Auteur |
Bericht |
|
BEREND888
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 23:28
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Verlossingswerk staat in de bijbel beschreven, erfzonde niet. Dus wat is belangrijker? |
Het is allebei belangrijk om te begrijpen om het werk van Christus op het kruis beter te leren verstaan.
In de Romeinenbrief vindt je twee dingen, zonde als daad, dus de zonden die wij helaas doen. En zonde als macht, dat is de wil van de natuurlijke mens om te zondigen. Vanaf hoofstuk 1 tot aan hfdst 5:12 gaat het over de daden die de mens doet. Daarvan moeten wij ons bekeren en die zonde nalaten. Wij worden immers op onze daden geoordeeld.
Na hfdst 5:12 gaat het over de zonde als macht in ons sterflijk lichaam. Daarvan kunnen wij ons niet bekeren, maar dat is een toestand die wij meegekregen hebben in Adam. En dat noemen wij de erfzonde. Geen daden dus, maar wij hebben een natuur om te zondigen. Dat is ook de reden dat de nieuwe mens (iemand die tot bekering is gekomen) een nieuwe natuur heeft gekregen, en die is uit God geboren! En die kan zelfs niet meer zondigen lezen wij in 1 Joh 3:9.
Maar ondanks dat de onze oude natuur met Christus gekruisigd is en veroordeeld, dragen wij die nog wel met ons mee. Daarom zegt 1 Joh 1:8 Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij ons zelf en is de waarheid niet in ons. .. enz. Hfd 2 begint met "Mijn lieve kinderen, ik schrijf u deze dingen, OPDAT u niet zondigt.
Rom 5:12 Daarom, gelijk door één mens de zonde (als macht) in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo is de dood tot alle mensen doorgegaan, in welke (door die macht) allen gezondigd (als daden) hebben.
13 Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is. 14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over hen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid van de overtreding van Adam, die een voorbeeld is van Hem, Die komen zou. 15 Doch niet, gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift. Want indien, door de misdaad van één, velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods, en de gave door de genade, die daar is van één mens Jezus Christus, overvloedig geweest over velen. 16 En niet, gelijk de schuld was door de één, die gezondigd heeft, alzo is de gift; want de schuld is wel uit één misdaad tot verdoemenis, maar de genadegift is uit vele misdaden tot rechtvaardigmaking. 17 Want indien door de misdaad van één de dood geheerst heeft door die éne, veel meer zullen zij, die de overvloed van de genade en van de gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door die Ene, namelijk Jezus Christus. 18 Zo dan, gelijk door één misdaad de schuld gekomen is over alle mensen (dat hebben wij dus geërfd) tot verdoemenis, alzo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens. ( genadegift) 19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van die éne mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Een velen tot rechtvaardigen gesteld worden. 20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest; 21 Opdat, gelijk de zonde geheerst heeft tot de dood, alzo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus onze Heere.
In het volmaakte ZONDOFFER heeft Christus aan het kruis de macht van de zonde geoordeeld. (macht van de zonde verbroken) Rom 8:2 zegt het zo: "Want de wet (vaste regel) van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood." Rom. 7:23 ...gevangene van de wet van de zonde... Dat is dus de macht en de wil om te zondigen en daarvan zijn we dus bevrijdt.
In het volmaakte SCHULDOFFER heeft Christus aan het kruis de straf en de toorn van God ondergaan als gevolg van de zonden als daden die wij gedaan hebben.
Indien wij zondigen (daden) wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus de Rechtvaardige (1 Joh 2:1)
Ik hoop dat het voor ons allen wat duidelijker is. Het is echt wel nuttig om hierover van gedachten te wisselen en daarbij de Bijbel laten spreken, zodat wij onze eigen gedachten daaraan kunnen toetsen.
Laatst aangepast door
|
BEREND888
|
op zondag 11 december 2011, 23:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 23:42
|
|
|
BEREND888 schreef: | Het is allebei belangrijk om te begrijpen om het werk van Christus op het kruis beter te leren verstaan.
In de Romeinenbrief vindt je twee dingen, zonde als daad, dus de zonden die wij helaas doen. En zonde als macht, dat is de wil van de natuurlijke mens om te zondigen. Vanaf hoofstuk 1 tot aan hfdst 5:12 gaat het over de daden die de mens doet. Daarvan moeten wij ons bekeren en die zonde nalaten. Wij worden immers op onze daden geoordeeld.
Na hfdst 5:12 gaat het over de zonde als macht in ons sterflijk lichaam. Daarvan kunnen wij ons niet bekeren, maar dat is een toestand die wij meegekregen hebben in Adam. En dat noemen wij de erfzonde. Geen daden dus, maar wij hebben een natuur om te zondigen. Dat is ook de reden dat de nieuwe mens (iemand die tot bekering is gekomen) een nieuwe natuur heeft gekregen, en die is uit God geboren! En die kan zelfs niet meer zondigen lezen wij in 1 Joh 3:9.
