ChristianMatch

Forum

armoede in nederland
Ga naar pagina Vorige 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 ... 16 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: woensdag 28 maart 2012, 20:51

XABIA794 schreef:
Als men alleen de focus legt op degene die fouten maken...
goed excuus om voor de rest niks meer te doen, altijd redens genoeg...
Het zou wel eens bij de verkeerde kunnen komen Smiley die vol vragen zit
Als men dat nu ook eens bij de Here legt, dan hoef je niet wakker te liggen of een ander het goed doet of niet, en geef je zelf met een lekker geweten,
nog mooier als de gemeente het initiatief neemt, hoef je'r zelf helemaal niet meer van wakker te liggen Coole smiley met zonnebril

Natuurlijk heb je enig gelijk, maar aan de andere kant, de bijstand moet genoeg zijn om te eten en te drinken, een woning, en kom je dan nog niet rond, is er de voedselbank.
Vorig jaar ging er landelijk door het nieuws, dat door gebrek aan voldoende vers voedsel bij de voedselbanken, de bezitters van volkstuintjes, hun groente daar te deponeren.
Die liefdadigheid gaat mij toch echt een stap te ver, ook bij ons in het dorp heb je een voedselbank, en een hoop mensen die ik ken, komen daar.
Vorig jaar zat ik omhoog, mijn maatje op de tuin had last van zijn hart, en ik kon door de regen al dat onkruid even niet de baas.
Ik vroeg die kennis even ten hulpen, het enige wat hij zei, tis jou tuintje en das jou probleem.
Wat later die zomer, kwam die zelfde man naar me toe en zei, ha Gerrit hoe staat het met de bonen?
Ik zei, man zulke dingen, en veel, en lekker, nou zegt hij geef mij eens een flink maaltje dan?
Ik vroeg hem waarom, en hij zei, dur is niks bij de VB ik zei jij heb honger en das jou probleem.
En om eerlijk te wezen, het was een rot bonen jaar, ik had zelf ook niks, maar dat ging hem niet aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 28 maart 2012, 21:17

XABIA794 schreef:
Als men alleen de focus legt op degene die fouten maken...
goed excuus om voor de rest niks meer te doen, altijd redens genoeg...
Het zou wel eens bij de verkeerde kunnen komen Smiley die vol vragen zit
Als men dat nu ook eens bij de Here legt, dan hoef je niet wakker te liggen of een ander het goed doet of niet, en geef je zelf met een lekker geweten,
nog mooier als de gemeente het initiatief neemt, hoef je'r zelf helemaal niet meer van wakker te liggen Coole smiley met zonnebril

het gaat zeker bij kerken wel om geld wat anderen geven....je kan daar wel een beetje kritisch mee omgaan ........dat is niet mer dan je plicht vind ik.....
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: donderdag 29 maart 2012, 08:44

WILLEMIJN232 schreef:
het gaat zeker bij kerken wel om geld wat anderen geven....je kan daar wel een beetje kritisch mee omgaan ........dat is niet mer dan je plicht vind ik.....

ik ben het met beiden eens;
- vanuit de rol van diaconie denk ik dat het van belang is zorgvuldig te zijn;
- vanuit de rol van gemeentelid mag je met een warm gunnend hart geven, in het vertrouwen dat het geld goed word besteed.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 29 maart 2012, 08:47

HANNAH810 schreef:
- vanuit de rol van gemeentelid mag je met een warm gunnend hart geven, in het vertrouwen dat het geld goed word besteed.

Precies
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 29 maart 2012, 14:33

HANNAH810 schreef:
Is dat werkelijk een bijbels criterium? Volgens mij moet je geven zonder iets terug te verlangen. Het lijkt me meer de NL zuinigheid die hier een belangrijke rol speelt. Als je geeft, is dat in mijn ogen onvoorwaardelijk, zonder eisen te stellen vooraf. De zorg voor armen beperkt zich niet alleen tot de mensen die zorgvuldig met geld omgaan, het gaat om te laten zien dat Gods barmhartigheid er is voor iedereen die dat nodig heeft. En word je dan belazerd, vergeef gewoon. Maar ga niet van tevoren eisen stellen aan de ontvanger...
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: donderdag 29 maart 2012, 14:58

CHATULIEM619 schreef:
Is dat werkelijk een bijbels criterium? Volgens mij moet je geven zonder iets terug te verlangen. Het lijkt me meer de NL zuinigheid die hier een belangrijke rol speelt. Als je geeft, is dat in mijn ogen onvoorwaardelijk, zonder eisen te stellen vooraf. De zorg voor armen beperkt zich niet alleen tot de mensen die zorgvuldig met geld omgaan, het gaat om te laten zien dat Gods barmhartigheid er is voor iedereen die dat nodig heeft. En word je dan belazerd, vergeef gewoon. Maar ga niet van tevoren eisen stellen aan de ontvanger...

