Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 31 maart 2011, 20:44
|
|
|
en wat was nu het doel van je vraag, herman? dat is me namelijk nog niet duidelijk........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: donderdag 31 maart 2011, 21:31
|
|
|
HERMAN388 schreef: | God heeft proefgebod in het paradijs gezet om te zien of Adam en Eva volkomen gehoorzaam waren tegenover de God de Schepper. Dat wist God van voor de grondlegging der wereld dat Jezus in de wereld zou komen om de zonde van Zijn volk op Zich te nemen en sterven op de vloekhout van Golgotha. Als de zonde niet gekomen was, dan heeft Jezus niet nodig. Toch wil God beproeven voor onze voorouders. Daarom is Adam het hoofd van werkverbond (doen wat God wil) en de zonde is doorgegaan voor alle mensen tot nu toe. Daarom zendt God Zijn Zoon Jezus naar de wereld als hoofd van het genadeverbond. Hij wilt ons redden van het grootste kwaad en brengen tot het hoogste goed. Wat Jezus wilt, moeten wij ook doen.
Mattheüs 28: 19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb. |
Ja God heeft Adam en Eva gewezen op het feit dat zij van één boom niet mochten eten. En ja, dat was een beproeving: zouden zij gehoorzaam zijn aan God of niet. Adam en Eva zijn in verleiding gebracht door de slang en zij hebben vervolgens gezondigd. Vanaf die tijd is de mens blijven zondigen, steeds opnieuw.
En toch, als ik lees wat jij schrijft klinkt het bijna alsof jij meent dat God verantwoordelijk gehouden kan worden voor het feit dat de mens zondigt, simpelweg omdat hij hen daar niet van heeft weerhouden. Ik weet niet of je dat ook daadwerkelijk bedoeld...
Ik geloof ook dat God van meet af aan heeft geweten dat er een kans was dat de mensen zouden kunnen gaan zondigen, juist omdat Hij hen niet als robotjes gemaakt heeft, maar juist geschapen heeft met een vrije wil, de mogelijkheid om zowel goede als slechte keuzes te maken en ook de om de verantwoordelijkheid voor de eigen keuzes te dragen. Hij heeft daarmee een risico genomen: het kon goed uitpakken en het kon verkeerd gaan. En ja, Hij heeft vast geweten dat het verkeerd zou gaan. Dus waarom heeft Hij dat niet gewoon voorkomen?
Ik vergelijk dat dan weer graag met de opvoeding die ik geef aan mijn kids. Ik kan proberen hen alles uit handen te nemen, hen overal tegen beschermen en hen overal voor afschermen... maar daarmee worden het nooit zelfstandig denkende mensen die eigen beslissingen kunnen nemen, die verantwoordelijkheid kunnen dragen voor zichzelf en voor anderen.
Ik denk dat het Gods doel is geweest om ervoor te zorgen dat wij als mensen juist wel leren om zelfstandig na te denken, beslissingen te nemen en verantwoordelijkheid te dragen voor onszelf en voor anderen. Bovendien denk ik dat God juist graag wil dat wij Hem uit vrije wil leren te volgen, simpelweg omdat we tot de ontdekking komen dat Hij het beste met ons voor heeft en weet wat goed voor ons is.
Het feit dat Hij ons heeft geschapen zoals hij ons heeft geschapen, bracht een risico met zich mee. Maar dat betekent niet dat we God vervolgens verantwoordelijk kunnen stellen voor de keuzes die we zelf maken, simpelweg omdat Hij ons de keuze heeft gegeven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: donderdag 31 maart 2011, 23:29
|
|
|
Helemaal mee eens, Lisa. Na je verhaal over predestinatie scoor je alweer, wat mij betreft.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 31 maart 2011, 23:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN388
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 april 2011, 15:04
|
|
|
Groot gelijk Lisa
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAUREEN217
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 april 2011, 17:23
|
|
|
Goed hè, Herman, zo groot is onze Vader, op alles voorbereid, we moeten maar niet teveel stilstaan en zoeken naar het waarom, van belang is of je Jezus kent en weet door Zijn bloed gereinigd te zijn. Kater als we bij de Here zijn zal alles duidelijk worden. Onze opdracht is nu, iedereen vertellen van de liefde van Jezus en dat wij leven in de geadetijd. Ik hou van Jezus Christus, en ik dank Hem voor hetgeen Hij voor mij heeft gedaan, en dat ik mij nu een kind van God mag noemen, gekocht en betaald met het kostbaar bloed van Jezus Christus, Amen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ELJA520
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 april 2011, 21:59
|
|
|
God heeft de wereld zo lief dat Hij Zijn enige geboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem geloofd niet verloren gaat maar Eeuwig Leven heeft. God ziet ons door het gereinigde bloed van Zijn Zoon onze Here Jezus Christus. Zo mogen wij in Zijn Heiligdom binnen komen en op onze knieen gaan en vol Eerbied voor Hem buigen. God houdt van ons onvoorwaardelijk. Maar wees wel bewust van onze zonde en laat je door het bloed vanZijn Zoon reinigen. Amen
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|