Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 16:37
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Dat zal niet toevallen, dat valt omraak af. Achter Steenwijk hebben ze geen doel meer over ons, daar schanzeren wij geen praten aan. Persoonlijk heb ik nog nooit een boom lijden gemoogd, dus op de heide is beter. Nevens mij heb je nocht aan onnocht dat je daar heengaat, maar een mensenzin is een mensenleven, dat zomaar weer.
Thomas, het is met praten niet te doen. |
is dat nu normaal dat ik er weer geen klap van versta thomas??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMKE917
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 16:38
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Wat een voorspelbare reacties weer zeg. Het getuigt niet van een bewustzijn dat het Nederlands bewaard moet zien te worden. De taalverloedering neemt ook op dit forum weer toe. Er is niks zo irritant als je merkt dat iemand zijn best niet doet om gewoon verzorgd taalgebruik te gebruiken. Het is voor velen je visitekaartje op deze site en je mag daar best wel zorgvuldiger mee omgaan vind ik. Het is ook jammer, dat bij sommige stukken, die inhoudelijk interessant zijn, op deze manier op hun waarde en geloofwaardigheid inboeten. Geef mij dan maar de leraar, die een verslag weigert aan te nemen, omdat het vol staat met taalfouten. |
Weet je Chat, bij deze reactie krijg ik weer zo'n MOETEN gevoel.
En ik was nu net bezig om dat eeuwige moeten af te leren........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 16:51
|
|
|
Wat is het vervolg??
Straks moet iemand zijn mond maar houden omdat hij/zij niet goed uit zijn/haar woorden komt
Euh, euh, euh, verwonder me slechts, de tijd van ergernis is voorbij
..
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op woensdag 13 april 2011, 16:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BILLY701
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 16:57
|
|
|
Mensen aantoe wat een heibel om een paar taalfoutjes. Chat er zijn dingen die veel erger zijn. Zo heb ik ook iets bijgedragen om de ergernis nog groter te maken. En wie mij op taalfouten kan betrappen, heeft ook nog geen ongelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 16:58
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Dat zal niet toevallen, dat valt omraak af. Achter Steenwijk hebben ze geen doel meer over ons, daar schanzeren wij geen praten aan. Persoonlijk heb ik nog nooit een boom lijden gemoogd, dus op de heide is beter. Nevens mij heb je nocht aan onnocht dat je daar heengaat, Liskje, maar een mensenzin is een mensenleven, dat zomaar weer.
Thomas, De wierheid is hurd', sei de man en hy sloech syn wiif mei de bibel op 'e kop. |
euh...gezondheid Thomas...nogal goed dat je geen bekeuring krijgt wanneer je met teveel alcohol op de pen hanteert...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 17:05
|
|
|
THOMAS968 schreef: Dat zal niet toevallen, dat valt omraak af. Achter Steenwijk hebben ze geen doel meer over ons, daar schanzeren wij geen praten aan. Persoonlijk heb ik nog nooit een boom lijden gemoogd, dus op de heide is beter. Nevens mij heb je nocht aan onnocht dat je daar heengaat, Liskje, maar een mensenzin is een mensenleven, dat zomaar weer.
Thomas, de wierheit is hurd sei de man en sloech syn wiif mei de bibel op e kop.
is dat nu normaal dat ik er weer geen klap van versta thomas?? Knipoog smiley
Het is Bokwerters, Xabia. Een taaltje van Friessprekenden die het Fries letterlijk in het Nederlands vertalen. In het Fries uitgesproken is het correct maar het mag duidelijk zijn dat het geen Nederlands is.
Thomas, het is genoeg je best te doen om goed te spellen.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 13 april 2011, 18:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 17:33
|
|
|
BILLY701 schreef: | Mensen aantoe wat een heibel om een paar taalfoutjes. Chat er zijn dingen die veel erger zijn. Zo heb ik ook iets bijgedragen om de ergernis nog groter te maken. En wie mij op taalfouten kan betrappen, heeft ook nog geen ongelijk. | Als het maar een paar taalfoutjes zijn, zou je gelijk hebben, maar het is hier werkelijk dramatisch gesteld met de spelling. En dat kan heel wat beter....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 17:58
|
|
|
o, hiiiirluk; puur genieten dit toppik!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 18:03
|
|
|
ja...lig dubbel van 't lachen naast de bank..... ....eg kozteluk...
