Auteur |
Bericht |
|
GEOFFREY861
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 00:13
|
|
|
Quote: nog zo`n dwaling is dat alle vervelende dingen (rampen, ziekte en ongeluk) van satan komen. de theologie en Godsbeeld is al verkeerd, de vooronderstelling dus gaan er theologisch vele dingen scheef.
Maar als God ons nog zou staffen welke doel had Jezus dan? Of bedoel je wat anders met dit?
Alles kwam toch door Adam. Toen leefde ze in een gevangenis van zonden, niet zonden als in zondige daden. Wat je ook deed je was nog steeds gevangen in zonden, als je dicht bij God kwam stierf je. Maar gelukkig heeft de tweede Adam (Jezus) door zijn gehoorzaamheid ons rechtvaardig gemaakt en mogen wij tot God komen.
Ik denk er some over zoals een genezing voor een dodelijke ziekt bijv.: Hij heeft de medicijn of de manier om je te genezen maar die wil je niet. De resultaat is toch erg.
Laatst aangepast door
|
GEOFFREY861
|
op dinsdag 2 november 2010, 00:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 07:50
|
|
|
toch staan er wel raadselachtige teksten in de bijbel, wat dat betreft geofrey; wat doe jij dan met een tekst als; "zouden wij het goede van God ontvangen, en het kwade niet?"
hoe intepreteer je dat dan? of psalm 73; dat het de goddeloze wel lijkt te gaan, en de vrome van onheil in onheil valt? daar raakt de dichter danig van van streek tot hij op het einde let van deze personen......
lees de lap tekst van zinga eens, op de vorige pagina; een prachtig stuk!! en helemaal waar.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op dinsdag 2 november 2010, 08:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 13:21
|
|
|
[quote=FRANKT627]
GERT VAN DE WEERD
Het woord satan komt van het Hebreeuwse sãtãn en betekent tegenstander. Hij is de vorst van de gevallen engelen (demonen). Satan is de bron van alle kwaad. Hij heeft slechts één doel: afbreuk doen aan de glorie van Gods schepping. Daarin staat de mens hoog op zijn lijst van prioriteiten. Hij strijdt om onze ziel, simpel omdat God van ons houdt. Omdat satan wil voorkomen dat wij ons eens, na ons sterven, bij God voegen en de heerlijkheid beërven. Menselijk geluk is satans ellende en elke afbreuk daarvan ziet hij als een persoonlijke overwinning.
Waar komt hij vandaan? Het boek Ezechiël spreekt over satan in de hoofdstukken 26, 28, 29, 31 en 32. Helaas zijn de meeste vertalingen niet zo best. Daarnaast is de betekenis van de tekst ook nog versluierd door allegorisch woordgebruik. Slechts zorgvuldige studie brengt de boodschap helder aan het licht.*
Heel lang geleden werd satan geschapen als een engel des lichts (Ezechiël 28:13d). Hij was een aartsengel van grote macht. Jesaja 14:12 noemt hem zelfs Morgenster. Dat is tevens de naam van de planeet Venus, als deze in de morgen aan de oplichtende hemel staat, of (in het Latijn): Lucifer, dat is lichtdrager. Van Lucifer werd gezegd dat hij: Wijzer was dan Daniël (Ezechiël 28:3a), inzicht had in de geheimen van God (Ezechiël 28:3b) en een toonbeeld van volmaaktheid was, vol van wijsheid (Ezechiël 28:12b). God hield van Lucifer. Dat blijkt wel uit de treurzang die we in Ezechiël 28:12 19 vinden: Vanaf de dag dat gij werdt geschapen, waart gij onberispelijk in uw gedrag, totdat er verdorvenheid in u gevonden werd (vers 15).
In Ezechiël 31 wordt Lucifer voorgesteld als een boom (luisterrijk wezen) die boven alle andere schepsels verheven was. Hij werd gevoed door leven brengend water (Ezechiël 31:4) en als enige kon hij uit Gods levensbron putten en dat aan anderen doorgeven. Hij had het beheer daarvan. Lucifer werd tot heerser over de aarde benoemd (Ezechiël 31:5 8). Daarom spreekt de tekst van gezayde en beschuttende cherub (Ezechiël 28:14 en 16). Hij had vrij toegang tot Gods woning (Ezechiël 28:14c). Maar, die uitzonderlijke positie maakte hem trots en hij besloot zijn eigen weg te gaan, los van zijn Schepper. Ezechiël 28:6 zegt: Omdat gij zijt gaan denken dat uw geest als de geest der Goden is. En in Jesaja 14:14 (NBG) spreekt satan zelf: Ik wil mij aan de Allerhoogste gelijkstellen.
