ChristianMatch

Forum

Sex voor het huwelijk
Ga naar pagina Vorige 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 ... 97 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 22:09

BRIGHTBOY799 schreef:
Herb ik dus gedaan, en dan zie je dat die site dingen echt uit de context trekt.
Ik heb er wel een stevige eigen mening over hoor Knipoog smiley

Maar ik vind het vervelend dat deze sites op het World Wide Web staan, omdat die de bijbel aanhalen, maar niet naar eer en waarheid, en daardoor de bijbel dus geen recht doen.

Doet die site dat? of misschien gewoon de mensen...
die geheel menselijk, allemaal een eigen visie op het geheel hebben Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
BRIGHTBOY799

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 22:18

TESSYBEAR731 schreef:
Doet die site dat? of misschien gewoon de mensen...
die geheel menselijk, allemaal een eigen visie op het geheel hebben Knipoog smiley
En dat mag, maar niet als je de bijbel daarbij aanhaalt als zijnde God's woord, en dan de boel maar uit de context trekken zodat het past bij jou boodschap.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 23:27

Het topic gaat over "sex voor het huwelijk".

Volgens mij net zo lekker als in het huwelijk ...... Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 23:36

CROSSROAD317 schreef:
Het topic gaat over "sex voor het huwelijk".

Volgens mij net zo lekker als in het huwelijk ...... Lachende smiley

en erna? of er buiten?
vragen vragen vragen, maar te weinig antwoorden... Gefrustreerde smiley Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: zondag 30 mei 2010, 00:11

PIETER649 schreef:
en erna? of er buiten?
vragen vragen vragen, maar te weinig antwoorden... Gefrustreerde smiley Clown smiley

Ik denk dat de Bijbel heel duidelijk dat sex buiten het huwelijk niet mag, zelfs verboden. Lijkt mij heel duidelijk, toch?
Naar boven

Auteur Bericht
BRIGHTBOY799

BerichtGeplaatst: zondag 30 mei 2010, 00:46

De bijbel noemt het echtelijke gemeenschap... lijkt me vrij duidelijk...
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 30 mei 2010, 00:52

MARIO216 schreef:
Ik denk dat de Bijbel heel duidelijk dat sex buiten het huwelijk niet mag, zelfs verboden. Lijkt mij heel duidelijk, toch?

tja, maar cross had het over lekker, niet over legaal of illegaal Knipoog smiley
want wat er in de bijbel staat is inderdaad duidelijk hoor!
ik ben dan ook keurig getrouwd Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
BRIGHTBOY799

BerichtGeplaatst: zondag 30 mei 2010, 15:26

Om maar een stukje van de site af te halen, waar ze een heel gedeelte van hun zelfbevredigingstheorie uit halen:
Quote:
"Weet u niet dat uw lichaam een tempel
van de heilige Geest is, die in u woont
en die u van God hebt ontvangen?
U behoort uzelf dus niet toe.
Want u bent gekocht en de prijs is betaald.
Gebruik dus uw lichaam om God te verheerlijken"
(1 Kor. 6:19, 20).
Je hoeft niet eens zo gek veel verder te lezen om te zien dat dit helemaal los staat van het onderwerp welke zij behandelen:
Vers 18:
18 Vliedt de hoererij. Elke andere zonde, die een mens doet, gaat buiten zijn eigen lichaam om. Maar door hoererij bezondigt men zich aan zijn eigen lichaam.

Dus die tekst lijkt mij, om een voorbeeld aan te geven, absoluut niet rechtsmatig op dit onderwerp.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 3 juni 2010, 21:22

