ChristianMatch

Forum

Sabbath of Zondag
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 10:10

CHATULIEM619 schreef:
Toen ik deze bijdragen allemaal las, merkte ik dat maar weinig mensen echt over de vraagstelling in gingen. Het ging volgens mij toch over de vraag, de zondag of de sabbath? Dat is toch heel iets anders dan zondagsheiliging.

Mijn antwoord is duidelijk. Ik zie eigenlijk geen enkel goed argument om de zondag te vieren in plaats van de sabbath. En ik zie geen enkele aanleiding om niet te vieren op de sabbath. Vanaf 4 november gaan we dus diensten op de vrijdagavond, het begin van de sabbath, houden....

In de Openbaring van Johannes krijgt de eerste dag van de week de prachtige naam: "De dag des Heeren" (Openb. 1:10). Ook uit Hand. 20:7 en 1 Kor. 16:2 blijkt dat deze dag voor de eerste christenen een bijzondere betekenis had.

Is het dan niet mooi, om op de eerste dag van de week dan de erediensten te houden?

Ik zie zelf dat de sabathsviering meer iets is voor de Joodse religie.

Ik weet ook dat er door de eeuwen heen geknoeid is met de jaartelling en de dagen van de week.
Zo zijn er eigebnlijk verschillende kalenders in de omloop, waarbij het meerendeel de maandag als eerste dag van de week worden aangegeven.
Er zijn ook kalenders in de omloop die de zondag als eerste dag van de week aangeeft.

Dus welke kalender heeft gelijk? Knipoog smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 10:23

MARISKA601 schreef:
In de Openbaring van Johannes krijgt de eerste dag van de week de prachtige naam: "De dag des Heeren" (Openb. 1:10). Ook uit Hand. 20:7 en 1 Kor. 16:2 blijkt dat deze dag voor de eerste christenen een bijzondere betekenis had.

Is het dan niet mooi, om op de eerste dag van de week dan de erediensten te houden?

Ik zie zelf dat de sabathsviering meer iets is voor de Joodse religie.

Ik weet ook dat er door de eeuwen heen geknoeid is met de jaartelling en de dagen van de week.
Zo zijn er eigebnlijk verschillende kalenders in de omloop, waarbij het meerendeel de maandag als eerste dag van de week worden aangegeven.
Er zijn ook kalenders in de omloop die de zondag als eerste dag van de week aangeeft.

Dus welke kalender heeft gelijk? Knipoog smiley

Wel, ik zou zo zeggen die de zondag als zevende dag aangeeft, zoals God het bedoelde? Smiley die vol vragen zit Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 11:17

MARIAN519 schreef:
Wel, ik zou zo zeggen die de zondag als zevende dag aangeeft, zoals God het bedoelde? Smiley die vol vragen zit Knipoog smiley

In de Bijbel staat nergens op een woord ZONDAG als eerste dag van de week.
Kan ook wel zaterdag als eerste dag van de week?
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 11:19

MARIAN519 schreef:
Volgens mij was Chat (in ruste even) hier al mee begonnen. In 6 dagen schiep GOD hemel en aarde, en de 7e dag ruste Hij. En dat wij die zouden heiligen, en dat (is) was de Sabbath (zaterdag) Als Christenen hebben wij het veranderd in zaterdag. En wie zijn wij dan. om dat te veranderen?

Laatst aangepast door
GERRIT084
op maandag 10 oktober 2011, 11:20
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 11:24

GERRIT084 schreef:
Volgens mij was Chat (in ruste even) hier al mee begonnen. In 6 dagen schiep GOD hemel en aarde, en de 7e dag ruste Hij. En dat wij die zouden heiligen, en dat (is) was de Sabbath (zaterdag) Als Christenen hebben wij het veranderd in zaterdag. En wie zijn wij dan. om dat te veranderen?
Het is idd volkomen abitrair waar je de week laat beginnen. Maar dan blijft de vraag overeind: vier je het op de eerste dag van de week of de laatste?
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 11:28

CHATULIEM619 schreef:
Het is idd volkomen abitrair waar je de week laat beginnen. Maar dan blijft de vraag overeind: vier je het op de eerste dag van de week of de laatste?
Welkom terug Chat, Ik vind het moeilijk, het is bij ons door de eeuwen heen al zondag, maar of dat zo is, daar krijg ik steeds meer mij ?tekens bij. Maar dat zijn er zo veel???
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE792

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 11:28

GERRIT084 schreef:

Chatuliem is inmiddels uitgerust en weer in ons midden Gerrit Knipoog smiley

En ik kan me op zich best vinden in het standpunt dat we eigenlijk de zaterdags als 7e dag aan zouden moeten houden, ik vraag me enkel af hoe je dat in de huidige maatschappij tot uitvoering wilt brengen.
Ik vind het persoonlijk belangrijker die rustdag te houden, dan op welke dag dat je die zou houden.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 11:31

CHATULIEM619 schreef:

Aan de joden in het OT werd de zevende dag als rustdag gegeven...in het OT dus..aan de joden...
Het NT houdt een nieuw verbond in dat begonnen is met Jezus Christus, net zoals je doop is in navolging van Hem?
Dan zouden we ook ..net als de eerste christen gemeente ..de eerste dag van de week. de opstandingsdag van Onze Heiiland, als bijzondere dag...rustdag.. mogen houden.

