ChristianMatch

Forum

Dieren en hun 'ziel'
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 19:35

ANNETTE050 schreef:
Het komt dit zelden voor en alleen als het jong of de moeder zelf verstoord gedrag vertoont.
Wrang is het, dat in de natuur een moeder haar jongen met haar leven zal verdedigen, terwijl de abortus bij de mens gelegaliseerd is.....

Dieren verstoten hun jongen wel degelijk en laten ze aan hun lot over, naar we aannemen als ze constateren dat het geen overlevingskansen heeft. Denk aan het witte ijsbeertje in Berlijn dat epilepsie bleek te hebben. Mensen die schapen houden, kennen dit verschijnsel allemaal. Een moeder verdedigt haar jongen als ze overlevingskansen hebben. Ik verdedig het verstoten niet maar stel wel vast dat het gebeurt. Strikt genomen voert het lichaam van een zwangere vrouw na drie maanden ook een soort testmoment uit, dat in een miskraam kan eindigen. Het lichaam stoot de ongeboren vrucht dan af op een natuurlijke wijze.

De Friese zendeling Liudger constateerde dat veel ouders in het dorpje Wierum waar hij geboren was, in de achtste eeuw kinderen met het Down-syndroom, mongooltjes dus, verdronken in de sloot, wat in die tijd kennelijk gebruikelijk was. Hij protesteerde er fel tegen en omdat hij bisschop van Munster werd, had hij ook de mogelijkheid er wat aan te doen. De kerstening, het bekeren tot het Christendom dus, heeft ook daarmee veel goeds gedaan, want kennelijk zag men dit niet als moord. De mensen stonden toen in hun gedrag dicht bij de dierenwereld op dit punt.

De natuur is tamelijk wreed naar organismen met afwijkingen. Met de kerstening leerde men een kind met het Downsyndroom ook als Gods kind te zien. Het is nog steeds zo dat in veel Noord-Afrikaanse culturen geen kinderen met het Downsyndroom zijn en dat geeft te denken.

Thomas, die met deze opmerkingen uiteraard abortus niet wil verdedigen.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 14 augustus 2011, 20:08
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 21:39

THOMAS968 schreef:
Dieren verstoten hun jongen wel degelijk en laten ze aan hun lot over, naar we aannemen als ze constateren dat het geen overlevingskansen heeft. Denk aan het witte ijsbeertje in Berlijn dat epilepsie bleek te hebben. Mensen die schapen houden, kennen dit verschijnsel allemaal. Een moeder verdedigt haar jongen als ze overlevingskansen hebben. Ik verdedig het verstoten niet maar stel wel vast dat het gebeurt. Strikt genomen voert het lichaam van een zwangere vrouw na drie maanden ook een soort testmoment uit, dat in een miskraam kan eindigen. Het lichaam stoot de ongeboren vrucht dan af op een natuurlijke wijze.

De Friese zendeling Liudger constateerde dat veel ouders in het dorpje Wierum waar hij geboren was, in de achtste eeuw kinderen met het Down-syndroom, mongooltjes dus, verdronken in de sloot, wat in die tijd kennelijk gebruikelijk was. Hij protesteerde er fel tegen en omdat hij bisschop van Munster werd, had hij ook de mogelijkheid er wat aan te doen. De kerstening, het bekeren tot het Christendom dus, heeft ook daarmee veel goeds gedaan, want kennelijk zag men dit niet als moord. De mensen stonden toen in hun gedrag dicht bij de dierenwereld op dit punt.

De natuur is tamelijk wreed naar organismen met afwijkingen. Met de kerstening leerde men een kind met het Downsyndroom ook als Gods kind te zien. Het is nog steeds zo dat in veel Noord-Afrikaanse culturen geen kinderen met het Downsyndroom zijn en dat geeft te denken.

