Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 november 2011, 20:10
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Ouders die met kinderen zingen, voelen dit intuïtief ook goed aan.
Thomas, die het door Hannah gezongen ''maak van mij een gehoorzaam kind'' niet altijd aanstond op die leeftijd. |
hmm, een gehoorzaam kind? ik ken het lied niet, ben ik bang, en wellicht is daarom de gehoorzaamheids-missie mislukt in mijn geval?
in welk lied komt deze regel voor, als ik vragen mag? of heb jij een andere versie van het "ik ga slapen, ik ben moe" misschien?
hannah, die dan wel veel gezongen heeft, maar niet zo heel "gehoorzaam" uitgevallen is; en dat laatste stond haar ouders volstrekt niet aan.........
.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op dinsdag 8 november 2011, 20:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 november 2011, 20:46
|
|
|
De diensten van een gemeente waar ik vroeger vaak kwam (in de mooiste stad van nederland) werden ook begeleid door een bandje met wat dames die het vocale gedeelte voor hun rekening namen. Deze diensten werden een week later uitgezonden op stadsTV.
In de kroeg hoorde ik dat er vrij veel mannen daarnaar keken, omdat "het zulke lekkere wijve waren"
Persoonlijk heb ik nooit iets gemerkt van sterallures of arrogantie en ze deden echt hun best om de gemeente bij de muziek te betrekken. Wel grappig dat je dan vanuit de kroeg hoorde dat het voor diverse heren toch de hoofdreden was om de diensten op tv te volgen... onverwacht evangelisatie-effect ?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 november 2011, 20:57
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het is ook een fenomeen dat meer in de evangelische gemeentes voorkomt. |
Hoewel ik pkn kerks ben, mag ik zo af en toe wel eens naar Dordrecht afreizen, naar een evangelische gemeente. En i.d.d ben ik het met je eens, dat veel al de band speelt, en meestal nieuwe liederen die je niet of nauwlijks kent. En als je dan toch al gaat, als een eend in een vreemde bijt, krijg ik min of meer de neiging om niet meer te gaan. In ieder geval steeds minder vaak.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
VISSER278
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 november 2011, 21:09
|
|
|
ANNETTE792 schreef: | En mij maakt het blij, ik hou er wel van als iemand de minpunten van zijn eigen stroming ook durft te benoemen. Zou je ook zo gereageerd hebben als het een posting was over het zingen met orgel (wat met de verkeerde organist ook niet bepaald fijn is)? Dat iemand iets in een bepaalde stroming niet plezier ervaart, wil niet zeggen dat hij heel de stroming aanvalt.
Ik heb persoonlijk heel weinig met opwekkingsliederen en het zingen in de gemeente zoals Chat het beschreef. Iedereen beleefd dat anders, maar op mij komt het ' uit je dak gaan voor de Heer' altijd een beetje oneerbiedig over. Je zult mij dus ook niet tegenkomen op de evangelische festivals, maar net zo min op zangavonden in traditionele kerken. Zingen in de dienst prima, en dan het liefst uit verschillende bundels, maar buiten de dienst hoeft het voor mij niet. Ik kan me dus goed voorstellen dat je het jammer vind dat de zelfbenoemde zangtalenten meer een concert lijken te geven dan een samenzang leiden. |
Geldt niet alleen voor zangtalenten , maar ook voor organisten.
Visser, die er wel eens kotsmisselijk van wordt
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE792
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 november 2011, 21:13
|
|
|
VISSER278 schreef: | [/color]Geldt niet alleen voor zangtalenten , maar ook voor organisten.
Visser, die er wel eens kotsmisselijk van wordt |
helemaal mee eens!
Laatst aangepast door
|
ANNETTE792
|
op dinsdag 8 november 2011, 22:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: dinsdag 8 november 2011, 22:41
|
|
|
HANNAH810 schreef: | hmm, een gehoorzaam kind? ik ken het lied niet, ben ik bang, en wellicht is daarom de gehoorzaamheids-missie mislukt in mijn geval?
in welk lied komt deze regel voor, als ik vragen mag? of heb jij een andere versie van het "ik ga slapen, ik ben moe" misschien?
hannah, die dan wel veel gezongen heeft, maar niet zo heel "gehoorzaam" uitgevallen is; en dat laatste stond haar ouders volstrekt niet aan.........
. |
Je hebt gelijk, Hannah. Zeeland schreef het:
Trouwe Vader deze dag...(of nacht) Hield U over mij de wacht. Wilt U ons vandaag nog sparen. Voor de zonde ons bewaren.. Geef ons een hartje wat U mint Maak mij een gehoorzaam kind...
