Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 08:52
|
|
|
Ik snap je stukje helemaal hoor
Zat alleen te denken; WWJD?... Ik ben maar een mens en weet dat ik er heel veel moeite mee zou hebben als het mijn partner was die vreemd ging. En om heel eerlijk te zijn denk ik dat ik het nog moeilijker zou vinden hem te vergeven... Natuurlijk staat er als eerste in de bijbel dat we niet zullen echtbreken, maar zou iedereen dat in zo'n geval kunnen opbrengen? Of ben ik dan, als christen-zijnde, gemachtigd om dezelfde zin die Jezus tegen de vrouw zei op een andere manier te gebruiken? Ofwel; Ga heen en zondig voortaan niet meer! Mag ik hem wegsturen en alsnog berispen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VINCENT394
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 09:17
|
|
|
Voordat ik op de vraag inga waarover deze draad gaat, wil ik eerst even een andere reactie plaatsen. In enkele berichten hierboven zie ik dat er best scherp gesproken wordt over mensen die anders God belijden dan wij gewend zijn.
Met alle respect naar de mensen die dit schrijven, dit vind ik een hele enge gedachte. Als wij als christelijke gemeente mede-christenen gaan veroordelen omdat wij dingen anders zien, hoe belangrijk deze dingen dan ook voor ons zijn, gaan wij dan niet op de stoel van Jezus zitten? Ik kan eerlijk zeggen dat ik de ultieme waarheid niet ken. Ik ken Jezus en dat is voor mij voldoende. En iedereen die ook zegt Jezus te dienen en daarnaar wil leven, is mijn broeder of zuster. Ik kan het met hem/haar oneens zijn, maar zal nooit durven zeggen dat wat hij of zij zegt niet waar is.
God zal uiteindelijk beslissen wie Zijn kinderen zijn en tot die tijd zal ik mijn broeders en zusters in het geloof lief hebben. Het kan zijn dat ik het met denkbeelden en uitspraken niet eens ben, dit zal ik ook zeggen. Maar dit betekent dus niet dat ik hen niet liefheb en tot mijn broeders en zusters in Jezus reken.
Daarbij dus een bruggetje naar het kerkbezoek. Als je Jezus dient, ookal heb je daar geen kerk bij nodig, ben je wat mij betreft Christen. Ik denk wel dat het makkelijker is om Jezus te dienen als je een gemeente hebt, waar je jezelf thuis voelt.
Ik lees echter ook heel veel mensen hier die dat helaas moeten missen. De Kerk is geen noodzaak, Jezus is dat wel. Maar als je wel behoefte hebt aan die gemeenschap met mede-christenen, kan ik je aanraden om een gemeente te zoeken waar je jezelf wel thuisvoelt. Ze zijn er wel!
groetjes,
Vincent
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURENS814
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 10:25
|
|
|
Oke, zat ff niet op te letten lees nu welke tekst Sola aanhaalt. Niet MAt. hoofdstuk 16, maar hoofdstuk 18. Duidelijk! Mijn fout.
Inderdaad hebben alle apostelen het gezag gekregen om te binden en te ontbinden.
Maar petrus lijkt in MAt. 16 wel de rots waar Jezus op doelt wanneer hij zeg: Op deze rots zal ik mijn kerk bouwen'. En heeft alleen Petrus de sleutels van het koninktijk der hemelen ontvangen of ook de andere apostelen? Wat zijn die sleutels dan, is dat hetzelfde als de macht om te binden en te ontbinden?
Wat is de Bijbel soms toch een verwarrend boek.
Laatst aangepast door
|
LAURENS814
|
op donderdag 21 januari 2010, 17:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 11:37
|
|
|
Wat ik hier nog aan zou willen toevoegen:
Meer of minder geld voor zorg is een politieke keuze. Nederland is een rijk land en kan zich een goed zorgstelsel veroorloven. Maar welke politicus durft daar het juiste prijskaartje aan te hangen en ook die boodschap ook aan het electoraat te verkopen? Bijna niemand dus.
