Auteur |
Bericht |
|
TINEKE986
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 17:51
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Je beweert dus dat je een beter christen bent als je gedoopt bent in de Geest? Hoe moet ik mij die doop voorstellen? |
het gaat er niet om of je een beter christen wordt. we blijven allemaal mensen en maken nog steeds fouten. (rom 7:18-23 ook Paulus).
het gaat er om of we volwassen in Christus worden. in Joh.21:18-19 zegt de Heer tegen Petrus, Toen je jong was, omgordde je jezelf en ging je je waar je wilde, maar als je oud wordt, zul je je handen uitstrekken en een ander zal je omgorden en je brengen waar je niet wilt. En dit zei Hij om te kennen te geven met welke dood hij God verheerlijken zou.
als je dit met een andere sleutel leest, staat er.
Dat er gedoelt wordt op twee fasen in Petrus leven, op voor en na zijn ingaan in het Koninkrijk van God. ervoor was hij jong, bepaalde hij zijn handel en wandel, zijn IK was springlevend, altijd wel enthousiast (marc.8:33, Col 3:1-2) Daarna zou gelden: Niet meer mijn ik, maar Hij leeft in mij (gal.2:20) Petrus zou "oud" (=geestelijk volwassen) worden en Gods wil leren doen, waarvan de uiteindelijke consequentie zou zijn, dat zijn ik zou sterven, opdat God Koning in hem zou kunnen zijn. Omdat Petrus die Ander waarlijk liefhad, zou Die hem omgorden. Met de dood van zijn ego zou hij God verheerlijken. (Joh. 21:15-19).
je zou kunnen zeggen dat dit off topic is, maar het is zeker dat je deze fase nooit kan bereiken zonder de Heilige Geest. daar zijn wij als mensen veel te ontoereikend voor.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 18:32
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Je beweert dus dat je een beter christen bent als je gedoopt bent in de Geest? Hoe moet ik mij die doop voorstellen? |
Nee volstrekt niet er bestaat geen gradtie in christen zijn. Maar er is wel een doop in de Geest, gelijk Johannes de doper omschrijft als hij het over Jezus heeft.
Joh 3:16 Staat heel goed omschreven waar het omgaat, Maar gelijk er wel verschil is in hoe wij ons openstellen ten opzichte van God, kan denk ik ook de Geest navenant met ons aan de slag. De Geest werkt, die doet je beseffen dat Jezus onze Redder is. Als je belijdt dat Jezus de opgestane Heer is. ben je gered.
Zelf noem ik mij maar ook wel anderen soms eendags christenen, voor mij, als ik alle tijd optel die ik daadwerklijk aan God besteed (gebed, Bijbellezen, kerkbezoek of kringenwerk etc.) kom ik wat uren aangaat niet eens op een dag in de week. Ik ben eens op onderzoek uit gegaan naar wat bidden inhoud, dan kom je er achter dat het veel meer is dan alleen handen vouwen ogen dicht en je zegje maar zeggen. Het is God overal bij betrekken, dus ook bij je werk of wat dan ook.
Gezien wat er om mij heen gebeurd met sommige personen, wil ik ook gedoopt worden in de Geest. Wat ik er van gehoord heb is het weleen beetje de zelfde strijd als voor de gewone doop (bij ons op belijdenis).
Er is dus verschil in waterdoop en doop in de Geest. Waterdoop is reiniging of het symbool van met Jezus begraven zijn en weer opgestaan. doop in de Geest is een vervulling c.q. zalving van de Geest in/over je zelf.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 19:00
|
|
|
PIETER619 schreef: | Wat gebeurde er, toen Jezus na zijn opstandelingen alleen was met de discipelen? Ze moesten wachten op de Geest die zou komen in Jezus plaats. Zelf denk ik dat d euitstroting Heilige Geest ook de doop in de Geest mag worden genoemd. Johannes zei, "ik doop met water, maar die na mij komt met Geest en met vuur, ook een reden om over doop in de Geest te praten.
Juist door goed bedoelde zaken, maar wel uit onkunde is de doop in de Geest ondergesneeuwd in onze westerse wereld. Het volgen van Jezus toentertijd kwam ongetwijfeld door werk van de Geest, maar d edoop kwam met pinksteren over de mensen daar. Omdat d edoop in de Geest los staat van d ewaterdoop, kan die eerder of later plaatst vinden, maar is eigenlijk wel noodzakelijk, want dan kan de Geest ons beter gebruiken.
