Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 20:51
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Is toch niet zo ingewikkeld, Cross? Vul de betekenis van de volwassendoop in voor die van de belijdenis (bewuste keus voor God), dan ben je volgens mij al een heel eind. Of denk ik nu te simpel. |
inderdaad, zo moet en zie ik het ook. Ik ben als kind gedoopt, en zie mijn belijdenis als DE bewuste keuze voor God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 21:04
|
|
|
Mieke, gefeliciteerd met je belijdenis doen, wat een zegen!
Zelf heb ik bewust belijdenis gedaan toen ik 19 jaar was. Ik had veel kritische vragen en heb vele gesprekken met de dominee toen gevoerd. Volmondig heb ik ja gezegd tegen God en daar nooit spijt van gehad. Natuurlijk heb ik ook veel stormen in mijn leven gehad en de golfbewegingen ervaar ik nog regelmatig maar daar tegenover staat dat ik na zo`n periode weer bewust voor God kies en mijn leven verder deel met Hem. Ik heb het wel eens zo ervaren dat er een soort van elastiek om mij heen zit en hoe harder ik van God probeer weg te rennen hoe harder Hij mij terugtrekt naar Hem toe!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 21:05
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Ik heb belijdenis gedaan toen ik 20 jaar was, een heel bewuste keuze destijds; ik zat in een crisissituatie (thuis), maar had op het moment denk ik niet door hoe ik daar in vast zat. Op een nacht toen ik een gebed bad in mijn bed gebeurde er iets bijzonders, namelijk ik voelde Gods aanwezigheid zo sterk en dat ik in mijn bed lag, nou dat idee had ik niet, ik had eerder het idee dat ik bij God was, ergens in de hemel ofzo. Het was zo'n overtuigend moment voor mij, een zo zeker zijn dat God bestaat dat ik er toen voor koos om belijdenis te doen. Dat God bestond was voor mij een feit geworden.
Zelf ben ik wat terughoudend om zoiets aan anderen te vertellen. Want God werkt op zoveel verschillende manieren, dus wat de een ervaart kan weer zo verschillen van de ander. God heeft mensen zo verschillend geschapen... en ik denk dat die verscheidenheid er ook is in de beleving van mensen... daarom ben ik daar voorzichtig in. Ook de situatie waarin je zit kan zo verschillen... ik zat als kind destijds in een moeilijke situatie, zonder dat ik daarom gevraagd had.
3 jaar terug was voor mij ook een bijzondere tijd. Na een verkeerd godsbeeld te hebben gehad, een onnoemelijke angst die ik destijds had, ben ik na een jaar of 12-15 weer voor het eerst sinds tijden gaan bidden en heeft God (Jezus !) mij weer kunnen vinden. 12-15 jaar heb ik het geloof naast me neer gelegd, nee niet omdat ik niet geloofde, want ik wist heel goed dat Gods bestaan een feit was. Maar de angst was zo groot in mij dat ik het wel opzij moest leggen om door te kunnen, verder te kunnen. Godzijdank kwam er na een jaar of 12-15 dat ene gebedje, en dat was het begin van een strijd die nu nog steeds in mij woedt... en die kan heftig zijn, maar diep van binnen weet ik: God is met mij, Hij kent me door en door en ik merk sinds die tijd ook dat God mij de kracht geeft om te volharden, door alle strijd heen... !!
Sinds dat ene gebedje ben ik juist blij om Jezus te kennen ! en schaam ik mij er niet meer voor (, iets wat ik daarvoor nog wel eens had). Dus zou ik de belijdenis anders doen ? nee, het was zo mooi dat ik dat niet had willen missen... En aangezien ik als baby ben gedoopt is voor mij de belijdenis een "ja" zeggen op God/ Jezus die aan die deur klopt en vraagt of ik wil open doen... Een verder gaan met Hem die mij als geen ander kent.
