Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 september 2012, 09:46
|
|
|
Vind het altijd heel apart dat Izak hetzelfde truckje uithaalt als zijn vader lang geleden heeft gedaan nml zeggen dat zijn vrouw zijn zuster is. Omdat hij anders(als hij haar man was) om haar gedood kon worden. De uitspraak van Abimelech: hoe gemakkelijk had 1 van het volk met haar kunnen slapen, laat wel iets zien over de moraal en de waarde van vrouwen in die tijd.
Mooi die zin Izak oogste dat jaar het honderdvoudige want de Here zegende hem Hij werd zo gezegend dat hij steeds werd tegengewerkt door jaloerse mensen. Maar hoeveel water putten er ook dicht gestopt worden steeds op nieuw vinden ze water en geeft Izak daarvoor God de eer.
het lijkt of alles in hun leven heel makkelijk gaat, dat ze ook hun moeiten hebben vind je in de laatste verzen van dit hoofdstuk
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: zondag 16 september 2012, 13:25
|
|
|
ANNA415 schreef: | Daarom zoeken de dames nu nog de ware Jakob |
Nah... Jacob was niet harig.
Ik vind zo'n stoere jager ook wel wat. Maar die heeft dan weer niet genoeg aan 1 vrouw
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: zondag 16 september 2012, 13:33
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Nah... Jacob was niet harig.
Ik vind zo'n stoere jager ook wel wat. Maar die heeft dan weer niet genoeg aan 1 vrouw |
Prima toch (die haren mogen ze thuis laten)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: zondag 16 september 2012, 13:40
|
|
|
Genesis 27
Een overbekend bijbelverhaal waarin we een staaltje zien van de wat mindere goede karaktertrekken van Jacob en zijn moeder Rebecca.
Ik heb het nog eens aandachtig doorgelezen en er valt mij ook iets anders op. Namelijk dat Isaak alleen Esau bij zich roept om te zegenen voordat hij sterft. Het heeft er de schijn van dat Isaak nooit van plan is geweest Jacob ook maar iets van een zegen mee te geven. De zegen die hij vervolgens uitspreekt over Jacob (denkende dat hij Esau is) laat ook weinig te wensen over; "wees heerser over uw broederen, en de zonen uwer moeder zullen zich voor u nederbuigen". Wanneer Esau zich later alsnog meldt blijkt er ook eigenlijk geen echte zegen meer over te zijn. Vind ik ook minder sympathiek van Isaak eigenlijk. De enige die in dit verhaal als integer en oprecht overkomt is toch Esau.
Verder is het opvallend hoe men in die tijd nog doortrokken was van de ernst van zegen en vloek. Dat is in onze tijd een stuk minder geworden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: zondag 16 september 2012, 14:50
|
|
|
Gen 27 Een mooi voorbeeld van het heft in eigen handen nemen. Rebekka en Jacob zijn bang dat God zijn belofte niet na kan komen, door de actie van Izaak. En bedenken zelf een list. Hoe zou het afgelopen zijn als ze dit niet gedaan hadden? Jacob moet nu wel op de vlucht en zal zijn moeder wiens lieveling hij was nooit weer zien. Zij is gestorven als hij na jaren terugkeert. Zijn vader, die hier blijkbaar op sterven lag leeft dan nog. God heeft deze situatie gebruikt om Jacob te vormen en vrouwen en kinderen te geven. Voor mij onbegrijpelijk trouwens dat een zegen door list en bedrog gekregen niet meer herroepen kan worden. Zo'n grote autoriteit lag er in de woorden van Izak. Jacob erft hier de zegen van God aan Abraham Vervloekt is wie jou vervloekt en gezegend wie jou zegent
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: maandag 17 september 2012, 10:06
|
|
|
Genesis 28
Jacob vlucht naar Haran om daar een vrouw te zoeken. Het is mij niet helemaal duidelijk waarom Isaak en Rebecca zo'n hekel hebben aan die Hethitische vrouwen? Ik dacht altijd dat het met hun godsdienst te maken had, maar de vrouwen uit Haran aanbaden ook afgoden (Rebecca steelt later zelfs een terafim). Wellicht was het toch meer xenofobie?
Isaak herhaalt nogmaals de zegen die hij al eerder over Jacob heeft uitgesproken. En God bevestigt deze zegen die Jacob dmv bedrog heeft verkregen in een droom in Betel. Overigens was deze belofte al door God aan Rebecca gegeven voordat Esau en Jacob geboren werden. Isaak ging denk ik tegen Gods woord in toen hij in eerste instantie Esau wilde zegenen.
