Auteur |
Bericht |
|
ANGELBOY999
|
|
Geplaatst: woensdag 4 mei 2011, 19:48
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | Angelboy, ik ben heel katholiek opgevoed, altijd in katholieke scholen gezeten, neem gerust van mij aan dat Moeder Maria bij de katholieken WEL DEGELIJK AANBEDEN EN VEREERD wordt! Als jij dit niet doet ben jij mss een uitzondering als katholiek, tenzij de katholieken in nederland anders bidden dan in belgië!
Persoonlijk heb ik wel degelijk respect voor Maria, zij is de moeder van Jezus, en Zijn Woorden op het kruis aan Johannes "Zie daar uw moeder" betekenen voor mij dat Hij Zijn moeder ook aan ons gaf als moeder! Hoe meer en hoe èchter je met de Heer Jezus leeft, hoe minder aandacht je aan Maria zal geven, (maar ik blijf er wel degelijk bij dat hier in belgië Maria wèl degelijk aanbeden en vereerd wordt) |
Ieder zijn gedacht er over en als dit jou mening is dan vind ik dit goed voor jou.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 4 mei 2011, 20:41
|
|
|
Als je echte voorstander bent van oecumene, gaat het juist niet om iedereen voor zich. Dan zou je je best moeten doen om de ander te begrijpen, te weerleggen...Dat is de grootste valkuil van de oecumene, verschillen niet benoemen maar verstoppen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: woensdag 4 mei 2011, 23:35
|
|
|
ANGELBOY999 schreef: | Wat bedoel jij met forensische rechtvaardigheid? Wat houd dit juist in? |
Augustinus en Melanchthon gaan hier op een verschillende manier om met rechtvaardiging. Augustinus leerde dat men rechtvaardig gemaakt wordt terwijl Melanchthon leerde dat men rechtvaardig gerekend of verklaard werd. (heiliging of wedergeboorte) God verklaart in Zijn oordeel voor het hemelse hof de zondaar rechtvaardig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: donderdag 5 mei 2011, 17:59
|
|
|
Helaas is de initiatiefnemer van dit topic niet meer aanwezig, maar zou iemand me kunnen uitleggen waaróm tot Maria en de heiligen gebeden wordt?
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 7 mei 2011, 03:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: donderdag 5 mei 2011, 21:01
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Helaas is de initiatiefnemer van dit topic niet meer aanwezig, maar zou iemand me kunnen uitleggen waaróm tot Maria en de heiligen gebeden wordt? k heb erover gelezen, maar nergens wordt me duidelijk waaróm! Ik wou dat ik het kon begrijpen...als k het kan begrijpen, ben je alweer een stap verder naar elkaar toegekomen, lijkt me.... |
Hmmm is Angelboy verdwenen? Blijven we dus blijkbaar zitten met deze vragen zonder dat er iemand is die er antwoord op geeft?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 5 mei 2011, 21:55
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Als je echte voorstander bent van oecumene, gaat het juist niet om iedereen voor zich. Dan zou je je best moeten doen om de ander te begrijpen, te weerleggen...Dat is de grootste valkuil van de oecumene, verschillen niet benoemen maar verstoppen... |
Hoezo verstopt oecumene? Oecumene houdt ruimte voor gedachtenwisseling, dat is heel wat anders.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 5 mei 2011, 22:00
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Helaas is de initiatiefnemer van dit topic niet meer aanwezig, maar zou iemand me kunnen uitleggen waaróm tot Maria en de heiligen gebeden wordt? k heb erover gelezen, maar nergens wordt me duidelijk waaróm! Ik wou dat ik het kon begrijpen...als k het kan begrijpen, ben je alweer een stap verder naar elkaar toegekomen, lijkt me.... |
Ik meen dat Laurens toen hij lid was hier al eens iets over geplaatst heeft bij een of ander topic, maar zou niet meer weten welke...en Laurens is momenteel niet meer onder ons om het te vragen...
Ik heb nu zelf maar even gesnuffeld:Katholiek Nederland geeft uitleg over heiligenverering
Voor het gemak even een kernstukje eruit gelicht:
Mensen vereren? Katholieke gelovigen kunnen aan Heiligen eer betuigen, zonder daarmee afbreuk te doen aan de aanbidding van God. Voor sommige katholieken, en zeker voor veel buitenstaanders, is dit moeilijk te bevatten. Dat is niet vreemd: in de bijbel staat toch duidelijk dat we niemand en niets anders dan God mogen aanbidden? (o.a. Ex. 20, 1-6) Er is hier echter sprake van een subtiel, maar uiterst belangrijk onderscheid tussen aanbidding en verering.