Susannah |
Susannah, Een beetje stil geworden ben ik van je indrukwekkende verhaal en van je moed en die is vast door De Heilige Geest in je gelegd om steeds meer naar Hem te verlangen en bij Hem te blijven zodat Hij dicht bij jou kan zijn en je kan leiden en helpen. Wat een Liefde hè? Houd je maar stevig aan Hem vast en blijf in het Licht van Zijn Hart zodat je Hem steeds meer leert vertrouwen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 21:10
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Wat een mooie stap heb je gezet, Mieke. Hartelijk gefeliciteerd en Gods zegen toegewenst!
Groet, Marijan |
Dank je voor je goede wensen, Marijan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 21:12
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Susannah, Een beetje stil geworden ben ik van je indrukwekkende verhaal en van je moed en die is vast door De Heilige Geest in je gelegd om steeds meer naar Hem te verlangen en bij Hem te blijven zodat Hij dicht bij jou kan zijn en je kan leiden en helpen. Wat een Liefde hè? Houd je maar stevig aan Hem vast en blijf in het Licht van Zijn Hart zodat je Hem steeds meer leert vertrouwen. |
inderdaad...Suus, je schrijft dat je op je 20ste al belijdenis deed.
Maar dit is er weer één op zich !!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 21:15
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Hoewel ik niet goed weet wat belijdenis inhoudt, toch van harte gefeliciteerd Mieke, met deze voor jou hele belangrijke gebeurtenis. |
Hartelijk dank, Crossroad, voor je felicitatie, heel vriendelijk van je. Belijdenis houdt in dat je je kinderdoop bevestigt, blij bent met de keuze die je ouders hebben gedaan je als baby te dopen, je op te dragen aan God, je op te voeden zo goed als ze kunnen en met de bijbel naar de christelijke leer. Je belooft ermee verder te gaan te leven als christen, als volgeling van Jezus, zo goed als je kunt
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 21:21
|
|
|
MARIANNE129 schreef: | Van Harte gefeliciteerd Mieke,
Mijn verhaal wil ik hier dan toch ook nog even kwijt. Op 18 jarige leeftijd heb ik belijdenis gedaan in de nederlands gereformeerde gemeente. Het hoorde er eigenlijk gewoon bij. veel jongeren stroomde uit, om elders te gaan studeren, voordat je dan ging verhuizen deed je belijdenis. Ik heb er geen moment spijt van gehad, het was voor mij niet alleen "het hoort er nu eenmaal bij" maar een hele bewuste keuze.
Toch heb ik eigenlijk altijd veel moeite gehad met een belijdenis zonder doop door onderdompeling. Ik zie de tekst: bekeer je en laat je dopen toch echt als een opdracht. Om die reden heb ik me toen ik een jaar of 40 was laten dopen. ik heb eigenlijk mijn kinderdoop bevestigd in een volwassen doop, ik kan het dus ook niet zien als "overdopen". Ook mijn belijdenis is door de doop niet onbelangrijk geworden, ik heb heel bewust dezelfde tekst zowel voor mijn belijdenis als voor mijn doop uit gekozen (psalm 139).
Leuk detail bij de doop vond ik dat onze voorganger in de voorbereiding zei, het is een "geestelijke" begravenis, je oude zondige lichaam wordt met Jezus begraven, je staat op als herboren schepping. Om al die zonden af te wassen zal ik je dus ook maar ff onderhouden Tja, het bleef een clown, maar wel leuk, en met mijn "zwem" conditie had ik er geen moeite mee. |
Dank Marianne voor je hartelijke felicitatie en je uitleg over hoe jij ermee bent omgegaan. Mooi die bewuste keuzen iedere keer opnieuw. Ik zou het ook nog wel een keer willen overdoen. Ik ervoer het ook als een enorm krachtige ervaring. Gestorven aan jezelf, herboren in Zijn Licht, de kracht van de Liefde van God, daarin te leven is een groot geschenk. Ik voelde me ook herboren, schoon, vergeven en vol kracht en Liefde, fantastisch. Nog dieper te beleven met een onderdompeling, daar ben ik van overtuigd. Lekker die humor!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 21:23
|
|
|
RENSKE067 schreef: | gefeliciteerd Mieke!
