Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 16:37
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Je hebt van die mensen hier, die dan voluit beweren dat een B beeldje geen afgod is. Dan hoeven ze zich ook niet te houden aan dit gebod. |
hjet was ook in antwoord op laurens chat, maar nu je het zegt...als je een boeda als afgod ziet geld het ook zeker daarvoor
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURENS814
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:28
|
|
|
JOLAN931 schreef: | 2.Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want Ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast Mij. Voor de schuld van de ouders laat Ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze Mij haten; maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik hun Mijn liefde tot in het duizendste geslacht.
misschien zou het tweede gebod dat God ons gaf voldoende antwoord op je vraag moeten zijn |
Indien je geen enkele afbeelding mag maken van iets wat onder of boven in de hemel is, waarom gaf God dan zelf toestemming om de tempel te 'decoreren' met afbeeldingen van cherubijnen (=engelen). De afbeeldingen van engelen stonden zelfs op de ark van het verbond, waar de priesters ook voor knielden ! Ook de 'bronzen zee' bij de tempel bevatte afbeeldingen, namelijk 12 koperen of bronzen ossen die het geheel moesten dragen. Daarnaast was de tempel van binnen gedecoreerd met afbeeldingen van granaatappels.
Daarnaast, heeft God niet van zichzelf een afbeelding gemaakt toen HIj mens werd in de persoon Jezus Christus? Alleen al om deze reden heb ik er geen moeite mee om een afbeelding van Jezus in huis te hebben. In Jezus heeft God de mens letterlijk met zichzelf verzoend.
Afbeeldingen zijn dus niet het probleem. De Heer heeft er alleen een probleem mee indien die afbeeldingen verwijzen naar andere goden.
Het neerknielen voor afbeeldingen is ook geen afgoderij, dit wordt het alleen indien de eer die je geeft aan het afgebeelde gelijk is aan de eer die je aan God zou moeten geven. Het gaat in ieder geval dus om de houding en intenties die je hebt in je hart, niet om uiterlijkheden.
Bovendien de door jouw aangehaalde vers stelt: 'Maak geen godenbeelden', meervoud dus. Het lijkt hier volgens mij te gaan om het aanbidden van verschillende goden, zoals dat in de polytheistische godsdiensten van vroeger wel vaker voorkwam. De boodschap is duideijk: ' Aanbid niet de goden van de andere volkeren,Ik ben de enige ware God'. Door het in huis hebben van een afbeelding van Jezus kun je onmogelijk het gebod overtreden, Jezus is immers gelijk aan God. Kniel je neer in eerbied en aanbidding voor een icoon van Jezus dan gaat de eer ook naar Jezus, en niet het object zelf. Geen afgoderij dus...
Laatst aangepast door
|
LAURENS814
|
op dinsdag 27 april 2010, 19:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURENS814
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:31
|
|
|
DANIEL777 schreef: | Hoi Laurens Ik neem aan dat voor jou foto"s of portretten van dierbaren ook toch een wezenlijk verschil is dan anderhande beeldjes in huis te hebben |
Nee.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 19:39
|
|
|
euhm in de katholieke kringen is het normaal om een maria beeldje te hebben of om Jezus aan het kruis... niet dat deze beelden worden vereerd... dat zeker niet maar het is wel gebruikelijk.... in die zin kan ik laurens volgen......niet iedereen leeft in een katolieke omgeving en kan het misschien daardoor niet begrijpen of plaatsen... zie de beelden strom in de jaren 1600 ongeveer. ik was er toen niet bij... anders kon ik er wel meer verhalen over vertellen... maar ja dat was toen... mijn punt is euhm eigenlijk simpel, tis gewoon gebruikelijk in bv limburg en braband.... net zo vreemd als sommige carnaval is...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NISHA834
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 21:34
|
|
|
LAURENS814 schreef: | Toch even reageren, ook al ben je er niet meer. Ten eerste een boeddha mag je zelf niet kopen, je moet hem krijgen van iemand die van je houdt (zo gaat de traditie). Ten tweede kan een boeddha beeld gewoon een mooi object zijn dat verder absoluut geen kwaad kan. Wel vindt ik dat je een religieus beeld, ook al is het niet uit je eigen geloof, met respect moet behandelen. Hoe zou jij je voelen wanneer iemand bijvoorbeed een crucfix als deurstopper zou gebruiken? Ik noem maar wat..... Respect voor andere culturen en geloven is wel het minste wat je kunt doen, anders zou ik zeggen niet aanschaffen dat ding. |
Waar vind ik in de Bijbel dat ik respect moet hebben voor andere godsdiensten? Volgens mij staat er zoiets als uitroeien, verbranden... de hoogten met vreemde altaren vernietigen... Hiermee bedoel ik niet de mensen,... voor we weer een nieuwe discussie krijgen!...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NISHA834
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 21:40
|
|
|
LAURENS814 schreef: | Wat is er mis met een afbeelding van Jezus? Heb je dan ook geen foto's of portretten van jouw dierbaren in huis? |
Jezus is zó heilig, kun je met geen pen uittekenen of met hout en steen uitbeelden. Je zult Hem in Zijn heerlijkheid en majesteit te kort doen. Probeer het nou eens te doen met je geloof. Wij mensen willen alles tastbaar hebben. Maar de Drie Eénheid Gods is niet uit te beelden. Want als Jezus aan jouw muur hangt, heb je maar een derde van wie God is...
