Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 4 juli 2010, 19:51
|
|
|
PIETER649 schreef: | Klopt, daar ga jij niet over. Het zou de tegenstanders van de kinderdoop echter sieren als ze ook eens radicaal durfden te zijn. Niet alleen lopen griepen over kinderdoop, door hen vaak minachtend " besprenkeling met water" genoemd, maar dan ook gewoon zeggen wat ze denken. En anders gewoon een keertje ophouden met afkraken wat voor een ander WEL heilig is.
dank u | I k denk dat je me veel kunt verwijten, maar niet dat ik geen duidelijkheid geef. Het is niet alleen een verschil in ritueel, maar ook een verschil in theologie en geloofsbeleving. Dit hebben we hier uitvoerig besproken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zondag 4 juli 2010, 19:53
|
|
|
PIETER649 schreef: | Wel Chat... om de discussie op de spits te drijven, wil ik graag jouw antwoord op de volgende vraag :
In de bijbel staat: ..... wie geloofd zal hebben EN gedoopt zal zijn..... Mag ik concluderen dat degenen die "slechts" de kinderdoop gehad hebben, NIET aan deze voorwaarde hebben voldaan en dus NIET gered kunnen zijn? En dus naar de hel gaan?
Je mag volstaan met JA of Nee. (leuker kan ik het niet maken, makkelijker wel) |
Kinderdoop of opdragen is voor God niet belangrijk. In de onschuld van de kinderen zullen ze gered zijn, kinderen van christenen, joden, moslims, boeddisten of zonder geloof. Het kind is tot een bepaalde leeftijd onschuldig, hij/zij heeft nog geen kennis van goed of kwaad..... Het is wel een voorrecht voor het kind dat het opgevoed mag worden met de bijbel als leidraad.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: zondag 4 juli 2010, 20:02
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | I k denk dat je me veel kunt verwijten, maar niet dat ik geen duidelijkheid geef. Het is niet alleen een verschil in ritueel, maar ook een verschil in theologie en geloofsbeleving. Dit hebben we hier uitvoerig besproken. |
ik zeg niets over jouw duidelijkheid... ik vraag gewoon om een ja of nee.. das niet zo moeilijk toch??????????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 4 juli 2010, 20:35
|
|
|
PIETER649 schreef: | ik zeg niets over jouw duidelijkheid... ik vraag gewoon om een ja of nee.. das niet zo moeilijk toch?????????? | Eerlijk gezegd heb ik er een hekel aan op de stoel van de Rechter te gaan zitten. Zoals je zelf een paar week geleden terecht opmerkte, is dat je tijdens een begrafenis nooit hoort, die is eeuwig verloren en gaat naar de hel. In feite stel je mij dezelfde vraag en in alle oprechtheid weet ik daar nooit een antwoord op te geven.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 4 juli 2010, 20:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: zondag 4 juli 2010, 20:37
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Eerlijk gezegd heb ik er een hekel aan op de stoel van de Rechter te gaan zitten. |
kunnen we dan afspreken dat je dat op dit forum ook niet meer doet?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 4 juli 2010, 21:30
|
|
|
PIETER649 schreef: | kunnen we dan afspreken dat je dat op dit forum ook niet meer doet? | Wijs mij dan aan met citaten waar ik iemand tot de hel verdoemd heb?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: zondag 4 juli 2010, 21:33
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Wijs mij dan aan met citaten waar ik iemand tot de hel verdoemd heb? |
ik zeg niet dat jij dat gedaan hebt.... ik stel alleen voor dat jij niet meer veroordeeld, en daar kan ik best wel n voorbeeldje van vinden hoor.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 09:32
|
|
|
PIETER649 schreef: | ik zeg niet dat jij dat gedaan hebt.... ik stel alleen voor dat jij niet meer veroordeeld, en daar kan ik best wel n voorbeeldje van vinden hoor. | Mensen voelen zich veroordeeld bij een onderwerp dat hun aan het hart gaat. Dat heeft niets te maken met het uitwisselen van argumenten. Op dit moment geef ik alleen mijn mening over het onderwerp zonder dat ik mensen veroordeel die daar anders over durven te denken. Ik heb met dit onderwerp niemand persoonlijk aangevallen, en ik ben dat ook niet van plan. Kan het niet zijn, dat mensen zich veroordeeld voelen omdat ze diep in hun hart beseffen, dat dit de juiste weg is????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOAN790
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 14:32
|
|
|
Beste mensen!
Hieronder een paar vragen en antwoorden op de betrekking van de Heilige Doop.
Hand. 2:39 Want u komt de belofte toe en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal.
Welke grond voert de catechismus aan voor de kinderdoop?De kinderen zijn zowel als de volwassenen in het verbond Gods en Zijn gemeente begrepen, Gen. 17:7
Waar leert ons Gods Woord duidelijk dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is?In kol. 2:11 en 12
Wat geschiedt door de Heiligen Doop? De kinderen worden daardoor uitwendig in de christelijke kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden.
Wat is voor elke gedoopte noodzakelijk?De betekende zaak door hartvernieuwende genade te mogen ontvangen.
Is dan het uiterlijk waterbad de afwassing der zonden zelf? Neen het; want alleen het bloed van Jezus Christus en de Heilige Geest reinigt ons van alle zonden.
Matth. 3:11 Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben hem na te dragen; DIe zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen.
Wat zegt de Catechimus? Dat het uiterlijk waterbad de zonden niet wegneemt, want alleen het bloed van Jezus Christus en de Heilige Geest reinigt ons van alle zonden, 1 Joh. 1:17.