Maar ondanks dat de onze oude natuur met Christus gekruisigd is en veroordeeld, dragen wij die nog wel met ons mee. Daarom zegt 1 Joh 1:8 Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij ons zelf en is de waarheid niet in ons. .. enz. Hfd 2 begint met "Mijn lieve kinderen, ik schrijf u deze dingen, OPDAT u niet zondigt.
Rom 5:12 Daarom, gelijk door één mens de zonde (als macht) in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo is de dood tot alle mensen doorgegaan, in welke (door die macht) allen gezondigd (als daden) hebben.
13 Want tot de wet was de zonde in de wereld; maar de zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is. 14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over hen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid van de overtreding van Adam, die een voorbeeld is van Hem, Die komen zou. 15 Doch niet, gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift. Want indien, door de misdaad van één, velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods, en de gave door de genade, die daar is van één mens Jezus Christus, overvloedig geweest over velen. 16 En niet, gelijk de schuld was door de één, die gezondigd heeft, alzo is de gift; want de schuld is wel uit één misdaad tot verdoemenis, maar de genadegift is uit vele misdaden tot rechtvaardigmaking. 17 Want indien door de misdaad van één de dood geheerst heeft door die éne, veel meer zullen zij, die de overvloed van de genade en van de gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door die Ene, namelijk Jezus Christus. 18 Zo dan, gelijk door één misdaad de schuld gekomen is over alle mensen (dat hebben wij dus geërfd) tot verdoemenis, alzo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens. ( genadegift) 19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van die éne mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Een velen tot rechtvaardigen gesteld worden. 20 Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, daar is de genade veel meer overvloedig geweest; 21 Opdat, gelijk de zonde geheerst heeft tot de dood, alzo ook de genade zou heersen door rechtvaardigheid tot het eeuwige leven, door Jezus Christus onze Heere.
In het volmaakte ZONDOFFER heeft Christus aan het kruis de macht van de zonde geoordeeld. (macht van de zonde verbroken) Rom 8:2 zegt het zo: "Want de wet (vaste regel) van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood." Rom. 7:23 ...gevangene van de wet van de zonde... Dat is dus de macht en de wil om te zondigen en daarvan zijn we dus bevrijdt.
In het volmaakte SCHULDOFFER heeft Christus aan het kruis de straf en de toorn van God ondergaan als gevolg van de zonden als daden die wij gedaan hebben.
Indien wij zondigen (daden) wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus de Rechtvaardige (1 Joh 2:1)
Ik hoop dat het voor ons allen wat duidelijker is. Het is echt wel nuttig om hierover van gedachten te wisselen en daarbij de Bijbel laten spreken, zodat wij onze eigen gedachten daaraan kunnen toetsen. |
De bijbel leert mij. 2 kor 5: 17
Zo is dan wie in Christus is een nieuwe schepping; het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.
Tevens wanneer er weer zonden zijn, kunnen we die belijden en het bij de Heer brengen en is het niet meer van kracht. Geweldig toch? Wat zegt erfzonde dan nog? De Heer stelt ons niet in de veroordeling, integendeel we zijn kinderen van God en hebben vrijmoedigheid om daarin te wandelen op twee benen. relationeel en in samenwerking met Hem.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 01:50
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Zolang de mens leeft op deze aarde is de mens niet vrij van zonden. Ik vind dat een hele grote misvatting. We zijn bevrijd van de STRAF op onze zonden, alhoewel we wel dagelijks om vergeving moeten vragen. |
Ben ik helemaal met je eens, Mariska!
Wat je zegt, staat ook op meerder plaatsten duidelijk in de bijbel, maar dat weet je zelf natuurlijk ook...
Ik zoek die teksten wel even op deze week.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 01:54
|
|
|
MAR907 schreef: | Waar de Heer over heeft zijn diegene welke vrij gekocht zijn, door zijn bloed, hun zonden zijn vergeven. Die van de wereld niet. Een weder geboren persoon heeft toch geen haat en nijd meer enz. |
In het begin van 1 Joh 1 staat: wie zegt zonder zonde te zijn liegt en doet de waarheid niet...
Ik zoek het deze week wel even op die tekst in zijn verband, en kopieer ik het hier.
En, waarom zou een wedergeboren persoon niet boos kunnen worden?