Dus laten we vraag en aanbod de prijs bepalen en maken we van de zorg een schaars product. Zorg wordt dan al snel te duur en er moeten keuzes gemaakt worden. Lastenverzwaring of keuzes voor meer zorg en iets minder van wat dan ook vinden politici moeilijk. Onderwijs, wegen en het stimuleren van de economie zijn ook belangrijk, want anders kan er op den duur geen zorg meer verleend worden. Een mooie cirkelredering.
Uiteindelijk kunnen we iedere belasting-euro maar 1 keer uitgeven. Maar het niveau van beschaving in een land kan m.i. nog altijd afgemeten worden aan het bedrag dat aan zorg besteed wordt. Dat is in Nederland best veel en we willen ook met z'n allen de hoogst mogelijke kwaliteit en ook geen wachtlijsten. Daar hangt echter een prijskaartje aan. Hebben we dat er met z'n allen voor over of niet? Daarvoor huren we politici in.
En anders stemmen we een partij die wel meer zorg belangrijk vindt en de meest kwetsbare mensen (dementerende bejaarden en psychisch zwakkeren) niet aan hun lot overlaat. Of kiezen we dan ook voor 'eigen verantwoordelijkheid', een term uit de koker van onze eigen premier?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JILL658
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 12:18
|
|
|
Nee thuis wonen gaan we niet meer doen, dan maak ik samen met René wel een feestje hier
Goed zo Beertje laat je niet op de kast jagen, ...... enneh dat feestje houden we dan te goed
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PEACEDOVE820
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 12:35
|
|
|
Wouw wat een mooi gedicht en o zo waar!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PEACEDOVE820
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 12:39
|
|
|
Het zijn mooie gedachtes , alleen dek dat er helaas maar waar niet zo heel veel mensen rond lopen die echt diep van binnen zo zijn...... Wilde je effe uit de droom helpen hoor!
Groetjes, Peacedove
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PEACEDOVE820
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 12:42
|
|
|
Toen ik pas een geluks koekej opende verscheen er een mooie tekst die ik jullie niet wil onthouden:
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijdom zonder grenzen. (F.Daels)
Groetjes, Peacedove
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 13:18
|
|
|
"Hebr. 10" schreef: | Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen, 25 en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen. | Als we gewoon doen waartoe de Bijbel ons aanspoort komen we uiteindelijk tot ons doel. Voor veel mensen vereist dit offervaardigheid, en dat is best wel moeilijk. God heeft de gemeente gegeven om ons te laten groeien, ontwikkelen, en daar is eigenlijk geen andere vervanging voor mogelijk.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 21 januari 2010, 13:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 13:21
|
|
|
"Hebr.10" schreef: | Laten we opmerkzaam blijven en elkaar ertoe aansporen lief te hebben en goed te doen, 25 en in plaats van weg te blijven van onze samenkomsten, zoals sommigen doen, elkaar juist bemoedigen, en dat des te meer naarmate u de dag van zijn komst ziet naderen. |
Het is maar wat je onder die samenkomst verstaat. Want als christenen kun je op veel manieren samenkomen om God te ontmoeten in en met de ander en Hem te loven. Denk dat dat wel een kernpunt is voor het christen zijn: erkennen dat je elkaar nodig hebt en daar ook tijd en energie voor vrijmaken, zodat we zowel onszelf als de ander kunnen laten groeien.
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op donderdag 21 januari 2010, 13:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 13:54
|
|
|
PEACEDOVE820 schreef: | Toen ik pas een geluks koekej opende verscheen er een mooie tekst die ik jullie niet wil onthouden:
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijdom zonder grenzen. (F.Daels)
Groetjes, Peacedove |
Wow wat een mooie zeg
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 14:13
|
|
|
INKA401 schreef: | mwah, valt mee hoor ... als ik iemand kan helpen dan doe ik dat |
oke ... goeie instelling ... maar let wel een beetje op jezelf he'
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIEN982
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 15:27
|
|
|
JOHAN400 schreef: | rel wees blij dat ik je niet voor een setje lucht ankers op pad stuurde |
Rel mag blij zijn dat ze hem niet om een plintentrapje gestuurd hebben. (hebben ze mij wellis opuit gestuurd, ik was toen 7 jaar, maar vergeet het nooit meer.) wist ik wat dat was..... en lol dat ze hadden.