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op woensdag 13 april 2011, 18:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAJARO438
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 18:34
|
|
|
meek mai dee.
???????
gr majaro
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 18:36
|
|
|
MAJARO438 schreef: | meek mai dee.
???????
gr majaro |
seg maar hoe.............dan doet ik mein besd....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 18:47
|
|
|
MAJARO438 schreef: | meek mai dee.
???????
gr majaro |
Majaro staurded wit spieking our raaiting in de Inlisch leingwitsch. Si-em is nauw en internetsjonal saait…
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 19:07
|
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=Hzgzim5m7oU
Ik vind wel dat de serieuze kant van de opmerking van Chat wat ondersneeuwt. Fouten maken doen we nu eenmaal allemaal, maar een beetje ons best doen correct te spellen, zou normaal moeten zijn. Het is ook vaak zaak er gewoon even extra op te letten. Het is wel zo, en dat gaf ik in eerdere bijdragen aan, dat mensen die onzeker zijn over hun spelling zich niet moeten laten weerhouden om toch een bijdrage op het forum te leveren.
Ik zal nu iedereen ook wel over me heen krijgen maar een leerkracht die op een school solliciteert en niet kan spellen, die krijgt de baan meestal niet.......
Ok, het filmpje gaat over iets anders...
Thomas, een schoen aantrekken en zo.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 13 april 2011, 20:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TINK100
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 19:11
|
|
|
as ik verbeterde wil worren zal ik maa een sleg stukkie skroive....... mensen, soms gaan je vingers sneller dan je hersenen het kunnen bijhouden...... moeten we dan op alle slakken zout gaan leggen?? als je weet wat er staat , laat het dan...... hebt ik zo gedenkt hor
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 19:44
|
|
|
TINK100 schreef: | as ik verbeterde wil worren zal ik maa een sleg stukkie skroive....... mensen, soms gaan je vingers sneller dan je hersenen het kunnen bijhouden...... moeten we dan op alle slakken zout gaan leggen?? als je weet wat er staat , laat het dan...... hebt ik zo gedenkt hor |
Ze spreken en schrijven echt een eigenaardig taaltje hier in Nederland. Het lijkt Scandinavistan wel of zoiets. Gelukkig zijn wij Belgen toch heel wat ernstiger... We hebben al veel meer het Nederlands Dictee gewonnen
Laatst aangepast door
|
FRANKT627
|
op woensdag 13 april 2011, 20:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 19:53
|
|
|
sulle we de muchen chaan sivten?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 20:10
|
|
|
muchen? prikkuh die nie dan? lah mij maar mugguh meppuh!!
ps. leuk topic, chat!! thanks!! het forum is plotsklaps een stuk minder saai.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 20:15
|
|
|
XABIA794 schreef: | is dat nu normaal dat ik er weer geen klap van versta thomas?? |
ja hoor Xabia.. da's heel normaal als je niet uit Friesland komt...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 20:17
|
|
|
se segge weus: taal verloedert....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 20:19
|
|
|
THOMAS968 schreef: | THOMAS968 schreef: Dat zal niet toevallen, dat valt omraak af. Achter Steenwijk hebben ze geen doel meer over ons, daar schanzeren wij geen praten aan. Persoonlijk heb ik nog nooit een boom lijden gemoogd, dus op de heide is beter. Nevens mij heb je nocht aan onnocht dat je daar heengaat, Liskje, maar een mensenzin is een mensenleven, dat zomaar weer.
Thomas, de wierheit is hurd sei de man en sloech syn wiif mei de bibel op e kop.
is dat nu normaal dat ik er weer geen klap van versta thomas?? Knipoog smiley
Het is Bokwerters, Xabia. Een taaltje van Friessprekenden die het Fries letterlijk in het Nederlands vertalen. In het Fries uitgesproken is het correct maar het mag duidelijk zijn dat het geen Nederlands is.
Thomas, het is genoeg je best te doen om goed te spellen. |
Hé Thomas.. die laatste zin: "de wierheit is hurd sei de man en sloech syn wiif mei de bibel op e kop." is wel gewoon Fries en geen bokwerters he.
Voor de niet friestalige CM-leden ff de vertaling: "De waarheid is hard zei de man en hij sloeg zijn vrouw met de Bijbel op de kop."
