van de opname van elia in de Hemel? Zou elisa dan volgens jou moeten hallucineren?
tweede gedeelte op henks reactie Als Elisa idd zou hallucineren hoe kan dat hij door geloof toch de dubbele Gezagsauthoriteit van God krijgen die hij wenste na de hemelopvaring van elia?
Laatst aangepast door
|
DANIEL777
|
op vrijdag 29 januari 2010, 11:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 11:31
|
|
|
MATTHI636 schreef: | Er was eens een Nederlander die elk weekend ging feesten, hij had veel vrienden, daarnaast zag hij er goed verzorgd uit en droeg merkkleding. Voor hem was het leven een groot feest en hij ging ook weleens naar de kerk. Aan de andere kant van de wereld in Noord korea woont een hele arme christen. Hij wordt vervolgd door de overheid omdat hij in Jezus gelooft en is een bedelaar die ongeschoren en met kapotte kleren in de stad ligt. Hij heeft geen vrienden en ontzettende honger, als hij het klokhuis van een appel heeft gekregen, heeft hij een goede dag gehad. Dan sterven ze allebei, de Nederlandse jongen krijgt een mooi en goed verzorgde begrafenis en er zijn veel mensen aanwezig. De arme Noord koreaan sterft en er is niemand die hem mist, hij wordt in een zak gedumpt. De populaire Nederlander komt in het dodenrijk terecht, waar hij een ontzettende pijn te lijden heeft. Dan ziet hij de arme Noord koreaan zitten op een prachtige plaats samen met abraham. De Nederlander vraagt aan abraham of de Noord koreaan niet naar hem kan toekomen, om hem wat water te geven. De pijn die hij door het vuur te lijden heeft is ondragelijk. Abraham zegt "mijn kind, tijdens uw leven was je populair en heb je alle goede dingen ontvangen, de Noord koreaan was arm en heeft veel te lijden gehad tijdens zijn leven. Je had je broer kunnen helpen in dit leven maar dat heb je niet gedaan. |
Het verhaal van de arme en rijke man in een modern jasje. Niks mis mee. Maar, is dé les van dit verhaal idd dat je elkaar moet helpen, dus barmhartigheid moet bewijzen? Die indruk heb ik namelijk niet...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIN602
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 11:56
|
|
|
Zoals je deze vergelijking met uitleg omschrijft komt mij dat heel wettisch over. Er zijn zoveel Bijbelteksten te vinden en toe te passen dat je als christen zelfs mag twijfelen of je gered bent. Leven uit genade is leven uit geloof dat is God welgevallig. Als God werkelijk zo geïnteresseerd is in hetgene wat we 'niet' gedaan hebben, waar blijft de genade dan?
Ik pleit er voor om datgene te doen wat in je vermogen ligt, maar om dan eenvoudig je schuld af te kopen om een x-bedrag te storten, dat is niet mijn manier.
Vergeet niet dat wij niet meer geoordeelt zullen worden want Jezus heeft het ons oordel gedragen. Daarentegen is het wel goed om jezelf te beoordelen (Paulus) want doe hetgene wat je doet uit geloof en liefde. Want de wet wet is vervuld in één woord: LIEFDE en liefde staat vrij van oordeel.