Lucifers val deed hemel en aarde op zijn grondvesten schudden. Maar, hij was niet de enige rebel. Liefst een derde van de sterren des hemels (=hemelwezens) volgden hem (Openbaring 12:4). Judas: 6 noemt hen engelen, die aan hun oorsprong ontrouw werden en hun eigen woning verlieten.
Stadhouder op aarde Lucifer ontving de aarde als leengoed en werd stadhouder in Gods naam. Na zijn val behield hij zijn mandaat. Vandaar dat Johannes 12:31 spreekt van overste dezer wereld. Lucifer is niet meer. Hij veranderde in een duister wezen met de naam satan. Daarmee verloor hij zijn erenaam: Morgenster. Die viel Jezus Christus toe (2Petr. 1:17 19), evenals het beheer over het levende water.
Uit 2 Korintiërs 11: 14 blijkt dat satan zich voordoet als een engel des lichts om de mensheid te verleiden. Zijn positie als god dezer eeuw (2Kor. 4:4) en zijn titel overste van de macht der lucht (Ef. 2:2) maken duidelijk dat satan nog steeds grote macht heeft. Jezus Christus is daarin zijn tegenstrever. Toen Hij op Golgotha voor ons stierf brak Hij de macht van satan. Maar, zijn macht betreft voorlopig alleen de Gemeente, zijn volgelingen. Koning op aarde (wereldlijk heerser) is Hij zeker nog niet. Zo leven wij vandaag in een tijdperk waarin satan, hoewel verklaard verliezer, rondgaat als een brullende leeuw (I Petr. 5:8). jezus Christus wordt de koning van de aarde, dat staat vast, maar Hij is het nog niet. Satans doel is om tot dat glorieuze moment aanbreekt zoveel mogelijk mensen tot kwaad te verleiden, want hij weet dat zijn tijd opraakt (Openbaring 12:12). De dageraad van de nieuwe tijd is al zichtbaar, echter nog niet aangebroken.
Het einde van satan Satan was onsterfelijk, toen hij nog Lucifer heette. Door zijn zondeval werd hij sterfelijk (Ezechiël 28:910). In vers 10 wordt zijn einde voorzegd. Dat gebeurt als de duizendjaren voleindigd zijn (Openbaring 20:7). Dat ligt voor ons nog in de toekomst, kort na het Messiaanse Rijk. Dan zal satan uit zijn gevangenis worden losgelaten om de volkeren nog eenmaal te verleiden en tot de oorlog te verzamelen (Openbaring 20:8). Die oorlog wordt beëindigd door Goddelijk vuur uit de hemel (Openbaring 20:9c). Daarmee komt ook het einde voor satan: Ik zal u tot een einde vol verschrikkingen brengen en u zult niet meer zijn (Ezechiel 26:21a). En: De duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beesten de valse profeet zijn. (Openbaring 20:10). Zo komt er een einde aan hem, die eens lichtdrager werd genoemd. Die opstond tegen God en zo satan werd.
Schuilen bij de Allerhoogste We dienen satan dus heel serieus te nemen, want de verderfelijke invloed van zijn macht is overal zichtbaar. Toch zijn we niet weerloos. Wij kunnen schuilen in de schaduw van de Allerhoogste, want het geloof in Jezus Christus plaatst ons onder Zijn bescherming: Niemand zal ze uit Mijn handroven (Joh. 10:28).
* http://www.vergadering.nu/satan/index.html
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 13:33
|
|
|
GEOFFREY861 schreef: | Quote: nog zo`n dwaling is dat alle vervelende dingen (rampen, ziekte en ongeluk) van satan komen. de theologie en Godsbeeld is al verkeerd, de vooronderstelling dus gaan er theologisch vele dingen scheef.
Alles kwam toch door Adam. Toen leefde ze in een gevangenis van zonden, niet zonden als in zondige daden. Wat je ook deed je was nog steeds gevangen in zonden, als je dicht bij God kwam stierf je. Maar gelukkig heeft de tweede Adam (Jezus) door zijn gehoorzaamheid ons rechtvaardig gemaakt en mogen wij tot God komen.
Ik denk er some over zoals een genezing voor een dodelijke ziekt bijv.: Hij heeft de medicijn of de manier om je te genezen maar die wil je niet. De resultaat is toch erg.
| Maar als God ons nog zou staffen welke doel had Jezus dan? Of bedoel je wat anders met dit?