ik heb belijdenis gedaan toen ik 19 was na een hele moeilijke periode het was voor mij een hele bewuste keuze ik zou het ook niet anders hebben willen doen |
Dank je Renske! Hoe krachtig is zo'n bewuste keuze!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 21:24
|
|
|
HENK710 schreef: | Je oude dag...met de eeuwigheid in het vooruitzicht valt dat nog wel mee En better let den net , alhoewel je zeker al langer met God op weg bent
Ik heb zo'n 20 jaar geleden belijdenis gedaan. Dit was een moment vanuit volle overtuiging. Een bewuste keus, niet gestuurd vanuit een moeten omdat het hoort. En de overtuiging is er nog steeds. Ik kies nog steeds volmondig voor God en een leven met Hem! Dus nee, anders beleven/doen is er niet bij! Ook de belijdenistekst van toen vind ik nog steeds enorm sprekend, want het is een tekst die nog elke dag actueel is.
We mogen weten dat God ons steeds op blijft zoeken en dat we ons in Hem bewaard mogen weten als we ons op Hem richten, wat er ook gebeurt! |
Dank je, Henk, voor je krachtige en bemoedigende reactie!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 21:27
|
|
|
CARIN303 schreef: | Mieke, gefeliciteerd met je belijdenis doen, wat een zegen!
Zelf heb ik bewust belijdenis gedaan toen ik 19 jaar was. Ik had veel kritische vragen en heb vele gesprekken met de dominee toen gevoerd. Volmondig heb ik ja gezegd tegen God en daar nooit spijt van gehad. Natuurlijk heb ik ook veel stormen in mijn leven gehad en de golfbewegingen ervaar ik nog regelmatig maar daar tegenover staat dat ik na zo`n periode weer bewust voor God kies en mijn leven verder deel met Hem. Ik heb het wel eens zo ervaren dat er een soort van elastiek om mij heen zit en hoe harder ik van God probeer weg te rennen hoe harder Hij mij terugtrekt naar Hem toe! |
Dank je wel, Carin. Zo werkt het, hè? Hij laat je niet los en Hij redt je altijd weer uit twijfel en onzekerheid door je in Zijn Licht te brengen en je vast te houden. Prachtig wat een ervaring he?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 21:30
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Jammer dat je er zo op reageert Chatuliem.......Voor Mieke is het een belangrijke gebeurtenis die zij met ons deelt......Jij hoeft niet in haar yoga te geloven, ze vraagt jouw mening ook helemaal niet........ Wees gewoon eens blij voor haar zonder daar kritische kanttekeningen bij te zetten......Reageer niet als je het er niet mee eens bent...... En laat alsjeblieft een ieder in zijn/haar waarde zonder dat belerende vingertje op te steken...... Jij wilt toch ook graag in je waarde gelaten worden?????? Sorry hoor, maar ik moest het even kwijt.......