Het is mij niet duidelijk hoe ik de actie van Esau moet interpreteren als hij er nog een vrouw bij neemt. Dit is zijn reactie op de wetenschap dat zijn ouders een afkeer hebben van Hethitische vrouwen. Maar hij neemt een dochter van Ismaël; dat is toch familie. Wellicht dat we dit als een tegemoetkomend gebaar naar zijn ouders moeten interpreteren? Hij had ook weer een geheel vreemde vrouw kunnen nemen.
Ik vind het apart dat Jacob denkt dat God op een speciale plaats aanwezig is. Misschien was dat vroeger ook wel zo in de oudheid. We leven nu in het tijdperk van het nieuwe verbond wat voor de gehele aarde geldt.
Laatst aangepast door
|
CARMEN073
|
op maandag 17 september 2012, 10:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: maandag 17 september 2012, 10:36
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Genesis 28
Jacob vlucht naar Haran om daar een vrouw te zoeken. Het is mij niet helemaal duidelijk waarom Isaak en Rebecca zo'n hekel hebben aan die Hethitische vrouwen? Ik dacht altijd dat het met hun godsdienst te maken had, maar de vrouwen uit Haran aanbaden ook afgoden (Rebecca steelt later zelfs een terafim). Wellicht was het toch meer xenofobie?
Isaak herhaalt nogmaals de zegen die hij al eerder over Jacob heeft uitgesproken. En God bevestigt deze zegen die Jacob dmv bedrog heeft verkregen in een droom in Betel. Overigens was deze belofte al door God aan Rebecca gegeven voordat Esau en Jacob geboren werden. Isaak ging denk ik tegen Gods woord in toen hij in eerste instantie Esau wilde zegenen.
Het is mij niet duidelijk hoe ik de actie van Esau moet interpreteren als hij er nog een vrouw bij neemt. Dit is zijn reactie op de wetenschap dat zijn ouders een afkeer hebben van Hethitische vrouwen. Maar hij neemt een dochter van Ismaël; dat is toch familie. Wellicht dat we dit als een tegemoetkomend gebaar naar zijn ouders moeten interpreteren? Hij had ook weer een geheel vreemde vrouw kunnen nemen.
Ik vind het apart dat Jacob denkt dat God op een speciale plaats aanwezig is. Misschien was dat vroeger ook wel zo in de oudheid. We leven nu in het tijdperk van het nieuwe verbond wat voor de gehele aarde geldt. |
Ja ik denk toch dat die nieuwe vrouw van Ezau bedoelt was om zn ouders gunstig te stemmen. Als je bedenkt dat mensen toen niet de Heilige Geest inwonend hadden vind ik het wel logisch als Jacob zo schrikt van Gods aanwezigheid en dat aan DIE plaats verbind. Jacob is hier super menselijk voor mij hij zegt tegen God ; als U met mij zal zijn en mij zal beschermen en zal voorzien in wat ik nodig heb en mij in vrede terug laat keren naar mijn vaders huis dan zal de Here(Jaweh?) mij tot God zijn
Laatst aangepast door
|
ROELANDE345
|
op maandag 17 september 2012, 10:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: dinsdag 18 september 2012, 11:44
|
|
|
Genesis 29
Jacob moet wel ongelooflijk sterk zijn geweest! 3 herders in Haran konden gezamenlijk de steen niet van de put afwentelen en wachtten nog op hun collegae. Zodra Jacob Rachel ziet wentelt hij in zn 1tje de steen weg en drenkt hij de kudde van Laban. Mss wilde Jacob indruk maken op Rachel
Ik vind het bijzonder om te lezen dat mannen in de oudheid, hoe stoer ze verder ook waren, zonder enige gêne in het openbaar (bij de put) hun stem verheffen en wenen. Gaat keihard dus...
In vers 13 staat dat Jacob alles aan Laban vertelt. Ik vermoed dat hij ook van zijn bedrog heeft verteld; dit soort zaken werd in die tijd toch wel razendsnel via de toenmalige circuits (woestijnreizigers) doorverteld. Laban wist dus dat Jacob niet zomaar terug kon en in wezen afhankelijk van hem was.