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 8 november 2011, 22:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DANIEL777
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 november 2011, 19:27
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Hoewel ik pkn kerks ben, mag ik zo af en toe wel eens naar Dordrecht afreizen, naar een evangelische gemeente. En i.d.d ben ik het met je eens, dat veel al de band speelt, en meestal nieuwe liederen die je niet of nauwlijks kent. En als je dan toch al gaat, als een eend in een vreemde bijt, krijg ik min of meer de neiging om niet meer te gaan. In ieder geval steeds minder vaak. |
Jammer om een kerk te mijden omdat je de liederen niet of nauwelijks zou kennen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 november 2011, 19:44
|
|
|
DANIEL777 schreef: | Jammer om een kerk te mijden omdat je de liederen niet of nauwelijks zou kennen |
Liederen kun je leren hoor! Na een paar keer aanhoren kan ik al aardig meegalmen....das mijn ervaring
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 november 2011, 22:27
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Nu ik de laatste tijd op de zondag de vrijheid heb andere gemeentes te bezoeken, valt me op, dat er heel veel veranderd is. En in mijn ogen niet ten goede. Tegenwoordig heeft men de gewoonte om kleine muziekgroepjes te vormen op het podium en dat begint me eigenlijk enorm tegen te staan. Temeer daar zij zich helemaal niet bezig houden met het leiden van de gemeente in samenzang, veel meer zijn ze bezig met hun eigen aanbidding. Het gevolg is, dat de gemeente veel minder zingt. Ze beschouwen het als een optreden van de plaatselijke band, en kijken toe. Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling. In mijn ogen, zou de gemeente massaal moeten zingen, iets waarvoor je vroeger naar de kerk ging, en zou het muziekgroepje een ondersteuning voor de gemeente moeten zijn.
Wat is jullie mening hierover? Zingen jullie vaak en veel tijdens een dienst? Of zing je nooit? |
Ben het met je eens dat zingen bij de eredienst hoort, het is dubbel bidden, hè en zo voelt het vaak ook, het is heel intens. Bij ons wordt in alle delen van de dienst bijbehorend gezongen. Mijn broer kerkt evangelisch naar Australisch concept in een heel succesvolle groeigemeente waarbij inmiddels de derde dienst op zondag is ingesteld zodat alle gelovigen een dienst kunnen meemaken en het is bepaald geen klein kerkje! Die gemeente heeft een band en geeft onder andere veel songs van het Hillsongconcept weer. De teksten worden op een groot scherm weergegeven zodat iedereen kan meezingen, springen, klappen en juichen; een overweldigende belevenis...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: vrijdag 11 november 2011, 22:51
|
|
|
DANIEL777 schreef: | Jammer om een kerk te mijden omdat je de liederen niet of nauwelijks zou kennen |
Daar gaat het niet om, als ik nu de enige was! Maar het gaat meer om het samen zingen van liederen, en begeleid worden door een band. Als dat je de hele dienst (als er eigenlijk gezongen mag worden) naar een band zit te luisteren. In onze kerken wordt geen opwekking gezongen, daar moet je speciaal de deur voor uit. Dat doe je dan niet om naar een band te luisteren, die alleen eigen nummers speelt, die niemand kent. Ze spelen best wel aardig, maar ik zou er in ieder geval geen cd van kopen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MOMO697
|
|
Geplaatst: donderdag 17 november 2011, 00:23
|
|
|
Ik vind het wel herkenbaar wat er gesteld word. Als de band centraal komt te staan ipv ter ondersteuning van de gemeente dan gaat er iets scheef. Wij zingen veel opwekking en ander modern materiaal. Zonder band, meer dan een uur. Puur aanbidding. Heerlijk is dat. Gods troon naderen via lofprijzing.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zondag 20 november 2011, 13:06
|
|
|
MOMO697 schreef: | Ik vind het wel herkenbaar wat er gesteld word. Als de band centraal komt te staan ipv ter ondersteuning van de gemeente dan gaat er iets scheef. Wij zingen veel opwekking en ander modern materiaal. Zonder band, meer dan een uur. Puur aanbidding. Heerlijk is dat. Gods troon naderen via lofprijzing. |
Dat bedoel ik dus, maar niet tegen staande van dat, hou ik me wel bij mijn eigen kerkje oud vertrouwd en prachtig, met een krachtig pijporgel i.p een disco achtige band.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: zondag 20 november 2011, 13:11
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Dat bedoel ik dus, maar niet tegen staande van dat, hou ik me wel bij mijn eigen kerkje oud vertrouwd en prachtig, met een krachtig pijporgel i.p een disco achtige band. |
Gek he....ligt vast aan mij....maarreh...ik kan van beiden even heftig genieten, ben gek op orgelmuziek (enorme fan van Martin Mans en KlaasJan Mulder), maar eens per 6 weken hebben wij een thema-plus dienst...met band, en ook in zo'n dienst kan ik mateloos genieten, helemaal leeg-jubelen! Noemen ze dat niet een eh....brede smaak?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zondag 20 november 2011, 13:36