Cultus latriae De eer die aan God gebracht wordt is, zo leert de Kerk, een aanbidding. In het Latijn wordt die aanbidding sinds het Tweede Concilie van Nicea (787) een cultus latriae genoemd. Latriae is een omzetting van het Griekse woord latreia, dat 'Godsverering' betekent. Als enkelvoudig Latijns woord voor Godsverering legde het Concilie voor aanbidding adoratio vast.
Cultus duliae De aanbidding van God mag niet worden verward met de verering van heiligen. De verering van heiligen wordt sinds Nicea (787) in het Latijn cultus duliae genoemd, naar het Griekse douleia dat in wezen 'afgodendienst' betekent. Het enkelvoudige Latijnse woord voor verering is veneratio.
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op donderdag 5 mei 2011, 22:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: vrijdag 6 mei 2011, 08:32
|
|
|
..
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op zaterdag 7 mei 2011, 03:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 11:31
|
|
|
LISA610 schreef: | Hmmm is Angelboy verdwenen? Blijven we dus blijkbaar zitten met deze vragen zonder dat er iemand is die er antwoord op geeft? |
...misschien vind je hier wel wat...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 11:36
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het verschil is de magische krachten die jullie aan de zgn heiligen toebedelen. Er mag maar één aanbeden worden en dat is God, de rest is afgoderij. |
...is deze opmerking ontsproten vanuit een onwetendheid, of is het domheid, arrongantie misschien, hoogmoed...??? Het is in elk geval respectloos.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 11:47
|
|
|
ANNETTE050 schreef: | Mijn reactie is absoluut niet persoonlijk bedoeld.
Wat ik in zo een situatie moeilijk/vrijwel onverenigbaar vind is bijvoorbeeld het bidden tot Maria en tot de heiligen, dat is iets wat erg moeilijk te combineren is met het protestantse geloof.
Het bidden tot Maria is geen verplichting hoor. Niet elke katholiek heeft behoefte om tot Maria of de heiligen te bidden. God, Jezus en de Heilige Geest staan centraal. Zij zijn de steeds de constante in het geloof. Al de andere zijn variabele...
Als je dan een hechte relatie op wil bouwen zul je ook samen dingen in gebed willen brengen....dan heb je een probleem als de ene protestants is en de andere rooms.... |
Niet alles hoeft een probleem te zijn. Alles vertrekt vanuit de Liefde...en dan is er echt heel veel mogelijk. Het is gewoon een kwestie van durven, ontdekken, praten en zovele andere dingen. Het is zoals ik in de topic 'ongelovige vriendschappen' schreef dat een pluriformiteit ook zijn bijdrage kan hebben tot een mooi en intens leven....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 11:48
|
|
|
FRANKT627 schreef: | ...is deze opmerking ontsproten vanuit een onwetendheid, of is het domheid, arrongantie misschien, hoogmoed...??? Het is in elk geval respectloos. | Heiligenverering is afgoderij. Het evangelie is Jezus Christus die gekruisigd, opgestaan op de derde dag. Alles wat ook maar de pretentie heeft om iets toe te willen voegen aan dit evangelie, is in mijn ogen ketters. Daar heb ik absoluut geen enkel begrip of respect voor. Dat hoeft ook helemaal niet, lees maar eens hoe Paulus denkt over een ander evangelie. Respect moet je voor personen hebben. Ideëen, zeker dwaalleren mag je bestrijden en verwerpen..Trouwens, welkom terug Frank.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 9 mei 2011, 11:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 12:26
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Heiligenverering is afgoderij. Het evangelie is Jezus Christus die gekruisigd, opgestaan op de derde dag. Alles wat ook maar de pretentie heeft om iets toe te willen voegen aan dit evangelie, is in mijn ogen ketters. Daar heb ik absoluut geen enkel begrip of respect voor. Dat hoeft ook helemaal niet, lees maar eens hoe Paulus denkt over een ander evangelie. Respect moet je voor personen hebben. Ideëen, zeker dwaalleren mag je bestrijden en verwerpen..Trouwens, welkom terug Frank. |
