ChristianMatch

Forum

De hemel is echt
Ga naar pagina Vorige 1 2
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 20:14

GIBBY159 schreef:
Wat is de hemel dan?

Een ruim begrip Knipoog smiley

De hemel neemt in elk geval al een begin in het hier en nu als we Gods aanwezigheid zoeken en ervaren!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
GIBBY159

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 20:22

Vertrokken

Laatst aangepast door
GIBBY159
op dinsdag 1 februari 2011, 16:41
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 20:25

GIBBY159 schreef:
Het is beter om de héle tekst mee te plaatsen anders wordt het geheel uit z'n verband gehaald. Zo kan het worden voorkomen dat de essentie van mijn topic niet verwarrend gaat worden bij andere lezers die reageren.

Het topic is toch gewoon bedoeld om met elkaar over het begrip/fenomeen hemel na te denken? Dan is de gedane quote toch genoeg?
Naar boven

Auteur Bericht
GIBBY159

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 20:30

Vertrokken

Laatst aangepast door
GIBBY159
op dinsdag 1 februari 2011, 16:40
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 21:06

EVA685 schreef:
Wie kent het boek de hemel is zo echt?
Mijn dochter heeft het gelezen, ze had er geen goed gevoel bij,
het is een Christelijk boek, het is in de prullenbak gegaan.

Ben zelf gaan googelen en kwam vreemde uitspraken tegen
van dit boek.
Het filmpje wat erbij hoort, kan ik helaas niet openen.
Misschien maar goed ook?? Smiley die vol vragen zit
Ik vermoed dat deze vrouw last had van psychoses. Deze verhalen zijn heel bekend daar.
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 21:23

EVA685 schreef:
Wie kent het boek de hemel is zo echt?
Mijn dochter heeft het gelezen, ze had er geen goed gevoel bij,
het is een Christelijk boek, het is in de prullenbak gegaan.

Ben zelf gaan googelen en kwam vreemde uitspraken tegen
van dit boek.
Het filmpje wat erbij hoort, kan ik helaas niet openen.
Misschien maar goed ook?? Smiley die vol vragen zit

Om een mening te geven over het boek "de hemel is zo echt" zal ik het boek gelezen moeten hebben, anders geef ik alleen maar meningen van anderen weer en ben ik niet objectief.

Een voorbeeld: Stel ik ben een "ongelovige" heb nog nooit de bijbel gelezen, maar ik geef wel mijn ongezouten mening over de inhoud van die bijbel.... Hoe zou ik dan overkomen? geloofwaardig of ongeloofwaardig?? Waarop is mijn "oordeel" gebaseerd???

Zo gaat het met dat boek waarschijnlijk net zo, zoveel voorstanders als zoveel tegenstanders. Idee, eerst lezen dan je mening geven ....
Naar boven

Auteur Bericht
WILMA694

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 21:43

CROSSROAD317 schreef:
Om een mening te geven over het boek "de hemel is zo echt" zal ik het boek gelezen moeten hebben, anders geef ik alleen maar meningen van anderen weer en ben ik niet objectief.

Een voorbeeld: Stel ik ben een "ongelovige" heb nog nooit de bijbel gelezen, maar ik geef wel mijn ongezouten mening over de inhoud van die bijbel.... Hoe zou ik dan overkomen? geloofwaardig of ongeloofwaardig?? Waarop is mijn "oordeel" gebaseerd???

Zo gaat het met dat boek waarschijnlijk net zo, zoveel voorstanders als zoveel tegenstanders. Idee, eerst lezen dan je mening geven ....