Fijne nacht!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEREND888
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 09:34
|
|
|
SHANITA130 schreef: | En, waarom zou een wedergeboren persoon niet boos kunnen worden?
| Er staat ergens "wordt toornig, maar zondig niet." Ja, de Here Jezus zag ook de Farizeeën toornig aan. Maar Hij zondigde daarin niet!. God toornt ook over de zonde, maar is tegelijk met ontferming bewogen over de zondaar en biedt redding aan. Zijn genade is zo groot, en dat gaat ons verstand te boven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 09:45
|
|
|
BEREND888 schreef: | Er staat ergens "wordt toornig, maar zondig niet." Ja, de Here Jezus zag ook de Farizeeën toornig aan. Maar Hij zondigde daarin niet!. God toornt ook over de zonde, maar is tegelijk met ontferming bewogen over de zondaar en biedt redding aan. Zijn genade is zo groot, en dat gaat ons verstand te boven. |
Maar vind je dat niet een beetje makkelijk gedacht? Sommige dingen behoor je gewoon niet te doen en daarvan kan je ook niet verwachten dat God je makkelijk vergeeft en je dus weer zondenvrij bent......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 09:55
|
|
|
BEREND888 schreef: | Maar ondanks dat de onze oude natuur met Christus gekruisigd is en veroordeeld, dragen wij die nog wel met ons mee. Daarom zegt 1 Joh 1:8 Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij ons zelf en is de waarheid niet in ons. .. enz. Hfd 2 begint met "Mijn lieve kinderen, ik schrijf u deze dingen, OPDAT u niet zondigt.
| Voor jou is de verlossing dus niet compleet. Als we immers verlost zijn, zijn we volgens jou nog steeds schuldig. Ik denk dat je daarmee het offer van Christus niet volledig aanvaardt. Het is nl. een stuk ongeloof wat je daarmee belijdt. Wij mogen hier op aarde leven in de verlossing van Christus. Hoe kijkt God naar ons: 2 Kor 5 schreef: | Daarom ook is iemand die één met Christus is, een nieuwe schepping. Het oude is voorbij, het nieuwe is gekomen. | Er staat toch duidelijk het oude is voorbij, waarom zouden we dan nog stilstaan bij het oude...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 10:17
|
|
|
HARALD940 schreef: | Erfzonde maakt dus nog steeds deel uit van jou leven, want zoals Adam en Eva ontrouw waren aan God in het paradijs, en daarna, zo ben jij ook nog dagelijks ontrouw aan God. Jezus was de eerste mens die niet ontrouw was aan God tijdens zijn leven op aarde, dit kon Hij omdat hij ook God was.
En de tekst van Kol 2:6 is dat ondanks ons zondige leven, vanuit de zondeval van de eerste Adam, God ons niet meer direct ziet, maar door Jezus, de tweede Adam, heen. Helder en zonder zonde, ook al zondigen wij dagelijks vanuit de eerste Adam. |
Allereerst komt het begrip erfzonde niet voor in de Bijbel. Dat werd ook al een aantal keren eerder aangegeven, maar blijkbaar heb jij dat ff gemist. Aangezien dit begrip niet voorkomt in de Bijbel, maakt het voor mij geen deel uit van mijn leven. Ontrouw aan God is niet iets wat we erven, maar wat we zelf doen. Zou wel erg makkelijk zijn om te kunnen zeggen dat je ontrouw bent omdat al je voorvaderen dat ook waren… maar zo is het dus niet.
Wat er gebeurde in het paradijs is dat de mens kennis van goed en kwaad hebben gekregen doordat Adam en Eva van de verboden vrucht hebben gegeten. Dit was ongehoorzaamheid van hen en niet van mij, want ik bestond toen helemaal nog niet (waarmee ik niet beweer dat ik nooit ongehoorzaam ben). Om te voorkomen dat de mens ook zou gaan eten van de boom van het leven, heeft God Adam en Eva uit het paradijs verbannen. Hierdoor konden zij (en alle mensen na hen) niet voor eeuwig leven. Dat was dus de straf op de zonde die Adam en Eva hebben begaan. En ja, die straf gaat over van mens op mens, dus wat betreft de straf op zondigen zou je van een erfenis kunnen spreken. Ieder mens zondigt, dus ieder mens gaat dood (behalve Jezus dan he ).
MAAR!!! Doordat Jezus voor ons naar deze wereld is gekomen, voor ons aan het kruis is gegaan en onze zonden op zich heeft genomen, mag een ieder die in Hem geloofd zich behouden weten. Ja wij zondigen nog steeds, ik net zo goed als ieder ander mens. We mogen echter weten dat Jezus daarvoor heeft betaald. Niet voor niets riep Hij vlak voor Zijn sterven uit: “het is volbracht.” Een ieder die weet dat hij of zij is gekocht en betaald door het bloed van Jezus Christus, die weet ook dat hij of zij is gered van de veroordeling wegens zonde en eeuwig leven heeft. Als je dat daadwerkelijk beseft is een begrip als erfzonde onaanvaardbaar. De enige erfenis die van generatie op generatie over is gegaan is de straf op de zonde: de dood. En wie in Jezus Christus geloofd heeft eeuwig leven. Daarmee is datgene wat geërfd werd teniet gedaan. Wil dat zeggen dat we niet meer sterven? Nou nee, dat dus niet: ons lichaam sterft nog steeds, maar onze geest heeft eeuwig leven. En ooit… http://www.youtube.com/watch?v=y3asoXUQ5cE
Wat jij beweert over die tekst in Kolossenzen 2:14 berust uitsluitend op jouw interpretatie, maar dat is niet wat er werkelijk staat. Wat er staat is dat God ons alle overtredingen heeft vergeven. Adam komt in die hele tekst niet voor, het gaat over de zonden die we zelf hebben begaan. Verder vraag ik me af of jij daadwerkelijk meent dat God jou niet meer direct ziet. Lees psalm 139 eens door dan….