CHATULIEM619 schreef:
Ikn probeer een principe neer te leggen. En vreemd genoeg denken mensen dat de seksuele zonden niet te vergeven zijn. Dat als je daar de fout ingaat, je je leven lang ervoor moet boeten. De term voor God getrouwd zijn werkt vaak beknellend en negatief en ik geloof daar niet zo in. Ik heb te vaak meegemaakt dat jongeren tot elkaar veroordeeld werden, terwijl je wist dat de relatie geen kans had.
Voor een huwelijk heb je meer nodig dan alleen maar seks. En heel vaak wordt seks wel als criterium gebruikt. Terwijl de vraag veel essentiëler is of men wel bij elkaar past. Of de kans tot een stabiele relatie aanwezig is of niet.
Met de term voor God getrouwd zijn, sta je deze ontwikkeling in de weg. Want dan is er geen weg meer terug. En dan te bedenken dat de beslissing om met elkaar naar bed te gaan vaak in the heat of the moment genomen wordt.
En ik geloof dat God zeer vergevingsgezind is. Ik wou dat we als mensen dat meer waren.

Quote Chat: Voor een huwelijk heb je meer nodig dan alleen maar seks. En heel vaak wordt seks wel als criterium gebruikt. Terwijl de vraag veel essentiëler is of men wel bij elkaar past. Of de kans tot een stabiele relatie aanwezig is of niet.

Voor een huwelijk heb je meer nodig dan alleen maar seks, schrijf jij.

Nou, als het met die seks niet goed zit in een huwelijk, of in een relatie, dan heb je wel grote problemen hoor, denk ik.

Hoe kan je nou bij elkaar passen als (huwelijks) partners, als het met de seks niet goed zit??????

Een stabiele relatie zónder seks kán wel, als het een vriendschapsrelatie betreft.

Dit zijn mijn meningen, wat ik zelf denk :)

Ik heb zelfs IN EEN PREEK gehoord, ik weet niet zeker ofdat ook in de bijbel staat, dat seks de Kroon op een huwelijk (relatie) IS.

Nou is het wel zo, denk ik, dat je wél heel erg veel van elkaar moet houden, anders kan die seks weer niet, maar/en dat geldt iets meer voor vrouwen, denk ik zelf.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 3 juni 2010, 21:32
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 3 juni 2010, 21:57

MARIO216 schreef:

Nee.

1 Kor. 7:12-14

12 Maar tot de overigen zeg ik, niet de Here: heeft een broeder een ongelovige vrouw, die erin bewilligt met hem samen te wonen, dan moet hij haar niet verstoten. 13 En een vrouw moet, als zij een ongelovige man heeft, en deze erin bewilligt met haar samen te wonen, die man niet verstoten. 14 Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder.

Uit de NBG vertaling.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 3 juni 2010, 21:59
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: donderdag 3 juni 2010, 22:26

SHANITA130 schreef:
Nee.

1 Kor. 7:12-14

12 Maar tot de overigen zeg ik, niet de Here: heeft een broeder een ongelovige vrouw, die erin bewilligt met hem samen te wonen, dan moet hij haar niet verstoten. 13 En een vrouw moet, als zij een ongelovige man heeft, en deze erin bewilligt met haar samen te wonen, die man niet verstoten. 14 Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder.

Uit de NBG vertaling.

Heb je vers 10 en 11 er ook bij gelezen? Dus om op basis van vers 12 t/m 14 je conclusie te trekken, vind ik wat kort door de bocht.

10 Doch hun, die getrouwd zijn, beveel ik niet, maar de Here, dat een vrouw haar man niet mag verlaten – 11 is dit tóch gebeurd, dan moet zij ongehuwd blijven of zich met haar man verzoenen – en een man moet zijn vrouw niet verstoten.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 3 juni 2010, 22:40

MARIJAN072 schreef:
Heb je vers 10 en 11 er ook bij gelezen? Dus om op basis van vers 12 t/m 14 je conclusie te trekken, vind ik wat kort door de bocht.

Ja, die heb ik natuurlijk óók gelezen ;)

Vers 10 t/m vers 14: 10 Doch hun, die getrouwd zijn, beveel ik niet, maar de Here, dat een vrouw haar man niet mag verlaten – 11 is dit tóch gebeurd, dan moet zij ongehuwd blijven of zich met haar man verzoenen – en een man moet zijn vrouw niet verstoten.
12 Maar tot de overigen zeg ik, niet de Here: heeft een broeder een ongelovige vrouw, die erin bewilligt met hem samen te wonen, dan moet hij haar niet verstoten. 13 En een vrouw moet, als zij een ongelovige man heeft, en deze erin bewilligt met haar samen te wonen, die man niet verstoten. 14 Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig.