Wat je hier schrijft is helemaal waar. Mijn punt is enkel, dat in de natuur een levensvatbaar, gezond jong door de moeder met het eigen leven verdedigd wordt en het zelden voorkomt, dat een moeder een gezond en levensvatbaar jong zal verstoten. Er zijn erg veel geaborteerde foetussen van kinderen die volledig levensvatbaar zouden zijn geweest.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op zondag 14 augustus 2011, 21:40
Naar boven

Auteur Bericht
FRANKT627

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 22:38

ANNETTE050 schreef:
Wat je hier schrijft is helemaal waar. Mijn punt is enkel, dat in de natuur een levensvatbaar, gezond jong door de moeder met het eigen leven verdedigd wordt en het zelden voorkomt, dat een moeder een gezond en levensvatbaar jong zal verstoten. Er zijn erg veel geaborteerde foetussen van kinderen die volledig levensvatbaar zouden zijn geweest.

Dat mensen hun kinderen met een beperking verstoten is afhankelijk van de cultuur waarin ze leven. In Afrika of derdewereld-landen gebeurt het vandaag nog steeds. We wijken misschien een beetje af maar sommige dierlijke trekjes zijn ook bij de mensen te ontdekken. Omgekeerd is dit ook het geval. Of hebben wij ons gedrag van de dieren overgenomen en gecultiveerd???
Naar boven

Auteur Bericht
MARTIN695

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 23:06

[quote=THOMAS968]

Hallo Thomas

Maar ik zit dan met het punt dat wij geschapen zijn naar GODs beeld en gelijkenis en ik heb het gevoel dat de dieren er anders uit zien.
Sjalom.
Martin
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 23:08

In Genesis 9 sluit God een verbond met Noach, en Hij geeft Noach daar ook toestemming om vlees te mogen eten (voordien mocht dit niet), maar wel onder strikte voorwaarden.

Genesis 9:3 Al wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijs; Ik heb het u àl gegeven, gelijk het groene kruid.
4 Doch het vlees met zijn ziel, dat is zijn bloed, zult gij niet eten.

Leviticus 17:14 Want het is de ziel van alle vlees; zijn bloed is voor zijn ziel; daarom heb Ik tot de kinderen Israëls gezegd: Gij zult geen bloed van enig vlees eten; want de ziel van alle vlees, dat is zijn bloed; zo wie dat eet, zal uitgeroeid worden. (SV1977)

..

Laatst aangepast door
CROSSROAD317
op zondag 14 augustus 2011, 23:10
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 23:10

ANNETTE050 schreef:

Dit doet me denken aan hoe meerkoeten (watervogeltje; zwart met een witte bles) soms 'overleven' in de stad; zij broeden vaak vier eieren uit, drie van de uitgekomen kuikens verdrinken ze omdat er niet genoeg levensruimte en/of voedsel is waarschijnlijk. Naar om te zien. In ruimer water in de polder zie je soms wel hoe beide ouders drie of vier kuikens groot brengen.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: zondag 14 augustus 2011, 23:26

[quote=MARTIN695]Natuurlijk zien dieren er anders uit maar sommige gedragingen zie je wel terugkomen. Olifanten overleven in een kudde. Maar mensen die in een concentratiekamp niet bij een groep hoorden, hadden weinig kans er levend uit te komen. Dat zijn dezelfde mechanismen. Mensen doen er veel voor om bij een groep te horen, ook al doen ze zichzelf tekort. Mensen hebben vandaag minder een groep nodig en vereenzamen soms. Het niet bij andere mensen horen maakt toch ongelukkig, ook al lijken we anderen niet nodig te hebben. We verstoten niet door mensen geen eten te geven maar we stoten wel anderen uit onze groep soms. Het is boeiend om te weten hoe dat komt en in hoeverre dit te verklaren is. Veel mensen hebben intuitief een hekel aan anderen die afwijken ook al zeggen ze van niet. Kijk maar eens hoeveel mensen gehandicapten of zieken mijden. Aan dat soort dingen zit ik meer te denken. Meisjes hebben in meisjesgroepen vaak de neiging om een pispaal uit te zoeken, waar ze zich gezamenlijk tegen keren. Dat is nagenoeg altijd een meisje die zich niet volgens de norm gedraagt of anderszins afwijkend is. Het zou best eens kunnen dat pesten hiermee te maken heeft.