Waarom noemt dan de Heilige Geest de Doop het bad der wedergeboorte en de afwassing der zonden? God spreekt alzo niet zonder grote oorzaak; namelijk, niet alleen om ons daarmede te leren, dat, gelijk de onzuiverheid des lichaams met water, alzo ook onze zonden door het bloed en de Geest van Jezus Christus weggenomen worden, maar veelmeer, omdat Hij ons door dit Goddelijke pand en waarteken wil verzekeren, dat wij zo waarachtiglijk van onze zonden geestelijk gewassen zijn, als wij uitwendig met het water gewassen worden.
Waarom wordt de Heilige Doop dan toch het bad der wedergeboorte en de afwassing der zonden genoemd? Omdat de Heilige Doop niet alleen een teken, maar ook een zegel is dat van God gegeven is.
Waarvan is het een teken? Zoals de onzuiverheid van het lichaam door het water wordt weggenomen, zo wworden de zonden van Gods volk weggenomen door het bloed en de Geest van Christus.
Wat verzegelt de Heere Zijn volk in de Heilige Doop? Dat zij zo waarachtiglijk van hun zonden geestelijk gewassen zijn als zij uitwendig met het water gewassen worden.
Wast dan de Doop zelf de zonden af? Nee, maar het is er een teken en zegel van.
Wanneer is de Heilige Doop ingesteld: Kort voor Christus hemelvaart: Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes. Matth. 28:19
Hangt er de zaligheid volstrekt van af? Neen; God bindt nooit Zijn genade aan het sacrament.
Hoe menigmaal moet men gedoopt worden?Maar eens, gelijk men maar eens geboren wordt, want de Doop is een sacrament van geboorte en inlijving in de kerk, die maar eens geschieden kan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 15:43
|
|
|
JOAN790 schreef: | Beste mensen!
Hieronder een paar vragen en antwoorden op de betrekking van de Heilige Doop.
Hand. 2:39 Want u komt de belofte toe en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal.
Welke grond voert de catechismus aan voor de kinderdoop?De kinderen zijn zowel als de volwassenen in het verbond Gods en Zijn gemeente begrepen, Gen. 17:7
Waar leert ons Gods Woord duidelijk dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is?In kol. 2:11 en 12
Wat geschiedt door de Heiligen Doop? De kinderen worden daardoor uitwendig in de christelijke kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden.
Wat is voor elke gedoopte noodzakelijk?De betekende zaak door hartvernieuwende genade te mogen ontvangen.
Is dan het uiterlijk waterbad de afwassing der zonden zelf? Neen het; want alleen het bloed van Jezus Christus en de Heilige Geest reinigt ons van alle zonden.
Matth. 3:11 Ik doop u wel met water tot bekering; maar Die na mij komt, is sterker dan ik, Wiens schoenen ik niet waardig ben hem na te dragen; DIe zal u met den Heiligen Geest en met vuur dopen.
Wat zegt de Catechimus? Dat het uiterlijk waterbad de zonden niet wegneemt, want alleen het bloed van Jezus Christus en de Heilige Geest reinigt ons van alle zonden, 1 Joh. 1:17.
Waarom noemt dan de Heilige Geest de Doop het bad der wedergeboorte en de afwassing der zonden? God spreekt alzo niet zonder grote oorzaak; namelijk, niet alleen om ons daarmede te leren, dat, gelijk de onzuiverheid des lichaams met water, alzo ook onze zonden door het bloed en de Geest van Jezus Christus weggenomen worden, maar veelmeer, omdat Hij ons door dit Goddelijke pand en waarteken wil verzekeren, dat wij zo waarachtiglijk van onze zonden geestelijk gewassen zijn, als wij uitwendig met het water gewassen worden.
Waarom wordt de Heilige Doop dan toch het bad der wedergeboorte en de afwassing der zonden genoemd? Omdat de Heilige Doop niet alleen een teken, maar ook een zegel is dat van God gegeven is.
Waarvan is het een teken? Zoals de onzuiverheid van het lichaam door het water wordt weggenomen, zo wworden de zonden van Gods volk weggenomen door het bloed en de Geest van Christus.
Wat verzegelt de Heere Zijn volk in de Heilige Doop? Dat zij zo waarachtiglijk van hun zonden geestelijk gewassen zijn als zij uitwendig met het water gewassen worden.
Wast dan de Doop zelf de zonden af? Nee, maar het is er een teken en zegel van.
Wanneer is de Heilige Doop ingesteld: Kort voor Christus hemelvaart: Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes. Matth. 28:19
Hangt er de zaligheid volstrekt van af? Neen; God bindt nooit Zijn genade aan het sacrament.
Hoe menigmaal moet men gedoopt worden?Maar eens, gelijk men maar eens geboren wordt, want de Doop is een sacrament van geboorte en inlijving in de kerk, die maar eens geschieden kan. |
Handelingen 2: 38-39 38] En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. 39] Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
Om je te mogen laten dopen zul je je moeten bekeren... Kinderen zijn hier niet toe in staat omdat ze simpelweg niet begrijpen wat bekering inhoud, en zullen in die zin ook niet in staat zijn om de heilige geest aan te nemen. De kinderen, die in dit vers vooral symbool staan voor het nageslacht en niet zozeer met leeftijd te maken hebben, krijgen ook de belofte, het verbond...maar zullen wanneer zij daar toe in staat zijn (vowassen) alsnog zelf moeten laten dopen om het verbond te handhaven
Genesis 7:17 En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.
