Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 12 juni 2012, 21:54
|
|
|
HERMAN968 schreef: | Thomas, ben je Bijbels? Of van de wereld. Je weet toch dat vermenging heelwat problemen met zich meebracht bij het Israëlisch volk. Doe maar jonge, ik hou je toch niet tege. Ik volg de bijbel hierin, gewoon. Dit heeft niks met veroordeling te maken. Is mijn keuze, wat zit je hier allemaal toch te verkondigen. Je pint -en ook anderen- direct iemand een labeltje op, steek iedereen in een kastje, en durft dan nog te spreken van respect. Foei ! |
Nou ik ga toch echt niet in de hoek staan. Je leest ook niet geweldig want je doet het nog een keer. Kijk maar: Ben je Bijbels of van de wereld? Impliciet zeg je dat jij Bijbels bent en ik van de wereld. Zoals je tegen Willemijn impicliet zegt: Ik volg Gods Woord en jij jezelf. Het klinkt wel heel mooi dat je de Bijbel volgt en ik neem ook aan dat je dat meent maar dat geldt voor anderen net zo goed. Willemijn kijkt er anders tegenaan en ik ook maar dat betekent niet dat we de Bijbel niet volgen. Jouw interpretatie misschien niet maar dat is toch echt wat anders. Het lijkt me essentieel dat je ziet dat jouw opvattingen over de inhoud van de bijbel niet de enige juiste hoeven te zijn.
Je persoonlijke aanval slaat al helemaal nergens op. Ik toon aan dat jij labelt: eigen inzicht en van de wereld zijn, zijn aantoonbaar jouw woorden, lees maar terug. Als je medechristenen van de wereld noemt of als mensen beschouwt die eigen inzichten hebben in plaats van die van God, steek je mensen pas in een kastje, al is die categorisering niet mijn normale taalgebruik.
Lezen is wel het eerste wat je moet doen als je een reactie krijgt waar je het niet mee eens bent. Dat heb je duidelijk niet gedaan. Het in het persoonlijke trekken, is in iedere discussie het zwakste wat je kunt doen. Het zou je sieren dat je eens inhoudelijk reageerde met eigen argumenten.
Verder wijs ik je er op dat je een pure redeneerfout maakt in je verhaal over de vermenging en het in geen enkel opzicht te maken heeft met mijn bijdrage. Het klinkt mogelijk indrukwekkend bij mensen die dit soort dingen niet doorzien. Ik wijs je er overigens op dat het volk van Israel na Christus dood 'niet altijd open stond voor het Evangelie. De heidenen later des te meer. En die hoefden geen Jood te worden voordat ze christenen konden zijn. Wij stammen in overgrote meerderheid van deze heidenen af, die uit vele etnische volkeren bestonden maar samen wel Gods volk vormden.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 14 juni 2012, 19:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
YES356
|
|
Geplaatst: dinsdag 12 juni 2012, 21:55
|
|
|
THOMAS968 schreef: Pardon? Volg je jezelf of Gods Woord vind ik een uitspraak waar je wat voorzichtig mee moet zijn. Er komen snel brokken van en die zijn lastiger te helen dan dat op het eerste gezicht lijkt. Verschillen van inzicht zullen er altijd zijn en het getuigt van enige wijsheid om eerst eens te kijken hoe die verschillen van inzicht zijn ontstaan. Willemijn is qua theologische achtergrond niet de eerste de beste en is het niveau van stenengooierij met vroom klinkende kreten en mogelijk verkeerd geinterpreteerde bijbelteksten echt wel ontstegen. Het is aan niemand en ook niet aan jou om de waardevolheid van andermans geloof in twijfel te trekken. Dat hoort niet bij het omgaan van christenen onder elkaar. De waarheid vinden zal niet altijd meteen lukken maar de zoektocht is de moeite waard. In dat proces passen dit soort beoordelingen niet.
Thomas
Ik lees dit niet al respectloos of labels plakken op in een hokje stoppen hij begint zelfs met "padon?"