Thomas, ziet dit soort mechanismen op CM ook wel eens.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 14 augustus 2011, 23:54
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: maandag 15 augustus 2011, 08:48

Het verschil in ziel en geest..
IK heb wat gegoogeld en kwam deze site tegen..
de uitleg vind ik zelf wel mooi..

http://www.gotquestions.org/nederlands/verschil-ziel-geest.html

Het maakt duidelijk hoe we de ziel van het dier kunnen zien..

http://www.gotquestions.org/nederlands/huisdieren-hemel.html

Laatst aangepast door
MARIAN519
op maandag 15 augustus 2011, 08:51
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: maandag 15 augustus 2011, 10:12

MARIAN519 schreef:

Een mooi stukje...ik had ook al gekeken en dit ook gevonden en gelezen...DUIDELIJK!!!
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: maandag 15 augustus 2011, 20:12

En toch blijft het een boeiend onderwerp. Werd weer eens tijd voor enige diepgang.
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: maandag 15 augustus 2011, 21:52

ZEELAND736 schreef:
Een mooi stukje...ik had ook al gekeken en dit ook gevonden en gelezen...DUIDELIJK!!!

Het wordt idd wel wat duidelijker nu!
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: maandag 15 augustus 2011, 23:20

http://youtu.be/XqIaRAlA_Xk

een moederlijke knuffel....
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: maandag 15 augustus 2011, 23:25

ANNETTE050 schreef:

Dat is een mooie schepping Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: maandag 15 augustus 2011, 23:26

ANNETTE050 schreef:

Wat schattig Verliefde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN388

BerichtGeplaatst: maandag 15 augustus 2011, 23:30

JOSINA022 schreef:
Wat schattig Verliefde smiley

we krijgen straks beschuit met muisjes
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: dinsdag 16 augustus 2011, 14:15

MARIAN519 schreef:

Ergens stond er toch in de bijbel dat de leeuw naast het lam ging zitten ? Dus kan je er volgens mij van uitgaan dat dieren wel een leven hebben na hun dood... anders zou dat er toch niet staan ?
Maar dan is het wel vreemd dat hierover niks staat bij bovenstaande bijbellink waar informatie zou staan over de bijbel... die vind ik dan niet volledig... of zien jullie het anders ?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 18:28

ANNETTE050 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat er een te romantische voorstelling van zaken gegeven worden over het gedrag van dieren. Ik heb zelf een poes gehad die haar eigen jongen doodgebeten heeft, alleen maar vanwege de stress...Een mannetjesleeuw doodt per definitie de jongen van een andere leeuw als hij de harem overneemt. En dat gebeurt niet alleen bij leeuwen het is een algemeen verschijnsel. Dan heb ik het niet eens over mn katten die één keer per week een muisje vangen, en er net zolang mee spelen, totdat het muisje dood is. De natuur is wreed, de dieren zijn wreed. Waarom hebben we dan zo'n romantisch beeld van dieren? En gaan we ze behandelen als mensen?
En dit gedrag gaat ons geld kosten. En eerlijk gezegd interesseert me het geen biet als de dieren op een pijnlijke manier aan hun einde komen. Ze zijn geboren om geslacht te worden, laat dat dan gebeuren op de goedkoopste manier. Als ik moet kiezen tussen mn kinderen vlees of dieren voor de slacht, kies is toch voor het vlees.
Je moet rijk zijn om op de Dierenpartij te kunnen stemmen...
Wat betreft dieren naar de hemel, theologische onzin...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 24 augustus 2011, 18:30
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 18:36

[quote=CHATULIEM619]Eerlijk gezegd vind ik dat er een te romantische voorstelling van zaken gegeven worden over het gedrag van dieren. Ik heb zelf een poes gehad die haar eigen jongen doodgebeten heeft, alleen maar vanwege de stress...Een mannetjesleeuw doodt per definitie de jongen van een andere leeuw als hij de harem overneemt. En dat gebeurt niet alleen bij leeuwen het is een algemeen verschijnsel. Dan heb ik het niet eens over mn katten die één keer per week een muisje vangen, en er net zolang mee spelen, totdat het muisje dood is. De natuur is wreed, de dieren zijn wreed. Waarom hebben we dan zo'n romantisch beeld van dieren? En gaan we ze behandelen als mensen?
En dit gedrag gaat ons geld kosten. En eerlijk gezegd interesseert me het geen biet als de dieren op een pijnlijke manier aan hun einde komen. Ze zijn geboren om geslacht te worden, laat dat dan gebeuren op de goedkoopste manier. Als ik moet kiezen tussen mn kinderen vlees of dieren voor de slacht, kies is toch voor het vlees.einde quote]

