ChristianMatch

Forum

Hoe verder na scheiding of beeïndiging relatie?
Ga naar pagina Vorige 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 ... 19 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 19:22

JANS221 schreef:
Gelukkig heb ik in mijn gemeente niets gemerkt van een houding dat ik geduld werd. Ik heb goede gesprekken gehad met zowel de predikant als wijkouderlinge. En zo hoort het ook! Juist in de kerken zouden we (de voorganger en gemeenteleden) oog moeten hebben voor mensen die in een echtscheidingsprocedure zitten of gescheiden zijn. Laten we ervan uitgaan dat deze mensen hier ook mee geworsteld hebben, ook tegenover God. Juist deze mensen kunnen onze steun en medeleven gebruiken. Je kunt nog zo vroom en christelijk praten en precies weten hoe het moet, beter is het te laten zien dat je er bent en een luisterend oor te bieden. Luisteren naar de ander is vaak veel moeilijker dan (s)preken!

Ja, en ook kijken naar de context van iemand. Men reageert soms gelijk als: die is misleid, of van God los. Terwijl zulke processen als echtscheiding juist met een schreeuw naar Boven doorgeworsteld zijn. Men vergeet dan de hele voorgeschiedenis van iemands leven hoe men met God leefde en in haar/zijn omgeving heeft gefunctioneerd. Leer als omgeving eerst maar eens te zwijgen en iemand nog steeds op waarde te schatten, te zien als mens met God. Beetje jammer dat dit met voeten getreden wordt en daardoor de sporen die echtscheiding in iemands leven trekken nog dieper doorgetrokken worden.

Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 24 november 2012, 19:22
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 19:25

JANS221 schreef:
Gelukkig heb ik in mijn gemeente niets gemerkt van een houding dat ik geduld werd. Ik heb goede gesprekken gehad met zowel de predikant als wijkouderlinge. En zo hoort het ook! Juist in de kerken zouden we (de voorganger en gemeenteleden) oog moeten hebben voor mensen die in een echtscheidingsprocedure zitten of gescheiden zijn. Laten we ervan uitgaan dat deze mensen hier ook mee geworsteld hebben, ook tegenover God. Juist deze mensen kunnen onze steun en medeleven gebruiken. Je kunt nog zo vroom en christelijk praten en precies weten hoe het moet, beter is het te laten zien dat je er bent en een luisterend oor te bieden. Luisteren naar de ander is vaak veel moeilijker dan (s)preken!

In de gemeente waar ik nu een jaar of tien met veel plezier naartoe ga is de zeer gemengde gemeente van zeer goede wil. Geen mens is perfect en de situatie zoals jij die schetst wensen we ons allemaal. Weten hoe het hoort is niet altijd voldoende om dat ook uit te dragen in handel en wandel, hè.
Bij ons is luisteren en mogen spreken beide van even groot belang en jong en oud heeft oog en oor voor elkaar.
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 19:57

MIEKE364 schreef:
In de gemeente waar ik nu een jaar of tien met veel plezier naartoe ga is de zeer gemengde gemeente van zeer goede wil. Geen mens is perfect en de situatie zoals jij die schetst wensen we ons allemaal. Weten hoe het hoort is niet altijd voldoende om dat ook uit te dragen in handel en wandel, hè.
Bij ons is luisteren en mogen spreken beide van even groot belang en jong en oud heeft oog en oor voor elkaar.

Ik hou mij bij het volgende:

" Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zo diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest , gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten; en geen schepsel is voor Hem verborgen, want alle dingen liggen open en ontbloot voor de ogen van Hem, voor wie wij rekenschap hebben af te leggen." Heb.4:12

Daar kan zelfs Yoga niet tegen op.......en laag drempelige gemeentes ook niet......
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 19:59

MARITIME853 schreef:

" Want het woord Gods is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard en het dringt door, zo diep, dat het vaneenscheidt ziel en geest , gewrichten en merg, en het schift overleggingen en gedachten des harten; en geen schepsel is voor Hem verborgen, want alle dingen liggen open en ontbloot voor de ogen van Hem, voor wie wij rekenschap hebben af te leggen." Heb.4:12

Daar kan zelfs Yoga niet tegen op.......en laag drempelige gemeentes ook niet......

Wat bedoel je hiermee nu concreet te zeggen?
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 19:59

MARITIME853 schreef:

Yoga is dan ook geen geloof, en voor t geval je er over gaat beginnen: ballet ook niet!! Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 20:00

MARITIME853 schreef:

Ja, en wat bedoel je te zeggen met deze tekst?

