Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: donderdag 8 december 2011, 20:53
|
|
|
LISA610 schreef: | Ik liep er zo ff tegenaan:
Kolossenzen 2: 6 14 Hij heeft het document met voorschriften waarin wij werden aangeklaagd, uitgewist en het vernietigd door het aan het kruis te nagelen
Hoe lees je dat als je vast blijft houden aan erfzonde? |
Zondig jij nog, of doe je dat niet meer sinds dat Jezus dat voor de mensheid gedaan heeft?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: donderdag 8 december 2011, 21:43
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik denk dat je hier ook weer merkt dat het niet goed is alles in de Bijbel letterlijk te nemen...dat zorgt voor veel ellende.....kijk naar het verhaal niet naar de letterlijke Bijbelteksten...voorkomt veel narigheid denk ik.... |
De Bijbel goed lezen, bijbelvertalingen naast elkaar, je willen verdiepen in Gods Woord, omdat je het begrijpen wilt..
zorgvuldig lezen..zorgt voor veel duidelijkheid.
Exodus 20:3-6 en/of Deuteronomium 5:7 Vereer naast mij geen andere goden. 8 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 9 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 10 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op donderdag 8 december 2011, 21:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GERRIT084
|
|
Geplaatst: donderdag 8 december 2011, 21:44
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik begrijp niets van je bla bla bla vr verhaal gerrit |
Vandaar ook je reactie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 9 december 2011, 08:39
|
|
|
HARALD940 schreef: | Zondig jij nog, of doe je dat niet meer sinds dat Jezus dat voor de mensheid gedaan heeft? |
Als ik zou willen beweren dat ik niet meer zondig sinds Jezus "dat voor de mensheid heeft gedaan" zou ik gedurende mijn hele leven nooit gezondigd moeten hebben, want toen Jezus voor ons aan het kruis stierf liep ik nog lang niet op deze wereld rond. Beetje gekke vraag van jou dus...
Ik neem aan dat jij met "dat wat Jezus heeft gedaan" doelt op het feit dat dat Jezus alle zonden van alle mensen van toen, van nu en van de toekomst op zich heeft genomen en dat ons daarmee genade en vergeving van zonde wordt geschonken. Dat is waar ik in geloof. Jij ook?
Laatst aangepast door
|
LISA610
|
op vrijdag 9 december 2011, 08:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 9 december 2011, 09:22
|
|
|
LISA610 schreef: | Als ik zou willen beweren dat ik niet meer zondig sinds Jezus "dat voor de mensheid heeft gedaan" zou ik gedurende mijn hele leven nooit gezondigd moeten hebben, want toen Jezus voor ons aan het kruis stierf liep ik nog lang niet op deze wereld rond. Beetje gekke vraag van jou dus...
Ik neem aan dat jij met "dat wat Jezus heeft gedaan" doelt op het feit dat dat Jezus alle zonden van alle mensen van toen, van nu en van de toekomst op zich heeft genomen en dat ons daarmee genade en vergeving van zonde wordt geschonken. Dat is waar ik in geloof. Jij ook? |
Ik geloof daar zeker in maar dat neemt niet weg dat we nooit meer zondigen was het maar zo! Alleen we weten dat als we het beleiden het ons vergeven wordt doordat Hij voor ons is gekruisigd, gestorven en weer opgestaan!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 9 december 2011, 09:49
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Ik geloof daar zeker in maar dat neemt niet weg dat we nooit meer zondigen was het maar zo! Alleen we weten dat als we het beleiden het ons vergeven wordt doordat Hij voor ons is gekruisigd, gestorven en weer opgestaan! |
Hé Erika, die vraag van "jij ook? " was echt bedoeld voor Harald En nee, je zult mij niet horen beweren dat wij nooit meer zondigen, maar wel dat wij ons bevrijd mogen weten van veroordeling wegens zonde als we geloven in datgene wat Christus voor ons heeft bewerkstelligd en ons wenden tot God om vergeving van zonde te vragen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 9 december 2011, 16:45
|
|
|
MARIAN519 schreef: | De Bijbel goed lezen, bijbelvertalingen naast elkaar, je willen verdiepen in Gods Woord, omdat je het begrijpen wilt..
zorgvuldig lezen..zorgt voor veel duidelijkheid.