Daar...ben ik het...warempel....gewoon...een even eens met Chat...
Net als dat penninkje van die weduwe toch???
Of...doe wel en zie niet om???
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: donderdag 29 maart 2012, 16:15

PIETER649 schreef:
Gisteravond even naar Pauw en Witteman gekeken?
Er was een stukje over een mooi project in Rotterdam en het Westland.
Met bussen vol worden werklozen uit Rotterdam naar het Westland gebracht om te kunnen solliciteren bij tuinbouwbedrijven.

Wel mooi toch, dat een gemeente die mensen zo ondersteund bij het zoeken naar een baan!!

Bij ons in Duitsland gaan ze nog wat verder, daar zoekt de sociale dienst niet alleen een baan voor de clienten, ze gaan ook nog mee op sollicitatiegesprek. Lachende smiley

Goed.... mooi initiatief en wat blijkt na de evaluatie?
Bijna de helft (!!!!!!) van de mensen die opgeroepen zijn voor dit alternatief is te belazert om er op in te gaan.
Men verkiest een strafkorting van de bijstandsuitkering boven een baan Gefrustreerde smiley

Sorry, kan ik geen respect voor opbrengen en ik hoop dat dit ook gecommuniceerd word met voedselbanken en desnoods de diaconie van de kerk.
Dit heeft niets maar dan ook niets meer te maken met zielig zijn en geen baan kunnen vinden.
Wie hierbij de billen brand zal terecht op de blaren moeten zitten!

man man, wat een volk Zieke smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 29 maart 2012, 16:33

GERRIT084 schreef:
Nog nooit van gehoord Shanita?!
Ze zijn er hoor, als er wat te halen valt, en zo snel het weer goed met ze gaat, zie je ze niet meer.
Er zijn voorbeelden zat, en ik ga ze echt niet benoemen, de echte beroeps zoekers naar voor niets.
En ze schreeuwen nu om het hardst, en wijzen vooral met dat wijzende, belerend, en onderwijzend vingertje, en het meeste nog naar hen die geven.
En je hoeft ook niet zo lang en ver te zoeken, in het verleden had je zo,n zingend duo.
Eerst waren ze bekend om wereldse muziek, toen werd er een ziek, toen werd het geestelijke muziek.
Dat ging een poosje zo door, de een werd weer beter, en de wereldse klanken gingen weer door de lucht.
Dat ging ook weer een poosje goed, en toen gingen zij in ene weer uit elkaar, ook in de muziek.
En je hoort er niets meer van.

Ja, ik weet wat je bedoelt,
dat eeuwige ziekmakende gezeik over dat ze zo weinig hebben en anderen zoveel.

Afstand nemen van die mensen..... Zieke smiley, meteen, direct!

Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 29 maart 2012, 16:54
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 29 maart 2012, 16:36

PIETER649 schreef:
Goed.... mooi initiatief en wat blijkt na de evaluatie?
Bijna de helft (!!!!!!) van de mensen die opgeroepen zijn voor dit alternatief is te belazert om er op in te gaan.
Men verkiest een strafkorting van de bijstandsuitkering boven een baan Gefrustreerde smiley

Sorry, kan ik geen respect voor opbrengen en ik hoop dat dit ook gecommuniceerd word met voedselbanken en desnoods de diaconie van de kerk.
Dit heeft niets maar dan ook niets meer te maken met zielig zijn en geen baan kunnen vinden.
Wie hierbij de billen brand zal terecht op de blaren moeten zitten!

man man, wat een volk Zieke smiley

Ja, of..iets meer dan de helft die 't wel doet

Lachende smiley

Ja, dan krijg je weer van is het glas halfvol, of halfleeg Knipoog smiley

Maar ik snap wel heel goed wat je bedoelt. Coole smiley met zonnebril
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 29 maart 2012, 16:51

REBEKKA369 schreef:
Er is ook niets mis mee om als kind zelf al te gaan werken om zo (een groot deel van) je studie zelf te betalen. En dat hoeft helemaal geen zwaar werk te zijn!! En vaak is het voor de kinderen zelf ook heel goed.
Ik heb zelf ook (met veel plezier) gewerkt om mijn studie te kunnen betalen, mijn ouders hebben nooit een cent hoeven (en kunnen) mee betalen.
En ik weet wel dat de kosten nu allemaal wel hoger zijn dan in mijn tijd, maar het gaat om het principe. Ik merk dat de kinderen tegenwoordig soms te lui zijn om hun handen te laten wapperen. Maar hebben wel allemaal een iPhone oid.

Ja, ik zie 't bij kinderen, met wie ik bevriend met met hun moeders....

Hele dagen achter internet...of met hun iphone, smart phone enzovoort.

Krijgen een kleine bijstandsuitkering. Hebben geen zin om te werken. Komt ook door normvervaging die ze om zich heen zien en zagen toen ze opgroeiden...denk ik...