Hier staat dat het verbond geld voor allen die tot het nageslacht behoren, ook de kinderen. Er staat enkel nergens dat kinderen dus gedoopt moeten worden
Kol 2: 11-12 11]In Welken gij ook besneden zijt met een besnijdenis, die zonder handen geschiedt, in de uittrekking van het lichaam der zonden des vleses, door de besnijdenis van Christus; 12]Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft.
Quote: | Men zegt, dat de doop de plaats van de besnijdenis ingenomen heeft, en dat men daarom de kleine kinderen moet dopen. Als dat argument nu geldig is, was het ook geldig in de tijd van de apostelen. Waarom hebben die dan geen kleine kinderen gedoopt? Waarom heeft God ons dan niet geboden onze kinderen te laten dopen? Zijn wil aangaande de besnijdenis was duidelijk genoeg geweest. Soms haalt men deze laatste tekst ten onrechte aan i.v.m. de zuigelingendoop. "In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vleses, in de besnijdenis van Christus, daar gij met Hem begraven zijt in den doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt DOOR HET GELOOF aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt" (v.11,12). Ziet u hier iets over een zuigelingendoop? Wel ziet ge, dat degenen, die gedoopt worden in de kracht van God geloven, hetgeen een baby niet kan doen. *zie studie vorige pagina* |
Hier word dus wederom gerefereerd naar een zaak van het hart...de uitstorting van de heilige geest moet ervaren kunnen worden. Het is een symbolisch sterven en weer opstaan met Jezus aan het kruis...symbolisch rein wassen van zonden. Kinderen kunnen dit niet begrijpen en zich hier niet op voorbereiden.
Sorry Joan, ik ben verre van overtuigd...
Wat ik wel heb ontdekt over de doop:
Mattheus 19:13-15 Jezus zei: "Laat de kinderen geworden en verhindert ze niet tot Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen. En Hij legde hun de handen op en vertrok vandaar"...
De kinderen hebben de doop niet nodig om het koninkrijk van God te mogen betreden. Ze zijn rein, Voor hen is het Koninkrijk, en voor allen, die door bekering gelijk hen worden. Wij moeten juist worden gelijk die kinderen, d.m.v. de doop om het koninkrijk God's te mogen betreden...
Wat mij weer terug brengt bij Handelingen 2:38-39: En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
Ook hier staat het woord kinderen symbool voor nageslacht...
stap 1: Bekeer je! (iets wat alleen een volwassene kan doen) stap 2: Laat je dopen ter vergeving van zonden! (Een kind is rein, en behoeft dus geen vergeving) stap 3: Ontvang de heilige geest (Wederom iets wat een kind niet kan doen)
Dus nee! Ik vind niet dat de bijbel verwijst naar kinderdoop, in de verste verte niet...
Laatst aangepast door
|
TESSYBEAR731
|
op maandag 5 juli 2010, 15:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 17:37
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Mensen voelen zich veroordeeld bij een onderwerp dat hun aan het hart gaat. Dat heeft niets te maken met het uitwisselen van argumenten. Op dit moment geef ik alleen mijn mening over het onderwerp zonder dat ik mensen veroordeel die daar anders over durven te denken. Ik heb met dit onderwerp niemand persoonlijk aangevallen, en ik ben dat ook niet van plan. Kan het niet zijn, dat mensen zich veroordeeld voelen omdat ze diep in hun hart beseffen, dat dit de juiste weg is???? |
Jij mag jouw mening best geven. Iedereen mag dat... ik ook.
Jij vergeet echter 1 ding Chatuliem, wat jij eenvoudigweg "de kinderdoop" noemt, staat in de kerken die dat hanteren, bekend als "de HEILIGE doop. Wat iemand HEILIG is, gaat hem of haar aan het hart.
Die laatste opmerking van jou geeft aan dat jij er van uit gaat dat mensen beseffen dat iets HEILIGS niet de juiste weg zou zijn.... Hiermee doe jij veel mensen pijn, want het gaat hier om veel meer dan om fan van ajax of feyenoord te zijn....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUUS869
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 17:38
|
|
|
De beloften óók voor de kinderen.
Er zijn in het Nieuwe Testament Schriftplaatsen, die een duidelijk getuigenis afleggen voor de kinderdoop. Vooral als we ze lezen en verstaan vanuit het geheel van de Schrift, dat wil zeggen: vanuit de eenheid van Oud en Nieuw Verbond, besnijdenis en doop !!!!
Heel duidelijk is in dit verband het woord van Petrus op de Pinksterdag uit Handelingen 2:38, 39: "Bekeert u en ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave van de Heilige Geest ontvangen. Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Heere, onze God, er toe roepen zal".
Petrus staat op Pinksteren helemaal in de nieuwe tijd, die met het volbrachte werk van Christus en de komst van de Geest is begonnen. Maar hij handhaaft in deze nieuwe tijd de oude, bekende regel dat Gods beloften er ook voor de kinderen zijn. Die beloften worden hier samengevat in de ene belofte van de gave van de Heilige Geest. Want dat zou volgens de profeten hét heil van de messiaanse tijd zijn. Nu zegt Petrus, dat deze belofte(n) ook voor de kleinen gelden. De oude regel blijft ook voor de nieuwe tijd. Ook de kinderen mogen delen in de redding, uit het komende gericht, die God in Christus geeft.