In vers 15 zegt Laban dat Jacob zijn prijs mag noemen voor het dienen van Laban. Vind ik toch heel schappelijk klinken.
In vers 22 wordt de bruiloft gevierd van Jacob en Rachel, maar er staat dat Laban alleen de mannen vergaderde voor een maaltijd. Beetje karige bruiloft.
Lea die moet het toch allemaal wel goed hebben gevonden anders had ze zich toch wel eerder kenbaar gemaakt? Ik blijf dit een beetje een vreemd verhaal vinden. Tuurlijk; ze hadden toen geen gloeilampen, en Lea zal gesluierd zijn geweest. Maar toch... Ik kan me voorstellen dat je, als je 7 jaar op elkaar hebt gewacht en het uiteindelijk zover is, je toch op z'n minst een romantisch kaarsje aansteekt, toch?
Wel liefdevol van God dat Hij opkomt voor degene die niet bemind wordt en Lea zonen schenkt.
Laatst aangepast door
|
CARMEN073
|
op dinsdag 18 september 2012, 11:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: woensdag 19 september 2012, 11:50
|
|
|
Genesis 30
Door het hele verhaal proef je de strijd die is ontstaan tussen Lea en Rachel. Rachel haar uitspraak als haar slavin een zoon baart: "God heeft mij recht verschaft". Lea die n.a.v. de liefdesappelen, Rachel verwijt: "Is het niet genoeg, dat gij mijn man genomen hebt? En nu ook nog de liefdesappelen van mijn zoon nemen?" Allesbehalve een harmonieus gezin.
Wat zijn liefdesappelen?
Jacob werd uitermate gezegend door God; niet alleen in bezittingen, maar ook in de uitbreiding van zijn gezin. Als ik goed begrijp krijgt hij in 7 jaar tijd 11 zonen bij 4 vrouwen.
Ik vraag me nog steeds af welke rol die geschilde takken hebben gespeeld in de uitbreiding van de kudden. Was het bijgeloof of slimmigheid? Zit er een bepaalde stof in die de schapen op een of andere wijze beïnvloedt?
Laatst aangepast door
|
CARMEN073
|
op woensdag 19 september 2012, 11:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: donderdag 20 september 2012, 09:44
|
|
|
Genesis 31
Jacob moet weer vluchten, maar deze keer zonder dat hij iets verkeerds heeft gedaan.
Wat mij verbaast is de houding en het gedrag van Laban. In het vorige hoofdstuk zegt Laban zelf dat hij heeft gemerkt dat God hem heeft gezegend omwille van Jacob. Dan zou je verwachten dat hij Jacob ook goed behandelt; al was het desnoods uit zelfbelang. Toch weegt zijn zelfbelang zwaarder dan zijn ontzag voor God want hij verandert Jacobs loon vele malen. En als hij ziet dat Jacob rijk wordt dan misgunt hij hem dat ten zeerste.
Als Laban Jacob heeft ingehaald gaat hij ook nog eens zover dat hij alle tenten en privé-eigendommen van Jacob ondersteboven keert om te zoeken naar de terafim. De brutaliteit! En wat is nou zo'n terafim? Paste in de zadeltas van een kameel, dus zoveel kan het niet voorgesteld hebben. Volgens mij lijkt het er meer op dat Laban een reden zocht om Jacob toch weer een 'oor aan te kunnen naaien'.
God heeft niet voor niets tot Laban in een droom gesproken dat hij Jacob geen kwaad mocht doen; Laban had blijkbaar niet veel goeds in de zin. Ik vind het mooi om te lezen dat God zo voor zijn kinderen opkomt. En ik weet dat Hij dit nog steeds doet. Ik ken veel verhalen waarin mensen vertellen dat God iemand waarschuwt een ander geen kwaad te doen. (Ook dat is een ervaring die ik persoonlijk heb meegemaakt; hoe een niet-gelovig iemand van God een droom kreeg om mij geen kwaad te doen. Dan sta je wel even sprakeloos.)
Dit ter bemoediging. God zegt ook in vers 12-13: "... Ik heb gezien alles wat Laban u aandoet." Denk nooit dat God niet ziet wat er met Zijn kinderen gebeurt! Al onze hoofdharen zijn geteld. Soms zouden we willen dat Hij iets eerder ingrijpt. Maar als Hij dat niet doet, dan betekent dat niet dat Hij het vergeet.
Over Laban heb ik niet veel goeds meer te melden. Hij brengt het er in dit hoofdstuk niet fraai van af.