Kijk, eigenlijk zouden die kinderen rond de 18, overdag in een kas kunnen werken, 's avonds een avondopleiding doen, en dan, na enkele jaren, diploma binnen, en gewoon werken, en ook iets verdienen.

Maar ja, die kids, liggen tot ver in de middag in bed, 's nachts uitgaan, illegale manieren om aan geld te komen, zwart werk in een coffeeshop ofzo kan ook.

Niet alle kinderen, maar ik zag dat wel om me heen....zulke dingen.

Jammer.

En de steeds groter wordende groep psychisch beschadigde kinderen, door narcistische, egoïstische, enzovoort ouder(s), die zo beschadigd zijn, die kúnnen niet eens werken, leren of wat dan ook, op den duur. als het kind maar vaak genoeg wordt tegengewerkt...Een spin maakt de 1ste keer een mooi web, bij elke keer als dat web wordt vernietigd, en de spin maakt een andere, is de web minder mooi en rommeliger.....tot de spin helemaal geen web meer kan maken, maar een niet-functioneel draadje, verder komt ie niet meer...

Krijgt dat kind op tijd hulp, ja, dan heeft ie mazzel, en anders moet ie wel heel intelligent zijn om psychisch te overleven elke dag. En een dosis mazzel.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 29 maart 2012, 16:53
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: donderdag 29 maart 2012, 16:53

Het kan nog erger:

In Rotterdam lopen duizenden jongeren rond zonder werk die zo een baan kunnen krijgen in de haven. Maar ze willen daar niet aan de slag. Vooral allochtone jongeren hebben een negatief beeld: het zou vies en zwaar werk zijn.
De Rotterdamse stadsmarinier Jur Verbeek, die probeert een bus vol te krijgen vanuit Bloemhof met allochtone jongeren om ze naar de haven te brengen, is verbaasd over het gebrek aan interesse. 'Ik wil ze met eigen ogen laten zien wat werken in de haven nu echt inhoudt', vertelt hij in dagblad De Pers. Maar er is nauwelijks animo. 'Er zijn maar drie jongeren komen opdagen.'

Afstand haven en stad groot
Directeur Asselbergs van Deltalinqs, belangenbehartiger van 600 bedrijven in het havengebied, maakt zich grote zorgen over het personeelsprobleem. 'De afstand tussen haven en stad is groot. Jongeren kunnen opgroeien in Rotterdam en het havengebied nooit zien.'

Geen hard en vies werk
Wethouder Marco Florijn van Sociale Zaken en Werkgelegenheid benadrukt dat er een imagoprobleem is. 'Sommigen denken dat het hard en vies werk is, maar dat is allang niet meer zo'. De jongeren worden naar de haven gelokt met leertrajecten en bovendien liggen de lonen een stuk hoger dan voorheen. Maar toch is het moeilijk om de bus vol te krijgen. Ze gaan vanuit Bloemhof weer rijden als er 25 jongeren aangemeld zijn.

Bron AD, 9 nov 2011.

Thomas, een derdewereldachtergrond is geen garantie voor werkwillendheid.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 29 maart 2012, 16:55
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: donderdag 29 maart 2012, 16:54

CHATULIEM619 schreef:

ik vind het wat naief om zomaar te geven....zo zit de maatschappij niet in elkaar Chat, en
was je als diaconie ook snel failliet......Dat heeft niets met zuinigheid te maken maar met gezond verstand........
En als je belazerd wordt dan maar gewoon vergeven? Je hoort een ander niet te belazeren........
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 29 maart 2012, 17:30

WILLEMIJN232 schreef:
ik vind het wat naief om zomaar te geven....zo zit de maatschappij niet in elkaar Chat, en
was je als diaconie ook snel failliet......Dat heeft niets met zuinigheid te maken maar met gezond verstand........
En als je belazerd wordt dan maar gewoon vergeven? Je hoort een ander niet te belazeren........

Inderdaad je hoort een ander niet te belazeren. Dat brengt schade aan een ander.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 29 maart 2012, 17:36

THOMAS968 schreef:
Het kan nog erger:

In Rotterdam lopen duizenden jongeren rond zonder werk die zo een baan kunnen krijgen in de haven. Maar ze willen daar niet aan de slag. Vooral allochtone jongeren hebben een negatief beeld: het zou vies en zwaar werk zijn.
De Rotterdamse stadsmarinier Jur Verbeek, die probeert een bus vol te krijgen vanuit Bloemhof met allochtone jongeren om ze naar de haven te brengen, is verbaasd over het gebrek aan interesse. 'Ik wil ze met eigen ogen laten zien wat werken in de haven nu echt inhoudt', vertelt hij in dagblad De Pers. Maar er is nauwelijks animo. 'Er zijn maar drie jongeren komen opdagen.'