De ouderen, die zelf de boodschap kunnen verstaan en beantwoorden, ontvangen dat heil wanneer zij zich bekeren, om daarna gedoopt te worden. Maar als zij dat doen, dan mogen ze daarbij hun kinderen als het ware aan de hand of op de arm meenemen, omdat Gods beloften en verbond ook hen omvatten. Want dat houdt in, dat die kleintjes ook het teken en zegel daarvan, namelijk de doop, mogen ontvangen, evenals voorheen in de besnijdenis. Wel is het waar, dat Petrus zich richtte tot mensen die bij het volk Israël behoorden of die het geloof van Israël hadden aangenomen (zie vs.10), maar in het vervolg van het boek Handelingen wordt deze begrenzing duidelijk doorbroken. Waarschijnlijk zit dat al in wat Petrus hier noemt "allen die verre zijn", waarin hij niet bedoelt de verre nageslachten van de joden, maar de ver weg wonende, van Gods heil nog vervreemde heidenen. Vergelijk Handelingen 22:21 en Efeze 2:13.
In elk geval zegt Petrus, dat Gods verbond en Gods beloften de kinderen net zo goed als de ouders gelden. Wie mag hen dan het teken daarvan onthouden? God wil, waar zijn verbond en beloften zijn, die ook bezegelen met het teken, de doop.
In de tweede plaats noemen we hier de teksten in het Nieuwe Testament, die spreken over heidenen die tot het geloof komen en die dan gedoopt worden met hun huisgezin. Dat zijn de zgn. "huis"-teksten:
"En toen zij (Lydia) gedoopt was en haar huis"
"en hij (de gevangenbewaarder te Philippi) liet zichzelf en al de zijnen terstond dopen… en hij verheugde zich dat hij met zijn gehele huis tot het geloof in God gekomen was"
“ook heb ik nog het gezin (letterlijk staat er: huis, vergelijk Handelingen 16:15) van Stephanas gedoopt"
Deze teksten zijn: Handelingen 16:15,33,34 en 1 Corinthiërs 1:16. We kunnen ook nog wijzen op Handelingen 16:31: “en gij zult behouden worden, gij en uw huis" en Handelingen 11:14: "woorden… waardoor gij en uw gehele huis behouden zult worden".
Wie deze woorden op zichzelf, los van het geheel van de Bijbel leest, kan natuurlijk tegenwerpen: er staat toch niet bij dat er ook kleine kinderen werden gedoopt. Inderdaad! Maar als we ze lezen in het raam van de éénheid van Oud en Nieuw Verbond, dan blijkt hier de lijn van het Oude in het Nieuwe Verbond door te lopen: God neemt in zijn verbond geen "losse" gelovigen op, maar altijd de gelovigen en hun huis, dat wil zeggen: allen die in hun gezinsverband zijn opgenomen.
En een nauwkeuriger onderzoek naar de manier waarop in de Schrift het woord "huis", in de betekenis van "gezin, familie", gebruikt wordt, heeft uitgewezen dat daarbij de (kleine) kinderen uitdrukkelijk mee ingesloten zijn. Daarom had deze uitdrukking in de genoemde teksten niet gebruikt kunnen worden, wanneer kinderen van de doop uitgesloten waren geweest!
Ook als het evangelie tot de heidenen komt en daar geloof vindt, blijft de oude regel van kracht: God betrekt in zijn heilshandelen ook de kinderen van de gelovigen. De geloofsbeslissing van het gezinshoofd heeft consequenties voor heel het gezin. Vader en/of moeder nemen hun gezin mee bij de overgang van het oude bestaan naar het nieuwe leven, die door de doop wordt gemarkeerd. Dat gezin komt met hen "tot het geloof". Dat betekent niet, dat ieder lid van het gezin persoonlijk al van harte gelovig is geworden. Maar het gezin als geheel gaat met de ouder(s) mee naar binnen in de nieuwe levensruimte, die bepaald wordt door het evangelie. Daarom moeten zij ook allen gemerkt worden met het teken daarvan, de doop. Zo vormen met name deze "huis"-teksten een stevige grond voor het bijbels recht van de kinderdoop.
Een verdere bevestiging van dit recht vinden we tenslotte als we letten op de zogenaamde "proselietendoop": het doopbad dat heidenen, die willen overgaan tot het geloof van Israël, naast de besnijdenis, moesten ontvangen. Het is gebleken, dat er een vergaande overeenkomst is tussen dit doopbad en de christelijke doop. De gebruikte woorden, de behandelwijze en de uitleg ervan, komen met elkaar overeen. Dat is met elkaar een sterke aanwijzing dat er een verbindingslijn loopt van de proselietendoop via de doop van Johannes naar de christelijke doop. Christus gaf bij de instelling van de doop niet iets geheel nieuws, maar Hij sloot zich aan bij een bekend gebruik. Welnu, we weten dat bij de proselietendoop het hele gezin gedoopt werd! Dan is het op grond daarvan niet onaannemelijk, dat dit bij de christelijke doop eveneens gebeurde!
In de derde plaats staan we nog stil bij 1 Corinthiërs 7: 14, waar we lezen:
"Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig".
Paulus richt zich in de verzen 12 en 13 tot gemeenteleden, die gelovig geworden zijn, terwijl ze al kortere of langere tijd getrouwd waren. Helaas heeft hun man of vrouw echter niet de stap met hen gedaan om christen te worden, maar is heiden gebleven. Nu zou in de gemeente de gedachte post kunnen vatten, dat zo iemand door omgang met de ongelovig gebleven huwelijkspartner onrein gemaakt werd. "Onrein" betekent in het bijbels spraakgebruik: dat iemand of iets afgekeurd wordt voor de dienst van God. Met andere woorden: mag zo iemand wel deelnemen aan het gemeentelijk leven? Moet men in zo'n situatie zich niet van de heidens-gebleven partner laten scheiden?