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 20:40
|
|
|
LISA610 schreef: | Allereerst komt het begrip erfzonde niet voor in de Bijbel. Dat werd ook al een aantal keren eerder aangegeven, maar blijkbaar heb jij dat ff gemist. Aangezien dit begrip niet voorkomt in de Bijbel, maakt het voor mij geen deel uit van mijn leven. Ontrouw aan God is niet iets wat we erven, maar wat we zelf doen. Zou wel erg makkelijk zijn om te kunnen zeggen dat je ontrouw bent omdat al je voorvaderen dat ook waren… maar zo is het dus niet.
Wat er gebeurde in het paradijs is dat de mens kennis van goed en kwaad hebben gekregen doordat Adam en Eva van de verboden vrucht hebben gegeten. Dit was ongehoorzaamheid van hen en niet van mij, want ik bestond toen helemaal nog niet (waarmee ik niet beweer dat ik nooit ongehoorzaam ben). Om te voorkomen dat de mens ook zou gaan eten van de boom van het leven, heeft God Adam en Eva uit het paradijs verbannen. Hierdoor konden zij (en alle mensen na hen) niet voor eeuwig leven. Dat was dus de straf op de zonde die Adam en Eva hebben begaan. En ja, die straf gaat over van mens op mens, dus wat betreft de straf op zondigen zou je van een erfenis kunnen spreken. Ieder mens zondigt, dus ieder mens gaat dood (behalve Jezus dan he ).
MAAR!!! Doordat Jezus voor ons naar deze wereld is gekomen, voor ons aan het kruis is gegaan en onze zonden op zich heeft genomen, mag een ieder die in Hem geloofd zich behouden weten. Ja wij zondigen nog steeds, ik net zo goed als ieder ander mens. We mogen echter weten dat Jezus daarvoor heeft betaald. Niet voor niets riep Hij vlak voor Zijn sterven uit: “het is volbracht.” Een ieder die weet dat hij of zij is gekocht en betaald door het bloed van Jezus Christus, die weet ook dat hij of zij is gered van de veroordeling wegens zonde en eeuwig leven heeft. Als je dat daadwerkelijk beseft is een begrip als erfzonde onaanvaardbaar. De enige erfenis die van generatie op generatie over is gegaan is de straf op de zonde: de dood. En wie in Jezus Christus geloofd heeft eeuwig leven. Daarmee is datgene wat geërfd werd teniet gedaan. Wil dat zeggen dat we niet meer sterven? Nou nee, dat dus niet: ons lichaam sterft nog steeds, maar onze geest heeft eeuwig leven. En ooit… http://www.youtube.com/watch?v=y3asoXUQ5cE
Wat jij beweert over die tekst in Kolossenzen 2:14 berust uitsluitend op jouw interpretatie, maar dat is niet wat er werkelijk staat. Wat er staat is dat God ons alle overtredingen heeft vergeven. Adam komt in die hele tekst niet voor, het gaat over de zonden die we zelf hebben begaan. Verder vraag ik me af of jij daadwerkelijk meent dat God jou niet meer direct ziet. Lees psalm 139 eens door dan…. |
Leg mij eens uit waar jij je zondige aard vandaan hebt gekregen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 20:51
|
|
|
HARALD940 schreef: | Leg mij eens uit waar jij je zondige aard vandaan hebt gekregen? |
Beste Harald, jou vraag roept bij mij een wedervraag op: wat versta jij onder jou zondige aard?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 20:54
|
|
|
LISA610 schreef: | Beste Harald, jou vraag roept bij mij een wedervraag op: wat versta jij onder jou zondige aard? | Wat het maakt dat jij zondigt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 21:02
|
|
|
HARALD940 schreef: | Wat het maakt dat jij zondigt. |
Volgens mij had jij het over een zondige aard. Bedoel je dat het feit dat je zondigt rechtstreeks voortkomt uit jou zondige aard? En als je dat bedoelt, is het dan zo dat je er niets aan kunt doen dat je zondigt, omdat jij een zondige aard hebt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 21:05
|
|
|
LISA610 schreef: | Volgens mij had jij het over een zondige aard. Bedoel je dat het feit dat je zondigt rechtstreeks voortkomt uit jou zondige aard? En als je dat bedoelt, is het dan zo dat je er niets aan kunt doen dat je zondigt, omdat jij een zondige aard hebt? |
Wie geen zondige aard heeft, kan ook geen zonden doen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 21:23
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Wie geen zondige aard heeft, kan ook geen zonden doen. |
Blijft bij mij de vraag wat jullie bedoelen als je zegt dat iets in je aard ligt. Bedoel je een aangeboren eigenschap? En wat zegt dit dan? Geloof je dat God de mens heeft geschapen met een zondige aard?