Laatst aangepast door
|
CARMEN073
|
op donderdag 20 september 2012, 09:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: vrijdag 21 september 2012, 10:51
|
|
|
Genesis 32
Meteen het 1e vers bezorgt mij al een vraagteken. Waar en hoe ontmoette Jacob engelen Gods? Wat gebeurde er en hoe wist hij dat het engelen waren?? De tekst geeft er helemaal niets over prijs; Jacob geeft die plaats een bijzondere naam en vervolgt zijn reis. Zou dat zomaar kunnen; dat je ergens onderweg ineens engelen tegenkomt (verhalen genoeg); maar herken je ze dan ook altijd?
Als Jacob in de piepzak zit voor zijn broer Esau roept hij God om hulp en hij herinnert God tevens aan de belofte die God hem heeft gedaan. Heel menselijk en herkenbaar. Maar ik denk dat God niet echt een reminder nodig heeft voor de dingen die Hij ons belooft...
Verder valt me op dat Jacob zich zeer onderdanig opstelt tegenover Esau; dit in tegenspraak met de ontfutselde zegen waarin geprofeteerd werd dat Jacob over Esau zou heersen. De boden die Jacob vooruitzend krijgen als boodschap mee de tekst "'van uw knecht Jacob". Vink niesso stoer.
De worsteling van Jacob met (de engel van) God heb ik nooit zo goed begrepen omdat die persoon het kennelijk niet van Jacob kon winnen. Wellicht moeten we dat dan niet helemaal letterlijk nemen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: zondag 23 september 2012, 23:49
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Genesis 32
Meteen het 1e vers bezorgt mij al een vraagteken. Waar en hoe ontmoette Jacob engelen Gods? Wat gebeurde er en hoe wist hij dat het engelen waren?? De tekst geeft er helemaal niets over prijs; Jacob geeft die plaats een bijzondere naam en vervolgt zijn reis. Zou dat zomaar kunnen; dat je ergens onderweg ineens engelen tegenkomt (verhalen genoeg); maar herken je ze dan ook altijd?
Als Jacob in de piepzak zit voor zijn broer Esau roept hij God om hulp en hij herinnert God tevens aan de belofte die God hem heeft gedaan. Heel menselijk en herkenbaar. Maar ik denk dat God niet echt een reminder nodig heeft voor de dingen die Hij ons belooft...
Verder valt me op dat Jacob zich zeer onderdanig opstelt tegenover Esau; dit in tegenspraak met de ontfutselde zegen waarin geprofeteerd werd dat Jacob over Esau zou heersen. De boden die Jacob vooruitzend krijgen als boodschap mee de tekst "'van uw knecht Jacob". Vink niesso stoer.
De worsteling van Jacob met (de engel van) God heb ik nooit zo goed begrepen omdat die persoon het kennelijk niet van Jacob kon winnen. Wellicht moeten we dat dan niet helemaal letterlijk nemen. |
Waarom zou een engel perse sterker moeten zijn dan een mens?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: maandag 24 september 2012, 11:27
|
|
|
ANNA415 schreef: | Waarom zou een engel perse sterker moeten zijn dan een mens? |
Sjee, hebbik nog nooit over nagedacht. Leek me logisch eigenlijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: maandag 24 september 2012, 11:36
|
|
|
Genesis 35
God zegt Jacob op te breken en naar Betel te gaan. Wat mij verbaast is dat men kennelijk onderweg toch weer allerlei afgoden en afgodische attributen had verzameld. En dat Jacob daar dus vanaf wist. Hij stond het kennelijk oogluikend toe totdat er een duidelijke aanleiding was om in te grijpen. Hij begreep toch wel dat God minder blij was met al die 'concurrentie'.
Mooi hoe God Jacob en zijn hele huis weer beschermd tegen de wraak van omliggende volken ivm de affaire Sichem. Mss ook wel uit noodzaak; God had Jacob een belofte gedaan en die kan Hij natuurlijk niet meer gestand doen op het moment dat de hele familie uitgeroeid wordt.
In vers 8 wordt zonder enige inleiding of toelichting verteld over de dood en begrafenis van Debora, de voedster van Rebecca. Wonderlijk. Rebecca is kennelijk ook al gestorven, maar die komt in het hele verhaal niet meer voor.
Jammer dat er niets geschreven is over het weerzien tussen Jacob en zijn vader Isaak.