Willemijn |
Wat een hartverwarmende reactie van je, Willemijn. Zeker geen reactie waarvoor je je moet verontschuldigen. Het doet me goed.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 21:32
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Mieke,
Fijn dat je dit met ons wilt delen. Ik was 21 jaar toen ik belijdenis deed. En ik sta er volledig achter. Trek je niets aan van negatieve reacties die hier geplaats worden. Jouw belijdenis doen is jouw keuze geweest. |
Mooi dat je belijdenis zo van waarde is gebleven, Mariska, een stevige verankering. Dank voor je opbeurende en bemoedigende woorden, doet goed.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 21:35
|
|
|
RENSKE067 schreef: | waarom weer zo negatief chat en weer zo veroordelend en die doop die er op zou moeten volgen slaat ook weer nergens op is ook weer zo'n veroordeling van de groep die de kinderdoop hebben en belijdenis doen ik ben geen voorstander van de volwassendoop en zie dat ook absoluut niet als meerwaarde ben ik dan weer minder christen dan iemand die wel als volwassene gedoopt is?? blijkbaar in jouw ogen dus wel gelukkig is jouw mening in die dingen voor mij totaal onbelangrijk en mieke ik hoop dat jij je er ook niks van aan zult trekken je bent een kind van God en dat is het enige dat telt |
Dank je, Renske, voor je lieve woorden en ik neem het ter harte. Mooi hoe je stevig opkomt voor waar je in gelooft!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 21:38
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Waarom niet? Het staat hier op CM vol met verschillende meningen. Je kunt het heel goed met elkaar oneens zijn en jouw opvattingen zijn hier echt niet leidend - we zijn allen broeder en zuster in Christus. Je mag van een voorganger toch wel verwachten dat pastoraal inzicht op zijn minst goed ontwikkeld is. Je hebt toch niet veel menselijk inzicht nodig om te weten dat belijdenis doen een gelukwens waard is en dat je dan de meningsverschillen even terzijde legt? Ik sta zelf ook verder af van charismatische gemeenten of heel behoudende kerken maar als iemand in deze kerken of groepen voor God kiest is dat voor mij ook toch net zo goed iets om blij over te zijn? Wat doet je mening er toe op deze plaats en wie zit daar op te wachten? Ik vind dit echt ongepast en je doet Mieke er onnodig verdriet mee. Je stelt je eigen al dan niet vermeend gelijk boven het geluk van het kiezen voor Christus, dat Mieke met ons wil delen.
Thomas. |
Dank voor je warme woorden, Thomas, dat doet me veel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 21:42
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Mieke, je weet hoe ik over yoga denk. Ik geloof niet in een vorm van syncretisme waar jij voorstander van bent. Licht is niet te verzoenen met duisternis, hoewel je verhaal anders doet vermoeden. Wat betreft belijdenis, natuurlijk is iedereen blij als men een keuze voor het geloof maakt. Het is jammer, dat daar geen doop op volgt, zoals ook anderen in dit forum hebben aangegeven. Ik hoop dat verlossing voor jou de echte betekenis krijgt, die het hoort te hebben en dat je die yoga kunt loslaten en echte bevrijding in Christus zult ervaren. |
Wat jammer toch voor je chatuliem, dat je zo in het donker van de veroordeling leeft, je mist veel Licht en levensgeluk door je negatieve houding. Ik heb de verlossing ten diepste aanvaard en ervaren en ook jij kunt mij niet scheiden van de Liefde van Christus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 21:44
|
|
|
ROBBEDOES873 schreef: | Van harte gefeliciteerd met je belijdenis...
Zelf heb ik belijdenis gedaan toen ik 18 was, een heel bewuste keus waar ik nog steeds volledig achtersta, het was en is een volmondig JA op mijn kinderdoop. |
Dank je Robbedoes. Prachtig. Dat heb ik nu ook eindelijk kunnen uitspreken, wat een ervaring!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 21:50
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Vandaag, beste collegachristenen heb ik belijdenis gedaan op mijn oude dag.
Waarom nu en niet eerder vragen jullie je misschien af? Ik leg het even uit.
In mijn jonge jaren was het in ons gezin gebruikelijk dat de oudste zoon belijdenis deed. De andere kinderen hoefden dat niet, mochten dat wel.
Bij mij kwam het er niet van.
Toen ik mijn opleiding deed voor hathayogadocente, kreeg ik meditatieles van een theoloog, yogales van een gelovig man en het hoofd van het bestuur bleek ook een gelovig man te zijn. Niet allen zozeer binnen de kaders van een groep zoals nederlands hervormd of gereformeerd maar wel oprecht gelovige mensen, zich ontwikkeld hebbend vanuit hun traditionele basis (protestants).
Tijdens die opleiding werd me meer en meer helder dat God echt overal tegelijkertijd is, dat altijd is geweest en ook altijd zal zijn. Ik werd me bewuster van wat het betekent om te zeggen dat je christen bent, wat dat werkelijk impliceert en hoe dat in te vullen. En hoe De Heilige Geest in mijn leven werking heeft werd me steeds duidelijker.