Met stijgende verbazing lees ik de reactie(s)!
Laatst aangepast door
|
YES356
|
op dinsdag 12 juni 2012, 21:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 12 juni 2012, 22:06
|
|
|
HERMAN968 schreef: | [color=#0000FF][i]Willemijn, de Bijbel zegt anders hoor ! Volg je jezelf of Gods woord. Hoe waardevol is je geloof ?i [/i][/color] |
Ik neem je maar niet serieus Herman anders ging ik me ook nog aan de bovenstaande vermaning of opmerking ergeren......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 12 juni 2012, 22:11
|
|
|
HERMAN968 schreef: | Thomas, ben je Bijbels? Of van de wereld. Je weet toch dat vermenging heelwat problemen met zich meebracht bij het Israëlisch volk. Doe maar jonge, ik hou je toch niet tege. Ik volg de bijbel hierin, gewoon. Dit heeft niks met veroordeling te maken. Is mijn keuze, wat zit je hier allemaal toch te verkondigen. Je pint -en ook anderen- direct iemand een labeltje op, steek iedereen in een kastje, en durft dan nog te spreken van respect. Foei ! |
Herman, één opmerking....Je zit hier op een forum met volwassen mensen.. Doe dan ook de moeite om volwassen terug te praten....je zegt niet tegen iemand van jouw leeftijd: Foei..... Jouw Bijbelvisie mag wat anders zijn maar geeft je zeker niet het recht om zo kinderachtig en belerend tegen de ander te spreken...... Ik neem je echt niet serieus als je zo praat.....scheelt zoals ik al eerder schreef een hoop ergenis....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
|
Geplaatst: dinsdag 12 juni 2012, 22:14
|
|
|
[quote=JOL252] Jij vraagt in 1 avond aan de één: hoe waardevol is je geloof (oftewel je betwijfelt) en de ander vraag je : ben jij bijbels en lees zelf je reacties maar na. Dat is hoe dan ook impliciet veroordeling en geen mening meer... en de opmerking: ik geef alleen maar de mening van hetgeen in de bijbel staat vind ik linke soep. Daarmee is in de geschiedenis van de mensheid/kerk veel onrecht geschiedt. God en het recht aan jouw kant scharende geeft jou daarmee alle recht van spreken en de ander niet.[/quote [color=#0000FF][i] Ik heb geen enkele moeite met je opmerking Willemijn. [/i][/color]
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 12 juni 2012, 22:15
|
|
|
[quote=HERMAN968]
Doe er dan wat positiefs mee Herman.....Het is maar een tip.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
|
Geplaatst: dinsdag 12 juni 2012, 22:21
|
|
|
[quote=WILLEMIJN232] [i] Doe zelfs geen moeite meer Willemijn om op dit forum nog iets in te brengen. Bedankt voor jullie openheid[/i]
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 12 juni 2012, 22:54
|
|
|
[quote=HERMAN968][quote=JOL252] Jij vraagt in 1 avond aan de één: hoe waardevol is je geloof (oftewel je betwijfelt) en de ander vraag je : ben jij bijbels en lees zelf je reacties maar na. Dat is hoe dan ook impliciet veroordeling en geen mening meer... en de opmerking: ik geef alleen maar de mening van hetgeen in de bijbel staat vind ik linke soep. Daarmee is in de geschiedenis van de mensheid/kerk veel onrecht geschiedt. God en het recht aan jouw kant scharende geeft jou daarmee alle recht van spreken en de ander niet.[quote]
Ik heb geen enkele moeite met je opmerking Willemijn.
Jo is de naam.
Overigens beetje flauw als je je op deze manier terugtrekt uit de discussie.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op woensdag 13 juni 2012, 00:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 12 juni 2012, 23:23
|
|
|
IEDER mens mag zichzelf zijn, jol..............
ook herman. dit is zijn manier, toch?