MATTHI636 schreef: | Je vindt mijn bijdragen tenenkrommend, nou dan heb ik het goed gedaan. Hier gaat het om hetgeen wat in Jacobus staat Jacobus2vers13 Want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem, die geen barmhartigheid bewezen heeft; barmhartigheid (echter) roemt tegen het oordeel |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 12:01
|
|
|
HENK710 schreef: | Tja, wat is barmhartigheid...en aan wie hebben wij barmhartigheid te bewijzen? In de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan laat Jezus ons duidelijk zien dat we niet moeten vragen wie onze naaste is, maar voor wie we onze naaste moeten zijn. Maar Hij geeft daarbij niet aan dat we dan maar de last van de hele wereld ons aan moeten trekken. Zodoende is het voorbeeld van de Nederlander en de Koreaan niet echt dekkend. Jezus heeft in de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan nu juist mensen laten passeren die je zo in je omgeving kunt tegenkomen: een voorganger, een diaken en een andersdenkende. We mogen best over de grens kijken om te zien wie we kunnen helpen, maar ik geloof zeker dat je ook weer niet te ver van je bed moet gaan kijken, omdat je dan nog meer leed weet te missen....denk eens aan je buurman/buurvrouw, ook die van een blok verderop. | ben ik het mee eens oke er is in de wereld veel leed maar hier in ons eigen kikkerlandje is er ook zat... neem de ouderen de zwakkere van deze maatschapij de zwervers de kansloze... noem maar op of idd het leed bij de buren, je eigen fam, overal waar mensen zijn is er ook helaas leed....waar ik ff ana moet denken is wat Jezus zelf zegt: heb je naatse lief als je zelf.... en wie is dan je naaste? kan letterlijk zijn he de gene die naast je woont of degene die je digt aan het hart ligt, maar idd ook de mensen die bv nu in haitie leven daar gaa het ook slecht, maar door alle elende op dees aardkloot vergeet men soms wel eens de ellende die er in je eigen straat is. De buuf die bv op sterven ligt, of de andere buuf die werkeloos is geworden door de crisis, en daar door moet wachten op WW wat ook nu lang op zich laat wachten (spreek uit eigen eraring) Je kan je ogen wel richten op de landen die ver weg zijn maar kijk eens in je straat stad provincie of land.. er is hier ook veel leed
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MATTHI636
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 12:24
|
|
|
RELLOK036 schreef: | ben ik het mee eens oke er is in de wereld veel leed maar hier in ons eigen kikkerlandje is er ook zat... neem de ouderen de zwakkere van deze maatschapij de zwervers de kansloze... noem maar op of idd het leed bij de buren, je eigen fam, overal waar mensen zijn is er ook helaas leed....waar ik ff ana moet denken is wat Jezus zelf zegt: heb je naatse lief als je zelf.... en wie is dan je naaste? kan letterlijk zijn he de gene die naast je woont of degene die je digt aan het hart ligt, maar idd ook de mensen die bv nu in haitie leven daar gaa het ook slecht, maar door alle elende op dees aardkloot vergeet men soms wel eens de ellende die er in je eigen straat is. De buuf die bv op sterven ligt, of de andere buuf die werkeloos is geworden door de crisis, en daar door moet wachten op WW wat ook nu lang op zich laat wachten (spreek uit eigen eraring) Je kan je ogen wel richten op de landen die ver weg zijn maar kijk eens in je straat stad provincie of land.. er is hier ook veel leed | Het kan allebei, de hele boodschap is naastenliefde in de praktijk te brengen.
Laatst aangepast door
|
MATTHI636
|
op vrijdag 29 januari 2010, 12:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 12:36
|
|
|
MATTHI636 schreef: | Het stuk heb ik gebaseerd op het verhaal van de rijke man en de arme lazarus, het staat in Lucas16vers19 |
Laten we eens de context van dt verhaal erbij pakken:
Lucas 16:10
Quote: | Wie betrouwbaar is in het geringste, is ook betrouwbaar als het om veel gaat, en wie oneerlijk is in het geringste is ook oneerlijk als het om veel gaat. 11 Als jullie onbetrouwbaar blijken in de omgang met de valse mammon, wie zal jullie dan werkelijk belangrijke dingen toevertrouwen? 12 En als jullie onbetrouwbaar blijken met wat een ander toebehoort, wie zal jullie dan geven wat jullie zelf toekomt? 13 Geen enkele knecht kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon.’ 14 De farizeeën, die geldzuchtig waren, hoorden dit alles aan en ze haalden honend hun neus voor hem op. 15 Maar Jezus zei tegen hen: ‘U wilt bij de mensen altijd voor rechtvaardig doorgaan, maar God kent uw hart. Wat bij de mensen in hoog aanzien staat, is een gruwel in de ogen van God. 16 De Wet en de Profeten gaan tot aan Johannes: sindsdien wordt het koninkrijk van God verkondigd, en iedereen wordt met klem genodigd binnen te komen. 