Paulus' uitspraak is, dat dit niet nodig is (althans zolang de niet-christelijke partij zélf geen bezwaar maakt tegen voortzetting van het huwelijk; doet deze dat wel, dan ligt het anders, vs.15 en 16). In vs.14 noemt Paulus nu als argument voor zijn uitspraak het feit, dat in zo'n gemengd geworden huwelijk "de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder".
"Geheiligd" of "heilig" betekent hier, zoals zo dikwijls in de Schrift: behorend bij de Heere God, door Hem apart gezet voor zijn dienst.
Dat geldt voor de gelovige. Maar via deze geldt het ook voor degene(n), die door de band van het huwelijk of gezin aan hem/haar verbonden zijn: zij zijn ook geheiligd. Dat wil niet zeggen dat ze daarmee daadwerkelijk delen in het heil. Daarvoor is persoonlijk geloof nodig. Maar door hun band met een gelovige legt God ook beslag op hun leven. In plaats dus dat de ongelovige partner de gelovige zou verontreinigen is het omgekeerd, zodat via de gelovige partij ook de ongelovige wordt getrokken in de invloedssfeer van God.
En dan gaat Paulus in vs. 14b verder: anders (als het voorgaande niet waar zou zijn) zou u als christenouder ook van uw kinderen, die zelf nog niet gelovig zijn, moeten zeggen dat ze onrein zijn. Maar nu weet u wel beter: ze zijn geheiligd! Blijkbaar is dat een punt waarover in de gemeente, aan wie Paulus schrijft, geen twijfel bestond. Kinderen, die zelf nog niet in Christus geloven, zijn via de gelovige ouder(s) toch wel geheiligd. God legt via het ouderschap van een gelovige vader en/of moeder beslag op hun leven!
Daarmee is op zichzelf nog niets gezegd over de kinderdoop. Paulus spreekt hier immers niet over de doop, maar over het geheiligd-zijn van de kinderen van gelovigen. Of dat geheiligd-zijn van de kinderen ook hun doop meebrengt - daarover kunnen we uit dit woord op zichzelf niets leren. Maar nu we uit andere gegevens van het Nieuwe Testament hebben gezien dat de doop van de kinderen rust op een goed bijbels fundament, kunnen we dat nog eens onderstrepen en bevestigen met 1 Corinthe 7:14 en zeggen: de (kleine) kinderen zijn immers ook heilig; ze behoren er bij; ze zijn bestemd voor de dienst van God. Daarom hebben ze recht op het teken daarvan: de doop.
Dat te zeggen is door en door bijbels!
(dr.T.Brienen)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 17:45
|
|
|
PIETER649 schreef: | Jij mag jouw mening best geven. Iedereen mag dat... ik ook.
Jij vergeet echter 1 ding Chatuliem, wat jij eenvoudigweg "de kinderdoop" noemt, staat in de kerken die dat hanteren, bekend als "de HEILIGE doop. Wat iemand HEILIG is, gaat hem of haar aan het hart.
Die laatste opmerking van jou geeft aan dat jij er van uit gaat dat mensen beseffen dat iets HEILIGS niet de juiste weg zou zijn.... Hiermee doe jij veel mensen pijn, want het gaat hier om veel meer dan om fan van ajax of feyenoord te zijn.... |
Voeg ik nog toe: Bij ons is het "gezinsdoop",als ouders kies je nl.bewust voor de doop,je draagt samen je kind aan God op.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 20:18
|
|
|
De kinderdoop is en blijft gewoon een heidens gebruik, wat er door de "kerk" is doorgedrukt, ondanks hevige protesten en bewijzen vanuit de vroege gemeente.
Verder is er in de vroegchristelijke literatuur geen vermelding van een andere wijze van dopen dan de onderdompeling, tot aan de bekende kerkvader en schrijver Tertullianus (155-220 n.Chr.) omstreeks het jaar 200 n.Chr. Hij tekende ernstige bezwaren aan tegen een vorm van kinderdoop, die hier en daar scheen plaats te vinden. Voortkomend uit de wereld der heidense mysteriën werd de kinderdoop zo langzaam ingevoerd binnen de Christelijke gemeenten, net als andere heidense gewoonten, en werkten veelvuldig en vroegtijdig op de leer en het geloofsleven van de vroege kerk in, nadat zij zich van haar (oorspronkelijk Joodse) identiteit had losgemaakt. En zo is het daarom niet verwonderlijk, dat ook de kinderdoop haar oorsprong vindt in een heidense reinigingsritus, die onmiddellijk na de geboorte als initiatie tot het leven plaatsvond. Door de kerk is dit religieuze oersymbool overgenomen als werkzaam teken van de wedergeboorte uit het oude bestaan
Dat de kerk het nodig achtte om ruim 1300 jaar later dit vast te leggen in een doopformulier dat is aan de kerk, maar bijbels kan men dit niet onderbouwen. (of men wil het niet...) En als er gesproken wordt over het "huis" dan word daarmee bedoelt alle volwassen mensen (jongens 12 jaar - meisjes 13 jaar) Gewoon een stukje kerkgeschiedenis .....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 20:29
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | De kinderdoop is en blijft gewoon een heidens gebruik, wat er door de "kerk" is doorgedrukt, ondanks hevige protesten en bewijzen vanuit de vroege gemeente.