(je was net 1 minuut eerder, Jol)

Laatst aangepast door
JANS221
op zaterdag 24 november 2012, 20:01
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 20:50

MARITIME853 schreef:

Persoonlijk vind ik de combinatie van een bijbeltekst en een sneer naar Willemijn, die het toch al niet makkelijk heeft, weinig smaakvol.

Thomas, die vindt dat we het Woord ook niet ijdel mogen gebruiken.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 24 november 2012, 20:52
Naar boven

Auteur Bericht
LAVERDE524

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 21:09

Vandaag in de winkel werd ik weer eens bepaald bij een situatie. Een jonge, prachtige mooie meid vertelde over de toestand waarin ze zat. Ze was net verhuist zoals ze zei. Naja, ik dacht "dat kan". Maar toen ze vertelde dat haar vriend niet meer verder met haar wilde, schrok ik wel als een hoedje. Ik schrik van dit soort dingen, ondanks dat ik haar niet goed ken, want ik niet wennen aan deze dingen.

Haar ex vriend had dus een huis laten bouwen waarin ze uiteindelijk samen zouden gaan wonen. En toen ze er in trokken kreeg ze te horen dat hij niet langer meer met haar wilde en ze werd eruit gezet natuurlijk.

Op dat moment kon ik wel kwaad worden, maar goed, wie ben ik? Ik kende namelijk de situatie niet. Maar toch op dat moment vlogen gedachten door mij heen. En mijn oom die naast me zat dacht er ook over na. Hij is namelijk net zoals ik, vrijgezel. Alleen hij is al dik in de 40, is al bijna 50. Maar goed, toen zei ik ook tegen hem van, wij willen graag een vrouw in ons leven en we kunnen het niet krijgen, en die types zoals die mannen die hun vrouwen buiten de deur zetten, kunnen alle vrouwen krijgen. Want die jongen die zijn vriendin buiten deur zette had alweer een ander. Ik zei nog tegen mijn oom; voor sommigen ligt het voor het oprapen, en voor ons ligt het er niet.

Ja, op dat moment gingen er allerlei gedachten door me heen. En toen moest ik weer even denken aan dat lied van marco borsato - dromen zijn bedrog. Voor sommigen ligt het voor het oprapen als goud dat voor hun voeten ligt, en voor sommigen blijft het een droom, bedrog dus.

Ik zei nog tegen mijn oom, in wat voor wereld leven we nou? Leven we in zo'n zogenoemde moderne(omgekeerde) wereld waarin het onrecht alles klaar krijgt? Blijkbaar wel. Maar goed, wie ben ik? Ik ben ook maar een eenvoudige lasser.... dus wat zou zo'n iemand als ik ervan kunnen zeggen?
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 21:13

THOMAS968 schreef:
Persoonlijk vind ik de combinatie van een bijbeltekst en een sneer naar Willemijn, die het toch al niet makkelijk heeft, weinig smaakvol.

Thomas, die vindt dat we het Woord ook niet ijdel mogen gebruiken.

Wie is Willemijn???

Laatst aangepast door
MARITIME853
op zaterdag 24 november 2012, 21:13
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 21:23

Wat ik wil zeggen op de reactie naar Mieke is het volgende:

Ik herken de Rick Warren theologie en/of evangelie hierin....

Nergens staat dat God de wereld zó lief had dat Hij zijn eniggeboren Zoon gaf, om in hun behoeften te voorzien. Jezus preekte geen preek van vervulling van behoeften, maar een preek met een scherpe oproep tot bekering.

Als God eenzijdig met name gepresenteerd wordt als "een God van liefde" doet dit ernstig tekort aan een God die tevens "rechtvaardig en heilig" is....
Het zou zo wel eens opgevat kunnen worden, dat "iedereen er uiteindelijk wel komt" (alverzoening).
Naar boven

Auteur Bericht
LAVERDE524

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 21:25

jij hebt t goed gezien maritem
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 21:29

MARITIME853 schreef:
Wie is Willemijn???

sorry?
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 21:33

MARITIME853 schreef:

Nergens staat dat God de wereld zó lief had dat Hij zijn eniggeboren Zoon gaf, om in hun behoeften te voorzien. Jezus preekte geen preek van vervulling van behoeften, maar een preek met een scherpe oproep tot bekering.