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op dinsdag 12 juni 2012, 23:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: woensdag 13 juni 2012, 00:11
|
|
|
HANNAH810 schreef: | IEDER mens mag zichzelf zijn, jol..............
ook herman. dit is zijn manier, toch? |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 13 juni 2012, 04:41
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Herman, één opmerking....Je zit hier op een forum met volwassen mensen.. Doe dan ook de moeite om volwassen terug te praten....je zegt niet tegen iemand van jouw leeftijd: Foei..... Jouw Bijbelvisie mag wat anders zijn maar geeft je zeker niet het recht om zo kinderachtig en belerend tegen de ander te spreken...... Ik neem je echt niet serieus als je zo praat.....scheelt zoals ik al eerder schreef een hoop ergenis.... |
Dat zeg je zelfs niet tegen kinderen....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 13 juni 2012, 05:30
|
|
|
Maakt me niets uit gelovig of niet.
'Ongelovigen kunnen ook normen en waarden hebben'.
Wel meer...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
YES356
|
|
Geplaatst: woensdag 13 juni 2012, 08:46
|
|
|
Tineke986 schreef: bedoel je hier mee dat het je in feite niet uitmaakt wat je toekomstige parnter geloofd? het liefst christen, maar....... moslim of hindoestaans mag ook?
ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat niet werkt. en los van dat, er wordt ook tegen gewaarschuwd in de Bijbel. vorm geen ongelijk span met een ongelovige. 2 Kor. 6:14 Gos wil ons hier in ons geestelijke leven beschermen omdat een huwelijk zo intiem is dat je 1 wordt met elkaar. 1 ziel, 1 lichaam. voor ons mensen lijkt het wel zo dat je nog steeds 2 personen bent, maar geestelijk ligt dat anders.
Willemijn schreef: Bij jou werkte het niet maar dat wil toch niet zeggen dat het overal zo is????? Er zijn ook best wel huwelijken waar dat prima samengaat in wederzijds respect......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: woensdag 13 juni 2012, 09:44
|
|
|
Ja...heel belangrijk.... We wisten waar we het over hadden...het gesprek lag op 1 lijn.... Maar toch ging het mis...maar dat had juist weer met andere dingen te maken...persoonlijke...karaktertrekken...
Een relatie met iemand die niet geloofd??? Ik zal niet zeggen dat het niet kan, maar waar zijn dan de gesprekken???
Je zult juist met een geloofsvraag worstelen en je wilt er over praten... De andere helft zal misschien wel luisteren, maar waar praat je dan over??? Hij of zij weet dat toch misschien weinig of niets over het geloof???
Dan ga je al ""koppel"" al gauw ieder een weg (denk ik) Wat is er niet fijner...je bent naar de kerk geweest...(of ergens anders) hebt daar iets gehoord...en wil daar graag over verder praten...of meer van weten...Wat is het heerlijk dat je daar dan SAMEN...aan kunt werken...praten...wisselen van gedachten...
Ja...ik hoop dat de man of vriend die ik zoek...(of vind) een geloofsovertuiging heeft...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: woensdag 13 juni 2012, 10:07
|
|
|
Men kan misschien vooral de aandacht eens op "beleving" plaatsen.
Als men het ongelijk span vooral uit het oogpunt bijbelse "wet" zien, komen we vanzelf weer een heleboel obstakels tegen. De overgrootmoeder van David was een Moabitische en bij (ik dacht) Nehemia zie je dan weer dat de werken niet verder werden gezet omdat men in ongelijk span was gehuwd. Het volk Israël kreeg toen de opdracht om allen te scheiden. (God is tegen scheiding)
Ik spreek nu lauter vanuit men eigen beleving... !!! Met men ex had ik een huwelijk in ongelijk span (omdat ik later tot geloof was gekomen). We hebben ons huwelijk vooral niet kunnen "redden" door onze verschillende levensvisies. Het hoogste doel dat ik me nu hier op aarde met een partner zou willen voorstellen, is de beleving in mijn wandel met God. Stel je eens voor om samen op opwekking "samen" God te aanbidden... Is dit een wet? Ik denk vooral dat eenheid in ziel en geest beter werkt, en deze instelling een "goed advies" is opdat je meer zegen zou ervaren
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 13 juni 2012, 14:30
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Ja...heel belangrijk.... We wisten waar we het over hadden...het gesprek lag op 1 lijn.... Maar toch ging het mis...maar dat had juist weer met andere dingen te maken...persoonlijke...karaktertrekken...