Beste Chatuliem, ik heb het alleen maar over de ongestoorde relatie tussen een moederdier en haar jong.
Als het moederdier door de stress haar jongen doodbijt is er dus sprake van een ge/verstoorde relatie.
Een leeuw valt ook niet in de categorie 'moederdieren' en heeft ook geen 'moederinstinct'.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 24 augustus 2011, 18:38
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 18:51

dan heb je zeker niet het gedrag van een leeuwin bestudeerd. Die hebben wel degelijk moederlijke instincten.
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 18:56

CHATULIEM619 schreef:
dan heb je zeker niet het gedrag van een leeuwin bestudeerd. Die hebben wel degelijk moederlijke instincten.

....ik heb het over 'moederdieren', een leeuwin is toch een moederdier....een leeuw niet!

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op woensdag 24 augustus 2011, 18:57
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: woensdag 24 augustus 2011, 19:40

SUSANNAH475 schreef:
Ergens stond er toch in de bijbel dat de leeuw naast het lam ging zitten ? Dus kan je er volgens mij van uitgaan dat dieren wel een leven hebben na hun dood... anders zou dat er toch niet staan ?
Maar dan is het wel vreemd dat hierover niks staat bij bovenstaande bijbellink waar informatie zou staan over de bijbel... die vind ik dan niet volledig... of zien jullie het anders ?

Jesaja 11, de Messias en Zijn vrederijk...
Wat hier precies bedoeld wordt weet ik niet..

6 Een wolf zal bij een lam verblijven,
een luipaard bij een geitenbok neerliggen,
een kalf, een jonge leeuw en gemest vee zullen bij elkaar zijn,
een kleine jongen zal ze drijven.
7 Koe en berin zullen samen weiden,
hun jongen zullen bij elkaar neerliggen.
Een leeuw zal stro eten als het rund.
8 Een zuigeling zal zich vermaken bij het hol van een adder,
en in het nest van een gifslang
zal een peuter zijn hand steken.
9 Men zal nergens kwaad doen of verderf aanrichten
op heel Mijn heilige berg,
want de aarde zal vol zijn van de kennis van de HEERE,
zoals het water de bodem van de zee bedekt.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 03:38

THOMAS968 schreef:

Quote:
Dieren verstoten hun jongen wel degelijk en laten ze aan hun lot over, naar we aannemen als ze constateren dat het geen overlevingskansen heeft. Denk aan het witte ijsbeertje in Berlijn dat epilepsie bleek te hebben. Mensen die schapen houden, kennen dit verschijnsel allemaal. Een moeder verdedigt haar jongen als ze overlevingskansen hebben. Ik verdedig het verstoten niet maar stel wel vast dat het gebeurt.

Interessant, nooit geweten, zo nooit over gedacht: dat de moeder haar jongen verdedigd als ze overlevingskansen hebben. en dat dieren hun jongen wel degelijk verstoten en aan hun lot over laten, naar we aannemen als ze constateren dat het geen overlevingskansen heeft.

Dát verklaard het. Dat ze hun jong verstoten. Nooit begrepen.

Nu dus wel. Vandaar dat ook bij mensen moeders hun kind verstoten(op alle leeftijden kan dat dan), als ze (psychisch) geen overlevingskansen hebben bij een gestoorde vader die doet tegen de buitenwereld aslof tie heel normaal is, en de moeder heeft 't ook niet door, geeft alle schuld naar het kind, dat ze verstoot....dus dat verstotingsproces is onbewust natuurlijk.

Nooit zó over nagedacht, bedankt Thomas! Verklaard een hoop...

Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 4 juli 2012, 03:56
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 09:09

Las dit topic net nog eens over... Doordat ik momenteel een best wel zieke kat heb stond ik daar meer bij stil..
Ik las terug en de meeste denken net als ik dat dieren een ziel hebben, ook zij zijn geschapen naar Zijn beeld, kunnen ze zondigen? tja geen idee denk niet bewust in iedergeval, wat ik al las en zeker mee eens ben is dat dedieren veelal op hun instinct afgaan.