Ik denk dat je er wel even bij moet zeggen Chatuliem dat jij het afgoderij vind en dat jouw mening en geloof duidelijk anders is..... Ik geloof er ook niet in maar gelukkig hebben we in Nederland vrijheid van godsdienst en hoeven wij een ander niet te bestrijden die dat wel doet en op een andere manier zijn geloof beleeft......en dat zeker niet minder intens doet dan jij.......... Begrijp heel goed dat dat wel eens lastig is maar je komt niet dichterbij elkaar door absoluut geen begrip voor elkaar te hebben en alleen een veroordelend toontje aan te slaan......Het is ook wel belangrijk om over je eigen kerkmuurtjes heen te kijken en in ieder geval proberen te begrijpen wat een ander zijn visie op geloven is. Ook al is het niet de jouwe........ Wel geloof ik dat het in deze tijd geen sinecure is om katholiek te zijn, de leer wordt strenger, de samenwerking met andere kerken wordt minder en dan heb ik het nog niet eens over het misbruik...... En dan kom jij als vredelievend christen nog eens met zo'n veroordeling.......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 9 mei 2011, 12:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 12:38
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Heiligenverering is afgoderij. Het evangelie is Jezus Christus die gekruisigd, opgestaan op de derde dag. Alles wat ook maar de pretentie heeft om iets toe te willen voegen aan dit evangelie, is in mijn ogen ketters. Daar heb ik absoluut geen enkel begrip of respect voor. Dat hoeft ook helemaal niet, lees maar eens hoe Paulus denkt over een ander evangelie. Respect moet je voor personen hebben. Ideëen, zeker dwaalleren mag je bestrijden en verwerpen..Trouwens, welkom terug Frank. |
Net zoals bij alle andere christelijke strekking, Chat, blijft de Drie-eenheid het centrale punt. Daar kan en zal niemand iets aan veranderen. Het evangelie wordt door de RK niet verloochend. Dat zal ook nooit gebeuren.
Maria en de talloze heiligen krijgen een plekje binnen het RK geloof omwille van hun godvruchtig leven. Zij worden als voorbeeld naar voor geschoven en één van de redenen is omdat wij er kracht zouden uit kunnen putten indien we ons aangesproken voelen.
De RK verplicht ons niet om tot hen te bidden. Zo heb ik nog nooit een gebed gericht aan een heilige hoewel ik heel veel wijsheid en bewondering put uit bijvoorbeeld Augustinus. Tot Maria richt ik me soms wel. Dat praat iets makkelijker vind ik. Het is een aanvoelen. Ik heb enkele leden onlangs een beleving opgestuurd en ik dacht die ook op deze topic te zetten. Ik kreeg echter niet de minste reactie hierop wat me doet besluiten om het maar niet te plaatsen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 13:08
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Ik heb enkele leden onlangs een beleving opgestuurd en ik dacht die ook op deze topic te zetten. Ik kreeg echter niet de minste reactie hierop wat me doet besluiten om het maar niet te plaatsen. |
Frank ik heb die mail van jou niet gehad. Wil je mij die alsnog toesturen? Of gewoon toch op dit topic zetten? Thx,
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 14:21
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Net zoals bij alle andere christelijke strekking, Chat, blijft de Drie-eenheid het centrale punt. Daar kan en zal niemand iets aan veranderen. Het evangelie wordt door de RK niet verloochend. Dat zal ook nooit gebeuren.
Maria en de talloze heiligen krijgen een plekje binnen het RK geloof omwille van hun godvruchtig leven. Zij worden als voorbeeld naar voor geschoven en één van de redenen is omdat wij er kracht zouden uit kunnen putten indien we ons aangesproken voelen.