Ja dat vind ik dus ook...geen mening als je t niet gelezen hebt. En ieder zijn eigen mening erover. Niet alles wat er in staat is verkeerd of raar, behoudt het goede. Het gedeelte wat je aanspreekt en Bijbels is, onthoud dat dan maar en vergeet de rest.
Ik had het destijds gekocht omdat er niet zoveel wordt gesproken over de hemel- vond het vaag- maar deze vrouw zet wel een prachtig beeld ervan neer...en ik geloof dat de hemel echt prachtig is en dat we daar ook van prachtige bloemen, bomen en natuur en heerlijke fuitbomen mogen genieten samen met onze Heer, daar is niets onbijbels aan, vind ik
Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 22:18

CROSSROAD317 schreef:

Ben ik het dus niet helemaal mee eens, eigenlijk heel simpel zoals jij het stelt, moet je dus ook pas reageren, als je het zelfde hebt gelezen, of in een ander geval het zelfde hebt mee gemaakt.
Aan de andere kant, dan wordt het hier wel lekker rustig, maar je kan toch so wie so ook bv bevoor oordeelt zijn.
Want voor mijn gevoel is het toch een verzinsel, maar das persoonlijk.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 22:18

MAR907 schreef:
Nou Wilma, het is voor mij heel eenvoudig want ik geloof niet in een hemel zoals dat doorgaans gezegd wordt in de kerken en/of mij geleerd is.....
De werkelijke opstanding vind niet eerder plaatst dan wanneer de Here Jezus terug komt, daar tussenin is niks, dus diegene die overleden zijn vernemen helemaal niks van dit leven......
Tevens de bijbel leert ook, dat ons lichaam pas veranderd wanneer Hij terug komt, niet eerder.
Als iemand al in de Hemel is, waarom dan de opstanding van doden????

Daar geloof ik nou helemaal niks van.
Allereerst geloof ik dat God aan Zijn kinderen het eeuwige leven belooft en dat begint hier al !!
Ik geloof dat als ik sterf mijn ziel (en geest) bij God blijft (niet in een soort van niemandsland)

en verder geloof ik ook dat God (na de wederkomst van Jezus) mijn lichaam zal opwekken.
(in Korr. staat: een lichaam dat een andere glans heeft, het wordt daar vgl. met de ster en de maan die anders van glans zijn).

Joh 8,51
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, indien iemand mijn woord bewaard heeft, hij zal de dood in eeuwigheid niet aanschouwen.

1 Korr. 15
12 Indien nu van Christus gepredikt wordt, dat Hij uit de doden is opgewekt, hoe komen sommigen onder u ertoe te zeggen, dat er geen opstanding der doden is? 13 Indien er geen opstanding der doden is, dan is ook Christus niet opgewekt. 14 En indien Christus niet is opgewekt, dan is immers onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloof.
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 22:25

...

Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op maandag 30 mei 2011, 22:49
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 22:34

MARYLIEN613 schreef:
Zo denk ik er dus ook wel over.

Weet je ? Ik moet er echt niet aan denken dat ik in een soort niemandsland zou zijn...
Waar is mijn relatie dan met God ?? Die hemel waarvan je nu al een stukje mag beleven op aarde zou ik dan toch niet meemaken als ik in een soort niemandsland zou zijn ?
Wat betekent dan "eeuwig leven" ?
Ik geloof echt niet dat tussen mijn sterven en Jezus' wederkomst ik in een soort van niemandsland terecht kom... Gods beloften gelden voor altijd... Hij houdt Zijn kinderen vast, ook door de dood heen !!
Eeuwig leven is eeuwig leven... !!
Naar boven

Auteur Bericht
GIBBY159

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 22:38

Vertrokken

Laatst aangepast door
GIBBY159
op dinsdag 1 februari 2011, 16:36
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 22:42

GIBBY159 schreef:
"Niemandsland?" bedoel je misschien het Vagevuur? Zoiets heb ik ook wel eens gehoord. Misschien dat een echte theologie deskundige hier duidelijkheid in wil/kan geven........ Smiley die vol vragen zit