Afstand haven en stad groot
Directeur Asselbergs van Deltalinqs, belangenbehartiger van 600 bedrijven in het havengebied, maakt zich grote zorgen over het personeelsprobleem. 'De afstand tussen haven en stad is groot. Jongeren kunnen opgroeien in Rotterdam en het havengebied nooit zien.'

Geen hard en vies werk
Wethouder Marco Florijn van Sociale Zaken en Werkgelegenheid benadrukt dat er een imagoprobleem is. 'Sommigen denken dat het hard en vies werk is, maar dat is allang niet meer zo'. De jongeren worden naar de haven gelokt met leertrajecten en bovendien liggen de lonen een stuk hoger dan voorheen. Maar toch is het moeilijk om de bus vol te krijgen. Ze gaan vanuit Bloemhof weer rijden als er 25 jongeren aangemeld zijn.

Bron AD, 9 nov 2011.

Thomas, een derdewereldachtergrond is geen garantie voor werkwillendheid.

Als die jongeren straks een jaar of dertig zijn en nóg steeds in de bijstand...ja, dan gaan ze denken, maar ja, dan zijn ze ondertussen te oud....en ze hebben geen cv....

Hadden ze dat meteen aangepakt, hadden ze iets op kunnen bouwen, contact met collega's, ook loonsverhoging, en een huisie kunnen huren/kopen, leuk inrichten, autootje voor de deur etc.

Maar ja, die jongeren leven vaak op de dag, morgen zien ze wel weer. Ze denken helemaal niet aan de toekomst, leven helemaal in het 'nu'.
Dat is op zich wel een goede instelling, maar 'plannen maken voor de toekomst' is ook een bezigheid van het 'nu'.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 29 maart 2012, 17:38

WILLEMIJN232 schreef:
ja, het is naief, maar ik geloof dat dat bewust zo is. Ons geven hangt niet af van wie de ontvanger is, het gaat erom dat we vanuit onze rijkdom de ander geven. Het is heel Nederlads om daar dan een bonnetje voor te vragen,zodat we het kunnen aftrekken van de belasting. Zelf vind ik het ook niet kunnen om je bijdrage aan de kerk af te laten trekken van de belasting..
Stel je voor dat je een zwerver kleren geeft, verwacht je dan echt dat hij zich dan beter gaat verzorgen? Of stel je dat als voorwaarde? Ik vind van niet....Sommige mensen kunnen nl. niet veranderen, hoe goed ze het ook proberen. Moet je ze dan maar je hulp ontzeggen? Ik zie nl. nergens in de bijbel die voorwaarde staan.

Matt 25 schreef:
Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. 35 Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, 36 ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.” 37 Dan zullen de rechtvaardigen hem antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien en te eten gegeven, of dorstig en u te drinken gegeven? 38 Wanneer hebben wij u als vreemdeling gezien en opgenomen, u naakt gezien en gekleed? 39 Wanneer hebben wij gezien dat u ziek was of in de gevangenis zat en zijn we naar u toe gekomen?” 40 En de koning zal hun antwoorden: “Ik verzeker jullie: alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor mij gedaan.
Dit is geloof ik het karakter van geven, geven om niet...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 29 maart 2012, 17:39
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: donderdag 29 maart 2012, 18:42

CHATULIEM619 schreef:
ja, het is naief, maar ik geloof dat dat bewust zo is. Ons geven hangt niet af van wie de ontvanger is, het gaat erom dat we vanuit onze rijkdom de ander geven. Het is heel Nederlads om daar dan een bonnetje voor te vragen,zodat we het kunnen aftrekken van de belasting. Zelf vind ik het ook niet kunnen om je bijdrage aan de kerk af te laten trekken van de belasting..
Stel je voor dat je een zwerver kleren geeft, verwacht je dan echt dat hij zich dan beter gaat verzorgen? Of stel je dat als voorwaarde? Ik vind van niet....Sommige mensen kunnen nl. niet veranderen, hoe goed ze het ook proberen. Moet je ze dan maar je hulp ontzeggen? Ik zie nl. nergens in de bijbel die voorwaarde staan.

Dit is geloof ik het karakter van geven, geven om niet...

Mooi dat er in de bijbel geen voorwaarde staat.

Maarre... ten eerste moet je dat in de culturele context van die tijd zien, jeweetwel, net zoals hoedjes op in de kerk. Wie in die tijd arm was, kon niet werken, maar dan ook ECHT niet kunnen he. Het ontbreken van sociale voorzieningen maakte dat de mensen echt wel tomaten wilden plukken en als ze dat echt niet konden, dan moesten ze leven van giften en dan mag er inderdaad geen onderscheid gemaakt worden.

als tweede opmerking: ik ben niet de schrijver van de bijbel, en ik behoud me t recht voor WEL voorwaarden te stellen.
Dat betekend niet dat ik niets geef, maar wel dat ik zelf bepaal: hoeveel, aan wat en aan wie.