Exodus 20:3-6 en/of Deuteronomium 5:7 Vereer naast mij geen andere goden. 8 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 9 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 10 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht. |
Ja, dat staat alweer heel anders!, dan wat ik heb gehoord in groepen waar ik kwam....dezelfde tekst, maar, Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, dit stuk werd weggelaten: wanneer ze mij haten; maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht...
Had ik weleens meer ontdekt hoor, gewoon een tekst achter een komma die werd weggelaten, tijdens een preek of bijbelstudie....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LISA610
|
|
Geplaatst: vrijdag 9 december 2011, 16:49
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Ja, dat staat alweer heel anders!, dan wat ik heb gehoord in groepen waar ik kwam....dezelfde tekst, maar, Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, dit stuk werd weggelaten: wanneer ze mij haten; maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht...
Had ik weleens meer ontdekt hoor, gewoon een tekst achter een komma die werd weggelaten, tijdens een preek of bijbelstudie.... |
Tja, dat komt inderdaad wel vaker voor. En weet je wat ik dan zo jammer vind: een tekst wordt dan helemaal uit zijn context gehaald, waardoor alleen het heel negatief over kan komen. Terwijl juist het stuk achter de komma zo'n mooie belofte inhoudt....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 9 december 2011, 18:28
|
|
|
LISA610 schreef: | Hé Erika, die vraag van "jij ook? " was echt bedoeld voor Harald En nee, je zult mij niet horen beweren dat wij nooit meer zondigen, maar wel dat wij ons bevrijd mogen weten van veroordeling wegens zonde als we geloven in datgene wat Christus voor ons heeft bewerkstelligd en ons wenden tot God om vergeving van zonde te vragen. |
oeps te snel maar goed het was wel gemeend
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: vrijdag 9 december 2011, 19:06
|
|
|
LISA610 schreef: | Als ik zou willen beweren dat ik niet meer zondig sinds Jezus "dat voor de mensheid heeft gedaan" zou ik gedurende mijn hele leven nooit gezondigd moeten hebben, want toen Jezus voor ons aan het kruis stierf liep ik nog lang niet op deze wereld rond. Beetje gekke vraag van jou dus... |
Erfzonde maakt dus nog steeds deel uit van jou leven, want zoals Adam en Eva ontrouw waren aan God in het paradijs, en daarna, zo ben jij ook nog dagelijks ontrouw aan God. Jezus was de eerste mens die niet ontrouw was aan God tijdens zijn leven op aarde, dit kon Hij omdat hij ook God was.
En de tekst van Kol 2:6 is dat ondanks ons zondige leven, vanuit de zondeval van de eerste Adam, God ons niet meer direct ziet, maar door Jezus, de tweede Adam, heen. Helder en zonder zonde, ook al zondigen wij dagelijks vanuit de eerste Adam.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zaterdag 10 december 2011, 21:27
|
|
|
HARALD940 schreef: | Erfzonde maakt dus nog steeds deel uit van jou leven, want zoals Adam en Eva ontrouw waren aan God in het paradijs, en daarna, zo ben jij ook nog dagelijks ontrouw aan God. Jezus was de eerste mens die niet ontrouw was aan God tijdens zijn leven op aarde, dit kon Hij omdat hij ook God was.