Het vagevuur is de benaming ervan binnen katholieke kring. Voor meer informatie even een uitleg van Wikipedia:
Het vagevuur, ook wel het purgatorium of de louteringsberg (onder die literaire benaming vooral gevonden in Dante's La Divina Commedia), is volgens het katholieke geloof een plek in het hiernamaals, waar men wordt gelouterd of gestraft voor de dagelijkse, nog niet uitgeboete en/of de in de biecht (of door een volmaakt berouw) reeds vergeven, maar nog niet uitgeboete (dood)zonden die men heeft begaan tijdens het leven. Nadat men is gelouterd krijgt men toegang tot de hemel, alwaar men voor eeuwig in weelde mag leven, God lovende.
Een andere theologische zielenplaats of -situatie, maar niet hetzelfde, is het voorgeborchte of limbo. Sommigen verwarren beide begrippen wat tot ernstige fouten kan leiden.
Een niet-vergeven doodzonde kan niet in het vagevuur worden vergeven. De gelovigen die in deze staat (van doodzonde) sterven gaan voor eeuwig verloren in de hel, waaruit geen bevrijding mogelijk is.
Binnen het christendom is het voor de leer belangrijk dat deze steunt op bijbelse teksten. De Bijbeltekst waarnaar verdedigers van dit leerstuk vaak verwezen is 1 Korinthiërs 3,10-15.
Overeenkomstig de taak die God mij uit genade heeft opgelegd, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, en anderen bouwen daarop voort. Laat ieder erop letten hoe hij bouwt, want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf. Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro, van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. Wat ieders werk waard is, zal blijken op de dag van het oordeel, want het vuur waarmee die dag verschijnt, zal ieders werk testen en de kwaliteit ervan aantonen. Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen..(NBV)
Deze tekst is voor veel bijbelwetenschappers tekstkritisch en wetenschappelijk omstreden en protestanten leggen haar anders uit, omdat men de leer over het vagevuur niet erkent.
Er is echter nog een tekst in de Bijbel waarop het vagevuur steunt; 2 Makkabeeën 12, 40-44. Daar bidden gelovige Joden onder leiding van Judas Makkabeüs dat de zonden van de overleden joodse vrijheidsstrijders worden vergeven. (Men had namelijk amuletten en afgodenbeeldjes bij de gesneuvelde joodse soldaten gevonden, iets wat verboden is in de joodse religie). In dit bijbelgedeelte wordt dus gebeden voor mensen die al overleden zijn. Blijkbaar kunnen de achterblijvers nog iets betekenen voor het heil van de gestorvenen. Dat de mensen die nu leven nog iets kunnen betekenen voor de gestorvenen is een belangrijk element binnen dit leerstuk. Door hun gebeden, aflaten en dergelijke kan de verblijftijd in het vagevuur verkort worden.
Ambrosius, Hiëronymus, Augustinus, Gregorius van Nyssa, Gregorius I en Origenes en andere oud-christelijke schrijvers en bisschoppen spreken allemaal uitdrukkelijk over de staat van voorhemelse loutering voor de geredde zondaars; zij noemen dit ook een louterend vuur om de smetten van de begane, maar vergeven zonde uit te boeten.[1]
Katholieken voeren verder de volgende bijbelteksten als bewijs voor het vagevuur: Matt. 5:26, 18:34; Lucas 12:58-59. Voorts Matt. 12:32, waarin gesproken wordt over een vergevingsmogelijkheid in het "leven hierna", hetwelk niet op de zonden die tot de eeuwige dood (hel) leiden kan slaan, maar op andere zonden, die uitgeboet moeten worden.
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 22:47

GIBBY159 schreef:
"Niemandsland?" bedoel je misschien het Vagevuur? Zoiets heb ik ook wel eens gehoord. Misschien dat een echte theologie deskundige hier duidelijkheid in wil/kan geven........ Smiley die vol vragen zit

nee joh, ik bedoel de tijd nadat een mens (gelovige) sterft en dan tot de wederkomst van Jezus, in die tijd leeft je lichaam dus tijdelijk niet meer, maar ik geloof dat je ziel (en geest) dan nog wel leeft.
Er zijn mensen die denken dat je dan niks meer ervaart... ik noem dat dan een soort niemandsland, waarvan ik denk dat die niet bestaat (in elk geval niet voor gelovigen).
God (Jezus) heeft gelovigen immers eeuwig leven beloofd.

