Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zondag 19 december 2010, 19:30
|
|
|
HENK710 schreef: | Marian,
De mens is een mannelijk woord. Dan wordt dat bij een personificatie een 'hij'. Net zoals wijsheid in de bijbel als 'zij' wordt weergegeven, aangezien het een vrouwelijk woord is. |
Henk, Je hebt gelijk wat het woord man/mens betreft.
Maar er staan diverse teksten in de bijbel waaruit blijkt dat de "man" hiermee bedoeld wordt.
Geschapen naar Zijn beeld...! Kor. 11: 7 de man is het beeld en de heerlijkheid Gods, om er maar één te noemen en verder geloof ik dat het niet letterlijk bedoeld wordt...de mens is geestelijk een beeld van God.
En daar er tegenwoordig veel uit andere religies overgenomen wordt, zoals ook dat God een vrouw zou zijn, vind ik toch dat we dicht bij de bijbel moeten blijven en daaruit blijkt nergens dat God vrouw/moeder is.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zondag 19 december 2010, 19:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: woensdag 22 december 2010, 19:02
|
|
|
Even een ander spoortje in deze discussie. Want schepping naar Gods beeld, hoe verhoudt zich dat tot het bestaan van het kwaad? Er zijn een paar teksten waarin het kwaad toch wel een voor sommige mensen bijzondere bron heeft:
Jesaja 45:7 ik vormde het licht, en heb het duister geschapen; het heil verwekt, en het onheil gesticht: ik, Jahweh, heb dit alles gedaan!
Amos 3:6 wordt de bazuin in de stad geblazen, zonder dat het volk ervan schrikt; of barst er een onheil los in de stad, dat Jahweh niet heeft beschikt?
Leek me toch aardig om hier eens bij stil te staan met zijn allen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: donderdag 23 december 2010, 19:00
|
|
|
Ik geloof dat het kwade ook van God kan komen.
Hij heeft alles in de hand en bij koning Saul stuurde God ook een boze geest nadat de Geest hem verlaten had. zie 1 Sam.16 vers 14.
Het lijkt mij dat God, Die in het paradijs al zegt kennis van goed en kwaad te hebben, soms het kwade gebruikt om uiteindelijk iets goeds te bewerkstelligen..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 23 december 2010, 19:04
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Ik geloof dat het kwade ook van God kan komen.
Hij heeft alles in de hand en bij koning Saul stuurde God ook een boze geest nadat de Geest hem verlaten had. zie 1 Sam.16 vers 14.
Het lijkt mij dat God, Die in het paradijs al zegt kennis van goed en kwaad te hebben, soms het kwade gebruikt om uiteindelijk iets goeds te bewerkstelligen.. |
Vandaar "uw zaad zal het kop vermorzellen"...
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op donderdag 23 december 2010, 19:05
|
|
Naar boven |
|
|
|
|