Een relatie met iemand die niet geloofd??? Ik zal niet zeggen dat het niet kan, maar waar zijn dan de gesprekken???
Je zult juist met een geloofsvraag worstelen en je wilt er over praten... De andere helft zal misschien wel luisteren, maar waar praat je dan over??? Hij of zij weet dat toch misschien weinig of niets over het geloof???
Dan ga je al ""koppel"" al gauw ieder een weg (denk ik) Wat is er niet fijner...je bent naar de kerk geweest...(of ergens anders) hebt daar iets gehoord...en wil daar graag over verder praten...of meer van weten...Wat is het heerlijk dat je daar dan SAMEN...aan kunt werken...praten...wisselen van gedachten...
Ja...ik hoop dat de man of vriend die ik zoek...(of vind) een geloofsovertuiging heeft... |
Natuurlijk wil iedereen een partner die dezelfde geloofsovertuiging cq een christen is....maa rik vind het wel erg kort door de bocht om te stellen dat het niets is omdat je partner "niets: is....Je kan die ervaring hebben dat het een wissel op je huwelijk kan trekken, dat kan natuurlijk.....maar is dat dan de enigste reden waarom een huwelijk strandt? Dat geloof ik nl niet.....bij een goede dialoog en respect voor elkaar kom je er wel uit........ Ik hoop op een partner die mij respecteert om wie ik ben en wat ik geloof.....christen of niet...... En er zijn denk ik naast de nare ervaringen ook veel positieve ervaringen..... Dus mensen: niet zo beperkt denken!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: woensdag 13 juni 2012, 14:38
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Natuurlijk wil iedereen een partner die dezelfde geloofsovertuiging cq een christen is....maa rik vind het wel erg kort door de bocht om te stellen dat het niets is omdat je partner "niets: is....Je kan die ervaring hebben dat het een wissel op je huwelijk kan trekken, dat kan natuurlijk.....maar is dat dan de enigste reden waarom een huwelijk strandt? Dat geloof ik nl niet.....bij een goede dialoog en respect voor elkaar kom je er wel uit........ Ik hoop op een partner die mij respecteert om wie ik ben en wat ik geloof.....christen of niet...... En er zijn denk ik naast de nare ervaringen ook veel positieve ervaringen..... Dus mensen: niet zo beperkt denken! |
Dat is natuurlijk heel persoonlijk hoe je hierover denkt. Ik zelf vind dat ik het allerbelangrijkste in mn leven nml mn relatie met God, met mn partner moet kunnen delen. Daar wil ik ook met hem 1 in zijn. Dus een partner zonder een levend christelijk geloof valt voor mij af.
@Roelande, die op dit gebied graag heel beperkt wil denken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 13 juni 2012, 15:04
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | Dat is natuurlijk heel persoonlijk hoe je hierover denkt. Ik zelf vind dat ik het allerbelangrijkste in mn leven nml mn relatie met God, met mn partner moet kunnen delen. Daar wil ik ook met hem 1 in zijn. Dus een partner zonder een levend christelijk geloof valt voor mij af.
@Roelande, die op dit gebied graag heel beperkt wil denken |
het gaat en ging mij erom dat er hier zo negatief over wordt gedaan.....het kan een persoonlijke keus zijn om het niet te willen maar om ook maar te concluderen dat het niets is...? Dan doe je je medemens tekort.....Voor jou is het niets en dat is een heel andere insteek.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: woensdag 13 juni 2012, 15:32
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | het gaat en ging mij erom dat er hier zo negatief over wordt gedaan.....het kan een persoonlijke keus zijn om het niet te willen maar om ook maar te concluderen dat het niets is...? Dan doe je je medemens tekort.....Voor jou is het niets en dat is een heel andere insteek. |
We doen er niet negatief over!!! We geven een mening...en zoals jij altijd zegt...dat hoeft niet de mening van een ander te zijn!!!