|
|
|
MARRY942 schreef: | Gek he....ligt vast aan mij....maarreh...ik kan van beiden even heftig genieten, ben gek op orgelmuziek (enorme fan van Martin Mans en KlaasJan Mulder), maar eens per 6 weken hebben wij een thema-plus dienst...met band, en ook in zo'n dienst kan ik mateloos genieten, helemaal leeg-jubelen! Noemen ze dat niet een eh....brede smaak? |
kzou maar efkes trug leze, kga nie in herhaling
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: zondag 20 november 2011, 13:40
|
|
|
GERRIT084 schreef: | kzou maar efkes trug leze, kga nie in herhaling |
Als het in mijn macht ligt...ga ik voor mijn part 10 keer in herhaling! Als de boodschap maar overkomt!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zondag 20 november 2011, 13:48
|
|
|
MARRY942 schreef: | Als het in mijn macht ligt...ga ik voor mijn part 10 keer in herhaling! Als de boodschap maar overkomt! |
Al doe je het 20x, echt snappe doe je het niet volgens moi
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zondag 20 november 2011, 18:34
|
|
|
Je hebt ook mensen die gaan pas na het zingen naar de kerk, om redenen die hiervoor in dit topic staan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zondag 20 november 2011, 19:03
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Je hebt ook mensen die gaan pas na het zingen naar de kerk, om redenen die hiervoor in dit topic staan.
|
Daarna, na het zingen krijg je toch alleen nog maar de collecte, tenminste in die kerken waar ik kom wel. Kan je net zo goed thuisblijven, en per giro overmaken .
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 20 november 2011, 19:04
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Daarna, na het zingen krijg je toch alleen nog maar de collecte, tenminste in die kerken waar ik kom wel. Kan je net zo goed thuisblijven, en per giro overmaken . | Zal ik je het bankrekeningnr. geven van onze gemeente?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zondag 20 november 2011, 19:08
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Zal ik je het bankrekeningnr. geven van onze gemeente? |
Aan je auto te zien, hebben jullie genoeg
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 20 november 2011, 19:12
|
|
|
GERRIT084 schreef: | Aan je auto te zien, hebben jullie genoeg | Schijn bedriegt hoor, hij is al acht jaar oud en ik schat de dagwaarde op ongeveer 2000 euro.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: zondag 20 november 2011, 19:19
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Schijn bedriegt hoor, hij is al acht jaar oud en ik schat de dagwaarde op ongeveer 2000 euro. |
Chat, stop maar met schatte, sms je kenteken naar 3040 en je weet wat je auto kost, en nog heel veel meer. Heb ik met de mijne ook gedaan, ik kocht hem voor 850€ en de dag waarde is 1500€ nou nog effe wachten tot er een muurtje komt van links, das snel verdienen. Je kan mazzel hebben, maar kia doet niet zo,n hoop op de markt, je kan hem beter houden, voor dat geld heb jee een mooie ruime gezinswagen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARRY942
|
|
Geplaatst: zondag 20 november 2011, 19:57
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Schijn bedriegt hoor, hij is al acht jaar oud en ik schat de dagwaarde op ongeveer 2000 euro. |
2000 euro!!! whow....ik wou dat ik het vond in de w.c.pot....ik ging mooi dreggen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 03:11
|
|
|
Ik hou zelf van mooie en rustige psalmen.
Die kan je zingen als je heel blij bent, maar ook als je je heel k@# voelt.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op maandag 21 november 2011, 03:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 07:37
|
|
|
Ging dit over automerken...waarde van auto"s of over het gezang in kerken??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 08:19
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Ging dit over automerken...waarde van auto"s of over het gezang in kerken?? |
Dat noemen ze welvaartsevangelie Zeeland... hebben jij en ik niet voor gestudeerd
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 09:06
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Nu ik de laatste tijd op de zondag de vrijheid heb andere gemeentes te bezoeken, valt me op, dat er heel veel veranderd is. En in mijn ogen niet ten goede. Tegenwoordig heeft men de gewoonte om kleine muziekgroepjes te vormen op het podium en dat begint me eigenlijk enorm tegen te staan. Temeer daar zij zich helemaal niet bezig houden met het leiden van de gemeente in samenzang, veel meer zijn ze bezig met hun eigen aanbidding. Het gevolg is, dat de gemeente veel minder zingt. Ze beschouwen het als een optreden van de plaatselijke band, en kijken toe. Ik vind dat een zorgelijke ontwikkeling. In mijn ogen, zou de gemeente massaal moeten zingen, iets waarvoor je vroeger naar de kerk ging, en zou het muziekgroepje een ondersteuning voor de gemeente moeten zijn.