Als God eenzijdig met name gepresenteerd wordt als "een God van liefde" doet dit ernstig tekort aan een God die tevens "rechtvaardig en heilig" is....
Het zou zo wel eens opgevat kunnen worden, dat "iedereen er uiteindelijk wel komt" (alverzoening).

Inderdaad: iedereen die in Hem gelooft (ook gescheiden mensen) komt er uiteindelijk wel.
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER619

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 21:38

Bekrompenheid van geest is onkunde en verkeerde interpretaties van hoe Jezus omging met mensen.

Wat voor lering trekken wij uit het feit dat, als er een groep een overspelige vrouw wil stenigen , Hij hun heen zend met "wie zonder zonde is werpe de eerste steen". tegen de overspelige vrouw zei Hij "ga heen en zondig niet weer".

Dit geeft ons niet het recht ons zelf op de borst te slaan, want die woorden gelden ook voor ons, Hij weet dat het nog even duurt voordat we zonder zonde zijn. Hij leit de overspelige vrouw vrijuit gaan, hoeveel t emeer de gescheiden vrouw die alles heeft gegeven en vocht tegen de bierkaai, maar geen ingang meer vond bij wederhelft??

God heeft de relatie man-vrouw heilig gemaakt, dat is een
feit, maar als je partner gewoon wegloopt, ben je eerlijk vrij en heb je het recht om een scheidbrief mee te geven aan je ex. Soms denk ik weleens kon je maar helemaal vrij zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
LAVERDE524

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 21:44

@pieter, jij kent de wet dus al aardig wat betr. scheiden. Maar wist je dat onder dat zelfde gebeuren wat betr. de scheidbrief ook een andere voorwaarde ligt? Een man of vrouw mag dan niet eerder hertrouwen dan wanneer 1 van beiden is gestorven. We moeten wel oppassen dat we niet het ene uit de wet willen nemen en het andere wel. Want de Bijbel is helaas geen grabbelton.
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 21:55

PIETER619 schreef:
Bekrompenheid van geest is onkunde en verkeerde interpretaties van hoe Jezus omging met mensen.

Wat voor lering trekken wij uit het feit dat, als er een groep een overspelige vrouw wil stenigen , Hij hun heen zend met "wie zonder zonde is werpe de eerste steen". tegen de overspelige vrouw zei Hij "ga heen en zondig niet weer".

Dit geeft ons niet het recht ons zelf op de borst te slaan, want die woorden gelden ook voor ons, Hij weet dat het nog even duurt voordat we zonder zonde zijn. Hij leit de overspelige vrouw vrijuit gaan, hoeveel t emeer de gescheiden vrouw die alles heeft gegeven en vocht tegen de bierkaai, maar geen ingang meer vond bij wederhelft??

feit, maar als je partner gewoon wegloopt, ben je eerlijk vrij en heb je het recht om een scheidbrief mee te geven aan je ex. Soms denk ik weleens kon je maar helemaal vrij zijn.

"man-vrouw heilig gemaakt, dat is een
feit" waar lees je deze feit dan???
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 21:57

PIETER619 schreef:

Tja, terwijl de Heer tegen mij zegt: Maritime "je bent gekocht en betaald door mijn bloed.".
Dus ben vrij!!!! Clown smiley

Laatst aangepast door
MARITIME853
op zaterdag 24 november 2012, 21:58
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 21:59

[quote=MARITIME853]

God is zeker rechtvaardig en heilig en Hij is Liefde.

Laatst aangepast door
MIEKE364
op zaterdag 24 november 2012, 22:03
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 22:00

LAVERDE524 schreef:
@pieter, jij kent de wet dus al aardig wat betr. scheiden. Maar wist je dat onder dat zelfde gebeuren wat betr. de scheidbrief ook een andere voorwaarde ligt? Een man of vrouw mag dan niet eerder hertrouwen dan wanneer 1 van beiden is gestorven. We moeten wel oppassen dat we niet het ene uit de wet willen nemen en het andere wel. Want de Bijbel is helaas geen grabbelton.

Dit betreft wel wetten uit het Oude Testament toen de verhoudingen tussen man en vrouw nog heel anders waren. Je kunt deze wetten nu niet zondermeer toepassen. En als je je toch aan deze wetten wil houden, dan heb je nog heel wat te doen, want het Oude Testament staat vol wetten waar jij je echt niet allemaal aan houdt. Wees dan consequent en ga je dan aan alle Oudtestamentische wetten houden.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 22:05

MARITIME853 schreef:

En zo is het maar net. God is overal en heeft alles geschapen, daar kan jij niet tegenop, hoeveel woorden je ook gebruikt.
Want wat jij citeert geldt ook voor jou, vergeet dat niet.