Ik heb wel foto's van mijn dierbaren en die foto's zijn een herinnering aan hun. Terwijl ze nog leven hoor, begrijp me goed.
Hoe kun jij je een beeld vormen van Jezus?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 21:44
|
|
|
LAURENS814 schreef: | Indien je geen enkele afbeelding mag maken van iets wat onder of boven in de hemel is, waarom gaf God dan zelf toestemming om de tempel te 'decoreren' met afbeeldingen van cherubijnen (=engelen). De afbeeldingen van engelen stonden zelfs op de ark van het verbond, waar de priesters ook voor knielden ! Ook de 'bronzen zee' bij de tempel bevatte afbeeldingen, namelijk 12 koperen of bronzen ossen die het geheel moesten dragen. Daarnaast was de tempel van binnen gedecoreerd met afbeeldingen van granaatappels.
Daarnaast, heeft God niet van zichzelf een afbeelding gemaakt toen HIj mens werd in de persoon Jezus Christus? Alleen al om deze reden heb ik er geen moeite mee om een afbeelding van Jezus in huis te hebben. In Jezus heeft God de mens letterlijk met zichzelf verzoend.
Afbeeldingen zijn dus niet het probleem. De Heer heeft er alleen een probleem mee indien die afbeeldingen verwijzen naar andere goden.
Het neerknielen voor afbeeldingen is ook geen afgoderij, dit wordt het alleen indien de eer die je geeft aan het afgebeelde gelijk is aan de eer die je aan God zou moeten geven. Het gaat in ieder geval dus om de houding en intenties die je hebt in je hart, niet om uiterlijkheden.
Bovendien de door jouw aangehaalde vers stelt: 'Maak geen godenbeelden', meervoud dus. Het lijkt hier volgens mij te gaan om het aanbidden van verschillende goden, zoals dat in de polytheistische godsdiensten van vroeger wel vaker voorkwam. De boodschap is duideijk: ' Aanbid niet de goden van de andere volkeren,Ik ben de enige ware God'. Door het in huis hebben van een afbeelding van Jezus kun je onmogelijk het gebod overtreden, Jezus is immers gelijk aan God. Kniel je neer in eerbied en aanbidding voor een icoon van Jezus dan gaat de eer ook naar Jezus, en niet het object zelf. Geen afgoderij dus... |
goed onderbouwd Laurens, zou t zelf niet anders willen zeggen.
God wil niet dat er ook maar de schijn van een andere god aanbeden wordt door ons. Daarom maak geen beeltenissen van die andere goden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 21:45
|
|
|
NISHA834 schreef: | Hoe kun jij je een beeld vormen van Jezus? |
Omdat Hij ook gewoon mens is! En nee, geen 1/3e God, maar 1 God, net als de Vader en de Geest!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NISHA834
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 21:49
|
|
|
HENK710 schreef: | Omdat Hij ook gewoon mens is! En nee, geen 1/3e God, maar 1 God, net als de Vader en de Geest! |
Wakker worden Henk, we leven ná Pinksteren... dus Hij is geen mens meer... Zijn vernedering is tot verhoging gemaakt met Pasen, Hemelvaart en Pinksteren...
Ik bedoel niet 1/3e God, maar als je Hem afbeeld, heb je maar 1/3e deel van de Drie Eénheid...dus heb je niets...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 21:54
|
|
|
HENK710 schreef: | Wie heeft dan gezegd dat er een beeld in huis of tuin gehaald wordt, Chatuliem. Blijf aub wel lezen wat er geschreven wordt. ER KOMT ZELFS GEEN TUINKABOUTER BIJ DOES IN DE TUIN!