De RK verplicht ons niet om tot hen te bidden. Zo heb ik nog nooit een gebed gericht aan een heilige hoewel ik heel veel wijsheid en bewondering put uit bijvoorbeeld Augustinus. Tot Maria richt ik me soms wel. Dat praat iets makkelijker vind ik. Het is een aanvoelen. Ik heb enkele leden onlangs een beleving opgestuurd en ik dacht die ook op deze topic te zetten. Ik kreeg echter niet de minste reactie hierop wat me doet besluiten om het maar niet te plaatsen. |
Het probleem is dat jullie zowel Maria als de heiligen een aparte plaats toebedelen. En velen bidden liever tot Maria of een van de heiligen dat tot God. De Mariaverering is als zodanig pure afgoderij. Dat mensen naar heilige plaatsen trekken om Maria te vereren. Deze pelgrimstochten zullen wij nooit als zodanig accepteren. De vraag van dit topic is, waarom is er geen eenheid in de kerken. Het antwoord van mij tov katholicisme is, dat dat niet mogelijk is, zolang Maria, heiligen, vagevuur zo'n belangrijke rol spelen in het geloof. Jullie geloven in en/en, wij geloven alleen in Jezus en die gekruisigd. Al die zgn hulpmiddelen tot gebed zijn in mijn ogen heidens en ontkennen dat Jezus alleen voldoende is...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 9 mei 2011, 17:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 14:51
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Het probleem is dat jullie zowel Maria als de heiligen een aparte plaats toebedelen. En velen bidden liever tot Maria of een van de heiligen dat tot God. De Mariaverering is als zodanig pure afgoderij. Dat mensen naar heilige plaatsen trekken om Maria te vereren. Deze pelgrimstochten zullen wij nooit als zodanig accepteren. De vraag van dit topic is, waarom is er geen eenheid in de kerken. Het antwoord van mij tov katholicisme is, dat dat niet mogelijk is, zolang Maria, heiligen, vagevuur zo'n belangrijke rol spelen in het geloof. Jullie geloven in en en, wij geloven alleen in Jezus en die gekruisigd. Al die zgn hulpmiddelen tot gebed zijn in mijn ogen heidens en ontkennen dat Jezus alleen voldoende is... |
Ik geef toe dat bepaalde of misschien wel alle bedevaartsoorden iets van een kermis hebben. Zelf ben ik geen bedevaarder want het is me een hoop kitsch. Het leid me enorm af en tot gebed komen kan ik alleen in de stilte en op bepaalde plaatsen.
Waarom is er geen eenheid? Welja, vertel het me eens? Of: wie moet zich aan wie aanpassen? Moet een kerk zich plots na vele eeuwen zich ontdoen van haar principes en haar gelovige dan zomaar in de kou laten staan? Dit naam van deze topic 'oecumene, eenheid van alle Kerken' is dan misschien ongelukkig gekozen want blijkbaar gaan oecumene en eenheid niet samen. Tenzij je elkaars principes aanvaard en die dan in een nieuwe vorm giet zodat er van elke strekking er duidelijke zichtbare tekenen aanwezig zijn.
Zoals ik eerder schreef geloven wij in Maria en de heiligen. Of we hen 'inschakelen' is geheel aan de gelovige. We worden niet verplicht ons heil bij hen te zoeken. God, Jezus en de Heilige Geest komen steeds op de eerste plaats. Ik kan het niet genoeg herhalen. Dat is nu eenmaal een feit. In de meeste katholieken kerken is er meestal elke dag een mis. De eucharistie waar God de centrale figuur is. In elke abdij is er elke dag (behalve tijdens het paastrdium) een eucharistie waar we steeds de woorden van Jezus horen: '...blijf dit doen om mij te gedenken...'. Een katholiek is een God-zoeker. Net zoals al andere christenen. Je bent gelovig of je bent het niet. Een deels-gelovige bestaat. Alles begint en eindigt bij Hem. Al het andere wordt je aangereikt en als je wilt mag je er ook gebruik van maken. Het hoeft niet, het mag wel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 15:00
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Ik geef toe dat bepaalde of misschien wel alle bedevaartsoorden iets van een kermis hebben. Zelf ben ik geen bedevaarder want het is me een hoop kitsch. Het leid me enorm af en tot gebed komen kan ik alleen in de stilte en op bepaalde plaatsen.
Waarom is er geen eenheid? Welja, vertel het me eens? Of: wie moet zich aan wie aanpassen? Moet een kerk zich plots na vele eeuwen zich ontdoen van haar principes en haar gelovige dan zomaar in de kou laten staan? Dit naam van deze topic 'oecumene, eenheid van alle Kerken' is dan misschien ongelukkig gekozen want blijkbaar gaan oecumene en eenheid niet samen. Tenzij je elkaars principes aanvaard en die dan in een nieuwe vorm giet zodat er van elke strekking er duidelijke zichtbare tekenen aanwezig zijn.