Laatst aangepast door
|
CARIEN982
|
op donderdag 21 januari 2010, 16:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 15:28
|
|
|
HENK710 schreef: | Het is maar wat je onder die samenkomst verstaat. Want als christenen kun je op veel manieren samenkomen om God te ontmoeten in en met de ander en Hem te loven. Denk dat dat wel een kernpunt is voor het christen zijn: erkennen dat je elkaar nodig hebt en daar ook tijd en energie voor vrijmaken, zodat we zowel onszelf als de ander kunnen laten groeien. |
Het is maar net wat je onder die samenkomst verstaat..... In Nederland is het het heel gewoon dat je daarvoor naar een kerk gaat. Daar de zondagdiensten houdt samen met broeders en zusters in Christus. In sommige landen is het niet mogelijk om in het openbaar, in een kerk, samen te komen, daar kent men de huissamenkomsten, in het verborgene samen te komen met broeders en zuster in Christus. Maar goed laten we eerlijk zijn, het is geen wet van Meden en Perzen om in een kerk te moeten samenkomen, maar ...... voor de geestelijke voeding is het wel goed om samen met andere/meerdere christenen te delen in de naam van Jezus. Er is niet voor niets een spreekwoord dat zegt; "hoe meer zielen, hoe meer vreugd"
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 15:32
|
|
|
CARIEN982 schreef: | Rel mag blij zijn dat ze hem niet om een plintentrapje gestuurd hebben. (hebben ze mij wellis opuit gestuurd, ik was toen 7 jaar, maar vergeet het nooit meer.) wist ik wat dat was haha |
Of naar de plaatselijk rijwielhandelaar te worden gestuurd voor vuurvonkjes, omdat de bougies niet vonkten .......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIEN982
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 16:01
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Of naar de plaatselijk rijwielhandelaar te worden gestuurd voor vuurvonkjes, omdat de bougies niet vonkten ....... |
Deze is ook leuk Cross, ik had hem nog nooit gehoord.
Laatst aangepast door
|
CARIEN982
|
op donderdag 21 januari 2010, 16:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURENS814
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 16:37
|
|
|
INKA401 schreef: | een nieuw topic ... wat was op deze dag nou wat jou het meest bezig hield was dit nu een fijne ervaring ... een iets mindere ... een vééel mindere een bijzondere geloofs ervaring ... of gewoon de dingen die we allemaal elke dag doen ... de kids bijzónder lastig ... geen zin in school ... je konijn aan de diarée, of had je een dag dat je grote plannen had maar er niets uit je handen kwam ... schaam je niet ... tís óver bekend ...jullie snap? |
Vandaag lekker helemaal niks gedaan. Lekker uitgeslapen en een beetje gelummeld, da's alles. Heb al mijn studie taken afgerond en heb tot februari ff niks aan mijn hoofd. Heerlijk! Daar was ik echt aan toe
Even uitrusten en 1 februari weer flink aan de slag bij het Stedelijk Museum in Amsterdam. Lekker collectieonderzoek doen, tentoonstellingen maken, publicaties voorbereiden enz. Vervelen zal ik mij daar niet.....Gelukkig maar.
Laatst aangepast door
|
LAURENS814
|
op donderdag 21 januari 2010, 16:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 16:55
|
|
|
ik geniet van je bijdragen laurens.... maar er komt nog iets bij; wat gebeurd er als je petrus vertaald met rots..... en dan de teksten nog eens leest; op deze rots (belijdenis dat christus de zoon van God is) zal ik mijn gemeente bouwen.... ik vind het overigens een lastige tekst om in t dagelijks leven in te passen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURENS814
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 17:04
|
|
|
Volgens een 18de eeuwse Joodse profetie zal de Derde Tempel in Jeruzalem gebouwd worden tegelijkertijd met de herbouw van de grote Hurva synagoge. De Vilna Gaon, een rabbijnse autoriteit, voorspelde in de 18de eeuw dat de Hurva synagoge in Jeruzalem tot twee keer toe zou worden vernietigd en weer opgebouwd. De derde bouw zal volgens de profetie samen vallen met de herbouw van de Tempel in Jeruzalem.