Laatst aangepast door
SUSANNAH475
op vrijdag 7 januari 2011, 22:50
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 23:12

SUSANNAH475 schreef:
Daar geloof ik nou helemaal niks van.
Allereerst geloof ik dat God aan Zijn kinderen het eeuwige leven belooft en dat begint hier al !!
Ik geloof dat als ik sterf mijn ziel (en geest) bij God blijft (niet in een soort van niemandsland)

en verder geloof ik ook dat God (na de wederkomst van Jezus) mijn lichaam zal opwekken.
(in Korr. staat: een lichaam dat een andere glans heeft, het wordt daar vgl. met de ster en de maan die anders van glans zijn).

Joh 8,51
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, indien iemand mijn woord bewaard heeft, hij zal de dood in eeuwigheid niet aanschouwen.

1 Korr. 15
12 Indien nu van Christus gepredikt wordt, dat Hij uit de doden is opgewekt, hoe komen sommigen onder u ertoe te zeggen, dat er geen opstanding der doden is? 13 Indien er geen opstanding der doden is, dan is ook Christus niet opgewekt. 14 En indien Christus niet is opgewekt, dan is immers onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloof.

Goed ik had het al in een andere topic het een en ander vanuit de bijbel uiteen gezet.
Ik geloof in hetgeen in de bijbel staat en verder niks.
In het eeuwig leven geloof ik ook.
Begint pas wanneer de Here Jezus terug komt, heb ik al genoemd.

Wat zegt de bijbel???

Hand 2:29 Gij mannen broeders, het is mij geoorloofd vrij uit tot u te spreken van den patriarch David, dat hij beide gestorven en begraven is, en zijn graf is onder ons tot op dezen dag.
Hand 2:34 Want David is niet opgevaren in de hemelen; maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand.

Dus David, een man naar Gods hart, een man van wie na zijn dood geschreven is dat hij volmaakt was (i.e. volmaakt in zijn staan voor God, niet volmaakt in zijn leven), was niet opgevaren naar de hemel honderden jaren na zijn dood.
De bijbel zegt dat niemand naar de hemel gaat wanneer hij dood gaat.

Johannes 3:13. Jezus zegt hier: "Niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen." Toen Johannes dit schreef, was Jezus in de hemel.

De bijbel onthuld, in woorden vol van troost, waar iedereen heen gaat wanneer ze dood gaan.

Job 17:13. Hier bevestigt Job dat wanneer iemand bij zijn dood de beloning niet krijgt, hij ergens moet wachten totdat de dag aanbreekt dat de beloningen worden uitgegeven.
Hij zegt: "Wanneer ik het dodenrijk verwacht als mijn tehuis" (d.w.z. Job verwacht niet te zullen leven om de wederkomst te zien) " in de duisternis mijn leger spreidt."
Job herinnert ons eraan dat alle mensen een lange nacht moeten slapen in het graf.

Hoeveel zou een mens weten, terwijl hij wacht op de terugkeer van de Heer, in het graf?

Prediker 9:10 Alles, wat uw hand vindt om te doen, doe dat met uw macht; want er is geen werk, noch verzinning, noch wetenschap, noch wijsheid in het graf, daar gij heengaat.

Prediker 9:5 Want de levenden weten, dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al; zij hebben ook geen loon meer, maar hun gedachtenis is vergeten.
Prediker 9:6 Ook is alrede hun liefde, ook hun haat, ook hun nijdigheid vergaan; en zij hebben geen deel meer in deze eeuw in alles, wat onder de zon geschiedt.

Er zijn twee punten in deze tekst waar je speciaal op moeten letten.

1. de bestemming van alle mensen wanneer ze sterven is het graf. Er staat: in het dodenrijk. waarheen gij gaat.
2. het vertelt ons iets over de conditie van de mens in het graf. Er staat: er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid.