En wat betreft die datum: wij vertellen wel gewoon op ONZE tijd aan mensen van wie WIJ vinden dat ze het mogen weten wanneer het is...en die mensen weten het ondertussen al lang |
Over jullie trouwdatum Henk... dat is iets prive's en ik vind het erg ongepast van Chat om die dingen door elkaar te halen, vind dat niet horen bij het topic boeddha beeld... Goed dat je je houdt aan jullie tijd... ook als je belangstelling hebt (of nieuwsgierig bent haha) is het gepast om jullie daarin te accepteren, ook als dat betekent dat je de datum (nog) niet weet... Zo... dat wilde ik ff kwijt...
Wat betreft de boeddha's ... zie elders mijn bijdrage bij dit topic ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURENS814
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 21:58
|
|
|
NISHA834 schreef: | Waar vind ik in de Bijbel dat ik respect moet hebben voor andere godsdiensten? Volgens mij staat er zoiets als uitroeien, verbranden... de hoogten met vreemde altaren vernietigen... Hiermee bedoel ik niet de mensen,... voor we weer een nieuwe discussie krijgen!... |
Ik heb het niet over wat er 'in de Bijbel staat', maar wat ik zelf vind. Persoonlijk heb ik veel respect voor het Boeddhisme, ook al zou ik nooit deze filosofie aanhangen. Ik geloof echter wel in de oprechtheid van Siddharta Boeddha, die geboren was lang voordat het christendom om de hoek kwam kijken. Je kunt het hem in ieder geval niet kwalijk nemen dat hij de christelijke moraal niet kende. De Boeddha stichtte dan ook geen nieuwe godsdienst maar probeerde enkele richtlijnen samen te stellen om het lijden van de wereld te verzachten (het zogenaamde achtvoudige pad). Het Boeddhisme is in de kern een levensfilosofie en geen godsdienst. Later zijn er echter velen vormen van animisme en godsvereringen in de filosofie van Boeddha doorgedrongen. Enkele van deze aanhangers zien in de Boeddha bijvoorbeeld een zogenaamde 'avatar', een reincarnatie van de hindoe god Vishnu. Ook in deze 'religie' geldt dus dat er vele interpreataties over de historische persoon Boeddha bestaan. In het traditionele boeddhisme is hij echter niets meer en niets minder dan een mens van vlees en bloed. (o ja, ook hij kon volgens een legende op water lopen.. )
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NISHA834
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 22:03
|
|
|
LAURENS814 schreef: | Ik heb het niet over wat er 'in de Bijbel staat', maar wat ik zelf vind. Persoonlijk heb ik veel respect voor het Boeddhisme, ook al zou ik nooit deze filosofie aanhangen. Ik geloof echter wel in de oprechtheid van Siddharta Boeddha, die geboren was lang voordat het christendom om de hoek kwam kijken. Je kunt het hem in ieder geval niet kwalijk nemen dat hij de christelijke moraal niet kende. De Boeddha stichtte dan ook geen nieuwe godsdienst maar probeerde enkele richtlijnen samen te stellen om het lijden van de wereld te verzachten (het zogenaamde achtvoudige pad). Het Boeddhisme is in de kern een levensfilosofie en geen godsdienst. Later zijn er echter velen vormen van animisme en godsvereringen in de filosofie van Boeddha doorgedrongen. Enkele van deze aanhangers zien in de Boeddha bijvoorbeeld een zogenaamde 'avatar', een reincarnatie van de hindoe god Vishnu. Ook in deze 'religie' geldt dus dat er vele interpreataties over de historische persoon Boeddha bestaan. In het traditionele boeddhisme is hij echter niets meer en niets minder dan een mens van vlees en bloed. (o ja, ook hij kon volgens een legende op water lopen.. ) |
Huh, beweer jij nou dat Siddharta Buddha, ouder is dan God Zelf?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 22:04
|
|
|
NISHA834 schreef: | Jezus is zó heilig, kun je met geen pen uittekenen of met hout en steen uitbeelden. Je zult Hem in Zijn heerlijkheid en majesteit te kort doen. Probeer het nou eens te doen met je geloof. Wij mensen willen alles tastbaar hebben. Maar de Drie Eénheid Gods is niet uit te beelden. Want als Jezus aan jouw muur hangt, heb je maar een derde van wie God is...
Ik heb wel foto's van mijn dierbaren en die foto's zijn een herinnering aan hun. Terwijl ze nog leven hoor, begrijp me goed.
Hoe kun jij je een beeld vormen van Jezus? |
Ik heb er geen moeite mee dat mensen, een beeltenis van Jezus maken, immers door Zijn menswoording is er voor ons verlossing gekomen.
Jezus liet zichzelf ook heel tastbaar en voelbaar zien aan Thomas. Sprak daarbij dan ook de woorden, zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven. Natuurlijk gaat t bij ons om ons geloof in de verlossing van Jezus door Zijn dood, maar dat niet alleen, het werd pas schitterend door Zijn opstanding, de overwinning op de dood, onhoudbaar voor de dood.
Natuurlijk is Hij hier niet meer, is Hij niet meer mens, maar zittende aan de rechterhand van God. Verheerlijkt.
Maar ik zie als ik een afbeelding van Jezus ziet, ja dan zie ik de mens, maar ik geloof in mijn hart in de verheerlijkte Heiland. Ik kijk daar aan voorbij, maar ga er niet aan voorbij.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURENS814
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 22:18
|
|
|
NISHA834 schreef: | Huh, beweer jij nou dat Siddharta Buddha, ouder is dan God Zelf? |
Nee, dat beweer ik niet. Ik bedoel dat hij niet op de hoogte kon zijn van de leer van Jezus, die immers pas 6 eeuwen later geboren werd. Bovendien leefde Siddhartha in een volstrek ander deel van de wereld dan de joden uit zijn tijd (boeddha leefde in Nepal). Hierdoor kon hij ook niet op de hoogte zijn van de tien woorden of de volledige moraal zoals die beschreven stond/staat in de Thora.
Laatst aangepast door
|
LAURENS814
|
op dinsdag 27 april 2010, 22:22
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: dinsdag 27 april 2010, 22:25
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Ik heb er geen moeite mee dat mensen, een beeltenis van Jezus maken, immers door Zijn menswoording is er voor ons verlossing gekomen.
Jezus liet zichzelf ook heel tastbaar en voelbaar zien aan Thomas. Sprak daarbij dan ook de woorden, zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven. Natuurlijk gaat t bij ons om ons geloof in de verlossing van Jezus door Zijn dood, maar dat niet alleen, het werd pas schitterend door Zijn opstanding, de overwinning op de dood, onhoudbaar voor de dood.
Natuurlijk is Hij hier niet meer, is Hij niet meer mens, maar zittende aan de rechterhand van God. Verheerlijkt.
Maar ik zie als ik een afbeelding van Jezus ziet, ja dan zie ik de mens, maar ik geloof in mijn hart in de verheerlijkte Heiland. Ik kijk daar aan voorbij, maar ga er niet aan voorbij. |
't is misschien iets voor een ander topic, maar stel dat het waar zou zijn dat Jezus geen mens meer zou zijn (ik betwijfel dat... ), waar is God de Zoon dan nu ? Ik geloof dat er 1 God is, maar God heeft zich aan ons mensen kenbaar gemaakt als 1 God dus, maar in 3 verschillende verschijningen. "Ik geloof in God de Vader, en in Jezus Christus zijnen eniggeboren Zoon (opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhands Gods en ik geloof in de Heilige Geest" (geloofsbelijdenis) Ik geloof dus in: -God de Vader -God de Zoon -God de Heilige Geest en deze 3 zijn 1, dus 1 God. Niemand heeft ooit God gezien (alleen Mozes mocht Gods (God de Vader) achterkant zien. Velen zijn echter ooggetuigen van God de Zoon, Jezus dus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NISHA834
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 03:11
|
|
|
LAURENS814 schreef: | Nee, dat beweer ik niet. Ik bedoel dat hij niet op de hoogte kon zijn van de leer van Jezus, die immers pas 6 eeuwen later geboren werd. Bovendien leefde Siddhartha in een volstrek ander deel van de wereld dan de joden uit zijn tijd (boeddha leefde in Nepal). Hierdoor kon hij ook niet op de hoogte zijn van de tien woorden of de volledige moraal zoals die beschreven stond/staat in de Thora. |
Je hebt hier wel een punt, maar je verpersoonlijkt Buddha, hoe kan hij dan een afgod zijn geworden. Dan begrijp ik die Buddhisten niet...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 07:41
|
|
|
NISHA834 schreef: | Je hebt hier wel een punt, maar je verpersoonlijkt Buddha, hoe kan hij dan een afgod zijn geworden. Dan begrijp ik die Buddhisten niet... |