Als ik nu weer kijk naar mn zieke kat dan kunnen ze toch op een of andere manier wel communiceren en laten weten dat ze ziek zijn zoals nu door niet te eten en te drinken, zielig in een hoekje te liggen maar toch aanhankelijk zijn.
Gisteren was ik een poos goed van slag want had echt het gevoel dat ik afscheid van dr moest nemen terwijl ze pas 5 is... en toen stond ik er wel bij stil van en wat dan..... wat gebeurt er met dr.....geen idee eigenlijk!
Naar boven

Auteur Bericht
MAJARO438

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 14:49

JOSINA022 schreef:
Maar hoe zit dat dan met het geweten en het zondebesef? Het lijkt mij dat je daar ook een ziel voor nodig hebt?

dat heeft volgens mij weer te maken met waarden en normen. Dus aangezien dieren dat niet hebben zijn ze altijd "onschuldig". iets met opzet doen kunnen dieren niet eenvoudig omdat ze niet kunnen redeneren.

gr Majaro
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: woensdag 4 juli 2012, 15:07

ERIKA129 schreef:
Las dit topic net nog eens over... Doordat ik momenteel een best wel zieke kat heb stond ik daar meer bij stil..
Ik las terug en de meeste denken net als ik dat dieren een ziel hebben, ook zij zijn geschapen naar Zijn beeld, kunnen ze zondigen? tja geen idee denk niet bewust in iedergeval, wat ik al las en zeker mee eens ben is dat dedieren veelal op hun instinct afgaan.

Als ik nu weer kijk naar mn zieke kat dan kunnen ze toch op een of andere manier wel communiceren en laten weten dat ze ziek zijn zoals nu door niet te eten en te drinken, zielig in een hoekje te liggen maar toch aanhankelijk zijn.
Gisteren was ik een poos goed van slag want had echt het gevoel dat ik afscheid van dr moest nemen terwijl ze pas 5 is... en toen stond ik er wel bij stil van en wat dan..... wat gebeurt er met dr.....geen idee eigenlijk!

Ik heb niet het gehele topic gelezen, ja wel 1 jaar geleden. Maar vanaochtend eigenlijk alleen de reactie van Thomas.....

Er is in de bijbel sprake van dieren in de hemel.

De reikwijdte van Gods heil is namelijk allesomvattend. Jesaja ziet een beeld van eeuwige vrede, waarin mens en dier samenleven in een hemel op aarde.

Ik zoek later even de tekst op, waar dat staat.

Ik heb een link gevonden op de EO site erover.

Ik moet nu dingen gaan doen, ik zou zo de hele dag kunnen schrijven :)

Fijne Dag!

Nb: Trouwens, sterkte met je kat! Ik heb zelf ook 2 katten gehad, ja, zo lief je gaat van ze houden. als ik aan de ene denk moet ik meteen weer huilen hoor. Ja, die ene was ziek: zij..of hij, heette( of heet, ze zijn in de hemel) 'Poes rood'. En Poes rood was ook ziek maar zoo lief....(het is/was een rode dikke kater, vandaar de naam ook, maar met zijn gedrag leek ie een vrouwtje;)

En ja, ze communiceren...mijn ene hele goede vriend heeft ook een poes nu, ja, da's een vrouwtje, die is zooo lief, onvoorstelbaar en niet te geloven!

Nogmaals sterkte, ik hoop dat ze beter wordt...!

Laterz!

Laatst aangepast door
SHANITA130
op woensdag 4 juli 2012, 15:28
Naar boven

Auteur Bericht
TALLGUY817

BerichtGeplaatst: dinsdag 24 juli 2012, 20:07

MARIO216 schreef:
Er was een vraag over bij van alles wat. Of dat dieren een ziel hebben?
Ze hebben zituigen en prikkels die iets waarnemen. Dieren hebben pijn dat ze wel of niet kunnen uiten.

Dus....................... ik denk dat dieren wel een soort van ziel hebben.
Natuurlijk hebben dieren die... maar ze komen er niet mee in de hemel.. immers als wie Zijn Naam zal aanroepen woef woef, miauw, piep...
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2
Pagina 2 van 2