Verder is er in de vroegchristelijke literatuur geen vermelding van een andere wijze van dopen dan de onderdompeling, tot aan de bekende kerkvader en schrijver Tertullianus (155-220 n.Chr.) omstreeks het jaar 200 n.Chr. Hij tekende ernstige bezwaren aan tegen een vorm van kinderdoop, die hier en daar scheen plaats te vinden. Voortkomend uit de wereld der heidense mysteriën werd de kinderdoop zo langzaam ingevoerd binnen de Christelijke gemeenten, net als andere heidense gewoonten, en werkten veelvuldig en vroegtijdig op de leer en het geloofsleven van de vroege kerk in, nadat zij zich van haar (oorspronkelijk Joodse) identiteit had losgemaakt. En zo is het daarom niet verwonderlijk, dat ook de kinderdoop haar oorsprong vindt in een heidense reinigingsritus, die onmiddellijk na de geboorte als initiatie tot het leven plaatsvond. Door de kerk is dit religieuze oersymbool overgenomen als werkzaam teken van de wedergeboorte uit het oude bestaan
Dat de kerk het nodig achtte om ruim 1300 jaar later dit vast te leggen in een doopformulier dat is aan de kerk, maar bijbels kan men dit niet onderbouwen. (of men wil het niet...) En als er gesproken wordt over het "huis" dan word daarmee bedoelt alle volwassen mensen (jongens 12 jaar - meisjes 13 jaar) Gewoon een stukje kerkgeschiedenis ..... |
nou weet je wat? dan laat jij je kinderen niet dopen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 20:39
|
|
|
PIETER649 schreef: | nou weet je wat? dan laat jij je kinderen niet dopen |
Mijn dochter heeft zich laten dopen toen ze (ruim) 14 jaar was. Het was haar eigen wens om zich, vanuit bijbels inzicht, te laten dopen.
Wat is dan bijbels..... aannemen dat Jezus Christus jouw Verlosser en Zaligmaker is, en pas dan de volgende stap in geloof nemen, je laten dopen !!!! Dat betekend dus dat niet, wij als ouders, voor haar die keuze kunnen en mogen nemen. Het enige wat wij wel kunnen doen, is haar opdragen aan de Allerhoogste. (zie ook een eerdere posting van mij)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 20:55
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Mijn dochter heeft zich laten dopen toen ze (ruim) 14 jaar was. Het was haar eigen wens om zich, vanuit bijbels inzicht, te laten dopen.
) |
En dat noem je de volwassendoop? Iemand van 14 is ook een kind, waarvoor je als ouders nog verantwoordelijk bent omdat ze zelf nog niet in staat zijn om levenslange gevolgen van keuzes te overzien.
Begrijp me niet verkeerd, het is absoluut niet mn bedoeling om als een olifant door een porseleinkast te stampen zoals jij in je voorlaatste bijdrage wel deed. Ik vind het fijn voor je dat jou dochter die keuze, die jij vast heel belangrijk zal vinden gemaakt heeft, en ik hoop dat zich altijd zal blijven herinneren waarom ze die keuze toen maakte. Maar dit kan ik toch echt niet zien als een volwassendoop, denk dat we dan het moeten gaan hebben over babydoop en dopen van kinderen op oudere leeftijd.
Ik ben toch zo blij dat God kijkt naar de oprechtheid van hart, en niet naar de regeltjes die wij mensen erbij maken. Zou het nou uitmaken of je met een oprecht hart je kind laat dopen, later belijdenis doet of dat je je kind opdraagt en later zelf voor de volwassendoop kiest? Sorry, dat wil er bij mij niet in.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 21:03
|
|
|
Ik vind de reactie van Anette erg mooi, helder en duidelijk .
Zelf ben ik" geboren "in de gereformeerde' kerk, dus opgegroeid met de kinderdoop. Altijd voor vanzelfsprekend aangenomen tot een vriendin van mij het gesprek opende over volwassen doop. Een aantal jaren hebben wij het hier uitvoerig over gehad, wat zegt de bijbel, wat zegt God hierover? Wij kwamen niet op 1 lijn te zitten , zij heeft zich laten overdopen ( jaja mensen, zo blijf ik dat noemen ) maar ik moet je bekennen dat ik zeer geraakt en ontroerd hierdoor was. Een zeer bewuste keuze van haar en gezegend door God. Kijk ik nu anders tegen de kinderdoop aan? Nee, blijf er voorstander van maar respecteer een ander ook hierin.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 21:19
|
|
|
CARIN303 schreef: | Ik vind de reactie van Anette erg mooi, helder en duidelijk .