Wat ik tot dusver heb gehoord en begrepen, hang thet wel af van onze gesteldheid ten opzichte van de Geest omdat Hij zich niet opdringt. |
Ik vraag me af waarom je nu gedoopt moet worden om wedergeboren te worden in de Geest....... Gods Geest laat je binnen in je hart en ervaar je in een kerkdienst.....wat maakt dan die doop voor verschil?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 19:22
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Volgens de doopformulier kennen we 2 dopen, namelijk de kinderdoop en de volwassendoop. Hoe de doop werkt, is onbelangrijk. Het gaat om wat de doop voor ons betekent. Dat is een zichtbaar onderwijs (sacrament). Dat doop wijst naar het bloed van Christus, die reinigt van alle zonden. Ik (Jezus) voor u, daar gij anders de eeuwige dood had moeten sterven. Omdat Jezus voor ons (door het geloof) gestorven is. Betekent niet dat je meteen klaar bent, na de doop, gereinigd bent. De zonde blijft nog steeds in je hart, die bedenkt boze plannen. | Toch spreekt de bijbel van de doop in de Heilige Geest. btw, staat er op jouw doopformulier dat er twee dopen zijn???Het eerste en het belangrijkste wat Johannes over Jezus zegt is: Marc. 1 schreef: | Ik heb jullie gedoopt met water, maar hij zal jullie dopen met de heilige Geest.’ | .Dus wat jouw doopformulier zegt vind ik heel wat minder waarde hebben, dan wat de bijbel zegt...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zaterdag 28 april 2012, 19:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 19:24
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik vraag me af waarom je nu gedoopt moet worden om wedergeboren te worden in de Geest....... Gods Geest laat je binnen in je hart en ervaar je in een kerkdienst.....wat maakt dan die doop voor verschil? | In bijbelse tijden en ver daarna werd nooit de vraag gesteld, waarom is dat nodig? Men deed het gewoon, handoplegging, bidden voor de doop in de Geest en in tongen bidden. Je zou eerder de vraag moeten stellen waarom doet men het niet meer?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 19:29
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | In bijbelse tijden en ver daarna werd nooit de vraag gesteld, waarom is dat nodig? Men deed het gewoon, handoplegging, bidden voor de doop in de Geest en in tongen bidden. Je zou eerder de vraag moeten stellen waarom doet men het niet meer? |
Omdat Gods Geest al in ons midden is Chatuliem daar hoef je niet meer speciaal voor gedoopt te worden.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 19:31
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Omdat Gods Geest al in ons midden is Chatuliem daar hoef je niet meer speciaal voor gedoopt te worden..... | O, ja? Waar lees je dat dan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 19:34
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | O, ja? Waar lees je dat dan? |
We moeten wat meer leren vanuit ons hart te geloven Chatuliem en de Bijbel lezen vanuit die tijd en niet anno 2012.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 19:46
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | We moeten wat meer leren vanuit ons hart te geloven Chatuliem en de Bijbel lezen vanuit die tijd en niet anno 2012....... | Ja, dat is weer een interpretatie van jou. Je geeft echter geen antwoord op mijn vraag.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 19:48
|
|
|
volgens mij is de enige keer dat in de bijbel over dopen met de Geest gesproken wordt in de evangeliën. Johannes zegt dit over de Heer Jezus dat Hij zal komen en dopen met de Heilige Geest en met vuur. Verder vind je het volgens mij niet. Paulus heeft het wel over vervuld worden met de Geest.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 20:02
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | volgens mij is de enige keer dat in de bijbel over dopen met de Geest gesproken wordt in de evangeliën. Johannes zegt dit over de Heer Jezus dat Hij zal komen en dopen met de Heilige Geest en met vuur. Verder vind je het volgens mij niet. Paulus heeft het wel over vervuld worden met de Geest. | Hand 11:16: Ik herinnerde me dat de Heer tegen ons zei: “Johannes doopte met water, maar jullie zullen gedoopt worden met de heilige Geest. 1 Kor.12:13 Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden, wij zijn allen van één Geest doordrenkt, of we nu Joden of Grieken zijn, of we nu slaven of vrije mensen zijn.