En in hoeverre ben je dan zelf verantwoordelijk voor jou zonden? Iemand die doof is kun je moeilijk verwijten dat hij je niet kan horen....Dus als je een zondige aard hebt, kan jou dan verweten worden dat je zondigt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 21:28
|
|
|
LISA610 schreef: | Blijft bij mij de vraag wat jullie bedoelen als je zegt dat iets in je aard ligt. Bedoel je een aangeboren eigenschap? En wat zegt dit dan? Geloof je dat God de mens heeft geschapen met een zondige aard?
En in hoeverre ben je dan zelf verantwoordelijk voor jou zonden? Iemand die doof is kun je moeilijk verwijten dat hij je niet kan horen....Dus als je een zondige aard hebt, kan jou dan verweten worden dat je zondigt? |
Je laat het klinken alsof Jezus het aan jou verschuldigd is om voor jou aan het kruis te gaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 21:35
|
|
|
HARALD940 schreef: | Je laat het klinken alsof Jezus het aan jou verschuldigd is om voor jou aan het kruis te gaan. |
Hmmm, waar haal je dat nu weer vandaan dan? Het enige wat ik doe is vragen stellen over wat jij bedoelt met een zondige aard.... Leg me alsjeblieft niets in de mond, wat ik zelf niet heb gezegd! Ik zou liever zien dat je ingaat op de vragen die ik stel....
En nee, Jezus was en is mij niets verschuldigd en dat zal ook nooit gaan gebeuren!
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op maandag 12 december 2011, 21:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 21:38
|
|
|
LISA610 schreef: |
Hmmm, waar haal je dat nu weer vandaan dan? Het enige wat ik doe is vragen stellen over wat jij bedoelt met een zondige aard.... Leg me alsjeblieft niets in de mond, wat ik zelf niet heb gezegd! Ik zou liever zien dat je ingaat op de vragen die ik stel....
En nee, Jezus was en is mij niets verschuldigd en dat zal ook nooit gaan gebeuren! |
Eerst de mijne: Even anders verwoord:
Jij zondigt, hoe komt dat?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 22:13
|
|
|
HARALD940 schreef: | Eerst de mijne: Even anders verwoord:
Jij zondigt, hoe komt dat? |
Als je mijn eerdere bijdragen daadwerkelijk goed had gelezen, had je kunnen zien dat ik zondigen beschouw als iets waar je zelf voor verantwoordelijk bent, simpelweg omdat je zelf de verkeerde keuzes maakt op het moment dat je zondigt. Met begrippen als erfzonde of een zondige aard verleg je die eigen verantwoordelijkheid in mijn ogen naar voorouders of nog erger... naar God. Hij is degene die ons heeft geschapen, notabene naar Zijn eigen evenbeeld. Daarom geloof ik ook niet dat wij zijn geschapen met een zondige aard. Wel zijn we geschapen met een vrije wil op grond waarvan wij kunnen kiezen om gehoorzaam te zijn aan God of niet. Dat was al zo in den beginne: Adam en Eva hadden er ook voor kunnen kiezen om niet van de verboden vrucht te eten. Zij zijn in verleiding gebracht door Satan en daarmee werd hun gehoorzaamheid aan God in feite beproefd. Ze hebben gefaald door ongehoorzaam te zijn aan wat God hen had geboden. In plaats van dat zij zelf de verantwoordelijkheid op zich namen voor de keuze die zij zelf hadden gemaakt, schoven ze het af op de ander: Eva gaf de slang de schuld en Adam gaf niet alleen Eva de schuld, maar ook God: hij zei immers dat de vrouw die God hem had gegeven hem van de vrucht had laten eten.
Feit is dat zij zelf verantwoordelijk waren voor hun eigen daden. Zij hebben dat niet gedaan en evenmin hebben zij God vergeving gevraagd. Vanaf die tijd zie je het voortdurend mis gaan. Als mensen iets verkeerd doen, proberen zij steeds de schuld af te schuiven in plaats van verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen doen en laten. Of ze steken hun kop in het zand en doen alsof zij van niets weten. Kijk bijv. naar het verhaal van Kaïn en Abel: ook Kaïn nam niet de verantwoordelijkheid voor zijn eigen daad, maar deed alsof hij van niets wist. En zo gaat het vervolgens verder.
Juist daarom meen ik dat het heel verkeerd is om te stellen dat je zondigt door een zondige aard of doordat er sprake zou zijn van erfzonde. Gewoon in de spiegel kijken en zeggen "Ik was fout!" En dan vragen om vergeving in de wetenschap dat die jou geschonken wordt, uit pure genade en onvoorwaardelijke liefde!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 22:25
|
|
|
Iedereen heeft een zondige aard, door de zondeval, Adam en Eva die van de appel aten...