Zelf ben ik" geboren "in de gereformeerde' kerk, dus opgegroeid met de kinderdoop. Altijd voor vanzelfsprekend aangenomen tot een vriendin van mij het gesprek opende over volwassen doop. Een aantal jaren hebben wij het hier uitvoerig over gehad, wat zegt de bijbel, wat zegt God hierover? Wij kwamen niet op 1 lijn te zitten , zij heeft zich laten overdopen ( jaja mensen, zo blijf ik dat noemen ) maar ik moet je bekennen dat ik zeer geraakt en ontroerd hierdoor was. Een zeer bewuste keuze van haar en gezegend door God. Kijk ik nu anders tegen de kinderdoop aan? Nee, blijf er voorstander van maar respecteer een ander ook hierin. |
Ik ben zelf ook opgegroeid met de kinderdoop. Net voor mijn 1e huwelijk stond ik op het punt belijdenis te doen. Mijn toenmalige vriend, waar ik uiteindelijk mee getrouwd ben, ging naar een evangeliegemeente. Door de druk die daar op me gelegt werd heb ik toch voor de volwassendoop gekozen, iets wat me nooit echt lekker heeft gezeten. Na een paar jaar huwelijk ging mn ex niet meer naar de kerk en ben ik terug naar de hervormde kerk gegaan, daar voel ik me nu eenmaal beter thuis als in de pinkster/evangeliekring. Ik heb na mn scheiding lange tijd geworsteld met die volwassendoop. Moest ik nu alsnog belijdenis gaan doen of niet. Ik heb uiteindelijk besloten het niet te doen, met als reden: ook al klopt het gebruik erbij in mijn beleving niet, God weet wat ik met het overdopen bedoelde. Als ik nu belijdenis ga doen maakt ik dezelfde fout als ik op mijn 19e gemaakt hebt: kiezen voor een bepaald ritueel wat bij een bepaalde richting hoort, een keuze die je maakt om bij een bepaalde club te horen. En die fout ga ik niet nog een keer maken.
Laatst aangepast door
|
ANNETTE792
|
op maandag 5 juli 2010, 21:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 21:26
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | En dat noem je de volwassendoop? Iemand van 14 is ook een kind, waarvoor je als ouders nog verantwoordelijk bent omdat ze zelf nog niet in staat zijn om levenslange gevolgen van keuzes te overzien.
Begrijp me niet verkeerd, het is absoluut niet mn bedoeling om als een olifant door een porseleinkast te stampen zoals jij in je voorlaatste bijdrage wel deed. Ik vind het fijn voor je dat jou dochter die keuze, die jij vast heel belangrijk zal vinden gemaakt heeft, en ik hoop dat zich altijd zal blijven herinneren waarom ze die keuze toen maakte. Maar dit kan ik toch echt niet zien als een volwassendoop, denk dat we dan het moeten gaan hebben over babydoop en dopen van kinderen op oudere leeftijd.
Ik ben toch zo blij dat God kijkt naar de oprechtheid van hart, en niet naar de regeltjes die wij mensen erbij maken. Zou het nou uitmaken of je met een oprecht hart je kind laat dopen, later belijdenis doet of dat je je kind opdraagt en later zelf voor de volwassendoop kiest? Sorry, dat wil er bij mij niet in. |
Wat een giga aanvallend antwoord, en nog eens onnadenkend geantwoord ook. Ik kom met keiharde feiten, jij alleen met een olifant die door de porseleinkast walst .... ..
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op maandag 5 juli 2010, 21:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 21:37
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | En dat noem je de volwassendoop? Iemand van 14 is ook een kind, waarvoor je als ouders nog verantwoordelijk bent omdat ze zelf nog niet in staat zijn om levenslange gevolgen van keuzes te overzien.
Ik ben toch zo blij dat God kijkt naar de oprechtheid van hart, en niet naar de regeltjes die wij mensen erbij maken. Zou het nou uitmaken of je met een oprecht hart je kind laat dopen, later belijdenis doet of dat je je kind opdraagt en later zelf voor de volwassendoop kiest? Sorry, dat wil er bij mij niet in. |
Volwassendoop is ook geen gelukkige term. Het gaat meer om geloofsdoop. De keuze van de persoon zelf, niet van de ouders.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 21:40
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Wat een giga aanvallend antwoord, en nog eens onnadenkend geantwoord ook. Ik kom met keiharde feiten, jij alleen met een olifant die door de porseleinkast walst .... .. |
Pffff....wie zit er nou OP de kast??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIEKE897
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 21:55
|
|
|
Ik denk Annette dat je precies aangeeft waar het om gaat, oprechtheid in het hart in welke keus dan ook! Ik denk zelf dat onze Vader zich eerder verdrietig maakt om wat hier gezegd wordt en welke 'wijsheden' hier neergezet worden met de intentie om gelijk te krijgen , om de strijd tussen Zijn kinderen,dan om het feit dat een ouder zijn/haar kind laat dopen ipv opdragen of andersom...hetzelfde geldt wat mij betreft ook voor de volwassendoop en belijdenis... bij elke doop, of bij elk kind dat opgedragen wordt, bij elke belijdenis of volwassendoop is het volgens mij feest in de Hemel!!
Laten we blij voor elkaar zijn, uit welke stroming dan ook, blij omdat we vóór God gekozen hebben in dit leven!!!
Laatst aangepast door
|
MARIEKE897
|
op maandag 5 juli 2010, 21:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 22:07
|
|
|
CARIN303 schreef: | Pffff....wie zit er nou OP de kast?? |
Laat ik dat in mn huidige toestand nou maar ff niet doen...arme kast.
@Crossroad: Dit onderwerp zullen de aanhangers van de volwassendoop en de kinderdoop het nu eenmaal nooit eens worden. Geeft niet, maar dan kan je er nog wel respectvol over praten, en de ander maar meteen aanhanger van heidens gebruik noemen is verre van respectvol.
Wat ik schreef over die leeftijd: er staat in de bijbel geen leeftijd aangeduid. Als jij feiten wilt horen: volwassen ben je op je 18de, de een zal eerder geestelijk volwassenheid bereiken dan de ander, maar 14jaar is een kind. Op die leeftijd geloof je in wat je geleerd is, en daaruit maak je je keuzes, dat is iets anders als uit overtuiging, ook al kiezen ze nu zelf voor dopen.