Die realisatie die steeds sterker werd deed mij steeds meer verlangen naar het doen van belijdenis. Daarvoor was negen maanden toerusting nodig en dat is vandaag beëindigd in een feestelijke, indrukwekkende dienst waarin ik samen met zes anderen, variërend in de leeftijd van twintigers, een veertiger, een vijftiger en een zestiger, in het bijzijn van veel vrienden, mijn zoon en zijn geliefde, belijdenis mocht doen. Dierbaren die er fysiek niet bij konden zijn waren er bij, in mijn hart.
Waar ik benieuwd naar ben is: hebben jullie belijdenis gedaan? Zo ja, zou je dat nu anders doen of beleven? Zo niet, zou je dat alsnog willen doen en waarom, wat zou je motivatie zijn? |
Dank lieve medecm'ers voor jullie hartelijke felicitaties en persoonlijke verhalen over jullie eigen ervaringen over de doop en de belijdenis. Het voelt als een stevige omhelzing en daar ben ik erg blij mee! Ik heb geprobeerd jullie allemaal te beantwoorden. Als ik iemand ben vergeten, vergeef me, het was niet met opzet en ook dank! Wat mij betreft is deze topic niet gesloten hoor. Wie weet wat er nog meer voor mooie verhalen op komen! liefs Mieke
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: maandag 7 juni 2010, 22:20
|
|
|
Hartelijk dank, Crossroad, voor je felicitatie, heel vriendelijk van je. Belijdenis houdt in dat je je kinderdoop bevestigt, blij bent met de keuze die je ouders hebben gedaan je als baby te dopen, je op te dragen aan God, je op te voeden zo goed als ze kunnen en met de bijbel naar de christelijke leer. Je belooft ermee verder te gaan te leven als christen, als volgeling van Jezus, zo goed als je kunt
Hallo Mieke volgens mij is het niet een bevestiging van de kinderdoop want hierin bevestigen de ouders dat ze het kind christelijk zullen opvoeden . Maar de belijdenis doe je van uit je zelf volgens mij want hierin geef je je hart aan de HEER want op het moment dat je gedoopt ben ben je een kind van HEM en HIJ laat je nooit los alleen doen wij dat wel . Ik was 24 jaar toen ik belijdenis deed en 61 jaar toen ik me weer tot GOD terug keerde. Met een vriendelijke groet van mij.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 juni 2010, 00:17
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Wat jammer toch voor je chatuliem, dat je zo in het donker van de veroordeling leeft, je mist veel Licht en levensgeluk door je negatieve houding. Ik heb de verlossing ten diepste aanvaard en ervaren en ook jij kunt mij niet scheiden van de Liefde van Christus. |
Is dit dan hetzelfde als wedergeboorte, die je op een later moment bevestigt door belijdenis te doen ?? (voor mij een serieuze vraag)
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op dinsdag 8 juni 2010, 00:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 juni 2010, 00:50
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Is dit dan hetzelfde als wedergeboorte, die je op een later moment bevestigt door belijdenis te doen ?? (voor mij een serieuze vraag) |
Zo ervaar ik het, ik ben, door belijdenis te doen, een nieuw leven ingegaan door Jezus te volgen. Dat was voor mij het moment van mijn wedergeboorte.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 juni 2010, 13:57
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Wat jammer toch voor je chatuliem, dat je zo in het donker van de veroordeling leeft, je mist veel Licht en levensgeluk door je negatieve houding. Ik heb de verlossing ten diepste aanvaard en ervaren en ook jij kunt mij niet scheiden van de Liefde van Christus. | Het verschil tussen jou en mij is, dat ik niet verlicht ben, maar wandel in het Licht. De duisternis van veroordeling is verdwenen niet door zelfonderzoek, maar door bevrijding aan het kruis van Jezus. Hij is de enige weg nl. En meer wegen hoef ik niet......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 juni 2010, 14:16
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het verschil tussen jou en mij is, dat ik niet verlicht ben, maar wandel in het Licht. De duisternis van veroordeling is verdwenen niet door zelfonderzoek, maar door bevrijding aan het kruis van Jezus. Hij is de enige weg nl. En meer wegen hoef ik niet...... |
ziet toe dat gij elkaar niet verbijt en vereet, opdat u van elkaar niet verteerd wordt......