En de tekst van Kol 2:6 is dat ondanks ons zondige leven, vanuit de zondeval van de eerste Adam, God ons niet meer direct ziet, maar door Jezus, de tweede Adam, heen. Helder en zonder zonde, ook al zondigen wij dagelijks vanuit de eerste Adam. | Dus, wat heeft het voor zin om er bij stil te staan? Voor God geldt het immers niet meer?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIAN519
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 09:25
|
|
|
HARALD940 schreef: | Erfzonde maakt dus nog steeds deel uit van jou leven, want zoals Adam en Eva ontrouw waren aan God in het paradijs, en daarna, zo ben jij ook nog dagelijks ontrouw aan God. Jezus was de eerste mens die niet ontrouw was aan God tijdens zijn leven op aarde, dit kon Hij omdat hij ook God was.
En de tekst van Kol 2:6 is dat ondanks ons zondige leven, vanuit de zondeval van de eerste Adam, God ons niet meer direct ziet, maar door Jezus, de tweede Adam, heen. Helder en zonder zonde, ook al zondigen wij dagelijks vanuit de eerste Adam. |
Inderdaad, het on-trouwe van de mens en het on-gehoorzame ..dit is allemaal zonde en dit is onze erfenis vanuit het paradijs, vanuit Adam en Eva die ook on-trouw werden en ook on-gehoorzaam,... en als straf daarop ok nog eens de dood te wachten stond en ons staat,
maar Jezus was trouw en gehoorzaam en daardoor zonder zonde..en HIj maakte de weg vrij tot God, door Zijn offer aan het kruis en de doorgang van de dood naar het eeuwige leven mogelijk.
Hij ging ons voor...en nam onze zonde weg!!
en ook al zondigen wij nog dagelijks..het wordt ons niet meer aangerekend als we Hem kennen..
Heerlijk en heel rijk Evangelie!!
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zondag 11 december 2011, 09:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 11:23
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Dus, wat heeft het voor zin om er bij stil te staan? Voor God geldt het immers niet meer? |
Zeg God maar eens vaarwel en kijk wat er gebeurd......
Dat God door Jezus naar ons kijkt wil niet zeggen dat onze zonden opeens weg zijn, met onze zonden word op de jongste dag pas echt mee afgerekend in God's gericht.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 11:43
|
|
|
HARALD940 schreef: | Zeg God maar eens vaarwel en kijk wat er gebeurd......
Dat God door Jezus naar ons kijkt wil niet zeggen dat onze zonden opeens weg zijn, met onze zonden word op de jongste dag pas echt mee afgerekend in God's gericht. | Is dat de houding die God van ons vraagt? Ik denk dat de Bijbel ons een ander beeld voorspiegelt. God wil bij ons wonen!!! En als wij alleen maar stilstaan bij wat we niet zijn, hebben we dan ook wel oog voor wat we wel zijn in Hem? Onze status van verlossing in Christus is veel belangrijker dan de status van voor die tijd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 11:59
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Is dat de houding die God van ons vraagt? Ik denk dat de Bijbel ons een ander beeld voorspiegelt. God wil bij ons wonen!!! En als wij alleen maar stilstaan bij wat we niet zijn, hebben we dan ook wel oog voor wat we wel zijn in Hem? Onze status van verlossing in Christus is veel belangrijker dan de status van voor die tijd. |
Heb ik dan beweerd dat onze status van Verlossing in Christus minder belangrijk was dan de status daarvoor?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 19:49
|
|
|
Erfzonde heeft geen enkele waarde of betekenis voor een kind van de Heer. Een wedergeboren persoon is vrij van alle zonden, het wordt hem/haar niet aangerekend of wordt daarop op veroordeeld door God.
Het is een zinloze debat. Het zegt meer dat men het Woord van God niet kent, oftewel eigenlijks niet weet wie en wat de Messias is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 20:14
|
|
|
MAR907 schreef: | Erfzonde heeft geen enkele waarde of betekenis voor een kind van de Heer. Een wedergeboren persoon is vrij van alle zonden, het wordt hem/haar niet aangerekend of wordt daarop op veroordeeld door God.