Dat wordt ook wel erfzonde genoemd, dat woord komt niet voor in de bijbel.
Sommigen beweren, ja, heb ik gehoord in de jaren dat ik gelovig ben, dat ze in het geheel niet zondigen, dat kan dus niet. We leven in een gebroken wereld, waarin iedereen zondigt. Alleen er is vergeving voor die zonden. Doordat Jezus, zonder zonde, voor ons de straf heeft gedragen.
1 Joh 1
8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet.
Dusz, is er wel degelijk spraken van een eigen verantwoordelijkheid, want we belijden onze zonden.
Zou je die niet belijden en aan een zondige aard toeschrijven, ja, dan neem je geen verantwoording.
Kijk maar naar het gebed ´het onze Vader´, daar staat ook van ´vergeef ons onze schulden gelijk wij ook vergeven onze schuldenaren´.
Als die ´schuldenaren´ geen vergeving vragen, op wat voor manier dan ook, je kan ook uit je gedrag laten blijken dat je ergens spijt van hebt, hoef je ze niet te vergeven.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op maandag 12 december 2011, 22:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 22:28
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Iedereen heeft een zondige aard, door de zondeval, Adam en Eva die van de appel aten...
Dat wordt ook wel erfzonde genoemd, dat woord komt niet voor in de bijbel.
Sommigen beweren, ja, heb ik gehoord in de jaren dat ik gelovig ben, dat ze in het geheel niet zondigen, dat kan dus niet. We leven in een gebroken wereld, waarin iedereen zondigt. Alleen er is vergeving voor die zonden. Doordat Jezus, zonder zonde, voor ons de straf heeft gedragen.
1 Joh 1
8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en de waarheid is in ons niet. 9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid. 10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en zijn woord is in ons niet. |
Hé Shanita. Je zult mij ook niet horen zeggen dat ik niet zondig hoor. Net als jij onderken ik dat we allemaal zondigen, ik net zo goed als ieder ander. Het zit me alleen niet lekker als mensen zeggen dat dit te maken heeft met een "zondige aard". Want als je daarin geloofd, hoe zit het dan met dat God ons naar Zijn evenbeeld heeft geschapen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 22:41
|
|
|
LISA610 schreef: | Hé Shanita. Je zult mij ook niet horen zeggen dat ik niet zondig hoor. Net als jij onderken ik dat we allemaal zondigen, ik net zo goed als ieder ander. Het zit me alleen niet lekker als mensen zeggen dat dit te maken heeft met een "zondige aard". Want als je daarin geloofd, hoe zit het dan met dat God ons naar Zijn evenbeeld heeft geschapen? |
Hai Lisa,
Ja, ik had er nog een stukje bijgevoegd.
Ik snap je wel, was ook niet naar jou persoonlijk, je stond er toevallig voor.
Jij denkt van lekker makkelijk, als je zondigt, kan je dat afschuiven op je zondige aard, net zoals je er niets aan kan doen als je doof bent bijvoorbeeld.
Ik denk, dat wij mensen wel een keuze hebben om wel of niet te zondigen. het kan zijn dat iets heel erg verleidelijk is. En zeker in deze gebroken wereld, is daarom, omdat de wereld gebroken is, de verleiding vaak groot.
Ik noem even een heel simpel voorbeeld, wat op mezelf van toepassing is. Kijk, ik rook nu en dan een sigaret, ik weet heel erg goed dat dat zonde is. en toch, als dingen moeilijk zijn en worden, door juist die gebroken wereld, word ik rustig van een sigaretje.
Eigenlijk zou ik dan moeten bidden in plaats van die sigaret roken.
Dus ik praat dat roken niet goed. Ik heb er wel een verklaring voor, maar ik blijf het wel zonde vinden. en toch, nu en dan is de verleiding om een pakje te kopen erg groot.
Maar ik vraag wel vergeving elke dag, dat ik nog zo zwak ben, om dat niet te kunnen laten, en dat ik niet op God vertrouw voor mijn rust en een pakje koop.