Laatst aangepast door
|
CARMEN073
|
op maandag 24 september 2012, 11:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: woensdag 26 september 2012, 11:00
|
|
|
Genesis 37
Verbazingwekkend (en naïf) dat Jozef, terwijl zijn broers al een hekel aan hem hebben, ook nog eens zijn dromen aan hen verteld. Hij lijkt een tamelijk verwend jongetje te zijn.
Nu ik het weer doorlees vraag ik mij af waarom God deze dromen aan Jozef geeft? Jozef kan er op dit moment helemaal niets mee. Pas achteraf, na een lange lijdensweg kan iedereen de link met de dromen begrijpen. Dan is pas te zien dat God alles ten goede heeft gebruikt om Jozef op de plek te krijgen die Hij voor hem in gedachten had. Ik vind het trouwens een wonderlijke oplossing. Een heel volk in leven houden tijdens een hongersnood (die God ook ging toelaten kennelijk) door iemand tegen zijn zin te laten emigreren en onderkoning te laten worden van een ander volk. Een tamelijk ingenieus plan. De oplossingen en antwoorden die God bedenkt op moeilijkheden zijn vaak heel anders dan wat wij zouden bedenken.
Onze voorkeur gaat toch vaak uit naar iets minder gecompliceerde oplossingen die ook graag wat minder tijd in beslag nemen. Maar dit verhaal is denk ik wel belangrijk om ons eraan te herinneren dat God alle dingen bestuurt, ook al lijkt het helemaal niet zo te zijn. En dat de antwoorden / oplossingen op onze vragen soms veelomvattender en complexer zijn dan wij kunnen bevatten. En ook veel mooier! Kwestie van vertrouwen.....
In vers 35 lees ik dat Jacob dus nog veel meer dochters had dan alleen Dina. Tenzij hier zijn schoondochters mee worden bedoeld. Ik ga er maar vanuit dat de onderwaardering van de vrouw in het OT vooral cultureel bepaald was en niet specifiek door God ingesteld. (Als je eerst verkracht moet worden voordat je naam in de geschiedschrijving wordt genoemd... ) In het NT worden vrouwen gelukkkig wel met naam en toenaam genoemd. Emancipatie begint dus in de bijbel
Laatst aangepast door
|
CARMEN073
|
op woensdag 26 september 2012, 11:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: woensdag 26 september 2012, 22:59
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Genesis 37
Verbazingwekkend (en naïf) dat Jozef, terwijl zijn broers al een hekel aan hem hebben, ook nog eens zijn dromen aan hen verteld. Hij lijkt een tamelijk verwend jongetje te zijn.
Nu ik het weer doorlees vraag ik mij af waarom God deze dromen aan Jozef geeft? Jozef kan er op dit moment helemaal niets mee. Pas achteraf, na een lange lijdensweg kan iedereen de link met de dromen begrijpen. Dan is pas te zien dat God alles ten goede heeft gebruikt om Jozef op de plek te krijgen die Hij voor hem in gedachten had. Ik vind het trouwens een wonderlijke oplossing. Een heel volk in leven houden tijdens een hongersnood (die God ook ging toelaten kennelijk) door iemand tegen zijn zin te laten emigreren en onderkoning te laten worden van een ander volk. Een tamelijk ingenieus plan. De oplossingen en antwoorden die God bedenkt op moeilijkheden zijn vaak heel anders dan wat wij zouden bedenken.
Onze voorkeur gaat toch vaak uit naar iets minder gecompliceerde oplossingen die ook graag wat minder tijd in beslag nemen. Maar dit verhaal is denk ik wel belangrijk om ons eraan te herinneren dat God alle dingen bestuurt, ook al lijkt het helemaal niet zo te zijn. En dat de antwoorden / oplossingen op onze vragen soms veelomvattender en complexer zijn dan wij kunnen bevatten. En ook veel mooier! Kwestie van vertrouwen.....