Hand 19 schreef: | Terwijl Apollos in Korinte verbleef, kwam Paulus na zijn reis door het binnenland in Efeze aan. Hij ontmoette daar enkele leerlingen, 2 aan wie hij vroeg: ‘Hebben jullie de heilige Geest ontvangen toen jullie het geloof aanvaardden?’ Ze antwoordden: ‘Nee, we hebben zelfs niet gehoord van het bestaan van een heilige Geest.’ 3 Hij vroeg: ‘Hoe zijn jullie dan gedoopt?’ ‘Met de doop van Johannes,’ antwoordden ze. 4 Daarop zei Paulus: ‘Johannes doopte de mensen om hen een nieuw leven te laten beginnen en zei tegen hen dat ze moesten geloven in degene die na hem kwam, in Jezus.’ 5 Toen ze dat gehoord hadden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus, 6 en toen Paulus hun de handen had opgelegd daalde de heilige Geest op hen neer, zodat ze in klanktaal gingen spreken en profeteerden. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 20:33
|
|
|
Wanneer laat je je dan dopen in de Heilige Geest?
En met welk doel?
Ik geloof dat je al bij je geboorte de Heilige Geest al in je hebt. En dat je in de loop der jaren steeds meer gaat voelen en ervaren dat Hij aanwezig is. Want de Heilge Geest zorgt er voor dat je geloof steeds dieper en dieper wordt als je er voor open staat. Dus in mijn ogen is dopen in de Heilige Geest iets overbodigs.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 20:36
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Wanneer laat je je dan dopen in de Heilige Geest?
En met welk doel?
Ik geloof dat je al bij je geboorte de Heilige Geest al in je hebt. En dat je in de loop der jaren steeds meer gaat voelen en ervaren dat Hij aanwezig is. Want de Heilge Geest zorgt er voor dat je geloof steeds dieper en dieper wordt als je er voor open staat. Dus in mijn ogen is dopen in de Heilige Geest iets overbodigs. | Eigenlijk vind ik dit aanmatigend. Aanmatigend tegenover de bijbel. Wie bepaalt wat jij nodig hebt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 20:43
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Eigenlijk vind ik dit aanmatigend. Aanmatigend tegenover de bijbel. Wie bepaalt wat jij nodig hebt? |
God bepaald wat we nodig hebben. Is het ook niet zo dat wij de Heilige Geest nodig hebben? Moeten we speciaal vragen of God ons de Heilige Geest geeft?
Bij het bidden vragen we of de Heilige Geest onze harten/geloof wilt versterken. Maar ik begrijp uit voorgaande reacties dat je eerst de doop van de Heilige Geest moet ondergaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 20:45
|
|
|
MARISKA601 schreef: | God bepaald wat we nodig hebben. Is het ook niet zo dat wij de Heilige Geest nodig hebben? Moeten we speciaal vragen of God ons de Heilige Geest geeft?
Bij het bidden vragen we of de Heilige Geest onze harten/geloof wilt versterken. Maar ik begrijp uit voorgaande reacties dat je eerst de doop van de Heilige Geest moet ondergaan. | eigenlijk bepaal je het zelf door vooraf te weigeren dat je het nodig hebt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 20:45
|
|
|
die tekst uit hand 11 verwijst natuurlijk naar die uit de evangeliën, en 1 kor betekent zoiets als dat we allen met hetzelfde sop overgoten zijn(positief bedoeld dan he) natuurlijk vind je heel vaak de combi gedoopt worden en de Heilige Geest ontvangen lees bijvoorbeeld hand 2;38 daarin legt Petrus duidelijk de link maar het gebeurt ook wel andersom zoals in hand 10 47. Maar de vraag is of het een aparte doop is
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 20:49
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | eigenlijk bepaal je het zelf door vooraf te weigeren dat je het nodig hebt. |
Ik geloof dat de Heilig Geest in mijn hart werkt, zonder er in gedoopt te zijn op de manier zoals het besproken wordt.
Als kind zijnde werd ik gedoopt in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 21:59
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | die tekst uit hand 11 verwijst natuurlijk naar die uit de evangeliën, en 1 kor betekent zoiets als dat we allen met hetzelfde sop overgoten zijn(positief bedoeld dan he) natuurlijk vind je heel vaak de combi gedoopt worden en de Heilige Geest ontvangen lees bijvoorbeeld hand 2;38 daarin legt Petrus duidelijk de link maar het gebeurt ook wel andersom zoals in hand 10 47. Maar de vraag is of het een aparte doop is | Johannes zelf brengt toch het verschil aan? Waarom trek je dat dan in twijfel?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 22:23
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Ik geloof dat de Heilig Geest in mijn hart werkt, zonder er in gedoopt te zijn op de manier zoals het besproken wordt.