De Here Jezus verwees naar de dood als naar de slaap, een droomloze slaap waar wij ons onbewust zijn van het voorbij glijden der jaren.
Van het moment dat we onze ogen sluiten in de slaap van de dood tot het moment van de opstanding, zal het ons maar een seconde in de tijd lijken.

De duivel werkt door `hen die gestorven zijn’, `door boze geesten’, `door apostelen’, en tenslotte `in eigen persoon’.
Als het einde nabij is, zouden wij nu het begin van het spiritisme moeten zien.

Er zijn letterlijk honderden boeken over het thema The New Age geschreven. In feite bestaat het grootste gedeelte van de theologische afdeling van boekenzaken, uit materiaal over de New Age.
Een aantal van zulke boeken, zoals Dave Hunts, The Seduc tion of Christianity is over dit thema geschreven, mede ook de aanvaarding ervan door vele christelijke groeperingen.

Stap voor stap heeft de satan zijn weg gebaand voor zijn meesterstuk van misleiding: het spiritis me

Laatst aangepast door
MAR907
op vrijdag 7 januari 2011, 23:15
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: vrijdag 7 januari 2011, 23:37

MAR907 schreef:
Goed ik had het al in een andere topic het een en ander vanuit de bijbel uiteen gezet.

Wat zegt de bijbel???

Hand 2:29 Gij mannen broeders, het is mij geoorloofd vrij uit tot u te spreken van den patriarch David, dat hij beide gestorven en begraven is, en zijn graf is onder ons tot op dezen dag.
Hand 2:34 Want David is niet opgevaren in de hemelen; maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand.

Dus David, een man naar Gods hart, een man van wie na zijn dood geschreven is dat hij volmaakt was (i.e. volmaakt in zijn staan voor God, niet volmaakt in zijn leven), was niet opgevaren naar de hemel honderden jaren na zijn dood.

Johannes 3:13. Jezus zegt hier: "Niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen." Toen Johannes dit schreef, was Jezus in de hemel.

De bijbel onthuld, in woorden vol van troost, waar iedereen heen gaat wanneer ze dood gaan.

Job 17:13. Hier bevestigt Job dat wanneer iemand bij zijn dood de beloning niet krijgt, hij ergens moet wachten totdat de dag aanbreekt dat de beloningen worden uitgegeven.
Hij zegt: "Wanneer ik het dodenrijk verwacht als mijn tehuis" (d.w.z. Job verwacht niet te zullen leven om de wederkomst te zien) " in de duisternis mijn leger spreidt."
Job herinnert ons eraan dat alle mensen een lange nacht moeten slapen in het graf.

Hoeveel zou een mens weten, terwijl hij wacht op de terugkeer van de Heer, in het graf?

Prediker 9:10 Alles, wat uw hand vindt om te doen, doe dat met uw macht; want er is geen werk, noch verzinning, noch wetenschap, noch wijsheid in het graf, daar gij heengaat.

Prediker 9:5 Want de levenden weten, dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al; zij hebben ook geen loon meer, maar hun gedachtenis is vergeten.
Prediker 9:6 Ook is alrede hun liefde, ook hun haat, ook hun nijdigheid vergaan; en zij hebben geen deel meer in deze eeuw in alles, wat onder de zon geschiedt.

1. de bestemming van alle mensen wanneer ze sterven is het graf. Er staat: in het dodenrijk. waarheen gij gaat.
2. het vertelt ons iets over de conditie van de mens in het graf. Er staat: er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid.

De Here Jezus verwees naar de dood als naar de slaap, een droomloze slaap waar wij ons onbewust zijn van het voorbij glijden der jaren.
Van het moment dat we onze ogen sluiten in de slaap van de dood tot het moment van de opstanding, zal het ons maar een seconde in de tijd lijken.

De duivel werkt door `hen die gestorven zijn’, `door boze geesten’, `door apostelen’, en tenslotte `in eigen persoon’.