Paulus, geïnspireerd door God zegt hier: "tot de overigen, dus tot degenen die niet getrouwd zijn :)

Dus ik vind mijzelf niet kort door de bocht.

Ik lees goed wát er staat :)

Vriendelijke Groet,

Shanita.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 3 juni 2010, 23:59

SHANITA130 schreef:
Quote Chat: Voor een huwelijk heb je meer nodig dan alleen maar seks. En heel vaak wordt seks wel als criterium gebruikt. Terwijl de vraag veel essentiëler is of men wel bij elkaar past. Of de kans tot een stabiele relatie aanwezig is of niet.

Voor een huwelijk heb je meer nodig dan alleen maar seks, schrijf jij.

Nou, als het met die seks niet goed zit in een huwelijk, of in een relatie, dan heb je wel grote problemen hoor, denk ik.

Hoe kan je nou bij elkaar passen als (huwelijks) partners, als het met de seks niet goed zit??????

Een stabiele relatie zónder seks kán wel, als het een vriendschapsrelatie betreft.

Dit zijn mijn meningen, wat ik zelf denk :)

Ik heb zelfs IN EEN PREEK gehoord, ik weet niet zeker ofdat ook in de bijbel staat, dat seks de Kroon op een huwelijk (relatie) IS.

Nou is het wel zo, denk ik, dat je wél heel erg veel van elkaar moet houden, anders kan die seks weer niet, maar/en dat geldt iets meer voor vrouwen, denk ik zelf.
Ik blijf het een beetje vreemd argument vinden. Ik kan me er eerlijk gezegd ook niet veel bij voorstellen. Als je van elkaar houdt, gaat de seks toch vanzelf? Daar hoef je toch niet voor te oefenen voor die tijd? En als het lichamelijk niet meteen lukt, kan je toch ook een bepaalde intimiteit ervaren? God heeft seksualiteit voor de mens gegeven om intimieit met elkaar te ervaren. En dat hoor je aan je partner te geven binnen een huwelijk.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 06:30

CHATULIEM619 schreef:
Ik blijf het een beetje vreemd argument vinden. Ik kan me er eerlijk gezegd ook niet veel bij voorstellen. Als je van elkaar houdt, gaat de seks toch vanzelf? Daar hoef je toch niet voor te oefenen voor die tijd? En als het lichamelijk niet meteen lukt, kan je toch ook een bepaalde intimiteit ervaren? God heeft seksualiteit voor de mens gegeven om intimieit met elkaar te ervaren. En dat hoor je aan je partner te geven binnen een huwelijk.

Welk argument vind jij vreemd?

Quote Shanita: Nou, als het met die seks niet goed zit in een huwelijk, of in een relatie, dan heb je wel grote problemen hoor, denk ik.
Bedoel je dit argument?

Quote Chat: En als het lichamelijk niet meteen lukt, kan je toch ook een bepaalde intimiteit ervaren?

Waar schrijf ik dat dat niet zo is?
Tuurlijk is dat zo ;)

En heb ik het hier ergens over oefenen voor "die" tijd gehad???, Dat lijkt mij erg vreemd hoor, "oefenen voor die tijd".

En Intimiteit?Dat hoort erbij hoor.

En natuurlijk heeft God seks gegeven om intimiteit te ervaren!!!!

En Paulus heeft het over samenwonen.

In die tijd waarin de bijbel is geschreven had je ook geen lat-relaties.

Daar iets mis mee? :)

Het gaat mijns inziens erom of er Liefde is, in wat voor een relatie dan ook!!!