want God heeft ons tot vrede geroepen.
lijd niet als één die zich met eens anders doen (en laten) bemoeit!
want de ene denkt dat hij alles mag eten, en de ander eet alleen moeskruiden, een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd....
die oren heeft om te horen die hore..........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: woensdag 9 juni 2010, 15:36
|
|
|
INEZ910 schreef: | CHATULIEM619 schreef: Normaal gezien had ik haar alleen maar gefeliciteerd, maar zelf legt ze er de nadruk op. Dat kan ik toch niet zomaar laten staan???
Natuurlijk kun je dat wel.. het is een keuze die je maakt. Verder sluit ik me aan bij de reactie die Thomas geeft op de zin die je hierboven neergezet hebt.. Chatuliem, geloven kan op duizenden manieren, het zou mooi zijn dat je dat gaat zien.
En Mieke, gefeliciteerd met de stap die je hebt gezet in geloof! |
Inez, dank voor je hartelijke wens en woorden, doet me goed!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RENSKE067
|
|
Geplaatst: woensdag 9 juni 2010, 16:42
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het verschil tussen jou en mij is, dat ik niet verlicht ben, maar wandel in het Licht. De duisternis van veroordeling is verdwenen niet door zelfonderzoek, maar door bevrijding aan het kruis van Jezus. Hij is de enige weg nl. En meer wegen hoef ik niet...... |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: woensdag 9 juni 2010, 17:24
|
|
|
Johannes spreekt over het Licht in combinatie met verbondenheid en verzoening!
Licht en duisternis [5] Dit is wat wij hem hebben horen verkondigen en wat we u verkondigen: God is licht, er is in hem geen spoor van duisternis. [6] Als we zeggen dat we met hem verbonden zijn terwijl we onze weg in het duister gaan, liegen we en leven we niet volgens de waarheid. [7] Maar gaan we onze weg in het licht, zoals hijzelf in het licht is, dan zijn we met elkaar verbonden en reinigt het bloed van Jezus, zijn Zoon, ons van alle zonde.
en
[9] Wie zegt in het licht te zijn maar zijn broeder of zuster haat, bevindt zich nog altijd in de duisternis. [10] Wie de ander liefheeft, blijft in het licht en komt niet ten val, [11] maar wie de ander haat, bevindt zich in de duisternis. Hij gaat zijn weg in het duister, zonder te weten waarheen die weg voert, want de duisternis heeft hem blind gemaakt.
Ken je de term giraf-christen?Ik lees in je tekst nl. wel een vermaning/veroordeling.......sorry,ik kan er niets meer van maken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: woensdag 9 juni 2010, 20:25
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ziet toe dat gij elkaar niet verbijt en vereet, opdat u van elkaar niet verteerd wordt......
want God heeft ons tot vrede geroepen.
lijd niet als één die zich met eens anders doen (en laten) bemoeit!
want de ene denkt dat hij alles mag eten, en de ander eet alleen moeskruiden, een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd....
die oren heeft om te horen die hore.......... |
wat mooi, Hannah, zulke oude woorden hebben hun eigen schoonheid en waarheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: woensdag 9 juni 2010, 20:33
|
|
|
Mieke, van harte gefeliciteerd met deze stap
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: donderdag 10 juni 2010, 20:47
|
|
|
Hoi Mieke!
Gefeliciteerd met je belijdenis! Met deze belangrijke stap om voor God te kiezen! En te leven!