ff simpel.... iedereen die boedhist is.......is GEEN christen dus satan heeft goed zijn best gedaan met dat boedisme hij heeft buddha goed geïnspireerd en de volgelingen daarna ook.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 08:14
|
|
|
suus, de Heere Jezus is nog wel steeds mens; want maria heeft Hem gezien, nadat Hij was opgestaan, in een verheerljkt lichaam; en met dat verheerlijkte lichaam is Hij opgevaren ten Hemel, waar Hij ziit aan de rechterhand van de Vader.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DANIEL777
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 11:42
|
|
|
Dit schokkeert me erg als je dat meent. Dan zal je dus volgens jouw alle foto's en portretten van dierbaren ook moeten verscheuren cQ vernietigen ik hoop dat ik je verkeerd begrijp
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 13:34
|
|
|
DANIEL777 schreef: | Dit schokkeert me erg als je dat meent. Dan zal je dus volgens jouw alle foto's en portretten van dierbaren ook moeten verscheuren cQ vernietigen ik hoop dat ik je verkeerd begrijp |
Ik denk het wel Daan, of Laurens is een beetje dubbel in zijn uitspraak, want hij heeft wel een foto geplaats bij zijn profiel .....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 14:19
|
|
|
HANNAH810 schreef: | suus, de Heere Jezus is nog wel steeds mens; want maria heeft Hem gezien, nadat Hij was opgestaan, in een verheerljkt lichaam; en met dat verheerlijkte lichaam is Hij opgevaren ten Hemel, waar Hij ziit aan de rechterhand van de Vader. |
Dat zeg je heel mooi Hannah. Dat is juist het bijzondere aan de Here Jezus. Wij mogen uiteindelijk ook met Hem samen zijn in een verheerlijkt lichaam.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 17:39
|
|
|
HANNAH810 schreef: | suus, de Heere Jezus is nog wel steeds mens; want maria heeft Hem gezien, nadat Hij was opgestaan, in een verheerljkt lichaam; en met dat verheerlijkte lichaam is Hij opgevaren ten Hemel, waar Hij ziit aan de rechterhand van de Vader. |
Dat is ook wat ik geloof Hannah, maar ik hoor soms dat daar verschillend over wordt gedacht ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 20:25
|
|
|
NISHA834 schreef: | Wakker worden Henk, we leven ná Pinksteren... dus Hij is geen mens meer... Zijn vernedering is tot verhoging gemaakt met Pasen, Hemelvaart en Pinksteren... |
Ik denk toch dat je je vergist, Nisha, want Jezus is als mens opgestaan en ten hemel opgevaren.(Zie ook reactie Hannah)
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op woensdag 28 april 2010, 20:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURENS814
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 20:41
|
|
|
DANIEL777 schreef: | Dit schokkeert me erg als je dat meent. Dan zal je dus volgens jouw alle foto's en portretten van dierbaren ook moeten verscheuren cQ vernietigen ik hoop dat ik je verkeerd begrijp |
Heb ik dan gezegd dat ik geen foto's van familie in huis wil? Dacht het niet.
Ik stelde alleen de vraag (en ik parafraseer nu mezelf): Wat is het verschil tussen een afbeelding van Jezus en een familielid?
Jouw antwoord:
Quote: | Hoi Laurens Ik neem aan dat voor jou foto"s of portretten van dierbaren ook toch een wezenlijk verschil is dan anderhande beeldjes in huis te hebben |
Wat versta jij in deze context nu onder 'anderhande beeldjes'?
Een foto is net zo goed een 'beeld', een afbeelding. Is een afbeelding van Jezus wezenlijk anders dan een foto van een dierbaar familie lid? Je kunt van beiden houden, zonder dat je de afbeelding zelf aanbid of iets dergelijks. De eer,eerbied of aanbidding gaat naar de afgebeelde persoon en niet naar de afbeelding zelf. Indien je een afbeelding van Jezus in je huis hebt, en je valt voor dit icoon in aanbidding neer, dan gaat je aanbidding naar Jezus. Het stuk hout of plastic waarop de afbeelding staat doet er dan niet veel toe .
Als mens leef je niet alleen met de geest je hebt ook een lichaam. De zintuigen van het lichaam willen, net als de geest, ook geprikkeld worden. Een afbeelding van het heilige is dan een hulpmiddel om ook het vlees onder het heilige te brengen.