:)

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 4 juni 2010, 10:56
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 07:46

CHATULIEM619 schreef:

Dat denk ik niet Chat, je hebt altijd even de tijd nodig om elkaar op deze manier te leren kennen en je weg erin te vinden. En zelfs dan lukt het niet altijd...even ongeacht of dat je wel of niet getrouwd bent btw...
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 09:02

...Per ongeluk op "reageren" geklikt, in plaats van op 'wijzigen'.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 4 juni 2010, 09:06
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 09:24

MARISKA601 schreef:
Ik ben geen dominee, en ik hou niet van moeilijk doen.
Het is jullie keuze.
God zou niet willen dat wij door bepaalde belemmeringen
ongelukkig door het leven gaan.
Belemmeringen door de keuzes die we vroeger gemaakt hebben.

Hoi Mariska :)

Helemaal mee eens!

Niet door belemmeringen ongelukkig door het leven gaan ;)

Groet,

Shanita
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 09:46

CHATULIEM619 schreef:
Ik blijf het een beetje vreemd argument vinden. Ik kan me er eerlijk gezegd ook niet veel bij voorstellen. Als je van elkaar houdt, gaat de seks toch vanzelf?
Daar hoef je toch niet voor te oefenen voor die tijd? En als het lichamelijk niet meteen lukt, kan je toch ook een bepaalde intimiteit ervaren? God heeft seksualiteit voor de mens gegeven om intimieit met elkaar te ervaren. En dat hoor je aan je partner te geven binnen een huwelijk.

Vanzelf?Ging het maar vanzelf Chat,dan waren er minder jongeren met problemen door seks en met minder angst voor seks.De druk van buitenaf wordt steeds groter,het praten over seks steeds opener en ik denk dat het averechts werkt,seks is iets tussen partners,dat maakt juist je relatie zo speciaal,het samen delen van iets heel intiems.Een kwestie van vertrouwen kunnen hebben in je partner en je daardoor volledig kunnen geven.

Oefenen vind ik een erg raar woord voor de diepste intimiteit die je met iemand kunt hebben,als iemand het zo ziet is er iets volkomen mis lijkt me.

Ja God heeft het gegeven maar het is geen must voor een relatie,als het kan,prachtig!Maar als het niet kan mag je dankbaar zijn als je relatie sterk genoeg is om het te overleven.

En dan het woordje geven.......hoort het?Dit vind ik nou juist een punt dat vanzelf moet gaan,gaat het niet dan zijn er problemen waar hopelijk aan gewerkt kan worden.

(tjonge,wat weten we weer goed hoe het hoort he? Clown smiley )
Naar boven

Auteur Bericht
BRIGHTBOY799

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 11:49

SHANITA130 schreef:
12 Maar tot de overigen zeg ik, niet de Here: heeft een broeder een ongelovige vrouw, die erin bewilligt met hem samen te wonen, dan moet hij haar niet verstoten.

Paulus, geïnspireerd door God zegt hier: "tot de overigen, dus tot degenen die niet getrouwd zijn :)
Paulus geeft hier juist aan NIET voor God te spreken:

12 Maar tot de overigen zeg ik, niet de Here: heeft een broeder een ongelovige vrouw, die erin bewilligt met hem samen te wonen, dan moet hij haar niet verstoten.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 13:16

BRIGHTBOY799 schreef:
Paulus geeft hier juist aan NIET voor God te spreken:

Het is algemeen bekend dat Paulus en andere schrijvers in de bijbel door God geïnspireerd zijn, daarom heet het ook God's Woord.

Paulus zegt in zijn brieven ook wel letterlijk wat Jezus zegt, én wat God zegt in het oude testament. En ook schrijft hij, door God geïnspireerd zelf heel erg veel zaken.

En die neem ík dan wél serieus.

Vriendelijke Groet

Shanita.

:)

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 4 juni 2010, 13:17
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 13:20

SHANITA130 schreef:
Het is algemeen bekend dat Paulus en andere schrijvers in de bijbel door God geïnspireerd zijn, daarom heet het ook God's Woord.

Paulus zegt in zijn brieven ook wel letterlijk wat Jezus zegt, én wat God zegt in het oude testament. En ook schrijft hij, door God geïnspireerd zelf heel erg veel zaken.

En die neem ík dan wél serieus.