Snap je..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 22:44
|
|
|
LISA610 schreef: | Als je mijn eerdere bijdragen daadwerkelijk goed had gelezen, had je kunnen zien dat ik zondigen beschouw als iets waar je zelf voor verantwoordelijk bent, simpelweg omdat je zelf de verkeerde keuzes maakt op het moment dat je zondigt. Met begrippen als erfzonde of een zondige aard verleg je die eigen verantwoordelijkheid in mijn ogen naar voorouders of nog erger... naar God. Hij is degene die ons heeft geschapen, notabene naar Zijn eigen evenbeeld. Daarom geloof ik ook niet dat wij zijn geschapen met een zondige aard. Wel zijn we geschapen met een vrije wil op grond waarvan wij kunnen kiezen om gehoorzaam te zijn aan God of niet. Dat was al zo in den beginne: Adam en Eva hadden er ook voor kunnen kiezen om niet van de verboden vrucht te eten. Zij zijn in verleiding gebracht door Satan en daarmee werd hun gehoorzaamheid aan God in feite beproefd. Ze hebben gefaald door ongehoorzaam te zijn aan wat God hen had geboden. In plaats van dat zij zelf de verantwoordelijkheid op zich namen voor de keuze die zij zelf hadden gemaakt, schoven ze het af op de ander: Eva gaf de slang de schuld en Adam gaf niet alleen Eva de schuld, maar ook God: hij zei immers dat de vrouw die God hem had gegeven hem van de vrucht had laten eten.
Feit is dat zij zelf verantwoordelijk waren voor hun eigen daden. Zij hebben dat niet gedaan en evenmin hebben zij God vergeving gevraagd. Vanaf die tijd zie je het voortdurend mis gaan. Als mensen iets verkeerd doen, proberen zij steeds de schuld af te schuiven in plaats van verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen doen en laten. Of ze steken hun kop in het zand en doen alsof zij van niets weten. Kijk bijv. naar het verhaal van Kaïn en Abel: ook Kaïn nam niet de verantwoordelijkheid voor zijn eigen daad, maar deed alsof hij van niets wist. En zo gaat het vervolgens verder.
Juist daarom meen ik dat het heel verkeerd is om te stellen dat je zondigt door een zondige aard of doordat er sprake zou zijn van erfzonde. Gewoon in de spiegel kijken en zeggen "Ik was fout!" En dan vragen om vergeving in de wetenschap dat die jou geschonken wordt, uit pure genade en onvoorwaardelijke liefde! |
Hoe rijm je dan dat je geen zondige aard hebt met wat in Rom 5:12 en 18a staat?
Quote: | Door één mens is de zonde in de wereld gekomen en door de zonde de dood, en zo is de dood voor ieder mens gekomen, want ieder mens heeft gezondigd. |
Quote: | Kortom, zoals de overtreding van één enkel mens ertoe heeft geleid dat allen werden veroordeeld
|
Want hier staat letterlijk dat vanwege de zonde van Adam (één mens heeft gezondigd) , wij ook zondigen (ieder mens heeft gezondigd).
Of te wel: Erfzonde.
Niet om dan maar naar Adam te wijzen, God zelf heeft in Gen 3 al aangegeven dat afschuiven van schuld niet kan. Ieder van ons is door Adam in het paradijs tegen God ongehoorzaam geweest. Wij hebben allemaal van die vrucht gegeten waarvan God had gezegd dat wij daarvan niet mochten eten op straffe van de dood. En wij hebben allen hiervan onze eigen verantwoordelijkheid te dragen, naar God wist ook dat wij dat niet konden, en gaf ook in Gen 3 al de verlossing aan.
Wat Rom 5:18b dan ook na 18a aangeeft.
Quote: | zo zal de rechtvaardigheid van één enkel mens ertoe leiden dat allen worden vrijgesproken en daardoor zullen leven. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 23:18
|
|
|
HARALD940 schreef: | Hoe rijm je dan dat je geen zondige aard hebt met wat in Rom 5:12 en 18a staat?
Want hier staat letterlijk dat vanwege de zonde van Adam (één mens heeft gezondigd) , wij ook zondigen (ieder mens heeft gezondigd).
Niet om dan maar naar Adam te wijzen, God zelf heeft in Gen 3 al aangegeven dat afschuiven van schuld niet kan. Ieder van ons is door Adam in het paradijs tegen God ongehoorzaam geweest. Wij hebben allemaal van die vrucht gegeten waarvan God had gezegd dat wij daarvan niet mochten eten op straffe van de dood. En wij hebben allen hiervan onze eigen verantwoordelijkheid te dragen, naar God wist ook dat wij dat niet konden, en gaf ook in Gen 3 al de verlossing aan.
Wat Rom 5:18b dan ook na 18a aangeeft. | Wat je hier stelt, is eigenlijk een heel abstract probleem. Het is niet geldig meer voor een wedergeboren christen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: maandag 12 december 2011, 23:46
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Zolang de mens leeft op deze aarde is de mens niet vrij van zonden. Ik vind dat een hele grote misvatting. We zijn bevrijd van de STRAF op onze zonden, alhoewel we wel dagelijks om vergeving moeten vragen. |
Om vergeving vragen of onze zonden belijden?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: dinsdag 13 december 2011, 00:53
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Wat je hier stelt, is eigenlijk een heel abstract probleem. Het is niet geldig meer voor een wedergeboren christen. |
Als jij als wedergeboren Christen stelt dat dit voor jou niet meer geldig is, waarom heb je dan nog dagelijks Jezus verlossing van zonde nodig?