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 20:39
|
|
|
och heden ;wat een fout woord van mijn kant al niet te weeg brengt ik word hij wordt wij worden ik werd hij werd (of is deze nu wel met dt?) wij werden er dus helemaal sappel van
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 20:42
|
|
|
LISA610 schreef: | Hé Thomas.. die laatste zin: "de wierheit is hurd sei de man en sloech syn wiif mei de bibel op e kop." is wel gewoon Fries en geen bokwerters he.
Voor de niet friestalige CM-leden ff de vertaling: "De waarheid is hard zei de man en hij sloeg zijn vrouw met de Bijbel op de kop." |
en wat is bokwerters? In de chatbox heb ik weer een nieuw woord geleerd. Iets als kattuks, denk ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 20:45
|
|
|
FRANKT627 schreef: | en wat is bokwerters? In de chatbox heb ik weer een nieuw woord geleerd. Iets als kattuks, denk ik. |
Thomas schreef: Het is Bokwerters, Xabia. Een taaltje van Friessprekenden die het Fries letterlijk in het Nederlands vertalen. In het Fries uitgesproken is het correct maar het mag duidelijk zijn dat het geen Nederlands is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 20:50
|
|
|
FRANKT627 schreef: | en wat is bokwerters? In de chatbox heb ik weer een nieuw woord geleerd. Iets als kattuks, denk ik. |
ahjoh, frank; maar die kattukkurs kenneh nie klesse joh......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 21:44
|
|
|
HANNAH810 schreef: | muchen? prikkuh die nie dan? lah mij maar mugguh meppuh!!
Hallo Hannah
Nee die muchen prikken niet maar de neeven wel. Sjalom. Martin
ps. leuk topic, chat!! thanks!! het forum is plotsklaps een stuk minder saai. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 22:52
|
|
|
LISA610 schreef: | Hé Thomas.. die laatste zin: "de wierheit is hurd sei de man en sloech syn wiif mei de bibel op e kop." is wel gewoon Fries en geen bokwerters he.
Voor de niet friestalige CM-leden ff de vertaling: "De waarheid is hard zei de man en hij sloeg zijn vrouw met de Bijbel op de kop." |
je gaat het niet geloven maar dat was nu net de enige zin die 'k wel verstond
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MIEKE364
|
|
Geplaatst: woensdag 13 april 2011, 22:57
|
|
|
Het is moedig dit topic te beginnen, chat en gelukkig is er veel gevoel voor humor bij de cm'ers in allerlei soorten te vinden, ik heb me gek gelachen.
Ik erger me ook weleens aan het slordige taalgebruik en de spelfouten. De indruk die je ermee maakt vijzelt je imago niet op, zullen we maar zeggen en echt in veel sociale verbanden geldt dat; bewust of onbewust. In allerlei correspondentie en in welke baan dan ook word je erop afgerekend en schaadt het de indruk die je maakt. In ieder beroep is het van belang dat je je taal goed spreekt en dat je foutloos schrijft. Edoch een ieder van ons is feilbaar dus foutjes zijn toegestaan naar de mens gesproken maar maak er werk van het goed te doen, dan neem je jezelf en je medemens serieus en doe je je taal eer aan, waarom niet?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENDUK927
|
|
Geplaatst: donderdag 14 april 2011, 02:12
|
|
|
lig in een deuk hier waar mensen toch wel niet over kunnen vallen mss zijn het wel spelfouten
zou k daaar wat aan over kunnen houden
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 14 april 2011, 07:55
|
|
|
GRACE585 schreef: | och heden ;wat een fout woord van mijn kant al niet te weeg brengt
ik word hij wordt wij worden ik werd geword hij werd (of is deze nu wel met dt?)gewordt wij werden er dus helemaal sappel van geworden |
geeft niets hoor grace; we helpen je wel een klein beetje.......
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op donderdag 14 april 2011, 07:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANNETTE050
|
|
Geplaatst: donderdag 14 april 2011, 08:09
|
|
|
HENDUK927 schreef: | lig in een deuk hier waar mensen toch wel niet over kunnen vallen mss zijn het wel spelfouten
zou k daaar wat aan over kunnen houden |
ja, as je op je hoovt falt wel....diesleksy, dieskakjuly en nonkalkjuly.... ent last but not leest ....koppein....
Laatst aangepast door
|
ANNETTE050
|
op donderdag 14 april 2011, 08:14
|
|
Naar boven |
|
|