Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 23:07
|
|
|
DAVID923 schreef: | Het verschil is dat (als het goed is) je elkaar al redelijk via mailcontact kan leren kennen, zonder dat er meer dan vriendschap is. Beiden christenen kunnen dan met de juiste motieven en doelstellingen ontmoeten.
Dat is wat anders dan de defenitie die gegeven word in mijn laatste link vanaf de 39ste minuut. In amerika betekend dating dus meestal een relatie aangaan, met intimiteit, zonder bepaald doel. En dat is zeer onbijbels en gevaarlijk.
Nu snap ik dat de meeste van jullie ook geen tieners meer zijn en zelf echt op een Bijbelse manier iemand willen leren kennen. Maar alsnog kunnen ook wij christenen door wat we onbewust normaal vinden door de huidige tijdsgeest, de kat op het spek binden, en te veel, te diep en te intiem investeren in iemand.
Dat is niet echt een antwoord op m'n vraag! Maar vroeger ontmoeten mensen elkaar in de kerk of in de kroeg, en nu via mail of internet! Wat is het bijbelse verschil? En aan iemands mail kom je alleen maar indien je via een website contact hebt of die persoon in real life ontmoet! Dus, wat is het verschil en wanneer is het Bijbels? Wat er in Amerika gebeurd weet ik ook wel, maar waarom zou dat een afspiegeling moeten zijn, van ons dating leven? En waarom is dat geen doel dan, en gevaarlijk? Daar ben ik wel benieuwd naar! Je bent er tenslotte toch altijd zelf bij, en als volwassene moet je gewoon je eigen verantwoording nemen! Toch?
Het wereldse daten voor lust en fun, dat is er ook onder sommige ''christenen'' net als de wereld, maar daar zie ik jullie niet voor aan. |
Laatst aangepast door
|
AREND003
|
op vrijdag 25 maart 2011, 23:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
AREND003
|
|
Geplaatst: vrijdag 25 maart 2011, 23:10
|
|
|
Sorry, verkeerd gequote! Maar iedereen begrijpt het vast wel wat ik bedoel! Als niet, laat maar weten!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 00:46
|
|
|
het gaat niet om hoe men samenkomt, maar met welke vooronderstellingen, motieven en doelen.
Verder is alles al gezegd.(in die preek)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 11:04
|
|
|
Had dan graag ook eens een mening over het gebruiken van een datingsite??? ikzelf heb me in Belgie ook aangesloten bij een niet-christelijke datingsite. In mijn profiel staat duidelijk vermeld dat het christelijk leven de rode draad in mijn leven is. Voor mij is evangelisatie de belangrijkste invulling in mijn christelijke beleving. Doordat ik alpha geef, zag ik ook het nut ervan dit te kunnen toepassen via een datingsite. Reden omdat de pc een veel gebruikt media geworden is, eenzaamheid een realiteit is, en hoe kan je deze personen dan bereiken (zeker in de koude winteravonden). Ik moet zeggen dat ik hierop al meerdere reacties heb gekregen, met possitieve resultaten. Dit kan als off topic gezien worden.
Maar over het gebruik van een datingsite wordt inderdaad veel geredeneerd. en vooral door "gehuwde christenen". Persoonlijk geloof ik dat Hij zelf weet wie bij je hoort. De kunst is natuurlijk luisteren wie Zijn wil voor jou is en vooral wanneer. Als "dating" gewoon het doel is om mensen te ontmoeten, zonder verwachtingspatroon, dan meen ik dat daten via pc niet verkeerd is. Wat ik wel merk is dat men vaak al virtueel een relatie aangaat met verwachtingen die dan later niet blijken uit te komen. Men vormt een bepaald beeld, dat men dan nog vaak gaat idealiseren, als aanvulling waar de persoon zelf naar verlangt. en dat brengt vaak verdriet en teleurstellingen met zich mee. ik denk echt dat men als alleenstaande christen, gewoon naar God's plan moet uitkijken. Zoek eerst het koninkrijk... en door omgang merk je in de eerste plaats al wie gericht is op Gods Koninkrijk ipv van het wereldse, vleselijke of wat dan ook. Hij weet wat (wie) goed voor je is. en wie weet kom je die persoon tegen op een datingsite of op de hoek van de straat? Hij weet het.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 11:16
|
|
|
Maar nu weet ik nog steeds niet, ook na het beluisteren van alle links, of daten bijbels is of niet ??