Want zoals je het stelt zou je nu dus vrij van zonde moeten zijn, en God in alles gelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 13 december 2011, 08:53
|
|
|
MOMO697 schreef: | Om vergeving vragen of onze zonden belijden? |
Je zonden belijden en vragen om vergeving.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 13 december 2011, 10:01
|
|
|
HARALD940 schreef: | Als jij als wedergeboren Christen stelt dat dit voor jou niet meer geldig is, waarom heb je dan nog dagelijks Jezus verlossing van zonde nodig?
Want zoals je het stelt zou je nu dus vrij van zonde moeten zijn, en God in alles gelijk. | Ik gebruikte juist het woord geldig, want daar draait het om. Het geldt niet meer, we worden daarom niet meer veroordeeld als we Hem als Verlosser aangenomen hebben...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 13 december 2011, 10:04
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Zolang de mens leeft op deze aarde is de mens niet vrij van zonden. Ik vind dat een hele grote misvatting. We zijn bevrijd van de STRAF op onze zonden, alhoewel we wel dagelijks om vergeving moeten vragen. | Er is niemand die ontkent dat we zondigen ook na onze wedergeboorte. Maar deze zonden worden ons niet aangerekend, omdat we Jezus als verlosser aanvaard hebben. Als je dat niet gelooft valt de basis van ons geloof weg, en zeg je eigenlijk dat de verlossing door Jezus niet voldoende is geweest.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: dinsdag 13 december 2011, 10:17
|
|
|
HARALD940 schreef: | Hoe rijm je dan dat je geen zondige aard hebt met wat in Rom 5:12 en 18a staat?
Wat Rom 5:18b dan ook na 18a aangeeft. |
Nou Harald, ik lees in Romeinen 5: 12 en 18a niet dat wij ook zondigen, vanwege de zonde van Adam. Dat is ook niet wat er staat. Wat er letterlijk staat is dat door één mens de zonde in de wereld is gekomen. Vervolgens staat er dat door de zonde de dood is gekomen (dat was immers de straf op de zonde die Adam en Eva hadden begaan). Daarna staat er dat de dood voor ieder mens is gekomen, want ieder mens heeft gezondigd. Dus niet: de dood is gekomen omdat ieder mens verantwoordelijk wordt gesteld voor de zonde die Adam heeft begaan…. En ook niet dat ieder mens zondigt doordat Adam heeft gezondigd…. Maar alleen dat ieder mens dood gaat, omdat ieder mens zondigt en omdat de dood de straf is op zondigen. Anders gezegd: ieder mens gaat dood door zijn eigen zonde. De dood de straf op de zonde die Adam heeft begaan en vanaf die tijd geldt die straf voor ieder mens die zondigt. Wij hebben niet de zonde geërfd, noch hebben we veroordeling geërfd voor zonden die Adam heeft begaan Als je het dan persé wilt hebben over een erfenis, dan kun je alleen zeggen dat we de dood hebben geërfd als straf op de zonden die we zelf hebben begaan. En juist van die veroordeling zijn we vrijgesproken door het verlossende werk van Christus.
Kortom: wat jij zegt staat helemaal niet letterlijk in de Bijbel. jij legt de tekst uit op grond van jou interpretatie, maar je leest niet wat er daadwerkelijk staat.
In de tweede tekst staat dat de overtreding van één mens ervoor heeft gezorgd dat allen worden veroordeeld. Jij pakt eerst het eerste deel, geeft daar een persoonlijke uitleg over die evenmin in letterlijk in de Bijbel staat. Jij zegt dat wij allemaal van de vrucht hebben gegeten, terwijl dat helemaal niet kan. Per slot van rekening bestonden wij nog niet in de tijd dat Adam en Eva leefden. God rekent ons de zonde van Adam en Eva niet aan, maar stelt ons wel verantwoordelijk voor onze eigen zonden. Het zijn dan ook onze eigen zonden die wij moeten belijden en waar wij vergeving voor mogen vragen.
Doordat je de tekst in tweeën splitst en er een eigen uitleg aan geeft, haal je de tekst uit haar verband. De essentie van die tekst gaat juist over wat Jezus heeft gedaan. Hij heeft ervoor gezorgd dat wij allen vrijgesproken kunnen worden van de zonde en eeuwig leven kunnen krijgen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: dinsdag 13 december 2011, 10:37
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Er is niemand die ontkent dat we zondigen ook na onze wedergeboorte. Maar deze zonden worden ons niet aangerekend, omdat we Jezus als verlosser aanvaard hebben. Als je dat niet gelooft valt de basis van ons geloof weg, en zeg je eigenlijk dat de verlossing door Jezus niet voldoende is geweest. |
Dus eigenlijk zegt u, je hoeft niet extra je best te doen om je zonden te beperken, jezelf niet in acht te nemen, en te leven zoals jij denkt dat het goed is. Want je zonden zijn al vergeven, dat vind ik wel een beetje erg makkelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|