17 Maar nog eerder vergaan hemel en aarde dan dat er ook maar één tittel van de wet wegvalt. 18 Wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, en ook wie trouwt met een vrouw die door haar man is verstoten, pleegt overspel. 19 Er was eens een rijke man die gewoon was zich te kleden in purperen gewaden en fijn linnen en die dagelijks uitbundig feestvierde. 20 Een bedelaar die Lazarus heette, lag voor de poort van zijn huis, overdekt met zweren. 21 Hij hoopte zijn maag te vullen met wat er overschoot van de tafel van de rijke man; maar er kwamen alleen honden aanlopen, die zijn zweren likten. 22 Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. 23 Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. 24 Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” 25 Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. 26 Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.” 27 Toen zei de rijke man: “Dan smeek ik u, vader, dat u hem naar het huis van mijn vader stuurt, 28 want ik heb nog vijf broers. Hij kan hen dan waarschuwen, zodat ze niet net als ik in dit oord van martelingen terechtkomen.” 29 Abraham zei: “Ze hebben Mozes en de profeten: laten ze naar hen luisteren!” 30 De rijke man zei: “Nee, vader Abraham, maar als iemand van de doden naar hen toe komt, zullen ze tot inkeer komen.” 31 Maar Abraham zei: “Als ze niet naar Mozes en de profeten luisteren, zullen ze zich ook niet laten overtuigen als er iemand uit de dood opstaat.”’ | Als Jezus dit verhaal vertelt, doet Hij dat naar aanleiding van datgene wat Hij voor die tijd gezegd heeft. Hij is in gesprek met de Farizeeën en wat wil Hij ze duidelijk maken? Het allereerste wat Hij stelt, is dat het belangrijk is betrouwbaar te zijn, zorgvuldig om te gaan met datgene wat je toevertrouwd is. Als je veel geld toevertrouwd is, zoals bij de rentmeester, ga er dan goed mee om. Als je veel talenten zijn toevertrouwd, ontwikkel ze dan ten dienste van de ander. Want besef goed, het is genade, dat je meer kunt en het is genade dat je meer hebt. Het derde wat Hij de Farizeeërs duidelijk maakt in dit gedeelte, is als mensen je toevertrouwd zijn, ga dan goed met deze mensen om. Vervang niet Gods wetten door je eigen wetten. Maak het juk niet groter dan de bedoeling is. En dan komt de tegenstelling waar het feitelijk om draait in dit verhaal.
Wat bij de mensen in hoog aanzien staat, is een gruwel in de ogen van God(vers 14).
Jezus beschrijft de rijke man als iemand die zich in purper en fijn linnen kleedt. Dat zijn kleren die gezag en aanzien oproepen bij mensen. De moderne vergelijking zou kunnen zijn mensen die in de PC Hoofdstraat hun boodschappen doen. Deze rijke man laat veel mensen bij zich komen om vooral te laten zien hoe voornaam hij is en hoe populair hij is. Hij verstevigt daarmee zijn indruk van aanzien van mensen. Die man is rijk, die man is dus belangrijk. Want hij wilde eer ontvangen van mensen, niet van God. Opvallend daarbij is dat Jezus hem niet eens bij zijn naam noemt. De rijke man, verder staat er niet. Terwijl naam en identiteit zo belangrijk zijn voor mensen. Lazarus was echter iemand, die er niet uitzag. Hij had zweren over zijn hele lichaam, kon niet voldoende eten. Hij was iemand door de mensen veracht, verwaarloosd en vergeten. Hoe keek God echter naar Lazarus? Toen hij in de hemel kwam kreeg hij een ereplaats, nl. op de schoot van Abraham. Alle vernedering en minachting was vergeten, hij werd daar dicht bij God de Vader neergezet. Ik denk dat we wel kunnen aannemen, dat Lazarus gewend was om te bidden. Dat hij in zijn strijd het naar God uitgeroepen had, dat God hem zou verlossen. En God verhoorde dat gebed, door hem een belangrijke plaats in de hemel te geven. De lessen die ik leer uit dit gedeelte is, dat God naar het hart van mensen kijkt. En wat er in je hart zit, zal bepalend zijn voor Gods koninkrijk. Heb je geleerd te bidden tijdens je leven, of is je leven zo gemakkelijk, dat je gewoon je eigen gang gaat? Ben je op zoek naar erkenning van anderen, of is de erkenning van God al voldoende? Wat doe je met je talenten? Gebruik je die om de ander te dienen of gebruik je die om je eigen gezag te vergroten?? Gods normen en waarden zijn anders dan die van mensen, wij kijken naar de buitenkant en kunnen daarvan onder de indruk raken, maar God ziet het hart aan en ziet andere motieven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MATTHI636
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 12:36
|
|
|
INEZ910 schreef: | Het stuk uit de bijbel dat Matthi aanhaalt gaat ook niet over de hele wereld en zijn ellende hé maar over de mensen uit je buurt: gevangenen, eenzamen, vreemdelingen .. ze zijn in ieders buurt en stad te vinden.. Naaste zijn: dat gaat toch echt ook over mensen in je naaste omgeving .. | De bedoeling van het stuk is in barmhartigheid omzien naar je naasten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIN602