Het is een zinloze debat. Het zegt meer dat men het Woord van God niet kent, oftewel eigenlijks niet weet wie en wat de Messias is. |
Zolang de mens leeft op deze aarde is de mens niet vrij van zonden. Ik vind dat een hele grote misvatting. We zijn bevrijd van de STRAF op onze zonden, alhoewel we wel dagelijks om vergeving moeten vragen.
Laatst aangepast door
|
MARISKA601
|
op zondag 11 december 2011, 20:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 20:19
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Zolang de mens leeft op deze aarde is de mens niet vrij van zonden. Ik vind dat een hele grote misvatting. We zijn bevrijd van de STRAF op onze zonden, alhoewel we wel dagelijks om vergeving moeten vragen. |
Dus men is nog steeds veroordeeld door God volgens jou?
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 11 december 2011, 20:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 20:36
|
|
|
MAR907 schreef: | Dus men is nog steeds veroordeeld door God volgens jou? |
Die straf was eigenlijk de eeuwige dood.
Op de dag des oordeels zal er 1 boek open gaan: Het boek des levens. Zij die daar beschreven zijn zullen beoordeeld worden naar hun dadenen mogen het eeuwige leven binnen gaan. Wiens naam er niet in vermeld staat sterft, de 2de dood, het leven in de hel.
Ieder mens ondergaat dus de eerste dood.
Als wij nu al vrij van zonden zijn, waarom is er dan nog zoveel haat en nijd en jaloezie op de wereld?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 20:50
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Die straf was eigenlijk de eeuwige dood.
Op de dag des oordeels zal er 1 boek open gaan: Het boek des levens. Zij die daar beschreven zijn zullen beoordeeld worden naar hun dadenen mogen het eeuwige leven binnen gaan. Wiens naam er niet in vermeld staat sterft, de 2de dood, het leven in de hel.
Ieder mens ondergaat dus de eerste dood.
Als wij nu al vrij van zonden zijn, waarom is er dan nog zoveel haat en nijd en jaloezie op de wereld? |
Waar de Heer over heeft zijn diegene welke vrij gekocht zijn, door zijn bloed, hun zonden zijn vergeven. Die van de wereld niet. Een weder geboren persoon heeft toch geen haat en nijd meer enz.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 11 december 2011, 20:50
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 20:50
|
|
|
MAR907 schreef: | Erfzonde heeft geen enkele waarde of betekenis voor een kind van de Heer. Een wedergeboren persoon is vrij van alle zonden, het wordt hem/haar niet aangerekend of wordt daarop op veroordeeld door God.
Het is een zinloos debat. Het zegt meer dat men het Woord van God niet kent, oftewel eigenlijk niet weet wie en wat de Messias is. |
ik verwacht dat je bedoelt dat een wedergeboren mens vrij is van de schuld van de zonde, mar? ik ga er althans van uit dat we het er over eens zijn, dat wij mensen nog dagelijks fouten maken en zondigen?
ik ben het niet met je eens wanneer je stelt dat het een zinloze discussie zou zijn, omdat niet iedereen even veel bijbelkennis zou hebben, of een studie gemaakt heeft van het messiaanse gedachtengoed. ik denk juist dat discussies als deze om die reden heel leerzaam kunnen zijn. juist het elkaar wijzen op de byzonderheden in de bijbel, en het uitwisselen van visie kan zo verrijkend en leerzaam zijn.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 20:55
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik verwacht dat je bedoelt dat een wedergeboren mens vrij is van de schuld van de zonde, mar? ik ga er althans van uit dat we het er over eens zijn, dat wij mensen nog dagelijks fouten maken en zondigen?