Vriendelijke Groet

Shanita.:)

Paulus mag dan misschien door God geïnspireerd zijn, hij geeft hier toch zonder omhaal duidelijk weer dat deze woorden van hemzelf zijn en niet van God komen...Ook Paulus bleek zowaar mens te zijn en kon, in tegenstelling tot Jezus, blijkbaar niet altijd nalaten zijn eigen mening erbij te betrekken.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 13:29

TESSYBEAR731 schreef:
Paulus mag dan misschien door God geïnspireerd zijn, hij geeft hier toch zonder omhaal duidelijk weer dat deze woorden van hemzelf zijn en niet van God komen...Ook Paulus bleek zowaar mens te zijn en kon, in tegenstelling tot Jezus, blijkbaar niet altijd nalaten zijn eigen mening erbij te betrekken.

Ik hecht veel waarde aan de woorden en de meningen die van Paulus komen, door God geïnspireerd.
(Want dat had ik natuurlijk ook allang gelezen dat hij schrijft van niet de Here maar Ik zeg dit....)

Ik denk zo van dat dat er niet voor niets instaat, in de Bijbel.

Dit is echt mijn eigen mening.

De mening van iemand anders, die anders is, daar heb ik natuurlijk wel respect voor!!!!!

Of het moet echt duidelijk fundamenteel tegen de Bijbel ingaan, dingen waarvan zelfs een heiden wel weet dat dat eigenlijk niet kan, zeg maar.

En zélfs dan ben ik wel heel erg voorzichtig met oordelen....Alleen dan hou ik natuurlijk wel afstand.....

Fijne Dag!!!

NB: Ik hoop dat de kern van wat ik kwijt wou is overgekomen, van dat ik zelf de Liefde het allerbelangrijkste vind in een relatie, of dat nu een huwelijk is, of een samenwonen, of een lat-relatie!!!

Shanita
Naar boven

Auteur Bericht
BRIGHTBOY799

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 13:31

SHANITA130 schreef:

Paulus zegt hier duidelijk dat hij niet namens God spreekt, hoeveel duidelijker wil je het hebben?

Op het moment dat je zegt dat dat wel God's woord is, spreek je Paulus tegen, want hij schrijft vrij duidelijk: Zo spreek ik, niet de Here

En de bijbel schrijft over seks als echtelijke gemeenschap, die term maakt toch ook vrij veel duidelijk?

Laatst aangepast door
BRIGHTBOY799
op vrijdag 4 juni 2010, 13:32
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 14:46

BRIGHTBOY799 schreef:
Paulus zegt hier duidelijk dat hij niet namens God spreekt, hoeveel duidelijker wil je het hebben?

Op het moment dat je zegt dat dat wel God's woord is, spreek je Paulus tegen, want hij schrijft vrij duidelijk: Zo spreek ik, niet de Here

En de bijbel schrijft over seks als echtelijke gemeenschap, die term maakt toch ook vrij veel duidelijk?

Ik snap jou punt wel hoor, Brightboy!

Ik denk dat dit een meningsverschil is.

Ik denk namelijk dat dat daar niet voor niets staat in de Bijbel.

1 Kor 7 vers 10 t/m vers 17:

Gebondenheid en vrijheid
10 Doch hun, die getrouwd zijn, beveel ik niet, maar de Here, dat een vrouw haar man niet mag verlaten – 11 is dit tóch gebeurd, dan moet zij ongehuwd blijven of zich met haar man verzoenen – en een man moet zijn vrouw niet verstoten.
12 Maar tot de overigen zeg ik, niet de Here: heeft een broeder een ongelovige vrouw, die erin bewilligt met hem samen te wonen, dan moet hij haar niet verstoten. 13 En een vrouw moet, als zij een ongelovige man heeft, en deze erin bewilligt met haar samen te wonen, die man niet verstoten. 14 Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig. 15 Maar indien de ongelovige haar verlaat, laat hij haar verlaten. De broeder of zuster is in dit geval niet gebonden; tot vrede heeft God u geroepen. 16 Want hoe kunt gij weten, vrouw, dat gij uw man zult redden? Of hoe kunt gij weten, man, dat gij uw vrouw zult redden?
17 Alleen, laat ieder zo leven, als de Here hem toebedeeld heeft, zo, als God hem geroepen heeft. Zo schrijf ik het in alle gemeenten voor.