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 12:43
|
|
|
MATTHI636 schreef: | De bedoeling van het stuk is in barmhartigheid omzien naar je naasten. |
Daar ben ik het helemaal mee eens
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 13:04
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | De lessen die ik leer uit dit gedeelte is, dat God naar het hart van mensen kijkt. En wat er in je hart zit, zal bepalend zijn voor Gods koninkrijk. Heb je geleerd te bidden tijdens je leven, of is je leven zo gemakkelijk, dat je gewoon je eigen gang gaat? Ben je op zoek naar erkenning van anderen, of is de erkenning van God al voldoende? Wat doe je met je talenten? Gebruik je die om de ander te dienen of gebruik je die om je eigen gezag te vergroten?? Gods normen en waarden zijn anders dan die van mensen, wij kijken naar de buitenkant en kunnen daarvan onder de indruk raken, maar God ziet het hart aan en ziet andere motieven. |
Mooie bijdrage Chatuliem. Ben ik het helemaal mee eens. Ik kon het alleen nog niet goed onder woorden krijgen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 13:07
|
|
|
MATTHI636 schreef: | De bedoeling van het stuk is in barmhartigheid omzien naar je naasten. | De bedoeling van jouw stuk komt op mij idd over als het doen van barmhartigheid. Alleen is dat volgens mij dus een andere bedoeling als dat Jezus had toen hij dit verhaal vertelde.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MATTHI636
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 13:29
|
|
|
LIESBETH326 schreef: | De bedoeling van jouw stuk komt op mij idd over als het doen van barmhartigheid. Alleen is dat volgens mij dus een andere bedoeling als dat Jezus had toen hij dit verhaal vertelde. |
Ik heb het niet over de hartstoestand of het wel of iemand wel of niet oprecht geeft of dat er andere bedoelingen zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 13:52
|
|
|
MATTHI636 schreef: | Ik heb het niet over de hartstoestand of het wel of iemand wel of niet oprecht geeft of dat er andere bedoelingen zijn. | Als je gelijkenissen in een modern jasje wilt gieten, moet je er wel voor zorgen dat de boodschap van die gelijkenis overeind blijft. In de reacties merk je al dat dit ergens wringt. Het komt niet overeen met andere bijbelteksten, het kweekt een vals schuldgevoel. Jezus bedoelde met deze gelijkenissen niet, dat hij rijkdom veroordeelde. Ook wilde Hij ons niet een schuldgevoel aanpraten, zoals Pieter terecht zegt, wij kunnen niet in ons eentje de armoede van de hele wereld oplossen. Er moet een andere boodschap aan ten grondslag liggen die dieper is. En dat heb ik proberen te ontdekken door te lezen in de context waarin het staat. En daar komen de begrippen aanzien en status naar boven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PEACEDOVE820
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 14:39
|
|
|
Hey Allen,
Effe een verzoekje, zouden we het allemaal een beetje respect vol kunnen houden moet zeggen dat ik er de humor ook niet van in zie.....
Zou willen voorstellen bouw elkaar op en breek niet af en wees elkander tot zegen!
We zijn allemaal tenslotte al een setje, want als het goed woont God in ons hart!
Gods rijke zegen voor allen!
Peacedove
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 14:54
|
|
|
PEACEDOVE820 schreef: | Hey Allen,
Effe een verzoekje, zouden we het allemaal een beetje respect vol kunnen houden moet zeggen dat ik er de humor ook niet van in zie.....
Zou willen voorstellen bouw elkaar op en breek niet af en wees elkander tot zegen!
We zijn allemaal tenslotte al een setje, want als het goed woont God in ons hart!
Gods rijke zegen voor allen!
Peacedove |
AMEN!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JORIEKE632
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 14:58
|
|
|
mooie woordspeling, .. tis ook gewoon een mooi gedicht!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CLOWNTJE718
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 14:59
|
|
|
helemaal mee eens Mary Zie mijn schrijven van zondag en als we ons daar nu allen aan houden dan zijn we bezig op een manier die respect geeft. Hou je bij het onderwerp als er een setje ontstaat kunnen we deze mensen geluk wensen en bemoedigen Zoals Mary zegt we hebben toch allemaal en relatie met onze Here God Laten we ons dan ook daar door laten inspireren. Een hartelijke groet Clowntje
Laatst aangepast door
|
CLOWNTJE718
|
op vrijdag 29 januari 2010, 15:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 15:28
|
|
|
..
Mijn leven ligt in Zijn hand en daar heb ik mijn houvast.
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op vrijdag 29 januari 2010, 23:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MATTHI636
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 15:38
|
|
|
Het verhaal zoals ik het geschreven hebt blijft gewoon staan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 16:05
|
|
|
Quote: | In de topic stappen in groningen werd er een opmerking gemaakt over dat alle paarden dood gaan en dat je er dan niks meer aan hebt. nou is mijn vraag naar aanleiding van 2 koningen 2 vers 1-18 hoe het dan kan dat je van deze paarden niet weet of ze wel of niet dood waren toen ze elia in een getrokken wagen naar de Hemel voeren. Graag jullie mening zonder off topic te gaan a.u b. |
Ik denk niet dat dat een vraag is waar we ons als mensen mee hoeven bezig te houden. God kan een mens, dus ook Eliza) laten zien wat Hij wil. Ik geloof in de bijbel als Gods woord en de waarheid. Dus dat het echt gebeurt is staat voor mij vast. En of die paarden dood of levend waren, en of het enkel een beeld was dat God aan Eliza liet zien, dat weet God alleen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 16:10
|
|
|
Omdat in mijn reactie op Anita haar originele verhaal terug te vinden was, voelde ik me niet vrij het te laten staan nadat zij het origineel hier boven had verwijderd.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 29 januari 2010, 23:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 16:10
|
|
|
MATTHI636 schreef: | Het verhaal zoals ik het geschreven hebt blijft gewoon staan. | Tja, wat moeten we daar nu mee. We zijn hier toch om met elkaar dingen te bespreken?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 16:16
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Als je gelijkenissen in een modern jasje wilt gieten, moet je er wel voor zorgen dat de boodschap van die gelijkenis overeind blijft. In de reacties merk je al dat dit ergens wringt. Het komt niet overeen met andere bijbelteksten, het kweekt een vals schuldgevoel. Jezus bedoelde met deze gelijkenissen niet, dat hij rijkdom veroordeelde. Ook wilde Hij ons niet een schuldgevoel aanpraten, zoals Pieter terecht zegt, wij kunnen niet in ons eentje de armoede van de hele wereld oplossen. Er moet een andere boodschap aan ten grondslag liggen die dieper is. En dat heb ik proberen te ontdekken door te lezen in de context waarin het staat. En daar komen de begrippen aanzien en status naar boven. |
Luc 1,53 Wie honger heeft overlaadt hij met gaven, maar rijken stuurt hij weg met lege handen.
46 Maria zei: ‘Mijn ziel prijst en looft de Heer, 47 mijn hart juicht om God, mijn redder: 48 hij heeft oog gehad voor mij, zijn minste dienares. Alle geslachten zullen mij voortaan gelukkig prijzen, 49 ja, grote dingen heeft de Machtige voor mij gedaan, heilig is zijn naam. 50 Barmhartig is hij, van geslacht op geslacht, voor al wie hem vereert. 51 Hij toont zijn macht en de kracht van zijn arm en drijft uiteen wie zich verheven wanen, (1:51) en drijft uiteen wie zich verheven wanen – Ook mogelijk is de vertaling: ‘de plannen van hoogmoedigen stuurt hij in de war’.52 heersers stoot hij van hun troon en wie gering is geeft hij aanzien. 53 Wie honger heeft overlaadt hij met gaven, maar rijken stuurt hij weg met lege handen. 54-55 Hij trekt zich het lot aan van Israël, zijn dienaar, zoals hij aan onze voorouders heeft beloofd: hij herinnert zich zijn barmhartigheid jegens Abraham en zijn nageslacht, tot in eeuwigheid.’ 55 [54–55]
Jakobus 5 : 1 - 6 1 En nu iets voor u, rijken! Weeklaag en jammer om de rampspoed die over u komt. 2 Uw rijkdom is verrot en uw kleding is door de mot aangevreten. 3 Uw goud en zilver is verroest, en die roest zal tegen u getuigen en als een vuur uw lichaam verteren. U hebt uw schatkamers gevuld, hoewel de tijd ten einde loopt. 4 Hoor de klacht van het loon dat u de arbeiders die uw velden maaiden hebt onthouden. Het geroep van de maaiers is tot de Heer van de hemelse machten doorgedrongen. 5 U hebt op aarde in weelde gebaad en losbandig geleefd, u hebt uzelf vetgemest voor de slachttijd. 6 U hebt de rechtvaardige veroordeeld en vermoord, en hij heeft zich niet tegen u verzet.