Ik ben ook gelovig opgevoed, als ik binnen jou kerk opgegroeid was was er zelsf grote kans geweest dat ik op die leeftijd diezelfde keuze had gemaakt als jou dochter. Deze beslissing en of dit nu wel of niet volwassendoop mag heten doet niks af aan hoe jou dochter nu in het leven staan. Als ze er nog steeds achter staat, en voor zo ver ik de verhalen over je dochter ken is dat zeker zo: helemaal geweldig! Dat jij dat als een onnadenkende aanval wilt zien omdat ik het niet met je eens bent, ook prima.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 22:16
|
|
|
Ik zou niet weten wat goed of verkeert is ik zelf heb de kinderdoop vroeger gekregen en een aantal jaren terug de volwassen doop gehad en me geprobeert in de schrift te verdiepen en als ik dan lees dat de baas van de gavangenis zich met zn hele gezin liet dopen dan denk ik dat er ook kinderen bij geweest zijn want ook de slaven van hem zijn daar bij geweest . Met een vriendelijke groet van mij. Martin
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 22:37
|
|
|
Ik blijf bij mijn standpunt, jullie lezen mijn posting niet goed. Kom eens met tegen-argumenten, het zijn citaten uit de kerkgeschiedenis die ik plaats. De eerste christenen hebben zich met hand en tand verzet tegen de heidense rituelen die binnendrongen in het christelijke geloof. Ondanks alle argumenten van deze vroege christenen (tussen 120 en 200 AD) drukte de kerk toch de kinderdoop en verschillende andere heidense rituelen erdoor.
En nee, mijn gelijk wil ik niet halen, maar een goed beargumenteerd tegenargument weet ik wel op waarde in te schatten, met andere woorden met bla bla bla antwoorden kan ik niets
...
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op maandag 5 juli 2010, 22:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIEKE897
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 22:41
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ik blijf bij mijn standpunt, jullie lezen mijn posting niet goed. Kom eens met tegen-argumenten, het zijn citaten uit de kerkgeschiedenis die ik plaats. De eerste christenen hebben zich met hand en tand verzet tegen de heidense rituelen die binnendrongen in het christelijke geloof. Ondanks alle argumenten van deze vroege christenen (tussen 120 en 200 AD) drukte de kerk toch de kinderdoop en verschillende andere heidense rituelen erdoor.
En nee, mijn gelijk wil ik niet halen, maar een goed beargumenteerd tegenargument weet ik wel op waarde in te schatten, met andere woorden met bla bla bla antwoorden kan ik niets
... |
ik kom niet met tegenargumenten cross, ik praat alleen zoals ik het voel en beleef, en ik hoop dat je dat niet ziet als een blablabla antwoord
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 22:49
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ik blijf bij mijn standpunt, jullie lezen mijn posting niet goed. Kom eens met tegen-argumenten, het zijn citaten uit de kerkgeschiedenis die ik plaats. De eerste christenen hebben zich met hand en tand verzet tegen de heidense rituelen die binnendrongen in het christelijke geloof. Ondanks alle argumenten van deze vroege christenen (tussen 120 en 200 AD) drukte de kerk toch de kinderdoop en verschillende andere heidense rituelen erdoor.
ik lees jouw postings wel hoor... maar de opmerkingen van een een of andere man die jaren geleden leefde, das nog steeds geen bijbels argument
... |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: maandag 5 juli 2010, 23:55
|
|
|
Niet om het een of ander hoor... maar in mijn laatste reactie op Joan heb ik juist wel de bijbel erbij betrokken, en daar word dan weer niet of nauwelijks op gereageerd
Laatst aangepast door
|
TESSYBEAR731
|
op maandag 5 juli 2010, 23:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GEHOLI202
|
|
Geplaatst: dinsdag 6 juli 2010, 00:18
|
|
|
Deze discussie is al zo oud........en heeft al tot zo veel verdriet geleid. Maar probeer het nou eens te zien in het licht van 1 Kor. 1.
Verdeeldheid in de gemeente 10 Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn, om scheuringen te vermijden, om in uw denken en uw overtuiging volkomen één te zijn. 11 Door Chloë’s huisgenoten is mij namelijk verteld, broeders en zusters, dat er verdeeldheid onder u heerst. 12 Ik bedoel dat de een zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ een ander: ‘Ik van Apollos,’ een derde: ‘Ik van Kefas,’ en een vierde: ‘Ik van Christus.’ 13 Is Christus dan verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of is het in de naam van Paulus dat u bent gedoopt? 14 Ik dank God dat ik niemand van u – behalve dan Crispus en Gajus – heb gedoopt; 15 niemand van u kan dus zeggen dat hij in mijn naam is gedoopt. 16 Ja, ik heb ook nog Stefanas en zijn huisgenoten gedoopt, maar ik kan mij niet herinneren dat ik nog iemand anders heb gedoopt. 17 Ik ben immers niet door Christus gezonden om te dopen, maar om te verkondigen – en niet door middel van diepzinnige welsprekendheid, want dan zou het kruis van Christus van zijn kracht worden beroofd.
Wie van ons zou het kruis van Christus van zijn kracht willen beroven?Niemand toch! Dus zoals al eerder opgemerkt is door verschillenden: Laten we elkaar respecteren en niet doen of ons heil er van afhangt.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|