Zoals ik eerder schreef geloven wij in Maria en de heiligen. Of we hen 'inschakelen' is geheel aan de gelovige. We worden niet verplicht ons heil bij hen te zoeken. God, Jezus en de Heilige Geest komen steeds op de eerste plaats. Ik kan het niet genoeg herhalen. Dat is nu eenmaal een feit. In de meeste katholieken kerken is er meestal elke dag een mis. De eucharistie waar God de centrale figuur is. In elke abdij is er elke dag (behalve tijdens het paastrdium) een eucharistie waar we steeds de woorden van Jezus horen: '...blijf dit doen om mij te gedenken...'. Een katholiek is een God-zoeker. Net zoals al andere christenen. Je bent gelovig of je bent het niet. Een deels-gelovige bestaat. Alles begint en eindigt bij Hem. Al het andere wordt je aangereikt en als je wilt mag je er ook gebruik van maken. Het hoeft niet, het mag wel. |
Lijkt wel of je je moet verantwoorden voor je geloof Frank en dat is toch niet de bedoeling? Ik ben ook niet katholiek maar ik heb wel bewondering voor hoe jij er instaat......en zie ook de mooie dingen wel van het katholiek zijn.........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 16:28
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik denk dat je er wel even bij moet zeggen Chatuliem dat jij het afgoderij vind en dat jouw mening en geloof duidelijk anders is..... Ik geloof er ook niet in maar gelukkig hebben we in Nederland vrijheid van godsdienst en hoeven wij een ander niet te bestrijden die dat wel doet en op een andere manier zijn geloof beleeft......en dat zeker niet minder intens doet dan jij.......... Begrijp heel goed dat dat wel eens lastig is maar je komt niet dichterbij elkaar door absoluut geen begrip voor elkaar te hebben en alleen een veroordelend toontje aan te slaan......Het is ook wel belangrijk om over je eigen kerkmuurtjes heen te kijken en in ieder geval proberen te begrijpen wat een ander zijn visie op geloven is. Ook al is het niet de jouwe........ Wel geloof ik dat het in deze tijd geen sinecure is om katholiek te zijn, de leer wordt strenger, de samenwerking met andere kerken wordt minder en dan heb ik het nog niet eens over het misbruik...... En dan kom jij als vredelievend christen nog eens met zo'n veroordeling....... |
Vredelievend, Ik??? Ik dacht dat je me nu wel eens kende. Ik vind het net als jij juist verfrissend dat er zoveel verschillende kerken zijn, en ik zou het een doodssteek vinden voor het geloof als we allemaal gaan streven naar hetzelfde denken, hetzelfde geloven en het maar op één manier beleven van het geloof. Het angstbeeld dat we alles moeten opofferen aan de Moloch van de eenheid is voor mij hetzelfde als het begin van de verdrukking.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 16:29
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Lijkt wel of je je moet verantwoorden voor je geloof Frank en dat is toch niet de bedoeling? Ik ben ook niet katholiek maar ik heb wel bewondering voor hoe jij er instaat......en zie ook de mooie dingen wel van het katholiek zijn......... |
Ik heb soms ook de indruk, W-tje, dat ik me moet verantwoorden. Als ze bepaalde aspecten van het RK-geloof als afgoderij bestempelen doet me dat wel pijn. Het RK-geloof heeft een warme ingetogen en best wel mystieke spiritualiteit die niet zomaar beklad mag worden. Moest dit nu gedaan worden door fundamentalistische fanatici van een andere godsdienst zou ik het nog over me heen kunnen laten gaan.
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op maandag 9 mei 2011, 18:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 17:38
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Ik heb soms ook de indruk, W-tje, dat ik me moet verantwoorden. Als ze bepaalde aspecten van het RK-geloof als afgoderij bestempelen doet me dat wel pijn. Het RK-geloof heeft een warme ingetogen en best wel mystieke spiritualiteit die niet zomaar beklad mag worden. Moest dit nu gedaan worden door fundamentalistische fanataci van een andere godsdienst zou ik het nog over me heen kunnen laten gaan. | Beste Frank ik vind wel dat je te ver gaat. Omdat ik oecumene met de RK niet zie zitten ben ik opeens een fundamentalisch fanaticus. Nee, ik ben gewoon niet bereid een oogje dicht te doen wat betreft Maria en heiligenverering. Als we hiervoor een oogje dichtdoen, dan kunnen we ook een oogje dichtdoen wat betreft Mormonen. Die geloven nl ook in en/en en hebben een derde testament geschreven..