Laatst aangepast door
MIEKE364
op zaterdag 24 november 2012, 22:27
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 22:05

JANS221 schreef:
Dit betreft wel wetten uit het Oude Testament toen de verhoudingen tussen man en vrouw nog heel anders waren. Je kunt deze wetten nu niet zondermeer toepassen. En als je je toch aan deze wetten wil houden, dan heb je nog heel wat te doen, want het Oude Testament staat vol wetten waar jij je echt niet allemaal aan houdt. Wees dan consequent en ga je dan aan alle Oudtestamentische wetten houden.

Dat is wat laverde ook zegt!
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 22:09

MIEKE364 schreef:
En zo is het maar net. God is overal en heeft alles geschapen, daar kan jij niet tegenop, hoeveel woorden je ook gebruikt.

Daarom is Hij ook zo groot voor mij. Hoe kleiner ik ben hoe groter en hoger Hij wordt.... Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 22:14

LAVERDE524 schreef:
Vandaag in de winkel werd ik weer eens bepaald bij een situatie. Een jonge, prachtige mooie meid vertelde over de toestand waarin ze zat. Ze was net verhuist zoals ze zei. Naja, ik dacht "dat kan". Maar toen ze vertelde dat haar vriend niet meer verder met haar wilde, schrok ik wel als een hoedje. Ik schrik van dit soort dingen, ondanks dat ik haar niet goed ken, want ik niet wennen aan deze dingen.

Haar ex vriend had dus een huis laten bouwen waarin ze uiteindelijk samen zouden gaan wonen. En toen ze er in trokken kreeg ze te horen dat hij niet langer meer met haar wilde en ze werd eruit gezet natuurlijk.

Op dat moment kon ik wel kwaad worden, maar goed, wie ben ik? Ik kende namelijk de situatie niet. Maar toch op dat moment vlogen gedachten door mij heen. En mijn oom die naast me zat dacht er ook over na. Hij is namelijk net zoals ik, vrijgezel. Alleen hij is al dik in de 40, is al bijna 50. Maar goed, toen zei ik ook tegen hem van, wij willen graag een vrouw in ons leven en we kunnen het niet krijgen, en die types zoals die mannen die hun vrouwen buiten de deur zetten, kunnen alle vrouwen krijgen. Want die jongen die zijn vriendin buiten deur zette had alweer een ander. Ik zei nog tegen mijn oom; voor sommigen ligt het voor het oprapen, en voor ons ligt het er niet.

Ja, op dat moment gingen er allerlei gedachten door me heen. En toen moest ik weer even denken aan dat lied van marco borsato - dromen zijn bedrog. Voor sommigen ligt het voor het oprapen als goud dat voor hun voeten ligt, en voor sommigen blijft het een droom, bedrog dus.

Ik zei nog tegen mijn oom, in wat voor wereld leven we nou? Leven we in zo'n zogenoemde moderne(omgekeerde) wereld waarin het onrecht alles klaar krijgt? Blijkbaar wel. Maar goed, wie ben ik? Ik ben ook maar een eenvoudige lasser.... dus wat zou zo'n iemand als ik ervan kunnen zeggen?

Je bent nog jong en lasser is een goed beroep, stel je de bouw eens zonder lassers voor!! Denk positief over jezelf en stel je open voor een relatie. Gun je zelf de kans en geloof erin. Hoe was het verhaal ook alweer over het mosterdzaadje...? Geef het niet op en vertrouw erop dat er voor jou ook een goede vrouw is. En waarom je oom opgeven omdat hij al vijftig is? Het niet opgeven en doorzoeken naar de vrouw die bij je past. Breng al je vragen bij Hem, Hij kent je hart en weet wat je nodig hebt.
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 22:18

MARITIME853 schreef:
Dat is wat laverde ook zegt!