Ik zeg niet dat het""niets"" is...ik zeg dat ik het niet zou willen... En kan het samen...gaat het wel samen...dan is het prima...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 13 juni 2012, 15:42
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | We doen er niet negatief over!!! We geven een mening...en zoals jij altijd zegt...dat hoeft niet de mening van een ander te zijn!!!
Ik zeg niet dat het""niets"" is...ik zeg dat ik het niet zou willen... En kan het samen...gaat het wel samen...dan is het prima... |
Ik reageerde niet allen op jouw topic Zeeland....maar op de verschillende verhalen op het forum hierover.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
YES356
|
|
Geplaatst: woensdag 13 juni 2012, 16:37
|
|
|
Kan je verleden en leefsituatie ook nog verschil maken hoe je er over denkt ?
1 als je beiden kinderen hebt (uit een vorige relatie)
2 als je beiden geen kinderen hebt? (maar wel een relatie achter je hebt)
3 als je beiden geen relatie en geen kinderen hebt(gehad).
4…………………………….. 5…………………………….. Die vragen stelde ik me zelf en ben er niet uit.
Wat ik wel denk ik als je beiden kinderen hebt(uit een vorige relatie) en je gaat een relatie aan met een ander die een heel andere geloofsovertuiging heeft of die niet geloofd is:
Stel: man heeft 3 kinderen, vrouw heeft 3 kinderen. Die kinderen zijn dan heel anders opgevoed en voorgeleefd.
De kinderen komen (bv co ouderschap) om de week bij pa: die kinderen komen dan bij elkaar om de week………………………………..(dit gaat ook voor mensen met de zelfde geloofsovertuiging op)
Hoe vul je bv de zondag in? De ene keer naar de ene kerk de andere keer naar de andere kerk? Of ieder voor zich met zijn of haar kinderen?
Huis regels worden die om de week aangepast?
Kan je daar met zijn achten een middenweg in vinden?
Zoals ik al aangaf ik ben er niet uit. Misschien krijg ik het al lezend hier helder
Ik denk wel dat je in een huwelijk tussen mensen met een andere of geen geloofsovertuiging meer "moet" investeren in je relatie. Is daar iets mis mee? Denk het niet.
Toevoeging: Ik zat mn eigen verhaal na te lezen en moet nog ff wat kwijt! HUGS! Aan mensen die dit lezen en misschien denken “had ik die “dilemma’s” over kinderen maar. Omdat ze (nog) ongewenst kinderloos zijn(gebleven)
Laatst aangepast door
|
YES356
|
op woensdag 13 juni 2012, 17:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 13 juni 2012, 19:17
|
|
|
YES356 schreef: | Kan je verleden en leefsituatie ook nog verschil maken hoe je er over denkt ?
Wat ik wel denk ik als je beiden kinderen hebt(uit een vorige relatie) en je gaat een relatie aan met een ander die een heel andere geloofsovertuiging heeft of die niet geloofd is:
Stel: man heeft 3 kinderen, vrouw heeft 3 kinderen. Die kinderen zijn dan heel anders opgevoed en voorgeleefd.
De kinderen komen (bv co ouderschap) om de week bij pa: die kinderen komen dan bij elkaar om de week………………………………..(dit gaat ook voor mensen met de zelfde geloofsovertuiging op)
Hoe vul je bv de zondag in? De ene keer naar de ene kerk de andere keer naar de andere kerk? Of ieder voor zich met zijn of haar kinderen?
Zoals ik al aangaf ik ben er niet uit. Misschien krijg ik het al lezend hier helder
Ik denk wel dat je in een huwelijk tussen mensen met een andere of geen geloofsovertuiging meer "moet" investeren in je relatie. Is daar iets mis mee? Denk het niet.