ik ben het niet met je eens wanneer je stelt dat het een zinloze discussie zou zijn, omdat niet iedereen even veel bijbelkennis zou hebben, of een studie gemaakt heeft van het messiaanse gedachtengoed. ik denk juist dat discussies als deze om die reden heel leerzaam kunnen zijn. juist het elkaar wijzen op de byzonderheden in de bijbel, en het uitwisselen van visie kan zo verrijkend en leerzaam zijn. |
Hoe verklaar men deze tekst dan? hebr 10: 26 Want zo wij willens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden;
De opmerking van "messiaanse gedachtengoed" slaat even nergens op Hannah.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 11 december 2011, 21:14
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 21:09
|
|
|
MAR907 schreef: | Waar de Heer over heeft zijn diegene welke vrij gekocht zijn, door zijn bloed, hun zonden zijn vergeven. Die van de wereld niet. Een weder geboren persoon heeft toch geen haat en nijd meer enz. |
Een wedegeboren mens zondigt dus niet meer... want hij is volmaakt...?
Dat gaat bij mij er niet in...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 21:16
|
|
|
MARISKA601 schreef: | Een wedegeboren mens zondigt dus niet meer... want hij is volmaakt...?
Dat gaat bij mij er niet in... |
Dat is wat God zegt en ook zo mee omgaat. Is dat slecht of is dat goed?
Het geeft mij blijdschap.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 11 december 2011, 21:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 21:40
|
|
|
HARALD940 schreef: | Heb ik dan beweerd dat onze status van Verlossing in Christus minder belangrijk was dan de status daarvoor? | Ik begrijp nog steeds niet echt wat het nut is van erfzonde. In mijn ogen leidt het juist af van het verlossingswerk van Christus...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIO216
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 21:49
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik begrijp nog steeds niet echt wat het nut is van erfzonde. In mijn ogen leidt het juist af van het verlossingswerk van Christus... |
Beetje tegenstrijdig hé, erfzonde versus verlossingswerk. Ik denk dat juist het verlossingswerk nodig is en blijft om ons te laten zien dat we zondige mensen zijn die het niet alleen kunnen. Wij hebben Christus iedere dag nodig....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HARALD940
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 21:54
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik begrijp nog steeds niet echt wat het nut is van erfzonde. In mijn ogen leidt het juist af van het verlossingswerk van Christus... |
De erfzonde in ons aardse lichaam zou ons het liefst van Jezus verlossingswerk willen afleiden, gelukkig is Jezus sterker.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 21:58
|
|
|
HARALD940 schreef: | De erfzonde in ons aardse lichaam zou ons het liefst van Jezus verlossingswerk willen afleiden, gelukkig is Jezus sterker. |
Hoe en wat, leert het Woord van God dat we erfzonde hebben in ons lichaam?
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 11 december 2011, 21:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 22:09
|
|
|
MARIO216 schreef: | Beetje tegenstrijdig hé, erfzonde versus verlossingswerk. Ik denk dat juist het verlossingswerk nodig is en blijft om ons te laten zien dat we zondige mensen zijn die het niet alleen kunnen. Wij hebben Christus iedere dag nodig.... | Verlossingswerk staat in de bijbel beschreven, erfzonde niet. Dus wat is belangrijker?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zondag 11 december 2011, 22:26
|
|
|
Naar hetgeen de bijbel mij leert, dat zonde is: "de wil van God niet doen", terwijl we geroepen zijn om Zijn wil wel te doen zoals de Here Jezus het ook deed... Dat is wat de Heer bedoeld met, volg Mij.
Erfzonde is het gebruikelijke "buldozer efect" van toepassing, dat ook in de relatie tussen mens en mens toegepast wordt.
----Ik voel me schuldig/rot (erfzonde), maar het komt door "jou en/of wat het ook mag zijn".....----
Het is veel beter om te weten om de wil van God te ontdekken, zodat men weet, een bekwaam en waardig kind van God te zijn. Dat is waarvoor de Heer aan het kruis is gegaan waarbij we vrijmoedig kunnen leven in deze wereld zonder schuldgevoel.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op zondag 11 december 2011, 22:40
|
|
Naar boven |
|
|
|
|