Er zijn letterlijk honderden boeken over het thema The New Age geschreven. In feite bestaat het grootste gedeelte van de theologische afdeling van boekenzaken, uit materiaal over de New Age.
Een aantal van zulke boeken, zoals Dave Hunts, The Seduc tion of Christianity is over dit thema geschreven, mede ook de aanvaarding ervan door vele christelijke groeperingen.

Stap voor stap heeft de satan zijn weg gebaand voor zijn meesterstuk van misleiding: het spiritis me

Mooi geschreven, en in bijna helemaal met je eens.
Naar boven

Auteur Bericht
GIBBY159

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 januari 2011, 00:00

Vertrokken

Laatst aangepast door
GIBBY159
op dinsdag 1 februari 2011, 16:34
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 januari 2011, 00:35

HENK710 schreef:
Het vagevuur is de benaming ervan binnen katholieke kring. Voor meer informatie even een uitleg van Wikipedia:
Het vagevuur, ook wel het purgatorium of de louteringsberg (onder die literaire benaming vooral gevonden in Dante's La Divina Commedia), is volgens het katholieke geloof een plek in het hiernamaals, waar men wordt gelouterd of gestraft voor de dagelijkse, nog niet uitgeboete en/of de in de biecht (of door een volmaakt berouw) reeds vergeven, maar nog niet uitgeboete (dood)zonden die men heeft begaan tijdens het leven. Nadat men is gelouterd krijgt men toegang tot de hemel, alwaar men voor eeuwig in weelde mag leven, God lovende.
Een andere theologische zielenplaats of -situatie, maar niet hetzelfde, is het voorgeborchte of limbo. Sommigen verwarren beide begrippen wat tot ernstige fouten kan leiden.
Een niet-vergeven doodzonde kan niet in het vagevuur worden vergeven. De gelovigen die in deze staat (van doodzonde) sterven gaan voor eeuwig verloren in de hel, waaruit geen bevrijding mogelijk is.
Binnen het christendom is het voor de leer belangrijk dat deze steunt op bijbelse teksten. De Bijbeltekst waarnaar verdedigers van dit leerstuk vaak verwezen is 1 Korinthiërs 3,10-15.
Overeenkomstig de taak die God mij uit genade heeft opgelegd, heb ik als een kundig bouwmeester het fundament gelegd, en anderen bouwen daarop voort. Laat ieder erop letten hoe hij bouwt, want niemand kan een ander fundament leggen dan er al ligt – Jezus Christus zelf. Of er op dat fundament nu verder wordt gebouwd met goud, zilver en edelstenen of met hout, hooi en stro, van ieders werk zal duidelijk worden wat het waard is. Op de dag van het oordeel zal dat blijken, want dan zal het door vuur aan het licht worden gebracht. Het vuur zal laten zien wat ieders werk waard is. Wat ieders werk waard is, zal blijken op de dag van het oordeel, want het vuur waarmee die dag verschijnt, zal ieders werk testen en de kwaliteit ervan aantonen. Wanneer iemands bouwwerk blijft staan, zal hij worden beloond. Wanneer het verbrandt, zal hij daarvoor de prijs betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door het vuur heen..(NBV)
Deze tekst is voor veel bijbelwetenschappers tekstkritisch en wetenschappelijk omstreden en protestanten leggen haar anders uit, omdat men de leer over het vagevuur niet erkent.
Er is echter nog een tekst in de Bijbel waarop het vagevuur steunt; 2 Makkabeeën 12, 40-44. Daar bidden gelovige Joden onder leiding van Judas Makkabeüs dat de zonden van de overleden joodse vrijheidsstrijders worden vergeven. (Men had namelijk amuletten en afgodenbeeldjes bij de gesneuvelde joodse soldaten gevonden, iets wat verboden is in de joodse religie). In dit bijbelgedeelte wordt dus gebeden voor mensen die al overleden zijn. Blijkbaar kunnen de achterblijvers nog iets betekenen voor het heil van de gestorvenen. Dat de mensen die nu leven nog iets kunnen betekenen voor de gestorvenen is een belangrijk element binnen dit leerstuk. Door hun gebeden, aflaten en dergelijke kan de verblijftijd in het vagevuur verkort worden.
Ambrosius, Hiëronymus, Augustinus, Gregorius van Nyssa, Gregorius I en Origenes en andere oud-christelijke schrijvers en bisschoppen spreken allemaal uitdrukkelijk over de staat van voorhemelse loutering voor de geredde zondaars; zij noemen dit ook een louterend vuur om de smetten van de begane, maar vergeven zonde uit te boeten.[1]
Katholieken voeren verder de volgende bijbelteksten als bewijs voor het vagevuur: Matt. 5:26, 18:34; Lucas 12:58-59. Voorts Matt. 12:32, waarin gesproken wordt over een vergevingsmogelijkheid in het "leven hierna", hetwelk niet op de zonden die tot de eeuwige dood (hel) leiden kan slaan, maar op andere zonden, die uitgeboet moeten worden.