Wat is jullie mening hierover? Zingen jullie vaak en veel tijdens een dienst? Of zing je nooit? |
In onze dienst wordt veel samen gezongen voor en na de verkondiging, soms treed er een solozangers op en wordt ze begeleid door een pianist of gitarist, zanggroep is bij ons pas opgestart en wel onder de jeugd die graag wil zingen, zij zingen zo nu en dan ook in de dienst maar wel altijd als extra toegevoegd aan de gewonde liederen in de samenzang.. Wel zingt de kindernevendienst elke week ná de verkondigng, als ze weer de kerk inkomen een weeklied en dit zingen we dan als gemeente met elkaar de tweede keer mee.
We zingen uit het liedboek, de schriftberijming en de evangelische bundel en ook nog steeds uit de oude berijming en de nieuwe berijmde psalmen..
Ik ben hier heel tevreden mee, er is voor elk wat wils en de liederen die we niet - goed- kennen, komen op de beamer te staan, zodat iedereen die toch mee kan zingen..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 15:25
|
|
|
Het valt me op dat evangelische christenen een beetje stil zijn in dit onderwerp. Ik zal duidelijk maken wat ik bedoel. Toen ik pas bij de pinkstergemeente kwam, was de muziek helemaal niet zo ideaal. Je had een oud orgeltje staan en de persoon die er achter zat, speelde voor het gemak accoorden. De muziek was niet ingewikkeld, en je kende de tekst vaak uit je hoofd. Maar ik had het idee dat het toen echter was dan nu. Dat mensen met hun hart zich naar God toe richten en daar eigenlijk hele eenvoudige middelen ter beschikking hadden. De gemeente zong uit volle borst en uit overtuiging en uit liefde voor God. Men was spontaan in hun beleving en de kracht van Gods Geest was merkbaar aanwezig.
Nu is die spontaniteit verdwenen. Het is gecultiveerd tot een dienst die net zo strak geleid wordt als in de traditionele kerk. De muziek is niet meer goed aan te leren, tenzij je er een belangrijk aantal repetities aan besteedt. En in mijn ogen is de kracht van Gods Geest aan het verdwijnen... We kunnen het immers zo goed, dat we ons er eigenlijk ook niet meer zo druk om hoeven te maken?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 16:41
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het valt me op dat evangelische christenen een beetje stil zijn in dit onderwerp. Ik zal duidelijk maken wat ik bedoel. Toen ik pas bij de pinkstergemeente kwam, was de muziek helemaal niet zo ideaal. Je had een oud orgeltje staan en de persoon die er achter zat, speelde voor het gemak accoorden. De muziek was niet ingewikkeld, en je kende de tekst vaak uit je hoofd. Maar ik had het idee dat het toen echter was dan nu. Dat mensen met hun hart zich naar God toe richten en daar eigenlijk hele eenvoudige middelen ter beschikking hadden. De gemeente zong uit volle borst en uit overtuiging en uit liefde voor God. Men was spontaan in hun beleving en de kracht van Gods Geest was merkbaar aanwezig.
Nu is die spontaniteit verdwenen. Het is gecultiveerd tot een dienst die net zo strak geleid wordt als in de traditionele kerk. De muziek is niet meer goed aan te leren, tenzij je er een belangrijk aantal repetities aan besteedt. En in mijn ogen is de kracht van Gods Geest aan het verdwijnen... We kunnen het immers zo goed, dat we ons er eigenlijk ook niet meer zo druk om hoeven te maken? |
Wat is er mis met de strakheid in de traditionele kerken? Jij zegt je mist de kracht van God's geest in de liederen. Dan durf ik daarop te zeggen dat juist in de traditionele kerken die geest nog duidelijk aanwezig is en er uit volle borst de mooie traditionele psalmen gezongen worden. Ik zit in een traditionele kerk maar bij ons worden er ook liederen uit op toonhoogte gezongen en vind dat ook mooi. Waar het erin zit is volgens mij in zing je met hart en ziel? og zing je omdat het erbij hoort!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 16:44
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Wat is er mis met de strakheid in de traditionele kerken? Jij zegt je mist de kracht van God's geest in de liederen. Dan durf ik daarop te zeggen dat juist in de traditionele kerken die geest nog duidelijk aanwezig is en er uit volle borst de mooie traditionele psalmen gezongen worden. Ik zit in een traditionele kerk maar bij ons worden er ook liederen uit op toonhoogte gezongen en vind dat ook mooi. Waar het erin zit is volgens mij in zing je met hart en ziel? og zing je omdat het erbij hoort! |
ik denk dat je daar de kern raakt erika; waar harten open zijn, kan de Heilige Geest binnen komen.
|
|
Naar boven |
|
|