Dan kun je met dat boterzachte WWJD aan komen zetten, maar dat zegt mij niets, ik ben Jezus namelijk niet, noch kan ik ooit aan Zijn goedheid tippen. Daarbij is de hierin uitgesproken wens gelijk te zijn aan of te doen als Jezus nou precies de wens waardoor de mens verleid werd en in de zonde terecht kwam.
Dus laat mij nou maar met beide pootjes op de grond zelf bepalen wat ik al dan niet geef aan wie dan ook Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: donderdag 29 maart 2012, 19:05

PIETER649 schreef:

Maarre... ten eerste moet je dat in de culturele context van die tijd zien, jeweetwel, net zoals hoedjes op in de kerk. Wie in die tijd arm was, kon niet werken, maar dan ook ECHT niet kunnen he. Het ontbreken van sociale voorzieningen maakte dat de mensen echt wel tomaten wilden plukken en als ze dat echt niet konden, dan moesten ze leven van giften en dan mag er inderdaad geen onderscheid gemaakt worden.

als tweede opmerking: ik ben niet de schrijver van de bijbel, en ik behoud me t recht voor WEL voorwaarden te stellen.
Dat betekend niet dat ik niets geef, maar wel dat ik zelf bepaal: hoeveel, aan wat en aan wie.

Dan kun je met dat boterzachte WWJD aan komen zetten, maar dat zegt mij niets, ik ben Jezus namelijk niet, noch kan ik ooit aan Zijn goedheid tippen. Daarbij is de hierin uitgesproken wens gelijk te zijn aan of te doen als Jezus nou precies de wens waardoor de mens verleid werd en in de zonde terecht kwam.
Dus laat mij nou maar met beide pootjes op de grond zelf bepalen wat ik al dan niet geef aan wie dan ook Knipoog smiley

Ik ben het helemaal met je eens, behalve van die tomaten, volgens mij was er toen nog geen levende handel in die dingen.
En als je ze al wilde eten, dan kon je ze onderweg zo plukken, net als verboden vruchten van een boom.
Er staat wel geschreven, help de vreemdeling binnen uw poorten, kleed hem (haar misschien ook) en voed hem. (zij in een optie) ik geloof wel voldoende.
En er staat wel iets van tienden die je moet geven, maar goed, tegenwoordig heb je meer goede doelen, dan euries in je geldzak.
En voor de rest ben ik het bijna helemaal met je eens. Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 29 maart 2012, 22:40

PIETER649 schreef:

Je doet jezelf tekort Pieter. Ik weet nog dat je hier een actie voor iemand hebt opgestart, en dat je samen met anderen zijn hele huis hebben opgeknapt. Ik kan me niet herinneren dat je daar iets voor terug wilde hebben.
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: donderdag 29 maart 2012, 22:42

CHATULIEM619 schreef:
Je doet jezelf tekort Pieter. Ik weet nog dat je hier een actie voor iemand hebt opgestart, en dat je samen met anderen zijn hele huis hebben opgeknapt. Ik kan me niet herinneren dat je daar iets voor terug wilde hebben.

dat bedoel ik chatuliem, ik maak zelf uit wat, waar en hoeveel.
maar vooral aan WIE
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 maart 2012, 09:18

ERIC483 schreef:
@SHANITA130, waarom zou het een probleem zijn als een 18 jarige het met 2dehands "meuk" moet doen? Ik vind dat geen armoede... Bovendien, als je wilt studeren heb je geen woning nodig. 1 kamer is voldoende Knipoog smiley

Ik bedoel niet als een 18-jarige uit huis gaat naar de stad om te studeren, en dan ff een paar jaar in oude meuk woont. Dat woord meuk, heb ik overgenomen van een rtl programma.

Daarom is iemand 'quoten' ofwel letterlijk herhalen belangrijk.

Ik bedoelde als volwassenen. En dan lang niet altijd hoor Knipoog smiley, eigenlijk alleen met mensen die al heel materialistisch zijn. die zeggen van hoe kún je zo wonen, of: 'ik zou zo niet kúnnen wonen', Etc.
Maar de meeste en echte vrienden kijken gewoon door dingen heen, als je een vloer hebt die tot draad versleten is en ook zo een bank. Een pc uit de vorige eeuw en ook een tv. als jij, ik, lekker in me vel zit, maakt dat niets uit. Die dingen hebben hun functie, en ik ben toch pleitte overdag, vrijwilligerswerk. Ik ben gezegend met échte vrienden, met wie ik kan lachen, het gezellig heb, serieus kan praten. Dan maakt die oude meuk niet uit, als het maar netjes is opgeruimd en schoon Knipoog smiley

En dan nog, er is zoveel wat je zelf kan doen, schilderen je huis, regelmatig ff in de 2de hands winkel kijken als je dit, dat of dat zoekt, kijken naar aanbiedingen, etc. mensen die ik ken geven weleens iets weg...enzovoort.

