ChristianMatch

Forum

Heeft de dominee gelijk?
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 7 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
WIM743

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 12:50

WILLEMIJN232 schreef:
Wat erg jullie reacties......ik ben blij dat ik tot de vrijzinnige categorie hoor, die zijn tenminste niet zo oordelend.......
Het kan je ding niet zijn of niet je geloofsbeleving maar wie zijn jullie om daar zo'n hard vernietigend oordeel over te hebben....
Soms zijn dingen niet te begrijpen, als ik met Chatuliem over in tongen praten praat begrijp ik het ook niet. Wat ik wel weet is dat het voor hem heilig is en dat geloof ik wel......ik veroordeel het niet.....
En wat ik hier lees.....ik heb er geen woorden voor.....valse profeten, niet de juiste leer, niet de echte bijbel.....pffff nou nou....

Beste allemaal,

Als ik deze reactie lees,kan het niet anders zijn dat we dus echt in het eind der tijden leven.
Nederland dreigt op veel gebieden 1 grote grijze massa te worden op dit gebied .
Er staat toch duidelijk geschreven in Gods woord ,dat er in het laatst der dagen
valse profeten zullen opstaan, die tijd lijkt helaas aangebroken.
Als voorgangers de bijbel niet meer voor waar houden !!
Gelukkig ben ik een navolger van andere predikers en moeten juist WIJ als christenen waakzaam blijven.
Ik volg ook de bijbelstudie,s over openbaringen ,van ds Bottenbley uit drachten
zie ook www.bethel.nl

De weg volgen van vrijzinnigen en broodpredikers ,lijd niet anders dan dat we met zn allen op een hele steile glijbaan raken.
Op de weg naar het verderf !!!!!!!!

WIJ MOETEN GODS WOORD VOOR WAAR AANNEMEN>
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 13:02

WIM743 schreef:
Beste allemaal,

Als ik deze reactie lees,kan het niet anders zijn dat we dus echt in het eind der tijden leven.
Nederland dreigt op veel gebieden 1 grote grijze massa te worden op dit gebied .
Er staat toch duidelijk geschreven in Gods woord ,dat er in het laatst der dagen
Gelukkig ben ik een navolger van andere predikers en moeten juist WIJ als christenen waakzaam blijven.
zie ook www.bethel.nl

De weg volgen van vrijzinnigen en broodpredikers ,lijd niet anders dan dat we met zn allen op een hele steile glijbaan raken.

Op de weg naar het verderf? Ja, las ik jou reactie zo eens lees vind ik dat heel verderfelijk.......dat klopt.....
Je kan wel talloze bijbelstudies volgen maar God verlangt ook van jou dat je liefde uitstraalt en als oprecht christen in het leven staat.....
Moet je eerlijk zeggen als ik jou stukje lees dat ik daar weinig liefde in lees alleen maar dat ophooggestoken vingertje......en dat naar aanleiding van één regel die een dominee zei....je hebt het verhaal er om heen dus helemaal niet gehoord.......Wie weet gebruikte hij die zin wel om iets aan te geven? Of om iets duidelijk t emaken? Of mensen te prikkelen?????
Of leer je dat niet op de bijbelstudies????? Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE792

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 13:02

ERIKA129 schreef:
Lekker zo'n predikant die "uit de kast komt" is die man dan wel houdbaar op de kantsel?? Mag hij er nog preken?

Weet je, dat was ook mijn eerste gedachte.
Maar nu het gaat om een dominee die mijn gemeente een paar jaar geleid heeft, kijk je er toch anders tegenaan.

In de tijd dat hij in onze gemeente kwam, was het een leeglopende gemeente, weinig jeugd en de jeugd die er zat gingen omdat ze van hun ouders mee moesten. Toen deze dominee kwam, liep de kerk langzaamaan weer vol en ook de jeugd, waaronder ikzelf, raakte weer geinterreseerd.
Hij heeft een ingedutte kerk weer wakker weten te schudden.

Voor wat ik er van weet is hij er voor uitgekomen dat hij homofiele gevoelens heeft. Hij en zijn vrouw zijn (nog) bij elkaar, en ook is hij geen praktizerend homo. Het enige dat de man in mijn ogen gedaan heeft, is eerlijk zijn, over zijn gevoel.
En om gevoel vraag je niet, dat heb je of dat heb je niet.