Tot nu toe lijkt de rabbijn gelijk te krijgen. De Hurva sysnagoge werd voor de eerste keer vernietigd toen moslims het gebedshuis verwoeste om leningen te vereffenen. De synagoge herrees honderd jaar later uit de as, om vervolgens tijdens de Israelische onhafhankelijkheidsoorlog in 1948 opnieuw te worden vernietigd.
Sinds 2001 heeft Israel besloten dit heiligdom weer op te bouwen. Men verwacht dat de derde Hurva synagoge op 15 maart 2010 haar deuren kan openen. Volgens de profetie zal dan ook de herbouw van de tempel kunnen beginnen.
Ik ben benieuwd.... Voor de bron zie: http://www.israeltoday.co.il/default.aspx?tabid=178&nid=20063
Laatst aangepast door
|
LAURENS814
|
op donderdag 21 januari 2010, 17:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURENS814
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 17:33
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik geniet van je bijdragen laurens.... maar er komt nog iets bij; wat gebeurd er als je petrus vertaald met rots..... en dan de teksten nog eens leest; op deze rots (belijdenis dat christus de zoon van God is) zal ik mijn gemeente bouwen.... ik vind het overigens een lastige tekst om in t dagelijks leven in te passen... |
De Bijbel vind ik sowieso lastig om te begrijpen en toe te passen. Denk je het eindelijk te begrijpen, staat er drie hoofdstukken verder inneens iets wat je hele redenering omverwerpt. En dan de relatie tussen de verschillende Bijbelboeken, ook niet makkelijk. Maar om toch ff terug te komen op MAt 16. Dat Christus als de rots wordt bedoelt vind ik in die context niet duidelijk. Ik denk eerder dat met 'rots' toch Petrus wordt bedoelt, omdat zijn naam ook een afgeleidde is van dat woord.
Laat ik voor het gemak maar bij de kerk te rade gaan, dan hoef ik hierover zelf niet meer na te denken. Dat hebben al die kerkvaders en heiligen al voor mij gedaan, en die deden het veeeeel beter.
Laatst aangepast door
|
LAURENS814
|
op donderdag 21 januari 2010, 17:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURENS814
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 17:38
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Niet alleen Petrus had dat leergezag, maar al de leerlingen van de Heer, zie daar voor
Matteüs 18 18 Ik verzeker jullie: al wat jullie op aarde bindend verklaren zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat jullie op aarde ontbinden zal ook in de hemel ontbonden zijn. |
Oke, zat ff niet op te letten lees nu welke tekst Sola aanhaalt. Niet MAt. hoofdstuk 16, maar hoofdstuk 18. Duidelijk! Mijn fout.
Inderdaad hebben alle apostelen het gezag gekregen om te binden en te ontbinden.
Maar petrus lijkt in MAt. 16 wel de rots waar Jezus op doelt wanneer hij zeg: Op deze rots zal ik mijn kerk bouwen'. En heeft alleen Petrus de sleutels van het koninktijk der hemelen ontvangen of ook de andere apostelen? Wat zijn die sleutels dan, is dat hetzelfde als de macht om te binden en te ontbinden?
Wat is de Bijbel soms toch een verwarrend boek.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HDBAS635
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 17:43
|
|
|
LAURENS814 schreef: | Volgens een 18de eeuwse Joodse profetie zal de Derde Tempel in Jeruzalem gebouwd worden tegelijkertijd met de herbouw van de grote Hurva synagoge. De Vilna Gaon, een rabbijnse autoriteit, voorspelde in de 18de eeuw dat de Hurva synagoge in Jeruzalem tot twee keer toe zou worden vernietigd en weer opgebouwd. De derde bouw zal volgens de profetie samen vallen met de herbouw van de Tempel in Jeruzalem.