Laverde heeft het over een wet uit het O.T. betreffende het scheiden. Ik maak er uit op dat hij zich aan die wetten wil houden. Vandaar mijn reactie: als je je aan die wetten wilt houden, dan zijn er nog veel meer Oudtestamentische wetten waar je je aan moet houden.
Als hij bedoelt dat die Oudtestamentische wetten nu niet zomaar in deze tijd toepasbaar zijn, dan ben ik het met hem eens.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 22:22

MARITIME853 schreef:

Je doet nou net alsof er in al die kerken geen bekering is, wat weet jij over de bekering van gescheidenen, daar ben jij niet bijgeweest. Jij hebt het over eenzijdigheid, niemand anders. Ik vind je toon aanmatigend, alsof je wel even weet en kunt bepalen hoe iemand gelooft. Daar ga jij niet over. Dat is tussen eenieder persoonlijk en God en daar heb jij geen waardeoordeel over te geven.
Naar boven

Auteur Bericht
VORDIS244

BerichtGeplaatst: zaterdag 24 november 2012, 22:41

MARITIME853 schreef:

Er staat geschreven:

"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe"
(Johannes 3:16).

En daar hou ik me aan vast.
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 25 november 2012, 00:33

MARITIME853 schreef:

streep dan Fil 4 :19 maar door in je Bijbel
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 25 november 2012, 14:51

MARITIME853 schreef:
Daarom is Hij ook zo groot voor mij. Hoe kleiner ik ben hoe groter en hoger Hij wordt.... Clown smiley

Voor mij ook. En juist in de tijd van bewustwording tot daadwerkelijk scheiden tot nu aan toe is Hij trouw gebleken. Hij geeft me een totaal nieuwe toekomst hoe anderen dit ook voor me wensen in te vullen met Het Woord in hun broekzak. Ik ken Jezus steeds meer dwars door alles heen heen als niet invullend, niet veroordelend en een uitgestrekte arm richting de toekomst.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: zondag 25 november 2012, 21:46

Quote:
SHANITA130 schreef:
Wat is er mis met een 'ik-gerichte beslissing?'

MARITIME853 schreef:
Dat de ware liefde ontbreekt, zoals: "ik hou van je zoals je bent en ben er voor jou door dik en dun, hoe stormen ook mogen woeden"!!!

Voor mij is dit een eenzijdig en zwart-wit antwoord. Heb je naaste lief als jezelf, dus om de ander lief te kunnen hebben moet je weten wie je zelf bent, wat je behoeften en grenzen zijn. Zo erg is ik-gericht dan dus even niet. Soms móet je een "ik-gericht" besluit nemen omdat een relatie volledig scheef gaat of dreigt te gaan.

"Door dik en dun, hoe stormen ook mogen woeden." Ja dat is het ideaal, dat is wat we allemaal willen en als het goed is ook voor kiezen als we JA tegen elkaar zeggen. Maar er doen zich situaties voor (ik noem maar even eentje) waarin op gegeven moment alles op de schouders van de ene partner komt te liggen en dat blijkt dan ook niet te kunnen veranderen. Ik ga voor het door dik en dun, zeker weten! Maar dan wel graag SAMEN.

Laatst aangepast door
JOL252
op zondag 25 november 2012, 21:49
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 25 november 2012, 21:57

JOL252 schreef:
Voor mij is dit een eenzijdig en zwart-wit antwoord. Heb je naaste lief als jezelf, dus om de ander lief te kunnen hebben moet je weten wie je zelf bent, wat je behoeften en grenzen zijn. Zo erg is ik-gericht dan dus even niet. Soms móet je een "ik-gericht" besluit nemen omdat een relatie volledig scheef gaat of dreigt te gaan.

"Door dik en dun, hoe stormen ook mogen woeden." Ja dat is het ideaal, dat is wat we allemaal willen en als het goed is ook voor kiezen als we JA tegen elkaar zeggen. Maar er doen zich situaties voor (ik noem maar even eentje) waarin op gegeven moment alles op de schouders van de ene partner komt te liggen en dat blijkt dan ook niet te kunnen veranderen. Ik ga voor het door dik en dun, zeker weten! Maar dan wel graag SAMEN.
Ach J Ol, je hoeft je voor een ander niet te verantwoorden. Ik vraag me af of diegenen die zo met Bijbelteksten wapperen het allemaal beter doen. Scheiden is een van de meest pijnlijke beslissing in iemands leveU en dat doe je ook nooit zomaar. Het geeft al zo'n faalgevoel en als mensen er dan nog hele theorieën op na gaan houden.. Het is een zaak tussen jou en God en niemand anders..

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 25 november 2012, 22:02
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 ... 19 Volgende
Pagina 11 van 19