Lachende smiley

Dit schreef ik woensdag 28 maart 2012, 10:18

Ik geloof nog steeds dat het in Nederland zo is, als je als kind door wilt leren en je hebt ouder(s) die erachter staan(dus niet financieel als dat niet mogelijk is, maar gewoon an sich), dan moet daar een mogelijkheid voor zijn. Dat het kind werkt, studie ermee betaald, je kan lenen voor een studie bij de svb, enzovoort.

Lachende smiley

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 30 maart 2012, 09:39
Naar boven

Auteur Bericht
DANIEL777

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 maart 2012, 09:22

SHANITA130 schreef:
Ik bedoel niet als een 18-jarige uit huis gaat naar de stad om te studeren, en dan ff een paar jaar in oude meuk woont. Dat woord meuk, heb ik overgenomen van een rtl programma.

Daarom is iemand 'quoten' ofwel letterlijk herhalen belangrijk.

Ik bedoelde als volwassenen. En dan lang niet altijd hoor Knipoog smiley, eigenlijk alleen met mensen die al heel materialistisch zijn. die zeggen van hoe kún je zo wonen, of: 'ik zou zo niet kúnnen wonen', Etc.
Maar de meeste en echte vrienden kijken gewoon door dingen heen, als je een vloer hebt die tot draad versleten is en ook zo een bank. Een pc uit de vorige eeuw en ook een tv. als jij, ik, lekker in me vel zit, maakt dat niets uit. Die dingen hebben hun functie, en ik ben toch pleitte overdag, vrijwilligerswerk.

Lachende smiley

zo pleitte overdag met dr vrijwiligerswerk dat ze tijd heeft om op cm te reageren Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 maart 2012, 09:27

Haha

Ik heb daar een pc Knipoog smiley

Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 30 maart 2012, 09:28
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 maart 2012, 09:36

PIETER649 schreef:
dat bedoel ik chatuliem, ik maak zelf uit wat, waar en hoeveel.
maar vooral aan WIE

Eigenlijk geldt dat voor alles.

Ík bepaal wát ík doe met wie, waarom en waar.

En daar heeft iemand anders niets mee te maken, tenzij ik zo iemand erbij wil betrekken.

Míjn leven wordt door mij geleidt.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 30 maart 2012, 09:40
Naar boven

Auteur Bericht
LISA610

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 maart 2012, 09:54

GERRIT084 schreef:
Natuurlijk heb je enig gelijk, maar aan de andere kant, de bijstand moet genoeg zijn om te eten en te drinken, een woning, en kom je dan nog niet rond, is er de voedselbank.
Vorig jaar ging er landelijk door het nieuws, dat door gebrek aan voldoende vers voedsel bij de voedselbanken, de bezitters van volkstuintjes, hun groente daar te deponeren.
Die liefdadigheid gaat mij toch echt een stap te ver, ook bij ons in het dorp heb je een voedselbank, en een hoop mensen die ik ken, komen daar.
Vorig jaar zat ik omhoog, mijn maatje op de tuin had last van zijn hart, en ik kon door de regen al dat onkruid even niet de baas.
Ik vroeg die kennis even ten hulpen, het enige wat hij zei, tis jou tuintje en das jou probleem.
Wat later die zomer, kwam die zelfde man naar me toe en zei, ha Gerrit hoe staat het met de bonen?
Ik zei, man zulke dingen, en veel, en lekker, nou zegt hij geef mij eens een flink maaltje dan?
Ik vroeg hem waarom, en hij zei, dur is niks bij de VB ik zei jij heb honger en das jou probleem. En om eerlijk te wezen, het was een rot bonen jaar, ik had zelf ook niks, maar dat ging hem niet aan.

He Gerrit, op de een of andere manier lees ik dit toch met gemengde gevoelens. Ik kan me best verplaatsen in jouw reactie tegenover die kennis: hij wou jou niet helpen, dus help jij hem nu ook niet.... En toch vraag ik me af of dat de juiste weg is die we moeten gaan. Beland je zo niet in een vicieuze cirkel: jij hielp mij niet, dus ik help jou niet, dus helpt die ander jou de volgende keer ook niet enzovoorts.. Uiteindelijk helpen we elkaar niet meer op het moment dat de ander onze hulp nodig is, omdat die ander ook niets voor ons heeft willen doen. We gaan uit van voor wat hoort wat... Tja, menselijkerwijs gezien heel logisch en heel begrijpelijk. En toch: hoe verhoud zich dat tot "je naaste liefhebben als jezelf". Welk voorbeeld geef je hiermee als christen in een maatschappij waarin mensen al zo individualistisch ingesteld zijn, waarin het motto "voor wat, hoort wat" al zo duidelijk zichtbaar is? Zou het niet juist goed zijn om totaal anders te reageren dan menselijkerwijs gezien verwacht wordt? Let wel: ik veroordeel je niet hoor, kan me jouw reactie best voorstellen. En noem mij rustig een idealist als ik zeg dat wij als christenen nou juist anders zouden moeten reageren, al is het maar om dat soort vicieuze cirkels te doorbreken. En ja, ik weet dat dit heel idealistisch klinkt... En nee, ik ben zelf zeker niet perfect in dat opzicht. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 maart 2012, 10:25