Toevoeging: Ik zat mn eigen verhaal na te lezen en moet nog ff wat kwijt! HUGS! Aan mensen die dit lezen en misschien denken “had ik die “dilemma’s” over kinderen maar. Omdat ze (nog) ongewenst kinderloos zijn(gebleven) |
Yes, met alle respect maar je kan nu toch niet invullen hoe je het zou willen? Ja, dat kan wel maar dat is niet erg realistisch..... De praktijk is meestal toch veel weerbarstiger en dingen lopen vaak heel anders als dat je van tevoren bedacht hebt.....Het is nl zo persoonsgebonden hoe dingen lopen.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 13 juni 2012, 19:44
|
|
|
YES356 schreef: | Kan je verleden en leefsituatie ook nog verschil maken hoe je er over denkt ?
Toevoeging: Ik zat mn eigen verhaal na te lezen en moet nog ff wat kwijt! HUGS! Aan mensen die dit lezen en misschien denken “had ik die “dilemma’s” over kinderen maar. Omdat ze (nog) ongewenst kinderloos zijn(gebleven) |
Het is altijd lastig om van te voren dit soort zaken te overdenken. Mensen vergeten wel eens dat tijdens een huwelijk de dingen ook kunnen veranderen. Mensen kunnen tot een anders beleefd geloof komen maar het ook verliezen. De kinderen van een ander mee opvoeden is zelden eenvoudig. De kinderen accepteren de nieuwe man of vrouw soms en misschien wel vaak zolang het uitkomt. En de verwachtingen die men heeft over de nieuwe man. vrouw als opvoeder moeten ook vaak worden bijgesteld. Eenvoudig is het echter nooit maar ja je bent een pakket met je kinderen.
Als een huwelijk kinderloos blijft, is het voor de gescheiden mensen in die situatie makkelijker. Veel mannen of vrouwen zien erg op tegen de kinderen van een ander maar zeggen dit meestal niet luidop. Een nieuwe relatie na de scheiding is altijd complex. Mensen willen vooral dezelfde fout niet maken maar vallen in de praktijk op hetzelfde type man of vrouw.
Het is niiet allemaal zo rationeel als het van te voren lijkt. In de praktijk zul je de nieuwe partner als gegeven moeten nemen en kijken wat van je opvattingen overblijft. Ik denk dat het goed is dat je je vooral verdiept in de echte verwachtingen van jou en je nieuwe partner. Neem vooral de tijd om dat te ontdekken.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 13 juni 2012, 20:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
YES356
|
|
Geplaatst: donderdag 14 juni 2012, 09:56
|
|
|
Mooie reacties! (Oa) @ WILLEMIJN en @ THOMAS
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: donderdag 14 juni 2012, 17:29
|
|
|
Vind het langst de ene kant een beetje off topic, tenzij...
bedoel je dat je nog overweegt dan om een relatie te starten in ongelijk span, mede onder invloed van de situaties die je hierboven aangeeft?
Ik mag me als "deskundige" opgeven daar ik een huwelijk vroeger ben aangegaan met iemand die al 4 kinderen had. We waren toen allebei geen christen, (ik ben pas later tot geloof gekomen) er kwamen nog 3 kids bij. Zelfs of het nu om een soortgelijke levensbeschouwing gaat, een nieuw samengesteld gezin is al een behoorlijke uitdaging. de kinderen zitten vaak in een situatie waar ze niet eens meer weten wie letterlijk hun opvoeding bepaald. Kinderen accepteren ook vaak geen bemoeienissen van partners van hun ouders. Als je dan ook nog totaal verschilt in geloofs beleving dan wordt het helemaal moeilijk. Ik mag dan nog van een groot geluk spreken dat men ex mijn kinderen vrij laat in de opvoeding die ik hen geef (omdat ik die ook praktisch alleen moet invullen). Ik heb eens een relatie gehad met iemand die geen geloofsbeleving had, en dat gaf toch veel wrijving in allerlei situaties. Ik kreeg steeds de indruk dat alles wat men kinderen vanuit geloofsbeleving deden, ze een stempel kregen alsof ze bijvoorbeeld dit moesten doen, of ze zelfs helemaal ongelukkig gedwongen werden tot allerlei festiviteiten en kampen en zondagsschool... Hij begreep echt niet waar we eigelijk mee bezig waren. Zelfs al heeft men respect voor je geloof en beleving, als je zelf het verlangen hebt om dit ten volle te "beleven" dan blijft het een dikke domper als je partner hier geen deel van uitmaakt... Nogmaals, ik spreek alleen uit eigen ervaringen en wil hiermee geen algemeen beeld scheppen.