Als kind zijnde werd ik gedoopt in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest. |
Wat mij betreft niets mis mee, als je bewust belijdend christen bent mag dat zo jij dat wilt en niet opgelegd door mensen.
De kinderlijke eenvoud van het geloof is waar Jezus het ook over heeft als Hij de kinderen bij zich roept, konden we allemaal maar zo blijven geloven. Ik ben het met jou eens als je zegt, dat de Geest al vanaf het begin aanwezig is. Het is ook de Geest die ons op latere leeftijd doet beseffen dat we volglingen van Jezus willen zijn. Bij de één is dat alleen nog de belijdenis, en bij de ander komt de doop er dan pas bij. Waar het omgaat is dat we zo bewust belijdend christen worden.
Nu is de Heilige Geest niet iemand die jou of mij gaat sturen, zo van u doe je dit en dan doe je dat, Hij is aanwezig in je hart, maar in welke mate?
De doop in de Heilige Geest is eigenlijk voor de volle 100% je openstellen voor de Heilige Geest, alle kamers van je hart openzetten zelfs die waar je nog niet hebt schoongemaakt , dus totale overgave aan hem.
Er staat bijvoorbeeld in de Bijbel laat de Geest voor u bidden, de gene die in klanktaal bid, weet zelf niet wat hij zegt, maar het is de taal van de Geest waar Satan niet tussen kan komen omdat hij het niet verstaat. Letwel Als men met de "gaven van de Geest" aan de slag gaat, moet men dit doen in overeenstemming met wat er is voorgeschreven.
Als ik zelf bidt, kom ik niet verder dan God te loven en te prjzen, Hem te danken voor alle zegeningen (vraag ik er meestal bij om mij inzicht tegeven in alles aan zegeningen geeft, omdat er veel "gewoon"geworden is), daarna vraag ik om het goede voor een ieder en dan is het alweer, amen.
Bij de doop of vervulling van de Geest in de Bijbel, gebeuren er grote dingen, gelijk pinksteren. Ik neem aan dat men bleef omdat men door Gods Geest gedreven werd, maar na uitstorting van de Geest kwamen velen tot geloof.
Ik wilde met deze topic beslist niet mensen ergens toe aanzetten of zeggen dat men niet genoeg christen zou zijn, als men zich niet laat dopen in de Geest. Zelf ben ik dat ook niet en er zijn heel veel "betere" christenen nog als ik. Maar mede omdat erom mij heen wel enkele personen gedoopt zijn in de Geest, is dat wel een streven van mij geworden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TINEKE986
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 22:32
|
|
|
PIETER619 schreef: | Wat mij betreft niets mis mee, als je bewust belijdend christen bent mag dat zo jij dat wilt en niet opgelegd door mensen.
De kinderlijke eenvoud van het geloof is waar Jezus het ook over heeft als Hij de kinderen bij zich roept, konden we allemaal maar zo blijven geloven. Ik ben het met jou eens als je zegt, dat de Geest al vanaf het begin aanwezig is. Het is ook de Geest die ons op latere leeftijd doet beseffen dat we volglingen van Jezus willen zijn. Bij de één is dat alleen nog de belijdenis, en bij de ander komt de doop er dan pas bij. Waar het omgaat is dat we zo bewust belijdend christen worden.
Nu is de Heilige Geest niet iemand die jou of mij gaat sturen, zo van u doe je dit en dan doe je dat, Hij is aanwezig in je hart, maar in welke mate?
De doop in de Heilige Geest is eigenlijk voor de volle 100% je openstellen voor de Heilige Geest, alle kamers van je hart openzetten zelfs die waar je nog niet hebt schoongemaakt , dus totale overgave aan hem.
Er staat bijvoorbeeld in de Bijbel laat de Geest voor u bidden, de gene die in klanktaal bid, weet zelf niet wat hij zegt, maar het is de taal van de Geest waar Satan niet tussen kan komen omdat hij het niet verstaat. Letwel Als men met de "gaven van de Geest" aan de slag gaat, moet men dit doen in overeenstemming met wat er is voorgeschreven.
Als ik zelf bidt, kom ik niet verder dan God te loven en te prjzen, Hem te danken voor alle zegeningen (vraag ik er meestal bij om mij inzicht tegeven in alles aan zegeningen geeft, omdat er veel "gewoon"geworden is), daarna vraag ik om het goede voor een ieder en dan is het alweer, amen.