Mijn eerste reaktie was toen ik het hoorde was: je bent 20 jaar getrouwd, je hebt 5 kinderen, en dan opeens ben je homo? Maar dat is wel een erg kort door de bocht reaktie.
Ik ben zelf ook gescheiden omdat ik ongelukkig was, mag ik dan iets over een ander zeggen?
Ik weet op dit moment niet wat ik er van moet vinden, ik ben enkel erg blij dat ik niet in de schoenen van deze dominee, zijn vrouw en zijn kinderen sla.
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 13:04

JOLAN931 schreef:
De hele PKN beweging, met al z'n soorten van belevingen, dominees en verschillende opvattingen wat men graag allemaal bij elkaar wil voegen en houden onder de mom dat christenen eensgezind moeten zijn....kan/mag dit wel, en is dit werkelijk wat God bedoeld met eensgezind zijn?

Ik denk dat de PKN heel wat verder is in het proces van "muren afbreken" en "samen geloven" dan al die separate kerkgemeenschappen .
Ik voel me beter thuis in de PKN omdat ik er meer respect vind voor andere meningen.Als christen hoef je niet buiten de wereld te staan maar er middenin met volle overtuiging van je geloof en niet je eigen mening laten afhangen van wat 1 dominee je voorschoteld als dé waarheid(een dominee is ook maar een mens) en die keuze heb je binnen de PKN.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 13:07

ANNETTE792 schreef:
Maar nu het gaat om een dominee die mijn gemeente een paar jaar geleid heeft, kijk je er toch anders tegenaan.

In de tijd dat hij in onze gemeente kwam, was het een leeglopende gemeente, weinig jeugd en de jeugd die er zat gingen omdat ze van hun ouders mee moesten. Toen deze dominee kwam, liep de kerk langzaamaan weer vol en ook de jeugd, waaronder ikzelf, raakte weer geinterreseerd.

Voor wat ik er van weet is hij er voor uitgekomen dat hij homofiele gevoelens heeft. Hij en zijn vrouw zijn (nog) bij elkaar, en ook is hij geen praktizerend homo. Het enige dat de man in mijn ogen gedaan heeft, is eerlijk zijn, over zijn gevoel.

Mijn eerste reaktie was toen ik het hoorde was: je bent 20 jaar getrouwd, je hebt 5 kinderen, en dan opeens ben je homo? Maar dat is wel een erg kort door de bocht reaktie.
Ik ben zelf ook gescheiden omdat ik ongelukkig was, mag ik dan iets over een ander zeggen?
Ik weet op dit moment niet wat ik er van moet vinden, ik ben enkel erg blij dat ik niet in de schoenen van deze dominee, zijn vrouw en zijn kinderen sla.

Het feit dat je homofiel bent wil toch niet zeggen dat je geen goede predikant kan zijn? Ik vind het juist karakter tonen als je er voor uit komt als je predikant bent.....want geloof maar dat je wat modder over je heen krijgt.....
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE792

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 13:15

WILLEMIJN232 schreef:
Het feit dat je homofiel bent wil toch niet zeggen dat je geen goede predikant kan zijn? Ik vind het juist karakter tonen als je er voor uit komt als je predikant bent.....want geloof maar dat je wat modder over je heen krijgt.....

Voor mij ligt het punt bij het praktiseren of niet.
Homo ben je of bent je niet, daar heb je niet om gevraagd.
Maar de bijbel is voor mij duidelijk over het praktiseren ervan.
Een praktiserend homo op de kansel kan voor mij niet.
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 13:35

WIM743 schreef:
Beste allemaal,

zie ook www.bethel.nl

Hee das geinig,vanuit onze kerkgemeenschap wordt(door sommige dominees) hetzelfde verkondigd over Bottenbley als wat jij hier zegt.............
Naar boven

Auteur Bericht
WIM743

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 13:55

LEANNE226 schreef:
Hee das geinig,vanuit onze kerkgemeenschap wordt(door sommige dominees) hetzelfde verkondigd over Bottenbley als wat jij hier zegt.............

Dan hebben die niet goed geluisterd
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 17:13

Met verbazing lees ik in de krant artikelen over groepen verontrustte gelovigen die de rk bisschoppen oproepen om de teugels te laten vieren.
Op dit forum lees ik bijvoorbeeld de reactie van Willemijn.
In mn eigen kerk hoor ik opvattingen waar ik niet achter kan staan.

En dat alles in het kader van: de kerk en het geloof moeten met de tijd mee.
We moeten het over liefde hebben etc.

Mijn geloof is dat God inderdaad liefde is.
Liefde voor hen die Jezus aannemen als hun verlosser van hun zonde.

Maar ik geloof ook dat God een wrekend God is wiens toorn onvoorstelbaar is voor hen die zich niet bekeren.
God gaat niet met de tijd mee, Hij word niet milder en gaat ook niet anders oordelen over bepaalde zaken dan vroeger.

Dan kan het voor een kerkgenootschap een keuze worden tussen de makkelijke weg, het verkondigen van wat de mens wil horen en de moeilijke weg... het verkondigen van de waarheid... en tjsa, dat kan klantjes kosten Geschokte, onthutste smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 17:19

ANNETTE792 schreef:

Daar zeg je wat Annette, Idd zo is het wel anders ik dacht ook meer aan een predikant die dus zijn vrouw in de steek had gelaten en met een man verder was gegaan.
Maar het lijkt me ook zeer moeilijk voor die vrouw en de kinderen je zal maar 20 jaar met je man samen zijn en dan dat te horen krijgen!
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 17:50

PIETER649 schreef:
Met verbazing lees ik in de krant artikelen over groepen verontrustte gelovigen die de rk bisschoppen oproepen om de teugels te laten vieren.

Maar ik geloof ook dat God een wrekend God is wiens toorn onvoorstelbaar is voor hen die zich niet bekeren.
God gaat niet met de tijd mee, Hij word niet milder en gaat ook niet anders oordelen over bepaalde zaken dan vroeger.

Dan kan het voor een kerkgenootschap een keuze worden tussen de makkelijke weg, het verkondigen van wat de mens wil horen en de moeilijke weg... het verkondigen van de waarheid... en tjsa, dat kan klantjes kosten Geschokte, onthutste smiley

Maar Pieter, jouw leven ziet er toch ook niet uit als de mensen die vroeger leefden? Jij gaat toch ook met je tijd mee? En zo is het ook met de kerk, ook de kerk kent nieuwe stromingen alleen de boodschap is hetzelfde.....alleen passen we hem misschien wat anders toe dan jouw lief is........en wie zegt dat als je de nieuwe stromingen volgt dat dat een makkelijke weg is??? Het is een minder veroordelende weg dat klopt en dat is alleen maar goed als je ziet wat de kerk voor schade bij sommige mensen heeft aangericht....
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 19:47

WILLEMIJN232 schreef:
Maar Pieter, jouw leven ziet er toch ook niet uit als de mensen die vroeger leefden? Jij gaat toch ook met je tijd mee? En zo is het ook met de kerk, ook de kerk kent nieuwe stromingen alleen de boodschap is hetzelfde.....alleen passen we hem misschien wat anders toe dan jouw lief is........en wie zegt dat als je de nieuwe stromingen volgt dat dat een makkelijke weg is??? Het is een minder veroordelende weg dat klopt en dat is alleen maar goed als je ziet wat de kerk voor schade bij sommige mensen heeft aangericht....

Mijn leven is inderdaad niet te vergelijken met dat van bijv. mn opa
Laat staan met dat van batavier of een kaninefaat.

Maar het gaat niet om mij, maar om de boodschap, dus mijn vraag aan jou:

Denk jij dat God ook met zn tijd meegaat?
Heeft "de kerk" schade bij mensen aangericht, of dienaren van de kerk?
Heeft de cassiere jou vervelend behandeld, of Albert Hein zelf?
Is een boodschap zoals Herman van de kansel hoorde nou werkelijk dezelfde boodschap als vroeger.
Sterker nog... vind jij die boodschap dan uberhaupt kloppen?
Wat is de waarde van bekering nog als iedereen "toch wel naar de hemel gaat" en er toch geen hel bestaat??

ben benieuwd....
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 15 oktober 2011, 20:10

PIETER649 schreef:
Mijn leven is inderdaad niet te vergelijken met dat van bijv. mn opa
Laat staan met dat van batavier of een kaninefaat.

Maar het gaat niet om mij, maar om de boodschap, dus mijn vraag aan jou:

Denk jij dat God ook met zn tijd meegaat?
Heeft "de kerk" schade bij mensen aangericht, of dienaren van de kerk?
Heeft de cassiere jou vervelend behandeld, of Albert Hein zelf?
Is een boodschap zoals Herman van de kansel hoorde nou werkelijk dezelfde boodschap als vroeger.
Sterker nog... vind jij die boodschap dan uberhaupt kloppen?
Wat is de waarde van bekering nog als iedereen "toch wel naar de hemel gaat" en er toch geen hel bestaat??

ben benieuwd....

Iedereen gaat naar de Hemel is hier toch ook een veelgehoorde kreet? Als je maar vergeving vraagt voor wat dan ook dan is het weer goed.....en dat is mij dan weer een brug te ver........ soms is dat gewoon niet mogelijk. Herman citeert één zin uit een hele preek dus daar kan ik echt geen zinnig woord over zeggen omdat ik de preek niet gehoord heb.
Jammer dat veel mensen hier daar dan wel weer gelijk heel veroordelende conclusies uit trekken....dat vind ik dan weer niet christelijk.... Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: zondag 16 oktober 2011, 01:09

WILLEMIJN232 schreef:
Wat erg jullie reacties......ik ben blij dat ik tot de vrijzinnige categorie hoor, die zijn tenminste niet zo oordelend.......
Het kan je ding niet zijn of niet je geloofsbeleving maar wie zijn jullie om daar zo'n hard vernietigend oordeel over te hebben....
Soms zijn dingen niet te begrijpen, als ik met Chatuliem over in tongen praten praat begrijp ik het ook niet. Wat ik wel weet is dat het voor hem heilig is en dat geloof ik wel......ik veroordeel het niet.....
En wat ik hier lees.....ik heb er geen woorden voor.....valse profeten, niet de juiste leer, niet de echte bijbel.....pffff nou nou....

Willemijn, Ik veroordeel de man niet, dat komt mij totaal niet toe.
Wat ik in mijn reactie wel deed, was aangeven dat ik het erg vind als een dominee het woord van zijn Vader in de hemel keihard in twijfel trekt. Als deze zin werkelijk op zichzelf staat, zonder bijbedoeling om iets te verduidelijken of iets dergelijks, en die dominee dit vanuit zijn overtuiging heeft gezegt dan veroordeel ik niet, maar beoordeel hem, op grond van die zelfde bijbel( waar staat dat Gods woord DE waarheid is) en mijn menselijke interpetatie van de bijbel als valse profeet.

Dit is geen hardheid van mijn kant, want daarvoor vind ik het triest genoeg, maar ik denk dat ik als christen zeker mag zeggen wat God Zelf in Zijn woord tegen ons zegt(of dmv dat woord tegen ons laat zeggen).....Mijn woord is de waarheid, met de daarbij behorende waarschuwingen, en beoordelingen(o.a over de kenmerken van valse profeten, en leugenleraars, die ook in die zelfde bijbel staan) Die God ook aangeeft in zijn woord.
Persoonlijk denk ik juist dat God zeker niet wil dat we zijn woord afzwakken, verdraaien of naar onze eigen beleving omvormen, wat juist kenmerkend is voor valse profeten.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 16 oktober 2011, 08:54

JOLAN931 schreef:
Willemijn, Ik veroordeel de man niet, dat komt mij totaal niet toe.
Wat ik in mijn reactie wel deed, was aangeven dat ik het erg vind als een dominee het woord van zijn Vader in de hemel keihard in twijfel trekt. Als deze zin werkelijk op zichzelf staat, zonder bijbedoeling om iets te verduidelijken of iets dergelijks, en die dominee dit vanuit zijn overtuiging heeft gezegt dan veroordeel ik niet, maar beoordeel hem, op grond van die zelfde bijbel( waar staat dat Gods woord DE waarheid is) en mijn menselijke interpetatie van de bijbel als valse profeet.

Dit is geen hardheid van mijn kant, want daarvoor vind ik het triest genoeg, maar ik denk dat ik als christen zeker mag zeggen wat God Zelf in Zijn woord tegen ons zegt(of dmv dat woord tegen ons laat zeggen).....Mijn woord is de waarheid, met de daarbij behorende waarschuwingen, en beoordelingen(o.a over de kenmerken van valse profeten, en leugenleraars, die ook in die zelfde bijbel staan) Die God ook aangeeft in zijn woord.
Persoonlijk denk ik juist dat God zeker niet wil dat we zijn woord afzwakken, verdraaien of naar onze eigen beleving omvormen, wat juist kenmerkend is voor valse profeten.

Weet je Jolan, het gaat hier om één zin die Herman zo gehoord heeft....Een zin uit een hele preek....Daar kan je toch geen conclusie en zeker geen veroordeling over uitspreken want wij kennen de hele preek niet.........
En dat vind ik nu juist zo erg.....Er staan één zin en er komt toch een reeks veroordelingen en vooral meningen...en ik denk dat dat erg verkeerd is.... Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: zondag 16 oktober 2011, 09:00

JOLAN931 schreef:
Als deze zin werkelijk op zichzelf staat, zonder bijbedoeling om iets te verduidelijken of iets dergelijks, en die dominee dit vanuit zijn overtuiging heeft gezegt dan veroordeel ik niet, maar beoordeel hem, op grond van die zelfde bijbel( waar staat dat Gods woord DE waarheid is) en mijn menselijke interpetatie van de bijbel als valse profeet.

Dat klinkt beter dan wat ik hier verder lees,1 zin van 1 dominee wordt volledig uit zijn verband gerukt en ineens is de hele PKN verdorven en verloren voor altijd Smiley die vol vragen zit Dan heb je het wel over ruim 2 miljoen leden uit verschillende stromingen,hoezo wordt er hier dan niet veroordeeld op basis van 1 uitspraak?????

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/2899349/2011/09/09/Gematigde-midden-overheerst-in-PKN.dhtml
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zondag 16 oktober 2011, 10:32

Ik vraag me inmiddels af wat de dominee echt gezegd heeft en dus niet van horen zeggen. Een dominee kan aangeven wat er bedoeld is of hoe het gezien zou moeten worden. Ik kan me niet zo goed voorstellen dat een predikant een uitspraak doet als: het staat fout in de Bijbel, het moet er anders staan. En die uitval naar de PKN op basis van een veronderstelling raakt toch echt kant noch wal. Je moet wel vol afkeer dan wel superioriteitsgevoel zitten als je een uitspraak - die niet eens vaststaat - gebruikt om het hele scala aan kerken dat de PKN vormt, daarmee verdacht te maken.

Thomas, die niet eens gelooft dat het zo is gezegd.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 16 oktober 2011, 11:07
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: zondag 16 oktober 2011, 10:53

Ik heb het ook wel eens (vaak) iets doen wat eigenlijk niet mag, volgens het geschreven woord. Daarvoor ben ik gelukkig mens, en daarvoor mag je vergeving vragen. Maar daarna mag je er niet meer aan blijven hangen, aan die zonde dan. Dus ook een dominee, is gewoon maar mens en ik denk dat ook dominees wel eens een uitspraak doen waar ze later eigenlijk niet achter staan. Meestal komen ze wel terug op een uitspraak, mocht het niet zo zijn, kan jij er op terug komen bij zo,n predikant in een persoonlijk gesprek. Vaak begrijp jij hem net verkeerd, en krijg je dan uitleg, en soms heel soms krijg jij gelijk. Maar als je twijfelt aan een uitspraak, en hem plaatst geef je min of meer die uitspraak waar je zelf aan twijfelt door. Er zijn dan altijd mensen die gaan twijfelen, en die zet je dan onbewust op het verkeerde been. Engeltje smiley En dan....
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 16 oktober 2011, 11:05

GERRIT084 schreef:
Ik heb het ook wel eens (vaak) iets doen wat eigenlijk niet mag, volgens het geschreven woord. Daarvoor ben ik gelukkig mens, en daarvoor mag je vergeving vragen. Maar daarna mag je er niet meer aan blijven hangen, aan die zonde dan. Dus ook een dominee, is gewoon maar mens en ik denk dat ook dominees wel eens een uitspraak doen waar ze later eigenlijk niet achter staan. Meestal komen ze wel terug op een uitspraak, mocht het niet zo zijn, kan jij er op terug komen bij zo,n predikant in een persoonlijk gesprek. Vaak begrijp jij hem net verkeerd, en krijg je dan uitleg, en soms heel soms krijg jij gelijk. Maar als je twijfelt aan een uitspraak, en hem plaatst geef je min of meer die uitspraak waar je zelf aan twijfelt door. Er zijn dan altijd mensen die gaan twijfelen, en die zet je dan onbewust op het verkeerde been. Engeltje smiley En dan....

Nogmaals, het is één zin die Herman zo gehoord heeft......dus vul er nu niet een heel verhaal mee.....totaal zinloos....of je bent goedgelovig en gelooft alles, vooral als het je wel uiitkomt.....

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 16 oktober 2011, 11:21
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: zondag 16 oktober 2011, 11:49

WILLEMIJN232 schreef:
Nogmaals, het is één zin die Herman zo gehoord heeft......dus vul er nu niet een heel verhaal mee.....totaal zinloos....of je bent goedgelovig en gelooft alles, vooral als het je wel uiitkomt.....
Dat is jou mening, slaat kant nog wal, je gaat nu invullen wat ik denk, nou ik denk het niet, ik geloof niet wat mij uitkomt. Ik gaf enkel mijn mening, . Gefrustreerde smiley

Laatst aangepast door
GERRIT084
op zondag 16 oktober 2011, 14:35
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zondag 16 oktober 2011, 12:43

PIETER649 schreef:

16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon gegeven heeft.

Zie je? er staat dat God de wereld zo lief had dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft...
Meer staat er niet..er staat nietdat Hij alleen liefde heeft voor hen die Zijn Zoon aannemen als Verlosser.
Er staat dat God de wereld, dus alles en iedereen liefheeft...zonder voorwaarden..

De tekst die deze predikant aanpast naar zijn opvatting is even onjuist...

Wij kunnen niet zomaar zelf conclusies trekken en die voor waar aannemen.
We moeten lezen, onderzoeken en toetsen en bidden...wat Gods waarheid is.
Naar boven

Auteur Bericht
JOLAN931

BerichtGeplaatst: zondag 16 oktober 2011, 13:18

LEANNE226 schreef:
Dat klinkt beter dan wat ik hier verder lees,1 zin van 1 dominee wordt volledig uit zijn verband gerukt en ineens is de hele PKN verdorven en verloren voor altijd Smiley die vol vragen zit Dan heb je het wel over ruim 2 miljoen leden uit verschillende stromingen,hoezo wordt er hier dan niet veroordeeld op basis van 1 uitspraak?????

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/2899349/2011/09/09/Gematigde-midden-overheerst-in-PKN.dhtml

Leanne. ik denk dat je mijn eerdere reactie verkeerd hebt opgevat.
Van mijn kant be en veroordeel ik de PKN niet, ik stelde er enkel een vraag bij die me al langere tijd bezighoud. En niet voor niets aangezien ikzelf vrijwel iedere zondag naar een PKN gemeente ga, en overweeg daar lid te worden.

Verder begin ik ook wel benieuwd te worden naar de volledige preek. Omdat ik denk dat we hier een beetje langs elkaar heen aan het praten zijn. Het is nogal een groot verschil HOE en in welke context deze zin is gebruikt. Ik heb dit al eerder proberen uit te leggen, maar ik ben bang dat dit niet helemaal obvergekomen is zoals ik het heb bedoeld.

Ik heb ook aangegeven dat ik deze uitspraak(die ene regel uit die preek) als opzichzelf staande mening van een predikant heel erg vind.

Deze zelfde uitspraak, in een bepaalde context van een preek, of als voorbeeld, of wat dan ook, zou ook niets te betekenen kunnen hebben, en niet eens de persoonlijke mening van diezelfde predikant kunnen zijn. Maar dan is het een heel ander verhaal.

Alles valt en staat met de volledigheid van de preek waarin deze zin werd gebruikt. Om het even simpel te houden....

Als een predikant zegt ....
Veel mensen zeggen: God bestaat niet.
En wij vangen enkel op dat hij zegt: God bestaat niet, en de rest van de zin hebben we niet verstaan. Dan krijgen we een heel ander beeld van die predikant, als dat we de volledige zin verstaan hadden.
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: zondag 16 oktober 2011, 14:36

GERRIT084 schreef:
Dat is jou mening, slaat kant nog wal, je gaat nu invullen wat ik denk, nou ik denk het niet, ik geloof niet wat mij uitkomt. Ik gaf enkel mijn mening, . Gefrustreerde smiley
Hoe ik er over denk
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 16 oktober 2011, 16:17

MARIAN519 schreef:
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon gegeven heeft.

Zie je? er staat dat God de wereld zo lief had dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft...
Meer staat er niet..er staat nietdat Hij alleen liefde heeft voor hen die Zijn Zoon aannemen als Verlosser.
Er staat dat God de wereld, dus alles en iedereen liefheeft...zonder voorwaarden..

.

God heeft de wereld lief.
Zo ver was ik ook al dat ik die tekst ken..
Goed dat je deze tekst kent... nou nog es verder lezen in de bijbel, misschien kom je dan ook teksten tegen over bijv. behouden worden, of verdoemd zijn... en over DIE voorwaarden.

Zo happy als jij het stelt, maakt het offer van Jezus wel wat onnodig he!
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: zondag 16 oktober 2011, 17:27

WILLEMIJN232 schreef:

Volgens mij staat er in de Bijbel wel dat we waakzaam moeten zijn. Waakzaam ook voor valse profetieën.
En ik zat net in de krant een artikel te lezen over het 2e boek van ds . Hendrikse dat 28 oktober op de markt verschijnt.
Ik had graag een link willen plaatsen van het hele artikel maar die kan ik niet vinden.
Maar hij zegt in zn nieuwste boek en ik neem het maar even letterlijk over wat er in de krant staat:

Jezus was mix van feiten en mythe
Jezus is een niet-achterhaalbare mix van geschiedenis en mythologie. Het christendom koppelde de mythologische figuur Christus aan de historische persoon Jezus van Nazareth, waardoor aloude mythen ineens ten onrechte letterlijk werden genomen.
Christus , zo stelt Hendrikse , is een van oorsprong heidense mythologische figuur, die werd gekoppeld aan de historische persoon Jezus van Nazareth.
Dat stelt de atheïstische dominee Klaas Hendrikse uit Middelburg in zijn nieuwe boek God bestaat niet en Jezus is zijn zoon, dat op 28 okt. verschijnt.
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: zondag 16 oktober 2011, 18:19

JOLAN931 schreef:
Leanne. ik denk dat je mijn eerdere reactie verkeerd hebt opgevat.

Nee hoor,we zijn het eens,ik doelde op andere reacties.

@visser,een atheistische dominee?wat moet ik me daar bij voorstellen?
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zondag 16 oktober 2011, 18:41

PIETER649 schreef:
Goed dat je deze tekst kent... nou nog es verder lezen in de bijbel, misschien kom je dan ook teksten tegen over bijv. behouden worden, of verdoemd zijn... en over DIE voorwaarden.

Het offer van Jezus is essentieel.
En dat kon volbracht worden dank zij Gods liefde...dat stáát er hoor!!

Als jouw kind je pijn doet...je verdriet doet..dan oordeel je hem...veroordeel je hem misschien wel, maar verdwijnt jouw liefde dan? de liefde die diep in je hart zit?

En dan zijn wij mensen..en dan lees ik nergens in de hele Bijbel dat Gods liefde verdwijnt..God staft..Hij oordeelt, jazeker!! Omdat wij Zijn liefde negeren, niet accepteren...niet willen.
Ten diepste willen we alles zelf doen...en dat begint bij de zondeval..

De voorwaarde voor behoud bestaat uit het geloof.
dat is het enige wat ik lees daarover.

Het is genade, Pieter, alleen genade en dan hoeven wij niets te doen..sterker nog, we hoeven alleen Zijn uitgestoken hand vast te pakken en te zeggen: "Ja Heer' ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp.

Laatst aangepast door
MARIAN519
op zondag 16 oktober 2011, 18:42
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: woensdag 19 oktober 2011, 17:06

CROSSROAD317 schreef:
Heb je misschien een link waar ik die preek kan beluisteren of kan nalezen ??

Heb je nou ondertussen al een link Herman waar ik die preek kan beluisteren of kan nalezen ?? Twijfelende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: donderdag 20 oktober 2011, 21:51

[quote=PIETER649]

Hallo Pieter
Ik kan alleen maar zeggen dat je het juist verwoord .
Sjalom.
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: vrijdag 21 oktober 2011, 17:26

PIETER649 schreef:

Misschien was dat offer wel om van die angst, hel en verdoemenis af te komen. God is dezelfde maar door dat offer zijn we wel in een andere verhouding met God komen te staan.

Thomas, wel happy met de Verlossing.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 ... 7 Volgende
Pagina 2 van 7