[quote]
1 tes 1:
9 Want zelf verhalen zij van ons, hoe wij bij u ontvangen zijn en hoe gij u van de afgoden tot God bekeerd hebt, om de levende en waarachtige God te dienen, 10 en uit de hemelen zijn Zoon te verwachten, die Hij uit de doden opgewekt heeft, Jezus, die ons verlost van de komende toorn.
beste broeder, daarom is Jezus gekomen, om mensen te redden van de komende toorn, de hel, de straf op zonde, niet (alleen) om te zegenen, ons rijk te maken en tijdelijke aarde ziektes genezen. de Eeuwige redding.
De niet wedergeboren mensen leven nog onder de vloek de toorn van God ze zijn zijn vijanden. alle rampen ziektes en oorlogen, is van Godse wege, uit Zijn rechtvaardige toorn.
De christen zijn wel vrij, kinder van de Heer, maar leven nog staads in hun door de erfzonde besmet vlees, het is een strijd tussen die oude mens/vlees en de Geest. en ook zijn kinderen bestraft God, of te wel, tuchtigen, zie hebreeen 12, of het topic ''God straf de mensen niet'' op dit forum.
En ook christenen leven nog in een gevallen aarde die zucht onder Gods toorn en gevolgen van de zondeval, zie rom 8.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 13:37
|
|
|
owja die lange lap tekst van Zinga van vorige pagina is echt heel erg goed. right on the money.
zie ook zondag 10 van de HBC:
Zondag 10 Vraag 27: Wat verstaat u onder Gods voorzienigheid?
Antwoord: De almachtige en tegenwoordige kracht van God1, waardoor Hij hemel en aarde, met alle schepselen, als met zijn hand in stand houdt en zó regeert2, dat loof en gras, regen en droogte3, vruchtbare en onvruchtbare jaren, eten en drinken, gezondheid en ziekte, rijkdom en armoede en alle dingen4, niet bij toeval, maar uit zijn vaderhand ons ten deel vallen5.
1 Ps. 94: 9, 10; Jes. 29: 15, 16; Jer. 23: 23, 24; Ezech. 8: 12; Matt. 17: 27; Hand. 17:25-28. 2 Hebr. 1:3. 3 Jer. 5:24; Hand. 14: 17. 4 Spr. 22:2; Joh. 9:3. 5 Spr. 16:33; Matt. 10:29.
Vraag 28: Waarom is het voor ons belangrijk te weten dat God alles geschapen heeft en nog door zijn voorzienigheid in stand houdt?
Antwoord: Om in alle tegenspoed geduldig1, in voorspoed dankbaar te zijn2 en voor de toekomst dit vaste vertrouwen te hebben in onze trouwe God en Vader, dat geen schepsel ons van zijn liefde scheiden zal3. Want alle schepselen zijn zo in zijn hand, dat zij zich tegen zijn wil niet roeren of bewegen kunnen4.
1 Job 1:21, 22; Ps. 39:10; Rom. 5: 3,4; Jak. 1:3. 2 Deut. 8:10; 1 Tess. 5:18. 3 Ps. 55:23; Rom. 5:4,5; Rom. 8:38, 39. 4 Job 1:12; Job 2:6; Spr. 21:1; Hand. 17:25-28.
Laatst aangepast door
|
DAVID923
|
op dinsdag 2 november 2010, 13:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 13:38
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
DAVID923
|
op dinsdag 2 november 2010, 13:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 13:47
|
|
|
Quote: | Gelukkig maar dat er in veel refo-kerken nu ook eindelijk eens aandacht wordt besteed aan de macht van satan, dat ze niet blijven zeggen dat satan geen kracht of macht meer heeft sinds hij is overwonnen ..... En het standpunt achter elke boom een demoon is niet van de pinkstergemeenten, denk dat satan hier een hand in het spel heeft gehad om de ernst van de situatie belachelijk te maken. Om christenen tegen elkaar uit te spelen. De gevallen engel, de leugenaar van de beginne, zal niets nalaten om christenen tegen elkaar op te zetten, zodat ze zich niet kunnen bezighouden met Gods Woord te verkondigen aan / in de wereld.
Nee, achter elke boom een demoon zoeken is niet goed, maar bewust zijn van de machten en boze krachten om ons heen, is van Levensbelang. |
ik zie geen 1 Bijbel tekst... onderbouw het eens, wat bedoel je precies met die macht?
tuurlijk, hij liegt en bedriegt, en verleidt. als een brullende leeuw wacht hij op zijn prooi, maar Wij hebben een sterke Herder broer.....Hij wil ons schudden als een tarwezeef, maar heeft Gods toestemming nodig.
We moeten satan niet onderschatenn, zeker niet,a sl we volharden in zonden of de herder verlaten, tja dan geven we satan ruimte, zeker niet onderschatten! maar:
Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.
*
we moeten ons zelf ook niet overschatten, toen ik nog naar een afrikaanse pinkster kerk ging, bespotte ze satan, en zongen ze satan kom onder mijn schoenen. dan schiet je door naar de andere kant:
Jusas:
9 Zelfs de aartsengel Michaël waagde het niet de duivel te beschuldigen en te veroordelen toen hij met hem twistte over het lichaam van Mozes. Hij zei alleen: ‘Moge de Heer u straffen.’ 10 Maar deze mensen lasteren alles waarvan ze geen weet hebben; en wat ze, net als redeloze dieren, instinctmatig wél begrijpen wordt hun ondergang *
BOEKENTIP: oorlog tegen de Heiligen.
echt een geestelijke eyeopener...
Laatst aangepast door
|
DAVID923
|
op dinsdag 2 november 2010, 13:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 14:22
|
|
|
vijf reacties,..........laat maar.............
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GEOFFREY861
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 19:09
|
|
|
HANNAH810 schreef: | toch staan er wel raadselachtige teksten in de bijbel, wat dat betreft geofrey; wat doe jij dan met een tekst als; "zouden wij het goede van God ontvangen, en het kwade niet?"
hoe intepreteer je dat dan?
of psalm 73; dat het de goddeloze wel lijkt te gaan, en de vrome van onheil in onheil valt? daar raakt de dichter danig van van streek tot hij op het einde let van deze personen......
lees de lap tekst van zinga eens, op de vorige pagina; een prachtig stuk!! en helemaal waar. | Hmm, t'is moeilijk zoals ik al eerder zei, ik zou het eens goed in zijn context moeten lezen en niet alleen een vers. Wat denk je dat het kwade van God is? Dat hij mensen bestraft?
Ik geoof niet dat als je in Jezus volbracht werk, toen hij zei aan het kruis:"It is finished/done/compleet" welke vertaling je wil, gelooft dat God je nog staft. Je kan het vast heel zwaar krijgen als je dit gelooft, omdat sommigen niet willen dat je dit gelooft misschien?
De woord "lijkt" is al sterk denk ik. Maar inderdaad de wereld is niet zoals het hoort en het zal alleen maar erger worden voor dat Jezus weer terug komt toch?
Dat is inderdaad een mooi stuk.
Laatst aangepast door
|
GEOFFREY861
|
op dinsdag 2 november 2010, 19:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GEOFFREY861
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 19:53
|
|
|
[Quote] beste broeder, daarom is Jezus gekomen, om mensen te redden van de komende toorn, de hel, de straf op zonde, niet (alleen) om te zegenen, ons rijk te maken en tijdelijke aarde ziektes genezen. de Eeuwige redding.
ik snap dat helemaal, da's zeker ook waar. Alleen die dingen horen er ook bij, hij wil ook dat wij streven in "deze" wereld toch? In familie, in je werk, met je kinderen noem het maar. T'is allen jammer dat veel dit wereld zien als een stijd tot Jezus weer komt en niet nu al vol van Hem genieten toch? Hij kwam toch om gebruikt te worden ,als dat zo gezegd mag worden, niet om te gebruiken. Jezus zei toch: als je mij gezien heb (of kent) dan ken je God de Vader ook. Ik zie nooit Jezus iemand staffen in de Bijbel, alleen maar redden.
Maar goed zo kan je jaren blijven door gaan hahaha heen en weer ik heb weer veel om over na te denken bedankt.
God Bless.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 20:54
|
|
|
ok broeder, de vraag is ook of je God als een doel ziet of middel.
dit is echt een zeeeeeeer goede preek over deze vragen:
http://www.youtube.com/watch?v=jFpcXvOuMMc&feature=related
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JAN553
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:08
|
|
|
Als God mensen had gemaakt die Hem alleen dienden, dan kreeg Hij willoze en liefdeloze robotten als dienaren want van tevoren was al voorgeprogrammeerd dat ze Hem zouden volgen. Maar dat heeft Hij niet gedaan. Hij heeft de aarde gemaakt en ons als kroon daarop gezet.
Hij wilden dat wij konden kiezen: of Hem dienen, of iets of iemand anders. Wat hij wil, dat weten we allemaal, namelijk dat een ieder zal behouden worden. Aan ons de vraag of we dat door Zijn liefde en genade geloven, waarna we dat kunnen bevestigen door Hem uit liefde te dienen, te loven en te prijzen.
Ik ben docent. Een klein voorbeeld over dat met en zonder liefde dienen. Je kunt leerlingen de les lezen en ze vanuit je positie dwingen te doen wat je wilt. Je kunt ook liefdevol met ze omgaan en kijken naar de mensen zelf, waardoor ze niets anders zullen en moreel kunnen dan je uit liefde te gehoorzamen; uit liefde voor wat die docent heeft gedaan voor hem of haar. Dat is praktijk! In het onderwijs, en de geestelijke variant is praktijk vanuit de Bijbel..
Hartelijke groet, A Dieu, Jan Grisnich
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GEOFFREY861
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:35
|
|
|
DAVID923 schreef: | ok broeder, de vraag is ook of je God als een doel ziet of middel.
dit is echt een zeeeeeeer goede preek over deze vragen:
http://www.youtube.com/watch?v=jFpcXvOuMMc&feature=related |
Bedankt ik zal het zeker even bekijken
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: dinsdag 2 november 2010, 23:25
|
|
|
DAVID923 schreef: | ik zie geen 1 Bijbel tekst... onderbouw het eens, wat bedoel je precies met die macht?
tuurlijk, hij liegt en bedriegt, en verleidt. als een brullende leeuw wacht hij op zijn prooi, maar Wij hebben een sterke Herder broer.....Hij wil ons schudden als een tarwezeef, maar heeft Gods toestemming nodig.
We moeten satan niet onderschatenn, zeker niet,a sl we volharden in zonden of de herder verlaten, tja dan geven we satan ruimte, zeker niet onderschatten! maar:
Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.
*
we moeten ons zelf ook niet overschatten, toen ik nog naar een afrikaanse pinkster kerk ging, bespotte ze satan, en zongen ze satan kom onder mijn schoenen. dan schiet je door naar de andere kant:
Jusas:
9 Zelfs de aartsengel Michaël waagde het niet de duivel te beschuldigen en te veroordelen toen hij met hem twistte over het lichaam van Mozes. Hij zei alleen: ‘Moge de Heer u straffen.’ 10 Maar deze mensen lasteren alles waarvan ze geen weet hebben; en wat ze, net als redeloze dieren, instinctmatig wél begrijpen wordt hun ondergang *
BOEKENTIP: oorlog tegen de Heiligen.
echt een geestelijke eyeopener... |
Ik ken het boek, staan zeker veel mooie dingen in.
Ik ben niet bang voor de macht van satan David, want ik weet dat ik in Jezus Christus de satan terecht mag wijzen.
Zie hiervoor boeken als "Overwinning over de duisternis, en de Bevrijder" van Neil T. Anderson. Of het boekje van Wilkin van der Kamp, "zeven stappen op weg naar vrijheid". Goede boeken met duidelijke uitleg over de macht en kracht van satan, maar ook hoe wij sterker zijn dan satan als wij staan (proclameren in de naam van) in Jezus Christus.
Denk dat veel christenen de macht/kracht en listen van satan zwaar onderschatten.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAVID923
|
|
Geplaatst: woensdag 3 november 2010, 15:57
|
|
|
ja ken de boeken crossroad, staan sommige parels in, maar ze komen al snel op de weg van het claimen, claim dit claim dat, we hebben ''recht'' op zus enzo....
laten we eerst even zelf in de spiegel kijken, zonde uit ons leven, navolging....
zeg niet dat we het zelf kunnen, maar wel dat sommige christenen te makkelijk cliamen waar ze zelf ook hun verantwoordlijkheid moeten nemen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: donderdag 4 november 2010, 23:51
|
|
|
DAVID923 schreef: | ja ken de boeken crossroad, staan sommige parels in, maar ze komen al snel op de weg van het claimen, claim dit claim dat, we hebben ''recht'' op zus enzo....
laten we eerst even zelf in de spiegel kijken, zonde uit ons leven, navolging....
zeg niet dat we het zelf kunnen, maar wel dat sommige christenen te makkelijk cliamen waar ze zelf ook hun verantwoordlijkheid moeten nemen. |
Claimen of proclameren ?? Ja helemaal mee eens, zelf verantwoordelijkheid nemen, maar dan wel m.i. om met je zonden (belijden van) naar Jezus Christus te gaan.
Als we zeggen "Jezus is Heer" dan zullen we ook de consequenties daarvan moeten aanvaarden, en niet denken het zal allemaal wel goed zijn .....
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|