Jak 2,6 Maar u behandelt arme mensen met minachting. Zijn het dan niet de rijken die u onderdrukken en u voor de rechter slepen?
Wie een oor heeft om te horen, die hore.
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op vrijdag 29 januari 2010, 16:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 16:48
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: |
Jakobus 5 : 1 - 6 1 En nu iets voor u, rijken! Weeklaag en jammer om de rampspoed die over u komt. 2 Uw rijkdom is verrot en uw kleding is door de mot aangevreten. 3 Uw goud en zilver is verroest, en die roest zal tegen u getuigen en als een vuur uw lichaam verteren. U hebt uw schatkamers gevuld, hoewel de tijd ten einde loopt. 4 Hoor de klacht van het loon dat u de arbeiders die uw velden maaiden hebt onthouden. Het geroep van de maaiers is tot de Heer van de hemelse machten doorgedrongen. 5 U hebt op aarde in weelde gebaad en losbandig geleefd, u hebt uzelf vetgemest voor de slachttijd. 6 U hebt de rechtvaardige veroordeeld en vermoord, en hij heeft zich niet tegen u verzet.
Jak 2,6 Maar u behandelt arme mensen met minachting. Zijn het dan niet de rijken die u onderdrukken en u voor de rechter slepen?
Wie een oor heeft om te horen, die hore. |
Ik vind het schattig hoor Sola dat je een rijtje bijbelteksten opsomt. Jammer dat het zonder bijbehorend commentaar gaat. Het zijn nu precies de bijbelgedeelten die bijv. de communisten en socialisten misbruiken om hun idologie een christelijk sausje te geven. Zeker dat vers 4 slaat in de huidige economie nergens op!
Wat mij opvalt is dat er in deze hele topic veel anti-rijken teksten gebruikt worden. Vooral de vergelijking over de rijke en de hemel en de kameel door het oog van de naald. Ik lees in de hele bijbel nergens commentaar op de rijkdom van Abraham, Job of bijvoorbeeld koning David. Sterker nog... God zegende deze mensen, werd er uitdrukkelijk bij gezet.
Rijkdom is een keuze, en een opdracht!! Er staat immers dat je moet woekeren met je talenten? Het staat een ieder vrij zijn talenten te ontwikkelen en daarmee tot rijkdom te komen. Vaak word dan vergeten dat daar werkweken van 70 uur tegenover staan. Een ander werkt 36 uur, of zelfs in het geheel niet. Dat is hun keuze. Maar dan ook niet afgunstig zijn...
De gemiddelde werkende draagt via zijn loonbelasting, inkomstenbelasting en sociale premies al ruimhartig bij aan de sociale zekerheden. Wat men daarnaast nog wil weggeven is een persoonlijke keuze, dat is niet af te dwingen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 16:53
|
|
|
ach, een dood paard kun je altijd ook slachten he.. paardebiefstuk, niks mis mee. dus die opmerking over dooie paarden waar je niets aan hebt in dat topic, is sowieso misplaatst.
maar goed, diverse lezertjes gaan deze bijdrage van mij ook weer misplaatst en off topic vinden
het zij zo
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
INEZ910
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 16:54
|
|
|
MATTHI636 schreef: | De bedoeling van het stuk is in barmhartigheid omzien naar je naasten. |
Dat zeg ik
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: vrijdag 29 januari 2010, 17:03
|
|
|
ANITA324 schreef: | Verwijdert door mezelf...
Luister niet naar mij Ik moet niet op mensen bouwen Alleen op God |
Ja Anita dat klopt dat je op God moet bouwen, maar wij zijn hier als mensen op de aarde gekomen om te delen. Dus als je pijn hebt diep van binnen mag dat er zijn en als je dat wilt mag je dat ook delen. Gedeelde smart is halve smart gedeelde vreugde is hele vreugde. Sterkte Jill
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|