LISA610 schreef:
He Gerrit, op de een of andere manier lees ik dit toch met gemengde gevoelens. Ik kan me best verplaatsen in jouw reactie tegenover die kennis: hij wou jou niet helpen, dus help jij hem nu ook niet.... En toch vraag ik me af of dat de juiste weg is die we moeten gaan. Beland je zo niet in een vicieuze cirkel: jij hielp mij niet, dus ik help jou niet, dus helpt die ander jou de volgende keer ook niet enzovoorts.. Uiteindelijk helpen we elkaar niet meer op het moment dat de ander onze hulp nodig is, omdat die ander ook niets voor ons heeft willen doen. We gaan uit van voor wat hoort wat... Tja, menselijkerwijs gezien heel logisch en heel begrijpelijk. En toch: hoe verhoud zich dat tot "je naaste liefhebben als jezelf". Welk voorbeeld geef je hiermee als christen in een maatschappij waarin mensen al zo individualistisch ingesteld zijn, waarin het motto "voor wat, hoort wat" al zo duidelijk zichtbaar is? Zou het niet juist goed zijn om totaal anders te reageren dan menselijkerwijs gezien verwacht wordt? Let wel: ik veroordeel je niet hoor, kan me jouw reactie best voorstellen. En noem mij rustig een idealist als ik zeg dat wij als christenen nou juist anders zouden moeten reageren, al is het maar om dat soort vicieuze cirkels te doorbreken. En ja, ik weet dat dit heel idealistisch klinkt... En nee, ik ben zelf zeker niet perfect in dat opzicht. Knipoog smiley

Ik heb het hier niet over een noodlijdende, maar over een gelukzoeker, die je overal vind.
Zo een die het nooit leert, of wil leren, zo ene die overal wat krijgt, maar die moet leren omgaan met wat die heeft.
En dat had je vroeger al, ik kreeg elke maandag, 3 stuivers mee naar school voor de zending.
En 1x in het jaar kon je dan een of ander puzzeltje of kleurplaat uitkiezen en het was in mijn ogen altijd voor de zelfde man.
Die zat met een rode sjaal om voor zijn plagge hutje, 7 jaar lang ook op de poster in de school.
Elk jaar met een nieuwe foto van de zelfde man het zelfde plagge hutje, alleen en het enige wat er veranderde was die man (hij werd ouder) en voor de rest veranderde er niets.
Tot dat er iets veranderde, ik kreeg op een vrijdag, maandag was het pasen, dus ik kreeg op vrijdag mijn geld voor de zending mee.
Dat was ook de dag dat ik mijn zakgeld kreeg, 2 stuivers, ik keek in mijn handje, en ik zag 5 blinkende stuivers.
Er was markt naast de school, en dan kon je koek kruimels kopen, en ik dacht, hij doet toch niks voor dat geld.
1x een grote zak kruimels, en ik ben de koning te rijk op school, met de grootste zak.
Hij zit al 7 jaar voor dat hutje, en is in die 7 jaar niet een keer veranderd ik moet elke dag, afwassen, kamer opruimen, elke week de schuur opruimen, elke dag kolen halen uit de schuur 4 verdiepingen omhoog sjouwen.
En ik krijg maar 2 stuivers! en hij voor niets 3 stuivers, zo gewonnen zo geronnen.
Het enige nadelige wat ik er aan overgehouden heb, ja ze kwamen er achter mijn ouders, een fiks pak op mijn bliksem .
En of ik er in al die jaren spijt van heb gehad? ja, alleen dat pak slaag, wat ik er verder van geleerd heb?
Ja heel veel, het is vooral pappen en nat houden, de goeden daar gelaten, en ja, dan ben ik maar selectief . Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 maart 2012, 10:47

LISA610 schreef:

Toch zie ik het ook zo Lisa...
Niet dat ik dat altijd zo kan...en ben ook wel eens bedrogen uit gekomen.
Maar ik heb er veel meer vrede mee...als ik spreekwoordelijk die boterham kan en mag delen met de ander...
Mijn gevoel is daar gewoon goed bij...
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 maart 2012, 11:23

LISA610 schreef:

Zoiets kan je doen, als je heel veel wijsheid hebt, én als de ander bereid is om te veranderen en dat ook wil en inziet waar het eerst verkeerd liep bij hem. En dat ook laat zien, en niet ff een keer, maar langdurig. En je door je wijsheid kan zien of het terecht is, of gespeeld, die verandering.