Bij de doop of vervulling van de Geest in de Bijbel, gebeuren er grote dingen, gelijk pinksteren. Ik neem aan dat men bleef omdat men door Gods Geest gedreven werd, maar na uitstorting van de Geest kwamen velen tot geloof.
Ik wilde met deze topic beslist niet mensen ergens toe aanzetten of zeggen dat men niet genoeg christen zou zijn, als men zich niet laat dopen in de Geest. Zelf ben ik dat ook niet en er zijn heel veel "betere" christenen nog als ik. Maar mede omdat erom mij heen wel enkele personen gedoopt zijn in de Geest, is dat wel een streven van mij geworden. |
mooi stukje Pieter. ik denk dat als je het bij de Heer brengt en je harte wens uit spreekt Hij zal voorzien in wat je nodig hebt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: zaterdag 28 april 2012, 22:34
|
|
|
mooie reactie Pieter
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOHANNA992
|
|
Geplaatst: zondag 29 april 2012, 09:03
|
|
|
Lacas 10:21.
Fijne zondag allemaal.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zondag 29 april 2012, 09:30
|
|
|
JOHANNA992 schreef: | Lacas 10:21.
Fijne zondag allemaal. |
...is Lacas een boek in de Schrift??? Of is het een weekblad?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER619
|
|
Geplaatst: zondag 29 april 2012, 12:10
|
|
|
JOHANNA992 schreef: | Lacas 10:21.
Fijne zondag allemaal. |
bedoel je niet het omgekeerde namelijk Lucas 12. 10 En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie lastertaal spreekt tegen de heilige Geest zal niet worden vergeven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: zondag 29 april 2012, 13:48
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Johannes zelf brengt toch het verschil aan? Waarom trek je dat dan in twijfel? |
Johannes zegt; Hij die na mij komt ,is sterker dan ik; ik ben het niet waard Hem zijn sandalen na te dragen.Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur. Zijn wan is in Zijn hand en Hij zal de dorsvloer grondig reinigen en Zijn tarwe in de schuur verzamelen en het kaf met onuitblusbaar vuur verbranden Met ander (mijn eigen) woorden of je krijgt een enorme plens Heilige Geest Zoals in Jesaja 44; 3 Ik zal mij Geest op uw nageslacht gieten of je wordt door het vuur verbrand als kaf van de dorsvloer als Jezus komt, hier waarschuwt Johannes de mensen voor Ik denk dat we als we naast de waterdoop ook nog moesten dopen met de Heilige Geest dit wel door bijv. Paulus in een van zijn brieven uitgelegd zou worden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOHANNA992
|
|
Geplaatst: zondag 29 april 2012, 13:52
|
|
|
In vers 21 lezen we dat Jezus vervuld was van de heilige Geest.Juist omdat Jezus vervuld was straalde hij liefde uit.Als wij vervuld zijn van de heilige Geest kan er geen duisternis in ons regeren.
Enne ja het staat in lUkas.Iedereen kan wel eens een tikfout maken....toch??
Laatst aangepast door
|
JOHANNA992
|
op zondag 29 april 2012, 15:23
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 29 april 2012, 14:43
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | Johannes zegt; Hij die na mij komt ,is sterker dan ik; ik ben het niet waard Hem zijn sandalen na te dragen.Hij zal u dopen met de Heilige Geest en met vuur. Zijn wan is in Zijn hand en Hij zal de dorsvloer grondig reinigen en Zijn tarwe in de schuur verzamelen en het kaf met onuitblusbaar vuur verbranden Met ander (mijn eigen) woorden of je krijgt een enorme plens Heilige Geest Zoals in Jesaja 44; 3 Ik zal mij Geest op uw nageslacht gieten of je wordt door het vuur verbrand als kaf van de dorsvloer als Jezus komt, hier waarschuwt Johannes de mensen voor Ik denk dat we als we naast de waterdoop ook nog moesten dopen met de Heilige Geest dit wel door bijv. Paulus in een van zijn brieven uitgelegd zou worden. | Het was in die tijd en nog ver daarna de gewoonte om dmv handoplegging te bidden voor de doop in de Geest. Het was ondenkbaar dat dat niet gedaan werd. En het werd zelfs gelijk gesteld met het ontvangen van de Geest. Je zou vanuit bijbels oogpunt kunnen stellen, dat als iemand niet gedoopt was in de Geest, hij ook niet de Geest ontvangen had. (Hand. 19) De tussenoplossing waarin wij leven zou iets zijn waar men vanuit het NT vreemd tegen aan zou kunnen kijken. Als iets zo vanzelfsprekend is, als iets goed loopt, valt er ook weinig over te schrijven. Maar Paulus roept wel de gemeente op om vervuld te zijn met Gods Geest, in paats van vervuld te zijn met wijn...(Ef 5:18) het woord pleroo, betekent tot de nok toe vol, helemaal gevuld......het woord doordrenkt zou denk ik de beste vertaling zijn: Laat u doordrenken door de Heilige Geest.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROOS423
|
|
Geplaatst: zondag 29 april 2012, 16:07
|
|
|
PIETER619 schreef: | Zelf bedoel ik eigenlijk de doop die Jezus ons voor heeft gedaan, dus met water en de doop in de Heilige Geest.