In vers 35 lees ik dat Jacob dus nog veel meer dochters had dan alleen Dina. Tenzij hier zijn schoondochters mee worden bedoeld. Ik ga er maar vanuit dat de onderwaardering van de vrouw in het OT vooral cultureel bepaald was en niet specifiek door God ingesteld. (Als je eerst verkracht moet worden voordat je naam in de geschiedschrijving wordt genoemd... ) In het NT worden vrouwen gelukkkig wel met naam en toenaam genoemd. Emancipatie begint dus in de bijbel |
Misschien had God wel een simpel plan, maar tsjonge wat was die Jozef arrogant en die broers jaloers
Laatst aangepast door
|
ANNA415
|
op woensdag 26 september 2012, 23:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: donderdag 27 september 2012, 11:19
|
|
|
ANNA415 schreef: | Misschien had God wel een simpel plan, maar tsjonge wat was die Jozef arrogant en die broers jaloers |
Ja dat kan natuurlijk ook!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: donderdag 27 september 2012, 11:26
|
|
|
Genesis 38
Nix aan toe te voegen. Behalve dat ik het behoorlijk dapper vind van Tamar: zij riskeert de doodstraf met haar actie! Zij is voor mijn gevoel op 't randje ontsnapt aan de dood.
Laatst aangepast door
|
CARMEN073
|
op donderdag 27 september 2012, 11:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 september 2012, 10:39
|
|
|
Genesis 39
Het bekende verhaal over Jozef. Wat mij opvalt is dat in dit hoofdstuk, ondanks alle narigheid telkens wordt gezegd dat God met Jozef is. Ik kan me voorstellen dat Jozef daar wel aan getwijfeld heeft.
Toch knap dat hij in alle omstandigheden trouw blijft aan God. Hij ligt niet bij de vrouw van Potifar omdat hij niet tegen God wil zondigen. Er staat dat zij dag aan dag bij hem aandringt. Dus òf ze was oud en lelijk, of Jozef had gewoon een boel zelfbeheersing.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 13:25
|
|
|
Genesis 41
Farao krijgt z'n dromen van God. Ik heb de 7 magere koeien die de 7 vette koeien opvruttelen altijd zeer gruwelijk gevonden. Lijkt me geen prettig gezicht.
Jozef wordt uit de gevangenis gehaald, geschoren (baarden zijn dus bijbels gezien heel onverantwoord....) en voor de Farao geleid. Jozef was 17 toen hij door zijn broers werd verkocht en hij was 30 toen hij onderkoning was. Hij heeft dus 13 jaren doorgebracht in slavernij en gevangenschap.
Als Farao zegt dat hij denkt dat Jozef dromen kan uitleggen, antwoordt Jozef direct dat hij dat niet kan, maar dat God degene is die deze dingen bekend maakt. Ook in het vorige hoofdstuk is Jozef heel duidelijk tegen de schenker en de bakker dat God spreekt d.m.v. dromen. Wat me ook opvalt is zijn hulpvaardige houding zowel in de gevangenis als wanneer hij voor de Farao geleid wordt. Kennelijk heeft zijn lijdensweg hem eerder versterkt in zijn geloof in God en zijn relatie met God verdiept, want hij geeft uiting aan een zeer sterk vertrouwen in God. En wellicht dat hij zijn dienstbare houding ook geleerd heeft door zijn slavenbestaan.
In vers 33-36 geeft Jozef de Farao ongevraagd advies nadat de dromen zijn uitgelegd. Hij overhandigt de Farao ahw een kant-en-klaar actieplan. Zowel Farao als zijn dienaren zijn onder de indruk van Jozef die meteen laat zien hoe doortastend en verstandig hij is. (Wel een heel apart sollicitatiegesprek ). Dit inzicht in deze vaardigheden heeft hij natuurlijk uitgebreid kunnen (be-)oefenen eerst in het huis van Farao, en later als opzichter in de gevangenis.
Laatst aangepast door
|
CARMEN073
|
op zondag 30 september 2012, 13:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 13:31
|
|
|
In de Joodse cultuur is een baard heel gewoon, bijbels zelfs. In de egyptische cultuur werd er toen geschoren
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 13:42
|
|
|
ANNA415 schreef: | In de Joodse cultuur is een baard heel gewoon, bijbels zelfs. In de egyptische cultuur werd er toen geschoren |
Zooooooo... jij bent goed op de hoogte...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 13:46
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Zooooooo... jij bent goed op de hoogte... |
kweet niet of ze borsthaar toen ook schoren
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 14:34
|
|
|
ANNA415 schreef: | kweet niet of ze borsthaar toen ook schoren |
Wreed!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 14:35
|
|
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNA415
|
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 19:01
|
|
|
CARMEN073 schreef: |
|
Geen borsthaar
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 19:26
|
|
|
ANNA415 schreef: | Geen borsthaar |
Wrijf ut maar in....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 30 september 2012, 19:47
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Genesis 41
Farao krijgt z'n dromen van God. Ik heb de 7 magere koeien die de 7 vette koeien opvruttelen altijd zeer gruwelijk gevonden. Lijkt me geen prettig gezicht.