Want "goede" argumenten die "tegen" daten spreken heb ik nog steeds niet gehoord of gelezen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 11:50
|
|
|
DAVID923 schreef: ik date niet via internet. hooguit eens ontmoeten na mail contact.
HANNAH810 schreef: | wat is het verschil, david? |
Of wat is de gedachten (de hoop) achter die onmoetingen??? Veronderstel nu eens dat er 'iets' meer van komt. Heb je dan iemand gevonden door de datesite of kwam het door die ontmoeting? Als er een eventuele relatie volgt na die ontmoeting was de datesite dan geen aanzet? We kunnen oeverloos vragen blijven stellen en alles kapot redeneren en op het einde van de rit hebben we dan meer stappen achterwaarts dan voorwaarts gemaakt.
Frank
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 12:04
|
|
|
daten en ontmoeten is gewoon precies hetzelfde, frank...........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 12:10
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Maar nu weet ik nog steeds niet, ook na het beluisteren van alle links, of daten bijbels is of niet ??
Want "goede" argumenten die "tegen" daten spreken heb ik nog steeds niet gehoord of gelezen. |
Zouden die er echt zijn denk je?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 12:13
|
|
|
FRANKT627 schreef: | DAVID923 schreef: ik date niet via internet. hooguit eens ontmoeten na mail contact.
Of wat is de gedachten (de hoop) achter die onmoetingen??? Veronderstel nu eens dat er 'iets' meer van komt. Heb je dan iemand gevonden door de datesite of kwam het door die ontmoeting? Als er een eventuele relatie volgt na die ontmoeting was de datesite dan geen aanzet? We kunnen oeverloos vragen blijven stellen en alles kapot redeneren en op het einde van de rit hebben we dan meer stappen achterwaarts dan voorwaarts gemaakt.
Frank |
Ik denk dat het ook goed is om niet alles maar steeds te beredeneren maar soms ook gewoon dingen te doen.......en of het nu een ontmoeting of een date is wat maakt dat nu toch uit? Als het klikt dan klikt het en anders maar niet........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 12:14
|
|
|
Date kan verwijzen naar:
een Engelse term voor onder meer een afspraak, in het Nederlands gebruikt voor zowel een afspraak zelf als de persoon met wie men de afspraak heeft. Een date heeft meestal iets romantisch en is een onderdeel van de kennismaking en onderdeel van de relatievorming, zie voor meer informatie afspraakje.
Een ontmoeting kan veel breder worden gezien.
bron wikipedia
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 12:16
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik denk dat het ook goed is om niet alles maar steeds te beredeneren maar soms ook gewoon dingen te doen.......en of het nu een ontmoeting of een date is wat maakt dat nu toch uit? Als het klikt dan klikt het en anders maar niet........ |
Ja ja W-tje maar veronderstel dat het klikt en er een date of meer uit komt is het dan nog wel Bijbels en gezegend? Kan of mag het dan nog wel?
Is een vraag met een knipoog hoor...
F
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 12:18
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Ja ja W-tje maar veronderstel dat het klikt en er een date of meer uit komt is het dan nog wel Bijbels en gezegend? Kan of mag het dan nog wel?
Is een vraag met een knipoog hoor...
F |
Wat een levensvragen op de vroege zaterdagochtend.....pfff Daar moet ik eens even over nadenken Frank of dat allemaal wel kan...... Dus als je bv op de picknick een ontmoeting hebt die uitmondt in een date, zoiets bedoel je???? Is ook een vraag met een knipoog omdat het voor sommige mensen nogal actueel is op CM....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zaterdag 26 maart 2011, 12:22
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 12:22
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Wat een levensvragen op de vroege zaterdagochtend.....pfff Daar moet ik eens even over nadenken Frank of dat allemaal wel kan...... Dus als je bv op de picknick een ontmoeting hebt die uitmondt in een date, zoiets bedoel je???? |
maar neen gekkie, het was meer een retorische vraag die ik stelde naar aanleiding over de heisa van Bijbels daten enzo...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 12:24
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Wat een levensvragen op de vroege zaterdagochtend.....pfff Daar moet ik eens even over nadenken Frank of dat allemaal wel kan......
vroege zaterdagochtend???? Volgens mij heb jij je klok al teruggedraaid maar dan niet met 1 uur maar met 5 uur...
Dus als je bv op de picknick een ontmoeting hebt die uitmondt in een date, zoiets bedoel je???? Is ook een vraag met een knipoog omdat het voor sommige mensen nogal actueel is op CM.... |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 14:36
|
|
|
DAVID923 schreef: | Het verschil is dat (als het goed is) je elkaar al redelijk via mailcontact kan leren kennen, zonder dat er meer dan vriendschap is. Beiden christenen kunnen dan met de juiste motieven en doelstellingen ontmoeten.
Dat is wat anders dan de defenitie die gegeven word in mijn laatste link vanaf de 39ste minuut. In amerika betekend dating dus meestal een relatie aangaan, met intimiteit, zonder bepaald doel. En dat is zeer onbijbels en gevaarlijk.
Nu snap ik dat de meeste van jullie ook geen tieners meer zijn en zelf echt op een Bijbelse manier iemand willen leren kennen. Maar alsnog kunnen ook wij christenen door wat we onbewust normaal vinden door de huidige tijdsgeest, de kat op het spek binden, en te veel, te diep en te intiem investeren in iemand.
Het wereldse daten voor lust en fun, dat is er ook onder sommige ''christenen'' net als de wereld, maar daar zie ik jullie niet voor aan. |
DIT.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 14:40
|
|
|
DAVID923 schreef: | DIT. | ..
Laatst aangepast door
|
MARYLIEN613
|
op zaterdag 26 maart 2011, 14:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 14:41
|
|
|
hoe krijg je het voor elkaar om op het ENIGE te reageren wat niet inhoudelijk is. werkelijk ongelovelijk hier...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 14:50
|
|
|
DAVID923 schreef: | hoe krijg je het voor elkaar om op het ENIGE te reageren wat niet inhoudelijk is. werkelijk ongelovelijk hier... |
1Petrus 5 : 5 Evenzo gij, jongeren, onderwerpt u aan de oudsten. Omgordt u allen jegens elkander met nederigheid, want God wederstaat de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 14:58
|
|
|
totaal oftopic weer. en oudsten betekend de oudsten/leiders van de gemeente waar je gaat, in de tekst van petrus. niet iemand die ouder is in leeftijd op een forum. ontopic plz.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARYLIEN613
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 15:05
|
|
|
DAVID923 schreef: | totaal oftopic weer. en oudsten betekend de oudsten/leiders van de gemeente waar je gaat, in de tekst van petrus. niet iemand die ouder is in leeftijd op een forum. ontopic plz. |
zo bedoelde ik het ook niet, wees gerust!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESJE076
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 maart 2011, 15:30
|
|
|
Ik heb dit alles even zitten lezen en om eerlijk te zijn: Ik ben te nuchter voor dit onderwerp.
Inderdaad, de meeste mensen die hier ingeschreven staan zijn op zoek naar een serieuze relatie. En wat is nou mooier dat er christelijke datingsites bestaan waar christenen contact kunnen leggen met elkaar en waar misschien een relatie uit voortvloeit. En ja, ik heb ook ervaringen met mensen die van alles van mij gaan verwachten. Maar dan kan je toch daarin je grens in aangeven en zeggen dat jij het anders ziet?
En of een afspraak in real life nou daten heet of ontmoeten... So what? Ik denk dat wij Nederlanders het woord daten heel anders interpreteren dan de Amerikanen. En bovendien geloof ik dat God alle middelen gebruikt om twee mensen tot elkaar te brengen. Hou vooral Gods plan voor ogen en vertrouw op Hem, ook in je partnerkeuze.
En verwacht gewoon niet zoveel van je eerste date, afspraakje of hoe-het-ook-mag-heten en vooral: bewaak je eigen grens en blijf trouw aan je eigen principes!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 13:34
|
|
|
DAVID923 schreef: | Natuurlijk is er een groot verschil tussen 2 volwassen christenen, (volwassen; lichamelijk, mentaal en geestelijk (als christen), die verantwoord ontmoeten en de naieve tiener waar het kermis is op de hormonen afdeling. Heb een preek gehoord en aan een goede kennis gegeven die met wat problemen zat op dit gebied, maar na het luisteren zelf vroeg ik me wel af hoe Bijbels het is om lid te zijn van een dating site? Soms is het verschil tussen ''recreatief'' daten en kijken of het klikt voor eventueel huwelijk erg groot.
Zou zeggen; Luister eens naar deze overdenkingen over dit onderwerp:
(deze Amerikaan is een beetje ''over the top'' soms, hoop dat je dat met een korreltje zout kan nemen)
[/url] http://www.youtube.com/watch?v=LfyJMSeYUN0&feature=related [url]
Alle delen staan er naast.
Enjoy |
Ik snap de naam van het topic eerlijk gezegd niet zo. Want of het nou daten is of dat je elkaar zoals vroeger gebeurde tegenkwam op een ontmoetingsplek, café of wat dan ook... daten is m.i. net zo bijbels als zoals je dat vroeger deed, mits je er serieus mee omgaat. Als je er niet serieus mee omgaat en het maar als een spelletje ziet, gaat het niet om het begrip daten, maar wat je daar zelf voor gedachten bij hebt. Ik heb zelf de behoefte aan serieuze dates/ ontmoetingen... en of ik daar nu een leuke man tref of een goede vriend of vriendin (ik ben namelijk met name op zoek naar leuke vriendschappen)... als de bedoeling serieus is, is er niks mis mee volgens mij.
Die man/ dominee is duidelijk tegen daten… En begrijpt niet dat er wat veranderd is, zeker voor 40 jarigen als ik… ik kan wel leuk een café ofzo in stappen… en dan ? Allereerst zoek ik een christen… dat kan ik niet aan de gezichten zien (zie jij een etiket ?) en als ik bijv. mijn boodschappen doe en ik zou op zoek zijn, moet ik eerst goed kijken of die wel een ring heeft, immers de meeste mannen van mijn leeftijd zijn getrouwd… Daarom vind ik daten een goede en handige manier om andere christen singles te ontmoeten.
Er zijn heel veel niet- naamchristenen die wel serieus met het geloof bezig zijn… ik ben er van overtuigd dat die veertig- vijftig jarigen deze preek niet nodig hebben, omdat ze weten wat te ver gaat…
Ik vind het heel jammer als er zo negatief over daten wordt gedacht… dat het er vroeger niet was betekent nog niet dat het slecht is… dan zou computeren ook slecht zijn, en mobiel bellen… Het gaat niet om het daten, het gaat om hoe je er zelf mee omgaat En dat geldt ook voor 16 of 18 jarigen. Jammer dat die man/ dominee het op deze manier brengt… als ik voorganger mocht zijn zou ik het in elk geval heel anders brengen...
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op zondag 27 maart 2011, 13:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 22:12
|
|
|
Hallo Allemaal Gisteren hadden we een preek en die ging over het lichaam van CHRISTUS en de voorganger vertelde dat de wedergeborene het lichaam van de HEER is en dan begrijp ik niet dat er zo omgegaan moet worden want wij moeten de HEER loven en prijzen en geen aanmerkingen op de wedergeboren Christenen. Sjalom. Martin
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAUREEN217
|
|
Geplaatst: donderdag 14 april 2011, 22:36
|
|
|
Ja, Martin, je hebt gelijk, maar we mogen elkaar ook vermanen in de liefde, want we zijn wel verantwoordelijk voor elkaar. En dat staat ook in het Woord van God. Mooier nog, ik zeg het nu met eigen woorden, spreek eerst de persoon aan enaltijd met een derde erbij. Wilt hij / zij niet luisteren, aal dan een oudste der gemeente bij, wordt er nog geen gehoor aan gegeven, ga dan naar je pastor.
|
|
Naar boven |
|
|