De discussie heb ik liever gaan over dit ondewerp dan kinder- of grote of volwassen doop. De beide waterdopen zijn algemeen bekend, maar zijn doop in de Heilige Geest en waterdoop aan elkaar verbonden bijvoorbeeld?
Dat ik gedoopt ben is het werk van de Heilige Geest geweest die mij overtuigde dat ik een volgeling van Jezus wilde zijn.
Als ik zo de preken van Kees Goedhart hoor bij Family7 en dan bij uitzending gemist, is er wel een verschil. Ik haal dit aan, omdat ik toch enige worsteling heb aangaande hernieuwde overgave, om het zomaar eens te stellen. |
Beste Pieter,
Waterdoop (=met water) en doop in H, Geest (=met vuur) twee naast elkaar bestaande dopen.; in de Bijbel en ook voor mij in de praktijk van het alledaagse leven.
Door de waterdoop ben je apart gezet voor Gods Koninkrijk, laat je aan anderen zien dat je wilt leven met Jezus als Koning, en wordt je door God bezegeld als Zijn kind.
Door de doop in vuur, krijg je de kracht =van de H. Geest om te leven als een kind van God, naar het beeld van God (gen1), tegenovergesteld aan je natuurlijke mens. Je groeit een nieuwe schepping te zijn, niet door kracht of geweld of eigen visie of werken, maar door de Geest van God zelf. zie Galaten 5.
Absoluut noodzakelijk, dus, evt. voorafgegaan door een van harte en hernieuwde toewijding aan Koning Jezus (dit kan zonder opnieuw in het waterbad te stappen, waterdoop is eenmalig) het is een houding van je hart. (zie ook topic: overgave...Roos423)
Liefs en God bless, Roos
Laatst aangepast door
|
ROOS423
|
op zondag 29 april 2012, 16:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: zondag 29 april 2012, 17:41
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Toch spreekt de bijbel van de doop in de Heilige Geest. btw, staat er op jouw doopformulier dat er twee dopen zijn???Het eerste en het belangrijkste wat Johannes over Jezus zegt is: .Dus wat jouw doopformulier zegt vind ik heel wat minder waarde hebben, dan wat de bijbel zegt... |
Dit doopformulier heb ik niet gemaakt hoor. Dit is samengesteld door Generale Synode 1618/1619. Doopfomulier is een uitleg vanuit de Bijbel. Dan worden we geleerd wat de doop voor ons betekent. Vorige eeuw hebben verschillende kerken doopformulier aangepast of verkort. Ik vind best jammer dat de kerken de doop verknoeid waren. Ik zou graag dat alle verschillende kerkverbanden bij elkaar komen in één gebouw om een doopdienst te houden. We kunnen de Heilige Geest niet zomaar ontvangen bij de doop, dat is alleen de wil van God de Vader. Je kunt beter bij (Herziene) StatenvertalingBijbel achterin lezen.
Hier een stukje:
Desgelijks als wij gedoopt worden in den naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig Sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeeigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk, de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.
Door de doop kunnen we niet zalig worden. We blijven in de zonde.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: zondag 29 april 2012, 18:25
|
|
|
toch blijft er hier verwarring hangen of men dan onder "dopen" bedoeld dat men een bepaald ritueel moet ondergaan? Doop door onderdompeling (de waterdoop) is een opdracht waarvoor men zelf het initiatief neemt om dit te doen, je maakt de keuze om Jezus te volgen. Of je een ritueel zou kunnen toepassen om de heilige Geest te moeten ontvangen? dan zou men als mens kunnen bepalen of je Heilige Geest wilt of niet. Je word inderdaad vervuld, omdat God zelf uit Zijn genade jou die geeft. Dat kan je dan ook weer herkennen vanuit de vruchten VAN de Heilige Geest.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|