Jozef wordt uit de gevangenis gehaald, geschoren (baarden zijn dus bijbels gezien heel onverantwoord....) en voor de Farao geleid. Jozef was 17 toen hij door zijn broers werd verkocht en hij was 30 toen hij onderkoning was. Hij heeft dus 13 jaren doorgebracht in slavernij en gevangenschap.
Als Farao zegt dat hij denkt dat Jozef dromen kan uitleggen, antwoordt Jozef direct dat hij dat niet kan, maar dat God degene is die deze dingen bekend maakt. Ook in het vorige hoofdstuk is Jozef heel duidelijk tegen de schenker en de bakker dat God spreekt d.m.v. dromen. Wat me ook opvalt is zijn hulpvaardige houding zowel in de gevangenis als wanneer hij voor de Farao geleid wordt. Kennelijk heeft zijn lijdensweg hem eerder versterkt in zijn geloof in God en zijn relatie met God verdiept, want hij geeft uiting aan een zeer sterk vertrouwen in God. En wellicht dat hij zijn dienstbare houding ook geleerd heeft door zijn slavenbestaan.
In vers 33-36 geeft Jozef de Farao ongevraagd advies nadat de dromen zijn uitgelegd. Hij overhandigt de Farao ahw een kant-en-klaar actieplan. Zowel Farao als zijn dienaren zijn onder de indruk van Jozef die meteen laat zien hoe doortastend en verstandig hij is. (Wel een heel apart sollicitatiegesprek ). Dit inzicht in deze vaardigheden heeft hij natuurlijk uitgebreid kunnen (be-)oefenen eerst in het huis van Farao, en later als opzichter in de gevangenis. | Als je zo naar het leven van Jozef kijkt, vind ik het eigenlijk heel wonderlijk. Als jongen kreeg hij al de belofte dat God hem tot koning zou maken. Koning over zijn broers en vader. Maar dan blijkt het een enorme omweg te zijn om er te komen. Het lijkt wel alsof alles tegen gaat zitten vanaf het moment dat hij die belofte kreeg. Doet me ook denken aan David, die als gezalfde eerst door een enorme verdrukking heen moest. Dat zet me aan het nadenken. Zou God hen die belofte gegeven hebben om hun kracht en hoop te geven in de moeilijke tijd die voor hen lag? Hoeveel momenten van twijfel zouden zij gekend hebben? En hoe vreemd zouden ze moeten hebben gekeken naar die dromen en die belofte? Misschien denken wij wel te lineair in dingen, als God iets wil, dan zal het ook gebeuren en via de kortste weg. Terwijl het verhaal van Jozef ons leert, dat de weg van de Heer een omweg lijkt te zijn, af en toe zelfs onbegaanbaar. Maar uiteindelijk blijkt dat God wel degelijk ons leidt, en dat Zijn weg de beste is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: maandag 1 oktober 2012, 10:19
|
|
|
Genesis 42
Ik kan het me nauwelijks voorstellen wat dat voor Jozef moet zijn geweest toen zijn broers ineens voor hem stonden. Heftig iig. Op dat moment herinnert hij zich de dromen van God weer; puzzelstukjes vallen ineens in elkaar. Mogelijk dat hij die dromen was vergeten. Of ze had uitgelegd als 'wishful thinking' oid.
Ik kan me voorstellen dat hij ze eerst 3 dagen in de gevangenis zet, om eerst zelf alles op een rijtje te krijgen. Hij vertrouwt ze niet, getuige zijn eis om Benjamin persoonlijk te zien. Later blijkt dat hij ze wel vergeven heeft (of vergeeft). Maar hen vertrouwen is een andere zaak.
Het valt mij op dat de broers van Jozef het hele gebeuren interpreteren als straf van God op hun zonde tegen Jozef. Zij lopen kennelijk al jarenlang met een schuldgevoel zonder dat ze daar ooit mee in het reine zijn gekomen. Ze hebben zelfs hun vader de waarheid in al die jaren niet verteld.
Laatst aangepast door
|
CARMEN073
|
op maandag 1 oktober 2012, 10:20
|
|
Naar boven |
|
|