ChristianMatch

Forum

De vreze des Heren
Ga naar pagina Vorige 1 ... 10 11 12 13 14 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 19:47

HANNAH810 schreef:
en toch kan het een heel vertekend beeld zijn, jans!!

gedachten in woorden vangen doet ieder mens op een eigen manier, he?

Hannah, ik ben het met je eens dat niet iedereen zijn gedachten even goed in woorden kan vangen en dat een ieder dat op zijn eigen manier doet. Maar dat het een heel vertekend beeld geeft, kan ik niet geloven. Dat het iets anders is dan je je voorgesteld had wel. Maar ik mag toch hopen dat hetgeen hier op het forum gezegd wordt, ook datgene is wat men zegt als men elkaar ontmoet. Het is hier toch vooral de toon die de muziek maakt. En als de toon hier vals is, kan ik me niet voorstellen dat ik daar niets van zal merken bij een ontmoeting.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 19:53

JANS221 schreef:
Dan is de vraag waarom mensen op het forum anders overkomen dan dat ze in werkelijkheid zijn! Ik meen toch dat ik wel enigszins kan weten hoe iemand is, door wat hij/zij schrijft op het forum!

Is dat zo??????????
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 19:55

JOL252 schreef:
Er is duidelijk het een en ander neergezet over visie en beeld van vrouwen en wat voor grote schuld er nog steeds ten grondslag ligt aan haar bestaan en waarom mannen daarom van alles zouden zijn etcetera. Ik heb dat, meen ik, samen met anderen niet verkeerd verstaan of begrepen, ook nagevraagd of ik het zo goed begreep en ik kreeg bevestigende antwoorden dat het inderdaad zo verstaan moest worden.

ach ja.
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 20:19

ERIKA129 schreef:
Als jij het snapt dan is dat heel knap...
Ik lees GOED maar hij spreekt zichzelf tegen ja! en als jij GOED kan lezen zie je dat ook...
Maar goed gaan we nu met modder gooien???
Ik stel hem een vraag en meerdere mensen hij kiest selectief de vraag was naar hem toe en niet naar jou he... Dank u!

Sorry Erika,

Hierin heb je gelijk. Ik had er - het was goed bedoeld - niet tussen moeten gaan zitten.

Omdat de communicatiestoornis te groot is, laat ik dit topic verder rusten.
Daarbij roept Paulus ons op om geen zinloze discussies te voeren.
Liever terug naar de topictitel: De vreze des Heren...

Zegen gewenst van Road.

Laatst aangepast door
ROADY558
op donderdag 13 december 2012, 20:21
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 20:43

JANS221 schreef:
Hannah, ik ben het met je eens dat niet iedereen zijn gedachten even goed in woorden kan vangen en dat een ieder dat op zijn eigen manier doet. Maar dat het een heel vertekend beeld geeft, kan ik niet geloven. Dat het iets anders is dan je je voorgesteld had wel. Maar ik mag toch hopen dat hetgeen hier op het forum gezegd wordt, ook datgene is wat men zegt als men elkaar ontmoet. Het is hier toch vooral de toon die de muziek maakt. En als de toon hier vals is, kan ik me niet voorstellen dat ik daar niets van zal merken bij een ontmoeting.

Er hoeft maar een opzettelijk (valse)woordt gezegt te worden door iemand hier op het Forum, en het hele meute gaat daarin mee.
Met als gevolg waar hebben we het nu over?

Verder laat ik deze topic voor hetgeen dat het is.

Laatst aangepast door
MARITIME853
op donderdag 13 december 2012, 20:44
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 21:33

MARITIME853 schreef:
Er hoeft maar een opzettelijk (valse)woordt gezegt te worden door iemand hier op het Forum, en het hele meute gaat daarin mee.
Met als gevolg waar hebben we het nu over?

Verder laat ik deze topic voor hetgeen dat het is.