Over het huwelijk wordt hier door Paulus niet namens hemzelf gesproken, maar namens God! Ik heb dat stukje schuingedrukt.

Dáárna zegt Paulus pas van: Maar tot de overigen zeg ik, niet de Here: heeft een broeder een ongelovige vrouw, die erin bewilligt met hem samen te wonen, dan moet hij haar niet verstoten. 13 En een vrouw moet, als zij een ongelovige man heeft, en deze erin bewilligt met haar samen te wonen, die man niet verstoten. 14 Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder.

Dit heb ik ondersteept hierboven in het bijbelstuk. Vers 12 t/m vers 14a.

Ik zie het zo, dat er nog 'overigen' zijn, waar Paulus zelf, geïnspireerd door God, het over heeft!!!
Zo een 'overige'kan bijvoorbeeld iemand zijn, die verliefd is op een ongelovige en andersom, die wel met hem/haar wil samenwonen.

Er staat ook in vers 15: 15 Maar indien de ongelovige haar verlaat, laat hij haar verlaten. De broeder of zuster is in dit geval niet gebonden; tot vrede heeft God u geroepen.

Nou denk ik dus dat Paulus dit erin heeft gezet, zodat er geen ruzie komt.
Zo van dat God ons tot vrede geroepen heeft. Dus indien de ongelovige hem/haar wilt verlaten, dan moet diegene die gelooft hem/haar laten gaan, opdat er geen ruzie komt.

Daarna staat erook dat je niet kan weten ofdat je partner gered zou worden. Door dat hij/zij je christelijke levenswandel ziet, en hij/zij zich daardoor aangetrokken voelt?

Dit staat in vers 16: .16 Want hoe kunt gij weten, vrouw, dat gij uw man zult redden? Of hoe kunt gij weten, man, dat gij uw vrouw zult redden?

En het woordje maar in het begin van vers 12, houdt voor mij in dát er nog andere situaties kunnen zijn. Dan de meest voor de hand liggende situaties.

Zo van: Het is mooi weer, Maar we moeten toch werken, zoiets.

Ik hoop dat ik duidelijk ben :)

En de 'echtelijke gemeenschap' daar wordt volgens mij mee bedoeld, daar ben ik zélf van overtuigd, dat je géén overspel mag plegen, in de zin van dat je geen meerder partners op dezelfde tijd erop na moet houden.
Of een andere manier van overspel zoals in Mattheus 5:27b-28

Mattheus 5:27b-28
“Pleeg geen overspel.” 28 En ik zeg zelfs: iedereen die naar een vrouw kijkt en haar begeert, heeft in zijn hart al overspel met haar gepleegd.

Vriendelijke Groet,

Shanita

NB: Deze teksten heb ik gekopieërd uit het NBG.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 4 juni 2010, 16:27
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 17:05

het is maar goed dat God vergeeft, want geen mens is zonder zonde.

tja, ik heb het er niet zo op om bijbelteksten op te sporen zodat je jezelf vrij kunt pleiten.
je bent zondaar, kom daar voor uit, vraag vergeving, gaat heen en zondig niet meer.

Pieter, OOK geen heilige
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 17:22

SHANITA130 schreef:
Ja, die heb ik natuurlijk óók gelezen ;)

Vers 10 t/m vers 14: 10 Doch hun, die getrouwd zijn, beveel ik niet, maar de Here, dat een vrouw haar man niet mag verlaten – 11 is dit tóch gebeurd, dan moet zij ongehuwd blijven of zich met haar man verzoenen – en een man moet zijn vrouw niet verstoten.
12 Maar tot de overigen zeg ik, niet de Here: heeft een broeder een ongelovige vrouw, die erin bewilligt met hem samen te wonen, dan moet hij haar niet verstoten. 13 En een vrouw moet, als zij een ongelovige man heeft, en deze erin bewilligt met haar samen te wonen, die man niet verstoten. 14 Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig.