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 9 mei 2011, 17:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 18:04
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Beste Frank ik vind wel dat je te ver gaat. Omdat ik oecumene met de RK niet zie zitten ben ik opeens een fundamentalisch fanaticus. Nee, ik ben gewoon niet bereid een oogje dicht te doen wat betreft Maria en heiligenverering. Als we hiervoor een oogje dichtdoen, dan kunnen we ook een oogje dichtdoen wat betreft Mormonen. Die geloven nl ook in en/en en hebben een derde testament geschreven.. |
Beter lezen Chat. Frank noemt jou niet een fundamentalistiche fanaticus, maar hij heeft het over fundamentalistische fanataci van een andere godsdienst. Jij bent niet van een andere godsdienst, want jij en Frank zijn allebei christen, zij het dat jullie lid zijn van verschillende kerken en dat jullie geloofsbeleving op bepaalde punten ook heel erg verschillend is. Jullie geloven echter allebei in God, in Jezus Christus en in de Heilige Geest, dus dat is wat jullie wel degelijk met elkaar gemeen hebben.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 18:23
|
|
|
LISA610 schreef: | Beter lezen Chat. Frank noemt jou niet een fundamentalistiche fanaticus, maar hij heeft het over fundamentalistische fanataci van een andere godsdienst. Jij bent niet van een andere godsdienst, want jij en Frank zijn allebei christen, zij het dat jullie lid zijn van verschillende kerken en dat jullie geloofsbeleving op bepaalde punten ook heel erg verschillend is. Jullie geloven echter allebei in God, in Jezus Christus en in de Heilige Geest, dus dat is wat jullie wel degelijk met elkaar gemeen hebben. | Zoiets heet hinten Lisa. Goede verstaanders he
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 18:33
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Zoiets heet hinten Lisa. Goede verstaanders he |
Neen Chat, je verstaat wat je wilt verstaan maar dat wijkt af van de werkelijkheid. Als ik zou willen dat ik jou bedoelde met die fanatici had ik je wel bij naam en toenaam genoemd hebben zodat het héél duidelijk was dat het over jou zou gaan. Toch doelde ik met die fanatici niet op jou omdat ik over een andere godsdienst sprak én als ik jou bedoelde dan zou ik dat waarschijnlijk wel per mail gemeld hebben.
Laat duidelijk zijn dat ik jou niet als een fundamentalistiche fanatiekeling zie. Goed zo... In Pace et charitate...
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op maandag 9 mei 2011, 18:34
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 18:44
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Neen Chat, je verstaat wat je wilt verstaan maar dat wijkt af van de werkelijkheid. Als ik zou willen dat ik jou bedoelde met die fanatici had ik je wel bij naam en toenaam genoemd hebben zodat het héél duidelijk was dat het over jou zou gaan. Toch doelde ik met die fanatici niet op jou omdat ik over een andere godsdienst sprak én als ik jou bedoelde dan zou ik dat waarschijnlijk wel per mail gemeld hebben.
Laat duidelijk zijn dat ik jou niet als een fundamentalistiche fanatiekeling zie. Goed zo... In Pace et charitate... | Goed, dan is dat in elk geval rechtgezet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 18:48
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Goed, dan is dat in elk geval rechtgezet. |
Gelukkig maar want ik hou niet van misverstanden...
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op maandag 9 mei 2011, 18:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 18:48
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Goed, dan is dat in elk geval rechtgezet. |
Sorry, het ging weer fout hier...
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op maandag 9 mei 2011, 18:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: maandag 9 mei 2011, 22:03
|
|
|
welcome back frank
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: vrijdag 13 mei 2011, 16:12
|
|
|
XABIA794 schreef: | welcome back frank |
Hé Xabia, dank je wel voor de welcome back...maar ik ben hier alweer 5 dagen hoor.
Of heb ik jouw berichtje te laat gelezen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: vrijdag 13 mei 2011, 18:30
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Hé Xabia, dank je wel voor de welcome back...maar ik ben hier alweer 5 dagen hoor.
Of heb ik jouw berichtje te laat gelezen |
idd, het stond er al van de negende
|
|
Naar boven |
|
|