Laatst aangepast door
|
LAURENS814
|
op woensdag 28 april 2010, 20:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 22:08
|
|
|
LAURENS814 schreef: | Heb ik dan gezegd dat ik geen foto's van familie in huis wil? Dacht het niet.
Ik stelde alleen de vraag (en ik parafraseer nu mezelf): Wat is het verschil tussen een afbeelding van Jezus en een familielid?
Jouw antwoord:
Wat versta jij in deze context nu onder 'anderhande beeldjes'?
Een foto is net zo goed een 'beeld', een afbeelding. Is een afbeelding van Jezus wezenlijk anders dan een foto van een dierbaar familie lid? Je kunt van beiden houden, zonder dat je de afbeelding zelf aanbid of iets dergelijks. De eer,eerbied of aanbidding gaat naar de afgebeelde persoon en niet naar de afbeelding zelf. Indien je een afbeelding van Jezus in je huis hebt, en je valt voor dit icoon in aanbidding neer, dan gaat je aanbidding naar Jezus. Het stuk hout of plastic waarop de afbeelding staat doet er dan niet veel toe .
Als mens leef je niet alleen met de geest je hebt ook een lichaam. De zintuigen van het lichaam willen, net als de geest, ook geprikkeld worden. Een afbeelding van het heilige is dan een hulpmiddel om ook het vlees onder het heilige te brengen. |
precies wat ik ook bedoel.... een icoontje is een hulpmiddel
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 22:47
|
|
|
LAURENS814 schreef: | Heb ik dan gezegd dat ik geen foto's van familie in huis wil? Dacht het niet.
| Het antwoord is heel simpel. God wil Zelfs niet dat mensen een afbeelding van Hem maakten. Dus ook niet van Jezus. Dit is voor mij genoeg.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 22:50
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het antwoord is heel simpel. God wil Zelfs niet dat mensen een afbeelding van Hem maakten. Dus ook niet van Jezus. Dit is voor mij genoeg. |
God liet niet toe, dat mensen Hem zouden zien, zelfs mozes wilde t wel, maar God bedekte de blik van mozes door zijn hand er voor te houden
Jezus sprak echter, van mens tot mens, die mij gezien heeft heeft de Vader gezien.
Er zijn mensen, kerken die wel afbeeldingen maken en hebben van Jezus en er zijn calvinistische beeldenstormige nederlander die dat niet willen
ik heb dus wel paar dingen met afbeelding van jezus en jij niet. En toch geloven we allebei
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 23:14
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het antwoord is heel simpel. God wil Zelfs niet dat mensen een afbeelding van Hem maakten. Dus ook niet van Jezus. Dit is voor mij genoeg. |
Toch Chat zijn er bijv. bij de Evangelische Boekhandel posters te koop van bijv. een man aan het kruis (bijv. met Pasen), 't zijn meestal teksten maar die posters zit vaak toch een boodschap in en verwijst dan meen ik naar de gebeurtenis, bijv. Jezus die voor mensen is gestorven en ja ook weer opgestaan. Hoe denk jij dan over het ophangen van zo'n poster ?
Heb zelf in de keuken een postertje van "The Father Himself loves you" met als afbeelding een roos en op de slaapkamer een mooie psalmtekst, voor mij zijn het verwijzingen, en dat is denk ik hetzelfde als zo'n icoontje...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 23:18
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | God liet niet toe, dat mensen Hem zouden zien, zelfs mozes wilde t wel, maar God bedekte de blik van mozes door zijn hand er voor te houden
Jezus sprak echter, van mens tot mens, die mij gezien heeft heeft de Vader gezien.
Er zijn mensen, kerken die wel afbeeldingen maken en hebben van Jezus en er zijn calvinistische beeldenstormige nederlander die dat niet willen
ik heb dus wel paar dingen met afbeelding van jezus en jij niet. En toch geloven we allebei |
Volgens bij hield God Zijn hand ervoor, bedekte Hij de blik van Mozes omdat Mozes anders niet in leven zou blijven, dacht ik hoor. Ik vermoed dat dit te maken had met God die heilig is (en rechtvaardig en daarom geen zonde tolereert) en Jezus die nog moest komen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 23:25
|
|
|
klopt suus, mozes wilde zo graag God zien, dat God hem in een rots spleet zette en zijn hand op de spleet legde, zodat mozes alleen t laatste glimpje van God kon zien, en dat kon hij al nauweljks verwerken!! t had inderdaad zijn leven gekost, als God dat niet had gedaan.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|