Quote: | CHATULIEM619 schreef: Mieke, je weet hoe ik over yoga denk. Ik geloof niet in een vorm van syncretisme waar jij voorstander van bent. Licht is niet te verzoenen met duisternis, hoewel je verhaal anders doet vermoeden. Wat betreft belijdenis, natuurlijk is iedereen blij als men een keuze voor het geloof maakt. Het is jammer, dat daar geen doop op volgt, zoals ook anderen in dit forum hebben aangegeven. Ik hoop dat verlossing voor jou de echte betekenis krijgt, die het hoort te hebben en dat je die yoga kunt loslaten en echte bevrijding in Christus zult ervaren. |
Wat heeft iemands mening over yoga, wat toch een grote rol heeft gespeeld in Miekes weg naar de uiteindelijke keuze om belijdenis te doen nu te maken met de grote stap die Mieke heeft gezet om voor God te kiezen?
Waarom is het nou weer jammer dat er geen doop op volgt? Bij de ene kerk kiest men voor God door middel van de belijdenis, bij de andere kerk doet men dat door middel van de volwassendoop. Dát maakt voor God niets uit. God ziet het hart aan!
Hoe kan jij nu in Mieke's hart kijken om te denken dat je weet dat verlossing geen échte betekenis heeft voor haar, die het hoort te hebben?
Quote: | CHATULIEM619 schreef: Het verschil tussen jou en mij is, dat ik niet verlicht ben, maar wandel in het Licht. De duisternis van veroordeling is verdwenen niet door zelfonderzoek, maar door bevrijding aan het kruis van Jezus. Hij is de enige weg nl. En meer wegen hoef ik niet...... |
Een beetje zelfonderzoek kan geen kwaad denk ik. Of heel erg veel zelfonderzoek, kan best wel nodig zijn, in sommige gevallen. Denk ik. Door zelfonderzoek, leer je jezelf kennen!!!! Dat kan erg belangrijk zijn. Ook en juíst in de omgang met anderen!!!!Want als je jezelf goed kent, kan je beter met anderen omgaan en anderen beter begrijpen en jezelf beter invoelen in anderen. En je kan ook beter over jezelf denken. En daar is niets mis mee. In de bijbel staat ook dat je van je naaste net zoveel moet houden als van jezelf.
Ik zeg ook niet dat door zelfonderzoek de duisternis van veroordeling weggaat. Bij sommigen kan wel de duisternis van te weinig zelfvertrouwen wegggaan. En die zelfvertrouwen is weer nodig om lief te hebben!
En natuurlijk is Jezus de enige weg....
Ik ben zelf niet zo'n fan van yoga. Dat was al zo vóórdat ik geloofde. Maar dat wil niet zeggen, dat ik niet een paar mensen die aan yoga doen, onder mijn vrienden heb. En zij weten dat ik er niet van hou, en respecteren dat. Net als dat ik hun ook respecteer dat zij er wel van houden.
Want Jezus wil ook dat wij elkaar respecteren, want respect, dat hoort ook bij de liefde.
Lieve Mieke,
Nogmaals heel erg gefeliciteerd met deze wel heel erg belangrijke stap!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 juni 2010, 08:07
|
|
|
Ik zeg ook niet dat door zelfonderzoek de duisternis van veroordeling weggaat. Bij sommigen kan wel de duisternis van te weinig zelfvertrouwen wegggaan. En die zelfvertrouwen is weer nodig om lief te hebben!
Alhoewel...door zelfonderzoek als christen kan je wel meer over jezelf te weten komen, de goede dingen en de(slechte) minder goede dingen. En alles wat daar tussen ligt.
En dan mag je weten dat je tekortkomingen, fouten enzovoort wel vergeven zijn. En aan punten gaan werken, als je wil.
Bij zo'n zelfonderzoek komen natuurlijk ook goede dingen aan het licht. Goede eigenschappen. Waardoor je je weer beter voelt en beter aan je minder goede kanten kan gaan werken, zeg maar.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 11 juni 2010, 08:08
|
|
Naar boven |
|
|
|
|