een aparte situatie is wel dat zowel de eerste vrouw van men ex, haar familie en incl 2 van de 4 kinderen allemaal wel tot geloof zijn gekomen God laat soms rare wegen zien
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
YES356
|
|
Geplaatst: donderdag 14 juni 2012, 22:22
|
|
|
XABIA794 schreef: | Vind het langst de ene kant een beetje off topic, tenzij...
bedoel je dat je nog overweegt dan om een relatie te starten in ongelijk span, mede onder invloed van de situaties die je hierboven aangeeft?
Ik mag me als "deskundige" opgeven daar ik een huwelijk vroeger ben aangegaan met iemand die al 4 kinderen had. We waren toen allebei geen christen, (ik ben pas later tot geloof gekomen) er kwamen nog 3 kids bij. Zelfs of het nu om een soortgelijke levensbeschouwing gaat, een nieuw samengesteld gezin is al een behoorlijke uitdaging. de kinderen zitten vaak in een situatie waar ze niet eens meer weten wie letterlijk hun opvoeding bepaald. Kinderen accepteren ook vaak geen bemoeienissen van partners van hun ouders. Als je dan ook nog totaal verschilt in geloofs beleving dan wordt het helemaal moeilijk. Ik mag dan nog van een groot geluk spreken dat men ex mijn kinderen vrij laat in de opvoeding die ik hen geef (omdat ik die ook praktisch alleen moet invullen). Ik heb eens een relatie gehad met iemand die geen geloofsbeleving had, en dat gaf toch veel wrijving in allerlei situaties. Ik kreeg steeds de indruk dat alles wat men kinderen vanuit geloofsbeleving deden, ze een stempel kregen alsof ze bijvoorbeeld dit moesten doen, of ze zelfs helemaal ongelukkig gedwongen werden tot allerlei festiviteiten en kampen en zondagsschool... Hij begreep echt niet waar we eigelijk mee bezig waren. Zelfs al heeft men respect voor je geloof en beleving, als je zelf het verlangen hebt om dit ten volle te "beleven" dan blijft het een dikke domper als je partner hier geen deel van uitmaakt... Nogmaals, ik spreek alleen uit eigen ervaringen en wil hiermee geen algemeen beeld scheppen.
een aparte situatie is wel dat zowel de eerste vrouw van men ex, haar familie en incl 2 van de 4 kinderen allemaal wel tot geloof zijn gekomen God laat soms rare wegen zien |
Mooie en helder verhaal “deskundige” haha en je vraag :” bedoel je dat je nog overweegt dan om een relatie te starten in ongelijk span, mede onder invloed van de situaties die je hierboven aangeeft?” is geheel terecht denk ik. Wat ik me afvroeg of ik er anders over zou denken als ik alleen zou zijn. Zonder kinderen. Dan zou ik makkelijker open staan voor een “ongelijk span”.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEUN656
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 juni 2012, 10:57
|
|
|
HERMAN968 schreef: | Hier heb je een punt Beun |
Alee manneke, bedankt voor je bijval!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 juni 2012, 13:00
|
|
|
YES356 schreef: | Wat ik me afvroeg of ik er anders over zou denken als ik alleen zou zijn. Zonder kinderen. Dan zou ik makkelijker open staan voor een “ongelijk span”. |
Altijd possitief dat we over alles nadenken Hierop heb ik wel de gedachte dat kinderen in een korte tijd het huis uit gaan. Ze gaan elk hun eigen weg en als het goed is gaan ze hun weg ZELF met de Here. Ik kan alleen maar terug kijken en hopen dat ik het zo goed mogelijk heb gemaakt om hen in die pijnlijke situatie van scheiden heb door geloodst. (Eentje moet er trouwens nog door) Zolang ze nog onder je hoede staan is het toch het nadenken waard om steeds te zien welk impact onze keuzes hebben op onze opgroeiende kinderen. maar ... Waarom zou je je keuze anders toepassen als je geen kinderen hebt in verband met een ongelijk span? Dit heeft ook invloed op je eigen welzijn en zegen in je leven (met of zonder kids) Ofwel heeft men het idee dat ongelijk span perfect werkt, gelijk in welke situatie... ofwel blijft men bij het gedacht dat een ongelijk span niet geeft wat het zou moeten invullen, of het nu met of zonder kids is. partnerkeuze is ook een belangrijk aspect in je leven, en bijbels gezien iets waar je ernstig voor gaat... ook het willen delen van je beleving met God.