Tot nu toe lijkt de rabbijn gelijk te krijgen. De Hurva sysnagoge werd voor de eerste keer vernietigd toen moslims het gebedshuis verwoeste om leningen te vereffenen. De synagoge herrees honderd jaar later uit de as, om vervolgens tijdens de Israelische onhafhankelijkheidsoorlog in 1948 opnieuw te worden vernietigd.
Sinds 2001 heeft Israel besloten dit heiligdom weer op te bouwen. Men verwacht dat de derde Hurva synagoge op 15 maart 2010 haar deuren kan openen. Volgens de profetie zal dan ook de herbouw van de tempel kunnen beginnen.
Ik ben benieuwd.... Voor de bron zie: http://www.israeltoday.co.il/default.aspx?tabid=178&nid=20063 |
ze hebben de bouwvergunning al voor de tempel. Er waren geen bezwaren tegen de bouw ingediend. Nu alleen nog een aannemer vinden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HDBAS635
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 17:48
|
|
|
LAURENS814 schreef: | Oke, zat ff niet op te letten lees nu welke tekst Sola aanhaalt. Niet MAt. hoofdstuk 16, maar hoofdstuk 18. Duidelijk! Mijn fout.
Wat is de Bijbel soms toch een verwarrend boek. | de rots is niet Petrus. Maar de belijdenis. Ieder die in Jezus geloofd met die belijdenis heeft een goed fundament om op te bouwen(geestelijk). Deze geschiedenis(matth 16 was In Cesarea Filippi en daar was een hele grote rots met de burcht van Herodes. Vandaar de zinspeling "rots".
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 17:54
|
|
|
sola, je mag alles denken vinden en voelen wat je maar wilt..... daar heeft ieder mens t recht toe, dus ook jij.
weet je wat ik tegen mn kinderen zeg, wanneer ze onaardig doen tegen elkaar? "als je niks gezelligs kunt zeggen, hou dan een poosje je mond dicht asjeblieft!"
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURENS814
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 17:59
|
|
|
HDBAS635 schreef: | de rots is niet Petrus. Maar de belijdenis. Ieder die in Jezus geloofd met die belijdenis heeft een goed fundament om op te bouwen(geestelijk). Deze geschiedenis(matth 16 was In Cesarea Filippi en daar was een hele grote rots met de burcht van Herodes. Vandaar de zinspeling "rots". |
Las net op een internet een leuke verhaal van een katholiek die zijn ervaring met een evagelis uiteenzet over de betekenis van het woord 'rots'. Ik wil hierbij niet zeggen dat hij gelijk heeft maar vond het wel aardig om hier te posten: http://verbond.blogspot.com/2009/07/petrus-en-deze-petra.html
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ELLY361
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 17:59
|
|
|
JILL658 schreef: | Nee thuis wonen gaan we niet meer doen, dan maak ik samen met René wel een feestje hier
Goed zo Beertje laat je niet op de kast jagen, ...... enneh dat feestje houden we dan te goed |
we wachten rustig af
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 18:50
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Of naar de plaatselijk rijwielhandelaar te worden gestuurd voor vuurvonkjes, omdat de bougies niet vonkten ....... |
OOOO die is goed zeg Denk ga em zeker eens gebruiken heb nu al lol
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 18:57
|
|
|
PEACEDOVE820 schreef: | Toen ik pas een geluks koekej opende verscheen er een mooie tekst die ik jullie niet wil onthouden:
Groetjes, Peacedove |
Wat is nu weer een gelukskoekje???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 19:01
|
|
|
Haha Cross, zo is mijn zus es een keer voor de gek gehouden door de broers, ze moest anderhalfe kilometer fietsen om vuurvonkjes te halen...............
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 19:14
|
|
|
HENK710 schreef: | We gaan toch een bepaalde lijdensweg Pieter.... We dienen immers elke dag ons kruis op ons te nemen....en een kruis is geen pretje |
Weet je wat ik daaraan zo mooi vind??? Dat De Zoon mijn kruis gedragen heeft, welke een VERLICHTING is in mijn dagelijkse leven Dus het kruis (geen pretje) heb ik niet meer .
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op donderdag 21 januari 2010, 19:18
|
|
Naar boven |
|
|