Dus ik vind mijzelf niet kort door de bocht.

Ik lees goed wát er staat :)

Vriendelijke Groet,

Shanita.

Ook ik lees, op mijn manier dan Twijfelende smiley , goed wat er staat. Knipoog smiley Naar mijn idee gaat het ook in deze teksten om mensen die getrouwd zijn. Dan woon je namelijk ook samen. Het is volgens mij geen promotie om samen te gaan wonen. In de Statenvertaling staat het er ook iets anders. Als je een vrouw/man hebt, wordt toch bedoeld dat je met haar/hem getrouwd bent?

12 Maar den anderen zeg ik, niet de Heere: Indien enig broeder een ongelovige vrouw heeft, en dezelve tevreden is bij hem te wonen, dat hij ze niet verlate;
13 En een vrouw, die een ongelovigen man heeft, en hij tevreden is bij haar te wonen, dat zij hem niet verlate.

SV
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 17:23

PIETER649 schreef:

tja, ik heb het er niet zo op om bijbelteksten op te sporen zodat je jezelf vrij kunt pleiten.je bent zondaar, kom daar voor uit, vraag vergeving, gaat heen en zondig niet meer.

Pieter, OOK geen heilige

Ik ook niet Pieter, dus we zijn het weer eens. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 18:01

MARIJAN072 schreef:

12 Maar den anderen zeg ik, niet de Heere: Indien enig broeder een ongelovige vrouw heeft, en dezelve tevreden is bij hem te wonen, dat hij ze niet verlate;
13 En een vrouw, die een ongelovigen man heeft, en hij tevreden is bij haar te wonen, dat zij hem niet verlate.

SV

Het is jammer dat deze tekst steeds aangehaald wordt zonder deze verzen:
[29] Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dat er maar weinig tijd rest. (.........)[31] ieder die in deze wereld leeft alsof ze voor hem niet meer van belang is. Want de wereld die wij kennen gaat ten onder.

Met deze gedachte geeft Paulus(of onze Lieve Heer?)deze raadgevingen.....we weten nu dat het iets langer duurt dan Paulus hoopte Knipoog smiley
in de willibrord en nbv staat het trouwens weer anders dan de door jullie aangehaalde teksten,ik krijg soms een punthoofd van al die verschillende vertalingen Verlegen lachende smiley

En Pieter......mooi gezegd......
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 21:04

PIETER649 schreef:

tja, ik heb het er niet zo op om bijbelteksten op te sporen zodat je jezelf vrij kunt pleiten.
je bent zondaar, kom daar voor uit, vraag vergeving, gaat heen en zondig niet meer.

Pieter, OOK geen heilige

Ik hoef mij hier niet vrij te pleitten, zou ook niet weten wáárvoor.
Daar heb ik ook geen enkele behoefte aan.
Zeg enkel mijn mening over dingen.

Ik spoor die bijbelteksten niet op, die weet ik uit mijn hoofd, en/of ze schieten mij gewoon te binnen.

En jij kan even beoordelen ofdat ik zondaar ben?
En dat ik daar voor uit moet komen, vergeving moet vragen en niet meer zondigen?

Ik heb ook het recht om hier te reageren, met of zonder bijbelteksten en een mening te hebben.

Shanita WEL heilig. En daar kan ik dan wel een bijbeltekst bijzetten, nu geen zin om te horen dat ik die op loop te sporen.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 4 juni 2010, 21:50
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 4 juni 2010, 21:07

SHANITA130 schreef:
Ik hoef mij hier niet vrij te pleitten, zou ook niet weten wáárvoor.
Daar heb ik ook geen enkel behoefte aan.
Zeg enkel mijn mening over dingen.

Ik spoor die bijbelteksten niet op, die weet ik uit mijn hoofd, en/of ze schieten mij gewoon te binnen.
Er is toch een verschil in het samenwonen wat jij bedoelt en hoe het in de bijbel staat.....
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 ... 97 Volgende
Pagina 11 van 97