Begrijp totaal niet de binding met "vagevuur" en "niemandsland"

"Het vagevuur is de benaming ervan binnen katholieke kring"
Ik zou zeggen het is een benaming van de Babylonische ZONNEGOD waar de christenen 2000 jaar geleden samen gegaan zijn?
die zegt:
"Binnen het christendom is het voor de leer belangrijk dat deze steunt op bijbelse teksten."

Dus de Zonnegod aan bidders zeggen dat voor hun leer belangrijk is om die met de bijbelse teksten te onderbouwen.

Waar Paulus het over heeft is de loon van de Heiligen.
Zie 1 cor 3:9......
Heeft niks met de dood (in de hemel) te maken....wel met lautering van het geloof.....dus off-topic...

Laatst aangepast door
MAR907
op zaterdag 8 januari 2011, 00:37
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 januari 2011, 01:34

Het vage vuur Smiley die vol vragen zit doet me meer denken aan een oude kolenkachel Zieke smiley die nog opgepookt moet worden Verlegen lachende smiley das ook vaag
Trouwens ik heb kennis aan een pastoor die het nu weer heeft over het voorgeborgte, en dat het vage vuur was achterhaalt.
en dan kom je weer uit op een eerder geplaats stuk.

Laatst aangepast door
GERT856
op zaterdag 8 januari 2011, 01:41
Naar boven

Auteur Bericht
MARYLIEN613

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 januari 2011, 15:31

...

Laatst aangepast door
MARYLIEN613
op maandag 30 mei 2011, 23:59
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 januari 2011, 20:25

MAR907 schreef:
Begrijp totaal niet de binding met "vagevuur" en "niemandsland"

"Het vagevuur is de benaming ervan binnen katholieke kring"
Ik zou zeggen het is een benaming van de Babylonische ZONNEGOD waar de christenen 2000 jaar geleden samen gegaan zijn?
die zegt:
"Binnen het christendom is het voor de leer belangrijk dat deze steunt op bijbelse teksten."

Dus de Zonnegod aan bidders zeggen dat voor hun leer belangrijk is om die met de bijbelse teksten te onderbouwen.

Waar Paulus het over heeft is de loon van de Heiligen.
Zie 1 cor 3:9......
Heeft niks met de dood (in de hemel) te maken....wel met lautering van het geloof.....dus off-topic...

Er werd gewoon een vraag gesteld over het vagevuur. Aangezien ik zelf niet katholiek ben, waag ik me niet aan een eigen uitleg, dus plaats ik een uitleg van mensen die het beter kunnen verwoorden, zonder daar meteen een waardeoordeel aan te verbinden, alhoewel ik er zeker wel mijn gedachten over heb.

Met je slotopmerking kan ergens twee kanten op gegaan worden.

Allereerst kan het betekenen dat je vindt dat het onderwerp vagevuur off-topic is in dit draadje. Maar het vagevuur is toch wel een fenomeen dat gezien wordt als voorportaal van de hemel. Dus dan is het wel on-topic.