Is "heilig" niet afgezonderd? is de betekenis van de eerste dag voor ons Christenen niet heel goed gekozen?
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 11:46

ANNETTE792 schreef:

En ik kan me op zich best vinden in het standpunt dat we eigenlijk de zaterdags als 7e dag aan zouden moeten houden, ik vraag me enkel af hoe je dat in de huidige maatschappij tot uitvoering wilt brengen.
Ik vind het persoonlijk belangrijker die rustdag te houden, dan op welke dag dat je die zou houden.

Daar was ik inmiddels, ook achter gekomen, maar we waren dan ook gelijk met reageren. En wat de zondag aangaande ook, Het Joodse volk heeft dat al vanaf het begin gehad, en die hebben ook een beperking in het eten van varkens vlees. Die mogen het niet, en wij weer wel, je hebt wel Christelijke belevingen die zich ook aan de Joodse wetten houden. En net als je zegt, het zou wereld wijd niet meer kunnen. Zij hebben al moeite met de zondag.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 16:05

Volgens mij is zondag, de eerste dag van de week en kwamen de mensen in de eerste gemeente bij elkaar om het avondmaal te vieren.
En is nooit bedoeld als vervangen van de sabbath.
Als wij de sabbath willen vieren, moeten we ons ook aan alle regels van de sabbath houden.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 16:25

HENKWAL969 schreef:
Volgens mij is zondag, de eerste dag van de week en kwamen de mensen in de eerste gemeente bij elkaar om het avondmaal te vieren.
Als wij de sabbath willen vieren, moeten we ons ook aan alle regels van de sabbath houden.
Kijk, ik heb er altijd moeite mee gehad dat de zondag door velen beleefd wordt als een dag waarin je niks mag. Door joden wordt de sabbath nog sterker gevierd als een dag waarin je niks mag. Dat is nooit mijn visie geweeest en zal ook nooit mijn visie worden. Verleden zondag heb ik vol vreugde mn zoon toegejuicht toen hij meedeed aan de 4 mijl.... Ik vind dat het een dag moet zijn waarin je mag vieren, dat je de Heer dient. En ik geloof, dat als ik van een dag geniet, de Heer daar ook blij mee is.
En aanpassing is niet zo heel erg groot hoor. Alleen de dienst wordt verplaatst naar vrijdagavond. Niet aan het einde van de sabbath, maar aan het begin...
En wat betreft eten, varkensvlees is nu veel gezonder dan dat het vroeger was. Toen de pest in Europa woedde, was er één groep die niet ziek werd, de joden. En dat kwam door het eetpatroon. Het had echter tot gevolg dat ze vervolgd werden. Het dieet schijnt dus zeer gezond te zijn.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 10 oktober 2011, 16:28
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 16:49

CHATULIEM619 schreef:
Kijk, ik heb er altijd moeite mee gehad dat de zondag door velen beleefd wordt als een dag waarin je niks mag. Door joden wordt de sabbath nog sterker gevierd als een dag waarin je niks mag. Dat is nooit mijn visie geweeest en zal ook nooit mijn visie worden. Verleden zondag heb ik vol vreugde mn zoon toegejuicht toen hij meedeed aan de 4 mijl.... Ik vind dat het een dag moet zijn waarin je mag vieren, dat je de Heer dient. En ik geloof, dat als ik van een dag geniet, de Heer daar ook blij mee is.
En aanpassing is niet zo heel erg groot hoor. Alleen de dienst wordt verplaatst naar vrijdagavond. Niet aan het einde van de sabbath, maar aan het begin...
En wat betreft eten, varkensvlees is nu veel gezonder dan dat het vroeger was. Toen de pest in Europa woedde, was er één groep die niet ziek werd, de joden. En dat kwam door het eetpatroon. Het had echter tot gevolg dat ze vervolgd werden. Het dieet schijnt dus zeer gezond te zijn.

Tussenhaakjes; tegenwoordig worden allerlei dieren bespoten met medicatie, en die medicatie nuttigen wij dus, of dat nou zo gezond is?

Maar als je de sabbath viert , vier je dan niet tevens een Joodse feestdag?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 16:55

MARISKA601 schreef:
Tussenhaakjes; tegenwoordig worden allerlei dieren bespoten met medicatie, en die medicatie nuttigen wij dus, of dat nou zo gezond is?

Maar als je de sabbath viert , vier je dan niet tevens een Joodse feestdag?
Ach het nieuwe evangelie van de dierenpartij. En mensen lopen die onzin maar achterna. Ons vlees is hartstikke gezond en het is een fabeltje om te denken dat dat niet zo is.
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 17:33

ANNETTE792 schreef:

Idd Annette ik zat er van de week ook over te denken.Ik zelf zoek altijd een agenda die op Zondag begint de eerste dag van de week maar kerkelijk gezien noemen we het de laatste dag van de week de rustdag.
Ik weet dat de agenda's die uitgegeven worden door kerkelijke instanties ook bij de zondag beginnen.
Maar voor mij mag de Zondag de zondag blijven en de rustdag die door de Heere is ingesteld!
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 22:25

Ik vier de Sjabath en dat komt omdat ik ook naar Israël geweest was en dan ga je over alles nadenken en zo kwam ik in het boek Ezechhiël 20 vers 12 Ook gaf ik hun mijn sabatten als een teken tussen MIJ en hen, opdat zij zouden weten,dat ik de HERE, hen heilig.
En dan komen er vragen van dat staat in het oude testament maar het oude kan niet zonder het nieuwe vandaar dat de Sjabath heilig en ik vind het zelf niet zo moeilijk omdat ik op vrijdag mn bootschappen doe en dat gaat me goed af .

Sjalom.
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: maandag 10 oktober 2011, 23:21

MARTIN695 schreef:
Ik vier de Sjabath en dat komt omdat ik ook naar Israël geweest was en dan ga je over alles nadenken en zo kwam ik in het boek Ezechhiël 20 vers 12 Ook gaf ik hun mijn sabatten als een teken tussen MIJ en hen, opdat zij zouden weten,dat ik de HERE, hen heilig.
En dan komen er vragen van dat staat in het oude testament maar het oude kan niet zonder het nieuwe vandaar dat de Sjabath heilig en ik vind het zelf niet zo moeilijk omdat ik op vrijdag mn bootschappen doe en dat gaat me goed af .

Sjalom.
Martin

Je vergeet er nog 1, jij bent waarschijnlijk niet meer actief op de arbeidsmarkt en met pensioen (66) Maar helaas het merendeel hier niet, ik vraag het mij nu een poosje af, en heb het er wel moeilijk mee gehad. Maar net wat Annette zegt, zie het maar om te draaien in deze tijd.
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 20:46

GERRIT084 schreef:
Je vergeet er nog 1, jij bent waarschijnlijk niet meer actief op de arbeidsmarkt en met pensioen (66) Maar helaas het merendeel hier niet, ik vraag het mij nu een poosje af, en heb het er wel moeilijk mee gehad. Maar net wat Annette zegt, zie het maar om te draaien in deze tijd.

Hallo Gerrrit

Ja klopt van 66 maar ik deed vroeger al de bootschappen op vrijdag uit het werk want dan kon ik lekker naar mn bootje dus zie ik het niet zo als een probleem maar als je langedagen maakt is het inderdaad wel moeilijk.
Sjalom.
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 21:15

MARTIN695 schreef:
Hallo Gerrrit

Ja klopt van 66 maar ik deed vroeger al de bootschappen op vrijdag uit het werk want dan kon ik lekker naar mn bootje dus zie ik het niet zo als een probleem maar als je langedagen maakt is het inderdaad wel moeilijk.
Sjalom.
Martin

Helaas is het tegendeel waar Boze smiley ik zit ook al bijna 3 jaar thuis (zw) maar hoop toch vlug weer werk te krijgen. Maar ik val dan weer onder de sollicitatie plicht. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
COOTJE711

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 oktober 2011, 22:42

CHATULIEM619 schreef:
Ach het nieuwe evangelie van de dierenpartij. En mensen lopen die onzin maar achterna. Ons vlees is hartstikke gezond en het is een fabeltje om te denken dat dat niet zo is.

@Chat: met jou ben ik het eens! NL heeft één van de schoonste en gezondste vleessoorten. Tja.... AH gaat tegen veel lagere prijs het vlees in een of ander goedkoop land kopen..... Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: woensdag 12 oktober 2011, 16:09

CHATULIEM619 schreef:

Ikke mag graag een stukkie vlees op mijn bord zien hoor Kwijlende smiley Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
COOTJE711

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 18:26

MARTIN695 schreef:

Sjalom.
Martin

Dan mag je vrijdagavond ook geen boodschappen doen hoor martin Knipoog smiley
De sabbat is van vrijdagavond tot zaterdagavond (zonsondergang)
Naar boven

Auteur Bericht
COOTJE711

BerichtGeplaatst: donderdag 13 oktober 2011, 18:27

HENKWAL969 schreef:

+1
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: dinsdag 18 oktober 2011, 22:13

COOTJE711 schreef:
Dan mag je vrijdagavond ook geen boodschappen doen hoor martin Knipoog smiley
De sabbat is van vrijdagavond tot zaterdagavond (zonsondergang)
Hallo Cootje

Nee ik doe ook geen bootschappen na zonsondergang maar altijd er voor het voordeel is dat zomers later de zon onder gaat en heb je meer tijd maar als je alleen bent dan heb je ook niet veel nodig .
En tegenwoordig bak ik mn brood ook niet meer op zaterdag want dan zit ik in de kerk.
Sjalom.
Martin
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2