Laatst aangepast door
|
XABIA794
|
op vrijdag 15 juni 2012, 13:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
YES356
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 juni 2012, 13:36
|
|
|
XABIA794 schreef: | Altijd possitief dat we over alles nadenken Hierop heb ik wel de gedachte dat kinderen in een korte tijd het huis uit gaan. Ze gaan elk hun eigen weg en als het goed is gaan ze hun weg ZELF met de Here. Ik kan alleen maar terug kijken en hopen dat ik het zo goed mogelijk heb gemaakt om hen in die pijnlijke situatie van scheiden heb door geloodst. (Eentje moet er trouwens nog door) Zolang ze nog onder je hoede staan is het toch het nadenken waard om steeds te zien welk impact onze keuzes hebben op onze opgroeiende kinderen. maar ... Waarom zou je je keuze anders toepassen als je geen kinderen hebt in verband met een ongelijk span? Dit heeft ook invloed op je eigen welzijn en zegen in je leven (met of zonder kids) Ofwel heeft men het idee dat ongelijk span perfect werkt, gelijk in welke situatie... ofwel blijft men bij het gedacht dat een ongelijk span niet geeft wat het zou moeten invullen, of het nu met of zonder kids is. partnerkeuze is ook een belangrijk aspect in je leven, en bijbels gezien iets waar je ernstig voor gaat... ook het willen delen van je beleving met God. |
Mooi stuje XABIA. Wat je schrijft “Waarom zou je je keuze anders toepassen als je geen kinderen hebt in verband met een ongelijk span?” zet me wel aan het denken!
Misschien verschuil ik me voor dat deel achter mn kids!
En het gedeelte dat je schreef: “Hierop heb ik wel de gedachte dat kinderen in een korte tijd het huis uit gaan. Ze gaan elk hun eigen weg en als het goed is gaan ze hun weg ZELF met de Here.”
Fijn en mooi dat je me een spiegel voor houd! Daar kan een mens wat mee! THANX
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILMA729
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 juni 2012, 13:59
|
|
|
Gelijk of ongelijk span. Naar mijn idee ligt in beide gevallen de nadruk op wederzijds respect. Hoeveel gescheiden mensen hier zijn ooit als gelijk span een mooie toekomst begonnen met hun ex-partner? Het geeft geen garantie, dat mag duidelijk zijn. Ook wanneer je geraakt wordt door iemand die niet gelooft, kan je een mooie toekomst hebben samen. Zolang je elkaar maar in zijn/haar waarde laat en vooral in open en eerlijk gesprek blijft over je gevoelens. In beide gevallen blijft een huwelijk gewoon investeren in elkaar. En wat eventuele kinderen betreft van beide partners, ook zonder je christelijke levenswijze zijn er obstakels waar je als parner heel voorzichtig mee om moet gaan. Voor mij zal een andere levensovertuiging geen bezwaar zijn, zolang de liefde voor elkaar er is.
|
|
Naar boven |
|
|