Ik vind het nogal wat om mensen ervan te beschuldigen dat ze opzettelijk valse woorden gebruiken. Temeer omdat het om integere mensen als Jans, Jol en Tink gaat. En dat jij die neerzet als kennelijk domme types die met de meute meegaan, is al helemaal onder de gordel.
Waar hebben we het nu over? Over het beeld van de vrouw en haar plaats in het huwelijk zoals dat door jou geschetst is. En als je niet een al te grote plaat voor je gezicht houdt, heb je misschien de woede en frustratie daarover, zeker die bij vrouwen die van dit soort mannen gescheiden zijn, toch eenvoudig kunnen registreren. En nu de vermoorde onschuld spelen? Wat een tactiek ook. Eerst mensen over de rooie jagen en dat nog Bijbels onderbouwd noemen? Vervolgens geen vragen beantwoorden die echt over de inhoud gaan en kritiek een beetje arrogant wegwuiven zodra die dichtbij komt want daar staat meneer met zijn vemeende gelijk boven? Mensen met bijbelteksten bestoken en de vrouw zien als oorzaak van de zonde in de wereld? En als Leanne een bijbeltekst gebruikt die precies het verschil tussen het christelijk en het joodse denken weergeeft en je daarmee onderuitschoffelt, dan maar niet reageren?

Het zou je sieren als je de vrouwen die je hebt gekrenkt en met veel moeite hun huwelijk beëindigd hebben als gevolg van de behandeling door types, die de bijbelteksten op deze gruwelijke wijze in praktijk brachten, je excuses aan zou bieden. Inderdaad het zijn vrouwen die het moeilijk aankunnen met je in discussie te treden vanwege de gevoelens van onderdrukking die ze hebben ervaren en gevoelens die ze voelen terugkomen. Dat ze dat niet aandurfden, vind ik niet laf. Als jij nu wegloopt vind ik dat niet erg heldhaftig en zeker niet sterk. Zeker niet als je daarbij een arrogante en ongevoelige toon aanslaat.

Ik snap best dat mensen zaterdag een gezellige dag willen hebben als ze elkaar ontmoeten. Maar daarmee kan bovenstaande niet worden toegedekt. Het is niet fout geinterpreteerd. Het was gewoon minderwaardig naar vrouwen toe. Die waren terecht boos.

Je kunt inderdaad beter op een andere site zoeken. Ik gun iedereen een levenspartner maar hou mijn hart vast voor de vrouw die met een man moet leven die deze gedachtengang er op na houdt.

Verschil in visie over bijbelomgang zal er altijd blijven. Ik vind je verhaal over de relatie tussen de zonde en de rol van de vrouw daarin onbijbels, zwak en kwetsend voor vrouwen. Desalniettemin kunnen opvattingen verschillend zijn. Maar als je nu wegloopt zonder je excuses aan de gekwetste vrouwen aan te bieden, dan vind ik dat uiterst zwak en niet getuigend van enig medegevoel en inlevingsvermogen.

Thomas.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 14 december 2012, 10:46
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 21:39

THOMAS968 schreef:
Aangezien God of de Drieëenheid de hoogste is of zijn spreekt men al van hierarchie...

Als God de Vader is en wij de kinderen, dan spreekt men van hierarchie.

Er is is niets mis met een hierarchie, dat moet er eenmaal zijn. Het is alleen maar hoe men met dat hoge gezag, de hierarchie, omgaat. Thomas.

Nee hoor, helemaal niet! Niets is zeker in het leven, jij denkt dat het zo is, prima toch? En het is onzin te schrijven dat je dan beter in niks kan geloven als je toevallig die absolute zekerheid niet hebt, dat is pas arrogant!

en dan het volgende bagger:

Dat is theoretisch ook zo maar vergeet niet hoe je beschadigd kan worden door die kleine groep mensen..de bagger die over je heen gegooid wordt is hier niet mis hoor.....mensen waar je voorheen leuk mee omging veranderen dan in een soort haatwezens en denken dat ze van alles over je mogen schrijven en vinden en dat allemaal in de naam van God.......

Hier wordt over herarchie gesproken, waarop gereageerd wordt en zijn gevolgen heeft.

Dat zij vere van mij......

Laatst aangepast door
MARITIME853
op donderdag 13 december 2012, 21:53
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 21:55

MARITIME853 schreef:
Hier wordt over herarchie gesproken waarop gereageerd wordt en zijn gevolgen heeft.

Dus hier refereer jij impliciet aan het hoge gezag van de man... en je gaat met dit korte antwoord gemakshalve voorbij aan voorgaande reactie van Thomas?

Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 21:59

JOL252 schreef:
Dus hier refereer jij impliciet aan het hoge gezag van de man... en je gaat met dit korte antwoord gemakshalve voorbij aan voorgaande reactie van Thomas?

Smiley die vol vragen zit

Huilende smiley, smiley in tranen hier wordt ik zo moe van....
"Herachie" in een negatief fundatie te zien.

Kijk eens om je heen..... Hoe God de dingen bedoeldt heeft.

Laatst aangepast door
MARITIME853
op donderdag 13 december 2012, 22:09
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 22:17

MARITIME853 schreef:
Huilende smiley, smiley in tranen hier wordt ik zo moe van....
"Herachie" in een negatief fundatie te zien.

Kijk eens om je heen..... Hoe God de dingen bedoeldt heeft.

Ja, mijn ogen zijn al heel lang open. Gelukkig maar. Engeltje smiley

Dus.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 22:25

MARITIME853 schreef:
Nee hoor, helemaal niet! Niets is zeker in het leven, jij denkt dat het zo is, prima toch? En het is onzin te schrijven dat je dan beter in niks kan geloven als je toevallig die absolute zekerheid niet hebt, dat is pas arrogant! en dan het volgende bagger:

Dat is theoretisch ook zo maar vergeet niet hoe je beschadigd kan worden door die kleine groep mensen..de bagger die over je heen gegooid wordt is hier niet mis hoor.....mensen waar je voorheen leuk mee omging veranderen dan in een soort haatwezens en denken dat ze van alles over je mogen schrijven en vinden en dat allemaal in de naam van God.......

Hier wordt over herarchie gesproken, waarop gereageerd wordt en zijn gevolgen heeft.

copyright Willemijn. Is wel netjes om het aan te geven als je iemand citeert.
Naar boven

Auteur Bericht
VORDIS244

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 22:27

ROADY558 schreef:
Beste Erika, als je het door jouzelf geciteerde stukje van Maritime nu eerst 's GOED leest, dan zie ik iemand schrijven die met liefde van God over vrouwen schrijft. "Hoe God het bedoeld heeft" dat moet toch voldoende zeggen?

Zelfs het positieve haal je er niet meer uit!!

Ik snap Maritime heel goed. Ik zoek ook een vrouw die haar waarde in Christus KENT en zich ernaar gedraagt. Zo'n vrouw is een genezen vrouw, en het loflied uit spreuken 31 waard.

Ik lees in de stukjes van Maritime niets over de liefde van God voor vrouwen; het gaat over onderdanigheid en dan het liefst in een minirok.
Pas op straks word je nog verleid, maar gelukkig kun je daar niets aan doen.

God heeft man en vrouw gelijkwaardig geschapen en man en vrouw mogen leven in liefde tot Zijn eer. Laten we dat in praktijk brengen en ophouden met deze onwaardige discussie.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 22:37

MARITIME853 schreef:
Nee hoor, helemaal niet! Niets is zeker in het leven, jij denkt dat het zo is, prima toch? En het is onzin te schrijven dat je dan beter in niks kan geloven als je toevallig die absolute zekerheid niet hebt, dat is pas arrogant! en dan het volgende bagger:

Je trekt zelf een onzinnige conclusie over wat ik niet schrijf en reageert daar vervolgens zelf op? Je reageert niet eens op wat ik schrijf, vertelt verzinsels en dicht die vervolgens aan mij toe? Wat een nonsens. Je leest niet en legt me woorden in de mond. Een minderwaardige reactie.

Dus je gaat je nog beklagen ook? En dat met citaten die niet eens van jezelf zijn maar van Willemijn? Kun je zelf zoiets niet schrijven en pik je dat ongevraagd van een ander? Jij doet alsof je in de naam van God schrijft en debiteert daarmee standpunten die mensen als kwetstend en onjuist ervaren of zien. Wat verwacht je dan wanneer je mensen met in mijn ogen onjuiste bijbelteksten neerzet, zoals je dat deed. Je bent niet zielig, dat zijn de mensen die je op de ziel getrapt hebt wel

Het gaat over hiërarchie in denken, dat is heel wat anders.

Ik weet niet of je de reactie van Jol gelezen hebt maar je pakt nu even een stukje uit het verleden wat los staat van deze discussie en vervolgens ga je niet in op mijn woorden hierboven. Daar prikt toch iedereen doorheen? Heb je dat nou echt niet in de gaten? Niet erg sterk van je dat je niet ingaat op het meer fundamentele stuk van me hierboven en maar snel over iets anders begint, waar je nog een volstrekt idiote draai aan geeft ook, afgezien van het feit dat je me woorden in de mond legt. Ik beweer heel wat anders en dat was eenvoudig te volgen. En vervolgens in zelfmedelijden vervallen terwijl je weer niet ingaat op het leed wat je anderen hebt aangedaan.

Thomas: afleiden, daar prikken we doorheen.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 14 december 2012, 12:32
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER619

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 22:55

WHAT WOULD JESUS DO, WAT ZOU JEZUSDOENEn allemaaL maar BLIJVEN doordrammen als blinde paarden op de loop, geen oog voor objectiviteit meer puur eigen interpretatie niet willen lezen wat anderen schrijven en hoe men daar op reageerd, het grootste gebod negerend, komt bij mij de vraag op vrezen wij God wel en doen dat wel op de juiste wijze? Laten we nu eerst maar eens beginnen met het antwoordop de vraag te vinden van WWJD oftewel WHAT WOULD JESUS DO?, WAT ZOU JEZUS DOEN?

Wie of wat regeert momenteel deze topic, Gods liefde of nijd?
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 22:55

THOMAS968 schreef:
Ik vind het nogal wat om mensen ervan te beschuldigen dat ze opzettelijk valse woorden gebruiken. Temeer omdat het om integere mensen als Jans, Jol en Tink gaat. En dat jij die neerzet als kennelijk domme types die met de meute meegaan is al helemaal onder de gordel.
Waar hebben we het over? Over het beeld van de vrouw en haar plaats in het huwelijk zoals dat door jou geschetst is. En als je niet een al te grote plaat voor je gezicht houdt, heb je misschien de woede en frustratie daarover, zeker die bij vrouwen die van dit soort mannen gescheiden zijn, toch eenvoudig kunnen registreren. En nu de vermoorde onschuld spelen? Wat een tactiek ook. Eerst mensen over de rooie jagen en dat nog Bijbels onderbouwd noemen? Vervolgens geen vragen beantwoorden die echt over de inhoud gaan en kritiek een beetje arrogant wegwuiven zodra die dichtbij komt want daar staat meneer met zijn vemeende gelijk boven? Mensen met bijbelteksten bestoken en de vrouw zien als oorzaak van de zonde in de wereld? En als Leanne een bijbeltekst gebruikt die precies het verschil tussen het christelijk en het joodse denken weergeeft en je daarmee onderuitschoffelt dan maar niet reageren?

Het zou je sieren als je de vrouwen die je hebt gekrenkt en met veel moeite hun huwelijk beeindigd hebben als gevolg van de behandeling door types die de bijbelteksten op deze gruwelijke wijze in praktijk brachten, je excuses aan zou bieden. Inderdaad het zijn vrouwen die het moeilijk aankunnen met je in discussie te treden vanwege de gevoelens van onderdrukking die ze hebben ervaren en gevoelens die terugkomen. Dat ze dat niet aandurfden, vind ik niet laf. Als jij nu wegloopt vind ik niet erg heldhaftig en zeker niet sterk. Zeker niet als je daarbij een arrogante en ongevoelige toon aanslaat

Ik snap best dat mensen zaterdag een gezellige dag willen hebben als ze elkaar ontmoeten. Maar daarmee kan bovenstaande niet worden toegedekt. Het is niet fout geinterpreteerd. Het was gewoon minderwaardig naar vrouwen toe. Die waren terecht boos.

Je kunt inderdaad beter op een andere site zoeken. Ik gun iedereen een levenspartner maar hou mijn hart vast voor de vrouw die met een man moet leven die deze gedachtengang er op na houdt.

Verschil in visie over bijbelomgang zal er altijd blijven. Ik vind je verhaal over de relatie tussen de zonde en de rol van de vrouw daarin onbijbels, zwak en kwetsend voor vrouwen. Desalniettemin kunnen opvattingen verschillend zijn. Maar als je nu wegloopt zonder je excuses aan de gekwetste vrouwen aan te bieden dan vind ik dat uiterst zwak en niet getuigend van enig medegevoel en inlevingsvermogen.

Thomas.

Zo daar is geen woord spaans bij!!!!
Zo is het Thomas!
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 22:58

PIETER619 schreef:
WHAT WOULD JESUS DO, WAT ZOU JEZUSDOENEn allemaaL maar BLIJVEN doordrammen als blinde paarden op de loop, geen oog voor objectiviteit meer puur eigen interpretatie niet willen lezen wat anderen schrijven en hoe men daar op reageerd, het grootste gebod negerend, komt bij mij de vraag op vrezen wij God wel en doen dat wel op de juiste wijze? Laten we nu eerst maar eens beginnen met het antwoordop de vraag te vinden van WWJD oftewel WHAT WOULD JESUS DO?, WAT ZOU JEZUS DOEN?

Waarom zie jij dit als nijd??
Ik zie het als een mega meningsverschil om eerlijk te zijn...
En tja wat als een vrouw nu op deze manier over een man zou praten, hoe zouden jullie dan reageren??? En idd wat zou Jezus doen??
Die zou de vrouwen zeer zeker niet zo afvallen!

Laatst aangepast door
ERIKA129
op donderdag 13 december 2012, 23:01
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 22:59

PIETER619 schreef:

Jezus zou opkomen voor de onderdrukten en opstaan tegen onrecht!

Laatst aangepast door
JANS221
op donderdag 13 december 2012, 22:59
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: donderdag 13 december 2012, 22:59

PIETER619 schreef:

Pieter.. ik begrijp je gevoel hierbij. Maar WWJD...? Jezus was soms niet al te zoetsappig. Hij had het over witgekalkte graven en knoopte in alle rust een touw waarmee Hij vervolgens los ging. Niet dat wij dat de hele dag hoeven na te streven maar wat Hij daarmee zei en deed in die situaties ... deed Hij uit en met en in liefde.

Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 13 december 2012, 23:00
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 december 2012, 09:17

THOMAS968 schreef:
Ik vind het nogal wat om mensen ervan te beschuldigen dat ze opzettelijk valse woorden gebruiken. Temeer omdat het om integere mensen als Jans, Jol en Tink gaat. En dat jij die neerzet als kennelijk domme types die met de meute meegaan is al helemaal onder de gordel.
Waar hebben we het nu over? Over het beeld van de vrouw en haar plaats in het huwelijk zoals dat door jou geschetst is. En als je niet een al te grote plaat voor je gezicht houdt, heb je misschien de woede en frustratie daarover, zeker die bij vrouwen die van dit soort mannen gescheiden zijn, toch eenvoudig kunnen registreren. En nu de vermoorde onschuld spelen? Wat een tactiek ook. Eerst mensen over de rooie jagen en dat nog Bijbels onderbouwd noemen? Vervolgens geen vragen beantwoorden die echt over de inhoud gaan en kritiek een beetje arrogant wegwuiven zodra die dichtbij komt want daar staat meneer met zijn vemeende gelijk boven? Mensen met bijbelteksten bestoken en de vrouw zien als oorzaak van de zonde in de wereld? En als Leanne een bijbeltekst gebruikt die precies het verschil tussen het christelijk en het joodse denken weergeeft en je daarmee onderuitschoffelt dan maar niet reageren?

Het zou je sieren als je de vrouwen die je hebt gekrenkt en met veel moeite hun huwelijk beeindigd hebben als gevolg van de behandeling door types die de bijbelteksten op deze gruwelijke wijze in praktijk brachten, je excuses aan zou bieden. Inderdaad het zijn vrouwen die het moeilijk aankunnen met je in discussie te treden vanwege de gevoelens van onderdrukking die ze hebben ervaren en gevoelens die terugkomen. Dat ze dat niet aandurfden, vind ik niet laf. Als jij nu wegloopt vind ik dat niet erg heldhaftig en zeker niet sterk. Zeker niet als je daarbij een arrogante en ongevoelige toon aanslaat.

Verschil in visie over bijbelomgang zal er altijd blijven. Ik vind je verhaal over de relatie tussen de zonde en de rol van de vrouw daarin onbijbels, zwak en kwetsend voor vrouwen. Desalniettemin kunnen opvattingen verschillend zijn. Maar als je nu wegloopt zonder je excuses aan de gekwetste vrouwen aan te bieden dan vind ik dat uiterst zwak en niet getuigend van enig medegevoel en inlevingsvermogen.

Thomas.

Daar heeft een mens aan voorafgaand eerst (zelf)inzicht bij nodig.. en dan nog kan het verschil in inzicht blijven.

De mens heeft jarenlang, eeuwenlang de bijbel zo ingegoten gekregen die veelal in perioden vertaald is waar vrouwen in de samenleving met vijandelijke- en argusogen bekeken werden en onderdrukking leden. Binnen deze culturen ontstonden vertalingen en interpretaties. Ook onder toezicht van een vrouw-vijandelijk gezinde keizer, Constantijn die een grote vinger in de pap had bij het verspreiden van deze vertaling. In die vertalingen en interpretaties stond de vrouw ergens in het rijtje van goederen en vee. Sommige omschrijvingen van hoe men de vrouw ervoer spreken hun eigen taal.

Hoe dan ook, ik geloof dat het anders bedoeld is dan de visie zoals hier in dit topic meermalen neergezet. Hoe anders kan er ooit een liefdesrelatie ontstaan in alle vrijheid en zonder wantrouwen aan de basis jegens je partner?

En ja aan de ene kant zijn vrouwen ... maar ook mannen ... slachtoffer van dergelijke overtuigingen. Aan de andere kant hebben we ons eigen verstand, onderscheidingsvermogen én verantwoordelijkheid om te onderzoeken wat God bedoelde en te strijden tegen de leugens (bolwerken) in ons leven.

Persoonlijk doet het me ongelooflijk zeer dat ik jaren en jaren geloofd heb in de hiërarchie zoals hier uit de doeken gedaan... Maar ik geloofde er in met heel mijn hart. Dus in dienstbaarheid aan God vocht ik om die vrouw te zijn en te blijven door die "liefde" waarover hier gesproken wordt na te streven, uit verlangen naar gehoorzaamheid. Wat kom je dan bedrogen uit als je wakker bent en ontdekt hoe het je als mens, als vrouw heeft ondermijnd.

Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 14 december 2012, 11:04
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 december 2012, 12:06

Mooi open geschreven
Dank voor je uitleg Jol.
Nu kan ik je reactie's beter begrijpen.
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER619

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 december 2012, 13:45

Er zijn dus veel meer vrouwen waar de man misbruik heeft gemaakt van zijn "ik ben de baas", "ik ben het hoofd van het gezin", mede daardoor niet gehoor gevent aan wat Jezus ons met het grote gebod heeft geleerd, handelen vanuit liefde en nog beter Zijn bevolen Liefde.

Wat de hiërarchie aangaat er is maar ÉÉN DE BAAS en dat is God, Hem diene wij te gehoorzamen, dus is er op Bijbelse grond per definitie geen enkel recht van de man om zijn vrouw te "misbruiken"in welke vorm dan ook. Meestal is de psychische schade groter nog dan de fysieke.
Dus heel logisch dat als je een levenslang onderdrukt bent geweest dat je de haren overeind gaan staan als iemand aankomt met "de man is het hoofd" enzovoort.

Een goed christelijk huwelijk kan alleen bestaansrecht hebben als men elkaar respecteert en daarin door de liefde aan elkaar gelijk word. Gezien de reacties is een ieder het er mee eens, maar de start is anders en daar loopt de zaak klem . Als ik bijv Martieme zijn verhaal lees, kom ik tot de conclusie, dat hij zijn vrouw heeft lief gehad en dat hij dus heel veel verdriet heeft, en er alles aan gedaan heeft en alles voorover zou hebben gehad, als hij haar hier had mogen houden. Hij vond dus dat zijn relatie als man-vrouw heilig was, en gelijk God beveelt zich dienstbaar ten opzichte van zijn vrouw heeft gesteld. Is die dienstbaarheid dan ook baas willen zijn?

Misschien is het soms even beter eert eens uitleg via mail te vragen ipv hier van er direct "de wapens te pakken" en de strijd maar aan te gaan.

Liefde tussen man-vrouw behoort eentje te zijn van geven en krijgen (dus beslist niet nemen) want dan gaat het fout. Al wil men iets nog zo graag dat een partner zou moeten geven, moet je accepteren dat hij/zij dat soms niet kan. Verwacht men het wel ,dan is de liefde zoek en viert egoïsme hoogtij.

Nogmaals, ik zie bij beide partijen in deze discussie dat die liefde het meest belangrijkste is, en men omdat men liefde wil geven aan elkaar, zich ten opzichte van de partner gelijk gaat stellen, met Jezus als voorbeeld, in die fantastische dienende liefde. Dienende liefde groeit vanzelf maar is ook een automatisch proces.
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 december 2012, 13:51

JOL252 schreef:
Daar heeft een mens aan voorafgaand eerst (zelf)inzicht bij nodig.. en dan nog kan het verschil in inzicht blijven.

De mens heeft jarenlang, eeuwenlang de bijbel zo ingegoten gekregen die veelal in perioden vertaald is waar vrouwen in de samenleving met vijandelijke- en argusogen bekeken werden en onderdrukking leden. Binnen deze culturen ontstonden vertalingen en interpretaties. Ook onder toezicht van een vrouw-vijandelijk gezinde keizer, Constantijn die een grote vinger in de pap had bij het verspreiden van deze vertaling. In die vertalingen en interpretaties stond de vrouw ergens in het rijtje van goederen en vee. Sommige omschrijvingen van hoe men de vrouw ervoer spreken hun eigen taal.

Hoe dan ook, ik geloof dat het anders bedoeld is dan de visie zoals hier in dit topic meermalen neergezet. Hoe anders kan er ooit een liefdesrelatie ontstaan in alle vrijheid en zonder wantrouwen aan de basis jegens je partner?

En ja aan de ene kant zijn vrouwen ... maar ook mannen ... slachtoffer van dergelijke overtuigingen. Aan de andere kant hebben we ons eigen verstand, onderscheidingsvermogen én verantwoordelijkheid om te onderzoeken wat God bedoelde en te strijden tegen de leugens (bolwerken) in ons leven.

Persoonlijk doet het me ongelooflijk zeer dat ik jaren en jaren geloofd heb in de hiërarchie zoals hier uit de doeken gedaan... Maar ik geloofde er in met heel mijn hart. Dus in dienstbaarheid aan God vocht ik om die vrouw te zijn en te blijven door die "liefde" waarover hier gesproken wordt na te streven, uit verlangen naar gehoorzaamheid. Wat kom je dan bedrogen uit als je wakker bent en ontdekt hoe het je als mens, als vrouw heeft ondermijnd.

Een eerlijke oprechte reactie. Dat waardeer ik.
Dat de vrouw onderdrukt wordt door "hierachie", is nooit Gods bedoeling geweest en nog niet.
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 december 2012, 14:00

PIETER619 schreef:
Er zijn dus veel meer vrouwen waar de man misbruik heeft gemaakt van zijn "ik ben de baas", "ik ben het hoofd van het gezin", mede daardoor niet gehoor gevent aan wat Jezus ons met het grote gebod heeft geleerd, handelen vanuit liefde en nog beter Zijn bevolen Liefde.

Wat de hiërarchie aangaat er is maar ÉÉN DE BAAS en dat is God, Hem diene wij te gehoorzamen, dus is er op Bijbelse grond per definitie geen enkel recht van de man om zijn vrouw te "misbruiken"in welke vorm dan ook. Meestal is de psychische schade groter nog dan de fysieke.
Dus heel logisch dat als je een levenslang onderdrukt bent geweest dat je de haren overeind gaan staan als iemand aankomt met "de man is het hoofd" enzovoort.

Een goed christelijk huwelijk kan alleen bestaansrecht hebben als men elkaar respecteert en daarin door de liefde aan elkaar gelijk word. Gezien de reacties is een ieder het er mee eens, maar de start is anders en daar loopt de zaak klem . Als ik bijv Martieme zijn verhaal lees, kom ik tot de conclusie, dat hij zijn vrouw heeft lief gehad en dat hij dus heel veel verdriet heeft, en er alles aan gedaan heeft en alles voorover zou hebben gehad, als hij haar hier had mogen houden. Hij vond dus dat zijn relatie als man-vrouw heilig was, en gelijk God beveelt zich dienstbaar ten opzichte van zijn vrouw heeft gesteld. Is die dienstbaarheid dan ook baas willen zijn?

Misschien is het soms even beter eert eens uitleg via mail te vragen ipv hier van er direct "de wapens te pakken" en de strijd maar aan te gaan.

Liefde tussen man-vrouw behoort eentje te zijn van geven en krijgen (dus beslist niet nemen) want dan gaat het fout. Al wil men iets nog zo graag dat een partner zou moeten geven, moet je accepteren dat hij/zij dat soms niet kan. Verwacht men het wel ,dan is de liefde zoek en viert egoïsme hoogtij.

Nogmaals, ik zie bij beide partijen in deze discussie dat die liefde het meest belangrijkste is, en men omdat men liefde wil geven aan elkaar, zich ten opzichte van de partner gelijk gaat stellen, met Jezus als voorbeeld, in die fantastische dienende liefde. Dienende liefde groeit vanzelf maar is ook een automatisch proces.

Klopt Pieter.
De liefde overwint alles, ook in het huwelijk en daarna.
Het is pijnlijk om dat te verliezen. Dan wordt je als man/vader de grondt in getrapt door hetgeen dat men niet kent.
Naar boven

Auteur Bericht
MARGREET739

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 december 2012, 16:23

Er wordt steeds gesproken over de hierarchie tussen man en vrouw, en dat beiden gelijk zijn.

Ik geloof dat er wel degelijk verschillen zijn, maar dat het om elkaars aanvulling gaat.

De man is meer een jager, een vrouw bescherming biedend, zorgt voor haar, zodat zij kan zorgen voor de kinderen. De vrouw is meer zorgend, en ondersteund haar man met kennis en wijsheid. De man doet meestal 1 ding tegelijk en de vrouw is meestal multitaskend.
Dit houdt niet in dat er een hierarchie heerst, maar dat er een soort kredietrekening ontstaat, geven en ontvangen, waarbij de partners elkaar aanvullen in een levensbalans. Ik denk ook dat dit de kwaliteit van leven verhoogd, en ik geloof heilig dat God ons dit als roos uit het paradijs heeft nagelaten.

Laatst aangepast door
MARGREET739
op vrijdag 14 december 2012, 16:38
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 december 2012, 16:29

MARITIME853 schreef:
Klopt Pieter.
De liefde overwint alles, ook in het huwelijk en daarna.
Het is pijnlijk om dat te verliezen. Dan wordt je als man/vader de grondt in getrapt door hetgeen dat men niet kent.

Je gat nu toch wel erg in een slachtofferrol zitten Maritime, de liefde overwint alles maar je ging wel scheiden? Dat doe je niet omdat de liefde overwint en je moet je niet aan droombeelden vasthouden. En zo vriendelijk doe jij nu ook niet tegen je vrouwelijk medemens......
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 december 2012, 16:34

MARGREET739 schreef:
Er wordt steeds gesproken over de hierarchie tussen man en vrouw, en dat beiden gelijk zijn.

Ik geloof dat er wel degelijk verschillen zijn, maar dat het om elkaars aanvulling gaat.

De man is meer een jager, een vrouw bescherming biedend, zorgt voor haar, zodat zij kan zorgen voor de kinderen. De vrouw is meer zorgend, en ondersteund haar man met kennis en wijsheid. De man doet meestal 1 ding tegelijk en de vrouw is meestal multitaskend.
Dit houdt niet in dat er een hierarchie heerst, maar dat er een soort kredietrekening ontstaat, nemen en geven, waarbij de partners elkaar aanvullen in een levensbalans. Ik denk ook dat dit de kwaliteit van leven verhoogd, en ik geloof heilig dat God ons dit als roos uit het paradijs heeft nagelaten.

Er is gezegd dat man en vrouw gelijkwaardig zijn, dat is iets anders dan gelijk zijn.
En het is geven en ontvangen, niet geven en nemen.

Laatst aangepast door
JANS221
op vrijdag 14 december 2012, 16:34
Naar boven

Auteur Bericht
MARGREET739

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 december 2012, 16:39

JANS221 schreef:
Er is gezegd dat man en vrouw gelijkwaardig zijn, dat is iets anders dan gelijk zijn.
En het is geven en ontvangen, niet geven en nemen.

Je hebt gelijk hoor Jans, heb het al veranderd in geven en ontvangen. Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 december 2012, 16:40

JOL252 schreef:

Goed verwoord, Jol, en heel herkenbaar!
Naar boven

Auteur Bericht
MARGREET739

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 december 2012, 16:49

Mijn vader zei vroeger wel eens gekscherend : "Ik ben het hoofd"en dan zei mijn moeder : "en ik ben de nek, maar als ik niet draai, blijf jij ook gewoon stilstaan!! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: vrijdag 14 december 2012, 16:53

MARGREET739 schreef:
Je hebt gelijk hoor Jans, heb het al veranderd in geven en ontvangen. Engeltje smiley

Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 10 11 12 13 14 Volgende
Pagina 13 van 14