Anders loop je een heel groot risico dat je je gewoon ordinair laat gebruiken. Ik denk altijd als ik met een ander iets afspreek: wat heb ík eraan? en dat hoeft niet altijd financieel te zijn, dat is het nu en dan.
En dan doel ik op dingen fifty/fifty doen, als je beide een zelfde hoogte van uitkering hebt, en niet dat de een de ander átijd dingen laat betalen, en ook nog gaat manipuleren enzovoort als dat niet gebeurd.(voorbeeld)
Ja, dan moet je gewoon meteen grenzen zetten en zeggen wat je ervan denkt, zonder woorden te vermijden maar beestjes bij hun naam noemen.

Ziet degene het in, doet ie alles om 't goed te maken, ok. Gaat ie verder, of een keer, meteen weer grenzen trekken.

Een grens,
Is een wens,
Om verder te gaan.

Loesje.

Maar gewoon, in het algemeen.
En dat is niet egoïstisch, dat is gewoon gezond aan jezelf denken.

Vooral degenen die dat nooit hebben geleerd, aan zichzelf te denken, lopen risico gebruikt te worden, en juist door mensen die (heel erg) verwent zijn als kind.(bijvoorbeeld)

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 30 maart 2012, 22:21
Naar boven

Auteur Bericht
XABIA794

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 maart 2012, 13:22

Daarom kan men oneindige argumenten zoeken om niets meer voor een ander te betekenen. Is Gods Woord niet meer voor deze cultuur en tijd??? Sorry, dit vind ik een uitspraak die Gods Kracht en Woord heel eng maakt en inderdaad voor ieders interpretatie mogelijkheden biedt Twijfelende smiley Barmhartigheid is geen uiting van wetvervulling maar een vrucht van Zijn Geest. als je wel of niet een doek op je hoofd wilt, heeft hiermee niets te maken.
bij deze moet ik chatuliem's bijdrage toch eens tegemoet komen. Inderdaad hebben we de opdracht om voor elkaar van betekenis te zijn. De verantwoordelijkheid en de oprechtheid van eender welk mens ligt alleen bij God zelf. en wat de diaken of de gemeente invult hierin heeft niet met onze eigen bijdrage te maken.
Naastenliefde maakt meer uit dan wetsvervulling...

Laatst aangepast door
XABIA794
op vrijdag 30 maart 2012, 13:24
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 maart 2012, 15:30

XABIA794 schreef:
Daarom kan men oneindige argumenten zoeken om niets meer voor een ander te betekenen. 1) Is Gods Woord niet meer voor deze cultuur en tijd??? 2) Sorry, dit vind ik een uitspraak die Gods Kracht en Woord heel eng maakt en inderdaad voor ieders interpretatie mogelijkheden biedt Twijfelende smiley Barmhartigheid is geen uiting van wetvervulling maar een vrucht van Zijn Geest. als je wel of niet een doek op je hoofd wilt, heeft hiermee niets te maken.
bij deze moet ik chatuliem's bijdrage toch eens tegemoet komen. Inderdaad hebben we de opdracht om voor elkaar van betekenis te zijn. De verantwoordelijkheid en de oprechtheid van eender welk mens ligt alleen bij God zelf. en wat de diaken of de gemeente invult hierin heeft niet met onze eigen bijdrage te maken.
Naastenliefde maakt meer uit dan wetsvervulling...

Op wie reageer je?
Ik vind namelijk wel, door elke keer de naam van God te plaatsen, om een bepaald doel te kunnen bereiken, ook lastering.
En in heel het leven mogen mensen keuzes maken, en het is ons gegeven, goed en kwaad en er tussen in.
En naasten liefde kan heel lief zijn, maar soms doet het ook pijn, en dat mag ook, al was het enkel om er van te leren.

Laatst aangepast door
GERRIT084
op vrijdag 30 maart 2012, 16:28
Naar boven

Auteur Bericht
XABIA794

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 maart 2012, 16:02

GERRIT084 schreef:
Op wie reageer je?
Ik vind namelijk wel, door elke keer de naam van God te plaatsen, om een bepaald doel te kunnen bereiken, ook lastering.
En in heel het leven mogen mensen keuzes maken, en het is ons gegeven, goed en kwaad en er tussen in.
En naasten liefde kan heel lief zijn, maar soms doet het ook pijn, en dat mag ook, al was het enkel om er van te leren.

Ik probeer hier zo neutraal mogelijk te reageren. Ik reageer niet op iemand specifiek. ik reageer gewoon naar de gedachten die hier rondgaan.
Bedoel je nu dat ik mijn mening niet mag ondersteunen vanuit men christelijk denken dat ik beleef?? Smiley die vol vragen zit Lastering ??
Natuurlijk is ieder vrij in zijn denken, laten en doen. Daarom dacht ik ook vrij te zijn om hier deel te nemen aan uitspraken.
Of is het ook Gods lasteren als ik geloof in naastenliefde ?
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 8 9 10 11 12 13 14 ... 16 Volgende
Pagina 11 van 16