Mocht je bedoelen dat vagevuur met loutering te maken heeft en dat het daarom off-topic is om het erover te hebben, dan denk ik dat het goed is om te beseffen dat in het louteringsproces het vagevuur een optie in kan zijn wat betreft de katholieken, al kennen ze meer louteringsopties.

Om dan toch even op de loutering door te gaan... Loutering begint in het hier en nu volgens mij. In deze gebroken, dolende wereld branden we ons gemakkelijk aan allerhande zaken. Maar God wil ons dwars door vuur louteren. Op die manier is er dus wel sprake van een figuurlijk vuur. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zaterdag 8 januari 2011, 23:11

MAR907 schreef:

Wat zegt de bijbel???

in dezelfde bijbel vind ik ook de gelijkenis van Lazerus die bij Abraham zit in de hemel, de rijke in de hel ziet dat en vraagt of Lazarus naar aarde terug kan om zn broers te waarschuwen-
Oftewel, nog voor de terugkeer van Jezus op aarde kwamen er al mensen in de hemel.

Er is ook nog een aantal heren in de woestijn toen Mozes daar was, die levend ter helle voeren.

En dan nog de profeet Elia die ter hemel voer voor de ogen van Elisa.

dusse.... ik weet het nog niet zo zeker jongelui
Naar boven

Auteur Bericht
SJONNIE945

BerichtGeplaatst: zondag 9 januari 2011, 00:10

Ik ben absoluut geen theoloog en heb er de ballen verstand van. Maar ik weet dat theorie van het vagevuur op een verhaal van de Makkabeeën is gebaseerd. Voor RK kerk hebben de Aprocriefe Boeken ook betekenis
Naar boven

Auteur Bericht
MARIAN519

BerichtGeplaatst: zondag 9 januari 2011, 11:53

PIETER649 schreef:
in dezelfde bijbel vind ik ook de gelijkenis van Lazerus die bij Abraham zit in de hemel, de rijke in de hel ziet dat en vraagt of Lazarus naar aarde terug kan om zn broers te waarschuwen-
Oftewel, nog voor de terugkeer van Jezus op aarde kwamen er al mensen in de hemel.

Er is ook nog een aantal heren in de woestijn toen Mozes daar was, die levend ter helle voeren.

En dan nog de profeet Elia die ter hemel voer voor de ogen van Elisa.

dusse.... ik weet het nog niet zo zeker jongelui

En dan nog het kruiswoord van Jezus aan de moordenaar.
"Voorwaar, voorwaar ik zeg u: "heden zult gij met mij in het paradijs zijn".
Naar boven

Auteur Bericht
GIBBY159

BerichtGeplaatst: zondag 9 januari 2011, 12:16

Vertrokken

Laatst aangepast door
GIBBY159
op dinsdag 1 februari 2011, 15:01
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: zondag 9 januari 2011, 21:23

GIBBY159 schreef:
En toen het zesde uur gekomen was kwam er duisternis over het hele land. Pas later later (het neggende uur) Riep Jezus hard over de berg Golgotha: "Eloï, Eloï, lama sabachtani? (Mijn God Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?) Markus 15 vers 33 en 34. Zijn lijden was zo oneschrijflijk diep. Elke keer als ik daaraan denk kunnen mij spontaan de tranen over mijn wangen rollen! Huilende smiley, smiley in tranen Dank U Heer Jezus...dat U voor mijn zonden bent gestorven! Ik kom steeds verder met mijn ongeloof... Geschokte, onthutste smiley

Juist Gibby,
En ik geloof daarom ook dit: Jezus is door God verlaten opdat wij nooit meer door God verlaten hoeven te worden
En dat betekent dus (voor mij) ook dat God er bij is zodra ik ben gestorven... dat is wat ik geloof.
Naar boven

Auteur Bericht
GIBBY159

BerichtGeplaatst: donderdag 13 januari 2011, 03:52

Vertrokken

Laatst aangepast door
GIBBY159
op dinsdag 1 februari 2011, 15:14
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven