ChristianMatch

Forum

'Echtscheiding is geen zonde' wel of niet??
Ga naar pagina Vorige 1 ... 8 9 10 11
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: woensdag 3 augustus 2011, 19:46

HERMAN388 schreef:
Wat ga je nu doen na de 3e echtscheiding Christen307?
Heb je andere vrouw nog nodig? Vind je niet erg dat je 3 keer gescheiden bent? Heb je geen berouw dan? Is dat geen zonde of liever gezegd is dat de normaalste zaak van de wereld?
Misschien zijn er onder ons, bij CM, meerdere die een echtscheiding meegemaakt hebben van 1 persoon.

Gods wet zegt; gij zult niet echtbreken, als dat gebeurd is, is dit zonde.

ik denk niet dat het nodig is elkaar te veroordelen, herman;
ieder die in zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid bij de ander niet (of minder scherp)
ieder mens mag een beetje heel gelaten worden, denk je niet?
wat chr307 na zijn scheiding gaat doen, is aan hemzelf denk ik, of hij berouw heeft, is iets tussen hem en God, en of het voor hem "normaal" is gaat ons ten diepste niet aan, toch?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHRISTEN307

BerichtGeplaatst: woensdag 3 augustus 2011, 21:39

PIETER649 schreef:
Wel fijn gevoel zeker, als je dit met overtuiging kunt zeggen...

Ik ga de moeite niet nemen om de achterliggende oorzaak te achterhalen, maar 1 ding weet ik wel...

Als jouw exvrouw hier op het forum haar zegje kon doen, lag er een heel ander verhaal dan hoe jij het doet voorkomen.
Dat is op zich vrij normaal, iedereen ervaard het huwelijk anders.
Wellicht vond jij het een fijn en goed huwelijk, maar ervaarde jouw ex datzelfde huwelijk als een beklemmende liefdeloze situatie zonder uitzicht op betere tijden.

1 ding weet ik wel zeker Christen... jij kunt als zondig mensch, geneigd tot alle kwaad, NOOIT zonder schuld zijn.

Ook niet in je scheiding.
Dat je voor deze schuld vergeving kunt ontvangen mag dan een mooie troost zijn!
En zij brachten een vrouw, die heterdaad op overspel betrapt was bij Jezus en wilden Hem verzoeken,... En Jezus zei:
De eerste die zonder zonde is werpe het eerst de steen(op overspel stond in de Tora, de steniging als straf) en alle dropen af en Jezus zei: "Vrouw waar zijn uw beschuldigers, zo veroordeel ik jou ook niet maar ga heen en zondig niet meer.....maar hier is het , aan de schandpaal met een vermeende "overspelbedrijver", en allemaal heeft men een steen in zijn of haar hand, maar niemand kan gooien, want niemand is zonder zonde, maar i.p.v. heen te gaan en niet meer te zondigen, gaat men hier gewoon door met het spelletje mensje "stenigen'

Laatst aangepast door
CHRISTEN307
op woensdag 3 augustus 2011, 21:41
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: woensdag 3 augustus 2011, 21:44

CHRISTEN307 schreef:
En zij brachten een vrouw, die heterdaad op overspel betrapt was bij Jezus en wilden Hem verzoeken,... En Jezus zei:
De eerste die zonder zonde is werpe het eerst de steen(op overspel stond in de Tora, de steniging als straf) en alle dropen af en Jezus zei: "Vrouw waar zijn uw beschuldigers, zo veroordeel ik jou ook niet maar ga heen en zondig niet meer.....maar hier is het , aan de schandpaal met een vermeende "overspelbedrijver", en allemaal heeft men een steen in zijn of haar hand, maar niemand kan gooien, want niemand is zonder zonde, maar i.p.v. heen te gaan en niet meer te zondigen, gaat men hier gewoon door met het spelletje mensje "stenigen'

Doe jij dat niet met bepaalde bijdragen op het forum, mensen veroordelen?
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTEN307

BerichtGeplaatst: donderdag 4 augustus 2011, 08:04

[quote=MARISKA601]Doe jij dat niet met bepaalde bijdragen op het forum, mensen veroordelen?[/quote
Een alibi zoekend voor eigen forumonvriendelijk gedrag en ook off topic
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: donderdag 4 augustus 2011, 09:19

[quote=CHRISTEN307]

maar wel in de roos geschoten!
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTEN307

BerichtGeplaatst: donderdag 4 augustus 2011, 09:26

[quote=PIETER649]

In wat voor een roos, jouw eigen gekweekte roos, waarop jullie op schieten naar wie zin heeft....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 4 augustus 2011, 23:38

CHRISTEN307 schreef:
Ik heb gewoon een hele simpele vraag voor jou. Hoe voorkom je een vierde ex? Want de manier waarop je nu vragen beantwoordt, lijkt het alsof je er helemaal niks aan kunt doen. En dat geloof ik niet...
Naar boven

Auteur Bericht
TINK100

BerichtGeplaatst: donderdag 4 augustus 2011, 23:51

Amos 5: 13
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 00:27

CHATULIEM619 schreef:
Ik heb gewoon een hele simpele vraag voor jou. Hoe voorkom je een vierde ex? Want de manier waarop je nu vragen beantwoordt, lijkt het alsof je er helemaal niks aan kunt doen. En dat geloof ik niet...

Mag ik antwoorden?

Een ex voorkom je door geen relatie meer te beginnen...
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 02:15

MARISKA601 schreef:
Mag ik antwoorden?

Een ex voorkom je door geen relatie meer te beginnen...

Even voor de goede orde jongens: het eerste huwelijk van Christen is geëindigd doordat zijn eerste vrouw overspel pleegde. Het tweede huwelijk van Christen heeft 23 jaar geduurd en is geëindigd doordat zijn vrouw overleden is. Dus Christen heeft niet drie echtscheidingen achter de rug, maar op dit moment één. De tweede echtscheiding zit eraan te komen, na een huwelijk van vijf jaar met een vrouw die aspergerautisme heeft. Achteraf bekeken is Christen wellicht te snel met die vrouw het huwelijksbootje in gestapt.. maar ja, achteraf bekeken weten we het allemaal zo goed he.

Back on topic: is echtscheiding zonde of niet. Volgens mij dus wel he. Ik ben ook gescheiden (net zoals velen hier). En nee, dat was niet omdat er sprake was van overspel. En ok, hij was geen christen, maar hij heeft niet om de scheiding gevraagd. Een Bijbelse reden om te scheiden was er dan ook niet. Dus ik heb gezondigd, net als zovelen hier. Moet ik dat nu de rest van mijn leven met me meedragen en mezelf daar verschrikkelijk schuldig over voelen? Dacht het dus niet. Als ik dat doe, dan vergeet ik immers dat Jezus ook voor mijn zonden is gestorven en dat Hij daarmee ook voor mij genade en vrijheid in Christus heeft bewerkt. Daaraan voorbij gaan.... dat zou pas zonde zijn!
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTEN307

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 07:31

LISA610 schreef:
Even voor de goede orde jongens: het eerste huwelijk van Christen is geëindigd doordat zijn eerste vrouw overspel pleegde. Het tweede huwelijk van Christen heeft 23 jaar geduurd en is geëindigd doordat zijn vrouw overleden is. Dus Christen heeft niet drie echtscheidingen achter de rug, maar op dit moment één. De tweede echtscheiding zit eraan te komen, na een huwelijk van vijf jaar met een vrouw die aspergerautisme heeft. Achteraf bekeken is Christen wellicht te snel met die vrouw het huwelijksbootje in gestapt.. maar ja, achteraf bekeken weten we het allemaal zo goed he.

Back on topic: is echtscheiding zonde of niet. Volgens mij dus wel he. Ik ben ook gescheiden (net zoals velen hier). En nee, dat was niet omdat er sprake was van overspel. En ok, hij was geen christen, maar hij heeft niet om de scheiding gevraagd. Een Bijbelse reden om te scheiden was er dan ook niet. Dus ik heb gezondigd, net als zovelen hier. Moet ik dat nu de rest van mijn leven met me meedragen en mezelf daar verschrikkelijk schuldig over voelen? Dacht het dus niet. Als ik dat doe, dan vergeet ik immers dat Jezus ook voor mijn zonden is gestorven en dat Hij daarmee ook voor mij genade en vrijheid in Christus heeft bewerkt. Daaraan voorbij gaan.... dat zou pas zonde zijn!
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Ik zou jou advisren, indien mogelijk, je te verzoenen met degene, die je verlaten hebt en zo weer ook in de praktijk in het reine te komen.

Verder praat ik in algemeen liever niet over het woord echtscheiding, maar over het begrip: wanneer is\ wordt een huwelijk als niet meer huwelijk, in bijbelse zin, gezien.
a. de dood van 1 van de partners
b. het weggaan van de ongelovige van de partner
c. het blijvend ongeloof en de blijvende onwil van 1 van de partners om zich daadwerkelijk in te spannen het huwelijk in stand te houden waarbij ook hulp-advies van derden wordt geweigerd dan wel genegeerd door 1 van de partners. Dan is er sprake van onvrede, tweestrijd en zonde en God heeft ons geroepen tot vrede ook in het huwelijk..

Laatst aangepast door
CHRISTEN307
op vrijdag 5 augustus 2011, 07:35
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 09:47

CHRISTEN307 schreef:
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Ik zou jou advisren, indien mogelijk, je te verzoenen met degene, die je verlaten hebt en zo weer ook in de praktijk in het reine te komen.

Verder praat ik in algemeen liever niet over het woord echtscheiding, maar over het begrip: wanneer is\ wordt een huwelijk als niet meer huwelijk, in bijbelse zin, gezien.
a. de dood van 1 van de partners
b. het weggaan van de ongelovige van de partner
c. het blijvend ongeloof en de blijvende onwil van 1 van de partners om zich daadwerkelijk in te spannen het huwelijk in stand te houden waarbij ook hulp-advies van derden wordt geweigerd dan wel genegeerd door 1 van de partners. Dan is er sprake van onvrede, tweestrijd en zonde en God heeft ons geroepen tot vrede ook in het huwelijk..

Hé Christen. Ik zou graag willen weten aan welke Bijbeltekst je punt c ontleend, want da's nou precies de reden waarom ik uiteindelijk na 14 jaar gescheiden ben. In totaal zijn wij in verschillende perioden binnen ons huwelijk tot drie keer toe in relatietherapie geweest. Ik heb ontzettend hard gevochten om mijn huwelijk in stand te houden, maar uiteindelijk heb ik moeten opgeven, in het belang van mijn kinderen en mijzelf. Dus ja, ik herken veel in punt c, maar ik heb niet in de Bijbel heb kunnen vinden dat het een Bijbelse grond was voor een scheiding. Overigens zoek ik daar ook niet meer om hoor. Ik weet namelijk dat God onvoorwaardelijk van mij houdt en dat hij mij mijn echtscheiding al lang heeft vergeven.

Verder ben ik het niet met jou eens dat een huwelijk in Bijbelse zin geen huwelijk is zolang dat huwelijk niet daadwerkelijk ontbonden is. Of misschien moet ik het anders zeggen: ik begrijp niet goed hoe jij dat bedoeld en hoe je die uitspraak wil verantwoorden op grond van de Bijbel. Zou je eens willen uitleggen hoe je dit precies bedoeld?

Tenslotte nog een vraag. Aangezien jij zo thuis lijkt te zijn in de Bijbel, vraag ik me ook wel een beetje af hoe je aankijkt tegen hertrouwen na een scheiding. Ook daar zijn de meningen nogal over verdeeld onder christenen en in kerken. Zelf ben je opnieuw getrouwd na je eerste scheiding. En het lijkt me dat je de intentie hebt om opnieuw te trouwen na de scheiding waarin je nu verwikkeld zit, op het moment dat God een nieuwe partner op jouw pad brengt. Maar hoe verantwoord jij dat op grond van wat jij leest in de Bijbel? Anders gezegd: hoe lees jij de Bijbelteksten die zich uitspreken tegen hertrouwen na een scheiding?

Laatst aangepast door
LISA610
op vrijdag 5 augustus 2011, 09:49
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 10:20

geachte heer Christen,

Ik ken u niet, nog gevoel ik enige behoefte u te leren kennen.
Als lezer/ schrijver op dit forum behoud ik mij het recht voor een eigen mening te hebben en van daaruit te reageren op schrijfsels van anderen.
Uw schrijfsels blinken uit in arrogantie, hoogmoedswaanzin en veroordelend gedrag jegens anderen.

Ik vind mezelf tot op heden nog vrij vriendelijk in mijn bewoordingen naar u, leden die hier al veel langer zijn hebben zich daarover reeds verbaast.
Zo heb ik slechts een hint gegeven naar de geestelijke aandoening narcisme, zonder u direct te diagnosticeren als een narcist.
Dat doe ik ook niet, ik ben geen arts.
Wel ben ik enigszins juridisch onderlegd en wacht met belangstelling de door u aangekondigde juridische stappen af.
Tot die tijd zal ik met verblijd gemoed blijven reageren op uw onzin.
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 10:38

LISA610 schreef:
Hé Christen. Ik zou graag willen weten aan welke Bijbeltekst je punt c ontleend, want da's nou precies de reden waarom ik uiteindelijk na 14 jaar gescheiden ben. In totaal zijn wij in verschillende perioden binnen ons huwelijk tot drie keer toe in relatietherapie geweest. Ik heb ontzettend hard gevochten om mijn huwelijk in stand te houden, maar uiteindelijk heb ik moeten opgeven, in het belang van mijn kinderen en mijzelf. Dus ja, ik herken veel in punt c, maar ik heb niet in de Bijbel heb kunnen vinden dat het een Bijbelse grond was voor een scheiding. Overigens zoek ik daar ook niet meer om hoor. Ik weet namelijk dat God onvoorwaardelijk van mij houdt en dat hij mij mijn echtscheiding al lang heeft vergeven.

Verder ben ik het niet met jou eens dat een huwelijk in Bijbelse zin geen huwelijk is zolang dat huwelijk niet daadwerkelijk ontbonden is. Of misschien moet ik het anders zeggen: ik begrijp niet goed hoe jij dat bedoeld en hoe je die uitspraak wil verantwoorden op grond van de Bijbel. Zou je eens willen uitleggen hoe je dit precies bedoeld?

Tenslotte nog een vraag. Aangezien jij zo thuis lijkt te zijn in de Bijbel, vraag ik me ook wel een beetje af hoe je aankijkt tegen hertrouwen na een scheiding. Ook daar zijn de meningen nogal over verdeeld onder christenen en in kerken. Zelf ben je opnieuw getrouwd na je eerste scheiding. En het lijkt me dat je de intentie hebt om opnieuw te trouwen na de scheiding waarin je nu verwikkeld zit, op het moment dat God een nieuwe partner op jouw pad brengt. Maar hoe verantwoord jij dat op grond van wat jij leest in de Bijbel? Anders gezegd: hoe lees jij de Bijbelteksten die zich uitspreken tegen hertrouwen na een scheiding?

Lisa...wat ben ik blij met jouw woorden en uitleg...Ook blij met je vragen en antwoorden...Hier spreekt liefde uit naar je medemens...geen veroordeling..Maar je ziet ook de dingen van jezelf..en benoemd ze ook!!!
Op de manier hoe je schrijft..(en ik paai niet) zo is het zo open..en durf ik ook te reageren...
Immers ik worstel na een scheiding met dezelfde gevoelens....
Maar kijk nu ook in een (beetje) ander licht naar Peter.

En toch...wat komt er veel verdriet...schuldgevoel(TOCH!!!) nog naar boven...nu in een nieuwe relatie...
Daarom hoop ik dat er NU...1 ding voorop zal staan...Het praten over ons gevoels en geloofsleven!!!
Maar daarmee komt ook juist weer naar boven de wetenschap..dat mijn ex (in zeker opzicht) aan zoveel dingen NIETS kon doen...( had ik geen geduld??? Jawel...maar ik kon het niet meer)
Immers er was een probleem( waarschijnlijk autistisch)
Ook hij wilde geen onderzoek laten doen.
En...er is een lieve dochter thuis...waar nu recentelijk PDD-NOS is geconstateerd..En voel ik opnieuw de moeilijkgheden en problemen op me afkomen(we hebben hulp hoor)

Een nieuwe relatie...(toen)
Nee ik was geheel verbitterd...en murw geslagen.
En toch kwam het..Nee deze keer een geduldige man die ook haar acsepteerd maar geen idee had wat autisme was en is...
Het blijft een strijd...
Ja...we gingen in ons huwelijk ons eigen weg...(de laatste 3 jaar)
Daar lees ik nu de woorden van Peter...
Samen met God??
Nee...ieder apart..
Want ik had het gevoel dat ik ondanks alles NIET mocht scheiden...
En toch...ik kon niet meer.
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTEN307

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 11:47

LISA610 schreef:

Als ik " vrij" ben van een partner, zoals omschreven in mijn drie punten, dan ben ik ook vrij om een nieuwe relatie aan te gaan.
Stel dat er in een huwelijk geweld wordt gebruikt b.v. door de man tegenover de vrouw en dat structureel voortduurt, dan staat er niet in de bijbel, dat je uit elkaar mag(moet) gaan, dus dat zou betekenen, dat die vrouw mogelijk wordt gedood door het geweld, is dat de bedoeling van het huwelijk en dat in stand houden, omdat er niets over in de bijbel staat?
Ik weet wel zeker van niet...vrede is de centrale spil waar alles omdraait en die vrede is er door de Liefde en de Liefde die volmaakt is, is door Christus en dan doet de liefde de naaste geen kwaad, want de liefde is de volheid van de wet en de bedoeling van de wet..
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 12:00

CHRISTEN307 schreef:
Stel dat er in een huwelijk geweld wordt gebruikt b.v. door de man tegenover de vrouw en dat structureel voortduurt, dan staat er niet in de bijbel, dat je uit elkaar mag(moet) gaan, dus dat zou betekenen, dat die vrouw mogelijk wordt gedood door het geweld, is dat de bedoeling van het huwelijk en dat in stand houden, omdat er niets over in de bijbel staat?

er staat ook over dergelijke situaties wel degelijk een en ander in de bijbel, hoor chr307!!

"doch indien zij hem ook verlaat........."

overigens kan ik me in je uitleg niet vinden in het derde punt.
ik denk dat je dan wel uit elkaar mag gaan, maar altijd alleen zou moeten blijven, als je puur bijbels (en niet pastoraal) kijkt.

Laatst aangepast door
HANNAH810
op vrijdag 5 augustus 2011, 12:06
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 12:15

HANNAH810 schreef:
er staat ook over dergelijke situaties wel degelijk een en ander in de bijbel, hoor chr307!!

ik denk dat je dan wel uit elkaar mag gaan, maar altijd alleen zou moeten blijven, als je puur bijbels (en niet pastoraal) kijkt.
Dat laatste heb ik moeite mee. Er is maar één referentie van Paulus op dit gebied. En dan moet je eens goed de context van dat verhaal lezen. Een theorie baseren op één tekst is heel gevaarlijk, dat geeft allemaal ruimte voor speculatie.
Is voor echtscheiding dan maar halve vergeving mogelijk? En zet het juist niet de deur extra open voor zonde? Stel je bent 26 en gescheiden doordat de man je mishandeld heeft? Moet je dan je leven lang gestraft worden voor onwetendheid? Dat is onmenselijk en asociaal
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 12:40

CHATULIEM619 schreef:
Dat laatste heb ik moeite mee. Er is maar één referentie van Paulus op dit gebied. En dan moet je eens goed de context van dat verhaal lezen. Een theorie baseren op één tekst is heel gevaarlijk, dat geeft allemaal ruimte voor speculatie.
Is voor echtscheiding dan maar halve vergeving mogelijk? En zet het juist niet de deur extra open voor zonde? Stel je bent 26 en gescheiden doordat de man je mishandeld heeft? Moet je dan je leven lang gestraft worden voor onwetendheid? Dat is onmenselijk en asociaal

ik denk dat je na vergeving zowiezo een blanco verleden hebt, chatuliem. (kijk maar eens naar rachab de hoer bijv)

daarnaast zei ik; als je bijbels kijkt, en niet pastoraal....... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 12:47

HANNAH810 schreef:

Ik denk dat je hier een onjuiste tegenstelling in het leven roept. Juist het pastoraal en dus begripsvol optreden is, nu het Nieuwe Testament er is, heel bijbels. Gaat heen en zondig niet meer is pastoraal, met stenen gooien bijbels. En de farizeeën hadden gelijk dat het bijbels was. Die hebben een slechte naam, maar ze waren echt heel zuiver in het naleven van de wetten hoor. Een overspelige vrouw hoorde gestenigd te worden, het stond er toch? Mensen die zeggen dat het er zo staat en dus zo moet worden uitgevoerd, waar lijken die op, op de farizeeën of op Christus?

Van God hoef je niet alleen te blijven. God is iets anders dan een ouderling van een bevindelijke kerk. Heel het Nieuwe Testament staat vol van vergeving en opnieuw kunnen beginnen. God vraagt dingen van ons, maar kent ook onze onvolkomenheid.

Thomas, het eerste dat God niet goed vond, was dat de mens alleen zou zijn.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 5 augustus 2011, 15:11
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 17:40

THOMAS968 schreef:
Ik denk dat je hier een onjuiste tegenstelling in het leven roept. Juist het pastoraal en dus begripsvol optreden is, nu het Nieuwe Testament er is, heel bijbels. Gaat heen en zondig niet meer is pastoraal, met stenen gooien bijbels. En de farizeeën hadden gelijk dat het bijbels was. Die hebben een slechte naam, maar ze waren echt heel zuiver in het naleven van de wetten hoor. Een overspelige vrouw hoorde gestenigd te worden, het stond er toch? Mensen die zeggen dat het er zo staat en dus zo moet worden uitgevoerd, waar lijken die op, op de farizeeën of op Christus?

Van God hoef je niet alleen te blijven. God is iets anders dan een ouderling van een bevindelijke kerk. Heel het Nieuwe Testament staat vol van vergeving en opnieuw kunnen beginnen. God vraagt dingen van ons, maar kent ook onze onvolkomenheid.

Van God hoef je niet alleen te blijven maar bedoelt hij dat ook na een scheiding? Je belooft bij je trouwen toch tot de dood ons scheidt. Daar zeg je ja op, in de kerk, voor Gods aangezicht....
Die belofte kunnen velen, ook ik niet, niet houden......en iedereen heeft daar zijn eigen moverende redenen voor.....
Het blijf toch altijd het breken van een belofte voor Gods aangezicht gedaan en het feit dat je je daar niet aan hebt kunnen houden....
Dat is een gegeven en het zou triest zijn dat je om die reden de rest van je leven alleen bleef, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen er moeite mee hebben....
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 17:53

THOMAS968 schreef:

Zei God dat niet...in het paradijs...toen alles nog goed was???
Of zie ik dat verkeerd??

Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 18:51

HANNAH810 schreef:
ik denk dat je na vergeving zowiezo een blanco verleden hebt, chatuliem. (kijk maar eens naar rachab de hoer bijv)

daarnaast zei ik; als je bijbels kijkt, en niet pastoraal....... Knipoog smiley
Zelfs bijbels is er niet genoeg bewijs dat te ondersteunen. Het OT laat ruimte tot hertrouwen toe na echtscheiding....
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 19:28

THOMAS968 schreef:

Het gaat over de laatste zin Thomas...
God vond dit ook zo, maar was dat niet in het paradijs...???
Toen alles nog goed was.
Toen sprak God deze woorden uit..
Hij schiep de vrouw die als een hulpe van tegenover hem moest zijn...
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 19:39

ZEELAND736 schreef:
Het gaat over de laatste zin Thomas...
God vond dit ook zo, maar was dat niet in het paradijs...???
Toen alles nog goed was.
Toen sprak God deze woorden uit..
Hij schiep de vrouw die als een hulpe van tegenover hem moest zijn...

Natuurlijk was dat zo. Ik vind het alleen zo bijzonder. Na elke scheppingsdag wordt er nadrukkelijk gezegd: En God zag dat het goed was. Dat kan niet zonder betekenis zijn. En wat stelt God voor de val als eerste vast dat niet goed was? Dat de mens alleen is. Het eerste dus wat genoemd is als zijnde niet goed, was dat de mens alleen zou zijn. Eva kwam dus inderdaad ook om het alleen zijn op te lossen. Ik vind het bijzonder dat dat voor alle andere foute dingen genoemd wordt, vandaar mijn opmerking. Overigens vind ik de andere dingen in mijn bijdrage veel belangrijker.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 5 augustus 2011, 19:40
Naar boven

Auteur Bericht
CHRISTEN307

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 19:41

HANNAH810 schreef:

othodoxen zijn moeilijker te bekeren tot de vrijheid in en van Christus dan een ongelovige wereldganger tot geloof in de Heere Jezus Christus...
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 19:47

ik kan de link niet leggen tussen mijn reactie en jouw antwoord er op, chr307.
kun je je stelling wat verduidelijken?
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 19:49

CHRISTEN307 schreef:
othodoxen zijn moeilijker te bekeren tot de vrijheid in en van Christus dan een ongelovige wereldganger tot geloof in de Heere Jezus Christus...

Bij de mensen zijn onmogelijk en is mogelijk bij God. God werkt door tot alle mensen.
Hij zoekt naar verloren schapen. Het is nog genadetijd.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969

BerichtGeplaatst: vrijdag 5 augustus 2011, 21:49

Ik heb een paar dagen het forum niet gevolgd en van alles gemist.
De pinnige reacties over en weer zijn ook niet uit de lucht.

Persoonlijk denk ik dat ik dat echtscheiding altijd het gevolg is van zonde. Meestal als gevolg van zonde van beide personen. In uitzonderlijke gevallen ligt de schuld slechts bij een partij.

Ook in het geval van overspel moeten we voorzichtig zijn met ons oordeel.
Een persoon die ik heel goed gekend heb, was gescheiden door overspel. Lange tijd heb ik daar een beetje moeite mee gehad. Later ben ik gaan beseffen, dat hij uit wanhoop en ellende in zijn huwelijk tot deze daad kwam. Regelmatig als hij thuiskwam na een lange dag werken, lag zijn vrouw laveloos in huis of waren er hooglopende ruzies.
Totdat hij iemand tegenkwam die lief en aardig voor hem was en van het een het ander kwam.
Ook zelf heeft hij moeite met zijn scheiding gehad, want hij is altijd voor zijn ex blijven zorgen en toen hij (veel te jong) overleed, twijfelde hij ernstig aan zijn behoudenis, vanwege zijn scheiding.

En voor het aangaan van een nieuwe relatie.......
Ik denk dat het belangrijk dat je eerst je eigen leven weer op orde moet hebben. Hier heb ik zelf ervaring mee.

Ik denk dat er twee punt heel belangrijk zijn:
1. Je moet eerst de ander ECHT vergeven hebben
2. Dit is eigenlijk het belangrijkste. Je moet besef hebben van je eigen aandeel en daar ook ECHT vergeving voor gevraagd hebben.

Alleen dan zul je volgens mijn ervaring bevrijd worden van het leed van het verleden.
Als je het verleden meeneemt naar een nieuwe relatie, zul waarschijnlijk dezelfde fouten maken.
En... je gaat je nieuwe partner vergelijken met je oude partner. Voor de goede dingen is dat niet zo erg, maar vergeet niet dat je oude partner ook kwaliteiten heeft gehad waar je voor gevallen bent en die je nieuwe partner mogelijk niet heeft. Dit is mij overkomen.

P.S.
En vergeet ook niet je zonden te belijden bij onze Heer
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 8 9 10 11
Pagina 11 van 11